handdator

Visa fullständig version : Första flygningen, vind



r0yalty
2012-03-19, 13:46
Hej,

Jag tänkte premiärflyga mitt nya plan (nybörjare). Spännvidden mellan vingarna är 1200mm (antar att ju större plan desto mindre påverkan har vinden).

Det skall blåsa rätt friskt i dagarna, men framåt tors/fre skall det ligga runt 3m/sec. Är detta en ok vind för en nybörjare?

INGEMAR NABBING
2012-03-19, 14:32
Hej Jag vet ej vad Du har för modell men det är aldrig fel att ha en erfaren modellflygare med vid första flygningarna.
Det är mycket att kolla av innan. T.ex Har Du kollat så att tyngpunkten ligger rätt? Sitter vinge och stabbe i plan?
Är den en r/c kärra som Du skall prova första gången vill jag säga att det är ett MÅSTE att ha en kamret med på fältet.
Vi andra vill ju gärna att Du fortsätter med modellflyg även om Du skulle misslyckas. Hör av Dig igen och låt oss andra
få ta del av Dina nya erfarenheter.
Ingemar Nabbing Falköping.

r0yalty
2012-03-19, 14:35
Det är en Dynam Spitfire 1200mm : http://www.nitrotek.se/spitfire-4ch-rc-palne-with-retractable-landing-gear-2-4ghz-rtf.html

Vet att det inte direkt är ett nybörjarplan. Men jag har flugit väldigt mycket flygsimulatorer genom åren så jag förstår principen.
Har även införskaffat RealFlight 6 (R/C-simulator) där jag flyger de flesta plan utan problem (med vind och en del turbulens).

Vet att det inte är samma sak att flyga på riktigt, men jag känner mig hyfsat säker.. tror jag.

Sedan så känner jag ingen som håller på med RC-flyg, så svårt att ha med någon erfaren. Men har koll på hur jag ska kolla C.G etc..

DavidFlygare
2012-03-19, 16:52
De äldre herrarna här kommer troligtvis att råda dig att åka till en klubb, men jag tror nog att du fixar detta, jag vet inte hur vinden påverkade när man var nybörjare men ser jag 3m/s på prognosen åker jag och flyger. Inte ultimata nybörjar planet men med mycket sim kommer du klara det. Och tror inte du kommer att ge upp denna hobby om det skulle skita sig med tanke på att du redan investerat i den och verkar gått helhjärtat in. Se bara till att ha bra med plats bra startbana och lycka till, Hoppas du filmar!

jocke1963
2012-03-19, 17:20
Tror oxå det kommer gå bra. Frågan är VAR du ska premiärflyga?
Skulle råda dig till att försöka flyga på ett fält där det finns högt gräs du kan landa i om det skulle kännas svårt att få ned den på hjulen.
Kanske kan bli lite mkt att hålla reda på in- och utfällning av ställ första gången man ska flyga, man är tillräckligt nervös ändå... Lycka till!

PS, var bor du?
Tänker mig att om nån av oss som bor i hyfsad närhet kan hjälpa dig med första upptagningen/intrimning mm.
Man behöver ju inte alltid tipsa om att åka till en klubb...

Edit, glömde fråga...
Har du Expo på radion? Kan vara bra att ha lite lugnare utslag vid första flygningen.

r0yalty
2012-03-19, 17:22
Tror oxå det kommer gå bra. Frågan är VAR du ska premiärflyga?
Skulle råda dig till att försöka flyga på ett fält där det finns högt gräs du kan landa i om det skulle kännas svårt att få ned den på hjulen.
Kanske kan bli lite mkt att hålla reda på in- och utfällning av ställ första gången man ska flyga, man är tillräckligt nervös ändå... Lycka till!

PS, var bor du?
Tänker mig att om nån av oss som bor i hyfsad närhet kan hjälpa dig med första upptagningen/intrimning mm.
Man behöver ju inte alltid tipsa om att åka till en klubb...

Bor i Lilleby/Torslanda. Jag har faktiskt vart i kontakt med klubben i Torslanda och anmält mig till skolflyg. Men det dröjer nog ett tag innan den kommer igång, och jag är ganska otålig :)

Finns en hyfsat stor gräsplätt här i området, tänkte kanske testa den där

jocke1963
2012-03-19, 17:35
Gräs kan vara svårt att starta från med så där små hjul, även om det är väldigt kortklippt.
Blir gärna att man står på nosen, både vid start och landning.
Har du någon polare som kan hjälpa dig att kaststarta (med infällt ställ) ??

Obs, la in en fråga till i mitt förra inlägg...

McRegor
2012-03-19, 18:04
Hej,
Det är möjligt att du kommer att klara kärran men vad du definitivt skulle behöva hjälp med är att trimma in den innan du försöker själv - det skulle innebära betydligt större chans för dig att komma hem med en kärra som fortfarande är hel.
Så mitt råd är att du söker upp klubben och ber någon erfaren flygare provflyga och trimma in kärran innan du själv försöker flyga - det är trots allt betydligt nervösare i verkligheten än i Simmen och speciellt med en kärra som inte är influgen och intrimmad.
Sen är det nog inte bara hyfsat stora områden du behöver utan är man nybörjare med den typen av kärra så behöver man ofta klart mera än hyfsat stort...
Så jag sällar mig gärna till de äldre herrarna som förordar ett större klubbfält och hjälp av erfaren modellflygare - och det av samma orsak som Ingemar skriver - alltså så att du blir kvar i denna härliga hobby och inte bara gör ett enda skutt. För en Spitfire med infällbara ställ är, oavsett om det tydligen är politiskt inkorrekt att säga det, ingen normal nybörjarkärra direkt.
Om inte annat så är infällbara ställ mycket ömtåligare än fasta och dessutom är spårvidden på en Spitfire tämligen liten vilket kan göra start och landning lite knivigare.
Hälsningar
Roger

r0yalty
2012-03-19, 18:18
Någon som kan tipsa om ett lämpligt område i göteborgstrakten?

henke2
2012-03-19, 18:37
Någon som kan tipsa om ett lämpligt område i göteborgstrakten?

Torslanda som sagt ;-)


Någon nämnde expo och det är en toppenfunktion, lägg till typ 40-50% och vips blir kärran lugnare, MEN dra på åt rätt håll, man kan nämligen välja både + och - expo och olika sändare har olika standard så det är inte automatiskt rätt med +40%.

r0yalty
2012-03-19, 18:40
Torslanda som sagt ;-)



Fast om du tänker på modellklubben så måste man ju ha RC-cert för att få flyga där, det har jag ju inte.

DavidFlygare
2012-03-19, 18:49
Mölndal finns, du kan kolla mmflyg.se där finns ett forum etc, finns nog folk som hjälper dog
men hade jag varit du hade jag försökt komma i kontakt med den som sköter skolflyget på Torslanda, vet att det var Gunnar Lundell innan ring den ansvarige och fråga om du kan få en förtidslektion och förklara att du har alla prylar och det du vill "låna/hyra" är erfarenhet


Med vänlig hälsning, David

DavidFlygare
2012-03-19, 18:54
Du kan även besöka gubbdagiset som hålls ute i välen där finns det folk varje tisdag och det finns angränsande fotbollsplaner som dom flyger på om det passar, även Gunnar Lundell som har hand om "dagiset"

lekman
2012-03-19, 19:25
Hej
Är själv nybörjare sen förra sommaren. Har kört helt på eget bevåg, ute på ett stort fält där det var Ok för markägaren. Det blev ju många rejäla totalhaverier, mest på grund av att jag inte kört simulator knappt alls och jag gjorde fel ofta med skevrodret. Tips som jag kan ge, som nybörjare, är att inte försöka köra för långsamt och att inte trimma höjdrodret så att den stallar av den anledningen. I mitt fall tror jag att jag behövde vara lite i avskiljdhet, speciellt oxå för att inte nån skulle bli skadad när planet ibland kom som en projektil mot backen. Men jag kör än och även faktiskt mitt första plan , med mycket lim därtill.
/Lars

McRegor
2012-03-19, 19:50
Det är just dessa onödiga kvaddar som man oftast slipper ifrån om man får hjälp i en klubb. Visst kan det bli en och annan kvadd ändå men det blir garanterat mera flygande. Sen får man träffa likasinnande "tokar" och surra vilket inte heller är helt fel..:)
Lycka till hälsar
Roger

Smajly
2012-03-19, 20:08
SMÅ utslag.. rätt TP på planet, kanske någon mm framför nu till en början.. och som lekman skriver, var inte rädd att ge ordentligt med gas i starten.. tvingar man upp planet i för låg hastighet är det så gott som kört för en nybörjare.
Och kolla ordentligt att allt går åt rätt håll. Vanligt nybörjarfel att skeven går på fel håll :)
Vind på 3 s/m är inga problem.. det blåser knappt i håret ens då.. när jag själv var nybörjare tyckte jag det var lättare att flyga i lite vind, både vid start och landning.. numera kvittar det om det blåser 7-9 s/m eller är vindstilla. Upp med planet på en del höjd så du kan känna på det lite och har marginal till marken..

Och det viktigaste av allt, ta med en polare som videofilmar!

jocke1963
2012-03-20, 00:37
Det är en Dynam Spitfire 1200mm : http://www.nitrotek.se/spitfire-4ch-rc-palne-with-retractable-landing-gear-2-4ghz-rtf.html


Tittade lite mer på bilderna på sidan du länkar till och såg en sak som du bör åtgärda.
Sätt gärna en bit krympslang på "clevis":arna så att de inte lossnar från roderhornen, se bild:
27673

r0yalty
2012-03-20, 00:44
Tittade lite mer på bilderna på sidan du länkar till och såg en sak som du bör åtgärda.
Sätt gärna en bit krympslang på "clevis":arna så att de inte lossnar från roderhornen, se bild:
27673
Tack för tipset !

freddan_6
2012-03-20, 07:32
och så ser du till att starta och landa mot vinden. Ett så stort plan som 1.2m spännvidd kan vara marigt att handkasta, så start från mark är att föredra. Jag själv gillar huvudställ + sporre, för då ser du att när sporren släpper från marken är det rättan tid att ge höjdroder. Sen när du ska landa så se till att ha god fart. Du landar inte genom att ge dykroder utan genom att slå av på gasen när du flyger förbi mot vinden, sväng ifrån dig medvinds med höjd på cirka 10 meter sväng emot dig så du nu flyger medvind med ännu mer minskad gas, forfarande neutralt roder. Om det är så att planet flyger för högt så gasar du och gör ett nytt landningsvarv, och det flyger för lågt gasar du lite grann så det flyger lagom, annars låter du planet långsamt glida ner mot marken (låg dykhastighet).


http://www.youtube.com/watch?v=FLXYVGpS4iM

r0yalty
2012-03-23, 19:20
Idag gick jag och några kompisar ner till Klubben för att för första gången flyga planet.
Måste bara nämna att jag skapat en ganska lång tråd på rcgroups.com, gällande att köra med en Spit som första planet för någon som aldrig flugit förut:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1611516

Jag träffade ett par veteraner på klubben, och dom tyckte absolut inte jag skulle flyga det planet med tanke på att jag aldrig flugit innan. Efter en del snack och envist beteende från vår sida erbjöd en veteran att hjälpa mig att lyfta.
Envis som man är ville jag göra allt själv :)

Här är resultaten:
Första flygningen:

http://www.youtube.com/watch?v=Y9ThZSBOInI

Andra:

http://www.youtube.com/watch?v=EFFUNRf1Iew


Sen gjorde jag ytterligare 2 som gick galant. Under den fjärde så lyckades jag trimma henne så hon gick helt spikrakt på halv-throttle.
Erkänner dock att mina händer skakade väldigt mkt första och andra flygningen :)

Rille Stark
2012-03-23, 20:10
Grattis till lyckad premiär! :)
Simulatorträning är väldigt bra träning. Använder själv en enklare variant som är gratis (RC Desk Pilot).


Frid!

r0yalty
2012-03-23, 20:20
Grattis till lyckad premiär! :)
Simulatorträning är väldigt bra träning. Använder själv en enklare variant som är gratis (RC Desk Pilot).


Frid!

Ja verkligen.
tycker simulatorn, iaf realflight är fruktansvärt verklighetstrogen.
Visst är det annorlunda att flyga på riktigt. Skillnaden är dock nervositeten, skakande händer och upplevelsen att flyga på riktigt. Men allt det tekniska så att säga är nästan precis som i simulatorn.

Mr J
2012-03-23, 21:15
Skit i veteranerna! Iofs har dom helt rätt, men om du har kommit så här långt på egen hand så är deras goda råd överspelade...

Det där ser ut som en FMS Spitfire 1400 mm? En knepig kärra, det där, ser ut som en riktig warbird, men är snällare än de flesta trainers jag har provat.

Dessutom gör du ju sådana "smörlandningar" som SASkaptenerna brukar få applåder för...

Ser bra ut, välkommen till "modellflygträsket" och ha det himla kul med flygandet!

r0yalty
2012-03-23, 21:19
Det är en Dynam Spitfire 1200mm

jocke1963
2012-03-23, 22:13
Glimrande bra fluget och fina landningar! Gick ju som smort, precis som vi sa! ;) Grattis!

bem
2012-03-24, 08:54
Hej,

Det är bra du går din egen väg och bryter lite gränser. Att visa att det går att börja med en lågvingad kärra är bra att kunna läsa om.
Dock inte nåt alla nybörjare bör göra men med rätt förutsättningar och förberedelser samt med hjälp av erfaren flygare i början kan det nog gå vägen i många fall.
Att lära sig flyga RC är inte så lätt och mycket hänger på fallenhet och talang hur fort det går att lära sig (och en bra lärare/handledare) - och inte minst egna intresset och motivationen.
Faktiskt kan det ha sina fördelar att gå direkt till en lågvingad kärra rent principiellt - du har ju inte vant dig vid nåt annat än och det faller sig naturligt att ett flygplan beter sig som ditt plan. Blir väl start och landning som blir lite mer utmanande för dig att behärska ordentligt med din lågvingade modell. Men ligger du i och verkligen tar hjälp av erfaren flygare vid behov tills du är ärlig och verkligen känner att du behärskar planet så tror jag det kan gå vägen för dig och jag hoppas modellen överlever hela nybörjarstadiet (men kanske inte räkna med det).
Hade du haft en sändare till så du kunnat ha lärare-elev kabel så hade det varit ännu smidigare och effektivare träning med en erfaren flygare.

Att en nybörjare kan starta, flyga och landa en lågvingad kärra som din på egen hand första flygningen i verkligheten är nog ganska unikt men jag antar du malt ganska hårt i simulator innan så du fått in "reflexerna" bra den vägen. Annars brukar det i början vara så att nybörjaren inte riktight hinner med i början och ibland rycker i spaken i panik osv. Men du höll dig lugn.

Själv gick jag den traditionella vägen (i början på 1970-talet) - först högvingad modell med sida-höjd-gas som jag lärde mig på (i en klubb, tillsammans med en erfaren flygare) och underligt nog överlevde modellen nybörjarstadiet, sen en högvingad skevrodermaskin (som också överlevde) och först därefter en lågvingad skevrodermaskin. Efter den blev det en lågvingad skevrodermodell, s k multikärra (en Mach 1), med infällbara ställ - oj vad den gick fort och fint. Det var så nästan alla nybörjare lärde sig gradvis på den tiden. Hade vi då sett nån sitta vid en simulator och öva radioflyg hade vi nog trott vi sett i syner. En nybörjare har nog aldrig haft bättre förutsättningar än idag att lära sig vad gäller radiostyrning, plan, motorer (eldrift osv) och övriga hjälpmedel.

Lycka till och hoppas allt går bra och att du forstätter i hobbyn! (såg i din tråd på rcgroups.com att du redan fungerar på två större modeller... du verkar fått blodad tand)

/Bo