handdator

Visa fullständig version : MyFlyDream trackern, en liten utvärdering



kajakmannen
2012-02-17, 14:21
För ett tag sedan slog jag till och investerade i en MyFlyDream antenna tracker.

Trackern består av en pan/tilt enhet med inbyggd kompass. Riktantennen monteras på tiltaxeln och man fäster sedan sin mottagare på baksidan av pachantennen. audio och video kanalen från mottagaren koplas sedan via en slipring ner till ATT drivern som man sedan får ut sin video signal från via en vanlig videosladd. Hur vet trackern då hur den skall rikta in sig.

Jo i planet har man ett litet Teleflite modem som via audiokanalen skickar ner telemetridatan. Man kan endera koppla en separat GPS sensor eller så "tjuvkopplar" man in sig på den GPS sensor som man har på sin OSD.

I teleflite modemet så finns även OSD med enklare features och currentsensor.Dvs. man kan nyttja Teleflite modemets OSD funktion för att få ut riktning hem, strömuttag, batterivoltage etc.

Teleflite modemet drivs av 6-13 V (i början stod det 5 V men det räckte inte för då tappade man trackingen ibland)

Trackern (markenheten) drivs med mellan 10-13 V så ett 3s lipo paket funkar fint.

Inga inställningar etc är nödvändiga för att flyga utan systemet är PnP (plug and play). bara att koppla på strömmen på flygplanet och sedan vänta till man hittat de sateliter som behövs (Indikeras av blinkningsfrekvens på trackerdrivern) och sedan sätter man home positionen med kanppen på Teleflite modemet. sen är det bara att starta och flyga och då planet kommer mer än ett par meter från markstationen så påbörjas trackningen.

Systemet är robust, snyggt paketerat och fungerar rakt ut ur lådan så att säga.

Fördelar:
+ Snyggt, paketerat komplett system
+ Plug and Play
+ Rätt billigt ändå. Hela systemet kostar 340$ och en strömsensor kostar 25$ och GPS 45$ samt ytterligare Teleflite modem 45$
+ Robust P/T enhet som klarar en antenn på upp till 1 kg (bättre än de plåt och poywood P/T som finns på marknaden).
+ kontinuerlig 360 graders rotation med hjälp av slipringen (inget trassel med kablar)

Nackdelar:
- Audiokanalen blir upptagen (nackdel om man vill köra variometer eller nyttja mic i planet)
- Hmm kommer inte på något mer :)


Ett riktigt bra system som är prisvärt och fungerar kanon

En lite teaser film som företaget gjort.
http://vimeo.com/36695133


http://www.myflydream.com

MVH / Kajaken

Boopidoo
2012-02-17, 15:08
Jag blir faktiskt sugen att testa själv, men det är ju en hel del pengar att lägga ut.

UndCon
2012-02-17, 15:27
Markstationen är väl egentligen det minsta problemet. Vill man ha FPV på mer än ett flygetyg så springer kostnaderna iväg.

Jag söker nu en lämplig låda att montera mitt 5.8kit i för att enklare flytta FPV-delen från modell till modell.

//UndCon

Boopidoo
2012-02-17, 15:44
Men det är väl bara att flytta modemet mellan modell?

kajakmannen
2012-02-17, 15:47
Går självklart att flytta men jag har kopplat in min via spänningsregulator etc så det blir enklast att ha en i varje speciellt då de är så billiga.

MVH / Kajaken

UndCon
2012-02-17, 15:48
Och kamera, osd, GPS, loggers, sensorer, stabiliseringsenheter, antenner och vad man nu stoppar dit

Tyvärr sitter sånt ofta integrerat i ett specifikt plan och allt kablage är anpassat för sitt ändamål.

jugg
2012-02-17, 17:02
är du sugen så har jag 1 till salu med 2st osd... :)

Boopidoo
2012-02-17, 17:39
Ok, jag tänkte mer specifikt på just enbart tracker funktionen och då behövs ju bara modemet. Vilken spänning krävs för modemet?

OSD, kamera etc finns ju redan i överflöd i mina modeller. :)

Impulze
2012-02-17, 18:32
12 volt till modemet..

kajakmannen
2012-02-17, 19:54
OSD och Teleflite modemet är samma sak. Endera kopplar man in bara audiosignalen till Videosändaren för telemetrin eller så kopplar man kameran via modemet också så får man både Telemetrin och OSD funktionen.

Det går att köra modemet på 12 V men rekomenderas ej då det tydligen blir rätt varmt. 6 V är optimalt.

MVH / Kajaken

UndCon
2012-02-17, 20:01
kan ju löda in en liten 7806 - brukar kunna leverera 1A

Flygsmurfen
2012-02-18, 18:10
Hej Kajakmannen, vad kör du för utrustning i övrigt?
Vad får dig att investera i tracker?
Jag tänkte satsa på FatChark med inbygd 5,8 GHz och 600 mw sändare i planet.
Ev "trimmat" med Clowerleaf-antenner.
Då borde räckvidd och kvalitet bli tillräcklig för att flyga runt hemmafältet så vitt jag kan bedömma.
Allt beror ju givetvis på hur långt bort man tänker att flyga.
Mvh

kajakmannen
2012-02-18, 19:55
Det finns många som flyger utan tracker både med vanliga klöverantenner och med fast patchantenn och får det att funka fint med tillräcklig räckvidd.

Dock skönt att slippa tänka på om man flyger ut ur riktantennens område samt att en riktantenn ger bättre signal då den ju faktiskt tittar på planet. Dock mer saker att investera i samt att få att funka.

Kanske lite av en smaksak för de flesta då inte många flyger riktigt långt bort.

MVH / Kajaken

Impulze
2012-08-10, 13:54
Fick hem en ny driver med gps så nu kan man sätta trackern på bil/båt/cykel ja allt som förflyttar sig. Testade bara grundfunktionen hemma på gården. Inga kalibreringar gjorda, bara kopplat in modemet och iväg med planet.

video kommer...
https://vimeo.com/47301612 lösen: aat

tvbcom
2012-08-10, 19:08
Fick hem en ny driver med gps så nu kan man sätta trackern på bil/båt/cykel ja allt som förflyttar sig. Testade bara grundfunktionen hemma på gården. Inga kalibreringar gjorda, bara kopplat in modemet och iväg med planet.

video kommer...
https://vimeo.com/47301612

Permission DeniedSorry, you do not have permission to watch this private video.

Impulze
2012-08-10, 19:35
Nu kanske :) Lösen: aat

Timtimtim
2012-08-10, 19:49
hur funkar denna med en lawmate 1.2 vtx?

Impulze
2012-08-10, 20:05
Hmm...tror man måste modda lawmate sändaren , det var nåt som störde ljuddatan. Men all info finns på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1159128

//Matte