handdator

Visa fullständig version : Lite flygning på isen.



bem
2012-03-03, 19:55
Hej,

Här kommer lite bilder från idag. Flygning på is med elplan (Sebart Wind S 50E). Perfekt flygväder - ingen vind, solsken, ca 0 grader. Helt tyst ute på isen och man hörde hur det knaka och braka i isen runtomkring ibland. En och annan fågel kvittra i värmen i skogskanten. Ca 15 flygningar blev det. Blev inte så många bilder på planet i luften då det är lite svårt att flyga och ta bilder samtidigt.

/Bo

HansE
2012-03-03, 21:27
Fina bilder!

Länge varit sugen på en Wind 50. Antar att den går som på räls.

/Hans

bem
2012-03-03, 21:50
Hej Hans,

Jag den går som på räls enligt min mening. Jag har även den mindre Sebart Angel S 30E och den flyger riktigt bra den också och den har fördelen att man kan ha den ihopmonterad i de flesta personbilar vilket inte går med Wind S 50E som man måste plocka av vinghalvorna på för transport i personbil. Men det tar bara 5 min att sätta på/ta av vinghalvorna så inget större problem. Har Du-Bro skidor till den lille men nöjer mig med hjul (än så länge) på de större Wind S 50E. Sebart har även en lite större MythoS 125E på gång som de hävdar skall funka med 6 celler men det blir nog 8 celler som behövs för bra prestanda. Jag har haft min Wind S 50E sen i somras och har några hundra flygningar med den vid det här laget. Enda som gått sönder är sporren så den bytte jag mot en Sullivan och den funkar bra. Annars bara flyga utan några problem alls. Har Hacker A50-16S V2 motor med Castle Creations Phoenix ICE100 fartreglage med BEC, DesirePower V8 6 cell 35C 5200mAh LiPo (flygtid ca 8 min med 20% kapacitet kvar i batteriet). Jag är mycket nöjd med modellen. Tur att kineserna bygger såpass bra för jag hade svårligen byggt en sån här kärra själv lika bra.

/Bo

HansE
2012-03-03, 22:11
Tack för infon Bo!
Har själv en Sebart Sukhoi 50 som är jättekul att 3D-busa runt med (liten video här intill), men skulle vilja ha något i samma storlek som trackar riktigt bra och tål lite vind, för mer klassiskt konstflyg. Har en bunt 6s/4000 som behöver motioneras så en Wind vore inte helt fel. Sporren på Sukhoien behövs också bytas mot något bättre, i övrigt funkar den bra. Kör också A50-16s (v1) med ett Jeti/Hacker 70 Master Basic. Funkar kanon. Kul att höra att även CC100 ICE funkar bra.
mvh
/Hans

bem
2012-03-04, 17:43
Hej,
Blev flygning idag också, 5 timmar ute på isen. Tömde två 80 Ah marinbatterier till LiPo laddningen och två sändaraccar (fick ändå ladda en av sändaraccarna 1 timme ute på isen). Tappa räkningen på hur många flygningar det blev men jag är rätt mätt på flygande just nu (flög även inomhusflyg 2 tim innan jag flög ute på isen). Nästan lika fin dag som igår men aningens kallare och aningens med vind. Blev rätt tungt att bära tillbaka hela kongkaronget från isen upp till parkeringen (ca 400-500 m). Två 80 Ah batterier, en i ryggsäcken och en i ena näven och så modellen i den andra - armarna var som spagetti när jag var framme vid bilen. Nån liten 2-hjulig dragkärra känns som jag skulle behöva, kanske så man kan ha skidor eller hjul på den.

/Bo