handdator

Visa fullständig version : OSD nära Video tx?



jesse78
2012-03-07, 19:46
Kan Remzibi OSD modulen orsaka störningar om den sitter just intill video sändaren?
Och var fanken hittar man en gps-extension kabel?

:lollypop:

Impulze
2012-03-07, 20:09
Tjo!

Möjligvist kan det vara tvärsom, men jag har inte sett några sånna problem med OSD:n nära 1.5Wattare på 1.2Ghz.
Du kan förlänga gps-kabeln med någon flertrådig kabel, jag har haft förlängningar på 3 meter utan att tappa funktion. Det blir alltså klippa och löda på en förlängning.

//Matte

Boopidoo
2012-03-08, 08:18
Det var någon på FPVLAB som upptäckte att deras SkylarkOSD tydligen störde en hel del så man ska nog inte försumma OSDn.

Vad gäller GPS-kabel har jag med framgång använt tunn men skärmad USB-kabel till GPSen. Man kan använda kabeln från ex en gammal mus. De brukar vara lätta och böjliga men fortfarande skärmade.

UndCon
2012-03-08, 09:25
Om du misstänker störningar är det lätt att skärma med aluminiumfolie

//UndCon

jesse78
2012-03-08, 12:18
aahhhah grymt tips med usb kabeln, det har man ju gott om i skrotlådorna.
UndCon: hur gör man då? lägger in OSD:n i folie eller?
Tack för svaren!

UndCon
2012-03-08, 14:29
Ja man kan försöka skärma med folie. Det blockerar till en viss del och det kan vara det du behöver.

Problemet kan vara att OSD kan bli varm och du vill inte få kortslutningar pga folien så det bör isoleras med något lämpligt...

jesse78
2012-03-13, 14:33
Jag har nu tagit en vanlig usb kabel som man använder ex. till en extern hd och den har fyra kablar innuti sig och en "skärm" som sitter runt dessa. Det är alltså motsvarande mängd kablar på gps sladden så vad ska jag göra med skärmen som sitter runt? Kanske fanns nån anledning till att man skulle använda en skärmad kabel men jag fattar då inte? :)


Det var någon på FPVLAB som upptäckte att deras SkylarkOSD tydligen störde en hel del så man ska nog inte försumma OSDn.

Vad gäller GPS-kabel har jag med framgång använt tunn men skärmad USB-kabel till GPSen. Man kan använda kabeln från ex en gammal mus. De brukar vara lätta och böjliga men fortfarande skärmade.

rfnoise
2012-03-13, 15:46
Skärmen som jord (-) och resterande till plus, tx, rx!

/Calle

jesse78
2012-03-13, 16:07
hmmm inte helt säker på hur du menar.. då blir det ju en kabel över??

Boopidoo
2012-03-13, 16:31
För bästa skärmning så ska skärmen anslutas till den enhet som har högst potential. Jag är ingen expert men jag brukar ansluta skärmen till jord från den strömförsörjande sidan. Alltså ha en kabel till jord så som det är på originalkabeln. Anslut sedan jord till skärm från den enhet som strömförsörjer GPS:en. Man kan även använda själva skärmen som jord enbart och kan använda jordkabeln till någonting annat men man får då sämre skärmning.

Jag är dock ingen expert utan förmedlar bara det jag har hört från de som kan mer. :)

jesse78
2012-03-13, 17:58
ok tack, kudos. Jag gör ett försök!

rfnoise
2012-03-13, 21:34
Antingen skaffar du en ny kabel med 3 ledningar plus skärm eller så struntar du i att det blir en ledning över. Det blir så ibland! :)

Löd ihop nu så vi får höra att det funkar!

/Calle

Såg först när jag skickat att du redan fått svar!

jesse78
2012-03-13, 21:46
dubbelcheckar - ska jag alltså löda fast två kablar till jord?? trist att kortsluta en sproitarns ny osd..

jesse78
2012-03-13, 22:01
aight

rfnoise
2012-03-14, 01:04
Du behöver inte två jordkällor men du har ju en kabel över.. :)

Mät ordentligt så att plus och minus hamnar rätt innan du testar och tänk på att rx och tx kopplas tvärt om på gpsen eller vice versa.

/Calle

jesse78
2012-03-14, 15:40
Är det någon fler än jag som har problem med Remzibi att hitta sateliter? Nu bor jag iofs mitt i centrala Stockholm och har testat inomhus men jag får inte kontakt med någon satelit. Har även testat på balkongen utan framgång..
Och ja.. gps-modulen är testad med en multimeter. :banghead:

UndCon
2012-03-14, 18:01
Inomhus är det ytterst sällan jag får GPS kontakt - gå ut eller placera dig nära ett fönster kanske fungerar...
EagleTree behöver ~5 meter mellan markstation och flygplanet innan det ger något...

//UndCon

rfnoise
2012-03-14, 23:02
Är det någon fler än jag som har problem med Remzibi att hitta sateliter? Nu bor jag iofs mitt i centrala Stockholm och har testat inomhus men jag får inte kontakt med någon satelit. Har även testat på balkongen utan framgång..
Och ja.. gps-modulen är testad med en multimeter. :banghead:

Gps signalen är mycket svag, jag fick fram några satelliter när jag la den på balkongräcket och väntade minst 5-10 min.. Ute på öppet fält lite snabbare.

/Calle

Boopidoo
2012-03-19, 09:11
dubbelcheckar - ska jag alltså löda fast två kablar till jord?? trist att kortsluta en sproitarns ny osd..


Du behöver inte två jordkällor men du har ju en kabel över.. :)

Mät ordentligt så att plus och minus hamnar rätt innan du testar och tänk på att rx och tx kopplas tvärt om på gpsen eller vice versa.

/Calle
Det blir inte två jordkällor då skärmen endast ansluts till jord från ett håll. På så vis uppnås bättre skärmning. Alltså för att förtydliga. Från OSDn så löder du jord till både skärm och en av kablarna. Vid GPSen så löder du jord endast till kabeln, inte till skärmen. Övriga kablar löder du som vanligt, dvs signal till signal och ström till ström. Ingen risk för kortslutning om du är noggrann och inte blandar ihop kablarna.

rfnoise
2012-03-19, 12:45
Det blir inte två jordkällor då skärmen endast ansluts till jord från ett håll. På så vis uppnås bättre skärmning. Alltså för att förtydliga. Från OSDn så löder du jord till både skärm och en av kablarna. Vid GPSen så löder du jord endast till kabeln, inte till skärmen. Övriga kablar löder du som vanligt, dvs signal till signal och ström till ström. Ingen risk för kortslutning om du är noggrann och inte blandar ihop kablarna.

Tjena,

Man kopplar både skärmen och ledaren på båda sidor så att man får en redundans och att spänningen kan flyta snabbare i skärmen så att påfrestningen i ledaren inte blir lika stor. Att koppla skärmen i båda ändar ger bäst skydd mot störningar i video tillämpningar osv. Man brukar koppla ena änden av skärmen när det är fråga om högspänningsapplikationer(2kV och uppåt?) där man inte vill ha för stora strömhopp.

När det är så små spänningar och ett behov av bra RF skydd så skulle jag föredra skärm kopplad i båda ändar och eller en jordkabel till.

Jag hittade denna länk som visar några alternativ: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/cable_shielding.html

Har du hittat några satelliter än Jesse? Var i Stockholm bor du förresten? Jag bor här jag med!

Bara mina 2 cent,
Calle

Boopidoo
2012-03-19, 14:31
Och på vilket sätt skulle det bli bättre skydd mot störningar genom att koppla in skärmen på bägge sidor? Jag är som sagt ingen expert men de experter jag har frågat har påpekat att bäst skärmning uppnås när skärmen endast kopplas in till den enhet som har högst potential. Jag ska se om jag hittar någon av förklaringarna jag fick. I de fall detta har varit aktuellt har alltid handlat om upp till 24VDC.

Efter lite sökningar på nätet inser jag att områdesexpertisen verkar rätt så delad i den här frågan. En del föredrar att skärma på en sida och en del andra på bägge sidor.

Post 13 och 14 i den här tråden pekar mot att det inte verkar vara en så god idé att ha både jordansluten skärm OCH en jordkabel innanför skärmen.
http://www.plctalk.net/qanda/showthread.php?t=47778

jesse78
2012-03-19, 16:25
Jag bor också på Kungsholmen, nära Kronobergsparken!

rfnoise
2012-03-19, 20:34
Och på vilket sätt skulle det bli bättre skydd mot störningar genom att koppla in skärmen på bägge sidor? Jag är som sagt ingen expert men de experter jag har frågat har påpekat att bäst skärmning uppnås när skärmen endast kopplas in till den enhet som har högst potential. Jag ska se om jag hittar någon av förklaringarna jag fick. I de fall detta har varit aktuellt har alltid handlat om upp till 24VDC.

Efter lite sökningar på nätet inser jag att områdesexpertisen verkar rätt så delad i den här frågan. En del föredrar att skärma på en sida och en del andra på bägge sidor.

Post 13 och 14 i den här tråden pekar mot att det inte verkar vara en så god idé att ha både jordansluten skärm OCH en jordkabel innanför skärmen.
http://www.plctalk.net/qanda/showthread.php?t=47778

Tja,

När man kopplar skärmen på båda sidor får man ett fullödigt RFI skydd hela vägen kopplat till prylarnas plåtlådor. Fäster man bara ena sidan kan man istället plocka upp störningar då skärmen kan agera antenn. Man kan ha en extra jordkabel utanför för att motverka magnetisk induktion men det verkar rätt overkill till detta. Just en GPS är ju extra störkänslig och då antar jag att det bästa vore att skärmen är kopplad i båda ändar. Varför man bara kopplar ena änden av skärmen har jag förstått att det beror på att man inte vill få en jordslinga som i sig ger upphov till störningar. Nu när allt körs på batteri och samma dessutom så är det ingen större risk?

Allt beror på vad man ska ha det till..

Sorry Jesse för trådkapandet! :) Jag bor vid St. Görans ungefär, vi får flyga lite när det blir lite varmare!

/Calle

jesse78
2012-03-19, 21:02
Absolut det får vi ta att göra, skicka mig ett pm så hörs vi av här framöver!



Tja,

När man kopplar skärmen på båda sidor får man ett fullödigt RFI skydd hela vägen kopplat till prylarnas plåtlådor. Fäster man bara ena sidan kan man istället plocka upp störningar då skärmen kan agera antenn. Man kan ha en extra jordkabel utanför för att motverka magnetisk induktion men det verkar rätt overkill till detta. Just en GPS är ju extra störkänslig och då antar jag att det bästa vore att skärmen är kopplad i båda ändar. Varför man bara kopplar ena änden av skärmen har jag förstått att det beror på att man inte vill få en jordslinga som i sig ger upphov till störningar. Nu när allt körs på batteri och samma dessutom så är det ingen större risk?

Allt beror på vad man ska ha det till..

Sorry Jesse för trådkapandet! :) Jag bor vid St. Görans ungefär, vi får flyga lite när det blir lite varmare!

/Calle