handdator

Visa fullständig version : Lipo-fråga



r0yalty
2012-03-18, 22:18
Hej,
undrar hur många dagar man Max skall ha ett lipo i fulladdat tillstånd?

Har precis köpt mitt första plan och inte använt batteriet än, antar att det är "förvaringsladdat" nu.
innan jag flyger vill jag först koppla in batteriet för att testa alla servos och så, och sedan avvakta en vindfri dag. Kan jag koppla in batteriet i levererat tillstånd, utan att ladda upp det för att testa servon/köra lite på marken, eller bör jag ladda upp det först? Om jag laddar upp det och sedan bara använder för att testa lite på marken, kan jag då lämna det i det tillståndet tills jag skall flyga när vädret tillåter?

henke2
2012-03-18, 22:25
Jag har aldrig någonsin reflekterat över mina batteriers laddstatus vid förvaring och jag kan inte påstå att några ackar någonsin dött på hyllan så att säga. Enda jag möjligtvis gör är att fylla på lite ström om jag flugit acken precis helt tom innan jag lägger undan den.

Tag exempelvis li-po acken i sändaren som alltid är fulladdad mer eller mindre.

Bonanza
2012-03-19, 01:06
Tidigare så har jag heller aldrig brytt mig om laddstatus på mina batterier, brukar ladda dom fulla när dom ska förvaras.

Jag har dock helt tänkt om efter att ha flertalet av mina batterier har blivit dåliga. Alla har säkert inte blivit dåliga av att ligga laddade, men jag har flera som har blivit svullna av att inte användas.
Så nu laddar jag helst samma dag eller dagen innan jag ska flyga.
Om man söker på ämnet så är det rätt klara besked vad som är "rätt". Batterier med högt C-tal skall tydligen vara ännu mer känsliga för detta.
Nu brukar inte jag hålla på och ladda batteriet till den "korrekta" storage nivån, utan jag flyger dom tomma och laddar dom så nära nästa flygning som möjligt. Batteriet i mina fall bruka oftast ligga på mellan 3.65-3.8Volt på per cell då.
Jag har ganska mycket accar och det känns smartast att försöka hålla dom i liv så länge som möjligt.

pgrts
2012-03-19, 06:12
Sedan så är det ju bra att veta att batterier är färskvara.
De trivs inte med att ligga på hyllan allt för länge utan att användas.
Problemet är nog inte så stort med batterier som man använder lite regelbundet.
Flyger men någon gång i månaden minst så tror jag inte att det gör så mycket om batteriet är fulladdat.
Jag laddar oftast i veckan efter helgens flyg så att jag kan sticka ut direkt om vädret skulle vara hyggligt.

Intressant info om att batterier med höga C är känsligare för att ligga laddade - kanske något man ska tänka på.