handdator

Visa fullständig version : Flygplan för nybörjare



Huio
2012-03-04, 15:37
Hej!

Jag hade lust att köpa ett radiostyrt flygplan i höstas men tänkte vänta till våren. Då funderade jag på att köpa Hobbyzone Super Cub. Den ska vara ganska bra för nybörjare om jag har förstått rätt.
Men nu verkar den inte finnas kvar på butikerna som jag hittade i höstas.

Jag skulle uppskatta om ni kom med lite förslag på bra flygplan för nybörjare. Jag har aldrig flugit rc-plan innan dock har jag en lama v3 helikopter så jag antar att jag kan ha lite nytta av det jag har lärt mig från den.
Jag tänkte också köpa e-skys simulatorradio som finns på teknikmagasinet och lära mig lite mer.

Tack så mycket på förhand!

McRegor
2012-03-04, 17:33
Hej,
Ett tips är att börja med att söka på på forumet på "nybörjarkärra" eller liknande. Då kommer du att finna mängder av trådar som avhandlar samma ämne. Vill du ha ännu flera trådar att läsa så kan du göra motsvarande på Svenskt Modellflyg - http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp
Hälsningar
Roger

Huio
2012-03-04, 18:54
Jag har sökt en del, hittade några trådar men de var några år gamla det var därför jag skapade en ny.
Men jag ska testa att söka lite till här och på http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp , tack för tipset.

pgrts
2012-03-04, 19:06
Ge inte upp om du letar efter Super Cub.
Parkzone har många fina modeller i samma klass.
De enklare nybörjarmodellerna liknar CUB men är byggda för att flyga bra för en nybörjare till skillnad från de lite större mera skalariktiga CUBarna som kan vara riktigt lömska - men väldigt trevliga när man behärskar flygstilen.
Annars är det kanske denna http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6837 du inte hittar.

Huio
2012-03-04, 19:40
Tackar! Den sidan kan det mycket väl ha varit jag kollade på för några månader sedan.
Men är Super Cub ett bra plan att börja med? Eller borde jag kika på något annat?

jocke1963
2012-03-04, 20:29
Den här lär ska vara bra för nybörjare, till riktigt bra pris oxå.
Det är en kopia av Multiplex Easystar, som anses som en av de bästa nybörjarkärrorna som finns: http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-1
Bra att du redan tänkt köpa simulator, den kommer bespara dig många reparationer... ;)

pgrts
2012-03-04, 20:59
Ska man landa på nosen så är "friggoplan" med skjutande propeller utmärkta på grund av att motorn och propellern sitter skyddat så att lagning i de flesta fall inskränker sig till limning.

Sedan är det en viss kvalitetsskillnad som i många fall hör ihop med priset.

För att du ska få mest ut av det så leta efter följande:

2,4 GHz radio
LiPo batteri
Borstlös motor

Om du är försiktig ber du någon som har lite vana att kontrollera och trimflyga ditt plan första gången och gärna kunna vara med och "ta över" om det skulle visa sig gå snett på något sätt.

Att träna i sim är bra men när man kommer ut på riktigt och planet får för sig att flyga bakom ryggen på en eller göra något annat oväntat så kan en "kompis" vara smart att ha med sig.

Huio
2012-03-05, 13:19
Ska man landa på nosen så är "friggoplan" med skjutande propeller utmärkta på grund av att motorn och propellern sitter skyddat så att lagning i de flesta fall inskränker sig till limning.

Sedan är det en viss kvalitetsskillnad som i många fall hör ihop med priset.

För att du ska få mest ut av det så leta efter följande:

2,4 GHz radio
LiPo batteri
Borstlös motor

Om du är försiktig ber du någon som har lite vana att kontrollera och trimflyga ditt plan första gången och gärna kunna vara med och "ta över" om det skulle visa sig gå snett på något sätt.

Att träna i sim är bra men när man kommer ut på riktigt och planet får för sig att flyga bakom ryggen på en eller göra något annat oväntat så kan en "kompis" vara smart att ha med sig.
Detta är alltså ett ganska bra val då det verkar ha allt det du säger att jag borde leta efter?
http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-1
Borde jag ta det istället för Super Cub http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6837

Jag känner ingen som som flyger rc-plan tyvärr.

dumbo
2012-03-05, 14:25
Min personliga icke empiriska åsikt är att någon av Easystar-kopiorna (som den du länkar till tex) är mer lämpliga ja. Jag är kanske gammaldags, men jag tror att det är bättre att lära sig flyga "på riktigt" med en lite enklare modell än att förlita sig på något elektroniskt stabiliseringssystem som ska "rädda" en, som det verkar vara på Cub:en du länkar till. Sedan kan ju denna Cub vara lättflugen ändå, såklart. Jag har inte flugit den, så jag vet inte.

Ang. att få hjälp med första flygningarna så kan det ju finna någon här på forumet som bor i närheten eller kanske det finns någon klubb på inte allt för långt avstånd. Beror ju på var du bor... Inte så att det inte GÅR att klara sig själv. Efter lite nötning i simulator klara man sig oftast hyfsat bra, men det underlättar ändå en del om man vet att flygplanet flyger som det ska och är bra intrimmat när man ska flyga det första gången...

canoya
2012-03-05, 15:14
Om du börjar utan hjälp av nån som kan flyga så se till att vara på en plats med STORA öppna ytor (en fotbollsplan är inte tillräckligt stor). Du vill ha gott om plats så att du göra en lån inflygning till landning, och har plats att landa både 100 m före och efter den punkt du hade tänkt dig att landa på. Murphy's lag säger att även om det bara finns ett träd eller stolpe som du kan krocka med inom synhåll så kommer du att träffa det!!! :)

pgrts
2012-03-05, 17:13
Detta är alltså ett ganska bra val då det verkar ha allt det du säger att jag borde leta efter?
http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-1
Borde jag ta det istället för Super Cub http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6837
Jag känner ingen som som flyger rc-plan tyvärr.
Ta BÅDA - naturligtvis!
Kör med simmen - träna lite med hawken - kopplar bort "räddningselektroniken" - flyg kulorna av "friggon" i båda planen ;-)

Du kan ju kolla den här tråden som ger en del om Hobbyzone Super Cub http://flitetest.com/forum/showthread.php?410-Hobbyzone-Supercub-Best-Plane-EVER&highlight=plane

Men som Dumbo säger - berätta var du bor så är det kanske någon som vill hjälpa dig - det kan spara dig en hel del och hjälpa dig in på den trevliga hobbyn utan allt för mycket startstrul.

Huio
2012-03-05, 17:42
Jag bor några mil utanför Jönköping och det finns gott om åkrar där jag bor.
Det är väldigt svårt att bestämma sig. Super Cub tycker jag är det snyggare planet och jag antar att det är lättare att lyfta från gräs/grus med det?
Dynam EZ Hawk kanske är väldigt svårt att lyfta från marken med om det inte är asfalt?

dumbo
2012-03-05, 17:53
EZ Hawk är i första hand tänkt att handstarta, men har man en hyggligt kraftig motor och någorlunda välklippt gräs ska det sannolikt gå att markstarta åxå. Jag har åtminstone sett det göras med Easystar. Asfalt är nog inte att rekommendera för kärror som ska buklandas.

McRegor
2012-03-05, 18:26
Hej,
EZ Hawk/Easy Star skall som Dumbo säger handstartas - alltså tar du eller en kompis den i handen och kastar iväg den. Det behövs inte nåt våldsamt kast på nåt sätt och detta är nog betydligt bättre än att markstarta om man inte har ett väldigt välklippt fält - speciellt om det är mindre kärror.
Sen säger canoya några väldigt viktiga ord om utrymmesbehovet - det behövs alltså alltid mycket större ytor än man kan tro när man är nybörjare.
Hälsningar
Roger

pgrts
2012-03-05, 18:45
Man kan ju alltid spika genom ett rör med 2 mm innerdiameter, stoppa i en pianotråd och ett par gigantiska skumhjul.
Typ
http://www.mfksnobben.se/images/galleri/1003/100305-02.JPG

Michael
2012-03-05, 19:34
Hej och välkommen till modellflygets underbara värld.
Som du märker finns det mycket att väja på för en nybörjare och åsikterna är många.
Min rekommendation är att om du har råd skaffa en Multiplex Easy Star II "ready-to-run".

http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rtf-med-radio-p-15897-c-563.aspx

Satsen kostar 2250:- och du får säkert vänta ett litet tag innan leverans eftersom produkterna är helt nya på marknaden. Även om priset är högre än så är för de asiatiska kopiorna så är kvaliteten hos Multiplexgrejorna erkänt mycket hög. En fördel är att det går att skaffa fram reservdelar och att det går att få radion servad i Sverige. Radion, som lirar i en helt egen division jämfört med de asiatiska kopiorna, är en Multiplex SX med 6 kanaler (mottagaren har 5 kanaler) och 30 modellminnen. En radio att växa med som du kan använda för många framtida flygplan.

http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx.html?tx_lwshopitems_pi1[action]=index&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=d004c7c585d343081b63dee7a750c578 (http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx/product/smart-sx-m-link-set-mode-2-4-24-ghz.html?tx_lwshopitems_pi1)

pgrts
2012-03-05, 19:53
Håller med Michael totalt - och komplettera med en MPX Easy CUB som är både snygg och tuff och välflygande.

Huio
2012-03-05, 19:58
Hej och välkommen till modellflygets underbara värld.
Som du märker finns det mycket att väja på för en nybörjare och åsikterna är många.
Min rekommendation är att om du har råd skaffa en Multiplex Easy Star II "ready-to-run".

http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rtf-med-radio-p-15897-c-563.aspx

Satsen kostar 2250:- och du får säkert vänta ett litet tag innan leverans eftersom produkterna är helt nya på marknaden. Även om priset är högre än så är för de asiatiska kopiorna så är kvaliteten hos Multiplexgrejorna erkänt mycket hög. En fördel är att det går att skaffa fram reservdelar och att det går att få radion servad i Sverige. Radion, som lirar i en helt egen division jämfört med de asiatiska kopiorna, är en Multiplex SX med 6 kanaler (mottagaren har 5 kanaler) och 30 modellminnen. En radio att växa med som du kan använda för många framtida flygplan.

http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx.html?tx_lwshopitems_pi1[action]=index&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=d004c7c585d343081b63dee7a750c578 (http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx/product/smart-sx-m-link-set-mode-2-4-24-ghz.html?tx_lwshopitems_pi1)
Hej och tack!
Det ser väldigt intressant ut men det är tyvärr lite för dyrt just nu. Jag väljer nog hellre EZ hawk då jag inte riktigt heller vet om jag kommer att fastna för detta och vilja köpa fler plan.

Jag har nog bestämt mig för EZ Hawk nu. Men en liten fråga till. Om man vill fästa en kamera på EZ Hawk, hur liten måste den då vara?
Jag har en gammal digitalkamera som jag hade tänkt att använda i så fall, den är ganska liten och väger 125g. Skulle det fungera? Eller måste det vara ännu mindre?

dumbo
2012-03-05, 20:21
125g extra bör funka att flyga med, men man kommer nog att märka av det lite i form av högre landningshastighet. Viktigt är att man ser till att placera kameran så att tyngdpunkten inte påverkas och just det blir ju lättare att göra om kameran är mindre.

Edit:
Annars finns ju små enkla kameror att köpa för relativt lite pengar, beroende på om du tänkt fota eller filma såklart. Att få foto med vettig kvalitet är svårare än att få film i vettig kvalitet.
Sök på ebay efter "808 #16". Kostar strax under 300kr inkl. frakt. Men då ger det hyfsad kvalitet för filmning, inte så särskilt bra för foto.

PatrikE
2012-03-05, 22:08
Se upp med dekalerna på vingarna på EZ-Hawk.
Mina lossnar i framkant och fäller upp sig som luftbromsar!.:concern:

Kanske bara min som gör så men håll koll iaf!..

Mr J
2012-03-05, 22:43
Se upp med dekalerna på vingarna på EZ-Hawk.
Mina lossnar i framkant och fäller upp sig som luftbromsar!.:concern:

Kanske bara min som gör så men håll koll iaf!..

Dekaler och EPP är svårt, men lite Uhu-Por brukar hjälpa...

Huio
2012-03-05, 23:31
125g extra bör funka att flyga med, men man kommer nog att märka av det lite i form av högre landningshastighet. Viktigt är att man ser till att placera kameran så att tyngdpunkten inte påverkas och just det blir ju lättare att göra om kameran är mindre.

Edit:
Annars finns ju små enkla kameror att köpa för relativt lite pengar, beroende på om du tänkt fota eller filma såklart. Att få foto med vettig kvalitet är svårare än att få film i vettig kvalitet.
Sök på ebay efter "808 #16". Kostar strax under 300kr inkl. frakt. Men då ger det hyfsad kvalitet för filmning, inte så särskilt bra för foto.
Tack för tipset! La en beställning på den lilla kameran! Nu fattas bara planet. Ganska säker på att det bli EZ Hawk..

McRegor
2012-03-06, 05:21
Även jag håller med Michael - välj originalet från Multiiplex när inte prisskillnaden är större. Vi köpte en "kopia" som skolflygkärra och visst gick den att flyga men det var en hel del pyssel innan den fungerade bra eftersom den inte var så bra ihopsatt från fabriken. Är man nybörjare kan det tyvärr vara skillnaden mellan succé eller fiasko. Spara hellre nån månad till så att du kan köpa en bättre produkt.
Hälsningar
Roger

Huio
2012-03-06, 06:42
Okej det får bli multiplex Easystar 2 istället. Men hur bra är radion? Hur mycket skiljer det mellan den och t.ex. DX6i som jag har sett en del rekommendera på olika sidor.

När tror ni den kommer att finnas i lager? Jag har ju inte riktigt lust att vänta till sent nästa månad / maj.

Michael
2012-03-06, 16:37
Både Spektrum och Multiplex tillverkar radioapparater av bra kvalitet. DX6 har ett mera traditionellt utseende, medan Multiplexen har spelkonsollgenerationen i åtanke. Vad gäller funktioner så vet vi ännu inte så mycket om Multiplexradion annat än att den är avsedd att vara så enkel som möjligt att använda. I vilken mån det kan inbära begränsingar i flexibiliteten vågar jag inte uttala mig om. Antagligen har Spektrumradion möjlighet till fler egna inställningar, men den är också ett antal hundralappar dyrare.

Vad gäller leveranstiden så rekommenderar jag att du ringer och hör dig för med Autopartner. Eftersom både radion och modellen är ny så är intresset stort runt om i Europa.

Huio
2012-03-06, 18:34
Okej tack för hjälpen! Jag mailade Autopartner så förhoppningsvis får jag ett svar imorgon. Jag har dock redan beställt planet tidigare idag. Men om det visar sig att det är flera månader kvar så går det väl alltid att ta bort sin order.


Jag köpte en E-sky simulatorradio idag och har testat FMS lite grann och just nu testar jag ClearView. Realflight funkade inte med E-skys radio verkar det som.
Men min fråga är, till er som testat ClearView/FMS men också riktiga RC Plan, hur pass realistiska känns programmen?
Jag har som sagt testat det en stund nu och det tog inte många minuter fören jag faktiskt kunde flyga helt okej. Starta, landa mjukt och göra loopar t.ex utan att krascha.

pgrts
2012-03-06, 20:23
Är det någon som har fördjupat sig i nya multiplexradion?
Spektrum har ju "modelmatch" så att man inte av misstag kan starta med fel modell vald i sändaren.
Är det så som jag uppfattat att man inte ens behöver välja modell i nya MPX utan att den pratar med mottagaren som sitter färdig i planet så att allting automatiskt blir rätt iställt i sändaren? I så fall är det ett stort steg framåt i säkerhet och användarvänlighet.

Huio
2012-03-06, 21:02
Funderade på att köpa Phoenix Model flight simulator men såg att denna billiga e-sky radion inte är kompatibel. Men hittade på deras sida att alla från Multiplex är kompatibla så det kanske blir ett köp när jag väl har fått hem grejerna.
Har någon testat Phoenix och tycker det är bra, eller rekommenderar ni något annat?

dumbo
2012-03-06, 21:24
Funderade på att köpa Phoenix Model flight simulator men såg att denna billiga e-sky radion inte är kompatibel. Men hittade på deras sida att alla från Multiplex är kompatibla så det kanske blir ett köp när jag väl har fått hem grejerna.
Har någon testat Phoenix och tycker det är bra, eller rekommenderar ni något annat?

Jag tycker phoenix är bra. Det är väl, generellt, Phoenix och Realflight som brukar anses som de bästa tror jag. Vilken man föredrar är lite en smaksak. Phoenix får nog anses som mer prisvärd, IMO.

dumbo
2012-03-07, 13:47
Nu har jag ingen DX5e själv, men brytaren till höger är "Dual rate". Man kan då alltså ställa in så att man har större utslag med brytaren i ena läger och mindre med den i andra läget.

Den närmaste brytaren till vänster är den 5:e kanalen. Den kan användas till exempelvis infällbart ställ, klaff eller styra något annat festligt.
Den sista brytaren gissar jag är en sk "elevfunktion". Man kan då, via en kabel, låta en elevsändare styra planet medan man håller innan denna knapp/brytare.

Skillnaden mellan fyra resp sex kanaler är helt enkelt att man kan styra 2 fler saker med en 6-kanalig sändare. Beroende på va det är för sändare ger detta åxå större möjlighet att mixa kanalerna med varandra. Exakt vad det finns för möjligheter på Multiplex Smart SX vågar jag inte svara på dock.

jocke1963
2012-03-07, 21:14
Nu har jag ingen DX5e själv....

Misstänker att du ev skulle lagt ditt svar här? Huio har ju bara nämnt DX6i resp Multiplex... http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=271014&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99

Huio
2012-03-07, 21:32
Misstänker att du ev skulle lagt ditt svar här? Huio har ju bara nämnt DX6i resp Multiplex... http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=271014&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99
Nej det var rätt, det var jag som tog bort mitt inlägg tidigare, och jag måste ha gjort det undertiden som han skrev sitt inlägg. Tyckte min fråga verkade lite dum, därför jag valde att ta bort inlägget. Men Dumbo var för snabb.

jocke1963
2012-03-07, 21:46
Ok, sorry Dumbo, men ditt inlägg passar ju bra i den andra tråden oxå.. ;)

helifanatic
2012-03-08, 06:47
bästa tipset ang sändare köp en rejäl från början så har du radio 10 år frammåt utan bekymmer då är de bara en engångskostnad.

Huio
2012-03-08, 08:02
bästa tipset ang sändare köp en rejäl från början så har du radio 10 år frammåt utan bekymmer då är de bara en engångskostnad.
Är inte Multiplex sändaren helt okej då? Den borde väl fungera till det mesta?

helifanatic
2012-03-08, 08:06
absolut det är den men menar rent generellt att man kan spara på en massa saker men köper man en rejäl sändare från början behöver man inte tänka på och uppgradera längre fram :) multiplexen funkar kanon

pgrts
2012-03-08, 17:30
Jag var tvungen att kolla på MPX SMART som jag läst lite om i FMT.
LÄNK : (http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx/product/smart-sx-m-link-set-mode-2-4-24-ghz.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=7d15d13eaa74cb09b595bfd91ee495ec)
http://www.multiplex-rc.de/typo3temp/pics/5186c47945.jpg
• Intelligent, patented model identification system
• .. transmitter range up to 2000 metres ...
• Can be implemented for virtually all available RC models
• 150 models can be operated without interference
• Long operating time - up to 25 hours
If an M-LINK ID receiver is installed, the transmitter automatically identifies the model, and activates the corresponding settings from its substantial bank of model
memories (30). The proven M-LINK 2.4 GHz transmission system guarantees full-range operation. As you would expect, the SMART SX can also be operated with any other M-LINK receiver.
All compatible MULTIPLEX ELAPOR® models - RTF to RR+ versions - are programmed in as standard. Since the transmitter is so straightforward to operate, it is child’s play to set up the system to control almost any other model from a vast range of manufacturers. The transmitter even stores the model’s final trim positions.
Pris under 1000-lappen

Huio
2012-03-08, 22:24
Komplettera med en MPX Easy CUB som är både snygg och tuff och välflygande.
Måste bara fråga en grej. Om jag skulle få lust att köpa denna (http://www.autopartner.se/multiplex-easycub-p-10063-c-563.aspx) senare, följer då allt som behövs med i detta priset (förutom radio)? Är det färdigbyggt så pass att man bara behöver sätta dit vingarna eller liknande?

Blev lite osäker när jag läste om FunCub, såg att det fanns två olika versioner. http://www.autopartner.se/multiplex-funcub-3d-1400mm-p-11181-c-563.aspx
http://www.autopartner.se/multiplex-funcub-rr-plug--play-p-15227-c-563.aspx
Varför skiljer priset så mycket på dessa?

Bonanza
2012-03-08, 23:48
Huio:
Dom två första är bara tomma modeller, behöver kompletteras med servon, motor, fartreglage etc.

Om man inte har så mycket kunskap att välja motor och vill ha det lätt så är nog den sista prisvärd.
Multiplexs modeller är av väldigt bra kvalitet och köper du ett färdigt paket så är det bra grejer som ingår.
Många gånger om man köper färdiga "china" modeller så får m an ofta byta ut medföljande servon mot bättre.

Easystar är en mycket bra nybörjarmodell, och mycket hållbar. Det är min första modell som jag köpte och jag har den fortfarande kvar och den är flygduglig ännu.

Men tipset är att köp minst en DX6i direkt, om du tröttnar så är den lätt att sälja. Köper du en mindre radio så kommer du att växa ur den snabbt.

Huio
2012-03-09, 09:01
Tack för hjälpen!
Hmm jag vet inte riktigt, om jag köper DX6i och Easystar II utan radio så går det på runt 3000 istället, det är ju lite mer än vad jag hade tänkt mig. Men det kanske är bäst ändå.
Om jag i så fall byter till denna: http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rr-med-borstlos-motor-p-15896-c-563.aspx
och köper radion härifrån: http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=3650 . Känner inte till många RC butiker så vet inte om den kan finnas billigare någon annanstans.
Ser det bra ut?

Eller så kör jag på paketet med den lilla MPX SMART Radion.. Jag vet inte, vilken beslutsångest jag har...

pgrts
2012-03-09, 18:04
Eller så kör jag på paketet med den lilla MPX SMART Radion.. Jag vet inte, vilken beslutsångest jag har...
Jag lider med dig ;-)
Jag vet inte vad jag hade valt i dag. För något år sedan hade mitt val helt klart varit Spektrum på grund av tillgång till BNF i mängd samt "Model Match" som jag inte sett hos andra. Nu har MPX kommit med något som verkar ännu smartare - och så har de sändare med glada färger. "Tysk kvalitet" verkar man kunna få även på Spektrum.

jocke1963
2012-03-09, 20:23
Gissar att mottagarna till Multiplex kommer vara dyra ett tag framöver, då de är såpass nya, och innan "pirat"-kopierarna börjat komma igång med tillverkning.
Där har Spektrum en stor fördel om man vill köpa billiga mottagare...
Jag har köpt ett tiotal pirat-kopior av parkflyer-mottagarna, typ AR6100E, a´ 5-10$ styck, alla funkar klockrent.

Bonanza
2012-03-09, 20:55
Finns ju mängder med coola UMX Bind&Fly plan och helis från Eflite / Parkzone som man måste ha Spektrum till.
Bara det gör ju valet ganska lätt tycker jag, Östersunds hade ju riktigt bra pris på DX6i.

Huio
2012-03-11, 19:30
Hej.
Nu blir det såhär att jag beställde en DX6i. Och jag ska ringa till Autopartner för att byta från Easystar II med radio (http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rtf-med-radio-p-15897-c-563.aspx) till den utan radio (http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-ii-rr-med-borstlos-motor-p-15896-c-563.aspx)
Men då behöver jag alltså mottagare och batteri. Mottagare får jag med DX6i (http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=3650), en "AR6210" Den går bra att använda eller?
Är allt annat som behövs för att få planet i luften med? Vad stod "RR" för nu igen?
Vilket batteri borde jag köpa till? Borde jag köpa två eller fler direkt? Mycket frågor, hoppas något har lust att svara.

Tack så mycket på förhand!

dumbo
2012-03-11, 20:12
AR6210 är en "full range"-mottagare, så den går utan några problem att använda. Som batteri tror jag att många använder 3-cells 2200mAh. Det är ett ganska "gångbart" batteri som går att använda till många andra modeller åxå.

bem
2012-03-11, 21:12
RR i det sammanhanget du frågar betyder Receiver Ready dvs allt ingår utom mottagare (och batteri). Det följer tydligen med 2 st Multiplex Nano-S servon (8 g per styck). Den Spektrum AR6210 mottagare du får med radion funkar bra i planet.
Batteri kan du klara dig med 2 st i början men för att få bra flyt om man kan ladda där man flyger t ex ha med fritidsbatteri och LiPo laddare med ut på fältet så brukar 3st vara lagom enl min erfarenhet.
Enligt handboken till modellen rekommederar det 2000 mAh LiPo batteri som heter Multiplex ECO 3/1-2000 (M6) #157231 som är på 3 celler, väger 185 gram och har måtten 110x36x28 mm (LxBxH). Om du köper motsvarande annat fabrikat av LiPo batteri så brukar man behöva löda på kontakter själv men be AutoPartner rekommendera så du får allt du behöver.
Tycker du valt vettiga grejer nu så det skall bli spännande att se hur det går för dig i luften sen. Hoppas du skriver några rader oavsett hur det går.

/Bo

jocke1963
2012-03-12, 10:09
Bra radioval!
Jag började med en Futaba 6 EX 2.4 Ghz, köpte senare en Spektrum DX6i,
som jag tyckte var enklare att programmera och med lite fler finesser.

En laddare måste du ha, det ingår nog inte i paketet.
Typ denna: http://www.autopartner.se/gt-power-v5-laddare-p-6896-c-113.aspx
Jag har en sån, funkar finfint.
Dock tillkommer ett nätaggreget om du vill kunna ladda via 220 volt,
då laddaren drivs av 12 volt.
T.ex denna: http://www.autopartner.se/gt-power-nataggregat-5a-12v-p-10625-c-113.aspx

Dessa ackar är kanonbra, och du bör nog som bem tipsar om skaffa 2-3st på en gång,
så slipper du stå o vänta på att flyga medan acken laddas.
De väger enl uppgift 165g, dvs lite lättare än de Multiplex rekommenderar:
http://www.autopartner.se/desirepower-2200mah-v6-3s-20c40c-p-11603.aspx

Lycka till och välkommen in i det ljuvliga rc-träsket !! ;)

Huio
2012-03-12, 12:23
Funkar det med en e-sky laddare som jag har liggandes? Tyckte det var en sån kontakt på bilden.
http://site.nitroplanes.com/esky3e2.jpg
En sån har jag.

Mr J
2012-03-12, 13:26
Visst funkar det, men som du ser lämnar din laddare bara 800 mAh, så om du ska ladda 2000 mAh ackar så kommer det att ta sisådär 2,5 timmar, och det är ju lite trist...

Huio
2012-03-12, 19:29
Sådär ja, nu har jag hämtat ut min 808 #16 kamera med minneskort. Planet, radio laddare etc är allt beställt.
Det blev tillslut några tusen mer än vad jag hade tänkt lägga ut på detta, men det är ju klart bättre att köpa bra grejer med en gång.
Tack för hjälpen allihop! Jag kommer antagligen lägga upp en video på hur det går första gången, om inte så skriver jag hur det gick i denna tråden.
Tack igen!

McRegor
2012-03-12, 19:32
Hej,
Lycka till men ta det gärna lugnt första gången och jag tycker att du inte behöver filma då utan koncentrera dig istället på själva flygandet - att nån filmar lär bara höja stressnivån ytterligare.
Filma kan du göra när du blivit lite varmare i kläderna.
Hälsningar
Roger

Huio
2012-03-20, 23:51
Hoppas att de får in det snart! Kan inte vänta.
Jag tänkte att servon var med till skevroder men så verkar det ju inte vara. Vill man köpa till det senare tror ni?

jocke1963
2012-03-20, 23:59
Jag tänkte att servon var med till skevroder men så verkar det ju inte vara. Vill man köpa till det senare tror ni?

Appselut, det blir ju roligare och lättare att flyga med skev, imho...

McRegor
2012-03-21, 05:31
Har bara flugit Easy Star med sidroder (förstorat dock) så jag vet inte hur bra den fungerar med skev - men med "bara" sida/höjd är den väldigt lättflugen. Har dock lite svårt att se att det är "enklare" att flyga med skev/sida/höjd än med sida/höjd - för vissa kärror (t ex Cubbar) måste man flyga med alla rodren - skev/sida/höjd - simultant vid svängar och det är ju klart svårare för en nybörjare än att bara flyga sida/höjd som man då har på samma spak (högerspaken). Nu kanske inte detta behövs på en skevroderförsedd Easy Star men det behövs definitivt på andra kärror. Fungerar den med "bara" skev/höjd vid svängar så är det väl ungefär samma svårighetsgrad - dock är det lite enklare att parera "kast" påverkad av vind med en skevroderförsedd maskin. Sen har man ju ett lite större möjligheter att "lattja" när man blivit lite mera varm i kläderna..:)
Hälsningar
Roger

Michael
2012-03-21, 17:08
Hej!
Skevroder kan du skaffa vid ett senare tillfälle. Ett flygplan som Easystar II flyger utmärkt med enbart sida/höjd/trottel.
Ett tips i detta sammanhang: Allt som oftast rekommenderas att man för ett flygplan med sida/höjdstyrning ska lägga sidrodret på höger spak där annars normalt skevrodret brukar placeras, GÖR INTE SÅ!
Placera istället roderfunktionerna där de hör hemma, dvs. trottel och sida på vänsterspaken och höjdroder på högerspaken. På så sätt lär du dig hantera rodren på det sätt som du senare kommer att använda när du flyger med "fullt hus", dvs. skev/sida/höjd/trottel.
De kunskaper du tillägnar dig i sidroderanvändning i exv. svängar och hjulningar (stall turns) samt sidvindskorrektioner i olika manövrar som loopingar och landningar kommer så småningom att sitta i ryggmärgen och då blir det bara bökigt om dessa färdigheter ska flyttas från höger till vänster hand när man lägger till skevroder.
Av egen erfarenhet vet jag att övergången till att flyga med fullt hus när man lärt sig flyga med sida/höjdroderstyrning med korrekt spakplacering blir helt odramatisk. Man kan fortsätta flyga som vanlig, men med tillägget att modellen enkelt kan lutas med skevrodret. Dessutom är det redan från början klart vad vänsterspaken ska användas till, vilket för många piloter inte är en självklarhet...

bem
2012-03-22, 07:25
Hej,

När jag lärde mig flyga (länge sen... 1973/-74) så gjorde alla i vår klubb och alla andra vi stötte på så att på en maskin som bara hade sida+höjd(+trottle) hade vi sidorodret alltid på höger spak tillsammans med höjdrodret. Då blev det, tyckte vi, en naturlig övergång till en skevroderkärra - så mycket bruk av sidorodrtet på vänster spakpå skevroderkärra blev det inte i luften i början då det mest blev att hålla kursen på backen med sidorodret vid start.

Jag förstår hur du tänker Michael, men jag tror nog det går minst lika bra att lära sig flyga med en höjd+sida maskin med dessa två funktioner på höger spak. Jag upplevde inte detta sån nån nackdel när jag gick över till skevroderkärra i alla fall.

/Bo

McRegor
2012-03-22, 09:35
Hej,
Håller nog också med BEM och det är nog också den vanligaste lösningen att ha sida/höjd på högerspaken på en sådan maskin. Sen vet jag av egen erfarenhet att jag nästan alltid försöker styra såna kärror med vänsterspaken när man taxar - men det tror jag inte är så stort problem för en nybörjare...:)
Hälsningar
Roger

PatrikE
2012-03-22, 10:30
Om man har radio med mixningsfunktion så kan man mixa in båda spakarna.

Michael
2012-03-22, 17:22
Visst, då det begav sig hade de flesta trekanalflygare sidrodret i högerspaken för att "så ska det vara". Att redan från början ha sidrodret i den spak där det normalt hör hemma är enligt mitt förmenande avsevärt bättre.
Ett bra exempel är markstyrningen, jag har svårt att förstå finessen med att en trekanalskärra ha sidrodret i högerspalen för att därefter med en fyrkanalskärra flytta denna funktion till vänster spak. Varför krångla till det i onödan?

McRegor
2012-03-22, 18:57
Ja, varför krångla till det ? En Easy Star har ju inget landställ så i det fallet spelar det ingen roll om man har sidrodret på vänster elelr höger spak. Detta är en smakfråga men jag vill nog ändå hävda att det vanligaste är att ha sidrodret på högerspaken eftersom det är det primära "svängrodret" på en sån kärra men inget är ju direkt fel så välj det som passar. Vi kan säkert diskutera detta i all oändlighet men det är ju egentligen ingen stor fråga.
Hälsningar
Roger

helifanatic
2012-03-23, 08:19
har man inga skevroder så kör man höjd+ sida på högerspaken med skevroder är höjd+skev höger spaken och gas sidoroder vänster

eftersom man som primärt använder högerspaken när man svänger gör detta de smidigare speciellt om man får hjälp av andra att trimma in osv .

men som föregående sa smaksak.

freddan_6
2012-03-23, 10:32
(citat struket då jag blandade ihop inlägg, men det är ett svar på Mikaels råd)

Detta tips har jag hört förut och provat det med krash som följd. Så följ inte detta tips. Det är bara en liten skillnad med att svänga med sidoroder och att svänga med skevroder.

När du svänger med sidoroder och har v-form så lutar du planet i sidled. Detta tar någon sekund. Sen kommer svängen. om planet är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.

När du svänger med skevroder så kommer svängen mer omedelbart. När du slutar ge skevutslag ligger planet kvar i sväng och planet det är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.

Det är väldigt liten skillnad att flyga med och utan skev, man måste planera lite bättre för sidorodersväng eftersom svängen kommer lite senare.

Har man skev sitter skev på vänster spak och sida på höger spak, har man bara sida så sitter sida på höger spak.
Stora skillanden är vid taxning på marken, men det har inte du.

m.v.h. //Fredrik

McRegor
2012-03-23, 10:36
Hej Fredrik,
Du citerade mig men vilket "tips" avsåg du ?
Jag förordar högerspaken för sidrodret när man inte har en skevroderförsedd maskin - Michael tvärtom.
Jag tror att du tycker som jag men citatet kanske inte var så väl valt i så fall....
Hälsningar
Roger

freddan_6
2012-03-23, 10:39
Hej Fredrik,
Du citerade mig men vilket "tips" avsåg du ?
Jag förordar högerspaken för sidrodret när man inte har en skevroderförsedd maskin - Michael tvärtom.
Jag tror att du tycker som jag men citatet kanske inte var så väl valt i så fall....
Hälsningar
Roger

Ledsen, jag var borta från tråden ett långt tag och såg inte att du gav ett korrekt tips. Vi är överens men mitt citat blev fel när jag kom tlllbaks

freddan_6
2012-03-23, 10:41
Hej!
Skevroder kan du skaffa vid ett senare tillfälle. Ett flygplan som Easystar II flyger utmärkt med enbart sida/höjd/trottel.
Ett tips i detta sammanhang: Allt som oftast rekommenderas att man för ett flygplan med sida/höjdstyrning ska lägga sidrodret på höger spak där annars normalt skevrodret brukar placeras, GÖR INTE SÅ!
Placera istället roderfunktionerna där de hör hemma, dvs. trottel och sida på vänsterspaken och höjdroder på högerspaken. På så sätt lär du dig hantera rodren på det sätt som du senare kommer att använda när du flyger med "fullt hus", dvs. skev/sida/höjd/trottel.
De kunskaper du tillägnar dig i sidroderanvändning i exv. svängar och hjulningar (stall turns) samt sidvindskorrektioner i olika manövrar som loopingar och landningar kommer så småningom att sitta i ryggmärgen och då blir det bara bökigt om dessa färdigheter ska flyttas från höger till vänster hand när man lägger till skevroder.
Av egen erfarenhet vet jag att övergången till att flyga med fullt hus när man lärt sig flyga med sida/höjdroderstyrning med korrekt spakplacering blir helt odramatisk. Man kan fortsätta flyga som vanlig, men med tillägget att modellen enkelt kan lutas med skevrodret. Dessutom är det redan från början klart vad vänsterspaken ska användas till, vilket för många piloter inte är en självklarhet...

Följ inte Mikaels råd det fungerar inte, se annat inlägg.
m.v.h. //Fredrik

McRegor
2012-03-23, 11:05
Hej igen Fredrik,
Det står så här i ett av dina inlägg:
"Har man skev sitter skev på vänster spak och sida på höger spak, har man bara sida så sitter sida på höger spak."
Skulle tro att du menar att skeven normalt sitter på höger spak enligt nedan:
* Kärra utan skevroder: Sidroder och höjdroder på höger spak - trottel på vänster spak.
* Kärra med skevroder: Skevroder och höjdroder på höger spak - sidroder och trottel på vänster spak.
Så kör i alla fall jag.
Sen kan jag delvis hålla med Michael för när jag flyger sidroder-kärror med landställ så står jag och försöker styra kärran på marken med vänsterspaken..:) Men som nån sa - detta kan ju enkelt lösas med en mixerfunktion och är väl närmast ett problem när man kommit lite längre i sitt flygande och påverkar inte mina allmänna rekommendationer.
Hälsningar
Roger

dumbo
2012-03-23, 11:16
När du svänger med sidoroder och har v-form så lutar du planet i sidled. Detta tar någon sekund. Sen kommer svängen. om planet är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.

När du svänger med skevroder så kommer svängen mer omedelbart. När du slutar ge skevutslag ligger planet kvar i sväng och planet det är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.


Skillnaden är väl snarare att med sidoroder så börjar man gira omgående, vilket i sin tur får flygplanet att börja luta. Med skev så bara lutar man planet och svängen kommer eg först när du böjar stötta med höjdrodret (därav engelskans "bank and yank"). Med endast skev kan man alltså säga att man svänger med höjdrodret, medan vid sväng med sidoroder så ger man höjd endast för att hålla uppe nosen. Man får åxå mer nos-ner-verkan med endast sidoroder, eftersom sidorodret åxå blir "dykroder" när flygplanet börjar luta.

Jag upplever, tvärt emot dig, att man börjar gira snabbare med sidoroder än med skev. Däremot tar det ju längre tid innan man får lutningen på flygplanet.

Båda två varianterna är ju "fel" eftersom båda får planet att, i olika utsträckning, flyga orent. Det korrekta är ju att flyga med båda.

Jag håller dock med dig i sak, att det nog är lämpligare att börja med sidorodret på högerspaken om man flyger med endast sida, då högerspaken ändå är den "primära" styrspaken, eller vad man ska kalla det. Om inte annat har ju de flesta (det som är högerhänta iaf) bättre finmotorik i högerhanden.

Huio
2012-03-23, 12:19
Tackar så mycket för alla svaren!
När jag flyger i simulatorn har det blivit Trottel / sidoroder på vänster och skevroder / höjd på höger.
När jag förstod att det inte var skevroder på Easystar så tog jag bort det och testade Michaels tips om att ha sidoroder på vänster spak, men det visade sig att jag automatiskt försökte svänga med höger spak hela tiden. Så det får bli sidoroder på höger spak.

Huio
2012-03-24, 10:42
Jag kikade lite på min DX6i i förrgår kväll och lade sedan ner den i kartongen igen. Igår när jag kom hem lät det som att en väckarklocka var på, men det var visst DX6i:n som hade lågt batteri och tjöt för fullt. Jag hade alltså glömt den på över natten.
Batterierna som satt i var de fyra AA batterierna som följde med. Borde jag köpa några uppladdningsbara eller annat? Eller kan jag köra på billiga IKEA-batterier?

dumbo
2012-03-24, 11:18
Det är ju smidigare och mer ekonimiskt att köpa laddningsbara batterier. Köp gärna den nya generationen som har låg självurladdning, även om dessa är något dyrare. De saluförs under namn som Sanyo Eneloop, Duracell Staycharged, Varta Ready2Use, GP Recyko+ och säkert något mer jag glömt. Själv har jag Varta Ready2Use som jag tycker funkar mycket bra.

Jag vet inte hur det är med DX6i, om den har något uttag för att koppla in laddare (gissar att den inte har det då man sätter i lösa batterier). Om den har det kan du ladda med en framtida "riktig" laddare (för du kör väl bara på den som följer med planet till en början?). Om inte så kan du köpa en hållare och koppla till samma framtida laddare. Tills det att du skaffar en laddare som kan ladda "allt" så har IKEA en laddare "Ladda" för 4AA (eller AAA) som är bra och prisvärd. en har -deltaV (och timer och temperatursensor) och separata laddningskanaler och kostar 149kr. Tar, bereoende på batteriernas kapacitet och antal batterier, 2-4h att ladda.
Annars är ju IKEAs "vanliga" batterier bra och funkar åxå, men jag tycker, som sagt, att laddningsbart är smidigare (och så är det ju bättre för miljön).
Clas Ohlson har, om du har något sådant nära, Varta Readu2Use. De har även motsvarande av sitt eget märke, men de har jag inte testat. Gissningsvis är det OEM-celler från Varta, då de heter samma "Ready2Use" (om inte Varta glömt att skydda namnet, vill säga).

Huio
2012-03-24, 11:46
Det är ju smidigare och mer ekonimiskt att köpa laddningsbara batterier. Köp gärna den nya generationen som har låg självurladdning, även om dessa är något dyrare. De saluförs under namn som Sanyo Eneloop, Duracell Staycharged, Varta Ready2Use, GP Recyko+ och säkert något mer jag glömt. Själv har jag Varta Ready2Use som jag tycker funkar mycket bra.

Jag vet inte hur det är med DX6i, om den har något uttag för att koppla in laddare (gissar att den inte har det då man sätter i lösa batterier). Om den har det kan du ladda med en framtida "riktig" laddare (för du kör väl bara på den som följer med planet till en början?). Om inte så kan du köpa en hållare och koppla till samma framtida laddare. Tills det att du skaffar en laddare som kan ladda "allt" så har IKEA en laddare "Ladda" för 4AA (eller AAA) som är bra och prisvärd. en har -deltaV (och timer och temperatursensor) och separata laddningskanaler och kostar 149kr. Tar, bereoende på batteriernas kapacitet och antal batterier, 2-4h att ladda.
Annars är ju IKEAs "vanliga" batterier bra och funkar åxå, men jag tycker, som sagt, att laddningsbart är smidigare (och så är det ju bättre för miljön).
Clas Ohlson har, om du har något sådant nära, Varta Readu2Use. De har även motsvarande av sitt eget märke, men de har jag inte testat. Gissningsvis är det OEM-celler från Varta, då de heter samma "Ready2Use" (om inte Varta glömt att skydda namnet, vill säga).
Det finns ett uttag för laddare på DX6i men fick inte med någon kabel till det. Det följer inte heller med någon laddare till planet tror jag, utan den jag har köpt till är en sådan här http://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-113.aspx
Den är helt okej eller?
Tack!

dumbo
2012-03-24, 12:11
Ahh. Missade att du köpt till en sådan. Ja, den klarar ju att ladda NiMH åxå. Då ska du kunna använda en sånhär kabel:
http://www.autopartner.se/laddkabel-med-21mm-jr-och-banankontakter-p-7733-c-426.aspx

rf4
2012-03-24, 14:50
Glöm bara inte att kolla polariteten på laddningsuttaget, Dx6i har minuspolen på mittenpiggen. Kolla gärna manualen så det inte händer en olycka när du skall ladda.

canoya
2012-03-29, 10:16
En finess med lösa batterier som på DX6i är att man kan köra med vanliga AA-batterier om man skulle ha glömt att ladda. Jag har kört min ganska mycket (gissar på 10-15 timmar) och originalbatterierna räcker fortfarande, så den är billig i drift vad gäller batterier.

McRegor
2012-03-29, 10:50
Hej,
Min personliga erfarenhet är inte att lösa batterier är en finess utan snarare en säkerhetsrisk eftersom blecken i batterihållaren inte håller i all evighet. Har varit med om en DX6i som plötsligt kunde tappa kontakten med kärran - efter en del felsökning fann vi att orsaken var ett kontaktbleck i batterihållaren som inte var så spänstigt längre tyvärr.
Så min rekommendation är definitivt att sätta ett ackpaket i sändaren.
Hälsningar
Roger

Michael
2012-03-29, 17:53
Tackar så mycket för alla svaren!
När jag flyger i simulatorn har det blivit Trottel / sidoroder på vänster och skevroder / höjd på höger.
När jag förstod att det inte var skevroder på Easystar så tog jag bort det och testade Michaels tips om att ha sidoroder på vänster spak, men det visade sig att jag automatiskt försökte svänga med höger spak hela tiden. Så det får bli sidoroder på höger spak.

Ja, det är så det brukar bli om man vänjer sig med att använda sidrodret i höger spak. Det går givetvis att "träna om" när man börjar flyga fullt hus. Den stora majoriteten i Europa flyger trekanalskärror med sidrodret i högerspaken, men åtminstone för min egen del upplever jag att jag har haft en stor fördel av att hela tiden ha sidroderfunktionen i en och samma spak oavsett vilket flygplan jag flyger och hur många kanaler det styrs med.

Jag var nog lite väl kategorisk när jag skrev "gör INTE så", det var inte i avsikt att provocera någon.

Här är en lite intressant artikel om för- och nackdelar med styrfunktionernas placering:
http://mnewell.rchomepage.com/Techniques/Tx_Modes.pdf

Huio
2012-03-29, 21:23
Tror du läste lite fel, jag har vant mig vid att ha sidorodret på vänster spak och jag tycker att det känns rätt, men har då flugit med skevroder på höger (i simulatorn). Men när skevrodret försvann från höger spak så kändes det helt plötsligt konstigt att bara ha höjd på höger spak.
Jag får se hur jag gör när jag väl har planet. Hoppas på att de får in det snart, kan inte vänta :).
Tack för länken väldigt intressant!

mogge
2012-03-29, 23:36
Ja, det är väl märkligt vad olika folk tycker.
Oavsett vad andra tycker så gäller det väl att ha skev-höjd på hö spak. Sida gas vänster. Har man sedan inget skev utan bara sida så sätter man sidan på höger. Är man en relativt ny modellflygare blir det ju kaos om man gör på annorlunda sätt. Det handlar ju primärt om att lära sig radion, respektive hur planet flyger. Med skeven lutar man planet o med sidan svänger man. Åtminstone i mina flygböcker. Har man inget skev så får man väl både luta o svänga med sidrodret, vilket ju sker. Vad gäller markstyrning så kan man väl lägga ett servo på vänsterspaken för det,om det är så noga. Flygplan ska ju flyga,det hörs ju på namnet.Skaffar man sedan skev så kopplar man ju om till sida vä, skev hö. Du har rätt Mc Regor men varför vara så försiktig i ditt utlåtande.Oavsett vad som rör sig på planet så svänger man med höspaken. Nu gäller ju detta i första hand högvingat. Glömmer aldrig när jag flög Cherokee o flygläraren sade: Fan Mogge använder du sidan? Det behöver du inte för motorn drar runt planet. Visst på segelplan o cubar kanske sade han. Han visste inte hur rätt han hade. Vad gäller batterier så fick jag min DX6I, som jag köpte p.gr.av EDF:er, så satt jag o fibblade med den för att lära mig radion. Satt väl en timme en onsdag o stängde av den. Satte på den på torsdagen o glömde stänga av o sent lördag började det pipa i vardagsrummet. Visst katten radion. Detta innebar att den stod på i gott o väl 72 timmar. Kanske hade jag tur med mina färska medföljande batterier. Men jag ångrar jag köpte NiMh av den självurladdande typen. Kunde lika gärna köra alkaline tills jag får min laddare. Vad beträffar att löda in ackpaket så är det en egen teknik. Cellerna är väldigt värmekänsliga. Dessutom skyddade med ett nickelskikt, därav måste man etsa ytan med lödsyra. O köp föralldel celler med lödöron. Dom är utformade så för att inte få värmeskador på cellerna.
Mogge

Huio
2012-04-13, 17:41
Funderar på att köpa några batterier från HobbyKing men är inte säker på vilka det är jag ska ha.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8934
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8932

Där är några olika men finns ju mycket mer. Vad är det för kontakter jag ska ha om man måste löda? Finns det på hobbyking också tro?

jocke1963
2012-04-13, 19:08
Båda ackarna du länkar till funkar. Dock är båda restnoterade just nu, så det kan ta ett tag att få hem dom.
Annars har ju Autopartner bra pris på trepack av en bra ack: http://www.autopartner.se/desirepower-v6-2200mah-3s-20c-3pack-p-16131-c-175.aspx

Angående kontakter framgår det ej vilka kontakter det sitter på reglaget du får med i RR-versionen..?

simonarvestrand
2012-04-13, 20:53
Kan varmt rekomendera zippy 2200 accar från hobbyking , fungerar kanon.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7635

Huio
2012-04-13, 22:17
Båda ackarna du länkar till funkar. Dock är båda restnoterade just nu, så det kan ta ett tag att få hem dom.
Annars har ju Autopartner bra pris på trepack av en bra ack: http://www.autopartner.se/desirepower-v6-2200mah-3s-20c-3pack-p-16131-c-175.aspx

Angående kontakter framgår det ej vilka kontakter det sitter på reglaget du får med i RR-versionen..?
Nej jag vet inte vad det är kontakter på reglaget, jag gör nog så att jag väntar ett tag och ser när jag har planet.

simonarvestrand
2012-04-13, 22:22
Bara att handla , skulle det visa sig att det inte är xt60 på reglaget som det är på zippy och turnigy så kan jag skicka
en xt60 till dig :) av nån anledning så får man alltid en kraftig överdos av just kontakt till reglagesidan :P

Huio
2012-04-13, 22:56
Det blir inte heller RR versionen nu utan den som endast kommer med motor och fartreglage. Så jag kommer att ha skevroder direkt då jag bygger ihop planet själv. Det är ju första gången men det ska säkert gå om manualen är bra, sen finns ju internet om jag behöver mer hjälp.

jocke1963
2012-04-14, 13:41
Vad jag hittat finns det 2 olika motorpaket till Easystar, på det ena sitter det Multiplexkontakt på reglage:
http://headrc.com/air/drive/motors/MX-333646
Tror dock mer på att det är detta paket som medföljer, där sitter inga kontakter alls, förutom på motorn:
http://multiplexusa.com/power-and-servo-packs/power-packs/minimag_easy_star_power_pack.html

De vanligaste kontakterna är väl annars dessa:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=832
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=5

Smaksak vilka man väljer. Jag har mest Deans på mina ackar/kärror,
men lurar på att byta ut alla till de gula XT60,
då de verkar lättare att sätta ihop och dra isär.

skrattar
2012-04-16, 21:35
Vad jag hittat finns det 2 olika motorpaket till Easystar, på det ena sitter det Multiplexkontakt på reglage:
http://headrc.com/air/drive/motors/MX-333646
Tror dock mer på att det är detta paket som medföljer, där sitter inga kontakter alls, förutom på motorn:
http://multiplexusa.com/power-and-servo-packs/power-packs/minimag_easy_star_power_pack.html

De vanligaste kontakterna är väl annars dessa:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=832
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=5

Smaksak vilka man väljer. Jag har mest Deans på mina ackar/kärror,
men lurar på att byta ut alla till de gula XT60,
då de verkar lättare att sätta ihop och dra isär.

Kör bara XT60 men vissa kan vara jävliga att få isär. sitter som berget och bra kontakt.
Det sista jag gjorde med mitt easystar var att montera motorpaket från funjet ultra @1000W. Helt omöjligt att flyga den kombinationen hehe sluta såklart med crash.

Huio
2012-04-19, 08:35
Har fått hem allt nu. Verkar ganska svårt att bygga ihop tycker jag.. Servokabeln är för kort till skevrodret ser det ut som, vad gör jag då?

McRegor
2012-04-19, 08:53
Har fått hem allt nu. Verkar ganska svårt att bygga ihop tycker jag.. Servokabeln är för kort till skevrodret ser det ut som, vad gör jag då?
Hej,
Du köper på dig några förlängningskablar i olika storlekar så är du förberedd nästa gång behovet uppstår...:)
Hälsningar
Roger

jocke1963
2012-04-19, 08:55
A: Köp servo-förlängningskablar.
B: Löd på egen förlängning på kabeln, glöm ej isolera mha krympslang.

Huio
2012-04-19, 09:09
Okej.. Nu kan jag ju inte få ihop det ändå. Och så står det "spray activator" på vissa ställen, något som behövs? Det har jag inte

jocke1963
2012-04-19, 09:21
Har du Biltema i närheten? Då köper du detta, där aktivatorspray, oxå kallad "kicker" ingår:
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-364831/
Den är till för att limmet ska härda snabbare. Funkar utan men det tar längre tid för limmet att härda.

Huio
2012-04-19, 09:23
Det här går inte bra... blir bara förbannad.

Ruta 10 och 11 på denna bilden är det något kabelhållare man ska limma dit men vad är det för kabel som sitter i den? är det servo förlängningskabel?

Det kanske var en dum idé att inte vänta på den fabriksbyggda modellen.. Eller ja, vill ju bygga ihop det själv men blir som sagt bara förbannad för att jag inte förstår ett skit.
28355

Edit: okej tack Jocke1963 då åker jag dit senare och köper det där.

jocke1963
2012-04-19, 09:57
Var bor du? Om sthlm kan du komma förbi mig så får du några förlängningskablar...

Edit, syns lite dåligt på bilden. Har du länk till manualen?

jocke1963
2012-04-19, 10:07
Hittade den! http://www.multiplex-rc.de/service/downloads/anleitungen.html?eID=dam_frontend_push&docID=2514
Och ja, det är tänkt att servo-förlängningskabeln ska limmas fast där.

"Glue the plug end of the 30 cm extension lead 8 5031 to the cable holder 29, flush with the edge. Push the cable under the lug on the underside.
Fig. 10 "

Huio
2012-04-19, 10:37
Hittade den! http://www.multiplex-rc.de/service/downloads/anleitungen.html?eID=dam_frontend_push&docID=2514
Och ja, det är tänkt att servo-förlängningskabeln ska limmas fast där.

"Glue the plug end of the 30 cm extension lead 8 5031 to the cable holder 29, flush with the edge. Push the cable under the lug on the underside.
Fig. 10 "
Okej tackar. Bor tyvärr inte nära stockholm men tack ändå.
Om jag skaffar en förlängningskabel så kan jag inte riktigt limma den där eftersom kabeln på servorn bara räcker halva vingen ungefär. Kan jag då dra ut förlängningskabeln lite längre och koppla ihop dem ute på vingen istället? Fast kabeln kommer ju hänga lite löst om man gör så.

jocke1963
2012-04-19, 11:36
Då måste du sätta/göra/löda förlängningskabel på servona i vingen oxå....
Se bild 41 i manualen, där kommer servokontakten ut ur vingen och pluggas in i den du ska limma fast i kroppen.

Skrotiz
2012-04-20, 14:14
Detta har överraskat mig också nu när jag sitter och bygger min multiplex easyglider pro.
Kollade upp mycket info om den men när jag börja bygga så upptäckte jag direkt att jag behöver flera förlägningskablar för att få ihop just skevroder servona med mottagaren.
Sen flyttade jag även bak servona för höjd och sida till stjärten då jag ska köra fpv med planet, vilket resulterade i att jag behövde ytterligare två förlägningar.
Men ett tips är att inte ha bråttom då du bygger, låt det ta några dagar eller tom några veckor längre men med ett välbyggt plan som resultat.
Det kommer du glädjas åt varje gång du flyger eller bara kollar på planet.

Jag har själv slarvat och stressat ihop något bygge tidigare och det ångrar man varje gång man ska göra något med planet.

Huio
2012-04-21, 13:14
byggde på planet till tre inatt, gick sedan upp vid 7 och fortsatte. Och vid tolv var jag färdig, hade precis balanserat planet, fick lägga i en enkrona i bakre delen av planet för att få fin balans.

Gick ut nyss och började med en range check sedan kollade så att allt funkade som det skulle. Efter detta kastade jag iväg planet lite lätt på halvgas. Men planet gick mycket snabbare än vad jag trodde, så snabbt att jag inte riktigt hann tänka.
Jag kommer inte ihåg om jag saktade in lite eller höll kvar i mitten, i alla fall så flyger jag i ungefär 10 sekunder, vet inte varför jag inte stack högre upp var bara ca 5 - 10 meter över marken.

Innan jag ens hinner reagera så svänger planet och dyker rakt ner i backen och nosen flyger i delar. Så det gick för jävla dåligt.

PatrikE
2012-04-21, 13:33
En första tanke...
Har du gjort RäckviddsTest?

freddan_6
2012-04-21, 13:39
Vad betyder "fin balans", var det enligt manualen? Du bör börja en aning framtungt. Baktungt = instabilt, framtungt = överstabilt.

Är du säker på att rodren går åt rätt håll? Stå bakom planet och ställ in så här:
Sida ska peka åt vänster när du för spaken för sida (vänstra) åt vänster och tvärt om.
Skev ska peka uppåt åt det håll du för spaken (höger spak), och neråt på andra sidan.
För du höjdspaken (höger) mot dig ska planet stiga och rodret peka uppåt. för du höjd ifrån dig ska rodret peka neråt.

Har du bild på hur planet ser ut efter krash. Det mest går att laga, bara man är noggran. Bra lim är PU-lim (polyuretan), och finns på byggvaruhuset. CA-lim går också bra, men kan bli hårt och sprött. UHU-Por fungerar också men kan ta lite tid innan det sitter.

Huio
2012-04-21, 14:02
En första tanke...
Har du gjort RäckviddsTest?
Jag gick runt 30 meter från planet, först fungerade det bara ibland av någon anledning så jag gick in igen, men sen innan jag flög så funkade det från samma avstånd. Kanske inte skulle flugit alls och tagit reda på varför det inte gick först.


Vad betyder "fin balans", var det enligt manualen? Du bör börja en aning framtungt. Baktungt = instabilt, framtungt = överstabilt.

Är du säker på att rodren går åt rätt håll? Stå bakom planet och ställ in så här:
Sida ska peka åt vänster när du för spaken för sida (vänstra) åt vänster och tvärt om.
Skev ska peka uppåt åt det håll du för spaken (höger spak), och neråt på andra sidan.
För du höjdspaken (höger) mot dig ska planet stiga och rodret peka uppåt. för du höjd ifrån dig ska rodret peka neråt.

Har du bild på hur planet ser ut efter krash. Det mest går att laga, bara man är noggran. Bra lim är PU-lim (polyuretan), och finns på byggvaruhuset. CA-lim går också bra, men kan bli hårt och sprött. UHU-Por fungerar också men kan ta lite tid innan det sitter.
Jag det var enligt manualen, 57mm in eller vad det var. Flyttade batteriet lite fram och tillbaka till jag hittade det perfekta läget och planet var inte direkt fram eller baktungt utan helt plant.
Har limmat ihop det igen, och tejpat runt. Limmade med Multiplex zacki elapor. Nosen verkar vara lite sned ändå, får se hur det blir när jag tar bort tejpen...

Rodren går också åt rätt håll.

Huio
2012-04-21, 14:15
Såhär ser det ut efter limning. Allt sitter ihop som det ska.. men det är snett.

http://i.imgur.com/cnQZn.jpg

Skrotiz
2012-04-21, 14:16
30m??
Det ska räcka minst 250m om du inte var i nåt "power down mode"?

Huio
2012-04-21, 14:20
Tror det stod i manualen att man ska göra en range check på ca 30m från planet (DX6I).

Huio
2012-04-21, 14:24
Kanske hade lagt mottagaren fel på något sätt?

http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/SPM/450/SPMAR6210-450.jpg

freddan_6
2012-04-21, 14:25
Om du tar bort all elektronik ur nosen, så kan hett vatten (nära kokande, på utsidan) räta ut cellerna där de är ihoptryckta. kallas elapor soup. Vad var det för radio? DX6i va? Jag har så långt att gå i power down mode (cirka 150 m) att tiden löper ut, sändaren är bara i power down mode 2 minuter. Sitter antennerna på mottagaren fast ordentligt? Du rörde inte sändarantennen väl? Det är inte bra. Vilken mottagare är det? Spektrum har vissa mottagare som inte är full räckvidd. De med full räckvidd går åtminstonde 900 meter. Du har väl kopplat in satellitmottagaren? Du flög väl inte i range-check mode?
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=541163

Huio
2012-04-21, 14:37
Japp DX6i. När får man inte röra antennen på sändaren? Mottagaren är AR6210, den skall vara full räckvidd.
Nej jag flög inte i range-check mode.
Vad är power down mode? Måste mottagaren sitta på något speciellt sett i planet?

Huio
2012-04-21, 15:23
Tror ni jag kan flyga när nosen är lite, lite böjd åt vänster?
Det är inte mycket.

Hade ner den i kokande vatten lite grann men det hjälpte inte jätte mycket då det är limmat och sitter ihop med förstärkningsrören (eller vad man kallar dem).

freddan_6
2012-04-21, 15:29
Du kan flyga med den lite böjd. Du bör trimma en aning sidoroder åt andra hållet innan du startar.

bem
2012-04-21, 15:36
Hej,
Under flygning skall du inte ta i sändarens antenn, det dämpar signalerna ut så räckvidden försämras.
Och så skall man ha bredsidan av antennen mot modellen under flygningen, inte spetsen pekande mot modellen eftersom radiosignalernas styrka är störst ut från bredsidan av antennen. Oftast är det enklast att vika antennen 90 grader pekande åt sidan eller neråt och det skall nog gå att göra på din Spektrum DX6i.


/Bo

Huio
2012-04-21, 15:47
Okej, tackar!
Jag kanske lägger mottagaren fel? Innan satt jag fast mottagaren med kardborreband ungefär i mitten av planet, sedan satellitmottagaren så långt in i planet jag räckte med fingret, fast denna vänd så att antennerna pekade fram och bak i planet. Den andra åt sidorna. Läste att det ska vara bra om de formar ett L. Men vet inte riktigt om det blev rätt.. Och det är så himla mycket kablar som ligger över mottagaren, får trycka in allt.

jocke1963
2012-04-21, 17:42
byggde på planet till tre inatt, gick sedan upp vid 7 och fortsatte. Och vid tolv var jag färdig

Man kanske inte ska vara trött och okoncentrerad när man flyger sin premiärtur..? ;)

Ang mottagarplacering spelar det nog mindre roll. Har haft mina mottagare lite hur som haver ibland, struntat medvetet i att sätta antennerna i 90 grader osv, har funkat hur bra som helst. Prova att Binda om mottagaren igen. Mina Spektrum parkflyer/indoor/pirat-mottagare kan jag flyga minst 4-500 meter med, så räckvidden på din "full-range-mottagare" lär nog inte vara problemet... Premiärnerverna kanske..?

Huio
2012-04-21, 18:13
Jag gick ut nyss igen och gjorde en range check på först 30 meter. Inget händer. Går bak ytterligare 20 meter, inget händer. Går till baka till 30 meter och där fungerar det helt plötsligt.
Men jag kastade iväg planet i alla fall. Den här gången bestämde jag mig för att skita i skevroder och köra på höjd/sida istället och det gick ju faktiskt riktigt bra!
Landade i princip perfekt 4 gånger.

Det kan ju har varit så enkelt i kraschen innan att jag gav för mycket skevroder så att planet vred runt och dök ner i marken. Höll ju mig bara några meter upp också.

En sak jag märkte efter 2 landningar är att vingarna glider ut lite, om jag inte hade märkt detta hade jag säkert kunna förlora en vinge i luften. limma dit magneter kanske skulle vara perfekt?


Man kanske inte ska vara trött och okoncentrerad när man flyger sin premiärtur..? http://www.rcflyg.se/forum/images/smilies/wink.png

Ang mottagarplacering spelar det nog mindre roll. Har haft mina mottagare lite hur som haver ibland, struntat medvetet i att sätta antennerna i 90 grader osv, har funkat hur bra som helst. Prova att Binda om mottagaren igen. Mina Spektrum parkflyer/indoor/pirat-mottagare kan jag flyga minst 4-500 meter med, så räckvidden på din "full-range-mottagare" lär nog inte vara problemet... Premiärnerverna kanske..?

Det har du nog rätt i :tongue:

freddan_6
2012-04-21, 19:05
J
En sak jag märkte efter 2 landningar är att vingarna glider ut lite, om jag inte hade märkt detta hade jag säkert kunna förlora en vinge i luften. limma dit magneter kanske skulle vara perfekt?

Jag föredrar kardborreband som limmas med smältlim, det håller väldigt bra.

Huio
2012-04-21, 22:49
Okej tack för tipset. Kan man använda Zacki Elapor limmet till det också (Det jag använt till allt annat)?

Och så undrar jag om gänglås är nödvändigt till skruvarna på motorn. Det stod att jag skulle använda "Thread Lock Medium" i manualen. Men har inget så jag körde utan just nu.

McRegor
2012-04-22, 07:55
En sak jag märkte efter 2 landningar är att vingarna glider ut lite, om jag inte hade märkt detta hade jag säkert kunna förlora en vinge i luften. limma dit magneter kanske skulle vara perfekt?

Hej,
Jag har ökat friktionen lite genom att sätta ett par lager vanlig eltejp vid ändarna av vinghalvorna - alltså för att fylla gapet mellan vinghalvan och kroppen genom att förstora vingens profil en aning där den går in i kroppen. Har fungerat utmärkt för mig i alla fall.
Hälsningar
Roger

Skrotiz
2012-04-23, 09:30
Jag löste det likadant genom att tejpa runt vingarna vid infästningarna, fast jag planerar att sätte en liten neodium magnet i varje vinghalva. Efter att ha känt hur starka dom är så tror jag vingarna går av innan dom släpper av misstag i luften ;)

Skrotiz
2012-04-23, 09:33
Och grattis till lyckad flygning sist.
Kör du med skevroder servona helst urkopplade? Isf bör du kontrollera innan start att rodrerna är plana med vingarna så dom inte ger något utslag.
Visst var de stabilt att flyga utan skevroder?

McRegor
2012-04-23, 09:38
Hej,
Tror att tejpning runt vingarna i kombination med magneter i änden av vingroten nog är en väldigt enkel och bra lösning. Inte för att jag har haft nån tendens att tappa vingarna men vill man vara säker så är det nog en utmärkt lösning.
En annan variant skulle kunna vara att säkra med ett par långa nålar som man sticker genom kroppen och vingroten - mera behövs säkert inte eftersom standardlösningen trots allt brukar fungera den med.
//Roger

PatrikE
2012-04-23, 09:41
Jag kör riktigt quick & dirty...
Gjort hål i båda vingarna och dragit ett buntband genom vingarna och runt kroppen.
De kommer aldrig ramla av....

Huio
2012-04-23, 09:56
Efter en dålig landning så lossnade halva höjdrodret. Hur fixar man enklast det?

PatrikE
2012-04-23, 10:20
Tejp på båda sidor som gångjärn och en "glasspinne" över skarven.

jocke1963
2012-04-23, 13:20
En annan variant skulle kunna vara att säkra med ett par långa nålar som man sticker genom kroppen och vingroten - mera behövs säkert inte eftersom standardlösningen trots allt brukar fungera den med.
//Roger

Såhär gjorde jag på min stora foam-elseglare, se andra bilden i mitt inlägg:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27029-RCS-SkyGlider-2k?p=235199&viewfull=1#post235199

Huio
2012-05-22, 09:44
Hej!

Tänkte bara uppdatera lite hur det går. Har försökt filma men det har tyvärr inte blivit bra då kameran har låg upplösning och inte någon bra zoom.
Det har inte varit allt för många bra dagar att flyga på sedan jag fick ihop planet så har väl flugit runt 10 gånger. Har bara kraschat en gång än så länge, det var som sagt under första flygningen där jag slog i backen efter bara några sekunder.

Men efter detta har det gått riktigt bra och jag tycker att jag har lärt mig ganska snabbt. Det är nästan så att jag börjar bli lite uttråkad när jag flyger, mja det kanske är att överdriva men känner ändå att jag har gjort det mesta. Jag gör loopar, flyger upp & ner, störtdyker i full fart, flyger snabbt nära marken osv osv... Men kul är det!

Jag funderar på att försöka göra egna flottörer till planet och flyga vid nån sjö. Men får se hur det blir med det.

freddan_6
2012-05-24, 06:02
Ja då är det bara att gratulera. Men du är väl inte fulllärd än? Flyger du med kontroll uppochner, t.ex. i snyga åttor och kan du flyga på sidan "knifeedge" genom att kompensera med sidoroder? Gör du snygga loopingar i sidovind? Blir dina landingar både snygga och på den plats du tänker dig? Jag brukar lägga ut en frisbee där jag tänker mig att stanna och har väldigt stora problem att träffa den i landingen.
mvh, //Fredrik

Skrotiz
2012-05-24, 09:34
Knivegg tror jag inte easystaren orkar med riktigt, men det finns ju många andra roliga manövrar att göra när man har skevroder.
Jag ökade ju mitt sidroder på min easystar med ca 250% då jag hade de som fpv kärra utan skevroder.
Då funkar planet kalas och går även rolla.

Hade faktiskt kunnat tänka mig att bygga till skevroder på min fast det är ju så pass fint utan så kanske skippar det.
Däremot så blir det nog landningsställ och navigationsljus på det snart :)

Huio
2012-06-09, 22:58
Jag bestämde mig i eftermiddags att försöka göra floats till planet. Skar ut två st ur rosa frigolit och sprejade vitt. Sedan funderade jag på att använde blompinnar till förstärkning samt till att sätta ihop dem med planet.
Men gick istället över till gammal stängseltråd som jag tänkte löda ihop, men det gick inte riktigt så det fick bli superlim istället.



Jag åkte 10 min till en sjö och la planet i vattnet och det flöt riktigt fint och stabilt, så jag tror jag hade fått balansen ganska bra. Det gick att åka runt och styra planet någorlunda bra, dock trycktes flottörerna under vatten när man drog på och försökte lyfta.

Efter att ha funderat ett tag så bestämde jag mig för att kasta upp planet och sedan försöka landa. Men här gick det inte bra alls.
Antar att det var lite för tungt och jag var inte tillräckligt snabb med att få handen ner till högerspaken så planet slog i vattnet och flottörerna lossnade.
Planet fylldes halvt med vatten.... Det ryckte lite gran i servona innan jag tog ur batteriet.

Nu tog jag ut mottagaren och la den på ett ljummet element och planet får torka upp och ned.
Kom nog inte mycket vatten runt motor, men en del på skevroder servona vilket kanske inte är så bra...

Jag får låta det torka nåt dygn innan jag testar.

Riktigt tråkigt och klantigt det här. Men det var roligt att bygga i alla fall. Och man lär sig av sina misstag..

Huio
2012-06-10, 10:49
Fartreglaget luktar bränt. Tror ni mottagare kan ha överlevt?

Ken1
2012-06-10, 10:53
Lärde mig en sak av Kim Mortensen när jag var nere på CEMA i Frankrike förra året, och precis som du hade jag doppat ett flygplan i vatten. (Landat i en damm av misstag). Tog ut all elektronik , öppnade upp och dränkte sedan med t-röd som vi blåste bort, sedan lät vi detta torka en stund. Efter en eller två behandlingar så fungerade två av tre servon samt mottagare, trots att den var helt dränkt i skit vatten. Det tredje servot dog tyvärr.

Huio
2012-06-10, 12:43
Jag hade ju igång det innan och det var då fartreglaget började lukta bränt. Borde jag fortfarande testa t-röd på mottagare och servon?
planet åkte tyvärr i sopptunnan nu, det blev skit av det när jag försökte dela på och få ut all elektronik. Hade inte velat försöka få in allt där igen, plus att nosen var sne och sprucken efter första kraschen..

Kan man på något sätt testa motor och servon utan fartreglage?

numnutchris
2012-06-10, 13:14
Jag hade ju igång det innan och det var då fartreglaget började lukta bränt. Borde jag fortfarande testa t-röd på mottagare och servon?
planet åkte tyvärr i sopptunnan nu, det blev skit av det när jag försökte dela på och få ut all elektronik. Hade inte velat försöka få in allt där igen, plus att nosen var sne och sprucken efter första kraschen..

Kan man på något sätt testa motor och servon utan fartreglage?

Motorn är lite svår testa utan reglage. Men har du fungerande mottagare (eller sk. servodrivare) så går det förstås. Koppla in 5V i mottagaren och pröva servona.

Jag har själv varit i vattnet ett antal gånger men inte dödat något än vad jag minns. Receptet har varit att öppna det som går och låta torka några dygn. Speciellt fartreglage räknar snabbt fel om det blir fukt i det, motorn är mindre känslig. Mottagare ballar förstås snabbt ur också. Gör ordentlig räckviddskoll innan återanvändning bara!

Huio
2012-06-10, 17:53
Jag vet inte hur jag ska göra nu. Jag känner inte precis för att köpa Easystar II igen. Men köper jag ett plan med landningsställ så har jag inget bra ställe att landa på här hemma. Finns ingen asfalt i närheten.

Kändes ju väldigt surt att slänga hela planet men som sagt så fick jag skära sönder det mycket för att få ur all elektronik och få bort vissa plastdelar. Och sedan sätta ihop det igen då hade det förmodligen inte blivit bra.

Måste ännu en gång fråga om ni har lust att rekommendera några plan. BNF hade ju varit det bästa då jag har min DX6i. Om man hade kunnat använda mina nuvarande 3s 2200mah hade ju också varit bra. Och lätt kunna sätta dit flottörer så att jag inte gör någon egen skit som inte funkar.

numnutchris
2012-06-10, 18:23
Tror de flesta trainermodellerna av epo kan landas som easystar, bara ta bort landstället.

helifanatic
2012-06-10, 19:02
gäller även trainers av balsa typ calmato stuket handstart o fin buklandning landställ är smidigare men har man inte fältet för det riv väck det bara .

Huio
2012-06-10, 19:56
Okej men om det är en super cub eller liknande kommer inte propellern att slå i marken utan landställ?

Edit: Fun Cub är nog mest intressant just nu. Dock ganska dyr. RR versionen tänkte jag på. Ser ut att ha rätt stora hjul också.

bem
2012-06-10, 20:00
Multiplex Fun CUB finns i RR (Receiver Ready) utförande med modell, fartreglage, motor, servon. Sätt i mottagare och LiPo acc (3 cell 2200 mAh rekommanderas dvs vad du har).
Finns flotörer till den för ca 300 kr.
Finns reservdelar till planet sen om det går sönder nåt.


http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/rc-accessories/productcategory/elapor-models/product/rr-funcub-with-himax-c-3516-0840-1.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=9bc7c3c34335bb1e4b9cb093d4bd5c21

Flottörer:
http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/zubehoer/productcategory/model-accessories-1/product/floats-easycub-1.html?type=333&tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=155ba50d180054058549786ebb3e2191

Eller en Multiplex Mini Mag (men den använder 2 cell Lipo dock). Eller en Multiplex EasyCUB (skall ha 3 cell 2200 mAh LiPo ser jag).

Borde finnas att köpa i Sverige, kolla med t ex Autopartner eller RCflight.

/Bo

numnutchris
2012-06-10, 20:23
Okej men om det är en super cub eller liknande kommer inte propellern att slå i marken utan landställ?

Edit: Fun Cub är nog mest intressant just nu. Dock ganska dyr. RR versionen tänkte jag på. Ser ut att ha rätt stora hjul också.

Funcub kan du landa på rätt ruffiga ytor med landställ om du har radio så det räcker till klaffar, den går landa väldigt långsamt speciellt om du jämför EZ*:an du förbrukade.
Utan landställ så stänger du av motorn och landar på ängen, brukar inte gå åt proppar (jag har inte funcuben, däremot easycub fast modifierad till rak, "planka", vinge och under 90cm spännvidd. Landar på fältet (klippt gräs) utan hjul eller proppförlust också.) Fast det är klart, du kan inte komma ner med nosen före som med EZ*...
:)

Huio
2012-06-10, 20:45
Multiplex Fun CUB finns i RR (Receiver Ready) utförande med modell, fartreglage, motor, servon. Sätt i mottagare och LiPo acc (3 cell 2200 mAh rekommanderas dvs vad du har).
Finns flotörer till den för ca 300 kr.
Finns reservdelar till planet sen om det går sönder nåt.


http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/rc-accessories/productcategory/elapor-models/product/rr-funcub-with-himax-c-3516-0840-1.html?tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=9bc7c3c34335bb1e4b9cb093d4bd5c21

Flottörer:
http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/details/productgroup/zubehoer/productcategory/model-accessories-1/product/floats-easycub-1.html?type=333&tx_lwshopitems_pi1%5Baction%5D=show&tx_lwshopitems_pi1%5Bcontroller%5D=Product&cHash=155ba50d180054058549786ebb3e2191

Eller en Multiplex Mini Mag (men den använder 2 cell Lipo dock). Eller en Multiplex EasyCUB (skall ha 3 cell 2200 mAh LiPo ser jag).

Borde finnas att köpa i Sverige, kolla med t ex Autopartner eller RCflight.

/Bo


Funcub kan du landa på rätt ruffiga ytor med landställ om du har radio så det räcker till klaffar, den går landa väldigt långsamt speciellt om du jämför EZ*:an du förbrukade.
Utan landställ så stänger du av motorn och landar på ängen, brukar inte gå åt proppar (jag har inte funcuben, däremot easycub fast modifierad till rak, "planka", vinge och under 90cm spännvidd. Landar på fältet (klippt gräs) utan hjul eller proppförlust också.) Fast det är klart, du kan inte komma ner med nosen före som med EZ*...
:)
Det får nog bli en Funcub då! Vågar inte chansa med min mottagare som har badat så det är väl lika bra att köpa en ny.
Östersunds Modellhobby har några Spektrummottagare att välja mellan. Vilken är mest prisvärd tror ni?
http://www.modellhobby.com/index.php?cPath=120_363

bem
2012-06-11, 23:27
Hej,

AR6210 6-Channel DSMX är väl den som följer med en DX6i som standard. Jag skulle nog välja den.

/Bo