handdator

Visa fullständig version : Hoppsan



kajakmannen
2012-02-18, 22:44
Hoppsan kan man säga.

Har precis monterat ihop min Alex F5B kärra och har dolat länge och väl för att få till motor av/på på en switch.

Det gick bra till slut och vid testet nu nyss i hobbyrummet så körde jag några av och på. Plötsligt så small det till av faan och propellerblad sprutade åt alla håll :S Fällbar 16x11 CAMprop på 4S och en växlad plettis. :S shitttttttt

Men vänta nu. Dessa proppar skall väl klara av dessa påfrestningar???? I och för sig blir ju påfrestningen högre vid statiskt av och på.

Vid närmare kontroll så ser jag att motorspantet har lossnat. Frågan är om det är det som gjort att bladen gått av eller om det är spantet som lossnat av att propparna gått av :/???? hmmm

jaja bara att göra om göra rätt Limmade motorspantet med 5 minuters epoxy förra gången. Någon som har tips på om det blir bättre eller sämre med 24h epoxy. Är orolig att det blir hårdare och därmed sprödare men det kanske inte blir så.

Tur att man itne hade ett huvud i vägen för proppen. Då hade den garanterat gått rak igenom :S

MVH / Kajaken

henke2
2012-02-18, 23:02
Samma sak hände mig med en Freudenthaler propp, fast i luften... otäckt

Kenneth E
2012-02-18, 23:02
Du skall inte använda 5 min epoxy till motorspantet, limmet blir helt sprött. Använd endast 24h så får du en konstruktion som håller. Limmet blir segt och kan därför hålla ihop fogen under vibrationer och högre ojämn belastning.

Mvh
Kenneth

kajakmannen
2012-02-18, 23:11
Skall testa med 24 h epoxy.

Hade för mig att 24 h blir sprödare men kansek har fel.

Gjorde ett sådant fint motorspant med två lager med 2 mm kolfiberksiva och 2 mm plywood imellan.

Någon som har erfarenhet av att köra motor av/på på en switch i högprestanda setuper vilket ger sjukt snabba accelerationer?

MVH / Kajaken

Modellflygarn
2012-02-18, 23:29
Känns ju rätt häftigt med on/off med såna grejer kanske därför proppen gick av?
Är rätt övertygad att proppen gick innan spantet lossnade. Blir ju rätt skapligt ryck vid starten.

Du kan inte programmera in soft start på fartreglaget? Iof tappar du väl lite accs men det sparar på grejerna.

Säger jag som tycker att det räcker och blir över ändå. Börjar väl bli gammal... :)

kajakmannen
2012-02-18, 23:42
Vet att de som tävlar kör motor på switch och de tar ut långt mer än vad jag gör. Dock tror jag att de programmerar reglaget så att det finns ett försteg innan fullgas.

Skall kolla den softstart som finns i reglaget. Tror dock att det är en rätt lång softstart anpassad för heli.

Reglaget är en lågbudgetvariant. Red brick 200 A från Hobbyking.

Skall limma dit motorspantet med 24 H epoxy och sedan softstart. Jag skall ju inte tävla så jag klarar mig rätt bra även om det blir en upptrottling över låt säga 5 sekunder eller strax över det.

MVH / Kajaken

Mr J
2012-02-19, 00:16
Vad har du för radio?
Med vissa sändare kan man lägga in fördröjningar på vald kanal.

Kenneth E
2012-02-19, 00:18
Vad jag brukar göra är att lägga motorn på en två stegs switch, dvs halv gas och full gas och på min radio har jag lagt in lite fördröjning, så det blir lite mjukstart.

Mvh
Kenneth

kajakmannen
2012-02-19, 00:45
Jag kör en JR PCM9XII coh det går att lägga fördröjningar på en del av kanalerna tor jag. Vet dock inte om det går på Gear/motorSwitchen


Gör inte fördröjningen att man bara fördröjer innan den plötsligt går upp till 100%? Dvs. att effekten blir den samma men bara fördröjnignen senare??

MVH / Kajaken

Honk
2012-02-19, 01:02
"Fördröjningen" måste ju vara en långsammare skiftning från 0-100% än direkt full, jag kan tänka mig att det skulle vara för just gear-kanalen för att få landstället att åka ut långsamt, precis som om du skulle kontrollerat det med en pot. Nu spekulerar jag ju bara :) Vad säger manualen?

Fast jag blir intresserad av grundproblemet. Varför behöver du en switch för att styra fartreglaget? Räcker det inte med trottelspaken?

kajakmannen
2012-02-19, 01:57
På seglare så kör man oftast spoileron. Dvs. flapps och crow på den traditionella gasspaken. på en F5B kärra så används dessutom bara gasen i korta stötar för att komma på upp på höjd.

MVH / Kajaken

PatrikE
2012-02-19, 05:22
Jag använder en moddad TG9X.
Den har "servoslow".
(X) sekunder för en servorörelse kan programmeras.
Snyggt för klaffar eller landställ som kan fällas mjukt.

Mr J
2012-02-19, 09:32
Jag kör en JR PCM9XII coh det går att lägga fördröjningar på en del av kanalerna tor jag. Vet dock inte om det går på Gear/motorSwitchen


Gör inte fördröjningen att man bara fördröjer innan den plötsligt går upp till 100%? Dvs. att effekten blir den samma men bara fördröjnignen senare??



Du kan lägga fördröjningar på mellan 176 ms och 15 sek på alla 9 kanalerna.

Nej fan, då vore det inte mycket mening med funktionen, prova att sätta lite fördröjning på t.ex. Gear kanalen, gå sen in i servomonitor och slå om knappen, då ser du ju precis vad sändaren skickar ut till mottagaren.
Vid t.ex. en sekunds fördröjning tar rörelsen från ändläge till ändläge en sekund.

henke2
2012-02-19, 09:45
Det finns två anledningar till att man kör on/off. no1 är att det är flygets formel 1, inget mesande och den som fegar ur vinner inte. Grejorna korrekt monterade håller alltså. No2 är att reglagen brinner upp om man kör delgas så man måste till full gas direkt. Detta gör att många nykomlingar som skall åka fort med elmotor smäller sina kärror på löpande band istället för att börja lite lugnrt och gå stegvis upp i effekt.

Här har vi en Funjet med ett F5B reglage som det står 200A på.
http://i219.photobucket.com/albums/cc319/FLAME747/FunJet%20Ultra/ICE200LITE.jpg

Här har vi en Funjet med ett 250A reglage som tål trottling också...
http://img827.imageshack.us/img827/2981/20110303204629.jpg

henke2
2012-02-19, 09:49
Hallå.
Aero-nauts (samma som Graupners) proppar håller inte för ren f5b prestanda då dessa är gjorda av pressad kolfibermjöl. Ska du dra ut 1500+watt så är det proppar med kolfibrer som gäller, tex freudenthalers. Aero-naut har ett diagram som visar vad du man kan dra i effekt från en specifik proppstorlek utan den havererar. Jag är ganska säker på att proppen orsakade att motorfästet lossnade, har sett det innan och du kom billigt undan, inte ovanligt att hela nosen kollapsar.http://www.aero-naut.de/fileadmin/download/diagrammCAM.jpg

Peter
Jag flög många repor med en Aeronaut snurra och det höll, med RF proppen så höll det inte. Ironi i sin högborg.

Joacim
2012-02-19, 10:01
Nu har jag inte lusläst all info i tråden, men otäckt är det när det händer :( kör man som man ska med en het F5B setup "på-AV" med switch eller trotteln så måste man ha en start fördröjning för att rädda växel, spant och prop. Sen tror jag det som sas ovan, Aeronaut är bra och funkar om man har en Hotliner men inte till en F5B rejser, då behöver man kolfiber.

Det är lite krafter i spel, en rotor som inom en sekund går från 0 varv till 70,000varv med en 7:1 växel och sedan en 18x22" prop som skall göra samma resa, modellen i sig skall då också stå pall för den extrema accelerationen som blir, riktigt coolt :) när det sedan är över på typ 3sek så slänger man på FULL BROMS och det skall gärna stanna lika snabbt (pheu...)

kajakmannen
2012-02-19, 11:02
Det var Graupner CAM prop carbon jag hade men min analys säger att jag måste limma om motorspantet med 24 h epoxy. Dock ser jag inte att jag kan programmera fördröjning i sändaren. Det som går att sätta fördröjning på är flappsen i olika flightmodes.

Skall testa reglagets softstart men tror som sagt att den är mer anpassad för heli och antagligen är lite för soft.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2012-02-19, 11:05
Vart hittar jag denna funktion i sändaremenybn på min JR PCM9XII? tacksam för svar


Du kan lägga fördröjningar på mellan 176 ms och 15 sek på alla 9 kanalerna.

Nej fan, då vore det inte mycket mening med funktionen, prova att sätta lite fördröjning på t.ex. Gear kanalen, gå sen in i servomonitor och slå om knappen, då ser du ju precis vad sändaren skickar ut till mottagaren.
Vid t.ex. en sekunds fördröjning tar rörelsen från ändläge till ändläge en sekund.

kajakmannen
2012-02-19, 11:12
Hmm hittade just servo slwo funktionen men den finns bara i Aero läget och då får man ju göra alla flaps, crow etc mixningar själv :/ blääää

kan man köra med en separat servo slow enhet kanske? Någon som kan inråda för eller imot för detta?

MVH / Kajaken

Mr J
2012-02-19, 11:29
Vart hittar jag denna funktion i sändaremenybn på min JR PCM9XII? tacksam för svar

Sorry, efter att ha kikat lite kom jag på att den funktionen bara finns i Acro-programmet. Vilket såklart inte hjälper dig, för du använder väl Glider till din F5B.
Jag hade för mig att SRV.Speed som den heter i menyn fanns även i Glider programmet...

Mr J
2012-02-19, 11:43
Hmm hittade just servo slwo funktionen men den finns bara i Aero läget och då får man ju göra alla flaps, crow etc mixningar själv :/ blääää

kan man köra med en separat servo slow enhet kanske? Någon som kan inråda för eller imot för detta?

MVH / Kajaken

Det går iofs att använda Flight modes, och använda vänsterspaken till gas i "Launch mode" och sen använda samma spak till Butterfly i "Land" mode.
Men det tar en bra stund att få till det.

Det finns en del bra tips på sidan 5, 6 och 7 i den här artikeln.
http://www.jrradios.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1459&tag=hht2001

kajakmannen
2012-02-19, 11:52
tack för tipset MrJ men vill hålla isär det. Allt för att inte kapa några fingrar vid felaktigt flightmode

MVH / Kajaken

kajakmannen
2012-02-19, 13:45
Plan: Det är en Alex (samma som Enigma F5B)
Servon: Digitala Dymonservon i vingen samt Dymond D60 på höjden.
Motor: Plettenberg HP 220.20.A2 P4 7:1
Prop: Har kört den på Graupner CAM prop Carbon 16x10 folding
Fartreglage: Hobbyking RedBrick 200 A opto
Acc: Gravity 5500 mAh 4S 30-40 C LiPo

Det tjuter rejält i motorn vid fullgas kan jag lova.

Några tips på hur jag lägger upp trotteln på en trestegsswitch på en JR PCM9XII. Behöver ju vara med kurva då så att man kan lägga upp vad halvgasläget skall vara.

MVH / Kajaken

pernstig
2012-02-19, 14:10
Jag har inte läst hela tråden noga men jag såg i manualen för HK RedBrick 200 att det går att ändra throttle response från High Acceleration (default) till Low Acceleration. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/573447592X53414X33.pdf

kajakmannen
2012-02-19, 15:12
Tack för klargörandet Leif. Hur faan kunde jag missa det. :/ hmmmm

Jaja. Kanske bättre att det havererade på backen än i luften.


Motorspantet är nu omlimmat med 24 h epoxy uppblandat med kolfiberslipdamm och microballonger.
Slipade alla limytor på spantet och sågade även in i kanten på spantet. Applicerade limblandningen i ursågningen först samt även på limytorna i kroppen innan jag stoppade i motorn. Hoppas att detta håller nu.

26725

MVH / Kajaken

kajakmannen
2012-02-19, 15:17
Är medveten om att det inte är någon värstingsetup men det räcker för den söndagsåkning jag sysslar med ;)

kajakmannen
2012-02-19, 16:03
Det har du nog rätt i och det går ju alltid att uppgardera :) hehe

Jag har faktiskt en RF 15x15 liggande men har inte testat den på denna motor :S

Beställer en 14,5x14 RF och börjar där och uppgraderar sen.

Har en 17x18 Rf också men den har jag ingen motor som klarar av :D haha

MVH / Kajaken

kajakmannen
2012-02-19, 19:52
Någon som har en uppfattning om hur mycket mer effekt jag drar om jag byter från en 16x10 propp till en 15x15? Hur mycket mer kommer jag att belasta motor och reglage.

kajakmannen
2012-02-20, 22:39
Sådär då var allt lagat. 15x15 proppen monterad och fartreglaget omproggat med soft acceleration.

Väntar dock med att testa tills jag har den beställda 14,5x14 och 16x10 proppen hemma. Tänkte att jag skulle kolla strömförbrukningen med varje setup med start på 16x10 som jag kört tidigare och sedan 14,5x14 och sist 15x15.

MVH / Kajaken

Mr J
2012-02-21, 00:17
Bra att du kollar strömförbrukningen, men se till att hålla i grejorna.
Jag brukar hjälpa Peter och några andra i Malmöklubben med Ampéremätningarna, när det börjar klättra över 240A är det riktigt svårt att behålla greppet, och kroppen håller på att vrida sig ur händerna...

kajakmannen
2012-02-21, 10:33
Jag kör bara drygt 100 A så inte så farligt i detta fall.