handdator

Visa fullständig version : Hjulbromsar



Uno
2012-02-18, 12:45
Kan någon råda: pneumatiska eller hydrauliska bromsar till en Boomerang Sprint?
MVH Uno,

bokis
2012-02-18, 13:09
Finns lite o välja på ,många av landställstillverkarna har det ,det man måste tänka på tycker jag är att köpa fälg/hjul på samma ställe så man får det "färdigt",annars kan det bli en massa trassel med passningen..
Att köpa helt färdigt med landställsben är allra enklast,för varje tillverkare har sina mått på trummor,avstånd till ställbenet m.m.
Hydrauliska har jag testat med kladd som följd och är inget man kan ha tycker jag om kärran ska tas isär..
Funkar gör det,Eurokit och UMS Tech har det men jag kör mina på luft numera..
Finns som sagt många att hitta på nätet,ett hett tips till vad du än köper är att använda Jet tronics bromsventiler ,de är simpla att använda och tillförlitliga..

Uno
2012-02-19, 06:58
Tack för tips Bokis. Har som sagt ingen erfarenhet av hjulbromsar. Boomerang Sprint har ställen i mittkroppen så det blir aldrig aktuellt att koppla till och från kopplingar och det skulle ju eliminera ev oljespill. Är det någon skillnad i svårighet att justera luft kontra hydraulbromsar? Bromsarna skall ju helst ta lika mycket på höger och vänster.
De jag har fått förslag om är Eurokit bromsar och hjul. MVH Uno

Mange Lundin
2012-02-19, 09:39
Tjenare Uno.
Jag använder Eurokits grejor i min jetmodell och det har funkat bra.
När man köper deras satser ingår det en ventil som kräver ett servo för
regleringen. I mitt fall full broms kontra ingen broms. Det finns ventiler
som har full reglering, men det är väl en smaksak antar jag. Vad jag vet finns ingen
justering för V resp H sidas broms utan försök få samma "glapp" på axlarna så funkar det.
Lycka till önskar en "gammal" Hjärnarpsbo, Harnackav 8

henke2
2012-02-19, 09:57
Lite annan infallsvinkel, men är det inte vanligare att man smäller/krockar för att man har broms än att man inte har broms? I synnerhet en Boomerang kommer in ganska sakta. Är man på ett så litet fält att man behöver hjulbroms så finns det förmodligen inte asfalt och då behöver man ändå inte bromsen ;-)

Tycker mig ofta se att när man landar och kommer in för fort så antingen fungerar inte bromsen eller så låser den helt och kärran kommer på okontrollerade bredställ där fälltankar, raketer och vingspetsar far åt alla håll och stället fälls in av krafterna.

jag är inte helt övertygad alltså ;-)

rcnisse
2012-02-19, 10:14
Läste på någon sida om elektriska bromsar som bromsade med hjälp av magnetism. Tyvärr hittar jag inte sidan igen men tyckte iden verkade intressant. Någon som vet vad jag menar?

Ålänning
2012-02-19, 10:43
Jag hade en FG-bil förut med skivbromsar i hjulen, alltså skiva-ok-belägg
som var vajerstyrt. Finns sånt till flyg? Då slipper man kladd och läckor.
Bild på min FG: http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=1877

petera38
2012-02-19, 11:06
Är lite insatt i ämnet själv i och med att jag har byggt och flugit 2 stycken Boomerang Sprints. Båda försedd med bromsar av pneumatiska sorten. Vanligtvis behövs bromsarna bara när modellen har löpt av sig farten. Man ser ofta att folk försöker bromsa på ett väldigt tidigt skede av landningen, där farten är hög. Då går det självklart inte, som Henke skriver. Det är ju ingen nödbroms, men en hjälp till att få helt stopp på kärran, bl.a. när man taxar in den efter flygning. Om trycket från turbinen i tomgång är lite väl högt, modellen mycket lätt är det också bra att kunna bromsa upp den helt.
Så enligt min mening är hjulbromsar bara till som en extra säkerhet i vissa lägen!
Magnetbromsar!!! Glöm det!!!
Vilken typ ställ, mekanismer, hjul och bromsar man vill köpa, är väl en smaks sak. Jag har haft bra erfarenhet med ProLynx ställ (Al´s Hobbies), men numera har elektriska ställ börjat att dyka upp. Eurokit vill jag inte rekommendera..... Och i slutänden spiller priset också en roll.....

/Pete

rcnisse
2012-02-19, 11:35
>>petera38. Det var de här jag menade. Tycker du dom är värdelösa eller vad är din erfarenhet.
http://www.sigmfg.com/IndexText/KAV0263.html
http://www.sigmfg.com/images/yy1KAV0263.jpg

Ultra Bandit
2012-02-19, 14:30
Lite annan infallsvinkel, men är det inte vanligare att man smäller/krockar för att man har broms än att man inte har broms? I synnerhet en Boomerang kommer in ganska sakta. Är man på ett så litet fält att man behöver hjulbroms så finns det förmodligen inte asfalt och då behöver man ändå inte bromsen ;-)

Tycker mig ofta se att när man landar och kommer in för fort så antingen fungerar inte bromsen eller så låser den helt och kärran kommer på okontrollerade bredställ där fälltankar, raketer och vingspetsar far åt alla håll och stället fälls in av krafterna.

jag är inte helt övertygad alltså ;-)

Att inte kunna hjulbromsa en jet modell är kanske inte något vi jetflygare önskar sig.
Vet inte hur många gånger jag har sett hur nära det har varit totalhaveri om det inte har funnits bromsar på modellen.
Visst, det har hänt att den bromsande modellen har fått sladd skador vid fullbroms.
Men, de modeller han var på väg rakt in i klarade sig helskinnade, och det måste ändå vara det viktigaste.
Dessutom, att ha obromsade jetmodeller nära inpå depåer, är inte heller något som vi meetings arrangörer vill ha.

Bara det att de flesta turbiner har en avstängnings procedur, som gör att turbinen ökar i varvtal=ökad dragkraft, gör att det är motiverat att ha hjulbromsar.

Själv försöker jag inte att få bromsarna att ta lika bra, det är nästan helt omöjligt!
Det är betydligt enklare att få de att ta lika dåligt= smörjer broms O-ringarna med vaselin, men med helt klart godkänd bromsverkan ändå.

Lasse P

henke2
2012-02-19, 14:50
Visst finns det situationer där bromsar räddar modeller, åskådare eller banljus, men hade man inte som pilot likväl kunna gå om om man kommer in för fort eller för snett?

Nåväl, ville bara framföra mina reflektioner som åskådare (flyger ju inte med hjul själv)

petera38
2012-02-19, 20:45
>>petera38. Det var de här jag menade. Tycker du dom är värdelösa eller vad är din erfarenhet.
http://www.sigmfg.com/IndexText/KAV0263.html

http://www.sigmfg.com/images/yy1KAV0263.jpg

Har en kompis, som har experimenterat med magnetbromsar. Han sa, att dom han provade var värdelösa. Men kanske de fungerar bättre på en väsentligt lättare modell?
/Pete

bokis
2012-02-19, 20:57
Det är ungefär det jag upplevt oxå,att man vill få kärran att stå still när den ska stängas av och precis när man ska iväg så man slipper den där stressade rullande starten som blir för mig lätt lite okontrollerad..
Puffen på vilken motor som helst när det taxas asfalt får den att rulla vidare tills man väljer gräset eller lyckas tvärställa noshjulet,trevligt o slippa det..
Det där med vaselin ska testas,bra tips!
Det andra som funkade var en mycket trevlig tryckreducering som Pekkala skickade men vaselin blir klart billigare!

K-Å
2012-02-19, 21:58
Lite lägre tryck i tanken för bromsarna funkar bra, låser oftast inte hjulen utan fixar rätt friktion så det drar rakt
har använte eurokit under många år utan problem.

K-Å

Ålänning
2012-02-19, 23:04
Arrestor hooks!!! :-D Inga fixar ni... ;-)

Uno
2012-02-21, 12:44
Tack för alla råd. Sammanfattningsvis kan man konstatera att man behöver bromsar inte för att tvärnita på banan utan nödvändigt vid taxning, runup och rundown osv. Frågan kvarstår dock: pneumatik eller hydraulik? MVH Uno.

Mange Lundin
2012-02-21, 17:15
Pneumatik är mitt råd

PGAstrom
2012-02-24, 11:06
Jag har använt den här på mina orings-bromsar i draken, fungerar perfekt, Ett standardservo med fjädrad stötstång ger
ett längre bromstrycksområde. Istället för olja använder jag vatten och det fungerar så länge som det är över nollan och
så är det ingen risk för kladdiga läckage.
Gunnar
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11035

JB
2012-02-24, 20:03
Mitt råd är också pneumatik.
Det fungerar bra för alla andra och kommer att fungera bra för dig också.

Man skall ha som ugångspunkt att "make it simple as possible", det kommer att finns tillräkligt många saker som kan krångla ändå.

//
Jonas