handdator

Visa fullständig version : Vilsen i FPV-jungeln!



gretzky
2012-02-29, 17:17
Är lite lat så istället för att plöja igenom allt om fenomenet FPV på forumet så ställer jag frågan rakt ut - tips om att komma igång med FPV på ett enkelt och hyfsat billigt sätt?

Kollade lite på Hobbycity och såg att dessa glasögon verkar vara ok

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F19445%5F%5FFat%5FShark%5FDominator%5F3rd%5FG eneration%5Fmodular%5FFPV%5FSystem.html

Vill kunna styra kameran genom att vrida huvudet. Funkar det med min JR-radio eller måste det vara en futaba?

Vad behövs i övrigt för att få allt att lira?
Hade tänkt mig en Easystar 2. Eller lfinns det bättre alternativ som flyg? Annat att tänka på??

Tacksam för allt hjälp jag kan få i ämnet:)

Roger.

gretzky
2012-03-01, 12:02
Ingen som har lite tips?

Roger.

Boopidoo
2012-03-01, 12:35
Om du är ny så är mitt tips att skippa allt avancerat som headtracking etc och satsa på det som är enkelt. Ingen OSD, ingen headtracking och kanske inte ens pan/tilt.

Ta ett flygplan som du vet flyger bra och stabilt. Det är även bra om det är relativt stort som exempelvis en Multiplex Mentor, men en Easy star 2 är ett bra val också. Köp en videosändare+mottagare och en billig kamera som inte behöver ha särskilt bra upplösning. Börja med att strömförsörja sändare och kamera med separat batteri då det är enklast mot störningar etc.

När du känner dig mer säker kan du gå över till att använda samma batteri för videosystemet som resten av flygsystemet då det är lite säkrare.

Det du bör satsa pengar på är bra markutrustning. Exempelvis ett par Fatsharkbrillor, antingen den äldre med inbyggd mottagare eller den dyrare Dominator med möjlighet att bygga ut med headtracking etc.

Men som sagt, ta en modell som du vet flyger bra och börja bara att lägga till kamera och videosändare, inget annat. När det väl fungerar och du har flugit lite och känner dig trygg i utrustningen så kan du testa att bygga ut med pan/tilt och efter det OSD eller headtracking etc.

gretzky
2012-03-01, 13:10
Boopidoo - Tacksamt om du kan inte länka till lite lämpliga prylar??

Roger.

Boopidoo
2012-03-01, 13:36
En fråga bara, vad flyger du med för RC-system. Om du flyger med 35MHz gör det saken mycket enklare.

gretzky
2012-03-01, 17:10
Jag har en JR DSX9II och en JR PCM9XII med modul där jag kan välja mellan 35 Mhz eller Assan 24.Ghz.

Såg att det fanns en hel del prylar på Hobbycity. Problemet är att jag inte vet vad man behöver riktigt och att allt lirar ihop.

Skulle ju vara fränt att kunna styra kameran med headtrack eller åtminstonde kunna styra kameran från sändaren. Tycker det verkar vara mycket av helhetsupplevelsen. Tänkte eventuellt beställa den här modellen

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F16544%5F%5FHobbyking%5FBixler%5FEPO%5F1400mm %5FARF%5F.html

Roger.

UndCon
2012-03-01, 17:55
Jag kör inte headtracking men liknande (kamera pan/tilt) via Y-kabel till sida/höjd

Detta blir helt naturligt när kameran vrider sig åt det håll man ska och kan med lite vilja användas i viss utsträckning som headtrack dvs att se sig om lite.

//UndCon

gretzky
2012-03-01, 20:42
UndCon - Det var ju en variant.

Om man köper Fat Shark Dominator-glasögonen + headtracker-kortet vad behövs för att få det att funka genom att vrida huvudet? Alltså, hur styrs kameran genom att jag vrider huvudet?
Roger.

Mr J
2012-03-01, 21:46
Head trackingen fungerar tyvärr inte på JR PCM9XII på grund att bara de fyra första kanalerna går ut i traineruttaget.
Och jag antar att det är likadant på DSX9II.

Annars kopplar man headtrackern till traineruttaget så att sändaren hanterar PPM-signalerna som om dom kom från en elevradio.

Boopidoo
2012-03-02, 08:57
Ja Bixler verkar vara en bra modell. Upprepar dock att du bör testa med så enkelt system som möjligt att börja med. Visst ger det visst upplevelse att kunna se sig omkring men jag måste erkänna att den roligaste modellen jag har och den som ger "mest" flygupplevelse är en liten modell jag har med en fast monterad kamera. Headtracking ger en massa extra strul och krångel så ge dig inte in i det innan du ens har testat flyga FPV.

Vad gäller RC-system så skulle min rekommendation vara att börja med 35MHz och att ha 2.4GHz för videolänken. Det finns massor av sändare och mottagare för 2.4GHz och antennerna är relativt små trots ganska bra räckvidd. Det är, enligt mig, en bra kompromiss. Om du har Fatsharkbrillor med 2.4GHz mottagare så ska du ha en videosändare som är kompatibel med airwaves kanaler.

Det här paketet innehåller både brillor med inbyggd videomottagare för 2.4GHz och en 100mW 2.4GHz-videosändare. Det är bara att komplettera med en kamera och börja flyga.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15124__FatShark_2_4Ghz_Telemetry_System_Incl_Tx_ Rx_.html

Exempelvis den här kameran borde fungera mycket bra och jag tror att det bara är att plugga in den och köra. Många FPV-veteraner använder fortfarande den kameran och tycker att den är överlägsen många nyare kameror med bättre upplösning etc.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15130__FatShark_RCV922CAM_PAL_Sony_420TVL_w_Spar e_lens.html

Alternativt den här kameran som även kommer med en pan/tilt är bara att plugga in.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15538__FatShark_Pan_Tilt_CAM_system_pre_assemble d_NTSC_.html

gretzky
2012-03-02, 12:20
Ja Bixler verkar vara en bra modell. Upprepar dock att du bör testa med så enkelt system som möjligt att börja med. Visst ger det visst upplevelse att kunna se sig omkring men jag måste erkänna att den roligaste modellen jag har och den som ger "mest" flygupplevelse är en liten modell jag har med en fast monterad kamera. Headtracking ger en massa extra strul och krångel så ge dig inte in i det innan du ens har testat flyga FPV.

Vad gäller RC-system så skulle min rekommendation vara att börja med 35MHz och att ha 2.4GHz för videolänken. Det finns massor av sändare och mottagare för 2.4GHz och antennerna är relativt små trots ganska bra räckvidd. Det är, enligt mig, en bra kompromiss. Om du har Fatsharkbrillor med 2.4GHz mottagare så ska du ha en videosändare som är kompatibel med airwaves kanaler.

Det här paketet innehåller både brillor med inbyggd videomottagare för 2.4GHz och en 100mW 2.4GHz-videosändare. Det är bara att komplettera med en kamera och börja flyga.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15124__FatShark_2_4Ghz_Telemetry_System_Incl_Tx_ Rx_.html

Exempelvis den här kameran borde fungera mycket bra och jag tror att det bara är att plugga in den och köra. Många FPV-veteraner använder fortfarande den kameran och tycker att den är överlägsen många nyare kameror med bättre upplösning etc.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15130__FatShark_RCV922CAM_PAL_Sony_420TVL_w_Spar e_lens.html

Alternativt den här kameran som även kommer med en pan/tilt är bara att plugga in.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15538__FatShark_Pan_Tilt_CAM_system_pre_assemble d_NTSC_.html

OK!
Tackar för länkarna. Nu klarnade det lite mer.
Hur långt ifrån kan man flyga med 100mW effekt? Inte särskilt långt väl?

Är inte dessa glasögon lite vassare än dom du länkade till?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F19445%5F%5FFat%5FShark%5FDominator%5F3rd%5FG eneration%5Fmodular%5FFPV%5FSystem.html

Roger.

Boopidoo
2012-03-02, 13:29
Med en vanliga sprötantenn på brillorna och med en hemmagjord sprötantenn (avklippt kabel) på flygplanet så flyger jag mellan 500-800m med 100mW. Men det är ju enkelt att uppgradera till 500mW ganska enkelt. Exempelvis med den här videosändaren som de säljer på electronicarc.com har jag flygit drygt 2km och använt mina brillor för mottagning.
http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_49_71&products_id=468&osCsid=d2f4af7038b992698c934750825bce10

electronicarc.com säljer även Fatsharkbrillor och kameror så du kan nog köpa allt där om du vill.

Apropå om de nya dominatorbrillorna är vassare eller inte är inte helt säkert. Dominator är modulär och man kan enklare byta mottagare och man kan även lägga till headtrackingmodul. Det som enligt mig är sämre är att bilden är mindre, dvs FOV är mindre. Med de äldre brillorna fyller verkligen bilden ut det mesta man ser men med de nya ser man tydligt en mindre ruta framför sig. På predatorbrillorna är FOV ännu mindre. Ett problem med de äldre FS-brillorna med stort FOV är att bilden kan upplevas suddig just pga stor FOV. Det är mao plus och minus med alla... har du pengarna skulle jag dock ha köpt dominator om de bara fanns i lager någonstans.

gretzky
2012-03-02, 22:15
Om det funkar att flyga 800m ifrån där jag står så med 100mW så är det ju helt okej.

Känns som jag ska beställa det du länkade till och prova hur det känns innan jag eventuellt går vidare till headtreack, mm...

Roger.

gretzky
2012-03-03, 11:56
Tänkte på ett par saker. Om man väljer att flyga med 35 Mhz-radio och 2.4 Ghz-systemet på glasögonen så borde det ju vara stor risk att det "krockar" med alla andra som flyger med 2.4 Ghz-radio?

Den kameran med pan/tilt som Boopidoo länkade till är NTSC, måste inte alla prylar vara i PAL för att det ska funka?

Roger.

Boopidoo
2012-03-03, 12:08
Det spelar ingen roll då brillorna klarar både PAL och NTSC. Men jag brukar föredra PAL när jag kan. Kameran ska finnas både i NTSC och PAL.

Men du har rätt i att 2.4GHz video inte fungerar jättebra med 2.4GHz RC i närheten. Jag har testat med en 100mW sändare och en polare som körde Hitec 2.4GHz + telemetri, dvs sändare både från radiokontroll och från flygplanet och det fungerade men jag behövde stå ca 50m från honom för att undvika störningar. Sedan fick jag givetvis störning när min modell befann sig nära hans modell eller när hans modell flög precis över där jag stod.

Oftast fungerar det dock hyffsat om man står en liten bit från varandra och inte tänker ta räckviddsrekord just den dagen.

gretzky
2012-03-05, 14:54
Blev lite intresserad av detta kit

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_62&products_id=476&osCsid=d2f4af7038b992698c934750825bce10

då kan jag ju flyga med 2.4Ghz-radion och få störfritt med bra räckvidd väl?

Om jag fattat det rätt är kitet komplett, eller behövs det kompletteras med något?
Något annat att tänka på med det kitet eller det borde väl funka bra?

Roger.

UndCon
2012-03-05, 16:23
Mina tester med 2.4 video och 2.4 flygradio visar att det går bra - beroende på vilken apparat som sätts igång först.

Videolänken frekvenshoppar inte, den ställer man in på en kanal (och hoppas på det bästa)
Flygradion frekvenshoppar och då söker den av tillgängliga nät och väljer en ledig kanal.

Det innebär att om man slår på videon först så är den kanalen upptagen och när du slår på flygradion väljer den en annan.
Nu garanterar detta inte något problemfritt scenario då 2.4 är ett väldigt upptaget område med alla WLAN o dyl runtomkring.

//UndCon

gretzky
2012-03-06, 14:04
Det här var inte lätt. Fick syn på ännu ett kit som verkar intressant

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=555&osCsid=d2f4af7038b992698c934750825bce10

komplett 5.8Ghz med 500 mW TX borde ju ha hyfsad räckvidd? Frågan är vilket kamera som är att föredra i kitet?
Vad jag kan se så är det dock inget lipo med till Tx...

Någon som förresten vet hur det funkar med googles när man som jag bär glasögon?

Roger.

Flygsmurfen
2012-03-06, 16:43
Det senaste kittet du länkar till verkar innehålle "de gamla" glasögonen.
De nyare heter Dominator och har lite annan spec.
Framförallt smalare men skarpare/ klarare bild.
Har bara läst på nätet så jag är ingen expert...
Säkert bra kitt annars.
Mvh

Boopidoo
2012-03-07, 07:35
@Undcon
Jag antar att du inte flög särskilt långt då? Det blir värre ju längre avstånd som är mellan sändare och mottagare. Efter ett tag passeras en gräns där videolänken stör rc-mottagaren så pass mycket att den inte "hör" rc-sändaren längre. Generellt är det alltså en mycket dålig idé att ha både RC och videolänk inom samma frekvensområde. Även om man kan flyga med rc-länk relativt bra utan störningar så är det inte lika bra med videomottagaren som inte är digital och som störs av rc-sändaren. Samma sak här, det blir värre ju längre avstånd det är till modellen.

Bägtjesen
2012-03-07, 13:52
Hej!

När det gäller Gretzkys inlägg #18 och den kombinationen så har jag sett andra ställen med 500 & 600 mW sändare/mottagar kit för 5.8 GHz. Det som jag inte känner till så mycket om är det här med antalet linjer i kamerorna och hur det eventuellt påverkar mottagaren/displayen, i mitt fall har jag tänkt mig 640x480 eftersom det till ArduPilot & APM finns en OSD för detta. För att vara framåtkompatibel så vill jag att mitt kit skall fungera med Dominator.

Vad gäller NTSC så lärde jag mig i slutet på -70 talet, när jag lödde ihop min första dator, att det stod för "Never The Same Color", finns absolut ingen anledning att använda ett så föråldrat system, det är visst specat på 40-talet!

Enligt vad jag fått fram ger Kx132 enbart 420 horisontella linjer. Den "KillerCCD" som också omnämns verkar vara detsamma som Kx131, och den har samma hor. liner som Kx132. Verkar finnas en Kx191 som skall vara fantastisk när det mörknar på, skulle den fungera om man bara använde sändar/mottardelarna köpta separata?

Bägda

Boopidoo
2012-03-07, 16:30
Den här filmen är filmad med en NTSC-kamera som endast har 380TVL så visst fungerar det även med sämre upplösning. I min mening är kamerans snabbhet och förmåga att hantera ljusa och mörka partier betydligt viktigare än antal linjer. Men visst finns det bra kameror med högre upplösning också.

Jag kan också tillägga att jag använder mig av en Fatshark Aviator på huvudet med 2.4GHz mottagare och på flygplanet sitter en egenbyggd airwave videosändare med endast 100mW. Det är dock en hel del störningar i det där området så nära alla villor där de flesta troligtvis har trådlöst nätverk etc. En bit bort finns även en högspänningsledning som effektivt dödar 2.4GHz.


http://www.youtube.com/watch?v=LNy15IGXLEI

Bägtjesen
2012-03-08, 11:12
Hej Boopidoo!

Kul att se lite rolig flygning. Du verkar ha gott om fria ytor på marken och i luften att rulla runt i. Jag har ungefär liknande situation långt ute på landet, men bortom 400 meter har jag bara skog.

Ja, det är inte lätt med blå färgstick om vintern och troligtvis är video inte tagen när det är som ljusast på dagen. Det som är lite typiskt för NTSC är just att konturerna flyter in lite i varandra, det skall inte förskyllas linsen eller annat.


Hur kraftig är kraftledningen och hur mycket stör den - slår den ut sändningen helt och hållet - eller var du i närheten av den under filmningen? Undrar hur det skulle förändras av 500-600 mW, jag har också sett någon 5.8 GHz-sändare som har haft 1000mW, men har inte hittat åt den igen. Skulle nog föredra något starkare eftersom jag har ett par bergknallar inom 500 m som jag gärna vill "spana" runt.

Bägda

Boopidoo
2012-03-08, 12:11
Hehe, nja så mycket fria ytor har jag egentligen inte. Fälten som syns är egentligen bara ett par-tre kilometer och mitt över det går kraftledningen som jag inte lyckats flyga över trots riktade antenner och 500mW-sändare. Med 1.3GHz går det hur bra som helst. 2.4GHz RC kollapsar också nära ledningen.

Vad gäller videokvalitet så har jag testat en hel del PAL och NTSC-kameror i olika upplösningar och även om jag vet att PAL är bättre så skulle jag aldrig kunna säga om en kamera är det ena eller andra bara genom att titta på filmen. Så pass stor skillnad är det, i min mening, inte. Det är så mycket annat som påverkar kvaliteten också så som upplösning, komprimering, inställningar etc. Kameran som användes i filmen är en CX161 med 1.9mm lins.

5.8GHz fungerar nog ganska bra men om man flyga lite längre är nog riktade antenner ett måste och de kan vara kluriga att få till 100% bra med 5.8GHz, det blir ganska pilligt.

gretzky
2012-03-08, 15:22
Hur lång räckvidd kan man ungefär förvänta sig med detta kit?

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=555&osCsid=d2f4af7038b992698c934750825bce10

sen var det ju det här med Cloverleaf-antenner (eller hur det nu stavas). Kan man byta ut antennerna i kitet och använda cloverleaf-antenner i stället för bättre räckvidd? I så fall, är det bara att sätta fast dom eller behöver man göra något annat för att det ska funka?

Länk till var man kan köpa cloverleaf-antenner som passar till det kitet??

Är förresten mest inne på dom FPV-glasögonen i kitet med tanke på att synfältet är FOV 46.
Känns häftigare att få större synfält även om bilden ska vara klarare med Dominator-glasögonen...

Roger.

numnutchris
2012-03-08, 19:32
Får jag hoppa på tråden? HK-kit i bilden; bara undrar hur det ska kopplas; om det är rätt. för kamera-batterikabeln verkar det vara rött = +, svart = - och vit = video. Men i sändaren byter det färg, vit går till gul och antar då att vit in i sändaren är ljud?
Och mottagaren - hur är polariteten för DC-jacket där?

27194

gretzky
2012-03-08, 21:24
Någon som vet hur mycket räckvidden förbättras med cloverleaf-antenner på 5.8Ghz-bandet?

Om man väljer att köra videolänken på 1.3 Ghz för att få bra räckvidd så måste man väl köpa googles utan inbyggd mottagare? Har bara hittat googles med inbyggd mottagare för 2.4Ghz och 5.8Ghz.

Roger.

gretzky
2012-03-08, 21:25
Någon som vet hur mycket räckvidden förbättras med cloverleaf-antenner på 5.8Ghz-bandet?

Om man väljer att köra videolänken på 1.3 Ghz för att få bra räckvidd så måste man väl köpa googles utan inbyggd mottagare? Har bara hittat googles med inbyggd mottagare för 2.4Ghz och 5.8Ghz.

Roger.

Boopidoo
2012-03-09, 08:49
Jepp, tror inte att det finns brillor med 1.3GHz-mottagare. Däremot finns det en del som har en extra videolänk (2.4 eller 5.8) mellan en markbaserad videomottagare på 1.3GHz och brillorna, men det är överkurs tycker jag och det blir en massa annat som kan gå åt skogen så det är inget jag kan rekommendera.

Om du kan så rekommenderar jag 35MHz till RC och 2.4GHz för videolänk till att börja med. Jag hade 2.4GHz RC själv och ville gärna ha 2.4GHz video så jag löste problemet genom att skaffa ett UHF RC-system, men det är ju knappast varken billigt eller utan problem så det rekommenderar jag inte heller en nybörjare. Skulle jag göra om det skulle jag ha köpt en 35MHz modul till min radio istället eller en billig begagnad 35MHz radio (troligtvis billigare).

UndCon
2012-03-09, 09:28
Klöverantenner gör väldigt stor skillnad på 1.3 iaf - jag kommer även bygga klöver till min 5.8ghz länk och göra samma test där
(gå /filma samma runda i kvarteret)

Mina goggles ansluter bara med kabel mot markstationen.

//UndCon

gretzky
2012-03-09, 09:43
Funderade på en annan sak angående räckvidden. Om man flyger med videolänk ett par kilometer bort hur långt räcker rc-sändarens räckvidd då? Skillnad med 35mhz- och 2.4Ghz-sändare?

Roger.

UndCon
2012-03-09, 12:17
Det beror på vad du har för radio och hur mycket annat det är som stör på 2.4ghz nätet (WLAN mm)

Du skall alltid räckviddstesta radion för att veta att du håller dig inom räckvidden. en 35-radio når längre...

FRSKY som jag har i min TGY9X säger 1.5Km med orginal antenn och 4.5km med patch antennen men det återstår att se ;)

//UndCon

Boopidoo
2012-03-09, 18:18
FrSky har jag räckviddstestat en hel del med min Ugglan utrustad med RVOSD5. Hade inte vågat flyga som jag gjorde om jag inte hade hemflygningsautomatik. Frsky är mycket käsnlig för 1.3GHz sändare och får inte placeras för nära dessa. Om de separeras går det rätt bra. Med standardsystem ar jag flygit som mest ca 1.5km och med en 7db-patch har jag kommit ca 2.5km men då flög jag ganska nära (ca 200-300m) högspänningsledningar som jag vet dödar 2.4GHz RC och video.

UndCon
2012-03-09, 19:26
Det lägger mer tyngd i att ha hjälp att ta hem kärran på ett säkert sätt. "Return to home" bör användas.

//UndCon

gretzky
2012-03-10, 15:16
Har nu bestätt och det blev ett sådant här kit

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=555&osCsid=d2f4af7038b992698c934750825bce10

med Killer CCD-kamera. Räckvidden skulle vara runt 2 km enligt en mejlkontakt med webshopen.

Däremot så blev jag överraskad när jag idag gjorde räckviddsprov med min JR DSX9II-radio med en RD921 mottagare och 2 st satelliter. Satte helin på backen med en god vän och tog bilen och åkte 700 meter bort och klev ur - inte ett liv i helin när jag rörde spakarna.

Körde tillbaka mot helin och rörde på spakarna hela tiden och först när jag var ca 250 m i från så fick radion kontakt. Visserligen så minskade väl räckvidden av att jag satt i bilen, men nog trodde jag att signalen skulle gå fram 700 m längs marken när jag gjorde första testet. Ska testa med min JR PCM9XII radio, dels med 2.4Ghz Assanmodulen med och med 35 mhz, och se vad jag får för resultat. Vad har ni fätt för längd när ni provat?

Roger.

Boopidoo
2012-03-10, 16:34
Min erfarenhet är att räckvidden dör rätt fort när de står direkt på marken. Om det man testar istället står på en flyttkartong eller motsv så blir det mycket bättre resultat. Ännu bättre blir det givetvis när du är uppe i luften.

Men om du kör med 2.4GHz RC ska du nog inte förvänta dig särskilt lång räckvidd. Men nu när du börjar med FPV ska du kanske inte flyga så långt ändå? Jag flög iofs drygt 1.4km med Futaba FASST utan några problem men jag tror inte att man ska förvänta sig den räckvidden.

gretzky
2012-03-11, 09:21
Om videolänken klarar ca 2 km vill jag att även radion fixar samma sträcka. Kanske blir att flyga med 35mhz istället då.
Ska bli intressant att räckviddstesta dom andra aslternativen.

Roger.

Boopidoo
2012-03-11, 10:29
Du kanske kommer upp i 2km med 5.8GHz men jag skulle nog inte räkna med det. 5.8GHz är även otroligt känsligt för om du flyger bakom träd och buskage etc. Men det är riktigt att man bör ha längre RC-räckvidd än videoräckvidd. Det mest extrema exemplet är nog min HK Mini Swift i den första videon jag postade i den här tråden. den har som sagt endast 100mW 2.4GHz videosändare men den är utrustad med en Thomas Scherrer UHF NR mottagare god för iaf upp till 10km. :)

gretzky
2012-03-11, 18:07
Beställer lite prylar ifrån HC nu och undrar vilket batteri som passar till videolänken. Tips?

Roger.

Boopidoo
2012-03-11, 19:05
Om du beställer paketet som du länkade till tidigare från electronicarc med 5.8GHz så står det på sidan att videosändaren ska ha mellan 6-9V, dvs ett 2S-lipo borde fungera bra. Även Fatsharkbrillorna vill ha 2S så jag skulle ta och köpa några sådana, 2S1000mAh är en smidig storlek.

gretzky
2012-03-11, 20:18
Såg nu att det ingår lipo till glasögonen i kitet (Lipo 2S 7,4V 900mAh, for headset).
Beställde den här accen till TX

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6472

Hoppas det funkar ok.

Roger.

Boopidoo
2012-03-12, 06:29
Jo det ingår ett batteri men laddaren suger då den inte laddar batteriet till 100%. Iaf min laddare laddar batteriet till strax över 8V istället för 8,4V. Jag använder fortfarande det batteriet men mycket sparsamt, oftast har jag 2S1000mAh istället. Jag har även moddat brillorna så att jag har en JST-kontakt (hona (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=9630) hane (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=9631)) istället för den osäkra DC-pluggen som inte sitter så bra.

Batteriet du har beställt fungerar nog perfekt.

gretzky
2012-03-12, 17:58
Beställde en Bixler från Hobbycity som jag hoppas ska funka bra som FPV-kärra. Beställde även en sådan här

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F9473%5F%5FEagle%5FTree%5FVideo%5FOSD%5FPro%5 FExpander%5F.html

Vill kunna ha "pil-hem"-funktionen och avstånd till där jag står och flyger, men det slog mig att man kanske måste komplettera med någon ytterligare manick för att få dom funktionerna? Vad ser man i glasögonen med enbart den jag har beställt?

Roger.

Boopidoo
2012-03-12, 18:25
Ja, om du väljer ET måste du minst ha en E-Logger samt en GPS för att få pil hem. Men ärligt talar stå tycker jag att du kan vänta med OSD tills du har ett fungerande system och lärt dig flyga FPV. Gör inte misstaget som så många nybörjare och installera allt på en gång.

SteffeB
2012-03-12, 19:17
Köp gps med pil hem direkt för tusan!!! Både din och andras säkerhet! Höll på att bli av med en 9000kr quadkopter förra veckan för att jag tappade bort mig. Inte ens långt ifrån där jag stod. lyckades hitta maskinen 2 kilometer ifrån utgångspunkten tack vare att batteriet inte hoppade loss vid kraschen. Annars hade den helt klart varit försvunnen. Satt i passagerarstolen i bilen med fpv-antennen ut genom fönstret, dominator-glasögon på huvet vid eftersöket.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

gretzky
2012-03-12, 20:31
Nu vet jag ju inte än hur svårt det är att orientera sig när man flyger FPV. Men tappar man bort sig så är det ju kört om man inte kan ta hjälp av en hempil antar jag... Har ju redan beställt Eagle Tree Video OSD Pro Expandern så det blir väl till att beställa dom andra sakerna med då så man har dom hemma. Tänkte dock prova utan först.

Hur svårt är det att flyga FPV egentligen om man jämför med att flyga som vanligt?
Flygvana har jag sedan många år med massor av olika typer av flygplan, nu dom sista åren även med helikopter.

Roger.

Boopidoo
2012-03-13, 08:57
Jag skulle säga att ha en enkel installation till att börja med för din och andras säkerhet! :) Och se för guds skull till att reka området innan flygning så att man inte tappar bort sig. Det är bra att välja en startplats med någonting stort och lättobserverat i närheten så att man kan hitta tillbaka. De första FPV-flygningarna jag gjorde var vid Allianshallen i Uppsala. Det är en mycket stor plåtbyggnad som syns tydligt på flera km avstånd. Alltid lätt att hitta tillbaka. De första flygningarna lär du väl ändå inte flyga så långt bort antar jag men det är bra att alltid kolla kartor etc innan man flyger, finns ingen anledning att inte kunna hitta hem igen.

Gör som du vill men du ökar installationens komplexitet mångfalt med en OSD och GPS. Om du i din första installation har med OSD och GPS och pan-tilt etc så kommer du troligtvis att få problem och det blir mycket svårare att hitta felkällor när allt installeras på en gång.

Enligt mig är det inte så svårt att flyga men jämfört med riktig flygning så saknas enligt mig flygkänslan totalt när man flyger FPV, vilket gör det svårare. Man kan tappa orienteringen i början och tom bli illamående men om man börjar med att låta någon annan flyga och titta genom brillorna så vänjer man sig ganska snart. De första flygningarna skulle jag rekommendera att du startar visuellt, inte FPV, och att du sedan på trygg höjd tar på dig goggles. Ha gärna en kompis nära till hands som kan ta över om någonting strular och som håller ögonen på modellen om du tappar bort var du befinner dig.

gretzky
2012-03-13, 10:33
Boopidoo - Tacksam för alla tips/hjälp jag kan få inom ämnet. Känns som det är bäst att börja som du skriver - utan allt lull lull från början. Är ju dock inte fel att ha det inköpt så kan man ju komplettera med funktioner när man blir varmare i kläderna som FPV-flygare.

Ska börja prova FPV-flygning vid vårt fält som är integrerat med ett fullskalafält med en asfaltsbana på ca 1500 m så där borde det ju inte vara så svårt att orientera sig:)

Roger.

gretzky
2012-03-15, 14:36
Fick FPV-kitet idag.

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=555&osCsid=571f6fc57b5a8d0f3c81f7283a3d2bf9

Men enligt information på kitet så ska ju Killer CCD-kameran drivas med 3.3-5.5v och en 2s-lipo som jag har tänkt ha till TX ger ju 7.2v.
Hur löser man det bäst?

Kabeln mellan kamera och TX är inte mer än ca 25 cm. Eftersom man ska ha TX så långt ifrån sändaren så blir det att förlänga kabeln till den, eller så kan jag ju ha sändaren fram och sätta mottagaren så långt bak i planet med förlängningskablar.
Vad är bäst?

Roger.

Boopidoo
2012-03-18, 19:55
Jag tror att din videosändare har en inbyggd spänningsomvandlare för 5V-kameror men det är nog bäst att kontrollera detta. Du ansluter då alltså bara batteriet till videosändaren. Från videosändaren kopplar du sedan in kamera och mikrofon etc. Innan du gör detta bör du givetvis ha kontrollerat att du har korrekt spänning till kameran.

Jag förstår inte vad du menar med sändare och TX, det betyder ju samma sak (dvs TX=sändare)? Om du däremot menar RC RX, alltså RC-mottagare så beror det bla på var du har placerat ESC och motor då de också orsakar störningar och bör placeras så långt från RC-mottagaren som möjligt. Även kameran kan störa rätt rejält. Generellt bör RC-mottagaren placeras så långt bort från alla störande komponenter som möjligt.

gretzky
2012-03-20, 15:34
Opps, menade ju att RC-mottagaren skulle placeras så långt ifrån videosändaren som möjligt.

Räckviddstestade prylarna på marken igår. Satte sändaren vid fönsterrutan och knallade ner för gatan och bilden försvann efter 70 meter. electronicarc hävdar dock ca 2000 m i luften vid fri sikt.

Är inte det väl kort avstånd att förlora bilden även om det testet gjordes i marknivå?
Sändaren är ju dock på 500mv.

Ska prova hur mycket bättre det blir med klöverantennerna när dom är färdiga.

Roger.

Boopidoo
2012-03-20, 19:07
Nej det måste inte nödvändigtvis innebära att det är dålig räckvidd. Mitt första system testade jag ungefär som du och kom ungefär samma sträcka, men i luften har jag flugit mer än 1.5km med det systemet utan ens minsta tillstymmelse till brus i bilden.

mageri
2012-04-20, 23:13
Som rubriken lyder i den här tråden - så är jag vilsen i FPV-jungeln igen.

Har börjat kika lite på hur man ska koppla ihop Eagle Tree OSD med E-loggern och GPS-enheten, men jag fattar inte hur man ska göra. Någon som kan förklara?

Roger.

Boopidoo
2012-04-22, 10:58
Jag tror att ET har förklarat detta ganska bra i manualerna. Saknar du dessa så finns de att ladda ner från http://www.eagletreesystems.com.

GPS och OSD ansluts till utgångarna på E-loggern som är märkta GPS och OSD. Se sid 3 i manualen (http://www.eagletreesystems.com/Support/Manuals/elogger%20V4%20Instruction%20Manual.pdf).

UndCon
2012-04-22, 11:51
Ja de är lätta att koppla in - och det kräver lite pill i programmet på datorn.
Koppla ihop allt och uppdatera programvara först (vid uppdatering försvinner konfig)

Uppdatera markstationen också.

//UndCon