handdator

Visa fullständig version : Mode 2 i Sverige?



r0yalty
2012-03-12, 11:22
Jag tänkte börja flyga modellplan och gå med i klubben i Torslanda i Göteborg.
Jag har flugit väldigt mycket flygsimulatorer med joystick, throttle och pedaler samt även nyligen införskaffat RealFlight 6, vilket har gått väldigt bra från första början.
I RealFlight kör jag Mode 2 (Vänster spak: Gas & sidoroder, Högerspak: höjdroder & skevroder) då den har känts mest naturlig för mig med tanke på att jag flugit mycket andra simulatorer, och det är den konfigurationen som är mest trofast riktiga plan (iaf krigsplan från andra världskriget)

Nu verkar det dock som att man vanligen kör Mode 1 Europa och Mode 2 i USA. Jag testade Mode 1 i RealFlight, men det gick katastrofalt och kändes helt fel.

Är det verkligen så att de flesta i Sverige kör Mode 1?

Hur ser Layouten ut för svenska RC-flygare?

Kaptenklister
2012-03-12, 11:25
Alla jag vet har gasen på vänster spak, mode 2 alltså

r0yalty
2012-03-12, 11:34
Finns även något som heter Mode4 har jag sett, som också har gasen på vänster.

Så då är frågan, alla dom som du vet har gasen på vänstesida, vad har dom ihop med gasen? är det sidorodret(rudder, stjärtfenan) eller skevrodret(ailerons, på vingarna) ?

Jag är ju van att ha skevrodret ihop med höjdrodret på höger spak, och gas ihop med sidoroder på vänster.

Thomas
2012-03-12, 11:44
Gas och sidoroder på vänster spak, höjd och skev på höger!!
Tror inte att nåt annat används i Sverige...
(Såvida du inte kör en ren sidoroderkärra utan skev, då brukar man sätta höjd och sidoroder på höger spak.)

Jag träffade en tysk en gång i tiden, och jag tror han var ensam om sitt ´setup´...
Han hänge på sig sändaren ´bakfram´ med spakarna pekandes framåt/utåt från kroppen!!
Höger spak blev då:
spak upp = höjdroder, spak ner = dykroder, vänster och höger = skevroder,
vänster spak:
spak upp = full trottel, spak ner = tomgång, vänster och höger =sidoroder.
Såg jäkligt lustigt ut, men funkade alldeles utmärkt!

r0yalty
2012-03-12, 12:10
haha ball!..

Men vad skönt att det är mode 2 man kör i Sverige då!
Blev aningen förvirrade då i princip alla internationella siter skriver att Mode1 = Europa och Mode2 = USA.

Kolla den här videon tex: http://www.youtube.com/watch?v=O_uKWveeG1E&feature=player_embedded

henke2
2012-03-12, 12:26
Det spelar egentligen ingen roll vilken mode du kör mer än att det är praktiskt som nybörjare att låta någon mer erfaren provflyga dina modeller med rätt mode

Jag har vid ett par tillfällen träffat piloter som behärskat alla moder, 1,2,3 samt 4, klart häfftigt att se! Jag har också vid nattflygning i Tyskland kastat iväg min kärra och samtidigt som jag släpper sagt till tyska piloten "by the way, it's mode 2" Det var kul :-)

r0yalty
2012-03-12, 12:34
nä precis. Jag tänkte ju köra skolflyg på klubben, och då är det ju bäst om man kör samma mode som instruktören.

pernstig
2012-03-12, 13:04
Alla jag känner använder mode 2.
Kuriosum: MPX Cockpit SX går att ställa i 8 olika modes där 5,6,7 och 8 motsvarar 1,2,3 respektive 4 med skillnaden att "throttelspaken" är spoiler och gasen finns på ett skjutreglage. Mode 6 är alltså lämpligt för seglare/motorseglare.

pgrts
2012-03-12, 17:42
Alla jag känner använder mode 2.
Kuriosum: MPX Cockpit SX går att ställa i 8 olika modes där 5,6,7 och 8 motsvarar 1,2,3 respektive 4 med skillnaden att "throttelspaken" är spoiler och gasen finns på ett skjutreglage. Mode 6 är alltså lämpligt för seglare/motorseglare.
De där MPX är väldigt smarta. Jag får använda 8 kanaler i stället för 7 bara för att få de funktionerna då jag inte kan använda trottelkanalen - men jag kan ha fel. Lite extra segelmodes hade varit kalas på flera märken.