handdator

Visa fullständig version : Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP



Sidor : 1 [2] 3

Rille Stark
2012-12-27, 19:29
Härligt! Flög ju fint! :)
15 timmar är inte mycket så då gör du det bra! :D
Den är ju ganska mycket nervösare än Lite versionen. Allt händer fortare.
Jag tror att tyngdpunkten nog är för långt fram för den verkade hänga lite med med stjärten & den såg ut att tappa höjd i sidorodersvängarna. Tyngdpunkten bör vara 61 mm från vingens framkant.
Den såg också uta att vara lite känslig på höjdrodret. Hur mycket expo har du? Jag är för närvarande nöjd med 60% på alla roderytor.
Den ska ju väga mellan 80-95 gram så du ligger inte långt ifrån. :cool:

Peterps
2012-12-27, 20:11
Härligt! Flög ju fint! :)
15 timmar är inte mycket så då gör du det bra! :D
Den är ju ganska mycket nervösare än Lite versionen. Allt händer fortare.
Jag tror att tyngdpunkten nog är för långt fram för den verkade hänga lite med med stjärten & den såg ut att tappa höjd i sidorodersvängarna. Tyngdpunkten bör vara 61 mm från vingens framkant.
Den såg också uta att vara lite känslig på höjdrodret. Hur mycket expo har du? Jag är för närvarande nöjd med 60% på alla roderytor.
Den ska ju väga mellan 80-95 gram så du ligger inte långt ifrån. :cool:

Tack :D den e lite nervösare eller rappare men samtidigt stabil för att vara så liten... Jag tycker om att den har väldigt snabba utslag då utrymmet är begränsat... Jag kör med 70 i expo ska prova att gå ner för att se hur en beter sig ... Den såg inte ut å hänga när den kördes av proffsen :D ska kolla tyngdpunkten tror jag mätte in den enligt beskrivning 147 mm ifrån nosen ... Kommentar ifrån en som testa va att den rollar så man inte hinner med "typ" . Jag har en crack yak lite den tappar också ganska mycket när man roder svänger trodde de typ normalt...och 99 gram e jag nöjd med motorn verkar tåla att landa på då man går ifrån inventerat på en meter åt fel håll.... :/

Tack för inputen...
Sen är det oxå lite sbs men man lär...
Och ingen kommer ihåg en fegis (om än en försiktig)

Nya tag på bosön den 19 jan hoppa få nån flygtimme eller två därimellan...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Rille Stark
2012-12-27, 20:21
Den blir lite mer exakt med lite mindre expo. Jag har prövat med 75% och då tyckte jag det blev ryckigare för finliret försvann. Det händer liksom inget i början & sedan kommer allt, som ketcupen du vet! ;)

Att den sjunker kraftigt vid rodersväng är ett tecken på att den är framtung. Det ska den inte behöva göra.
Du kan kolla genom att ta lite höjd & trimma så att den flyger horisontellt på egen hand med ungefär halvgas, sedan rollar du den i ryggläge. Dyker den så är den framtung. Stiger den så är den baktung. Helst ska den sjunka långsamnt eller fortsätta på samma höjd. Det senare kallas för att modellen är neutral, vilket är det jag själv föredrar.

Peterps
2012-12-27, 20:28
Den blir lite mer exakt med lite mindre expo. Jag har prövat med 75% och då tyckte jag det blev ryckigare för finliret försvann. Det händer liksom inget i början & sedan kommer allt, som ketcupen du vet! ;)

Att den sjunker kraftigt vid rodersväng är ett tecken på att den är framtung. Det ska den inte behöva göra.
Du kan kolla genom att ta lite höjd & trimma så att den flyger horisontellt på egen hand med ungefär halvgas, sedan rollar du den i ryggläge. Dyker den så är den framtung. Stiger den så är den baktung. Helst ska den sjunka långsamnt eller fortsätta på samma höjd. Det senare kallas för att modellen är neutral, vilket jag själv föredrar.

Schysst med förklaringar på svenska ;) fatta precis ... Körde lite inventerat idag och minin höll höjd bra i ryggläge tappa liiite ihöjd så det kanske e bra men ska kolla igen då jag förstår vad som skulle kunna göra skillnad...

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Rille Stark
2012-12-27, 20:36
Roligt att kunna hjälpa till! :)
Det är bara att pröva sig fram! När modellen är rätt trimmad så flyger den "rent" som man säger & blir enklare att flyga

zablar
2012-12-27, 21:18
Om man ska välja mellan crack Yak Mini och Crack Yak Lite. Tanken är att flyga inomhus till nästan 100% men kanske nån enstaka gång utomhus vid lugnt väder. Vilken ska man välja? :)

Rille Stark
2012-12-27, 21:48
Jag har inte flugit min Mini inomhus än, vilket jag planerar att göra på lördag. Då tänker jag ha båda med mig så jag kan jämföra dem. :)

McRegor
2012-12-27, 22:06
Normalt sett så brukar lite större kärror vara enklare att få till så dom flyger bra. På en mindre kärra så blir också grammen viktigare - m a o bör du bygga med så lätta komponenter som du kan hitta för att få förutsättningar för ett bra resultat.
Så jag rekommenderar Lite-versionen trots att jag inte flugit Mini. Men även den tjänar på en lätt setup och låg totalvikt och därmed låg vingbelastning - och det är f ö grunden för alla bra inomhuskärror. Det är alltid svårare att bygga litet och lätt tyvärr.
Roger

Rille Stark
2012-12-27, 22:45
Här är den första videon jag tog på juldagen. Jag tog två & denna var lite längre så därför valde jag bort den förra gången. Här upplever man nog lite mer av vilket drag det är i den lilla motorn! :D


https://vimeo.com/56388069

Peterps
2012-12-27, 23:45
Just nu skulle jag välja minin om jag bara fick välja en den e buskul kanske går å flyga lite långsammare med crack lite men jag skulle välja minin....

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

McRegor
2012-12-28, 07:58
Flyger man inomhus i mindre lokaler typ gympasalar och vill fortsätta att vara kompis med de övriga flygarna så är min rekommendation att välja en kärra som går att flyga långsamt så att inte kollisionsskadorna blir så stora. Men kan man flyga lika långsamt med Minin som med Lite så går väl detta jämt ut..
Roger

numnutchris
2012-12-28, 15:19
Flyger man inomhus i mindre lokaler typ gympasalar och vill fortsätta att vara kompis med de övriga flygarna så är min rekommendation att välja en kärra som går att flyga långsamt så att inte kollisionsskadorna blir så stora. Men kan man flyga lika långsamt med Minin som med Lite så går väl detta jämt ut..
Roger

Är av motsatt åsikt, totalt! :) Flyger man för långsamt i vår hall så är det alltid nån som hinner upp en! Stillastående är värst, fråga dem som prövat microhelisar där....

McRegor
2012-12-28, 16:54
Sen vi i allmänhet började flyga långsammare så har både kollisionerna och skadorna efter kollisioner minskat avsevärt. Men med långsamt menar jag inte att man skall stå still och hovra för det skapar alltid kollisionsrisker. Vi flyger ju ofta ett 10-tal kärror samtidigt och har man då "raketer" som flyger rakt igenom övriga så blir kollisionerna flera och skadorna större (proppar som tuggar sönder kärrorna).
Hälsningar
Roger

SurJohan
2012-12-28, 18:28
Japp, Då var min Edge 540 såld, Dags för en Mini :-)

Dualsky motor + hs35 servon lutar det åt...

@Peterps Tack för provflygningen på Bosön, Den flög fint, dock var det lite ovant med långa spakar på radion och ingen pult. Alltid kul att prova nya plan och jämföra :-)

Efter nästan 25 accar med min Techone HCF (Skelett planet) satt mina kniveggs åttor riktigt bra

/Johan

Rille Stark
2012-12-28, 21:29
Härligt!
Dualsky motorn är slut på lager hos ML Hobby, men skicka ett mail till Mikael så har han den på lager inom två veckor. Jag tror han har direktkontakt med fabriken.
Jag har ett HS5035 som jag funderade på att sätta på skevrodret om inte Dualsky DS3101 skulle räcka till. Nu var jag nöjd med DS3101 (http://mlhobby.com/servo-servormar/servon/dualsky-digitalt-servo-3-7-gram/) så det blev int av. Man får anpassa lite för det servot liksom för Dualsky servona eftersom "örona" sitter högre upp, men det ska inte vara något stort problem. :)


Nördig som man är så har jag modifierat min Crack Yak Lite med samma vortex generatorer som Mini har! :D
Uppskalad ritning finnes att ladda ner som PDF (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=23597023&postcount=828).

Joakim_S
2012-12-29, 08:31
Provar att bygga en kopia av minin

35355

Rille Stark
2012-12-29, 09:29
Oj, det måste vart lite jobb med att skära ut alla delar! :)
Den ser ut att va lite modifierad, ytterdelen på vingen ser längre ut på nått vis.
Är materialet lika styvt som orginalet eller behöver du staga denna?
Har du funderat på vad du ska ha för grejor i den?

Joakim_S
2012-12-29, 10:07
Det är lite pill att skära men det är kul att bygga. Vingen är förlängd 5%, 1,5 cm bara för att jag råkade ha en kolfiberstav i den längden. Räknar med att kapa ner till orginalmått om den inte flyger bra. Det blir en 10 g HXT 1811-2000 som motor

Peterps
2012-12-29, 11:57
Kul att du gilla den @surjohan jag måste säga att den är superkul och tack för att du visa hur minin kan flyga...
Jag de e snygga kniveveggar du får med Techone....

//Peterps


Sent from my iPad using Tapatalk

Joakim_S
2012-12-29, 13:17
Ett par bilder till från bygget
3536535366

Rille Stark
2012-12-29, 17:30
Om man ska välja mellan crack Yak Mini och Crack Yak Lite. Tanken är att flyga inomhus till nästan 100% men kanske nån enstaka gång utomhus vid lugnt väder. Vilken ska man välja? :)

Godkväll!

Nu har jag flugit 3 timmar inomhus och bytt emellan Crack Yak Lite & Mini. Lite är som jag tidigare skrivit något lugnare & saker & ting händer en smula långsammare, medan Mini är mer intensiv. Utöver det så flyger de väldigt lika & det är helt oproblematiskt att växla mellan dem. När det gäller flygfart så är Mini snäppet vassare och går att flyga lite långsammare.
Det visade sig också att motor/fartreglage kombinationen var bra robust. Den fick sig några rejäla smällar och stod pall. :)
Däremot så får jag spjälka ett landnigställsben, med det är lätt fixat.

Nu till vilken som är bäst inomhus. Som jag ser på saken så är Mini vinnaren. Helt enkelt därför att lokalen blir 33% större med den. Man hittar nya ytor, hinner med 2 fyrpunktsrollar istället för en och en rollande cirkel behöver inte längre ta större delen av lokalen i anspråk. :D

McRegor
2012-12-29, 17:53
Det lät ju trevligt Miracle - jag får väl ge mig då i min rekommendation...:)
Dock vidhåller jag att det blir mera kritiskt med att bygga lätt och välja lätt utrustning ju mindre maskin man bygger.
Roger

Rille Stark
2012-12-29, 18:06
Jo, håller med dig, vikten på Mini är nog så viktig. Varje gram får stor betydelse. Jag är nöjd med hur min flyger vid 88 grams vikt. Det känns som en bra balans mellan låg fart & tillräckligt med energi i manövrer. :)

McRegor
2012-12-29, 18:19
Har du kollat Dualskys mini-variant Miracle ?
Kanske kan vara ett alternativ...
Roger

Rille Stark
2012-12-29, 18:39
Den ser trevlig ut den med. :) Dock så är det konventionell stagning med kolfiber så den blir lite mer spännande att bygga. Den är snäppet större (620x658) än Crack Yak Mini (600x615) så håller man vikten så borde den flyga härligt långsamt! :cool:

McRegor
2012-12-29, 20:51
Ja - kolfiberstagningar har man fått sin beskärda del av efter många års inomhusflygningar så det är väl det som främst talar emot den kärran. Annars hade det ju varit trevligt att kunna beställa all prylar på ett enda ställe...
Nåja - just nu finns det ju tillräckligt med flygande maskiner i samlingarna i verkstan...:)
Roger

Rille Stark
2012-12-30, 00:14
Video från lördagens inomhuspremiär med Mini! :)
Detta var andra flygningen tror jag. Tack Andreas!


http://www.youtube.com/watch?v=_G7-BOLoCCI

Rille Stark
2012-12-30, 15:05
Crack Yak Lite x 3 från Tricopter! :D
Tack Thomas & Andreas.


http://www.youtube.com/watch?v=XH12-AHZeDM

jocke1963
2013-01-09, 12:26
Jovisst det gör jag gärna!
Höjd & sida: Power HD D65HB (http://www.autopartner.se/power-hdd65hb-15kg-007s-p-11839-c-430.aspx)


Hur funkar dessa servon, tycker du?
Centrerar de bra? Jämn gång? Snabba?

Har ju fått en Crack Yak Lite i julklapp av min kära hustru.
Precis börjat bygga ihop den. Hittade bara några gamla slitna hxt500 i bra-o-ha-lådan..
De får kanske duga så länge till höjd o sida, har lite ebb i kassan såhär efter alla helger.
I övrigt blir det en "standard-2204-guld-rova", 10A TechOne-reglage och ett ES08-servo till skeven, samt pirat-dsm-mottagare a´4g.

Rille Stark
2013-01-09, 14:48
Hej Jocke!

Vilken härlig julklapp! :)
Guldrovan kommer att fungera bra! Jag prövade den & skulle behållit den på om jag inte redan hadde beställt en "Black Widow" X2204.

Jag har inte haft några problem med servona under de ca två månader jag haft modellen.
Det har blivit 6 inomhusmeeting med ca 10-15 starter per gång & sedan har jag flugit mycket ute ända ner till minus 15 grader. Skulle tro att det är ca 100 flygningar. :D
Väldigt snabba, centrerar perfekt & varje klick på trimmen ger rörelse hos servot så upplösningen är bra. De är också starka eftersom full fart & full höjd ger tvärstopp direkt. Eventuellt så skulle man kunna använda ett sådant till skeven också utan att det blir för segt & spara ett par gram.

numnutchris
2013-01-09, 20:32
---
spara ett par gram.

Får jag bara fråga vad du använde för mottagare i ditt 100grams exemplar? Orginal? Med el. utan hölje? Bara nyfiken, limmat så sakteliga på mitt ex. och tänkte försöka jaga lite gram från början eftersom jag brukar lyckas med att misslyckas map vikten till slut på inomhusarna ändå...
:)

Rille Stark
2013-01-09, 21:02
Jag använder R2106GF (http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTL7605). Det är den enda mikro mottagare jag känner till för närvarande som passar till min Futaba 6J. Den väger 4 gram med hölje.

jocke1963
2013-01-10, 07:17
Ok! Jag får fundera på nå dylikt om jag ska flyga & filma samtidigt.

Annars kan man göra såhär:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/21692-Foppatofflor?p=188407&viewfull=1#post188407

:D

jocke1963
2013-01-10, 09:36
Har nu byggt ihop själva kärran, det som är kvar är landningsställ, stötstänger och elektronik.
Tycker dock att den är väldigt "sladdrig i baken"... :(
Foamet känns väldigt flexibelt och böjbart på den nedre delen av kroppen, strax framför sidorodret. Se röd markering.. (bilden är från byggmanualen, inte min kärra)
Är era kärror lika mjuka där? Funderar på att bara limma fast en tunn kolfiberlist på undersidan av kroppen....

35782

McRegor
2013-01-10, 10:43
Hej Jocke,
Har du limmat på förstärkningarna på underdelen av kroppen (de svarta som sitter i 45 graders vinkel mot kroppen) ?
Visst är den lite flexibel "i baken" men inget som stört mig i alla fall...
Skall du få den avsevärt styvare så är det nog ett fackverk av kolfiberstavar som gäller - tror knappast att en enkel kolfiberlist räcker...
Roger

Rille Stark
2013-01-10, 11:09
Det är min med. Jag funderade också först på att sätta en kolfiberlist där, men sedan såg jag ju att sidroderoket sitter i mitten av rodret så det hade inte gjort funktionen bättre på nåt vis.
Nu har jag nog flugit över 100 gånger med min och den har var med om mycket & flyger fantastiskt så i praktiken är det förmodligen bara bra för hållfastheten! :D
Du behöver dock en lite en sporre! Jag tog en bit som blev över av de tunna stötstängerna och det har funkat bra hittills!

numnutchris
2013-01-10, 11:32
Har nu byggt ihop själva kärran, det som är kvar är landningsställ, stötstänger och elektronik.
Tycker dock att den är väldigt "sladdrig i baken"... :(
Foamet känns väldigt flexibelt och böjbart på den nedre delen av kroppen, strax framför sidorodret. Se röd markering.. (bilden är från byggmanualen, inte min kärra)
Är era kärror lika mjuka där? Funderar på att bara limma fast en tunn kolfiberlist på undersidan av kroppen....

35782

Trodde först det var mini du byggde, men är det std el. Lite så hjälper sedvanlig kolfiberstång; har satt ett par vingstöttor från stabben och ett par till framåt utmed kroppen som fackverk för att få bort guldfisken. Tror inte det behövs om man enbart flyger inne/sakta men tyckte det var lite sladdrigt ute.

jocke1963
2013-01-10, 12:26
....Jag funderade också först på att sätta en kolfiberlist där, men sedan såg jag ju att sidroderoket sitter i mitten av rodret så det hade inte gjort funktionen bättre på nåt vis.

Tror du missuppfattade lite, jag menade inte att själva rodret var sladdrigt, utan kroppssidan framför rodret.

Jodå, det är en Lite. Och jo, satt dit de svarta "stödlisterna".

Och sporre hade jag ändå tänkt sätta dit.
Undrade faktiskt över att det inte var med i byggmanualen, känns lite dumt att släpa sidrodret i backen..

Tror det får bli 2 tunna kf-pinnar a´la numnutchris förslag då.
Har du nån bild på ditt arrangemang, numnutchris?

Rille Stark
2013-01-10, 12:43
Tror du missuppfattade lite, jag menade inte att själva rodret var sladdrigt, utan kroppssidan framför rodret....

Nejdå, inte alls. Jag förstod vad du menade, för mitt flygplan är likadant och min reflektion var om det påverkade flygegenskaperna. En enkel analys visade att det inte har någon betydelse för dessa, vilket också visat sig stämma i praktiken. :)

jocke1963
2013-01-10, 12:47
Ok. Kanske ska provflyga först då. :D

numnutchris
2013-01-10, 14:58
Har du nån bild på ditt arrangemang, numnutchris?


Får bli Liten då, det började med kolfiberlisten på undersidan. Men så lurade jag mej själv en vindstilla dag när det inte var vindstilla och hamnade i byar efter husknuten och planet backade in i träden. Då hamnade CF-pinnarna där, räcker med undersidan förstås, men överdrev med 4 på den. Fast det hjälpte när nån matade stabben med propeller under inneflyget, blev inte så mycket skada i foamen tack vare cfskyddet...

35787

35788

Rille Stark
2013-01-10, 19:15
Klubbkamraten Micke, MFK Albatross, flyger Crack Yak Lite i garaget! :)


http://www.youtube.com/watch?v=zbaCHEN_5Rg

jocke1963
2013-01-11, 07:34
Får bli Liten då, det började med kolfiberlisten på undersidan.....


Tackar!
Precis sådär jag tänkte med den platta listen, men jag tänkte mig nog bara en 3mm bred, din ser ut att vara 6mm.

jocke1963
2013-01-11, 07:36
Klubbkamraten Micke, MFK Albatross, flyger Crack Yak Lite i garaget! :)


Coolt! Bra fluget!
Vad ska hända med den stackars bubblan förresten? BeachBuggy?

Peterps
2013-01-11, 07:54
Drivethrue :) snyggt...
Det är kul med idéer oftast kostar dom mycket arbete, men det är väl priset för å ha kul...

//Peter

McRegor
2013-01-11, 15:43
Hej Kamrater,Ja - vad skall man säga...:)Var en sväng till Pelle på AP idag för att köpa lite lim och några andra småprylar.Men vad bär jag ut ur butiken om inte en AP Extra 300 EPP... Som ni förstår är man lättövertalad fast man redan har gott om kärror och en annan ny liten sak som redan ligger på byggbordet...:)Skall inte dra igång bygget omedelbart eftersom jag som sagt har annat mera akut som måste färdigställas men nog är jag lite sugen att prova den under säsongen för att kunna jämföra med min Crack Lite.Tyvärr var det slut hos AP i lådan med DSP44-servon så även det var ju en aning tråkigt...Roger

Rille Stark
2013-01-11, 16:12
Coolt! Bra fluget!
Vad ska hända med den stackars bubblan förresten? BeachBuggy?

Jo, Micke kan flyga han! :) Vad som ska hända med bilen vet jag inte.


Drivethrue :) snyggt...
Det är kul med idéer oftast kostar dom mycket arbete, men det är väl priset för å ha kul...
//Peter

Du, kompis, fundera int så mycket... Det är bara att omvandla tankarna till handling, det visar sig ganska snart om det bär eller inte. Det är dagarna som går som är livet. :D


Hej Kamrater,Ja - vad skall man säga...:)Var en sväng till Pelle på AP idag för att köpa lite lim och några andra småprylar.Men vad bär jag ut ur butiken om inte en AP Extra 300 EPP... ...Tyvärr var det slut hos AP i lådan med DSP44-servon så även det var ju en aning tråkigt...Roger

Jo, hobbybutiker innebär ofta svåra prövningar! ;)
Det kommer bli bra det där! Blir intressant & höra vad du tycker om denna sedan. :)
Tänkte du använda T-Motor 2204? Mina Power HD D65HB har gått som en klocka, den modellen vore kanske ett alternativ, men såg nu att de också var slut i lager. :(

numnutchris
2013-01-11, 16:31
Hej Kamrater,Ja - vad skall man säga...:)
---Som ni förstår är man lättövertalad fast man redan har gott om kärror och en annan ny liten sak som redan ligger på byggbordet...:)---
Roger

Hittar du nåt botemedel mot det (annat än falla för frestelsen), så berätta :) Fast i stället får du la berätta hur nya kärran beter sej - nångång när den flyger...

Rille Stark
2013-01-24, 19:27
Jag slet ut ännu ett HS65HB på min Sbach så jag bytte till ett EMax ES08D igår och flög igenom två accar i 18 minus. :)
Ikväll var det bara -16 så då tog jag med mig kameran på ett stativ! :D


http://www.youtube.com/watch?v=SGVxZAjqdJU

Peterps
2013-01-24, 23:57
Jag slet ut ännu ett HS65HB på min Sbach så jag bytte till ett EMax ES08D igår och flög igenom två accar i 18 minus. :)
Ikväll var det bara -16 så då tog jag med mig kameran på ett stativ! :D


http://www.youtube.com/watch?v=SGVxZAjqdJU

Härligt....

//Peter

Rille Stark
2013-01-31, 18:04
Nu har man handlat igen... ;)
3 bladig GWS 6x3.
Jag har prövat & hovra inne & det är enkelt & stabilt. Antingen har jag blivit bättre på't eller så är det lättare än med 7x3,5. ;)
På lördag är det inomhusflygmeeting igen så då får man se hur den är att flyga med! :)

numnutchris
2013-01-31, 20:57
Nu har man handlat igen... ;)
3 bladig GWS 6x3.
Jag har prövat & hovra inne & det är enkelt & stabilt. Antingen har jag blivit bättre på't eller så är det lättare än med 7x3,5. ;)
...

Misstänker både och när man sett dina flygfilmer :) Och tror själv det är lättare med mer blås över roderytorna, min goldyak med kV3000 och liten propp är mycket bättre på att stå still än tex. yakliten med 7x3.5. Fast det går åt mer ström med blås utan drag :)

Rille Stark
2013-02-01, 11:55
Jo, å det visade sig svårt att få propellern att sitta kvar. den drog iväg på egen hand nu när jag flög inne på jobbet vid lunchen. :concern: Får fundera lite på det.

Rille Stark
2013-02-01, 11:57
Då var det dags igen! Crack Wing!!! :cool:


http://www.youtube.com/watch?v=A9grS4QuoNI

http://www.rc-factory.cz/photos/580-35-velky.jpg

numnutchris
2013-02-01, 15:50
Jo, å det visade sig svårt att få propellern att sitta kvar. den drog iväg på egen hand nu när jag flög inne på jobbet vid lunchen. :concern: Får fundera lite på det.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/O-ringar/O-ringar-86702/

har varit gôrbra i mina plan o små multirotorer, håller länge utan "torrsprickor" och går dra på en ganska tajt ring så propp inte blir frigående. Nackdelen är att det blir massa storlekar över... om man inte behöver tätningar till annat förstås

Rille Stark
2013-02-01, 17:02
Tack för tipset! :) Tyvärr har vi långt till Biltema här, men jag ska kolla om det finns nå dylikt på Mekonomen eller Autoexperten.

Peterps
2013-02-02, 01:52
Då var det dags igen! Crack Wing!!! :cool:


http://www.youtube.com/watch?v=A9grS4QuoNI

http://www.rc-factory.cz/photos/580-35-velky.jpg

Cooool kanske ingen slowflyer men den kommer säkert å flyga kalas...

//Peter

Rille Stark
2013-02-02, 17:08
Nu har man handlat igen... ;)
3 bladig GWS 6x3.
Jag har prövat & hovra inne & det är enkelt & stabilt. Antingen har jag blivit bättre på't eller så är det lättare än med 7x3,5. ;)
På lördag är det inomhusflygmeeting igen så då får man se hur den är att flyga med! :)

Jo, nu har man prövat. Jag fick modifiera den ganska kraftig för att få den att hänga med planet hela tiden och inte dra i väg på egen hand. ;)
Den gör Mini:n betydligt långsammare och lättare att flyga, men drag kraften är inte lysande. Den drar upp planet ganska långsamt från hovrande. Sedan är den ömtålig så det blev bara 5 minuter innan den gick sönder vid en ordinär kontakt med golvet. :(
Då bytte jag till GWS DD 6x3 tvåbladig & det visade sig vara en riktig hit! Samma lite långsammare flygning, men ändå bra med kraft! Med denna propeller behöver man inte använda mycket av utrymmet i hallen! Den fick sitta på under den resten av dagen. :D

numnutchris
2013-02-02, 18:26
Min Lite har hållit sej förvånansvärt hel, förutom 1a innetillfällets proppbett i tailen och landställen som fått några bett av salen. Vågar man lägga ut lite film; hade gopron i pannan igår igen...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=CFjpp0ARSUw#t=210s

Rille Stark
2013-02-02, 23:04
Alltid roligt med lite film! :)
Idag var det nog ingen som filma i Bergvikshallen.

Rille Stark
2013-02-08, 16:16
Jag har nu byggt & flugit 4 st små flygplan i EPP och jag måste säga att jag är väldigt nöjd! Dessa modeller har verkligen utvecklat min flygning & de har stått pall för de flesta misstag från min sida och endast behövt enkla reparationer. :applouse:

När jag letade nya servon & motor till min Mini så hamnade jag på ML Hobbys sida och där såg jag några större plan i EPP, bland annat en Extra 330LX (http://mlhobby.com/flygplan/winners-model-epp/wm-extra-330-lx-sepp-a/). Jag blev nyfiken att pröva hur det kunde fungera och har nu funderat färdigt på saken så idag var jag och hämtade ut ett paket. :)

För er som inte hängt med i tråden så är den lilla saken i mitten en Crack Yak Mini (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2266)! :D

Peterps
2013-02-09, 00:08
Jag har nu byggt & flugit 4 st små flygplan i EPP och jag måste säga att jag är väldigt nöjd! Dessa modeller har verkligen utvecklat min flygning & de har stått pall för de flesta misstag från min sida och endast behövt enkla reparationer. :applouse:

När jag letade nya servon & motor till min Mini så hamnade jag på ML Hobbys sida och där såg jag några större plan i EPP, bland annat en Extra 330LX (http://mlhobby.com/flygplan/winners-model-epp/wm-extra-330-lx-sepp-a/). Jag blev nyfiken att pröva hur det kunde fungera och har nu funderat färdigt på saken så idag var jag och hämtade ut ett paket. :)

För er som inte hängt med i tråden så är den lilla saken i mitten en Crack Yak Mini (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2266)! :D

Kul har kikat på något liknade ska bli spännande å höra vad du tycker....

//Peter

Rille Stark
2013-02-09, 04:40
Jo, det ska jag berätta men det dröjer nog lite för motor & servon kommer hem om ca två veckor.
Jag kan väll säga att av det jag sett så långt att det syns tydligt att killen som äger den här fabriken, Winners Model, själv är pilot. Alla de viktiga detaljerna verkar vara omsorgsfullt gjorda & tillbehören är av god kvalite med t.ex. kullinkar. :)

Rille Stark
2013-02-12, 09:12
Då var det dags igen! Crack Wing!!! :cool:


Sedan igår så finns det bara 4 kvar av den röda (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2325)! :)

http://www.rc-factory.cz/photos/737-2-velky.jpg

McRegor
2013-02-12, 09:39
Här finns en utförligare bygganvisning till Wingen än den som finns på RC Flights hemsida - http://www.twistedhobbys.com/media/Crack%20Wing%20Manual_01a.pdf
Nästan så det börjar vibrera lite i köpfingret...:)
Roger

Rille Stark
2013-02-12, 12:03
Jo, jag kunde inte stå emot! :dance3:
Här är en härlig video! :1headbang:


http://vimeo.com/59323579

numnutchris
2013-02-12, 12:16
Suck, jag beställde också en i förbifarten för en timme sen eller nåt; kolfiber som började ta slut efter div multirotorbyggen och vips åkte en vinge med i varukorgen...
:D

helifanatic
2013-02-12, 12:58
+1 kunde inte hålla mig

SurJohan
2013-02-12, 18:04
+1 kunde inte hålla mig heller, En blå, Skulle precis beställa från RC-Factory när jag såg att dom kommit till Sverige

Peterps
2013-02-12, 23:40
Faan nu kan man inte låta bli... Det får bli en sån men den kan man gömma under sängen ...

En grön den flög så bra :D

//Peter

numnutchris
2013-02-13, 10:26
Faan nu kan man inte låta bli... Det får bli en sån men den kan man gömma under sängen ...

En grön den flög så bra :D

//Peter

Du får röja snabbt, det trista med att beställa på hemmaplan är att man inte får vänta på hkpost, cnpost, sgpost mfl o arlandaposten... Måste tydligen traska iväg snart och hämta ut det; sen ska man kunna smyga undan mitt i sportlovstid för att kunna montera också ju...
:argue:

McRegor
2013-02-13, 11:04
...och när sen frågan kommer ifrån nån dig närstående så blir svaret "Den har jag haft lääääänge..."...:)
Roger

Joakim_S
2013-02-13, 11:42
En gul!

Rille Stark
2013-02-13, 17:04
Nu är delarna utlagda på matsalsbordet som vanligt! :)
Den här skall jag börja bygga på redan ikväll. Men först vill jag gärna bolla lite tankar med Er.
Jag grunnar på en 19 grams (http://www.autopartner.se/power-hd-2810-1700kv-20g-p-15061-c-672.aspx) med 8 tumspropeller istället för den lilla AT2202 (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2095) med 7x3.5.
Planen är att använda Power HD D65HB (http://www.autopartner.se/power-hdd65hb-15kg-007s-p-11839-c-430.aspx) servon till Elevon.

Nu till min fundering, Vad tror ni om sidoroder till denna? :confused:
Om det är värt besväret så har jag ett Hitec 5035 som jag skulle kunna använda.

SurJohan
2013-02-13, 18:22
Blir oxå lite sugen på sidroder, Mest för att kunna hovra alt. landa vertikalt, Kommer nog att kännas konstigt att bara flyga med höger spaken, Kan bli lie stressigt när man närmar sig en vägg första gången

/Johan

numnutchris
2013-02-13, 18:32
Tror definitivt på sidoroder, få se hur det blir med deltarodren så man inte behöver skära ut för mycket bara - tänkte ha vingen utomhus enbart då vår hall generellt är för liten för flygandevinge.
Tog längre tid på mej innan locklyft; de brukar packa bra, de där på RCFlight... Har tom nångång fått kartong med fotspår på och trott man måste börja bygge med att laga, men icke... :D
36863

Rille Stark
2013-02-13, 19:57
Tanken jag har är att sätta servot ganska högt i ena fenan och dra en stötstång ovanför urskärningen för elevon och sedan via en kolfiberstång i rodrets bakkant koppla ihop de båda sidorodren. Det gäller att saker & ting inte krockar. :)

Joakim_S
2013-02-14, 06:42
Kanske kan vektorstyrning av motorn i sidled fungera i stället för roder...

Rille Stark
2013-02-14, 07:30
Jo, det är en bra ide! :)
Jag grunnade på det först, men det skulle kräva stora modifieringar & vingbalkarna sitter också lite ivägen, så styrningen skulle inte kunna vinkla så många grader innan det tog stopp i nått viktigt. Det går ju självklart att lösa med lite tid & klurighet!

Här finnes en skiss (http://www.rc-factory.cz/ke-stazeni/dokument-732-3.pdf)som man kan pröva lite ideer på.

McRegor
2013-02-14, 08:13
Varför komplicera saker ? Kör som konstruktören tänkt sig och som vingar i största allmänhet är utförda - alltså utan sidoroder. Hade det tillfört mycket så är jag rätt övertygad om att det redan suttit sidoroder på kärran. Sen har jag svårt att tro att det skulle gå speciellt bra att hovra med en kärra med så kort "kropp" som en kroppslös vinge...
Vill ni gärna styra med vänsterspaken inomhus så lägg in en mixer som påverkar skevrodren på samma sätt som skevroderspaken...:)
Roger

numnutchris
2013-02-14, 11:09
Varför komplicera saker ?
---
Roger

Åtminstone en anledning kan jag bidra med; har du vägarna om MMFlyg vintertid nångång så ta med vingen och pröva i vår enorma hall... väggarna är riktigt elaka - och nära
:banghead:
...

:D

McRegor
2013-02-14, 11:44
Åtminstone en anledning kan jag bidra med; har du vägarna om MMFlyg vintertid nångång så ta med vingen och pröva i vår enorma hall... väggarna är riktigt elaka - och nära
:banghead:
...
:D

Jodå - jag har också flugit inomhus under åtskilliga år i olika stora hallar men med just en Vinge tycker jag nog att man får acceptera de ev brister i vändbarhet som kan finnas och har man så liten hall att just denna modell inte fungerar så kanske man får välja andra farkoster i just den hallen. Personligen har jag aldrig flugit en Vinge med sidoroder men däremot flugit Vinge inomhus och det största problemet var nog min egen benägenhet att svänga med vänsterspaken - därav mitt tips om att mixa in den med skevrodren. Men jag skulle personligen bygga den som den är konstruerad och testa innan jag skulle vikta ner den med ytterligare servon och stötstänger - men det är jag det...:)
Och kollar man t ex videon på RC Flights hemsida så verkar den ju vara väldigt vändbar.
Roger

Rille Stark
2013-02-14, 12:04
Jag säger bara ett ord: Flatspinn :cool:

Det blir svårt det, utan sidoroder. ;)

Joakim_S
2013-02-14, 12:37
Här är en som har provat lite olika storlek på roder till en vinge. Han har någon film också där man kan se skillnaden. Det verkar som stort roder är modellen
http://kcrcw.blogspot.se/2010/12/my-corozagiv2.html?m=1

McRegor
2013-02-14, 12:59
Spinn kan man få utan att man anstränger sig speciellt mycket med en vinge - fråga en som testat. Ja, kanske inte flatspinn direkt men ändå..:)
Nåja - det är väl bara att testa för den som känner för det. Själv har jag hittills lyckats hålla Köp-fingret i styr men om det blir ostyrigt och råkar tryckas ner Köp-knappen så blir det ett "standard-bygge" för min räkning...:)
Roger

Mr J
2013-02-14, 13:57
Jag säger bara ett ord: Flatspinn :cool:

Det blir svårt det, utan sidoroder. ;)

Nähädå!
Det är skitenkelt.. :sarcastic:


http://www.youtube.com/watch?v=tBUIeVZBH8k

numnutchris
2013-02-14, 14:18
Nähädå!
Det är skitenkelt.. :sarcastic:

...

Hehe, ja, jag har en microget som beter sej sådär; fast ännu mer okontrollerat... Det sitter ett 30A bilreglage i den :D
(hint: back...)

gamlingen
2013-02-14, 15:19
Tusan vad jag blir avundsjuk, man skulle vara 50 år yngre, avundsjuka och svartsjuka är dom värsta sjukdommar som finns så dom lider jag som tur är inte av.

Mr J
2013-02-14, 15:54
Hehe, ja, jag har en microget som beter sej sådär; fast ännu mer okontrollerat... Det sitter ett 30A bilreglage i den :D
(hint: back...)

Kreativt :applouse:

Rille Stark
2013-02-16, 11:03
Nu är den klar!

Den blev bra tung, men fin! :)
Jag använde lite stora servon, tyngre motor & reglage & byggde upp roderlinkaget av färdiga beslag, så jag fick vikta lite i nosen. På kartongen står det 90 gram, Twisted Hobbys säger 105 gram & min väger 130 gram!!

Nu ska det bli spännande att se hur den flyger! :D

numnutchris
2013-02-16, 11:32
Nu är den klar!

Den blev bra tung, men fin! :)
... så jag fick vikta lite i nosen. ... :D

Vad är det för ack? Är det 250:na? Brukar ju bli att jag bygger tegelstenar också, och lär väl få vikta också - brukar bli större ack om det går :)

Rille Stark
2013-02-16, 11:35
Det är 300 mAh utan balanskontakter. Så den är den lättaste komponenten. ;)

McRegor
2013-02-16, 13:58
Snyggt bygge ! Men originalet har ju inte sidoroder så den modden lär säkert lägga till kanske 15--20 g.
Hoppas nån här bygger utan sidoroder också så vi får höra hur den flyger i standardutförande.
Vad har du för prylar i Miracle ?
Personligen har jag stagat upp min lilla pylon-racer (600 mm spv) som jag så smått började få lite ordning på i söndags så det skall bli intressant att se om den blir bättre att flyga med styvare konstruktion - i början var den ju lite "slapp" eftersom jag byggt den i 5 mm EPP och den enda förstärkningen var en 0,5*3 mm kolfiber-framkantlist. Men nu är den avsevärt "styvare" så det skall bli kul att testa imorrn. Och man får inte ha stora utslag när man skall försöka flyga fort inomhus...:)
Roger

Rille Stark
2013-02-16, 17:21
Nu är den rejält utprovad!

En viktig grej är att sätta fast propellern ordentligt med flera O-ringar eller on kraftig en. Om propellern flexar vid kollisioner så tuggar den i sig stora bitar av modellen, å det är ju onödigt!

Den tappade 3 gram i vikt omgående, för trots att jag trodde jag balanserat enligt instruktion så flög den väldigt framtungt så den stora skruven jag viktade med rök direkt. :)

Man kan väll säga direkt, att sidorodrena inte gav så mycket. Trots stora utslag så är sidoroder verkan ganska begränsad. Den liksom mer byter attityd och glider på sidan vid fullt sidoroder, även fast den dock svänger, men med stor radie.
De ger ju lite stöd vid rollande manövrar, men stallturn fick jag inte att funka och flatspinn var lokalen för liten för. ;)
Hade jag kunnat flyga innan jag byggde så hade jag hoppat över dem.

Nu har jag följande i planet:
3 st Power HD D65HB servon
Motor Power HD 1910 1700 KV med DD 8x4 propeller
P.E.M. 10A reglage
Desire Power V8 2 cell 300 MAH.

Jag ska flyga den ute först & sedan får jag fundera på om jag ska byta ut något i den för att få ner vikten & plocka bort sidan för att få den lite enklare. Jag har ju en AT2202 med Techone 7A reglage.

I stort sett så är jag ändå nöjd med detta projekt så långt! Det har varit en intressant erfarenhet! :D

Det var några klubbkamrater som filmade så det kommer säkert en video så småningom.

McRegor
2013-02-16, 18:31
Kul att det gick bra i alla fall. Just detta med att sätta fast proppen riktigt stod ju nånstans - kanske i den mera utförliga anvisningen från Twisted Hobbies. Man kanske t o m borde ha ett fast nav för proppen i denna kärra...
Sen är jag nog inte så förvånad över att sidrodren hade en begränsad effekt - men det har du säkert redan förstått...:)
Ta och banta kärran och kör med AT2202-rovan - det skulle jag tro är rätt melodi. Helst skulle du väl byta servona också till likadana Dualsky-servon som du väl har i den lilla Cracken.
Roger

Rille Stark
2013-02-16, 18:40
Jo, jag trodde nog ändå att två stora roder skulle ha mer effekt, men det var ett roligt experiment! :D

Jo, kvaliten är inte direkt lysande på Power HD servona. Det ena servot sitter ihop tack vare att det är fastlimmat. Båda skruvarna snurrade fritt...
Dock är jag fortfarande nöjd med mina Dualsky servon. :)

Jo, det blir nog som du säger. Ska bara flyga den ute först så jag kan pröva en flatspinn! :cool:

Peterps
2013-02-16, 21:43
Hoy kastar in lite nynörjarfunderingar, men, eftersom du kör på orginal stuket å gör roder av fenorna så blåser proppen luften emellan = dålig styrverkan kanske.... Undrar om man lämnade fenorna och klämmer in ett roder mitt på vad effekten skulle bli ????
Har inte beställt nån än men nu kliar det lite i byggfingret.. :)

//Peter


Sent from my iPad using Tapatalk

Rille Stark
2013-02-16, 22:43
Jo, roderverkan skulle nog säkert bli bättre.

Nu var jag så fokuserad på sidorodret, så jag glömde berätta att det i övrigt är en härlig flygmaskin! Ser man till att ha stora utslag på rodrena och tyngdpunkten rätt så flyger den härligt! Väldigt vändbar, mycket energi & fart samt flyger nästan lika bra inverterat som upprätt. :)
Det tog dock ganska många flygningar innan jag blev kompis med kärran. Det skulle nog gått snabbare om jag int ägnat så mycket energi åt sidorodret. ;)
Den har ett väldigt distinkt ljud också eftersom propellern sitter mitt i kroppen! :D

SurJohan
2013-02-16, 23:19
Hmm, provkörde min med ca 6-7 accar kväll, Mycket trevlig liten sak, Kul med vertikala starter oxå.
Det behövs inga sido roder , Den svänger fint ändå... Flyger fint inverterat oxå, nästan lite lugnare faktiskt
Går oxå att flyga riktigt sakta med den bara man har lite alfa, En sak som jag noterade med spektrum var att jag var tvungen att använda 2 mixar för att få fulla utslag och det behövs annars blir den faktiskt lite vinglig/trög när man flyger sakta.

Men det var ett snyggt bygge med roder tycker jag..., Kändes lite ovant i början med bara en spak men man lär sig fort :-)
Som sagt var sätt fast proppen med 2-3 starka oringar så den inte tuggar sönder när man landar...

/Johan

Rille Stark
2013-02-17, 12:15
Härligt att höra! Jo, de vertikala starterna är bra coolt! :cool:

Nu har jag nött på 4 accar utomhus i ganska blåsigt väder, vilket inte visade sig vara nå större problem! :D
Jag upptäckte att rodrena funkar bättre när man har mindre utslag. :) Då tajtar de till svängarna fint utan att man tappar fart och man behöver inte banka så mycket, men det är i princip allt de mäktar med. Försökte göra en spinn, men denna vingen tycks vara för snäll och sidorodrena hjälpte int. Knivegg gick inte så bra heller, modellen höll inte höjden även med motorn på fullskaft.

Nu när jag fått tyngdpunkten rätt så rollar den spikrakt även utan sidoroder. Jag tänker nog plocka bort servot, eller helt enkelt bygga en ny utan sidoroder, med lite lättare servon o motor. Den var ju inte så dyr.

numnutchris
2013-02-17, 13:13
Härligt att höra! Jo, de vertikala starterna är bra coolt! :cool:

Nu har jag nött på 4 accar utomhus i ganska blåsigt väder, vilket inte visade sig vara nå större problem! :D
Jag upptäckte att rodrena funkar bättre när man har mindre utslag. :) Då tajtar de till svängarna fint utan att man tappar fart och man behöver inte banka så mycket, men det är i princip allt de mäktar med. Försökte göra en spinn, men denna vingen tycks vara för snäll och sidorodrena hjälpte int. Knivegg gick inte så bra heller, modellen höll inte höjden även med motorn på fullskaft.

Nu när jag fått tyngdpunkten rätt så rollar den spikrakt även utan sidoroder. Jag tänker nog plocka bort servot, eller helt enkelt bygga en ny utan sidoroder, med lite lättare servon o motor. Den var ju inte så dyr.


Nu vill jag se en film på den där, lite inspiration till monteringen :D
Har bara fått i balkar o roderhorn än så länge och funderar på hur mycket jag ska tynga ner den (för utebruk enbart som sagt, så blir ev. såndär kV3000 som fick fart på ena crackyaken...)

Rille Stark
2013-02-17, 16:27
Wingen blir nog roligare ju mer fart man kan få så 3000 KV låter bra! :cool:

Rille Stark
2013-02-17, 16:35
Här försöker jag flyga långsamnt. Landningen något mer normal. :)


http://www.youtube.com/watch?v=Vn3YO7O7DLQ

Joakim_S
2013-02-17, 16:42
Kul filmer. Jag ska inviga min i kväll.

Joakim_S
2013-02-17, 16:48
Flite-test laborerade med roder på en vinge i någon film.
Det som fungerade bäst var tydligen roder längst ut på vingspetsarna med ett servo på varje. De fungerade som luftbromsar, höger broms-höger sväng. Det gäller tydligen att få så lång hävarm från rotationscentrum som möjligt. Denna variant kräver så klart styrfart och lär inte gå att flyga knivsegg med. Men det skulle vara kul att se någon prova detta. Man borde åtminstone kunna få till en sväng utan att banka.

Rille Stark
2013-02-17, 18:34
Jo, jag skulle gjort mina roder mindre & längre bak så skulle de nog funkat lite bättre. De blev för stora, jag tänkte 3D och det funkade ändå inge bra. ;) Så långt från tyngdpunkten så möjligt. Då hade man nog kunnat hålla höjden i kniv i alla fall vilket tydligen ska funka med dessa något mindre roder (http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24132453&postcount=4712) i videon nedan. Men bidragande orsak är nog också att min modell blev för tung med det drivpaket & de servon jag valde.


http://www.youtube.com/watch?v=nvPmFWI01FY

Peterps
2013-02-17, 23:03
Här kommer en video flugen av Johan kul måste ha plan :)

http://www.youtube.com/watch?v=oC25GmFmywM

//Peter

Rille Stark
2013-02-18, 16:35
Härlig flygning! :) Det är så den ska vara, lätt å vändbar. Den behöver ju inge sidoroder.

Peterps
2013-02-18, 18:02
Härlig flygning! :) Det är så den ska vara, lätt å vändbar. Den behöver ju inge sidoroder.

Allt ser lätt ut när Johan flyger ...😁😁 när jag flög var det cirklar i hela hallen 😜😜


// Peter

McRegor
2013-02-18, 18:31
Klart att man kan bli avis på duktiga flygaren men numera har man insett sin egen begränsning...:)
Dock brukar låg vikt på kärran alltid ha igen sig på inomhuskärror - möjligen pylon-kärror undantagna...:)
Roger

Rille Stark
2013-02-18, 18:40
Det har inte jag, alltså insett min egen begränsning, utan jag utvecklas och lär mig nya saker varje dag! :D
Det handlar bara om timmarna i luften och att nöta envetet på det man trodde var omöjligt så blir det möjligt! :)
Nu kan jag tex göra rollande cirklar åt båda hållen både snabbt och riktigt långsamt eftersom jag dessutom lärt mig att stötta med gasen i kniveggsläget. Det var omöjligt före jul. :cool:

Peterps
2013-02-18, 18:55
Det är ju bevisat att det inte bara dör hjärnceller utan även skapas nya, det faktum gav mig hopp. Så efter typ en femtontalet inomhusflygningar har man lärt sig hundrafallt....

Så i sommar hoppas och numera även tror jag på kontrolerade utomhusflygningar 😜😜😜

// Peter

McRegor
2013-02-18, 19:06
Kul att ni utvecklas grabbar och det gjorde nog även jag för ca: 40--45 år sedan men nu måste jag ärligt säga att utvecklingstakten är väldigt låg...:) Å andra sidan så samlas kärrorna på hög för det är långt emellan allvarliga tillbud - men det är säkert orsakat av att man chansar mindre i kombination med mera rutin. Ja - inomhus chansar man ju en hel del fortfarande men utomhus är det lugnare. Nåja - så länge det är kul så är jag nöjd. Inomhus-pylon har varit ett riktigt kul nytillskott i inomhusflygandet och inte minst skapat en hel del tillfällen till reparationer...:)
Roger

numnutchris
2013-02-18, 19:15
Håller förstås med ovan, med tillägget att de här eppflaken är alldeles för hållbara. Denna säsong har jag bara haft sändare, ackar, plan o proppar med mej till inneflyget; det har liksom inte hänt nåt trots att man glömt på vilken sida planet hjulen sitter på...
Vingmonteringen går i sedvanligt långsam takt fö, servon, motor på plats, gör om andras misstag och har lagt till sidoroder men inte fått dit fenorna än - bara resten kvar mao :D

Rille Stark
2013-02-18, 19:20
Härligt att det går framåt med vingen! :)
Ska bli intressant att höra va du tycker!


...gör om andras misstag...

Jo, det är nog det bästa sättet att få egen erfarenhet och lära sig ordentligt! Det har i alla fall funkat bra för mig så långt! ;)

Rille Stark
2013-02-22, 16:48
Alla fem jag byggt hittils samlade på ett bord! :D
En av dessa sålde jag i midsommar & två ytterliggare igår, så jag har en mottagare över och behöver köpa en till! ;)

numnutchris
2013-02-22, 16:59
...så jag har en mottagare över och behöver köpa en till! ;)


Våren kanske kommer så dags gå över till större modellen med, eller? Tänker på 1metarna alltså; har själv yak55:an (ver1) och med tunnan i fronten och lite obalans i proppen och lite fantasi kan man få den låta som en metanåålare.

:D

Rille Stark
2013-02-22, 17:15
Jo, det är en bra tanke & jag har redan ett större projekt på gång. :)
Nu är det en mikro mottagare med begränsad räckvidd så det ska vara nått litet & lätt. Jag har också en T-Motor AT2202 och en Turnigy 2204/14T med reglage liggande i byrålådan.

numnutchris
2013-02-22, 20:34
Jo, det är en bra tanke & jag har redan ett större projekt på gång. :)
Nu är det en mikro mottagare med begränsad räckvidd så det ska vara nått litet & lätt.
...

Du hade väl 6J? Antar du sett:
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/47B23BCB857E8CE6C1257645005215DA?OpenDocument&CartID=13310-121138

Priset är liksom inte så avskräckande längre :) Plan o elektronik går ju på mer sas...

Rille Stark
2013-02-23, 08:21
Jo, jag såg det när jag köpte en till mikromottagare för nån månad sedan. :) Nu har jag dock redan en sådan över för mitt stora projekt.
Våren kommer nog snabbt nu!

McRegor
2013-02-23, 08:45
Kärror typ 1 meters 3D EPP lär väl gå utmärkt att flyga med mikromottagare bara antalet kanaler räcker för man brukar inte flyga speciellt långt borta med den typ och storlek på kärra.
Roger

Rille Stark
2013-02-23, 09:04
Ska fundera på det. Jag skulle också vilja pröva den vanliga Crack Yak på 3 celler. Jag har ju bara haft Lite & Mini än. :)

numnutchris
2013-02-23, 09:49
Min utslitna Sbach (80cm plankan) har gått på 3S med (möjligt) effektuttag runt 120W och den fungerade riktigt bra utomhus; inte sagt att det var jättekul om det var byigt. Prövade även HKs stabilisering (OrangeRX första versionen) och den fungerade ok. Men åkte ur igen efter en tid iom litet plan blev tungt och HXTn på höjden hade hunnit bli utslitet (förutom skevgångjärn som spruckit efter ett par vinteromgångar ute...)

Den större, 1m yaken, gick fb på 3S1300 men blev mycket trevligare på 3S800 (rel. min flygförmåga...) med nån setup som drar run 16-18A max på 9-10" SF prop.

Pelleflygare
2013-02-23, 09:57
Kör med Futabas minimottagre R210GF på min RC Factory Flash samt på Tech One vinge på 1,3 m. Har aldrig haft några problem med räckvidd även om vingen drar i väg några hundra meter (Problemen har oftast skapats av han bakom spakarna). Har fuktsäkrat mottagaren med plastidip så den tål även häftiga landningar i djupsnö

Rille Stark
2013-02-23, 16:23
Det låter betryggande! Jag hittar säkert nå lämpligt för den så småningom.

Nu är det dags att börja sätta ihop min Extra 330 LX (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/31906-Tema-RC-Factory-s-flygplan-i-EPP?p=303415&viewfull=1#post303415). :)

Rille Stark
2013-02-24, 18:18
Grejorna är framplockade å redo för att börja monteras under den kommande veckan! :)

PeteriÅseda
2013-02-24, 19:50
Här finns en utförligare bygganvisning till Wingen än den som finns på RC Flights hemsida - http://www.twistedhobbys.com/media/Crack%20Wing%20Manual_01a.pdf
Nästan så det börjar vibrera lite i köpfingret...:)
Roger


Var ju denna jag menade ....går proppen fritt när den står på marken ?

Rille Stark
2013-02-24, 19:57
Nej, det gör den inte utan man ställer den upp på fenorna och startar vertikalt. När man landar får man dra av motorn eller ta den med handen. :)


http://www.youtube.com/watch?v=9jQlwLdrxd4

multipass
2013-02-24, 20:37
Grejorna är framplockade å redo för att börja monteras under den kommande veckan! :)
Miracle; är inte setupen överdimensionerad till en 1,20 eppáre:) Fler byggbilder på infästning motor o landställ tack! Är själv lite sugen på den blå/vita varianten och vill veta om mina avlagda passar vh/m

Rille Stark
2013-02-24, 20:56
Jo, motorn och reglaget är en storlek större än brukligt men ändå inom tillverkarens rekommendation. Jag valde denna för att det ryktades på RCGroups att den kunde bli baktung samt att denna motor har hög verkningsgrad på 3 celler. Det kan hända att det blir för mycket vikt i nosen & då får jag tänka om.

Landstället är ett enkelt i wire med traditionell infästning för sådant, så där finns inte mycket att säga. Motorfästet kan jag ta bilder på till veckan. Det är också en enkel & funktionell konstruktion. :)

Du kan läsa lite mer och se bilder här:
Winner's Model 48in Extra 330LX SEPP - stiff EPP plane with airfoiled tail surfaces (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1661193)

multipass
2013-02-25, 06:37
Tack M för info och trådlänk! ja modellen ser ju lågbudget ut i sin enkelhet men verkar tåla en del manövrar. 5mm brandvägg/motorspant räcker till bra o även trådstället ser ju stifft ut. Nån som opponerade sig i tråden och menade att karbon är bättre men som Frank menade att det var overkilll på mindre än 48" såååå.. är nog "böjd" och hålla med där :) vh/m

ps; inte längre RC-Factory det handlar om..om man nu talar märkesrelaterat/m

McRegor
2013-02-25, 06:51
Pianotrådställ är mycket skonsammare mot infästningen i kroppen jämfört med kolfiberställ eller aluställ så det är väl egentligen bara utseendet som talar emot denna typ av ställ. Jag är lite förvånad att vi så ofta föredrar utseende framför funktion och så kul är det ju inte när kolfiberstället bryts ur kroppen vid en landning på ett tuvigt gräsfält. Så jag personligen applåderar de tillverkare som vågar leverera med ett pianotrådställ. Sen gäller det ju givetvis att ha en vettig infästning även av ett pianotrådställ.
Roger

Rille Stark
2013-02-25, 19:21
Första delen, stabben, på plats efter att först förstärkt alla åtkomliga skarvar i kroppen med tunnflytande aliphatic. Innan jag limmade så justerade jag till fasningarna på stabbe & fena litegrann med en vass hobbykniv & en slipbräda för att få önskade utslag.
Efter lite bearbetning, blev den horisontell mot vingbalken och efter kryssmätning så har nu lugnet lägrat sig och en lagom dos glädje erfars för att ha kommit igång med projektet! :)

Peterps
2013-02-26, 00:46
Spännande....

//Peter

numnutchris
2013-02-26, 10:26
Med tanke på att tråden ballat ur, från rcfactory-flaken, så återför jag den lite....

En kort maiden med crackvingen
http://www.youtube.com/watch?v=5MXnB7Pn2k8

Acket var laddat.... igår.... Men så satt jag och skulle lista ut hur radion funkade och körde nog lite för mycket motor inne med... Efter kort flygtur visade olastat 2S-pack 7.5V så där var orkeslösheten :D

Rille Stark
2013-02-26, 12:27
Kort och kärnfull video! :D

Din modell verkar svänga bättre än min gjorde! Visa gärna några bilder på hur du konstruerade sidorodrena. :)

numnutchris
2013-02-26, 13:18
...
Din modell verkar svänga bättre än min gjorde! Visa gärna några bilder på hur du konstruerade sidorodrena. :)

Bilder bifogas, ingen magi i den konstruktionen mer än att jag "glömde" wingletsen...
Har provat den igen med fullt ack men, sûck, ganska kort flygtid ändå pga setupen drar för lite o ackarna är kalla... Tog tydligen fel motor, blev kV1300. Och med allt limmat för "engångsplan" så blir det inte så mycket mer fart, får byta upp till ett par tum större propp i stället. Det luktar ju vår ändå :D


37144

37145

Så stora utslag som möjligt förstås, och tanken var från början högvarvig motor med mycket blås o mindre drag; brukar ge bra roderverkan (förutom hjälpa till värma ackarna när snö/is ligger kvar).


Edit: Undersidan lite mod pga ville köra 2S460 som sticks in på tvären.

McRegor
2013-02-26, 13:43
1300 i KV och 2S är nog ingen bra kombination, tyvärr... Med så lågt KV får du nog köra 3S...
Roger

numnutchris
2013-02-26, 15:57
Jadu domendagsprofeten - men jag är lat och ger inte dej rätt än, även om du garanterat har det... :D
Gick den såpass på 6x3 så hoppas jag en 7x6 eller vad som finns i gwssortimentet ger den lite mer knuff, annars blir det la till o skära upp i limningen/foamen med mott/esc/motorkablargröten. (Ärligt ljuget vet jag inte säkert vilken av 13, 15, 1700 det kan vara; mer än att jag tagit fel iallafall; den går inte som yakgolden, vtolen och vad mer jag satt kV3000 i...)

Men den var väldigt transportvänlig, det var tanken med det hela för min del.

McRegor
2013-02-26, 16:05
Ja - har du plats för lite större propp kan det ju funka men jag inbillade mig att det var lite trångt:-)
Roger

Rille Stark
2013-02-26, 16:18
Jag hörde inte ljudet på jobbet, men nu har jag sett rullen igen! :)
Låter gott med motorn i mitten på planet! :cool:
Om den tar dåligt på höjden och du har mycket upp trim så är den nog framtung. Det var min med från början, fast jag trodde jag vägde av den enligt ritning. Den blev bra mycket roligare med tyngdpunkten längre bak. :)

Rille Stark
2013-02-26, 16:29
Jag har skapat en ny tråd för Extran (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/36004-48in-1200mm-Extra-330LX-i-EPP). :)

numnutchris
2013-02-26, 17:34
...
Om den tar dåligt på höjden och du har mycket upp trim så är den nog framtung.
...

Flyger man med trött ack är allt framtungt...:sarcastic:


8x4DD ser ut att passa precis i mitthôlet.


Ja - har du plats för lite större propp kan det ju funka men jag inbillade mig att det var lite trångt:-)
Roger

Rille Stark
2013-02-26, 18:06
Jo, 8x4 DD var vad jag körde på min. Det är bra att du har en riktig propeller adapter för min tuggade gärna bitar ut planet trots tre O-ringar. ;)

SurJohan
2013-02-26, 21:03
Lite flygning med vingen, Det går att flyga långsamt med den oxå :)
Vikt 87g + 17g batteri (Nano-tech 300mA)


http://youtu.be/e9SWvRuO_68

Rille Stark
2013-02-27, 09:06
...ingen magi i den konstruktionen mer än att jag "glömde" wingletsen...
....

Undra om det är det som gör att ditt sidoroder ser ut att vara effektivare, för de ser ut att vara lika stora som mina var, ungefär. Du får ge en liten rapport om du prövar med wingletsen monterade. :)




Lite flygning med vingen, Det går att flyga långsamt med den oxå :)


Härlig flygning! :)
Jo den verkar ha en genomtänkt aerodynamik för fartregistret är bra stort!

numnutchris
2013-02-27, 10:17
Undra om det är det som gör att ditt sidoroder ser ut att vara effektivare, för de ser ut att vara lika stora som mina var, ungefär. Du får ge en liten rapport om du prövar med wingletsen monterade. :)

...

Ok, ska göra det vid tillfälle, blir det inte bra går de ju alltid klippa ner... Och att gissa är inte alltid så bra, mätte min setup igår och upptäckte att mina ackar som borde kunna lämna 12A var nera på 6-7A så de har gjort sitt efter ett par innesäsonger och en del runthörnetflygande... Inte konstigt setupen inte varvade eller lät som den borde. Beställde 3-pack av de där Gravityna
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1538
så får vänta en dag eller två innan man kan pröva på nytt.

McRegor
2013-02-27, 10:35
Ok, ska göra det vid tillfälle, blir det inte bra går de ju alltid klippa ner... Och att gissa är inte alltid så bra, mätte min setup igår och upptäckte att mina ackar som borde kunna lämna 12A var nera på 6-7A så de har gjort sitt efter ett par innesäsonger och en del runthörnetflygande... Inte konstigt setupen inte varvade eller lät som den borde. Beställde 3-pack av de där Gravityna
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1538
så får vänta en dag eller två innan man kan pröva på nytt.
Vad är det för rova som du har i kärran ?
12 A på en inomhusrova och på 2S har jag nog aldrig lyckats med...:)
Snarare låter 6-7 A mera normalt.
Men som sagt - det beror ju på motor och propp.
Roger

numnutchris
2013-02-27, 12:04
Vad är det för rova som du har i kärran ?
12 A på en inomhusrova och på 2S har jag nog aldrig lyckats med...:)
...
Roger

Det är den där HXT 24g kV3000 jag nämnt nånstans i tråden, som får ett inneplan att funka ute när/om jag inte orkat ändra till 3S. 5-5.5" propp ger bra fläkt, 6x3 är nog taket; kör med 12/15A reglage.
Och meningen är inte att flyga slut acket på 1½ minut utan ha blås när det behövs.
http://www.youtube.com/watch?v=IIjSWf1vVcg
i crack yak gold - o vinge som väger mindre borde orkat mer med "samma" setup" :D

McRegor
2013-02-27, 12:42
Ok - 3000 i KV är ju lite annat än de 1300 du nämnde tidigare i tråden...:)
Normalt borde väl ca: 2000 i KV passa den kärran men det är väl bara att mäta och provflyga.
Hälsningar
Roger

numnutchris
2013-02-27, 13:46
Japp, dumt att gissa i stället för mäta; blev lurad av att det inte varvade som det skulle med prestanda därefter... Med tex. 5030 så drar den ungefär 11A (timig medium) om acket levererar; prövade med fulltankat 1800pack för att vara säker på att det inte skulle begränsa...
Så nu återstår vänta på nya ackarna. :boxing:

McRegor
2013-02-27, 14:24
Ojdå - det borde innebära nästan 80 W inmatad effekt i den lilla rovan och lilla inomhuskärran...:)
Har kört en relativt liten utomhusvinge med ungefär samma proppdimension och med ca: 200 W inmatad effekt och den gick som sjutton men var inte så poppis beroende på varvtalet (+25.000 vill jag minnas) som verkligen gjorde att den lät väldigt mycket.
Så jag gissar att fullgasläget inte kommer att behövas många tiondelssekunder för dig...:)
Roger

numnutchris
2013-02-27, 15:42
http://www.youtube.com/watch?v=0HctadjOQ0I

Hade tydligen inhandlat ett par GensAce 450ackar som var fräscha - Nu funkade den som det var tänkt iallafall, ja så länge inte träden överföll den.
:victorious:

Får väl sätta mej o mäta igenom inneackarna o kassera de som passerat bästföredatumet...

McRegor
2013-02-27, 16:57
Tänk att man aldrig kan lita på träd...:)
Men kul att det gick bra - nu är det bara att köra på (ja, kanske inte köra på träd då...).
Roger

Rille Stark
2013-02-27, 18:27
Va bra att du hittade fräscha batterier! :)

Jag tror av videon att döma att vingen kanske är framtung. Höjdroder responsen verkar lite seg & den verkar också dyka ganska bra när du ger mycket sida, vilket är ett säkert tecken på detta.

Jo, det går åt en hel del batterier. Jag har fått kasser 7 stycken ganska nyligen.

numnutchris
2013-02-27, 19:07
Har jag fel tp - den väger in 12-13mm bakom främre vingbalken med 450packet? (Ganska precis där det finns ett par små "utskärningar"/slottar på resp. sida motorn, som jag trodde var TP markeringar)

(Edit: blåmarkerade strecken i ena bilden, se post #388)

Rille Stark
2013-02-27, 19:14
Jag tyckte jag vägde in min 13 mm bakom balken, men då flög den väldigt framtungt. Den blev mycket trevligare när jag flyttade bak tyngdpunkten en bit.
Jag har märkt att jag helst trimmar in modeller genom att flyga dem. Det brukar aldrig stämma exakt enligt instruktionen utan man får pröva sig fram. Den enda modellen som blev perfekt direkt var Crack Yak Mini.

numnutchris
2013-02-28, 13:11
Jag får kolla på det när man fått fluget o testat i mindre vind. Fick gravityackarna iallafall och den väger in som förut; har möjlighet flytta ack 1-1½cm bakåt iallafall.
Men har som sagt monterat min för utebruk enbart och teglestensvikt som vanligt med budget $ setup: 3xHXT500, 12A HK, HXT 24g kV3000 med 5030DD och en liten coronamottagare CR4D - Fulltankad visade 158g med gravity 2S450 30C - inkl winglets nu :)

Jo, var satte du tyngdpunkten?

Rille Stark
2013-02-28, 17:21
Det var en rejäl klump du byggt! Tycker dock det ser ut som den klarar vikten bra! :D

Jo, jag utgick från manualen och när den flög framtungt så tog jag bort vikten jag satt i nosen för att kompensera för det extra servot. Då flög den mycket bättre och höjdrodret blev bra effektivt, men den var fortfarande inte bra när den flög upp & ner. Det var också tungt att få runt den i en bunt så då flyttade jag bak reglaget mot motorn & då blev den perfekt. :)
Tyvärr mätte jag inte var tyngdpunkten hamnade när jag var klar så jag vet int. :(

numnutchris
2013-03-03, 16:40
Idag var det ju mindre vind och framförallt inte så byigt så testade vingen och är beredd hålla med: Tyngdpunkten enl. manual är bra om det går fort, men ska testa flytta acket bakåt om det ger lite mer vändbar vinge; går ju inte gasa fullt ändå mellan träden...
http://www.youtube.com/watch?v=D3e0z7EHQDY

Hinner du, Miracle, kolla var din vinge väger in så post gärna måttet.

Rille Stark
2013-03-03, 17:41
Nu var det bra fart i vingen! :D
Jo, det blir betydligt mer vändbar med tyngdpunkten längre bak, men tyvärr så har jag sålt min, så den finns på annan ort nuförtiden.
Du får flytta någonting bakåt & pröva dig fram helt enkelt. Det brukar ändå vara bästa metoden när det gäller att få rätt tyngdpunkt. :)

numnutchris
2013-03-06, 18:19
Det var nästan vindstilla i morse så testade med tp bakåt och den går antagligen flytta lite till. För små utrymmen och icke-fullgasflyg så är det inga problem flytta den till proppskåran, typ 1cm bakom manualens angivna. Med motorn avslagen och en del höjd kunde jag låta den falla ganska plant och lugnt trots övervikten... Och flygningen fö. var inte värre än tidigare.
Längre bak får jag inte TP utan extra vikt eller att möblera om setupen så nu får vingen vara som den är, lätt att ta med på rastahundtur iallafall :D

Rille Stark
2013-03-06, 20:59
Va bra att du är nöjd! :D
Den va ganska rolig ändå, men jag är så fokuserad på att lära mig flyga 3D just nu så jag fick ingen ro med vingen.

McRegor
2013-03-07, 05:24
Kan hålla med om att Vingar inte är den allsidigaste typen av kärra och även jag blev rätt snabbt mätt på den typen av kärra. Sen kan ju utseendet också betyda lite för dom är ju inte direkt snygga - inte så många av dom i alla fall. Sen kan de ju ha sina specialområden där dom är bra och dom är t ex enkla att ha med som semesterkärra överst i bagageutrymmet...:)
Roger

numnutchris
2013-03-07, 08:55
Håller med helt, men hellre flyga än inte alls. Den är ganska oöm upptäckte jag med i morse efter några ackar, när fingrarna blivit kalla nog att missa spakar och den blev kastad med delgas o nosen mot backen, studsade upp, blev inverterat innan åtminstone gasen nollades o backen tog i nosen igen. Tur kamera inte satt i pannan denna gång :D

Joakim_S
2013-03-16, 21:32
Flög lite med en kamera på vingen till min Sbach i det fina vädret vid Ängbybadet.

http://youtu.be/W3aMwHgVrac

Joakim

Rille Stark
2013-03-16, 21:55
Härligt! Bra inledning med kartan över jorden & bild på flygplanet! :cool:
Jag har också flugit på isen idag med min egen Sbach samt även med min Crack Yak Lite & Extra 330LX. :)

jocke1963
2013-03-16, 22:18
Flög lite med en kamera på vingen till min Sbach i det fina vädret vid Ängbybadet.
Joakim

Nice! Å nära mig oxå! Var bor herrn?

Pelleflygare
2013-03-17, 12:47
Mälaren runt Stockholm erbjuder fina möjligheter till RC-flyg - några klipp från lite busflyg på Ulvsundasjön:
http://www.youtube.com/watch?v=PcOOHwmhzew

/Pelle

Rille Stark
2013-03-19, 07:26
Jo, det var bra busigt! De är inte så stabila kameraplattformar precis. Coolt att hitta en lugn vrå för hobbyn så nära stan! :)

Pelleflygare
2013-03-19, 13:40
Har haft mycket kul med min Flash. Snart dax att bygga en ny då den börjar bli väl sliten efter alla reparationer. Funderar på en RS 352 är det någon skillnad i luften?

http://www.youtube.com/watch?v=nUhxa2c1cqM&feature=youtu.be

/Pelle

Joakim_S
2013-03-21, 17:41
Nu är det dax igen
37778

Joakim_S
2013-03-21, 17:42
Vad kan det vara för kul denna gång?

Joakim_S
2013-03-21, 17:46
37779
Ledtråd

Rille Stark
2013-03-21, 18:07
Video... ;)


http://www.youtube.com/watch?v=h7qv_fzqxRc

numnutchris
2013-03-21, 18:12
Det bara snurrar ju :D

Rille Stark
2013-03-21, 18:21
Jo, det är nog hela grejen, så att vi inte ser vad det är! :D

Det är Cody som är med och utvecklar modellerna som lagt ut videon för att retas lite skulle jag tro. :aetsch:

Joakim_S
2013-03-21, 18:29
En STOR Crack Yak?

Rille Stark
2013-03-21, 19:10
Jo, det borde vara en större version skulle jag tro. :)

Rille Stark
2013-03-23, 21:11
En liten video från dagens flygning. :)
Ny kamera så bilden är bättre! :D


http://www.youtube.com/watch?v=avoohHHbd0c

numnutchris
2013-03-23, 21:22
Grattis till kameran; såg trevligt ut med snön - har själv flugit en del med sidorodervingen och landat på is -> en 4-5 flygningar och så proppbyte...

Rille Stark
2013-03-23, 22:10
Jo, snö & is sliter hårt på grejorna. Men de är ju till för att användas! :D

Tack, jag är nöjd med kameran. Det blev inte en äventyrskamera utan en kompakt med långzoom (http://www.sony.se/product/dsc-h-series/dsc-hx20v) till sist. Den kanske är lite tung att fästa på huvudet, men om man bygger om en gammal cykelhjälm så kanske det går? Den verkar dock fungera ganska bra ändå eftersom den har kraftig vidvinkel. :)

jocke1963
2013-03-24, 11:47
Den kanske är lite tung att fästa på huvudet, men om man bygger om en gammal cykelhjälm så kanske det går?

Om kameran inte är för tung funkar det fint med en vanlig kepa:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=188407#post188407

Rille Stark
2013-03-24, 14:51
Det är en bra idé! :) Tyvärr väger denna kamera ca 250 gram så den är nog för tung.

numnutchris
2013-03-24, 15:18
Låter inte så farligt; ifall jag inte minns fel så väger gamla gopron, hero2, i hus ca 2hekto...

Rille Stark
2013-03-24, 15:47
Ok! Då ska jag leta i keps samlingen efter en med rejäl skärm. :)

Rille Stark
2013-03-28, 21:41
Oj, den här var intressant! :thumbup:

AP Extra 300 40" (http://www.autopartner.se/ap-extra300-epp-40-p-17119-c-438.aspx) (1000 mm)

37870

37871

Rille Stark
2013-03-28, 22:22
Det finnes visst två en meters med ny dekor och uppdaterad design med winglets från RC Factory med! :)


Sbach 342 (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2405)
37873

37874

Su 29 (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2350)
37875

37876

Joakim_S
2013-04-03, 19:27
Nu är den här
Crack Laser
38020

Carl
2013-04-03, 19:44
Jag flög en Factory SU spv. 1000 mm nu i helgen! En dröm att flyga!

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1446


Roger.
Bollnäs MFK

Rille Stark
2013-04-03, 20:34
Nu är den här
Crack Laser


Häftigt! :thumbup:
Dock så tänker jag stå över för nu. Cykelsäsongen är igång, snart blir det paddling & surf. :cool:
Jag vill inte bygga nå nytt nu utan flyger glatt med det jag har. :D




Jag flög en Factory SU spv. 1000 mm nu i helgen! En dröm att flyga!
....

Härligt att höra! :cool:
Va bra att den flyger fint! Hoppas jag får tillfälle att se den snart! :)

Fluf
2013-04-04, 13:10
Försöker hålla mig i skinnet och inte shoppa sönder mig med balla flygplan.

Men OM jag skulle ge mig på ett depron så vill jag vara lite ekonomisk och skulle behöva få lite hjälp åt vilket håll jag skall kolla här.

Jag vill i sådana fall nyttja redan existerande mottagare, servon och framför allt LiPo som man ändå har hemma.
Vad skulle jag titta på för profilplan för långsam och lite 3D flygning om jag vill använda;
1000mAh 25C 3s
Billiga 8-10g servon
18 eller 30A ESC

numnutchris
2013-04-04, 15:00
RCfactoryna på 1m spv - och de är i epp så du slipper depronets "frigolitregn" eller åtminstone mer lättlagat :) (uhu por eller ca vid brådska).

Deep Purple
2013-04-06, 13:21
Är på G med min Krack Yak Lite

Hur hålls accen på plats på bästa sätt ?
Det blir ju många byten av accar så det är ju bra om den är lätt demonterbar

Rille Stark
2013-04-06, 14:09
Jag har använt ett utskuret hål genom kroppen som är något mindre än accen på alla mina RC-Factory jag byggt. Enkelt & effektivt. :)
Sparar man biten man skär ut så kan man limma tillbaka den & flytta hålet sedan, vilket jag gjorde på min Sbach som visade sig vara framtung. Börjar accen sitta lite löst så lägger man bara på ett lager UHU-Por i hålet & låter torka så sitter den tajt igen. :D

Deep Purple
2013-04-06, 15:30
Jag har använt ett utskuret hål genom kroppen som är något mindre än accen på alla mina RC-Factory jag byggt. Enkelt & effektivt. :)
Sparar man biten man skär ut så kan man limma tillbaka den & flytta hålet sedan, vilket jag gjorde på min Sbach som visade sig vara framtung. Börjar accen sitta lite löst så lägger man bara på ett lager UHU-Por i hålet & låter torka så sitter den tajt igen. :D

Ja det var ju enkelt, och ingen extra vikt blir det heller

Var skulle tyngdpunkten vara på dessa ?
Jag har haft ett uppehåll i flygandet så jag behöver ett lättfluget plan

Rille Stark
2013-04-06, 15:39
Konstruktören rekommenderar 81 mm från vingens framkant vid vingroten.
Jag har min 2-3 mm längre bak, vilket ger en neutral modell.

Flygsmurfen
2013-04-07, 21:10
Fiins det något bra standardknep att fästa sladdarna från servon mm på dessa epp-modeller?
Håller på att slutmontera en Hummer fr HobbyKing.
Att göra ett snyggt montage av elektroniken verkar vara största huvudbryet??
Hur gör de stora grabbarna?

// Mats W

Mr J
2013-04-07, 21:59
Jag brukar skära ett grunt snitt med en vass kniv. peta ner sladdarna och dutta på lite Uhu-Poor i springan.
Så har jag gjort på den här, och där är mååånga sladdar...

SurJohan
2013-04-07, 22:12
Jag brukar tvinna mina kablar och sedan fästa dom med lite smältlim...

38125

/Johan

McRegor
2013-04-08, 06:54
Lite UHU Por på sladdarna och på kroppen där de skall sitta, låt torka några minuter och sätt sen fast sladden på kroppen.
Roger

Flygsmurfen
2013-04-08, 07:21
Tvinna kablarna var ju ett smart knep!!
Visste att det fanns småknep även för detta där ute.
Tackar för det.

// M

Joakim_S
2013-04-08, 18:49
Nu har TH lagt upp en film på Crack Lasern. Önskar att jag kunde flyga så där...
/Joakim

Rille Stark
2013-04-08, 19:17
...Önskar att jag kunde flyga så där...

Det kan du... snart... det handlar bara om timmarna i luften och att träna någorlunda metodiskt på det man är dålig på. :cool:
Jag behöver nog bara ett handfull år till för att komma dit! ;)


http://www.youtube.com/watch?v=6R6iuP6nLGU

Rille Stark
2013-04-09, 21:29
En liten video från dagens härliga flygning i solsken! :)


http://www.youtube.com/watch?v=fSvDeXiFZ5o

Carl
2013-04-10, 06:40
En liten video från dagens härliga flygning i solsken! :)


http://www.youtube.com/watch?v=fSvDeXiFZ5o

Hej Richard!

Är det filmat med din nya kamera? Kanonbilder!

Mvh. Roger.

McRegor
2013-04-10, 06:55
Vad är det för nåt vitt som ligger på marken - läskigt...:)
Roger

Rille Stark
2013-04-10, 08:46
Hej Richard!

Är det filmat med din nya kamera? Kanonbilder!

Mvh. Roger.

Jo, det är filmat med min nya Sony (http://www.sony.se/product/dsc-h-series/dsc-hx20v). :)
Det tar fina bilder också & en liten finess är att man kan ta stillbilder medans man filmar utan att filmen påverkas. :cool:



Vad är det för nåt vitt som ligger på marken - läskigt...:)
Roger

Jo, å det var -12 grader i natt så det blir nog kvar ett tag till...

Carl
2013-04-10, 09:22
Vad är det för nåt vitt som ligger på marken - läskigt...:)
Roger

Hej Roger!

Här i norr är det vinter, det är 54 cm snö på vårat modellfält än:-(
Men efter snö kommer solsken :-) hoppas jag!

Mvh. Roger K.

SurJohan
2013-06-18, 23:33
Lite inomhus flygning med CY Laser


http://www.youtube.com/watch?v=x_s7kO4HZyQ&feature=youtu.be

Rille Stark
2013-06-19, 21:12
Härlig flygning & cool maskin! :cool:
Man får lite funderingar om att beställa en sådan till semestern om det blir lite regniga dagar...
Dock har jag nog egentligen vad jag behöver just nu. ;)


Frid!

numnutchris
2013-06-28, 23:44
Dammar av tråden också med äldre RCF - tog med YAK-54:an till fältet häromdagen och har nog flugit för mycket multicopter i skogen på sistone, nästan så man glömt hur man gjorde med de här gummiplanen...

http://www.youtube.com/watch?v=igMN1AeI1UU

:sneaky:
(http://www.youtube.com/watch?v=igMN1AeI1UU)

Rille Stark
2013-07-06, 21:00
Det såg ju ut som du kunde dina grejor. Speciellt landningen va ju perfekt! :cool:

numnutchris
2013-07-07, 12:22
Kanske ska nämna de där förstärkningstipsen som finns på nätet om motorspantet på 1m-modellerna - Sista flygningen var inte kameran med men borde varit. Lite för mycket effektuttag och spantet släppte i skarven mellan tvär och längsgående delarna. Modellen landade fö. hel, men motorlindningarna blev såpass skalade när det dinglade undertill att planet fick ny motor.

:blush:

Rille Stark
2013-07-07, 15:19
Jo, det är roligt med bra med effekt! Hoppas du får till en rejäl förstärkning & att den nya motorn blir ännu starkare! :)

SurJohan
2013-07-10, 22:16
Nytt plan Crack Pitts Mini
39765
Första intryck, Mycket lätt bygge, Dom nya plast detaljerna och dom s.k snap links fungerar bra, Provat flygning i lätt blåst och konstaterat att den är lite känslig för vind
Rollar snabbt och är väldigt snabb i alla manövrar. Lite tendens till svaj i hög alpha och låg fart, Bifogar en liten video av servo test


http://youtu.be/sSP5-QueBsQ

/Johan

Rille Stark
2013-07-10, 22:56
Coolt! :cool:
Jag har en T-Motor 2202 liggande så det kanske blir nästa projekt.
Vilka servon valde du?

Frid!

SurJohan
2013-07-11, 08:42
Coolt! :cool:
Jag har en T-Motor 2202 liggande så det kanske blir nästa projekt.
Vilka servon valde du?

Frid!
Det blev Hitec HS-5045HB på skevrodret och Hitec HS-35HD på höjd och sida. Servot till skevrodret satte jag uppochned för att få vikten mer mot mitten, Resulterade att den undre vingen vred sig lite vid utslag så jag förstärkte med en 6x0.3 list på undersidan, blev mycket bättre..., Motorn fungerar bra med 7035 prop, kör utan landningsställ nu när jag flyger ute, dom har en tendens att gå av när man landar i gräs :-)

3976839769

Rille Stark
2013-07-11, 09:32
Tack! Det ser ut som en smidig och bra installation! :)

Aircore
2013-07-23, 21:36
Blev sugen på en EPP maskin efter att ha läst denna tråd och googlade lite.
Hittade dessa maskiner http://www2.ocn.ne.jp/~tonbo/airframespec.html

Är det någon som har provat eller som kan uttala sig om det är nått att ha?
ursäkta om jag ändrade fabrikat/ämne.

/J

Rille Stark
2013-07-23, 21:52
Det står lite om dessa i denna tråd på RC-Groups:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1640850&highlight=tonbo

Konstruktören verkar ha en Youtube kanal:
http://www.youtube.com/user/197019701970ato/videos

Det ser ut att vara fantastiska flygplan & hantverk rakt igenom så de kostar nog en slant. :cool:

Aircore
2013-07-23, 22:31
Tack för länkarna.
Jag fick ett pris på 650:- med frakt och spinner.
Men då är det bara planet utan kolfiber förstärkningar mm
kanske dax att skapa sig ett behov... :)
/J

numnutchris
2013-09-12, 12:55
Dammar av tråden igen - och crackgolden - det har som sagt blivit lite väl mycket multirotor så det var trevligt ta med hund o plan o små 2cellsackar o vimsa runt i skogen. Ok, sidorodret drog inte alltid dit jag tänkt, stabilisering, panikknapp, rth och sånt saknades men blev riktigt trevlig i höstsolen :D

http://www.youtube.com/watch?v=hFZrkJtgzX8

:blush:

Rille Stark
2013-09-12, 17:21
Såg stabilt & säkert ut! :)
Snyggt grepp i landningen! :cool:

McRegor
2013-09-12, 18:46
Kanske dags att skapa en 2013/2014-tråd angående RC Factory-kärror...:)
Roger

Xermalk
2013-09-29, 20:51
Extremt förtjust i min Crack Laser, och med ett gyro så kan man flyga i vind (haft den upp i luften i 9 m/s). Dock inte lika roligt som när det är vindstilla.

Imorgon kommer där en Crack Turbo Beaver (en av de 4 som rcflight hade i lager) med posten.

Den kommer användas som en tränare till far, samt även som en test platform för att som om fpv är något för mig.

Och efter att ha sett denna bilden så kommer den garanterat att utrustas med den led strips som jag har över från mina helikoptrar.
41068

McRegor
2013-09-29, 21:56
Crack Turbo Beaver såg ju riktigt trevlig ut. Dock är jag tveksam till om den kommer att fungera bra som FPV-trainer - den är nog lite onödigt livlig (och liten) för det bruket. Men annars så började köpfingret darra lite...:)
Roger

Xermalk
2013-09-30, 22:01
Crack Turbo Beaver såg ju riktigt trevlig ut. Dock är jag tveksam till om den kommer att fungera bra som FPV-trainer - den är nog lite onödigt livlig (och liten) för det bruket. Men annars så började köpfingret darra lite...:)
Roger

Den kommer fungera helt utmärkt, iom att jag kommer ha ett orangerx gyro flashat för heading hold på den.

Min Lazer med ett zyx-s i heading hold är sjukt enkelt att flyga. Jag kan göra hands off knife edges och hovers i vind på 6-7 m/s (obviously blåser den i sidled, men håller vinklarna perfekt). Och då spakarna styr hur fort planet ändrar vinkel och inte själva kontroll ytorna så är det väldigt enkelt att begränsa hur livlig den är.

Notera att RCFlights första sändning av beavers har hålet för elevator hornet på fel sida. Så man måste fylla i den och skära ut ett nytt på andra sidan.

Såhär långt har jag kommit idag. Skulle tippa på att jag har ca 2-3h arbete kvar innan den är färdig.

41081

Byggtips, var jävligt noga med att sidorna hamnar på samma längd när ni bygger ihop planet. Till skillnad från min laser så "låser" tabbarna inte ordentligt.
Jag fick halva kroppen 1.5mm fel, och kommer få kompensera för detta när jag sätter på vingarna och svansen. Tur att man har ett laserpass.

jomo
2013-11-22, 11:05
Hej, har övertygat mig själv att jag måste bygga en Crack Yak Mini, för att kunna flyga i trädgården under vintern. Jag har tidigare bara köpt BNF-plan, så detta med att bygga är nytt för mig. Här ett par frågor som jag hoppas orkar svara på:

- Är UHU-Por vettigt att kleta ihop de här kärrorna med?
- RCflight.se har förslag på elektronik på produktsidan. Är det hutlösa priser eller kan man lika gärna ta de grejorna genom dem också? Jag som inte byggt tidigare skulle ju tycka att det är rätt smidigt..

Jag kör Spektrum, så jag har redan beställt en liten Orange RX (4ch) som jag tycker borde funka. 9.99$ var ju inte direkt hutlöst ;-)

Tacksam för råd o dåd!

/Johan

Rille Stark
2013-11-22, 11:27
UHU-Por funkar kanon till att bygga dessa kärror med!

PZ servona som finns hos RCFlight är tyvärr riktigt dåliga. Svaga, centrerar dåligt & glappa. Undvik.
De har dessa, Emax ES9051D (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2490), som är bra, men de är tyvärr slut i lager.
Ett dyrare alternativ är Hitec HS35HD (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1778). Det är också krångligare för de är mindre än urtagen i kroppen så man måste modifiera lite.

Jag rekommenderar 3st Dualsky DS31010 (http://mlhobby.com/servo-servoarm-kabel/servon/dualsky-digitalt-servo-3-7-gram/) som jag har använt i min.
Dessa servon har en härlig precision och är snabba & starka.

Ett tips är också att använda detta kompletta motorpaket som passar perfekt för detta plan med GWS 7x3.5 eller för mindre ytor GWS 6x3 propeller: XM2212RTR (http://mlhobby.com/elmotorer-tillbehor-reservdelar/elmotorer/dualsky-xm2212rtr-25-kv2160-15-gram-med-inbyggt-fartreglage/)
Det förenklar bygget avsevärt och ger härligt med kraft! :cool:

Jag har dock inte använt motorn som RCFlight rekommenderar nuförtiden så jag vet inte hur de står sig mot varandra.


Frid!

Xermalk
2013-11-22, 12:25
Tiger motors är riktigt bra motorer. Har en på min laser och där är ordentligt med kraft i den på 2s.
Dock så ser rcflights motorval lite tveksamt ut. 3100kv?

Dualsky motorn verkar mycket mer lovande.

andWho
2013-11-22, 13:08
Testade den mindre 11g Dualsky motorn http://mlhobby.com/elmotorer-tillbehor-reservdelar/elmotorer/dualsky-xm1812rtr-42-kv2330-11-gram-med-inbyggt-fartreglage/ i en liten "Mini Crack Yak". Funkade fint med en GWS 6030. Inte hysterskt drag, men fullt tillräckligt för att dra sej ur hovring. Ska prova 7035 nästa gång. Med de propparna drar den 3.0A resp 3.4A.
Med 3x Hitec5035 och en Dualsky 2s150mAh ack stannar vågen på 75g. Mycket trevlig kärra med denna drivlina.
/A

McRegor
2013-11-22, 13:37
Det var en lätt kärra, andWho. Förstår att den fungerar bra då.
Roger

jomo
2013-11-22, 16:13
OK, jag tar Rille på orden, Dualskys motor med "påbyggt" fartreglage verkar smart. Orden "förenklar bygget avsevärt" kändes bra ;-) Tar även de servon som föreslås, men behåller 5-gramsservot i RC-flights rekommendation. 6030 och 7035 proppar beställda också så får vi se vad som passar.

Stort tack för råden, uppskattas! Grymt forum, har lurkat ganska länge men först nu hade jag anledning att posta något.

Mvh,

Johan

Rille Stark
2013-11-22, 16:47
Lycka till med bygget!
Här är manualen: http://www.twistedhobbys.com/media/Mini%20Yak%20Manual_LRd.pdf
Och här är modellens egen tråd på RCGroups med mycket tips: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1786763

En av mina videos:

http://www.youtube.com/watch?v=UuNveV_wBlE (http://www.youtube.com/watch?v=UuNveV_wBlE)


Frid!

jomo
2013-11-23, 13:54
Härligt, kommer med all säkerhet återkomma till tråden här när jag kört fast i bygget ;-) Fråga: På Rcflights hemsida föreslår de ju två 3,7-gramsservon och ett 5-gramsservo.. Varför olika? Var skall det kraftigare av dem kopplas till? Det kan bli en hel del dumma frågor här, är som sagt helt grön på det här med att bygga..

/Johan

numnutchris
2013-11-23, 13:59
Härligt, kommer med all säkerhet återkomma till tråden här när jag kört fast i bygget ;-) Fråga: På Rcflights hemsida föreslår de ju två 3,7-gramsservon och ett 5-gramsservo.. Varför olika? Var skall det kraftigare av dem kopplas till? Det kan bli en hel del dumma frågor här, är som sagt helt grön på det här med att bygga..

/Johan

5grammaren styr 2 roder, skeven, de mindre varsitt, sida o höjd.

McRegor
2013-11-23, 14:06
...samt att skevrodren är stora så det är alltså på skevfunktionen det större servot skall sitta. Var noga när du köper så små servon som 3,7 grammare - det finns tyvärr mycket skit i den klassen.
Roger

jomo
2013-12-16, 08:01
Sådär, då har äntligen alla grejor kommit. Mottagaren från HK tog inte oväntat längst tid, 3 veckor.. Har limmat i hop de stora delarna nu och följer instruktionen slaviskt. Lite pyssligare än vad jag trodde och ganska tidskrävande märker jag! Mycket torktider som ju begränsar hur mycket man kan göra varje dag.

Lite frågor till er rutinerade byggare:

- Jag antar att det är smart att testa elektroniken först, innan man limmar fast servon o grejer i kärran?!
- Finns det någon nackdel med att limma fast servona med UHU? Måste jag köra limpistol? (trasig..)

Tipsa gärna om andra saker som är bra att tänka på för en nybörjare i byggsvängen!

/Johan

numnutchris
2013-12-16, 08:08
---
- Finns det någon nackdel med att limma fast servona med UHU? Måste jag köra limpistol? (trasig..)

Tipsa gärna om andra saker som är bra att tänka på för en nybörjare i byggsvängen!

/Johan

Om du tror servona ska återanvändas nångång kan ett varv tejp hjälpa, dvs lite tejp runt servona och sedan limmar du fast dem.

jocke1963
2013-12-16, 08:26
- Jag antar att det är smart att testa elektroniken först, innan man limmar fast servon o grejer i kärran?!


Jupp, och framför allt, att du centrerar servo-oken innan du monterar/limmar dom.
Och jo, UHU-Por funkar utmärkt att limma servon med.

McRegor
2013-12-16, 09:01
Ja - jag själv hoppade tyvärr över att testa nya servon innan jag monterade dom häromveckan i en AP Extra 300 och givetvis var ett av servona paj...:( Så - testa först - limma sen med Uhu Por. Det är inga större bekymmer att ta bort ett servo när kärran är slut och det brukar gå bra att "dra av"/"rulla" bort limmet ifrån höljet.
Sen kan jag säga att limma aldrig servon med tunt CA - gjorde misstaget en gång när det var brådis och jag kan säga att CA-limmet nöjde sig inte med att vara utanpå servot...:)
Roger

Mr J
2013-12-16, 09:47
Sen kan jag säga att limma aldrig servon med tunt CA - gjorde misstaget en gång när det var brådis och jag kan säga att CA-limmet nöjde sig inte med att vara utanpå servot...:)
Roger

Medhåll! Det där har jag också provat :)
Men det _löste_ sig faktiskt med Debonder...

Jag brukar sätta eltejp runt servot, och lägger skarven åtkomligt, så när kärran är slut brukar det gå fint att pilla upp tejpen och fiska ut servot.
Om man "ruggar upp" tejpen en smula med sandpapper så sitter det som berget med Uhu Por eller Epoxy.

Xermalk
2013-12-16, 10:39
Twisted Hobbys / Cody har annars ett väldigt bra byggtips.
Sätt uhu por på utsidan av servot , samt servo hålet. Låt det torka över natten. Sen kommer klibbigheten från uhun hålla servot på plats när du trycker ner det, men det är fortfarande enkelt att plocka ut.

Finns hur många bra tips som helst i deras byggmanualer.

jomo
2013-12-17, 06:22
Grymma tips, uppskattas! Snart har jag inga ursäkter kvar för att den inte flyger redan ;-)

jomo
2013-12-18, 16:37
Hmm... Jag är duktigt grön här, så nu kommer lite dumma frågor:
- Dualskymotorn, antar att den skall kopplas in på "throttle" på receivern?
- Färgerna på sladdarna är gul, röd och lila... Vilken av dem är negativ?!

Försöker få allt att funka innan jag börjar limma in servon. Har en liten orangerx r410 receiver.

Tacksam för hjälp,

Johan

numnutchris
2013-12-18, 16:43
Står det inget i instruktioner till motorn? Servokontakterna har plus i mitten, sen är de andra minus respektive signalen som styr servo eller reglage. Minus brukar vara svart medan signalen vanligen är vit eller orange.

jomo
2013-12-18, 16:51
Nej, hittar inget alls i PDF:en om detta!

numnutchris
2013-12-18, 17:01
Om det är rätt motor, titta på bilderna på
http://www.dualsky.com/pro_list_for.asp?sid=119&id=618
så är den bruna ("lila") minus, röda + och orange (gula?) signalen.

jomo
2013-12-18, 17:15
Alright, tack! Antar att den då skall in i "throttle" på receivern?