handdator

Visa fullständig version : Tiger Moth / Piper Cub



lagavulin
2012-03-11, 12:28
Hej...

Jag sitter och fundera på vilket flygplan man ska köpa/bygga.

Tiger moth 1/4 eller Piper Cub 1/4.

Vilker är mest lättfluget av en nybörjare.

Har inga direkt flygkunskaper.


Mvh Micke:crazy_pilot:

LIP
2012-03-11, 14:41
När modellerna är intrimmade och klar vill jag nog påstå att det inte är någon större skillnad på dom, möjligen att cubben kan vara aningen bättre när det blåser men å andra sidan så har Mothen tunnare vingprofil så det blir nog jämt skägg. Men observera att det gäller sedan dom är intrimmade som dom skall vara.

För övrigt skall du som nybörjare inte alls välja någon av dessa modeller, tycker nog att du bör göra ett annat val.

Börja med nåt billigare att lära dig på, tex Fun Cub eller en enkel el-seglare det kan nog bli svettigt ändå.

bokis
2012-03-11, 15:08
Instämmer med föregående Norrlänning!
Bränsle eller el,en bra flygsim,lite dubbelkommandoflygning på en klubb så så har man en bra början..
Måste dock ge dig en komplimang för att du vill ha ett flygplan som ser ut som ett,håll kvar den tanken..

lagavulin
2012-03-11, 15:15
OK tack för svar...


Sugen på att bygga något nytt skala 1/4 flygplan så jag fundera mellan tiger,n eller piper,n.

Det lutar starkare åt Tiger mothen 1/4 med typ 30cc bensinare.


Har en Fokker DR1 1/4 som jag byggt och flugit med ett par gånger och de har gått bra.


Har även en SU26 med asp 400 stjärnmotor skala 1/3
(endast intrimmad av en mycket erfaren pilot) :eagerness:

helifanatic
2012-03-11, 17:03
av dom 2 skulle jag säga mothen helt klart

lagavulin
2012-03-11, 17:59
Blir nog en tiger moth...

En annan fråga är om någon vet vilka sändare som funkar ihop med denna mottagare. (bild)

vill ha en sändare som funkar ihop med denna mottagare.....

27274

senmathal
2012-03-11, 19:08
OK tack för svar...


Sugen på att bygga något nytt skala 1/4 flygplan så jag fundera mellan tiger,n eller piper,n.

Det lutar starkare åt Tiger mothen 1/4 med typ 30cc bensinare.


Har en Fokker DR1 1/4 som jag byggt och flugit med ett par gånger och de har gått bra.


Har även en SU26 med asp 400 stjärnmotor skala 1/3
(endast intrimmad av en mycket erfaren pilot) :eagerness:

Har du flugit en Fokker DR 1 torde väl ingen av dessa två modeller vara något problem. Inte för att jag flugit någon DR 1 men vad jag har förstått ska den vara riktigt lurig i minsta vind.

/Mats

bem
2012-03-11, 19:27
Å för den som inte vill/har lust/tid att bygga från grunden finns t ex Tiger Moth i skala 1:4 som ARF, bl a denna:
http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN4615

För 20-30 cc (bensinmotor).
Går ju att riva av klädseln och klä om i önskat material och sen göra önskad färg om man vill det också.

Lite dyr förstås men nästan allt ingår ju så i slutändan kanske en man bygger själv från grunden inte blir så jättemycket billigare?

/Bo

lagavulin
2012-03-11, 19:38
japp fundera på hangar9,s ARF 1/4 men de är ju roligt att bygga också :-)

lagavulin
2012-03-11, 19:41
Fokker,n var lite lurig i luften men de gick bra lite vindkänslig bara...

bokis
2012-03-11, 22:03
Kvartsskalaamothen jag har är trevlig,som alla de där sortens flygplan så får man röra om i grytan när man ska flyga,mycket spakande men det finns inget trevligare än att flaxa med den när det är alldeles vindstilla..
Hanke lade ut en trevlig rulle på den här när vi flög förra helgen,luften var som vispad grädde då...:love:

ewalds
2012-03-12, 06:14
Toni_Clark har en TM 1:4,8 som ser fin ut.. www.toni-clark.com

lagavulin
2012-03-12, 08:20
joo toni clarks är mycket fin.

lutar åt hangar9 TM 1/4 :)

jocke1963
2012-03-12, 10:08
Kvartsskalaamothen jag har är trevlig,som alla de där sortens flygplan så får man röra om i grytan när man ska flyga,mycket spakande men det finns inget trevligare än att flaxa med den när det är alldeles vindstilla..
Hanke lade ut en trevlig rulle på den här när vi flög förra helgen,luften var som vispad grädde då...:love:

Här, så slipper ni leta: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/31761-Lite-bus-LFC-4mars