handdator

Visa fullständig version : Tips inför testflygning?



pernstig
2012-03-11, 11:52
Jahapp, då är mitt senaste alster klart för provflygning. Det är en X-Quad, har Naza controller och väger 1100g. Jag har läst manualen för inställningar, kontroller och testflygning noga men vill ändå ha tips av er erfarna vad jag bör göra/inte göra
:scared:
27262
27263

peterbat
2012-03-11, 14:49
Kan starkt rekommendera att hålla dig till atti-läget tills du är kompis med den, då manual läget upplev som helt hysterisk innan man lärt sig hur den beter sig i luften... lycka till på jungfru-turen!:)

MVH Peter

pernstig
2012-03-11, 15:21
Kan starkt rekommendera att hålla dig till atti-läget tills du är kompis med den, då manual läget upplev som helt hysterisk innan man lärt sig hur den beter sig i luften... lycka till på jungfru-turen!:)

MVH Peter
Absolut. Provade lite i "atti-läge"genom att hålla i quaden på golvet inomhus och sakta öka gasen. Först händer väldigt lite men när man kommer upp mot mittläget varvar den plötsligt upp kraftigt. Det känns inte helt OK med så plötslig förändring tycker jag :concern:

Vad försöker den göra? Lyfta till hovring?

peterbat
2012-03-12, 19:27
Jag testade samma sak o blev lika förvånad! Har fått för mig att den gör så (ökar gasen) just för att barometern i enheten skall läsa av den lilla höjdskillnad som blir och ökar varvtal tills den ger utslag och då stannar upp med varvökning... dvs altitude-hold!

Svårt som fasen att hålla den i denna situation då man inte kan hålla den still vilket i sin tur gör att den vill öka mer och mer för att uppnå altitude-hold= mer eller mindre tyngdlös.... Så testa istället med den på marken och ge gas sakta så kommer den till ett läge då den mer eller mindre hänger i propellrarna, då är gasspaken troligtvis på mitten vilket den skall vara för att åstakomma altitude hold! Ger du mer gas ökar den varvtalet för att sakta lyfta, dra ner till mitten igen och du hovrar fantastiskt fint...

MVH Peter

pernstig
2012-03-12, 20:53
Tack Peter, det känns bra att du upplevt samma sak för då vågar jag göra ett riktigt flygtest utomhus:)

För övrigt så har jag gjort en throttelkurva med 13 punkter där de tre punkterna runt mittläget har samma värde=0. På det sättet upplevs mittläget inte så smalt som någon på detta forum har haft problem med.

peterbat
2012-03-12, 22:59
Har gjort detsamma men upplever faktiskt inte den såååå känslig i mitten, minskade faktiskt ner kurvan igen då det annars upplevs som trögt att få lyft eller sjunk reaktion.... Men prova så som du ställt in det så märker du snabbt om du vill ändra den mer eller mindre....

Hoppas det går bra med provflygningen....

MVH Peter

pernstig
2012-03-14, 19:09
....Hoppas det går bra med provflygningen....

MVH Peter

Tack, men det gick åt h-e :bawling:
Nå, Nazan gjorde precis vad den skulle, lugn stigning, perfekt höjdhållning och lugn fin sjunkning. Imponerade på kompisarna genom att demontrera "hands off". Sen blev jag övermodig och ville kolla failsafe. Slog av sändaren varvid Nazan lade sig horisontellt och började sjunka sakta helt enligt förväntan. Men när jag slog på sändaren igen blev den helt vild och okontrollerbar med krasch i skogen som resultat.
Det omfattande reparationsarbete är påbörjat.

peterbat
2012-03-14, 23:22
Aj, aj! Det var ju synd!!!!! Ja, det var kanske inte det bästa att göra direkt innan man "känner" sig säker på sin utrustning..

Känns nästan som att den gick till manual-mode när du slog på sändaren igen eftersom den blev helt vild... Kan bara föreställa mig paniken att försöka få rätsida på den i luften, samtidigt som den ÄR helvild i manualmode.... Hoppas det inte blev smulor av alltihopa då!

Min har jag flugit c:a 10 timmar nu och är perfekt för det jag vill ha den till. Har inte labbat särskilt mkt med varken gains eller manual-mode läget... Har testat det en gång men känner mig inte helt tillfreds med att den snabbt känns vinglig och opålitlig!

Nej, jag håller mig till atti ett bra tag till så att den får vara hel utan en massa onödiga reparationer pga övermodighet! Kanske verkar mesigt, men så flyger jag mycket också ist för att reparera en massa.....:applouse:

MVH Peter

pernstig
2012-03-15, 09:06
Efter detta blir det inga flera övermodiga prov, håller mig Atti Mode!
Kolla filmklippet från händelsen:
http://youtu.be/VEtj2F8kqhs

peterbat
2012-03-15, 12:07
uj uj uj vad den svajja iväg!:(

Absolut att den gick in i manual-mode istället och dessutom nosen mot dig, allt blir ju spegelvänt!!!!!! kanske inte det lättaste att agera motåtgärder i den situationen...

Jag har reverserat min kanal för justering av atti/manual-mode så den alltid börjar med atti! Slår jag på sändaren i "fel" läge startar inte sändaren utan att indikera switch on.....

Beviset för manual-mode verkar (vad jag tror) vara att den gjorde väldigt snabba manövrar och dessutom fortsatte snurra motorerna en bra stund efter den hamnade på rygg!! I atti-mode får iaf inte jag min att göra så snabba manövrar, sen tar det ca 3 sekunder sen stänger den av motorerna automatiskt om trottelspaken är i nedersta läget...

Som sagt, jag håller mig till atti, lugnt o städat o inga överraskningar utöver det vanliga.... kika gärna på min film för att se hur mjukt den flyger:

http://www.youtube.com/watch?v=y-PY8yjmiuM

Hoppas du kommer upp i luften snart igen och som sagt: Ge tusan i att vara övermodig!:) Det blir billigast så.......

MVH Peter

pernstig
2012-03-15, 14:48
Snygg flygning hemma i den trevliga japaninspirerade trädgården:)
När min quad är lagad tänker jag försöka återskapa händelsen på skrivbordet och kolla i assistenten vad som kan ha hänt. Och så stänger jag nog av möjligheten/risken att välja manual tills vidare.
När jag tänker efter kanske jag borde switchat över till failsafe när problemen uppstod? Alternativt stängt av sändaren igen (!!) för att få till en autoland?
Återkommer med eventuella resultat.

peterbat
2012-03-15, 15:40
Tack! Ja min trädgård ser inte mycket ut för världen just nu men blir väldigt vacker när sommaren kommer.... Skall bli kul att flygfilma den då....

Det låter vettigt att kolla upp vad som gick så fatalt fel, sen är det ofta lätt i efterhand att säga vad som skulle gjorts istället, men så är det ju: att i stunden försöka komma på och agera rätt är inte helt enkelt...

Har själv varit nära att krascha några gånger men lyckats klara upp situationerna snabbt för att då lära mig följande: så där skall jag fasen inte göra fler gånger.....:)

Hoppas du får fixat till den igen och provflyg gärna ensam utan åskådare, det brukar alltid kännas bättre utan publik som sätter press på nerverna lite extra....

mvh peter

pernstig
2012-03-15, 21:26
Nu är Nazan reparerad, åtminstone till flygbart skick, och jag har försökt återskapa problemet hemma på skrivbordet. Startar upp i ATTI, aktiverar motorerna, gasen på hovring och stänger av sändaren....FAILSAFE aktiveras omedelbart. Väntar en stund och slår på sändaren igen och Nazan återgår direkt till ATTI.
Ingen slutsats om felet alltså :(

peterbat
2012-03-16, 11:52
Det var ju lite märkligt! Nåväl, du får låta bli att stänga av sändaren under flygning hädanefter....:) Nu skall jag ut o flyga i vårvädret.

MVH Peter

pernstig
2012-03-16, 17:41
.....du får låta bli att stänga av sändaren under flygning hädanefter....:)

MVH Peter

Skulle tro det:)
Tack för tipsen

pernstig
2012-03-22, 15:06
Sådärja, då är min Naza Quad reparerad och provflugen.
Någon test av failsafe har dock inte genomförts denna gång utan jag har ägnat mig åt inställning av Basic Gain Roll och Pitch.:)
Ingen oscillation uppträdde trots att värdena var så höga som 190 (default är 120)! Jag ställde dom sedan till 160 och ska gå vidare med Basic Yaw och Altitude och sedan Attitutde Gain Roll/Pitch.
Det skulle vara intressant att veta vad ni andra Naza-flygare har för erfarenheter av gainjustering. Har ni följt manualen? Värden? Annat?

peterbat
2012-03-22, 20:51
Hej!

O grattis till en ny-reparerad lyckad flygning!:applouse:

Kul att det lyckades denna gång! Jag kan inte svara på rak arm mina inställningar men ligger kring 120-130 på samtliga värden men i atti på 100 tror jag, verkar funka bra för min iaf...

MVH Peter

Lassepappa
2012-03-31, 17:52
Hej!
Peterbat:
Ja kapar den här tråden och ställer en fråga: Vad är det här för rigg? jag håller på att sållar i quad djungeln och det här verkar vara ungefär vad jag vill ha.
Tacksam för svar / Lasse

peterbat
2012-04-01, 11:02
Hej Lasse!

Det är ett hemmabygge i allra högsta grad, men som känns som en fullträff! Kikade lite på nätet för att få inspiration sen har jag använt mig av furulist som armar samt kolfiberplattor som jag köpte på kullagergrossisten... Totalpriset på quaden hålls nere samt billig att reparera.... Kan fixa bilder om du är intresserad, för att få lite inspiration....

MVH Peter