handdator

Visa fullständig version : Hutlösa priser hos hobbyking



henke2
2012-02-28, 11:02
Jag tänkte skriva ihop något likt de inlägg som handlar om svenska handlare där man ifrågasätter hur vida vederbörande är vid sina sinnens fulla bruk map prissättningen... men jag gör inte det utan konstaterar bara att det inte alltid är billigare i Kina.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20624__JR_DSX11_2_4ghz_with_RD921_Receiver_Mode_ 2_.html

1000kr dyrare än i Sverige!

Vindfrisk
2012-02-28, 11:54
frakt och skatt och tull så är den dyrare från hobbyking

plutoorjan
2012-02-28, 12:17
Lite fånig rubrik, men jag antar att det är för att man ska "haja" till... :)

Förstår inte rikigt hur du menar dock.
Med dagens dollarkurs så säljs den för ca 4100:-. Vart i Sverige kan jag köpa den för 1000:- mindre, dvs 3100:-?
Att räkna med frakt, tull och skatt blir orättvist då Hoobyking faktiskt även säljer till sina egna "inhemska" kunder, och där tillkommer ju inte dessa avgifter överhuvudtaget.

Det billigaste stället jag hittade är HAB som säljer den för 5000:- vilket får anses billigt med tanke på HK:s pris. :)
Bara att gratulera HAB till ett troligtvis bra "deal"!

henke2
2012-02-28, 12:22
Lite fånig rubrik, men jag antar att det är för att man ska "haja" till... :)


Självklart!!


Att räkna med frakt, tull och skatt blir orättvist

Okej, mitt fel att inte vara tydlig nog med att det gäller oss här i Sverige. Med den förklaringen tror jag visst du förstår vad jag menar. Eller hur?

PS. paypals dollarkurs för 2minuter sedan var 6.77

PS2. Det skulle även för Kineserna vara billigare att handla från den svenska firman då man inte betalar moms vid export utanför EU. 3995kr exlk moms i Sverige och 4330 exkl moms i Kina (om dem nu håller hus i kina)

radioactive
2012-02-28, 12:45
Enl. frakten så skickas radion från Tyskland ($19.79) till Sverige vilket borde vara inom EU (eftersom HK har ett lager i landet. Så totalpriset blir då $658.79, dvs 4.342:- SEK. inkl. frakt.

Lasse

McRegor
2012-02-28, 13:28
Lasse - såvitt jag kan se så finns den bara på deras "International Warehouse" och då är den realistiska kalkylen att det blir ca: 4.625 kr + moms + tullens hantering. Det bör peka på ett totalpris på ca: 5.900 kr hemma i Sverige med dagens dollarkurs.
Alltså stämmer Henkes första kalkyl rätt hyfsat.
Hälsningar
Roger

radioactive
2012-02-28, 13:38
Ja, du har rätt, jag kollade alldeles galet.... måste byta glasögon.. :)

Lasse

DavidFlygare
2012-02-28, 18:02
Snabb fråga vart ville du som trådskrivare komma med denna tråden?

henke2
2012-02-28, 18:25
Snabb fråga vart ville du som trådskrivare komma med denna tråden?

Snabb motfråga, vart vill de komma som säger svenska handlare tar hutlösa priser? Typ samma poäng fast omvänt.

McRegor
2012-02-28, 19:17
Allt är inte speciellt mycket billigare att köpa från Asien än från Sverige eller övriga Europa. Ofta är frakten numera betydligt billigare inom Sverige och EU och räknar man då också med att betala moms + adminavgift på Asien-prylarna så kan det i många fall vara mer eller mindre "jämt skägg" numera. Jag säger inte att det är på detta sätt jämt men man får nog vara lite mera observant numera och inte tro att allting är billigare vid direktimport.
//Roger

Snickarjävel´n
2012-02-28, 19:30
http://www.hab.se/t28-trojan-120-2000mm-bh59-p-11235-c-443.aspx

http://hobbyfly.com/en/airplane-47/scale-planes-125/black-horse-t-28-trojan-120-arf-air-retract-2000mm-5856.html


Vilken handlare hade ni köpt av?

helifanatic
2012-02-28, 19:48
måste oxå ha i åtanke att en svensk handlare med deras mindre volymer får inte samma inköpspris på tex en jr sändare som kanske hobbycity får som kan ta bra mycket större volymer.
jonnys inlägg ovanför är valet enkelt hab mest pga bra erfarenheter när de gäller service vid eventuella fel osv

servicen är det som svenska handlare kan konkurrera mest med i dagens läge

DavidFlygare
2012-02-28, 19:58
Snabb motfråga, vart vill de komma som säger svenska handlare tar hutlösa priser? Typ samma poäng fast omvänt.

Vart vill "de" komma ? Vet inte vilka de du pratar om, men ett tips till dig för att inte låta så negativ som jag uppfattar det, är att istället för att försöka hänga ut en handlar i detta fallet hobbyking, varför inte ge lite cred till dom som har det billigare.
Och du skriver "vart vill de komma som säger svenska handlare tar hutlösa priser, typ samma poäng" Tycker du att du har en poäng med din tråd?
svaret på det är nog precis samma anledning som du skriver bara att du går åt andra hållet, och varför göra så stor deal av att hobbyking har en dyrare produkt. Och trådarna du pratar om angående att inhemska handlare är dyrare har jag inte sett några men jag skulle precis samma som jag gör nu, helt onödigt enligt mig är det som att skriva 2+2=4 du lägger fram fakta dvs JR DSX11 är billigare i Sverige och thats it.

henke2
2012-02-28, 20:20
du lägger fram fakta dvs JR DSX11 är billigare i Sverige och thats it.

Exakt så, men det är väl inte hela världen att visa det?

Zazzu
2012-02-28, 21:24
Hej.
Jag vet inte varför men HK är inte billigast på märkesprylar typ JR och Futaba. Handla av deras egna produkter så blir det lönsamt. Man behöver inte handla allt från HK, man behöver inte handla något om man inte vill. Att hitta produkter som någon är billigare på eller dyrare kommer man att kunna hitta hela tiden. Jag tror att de flesta som skall köpa en radio tittar runt vad de kostar på olika ställen och väljer ett ställe efter pris, service och tillgänlighet.

/Ulf

pgrts
2012-02-29, 06:26
Märkesgrejor som Futaba, JR, Spektrum är i stort sett alltid samma pris i dollar från HK som från listpris i USA.
Det är väl självklart att kinaproducerat är billigare att köpa från Kina?
Det är skillnad på olika som någon så fint skriver....
Man kan knappast jämföra kvaliteten på de billigaste planen från Kina med de med tyska/amerikanska märken även om många anser det.

kay.krut
2012-02-29, 09:05
Autopartner.

Tror nog att även jag skulle lagt mina slantar hos Hab och Autopartner.

Kay krut

roadside
2012-03-02, 06:36
Flikar in med en fråga om Hobbyfly. Någon som handlat där?