handdator

Visa fullständig version : Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP



Sidor : 1 2 [3]

jomo
2013-12-18, 18:52
dubbel

McRegor
2013-12-18, 19:39
Jämför med en servokontakt som kanske har bättre färgmärkning. Dom skall ju vara vända åt samma håll i mottagaren oavsett om det är kontakter för fartreglage eller servo. Och dom är ju inte likadana på båda sidorna.
Roger

jomo
2013-12-18, 20:08
Sådärja, nu fick jag det att funka. Ett par överraskningar fick jag dock:
1. Jst-kontakten som var installerad på motorn är kass, den glappar något makalöst. Hyggligt enkelt åtgärdat.
2. Skevservots kuggar gör att det inte går att montera den U-formade "hävarmen" så att den sitter hyggligt rakt. Jag var tvungen att använda väldigt mycket subtrim för att få den rak. Finns det några nackdelar med detta? Ser ju inte direkt att jag kan bända upp det här pytteservot och "kugga om", liksom..

?
/Johan

McRegor
2013-12-18, 21:03
Använd ett runt servo-ok och sätt fast det förlängda på det istället. Sen kan det hända att du genom att sätta servo-oket 180 grader förskjutet kan få ett lite annorlunda läge.
JST på motorn ? Var det en motor med inbyggt reglage ?
Roger

SurJohan
2013-12-18, 21:32
Så här kan du göra med servo kablarna om du vill ha det snyggt, Tvinna dom försiktigt runt ett kolfiberrör, Fäst med en droppe smältlim

42481

/Johan

chulie
2013-12-21, 23:54
Interessant tråd! Verkar ju riktigt bra dessa modeller, någon som testat RC Factory Inferno Superlite?

McRegor
2013-12-22, 09:52
Har en Inferno på byggbrädan men mycket annat har kommit emellan så den har tyvärr ännu inte byggts klar och provflugits. Hoppas dock på provflygning under Trettondagens flygningar i Systemair-hallen i Skinnsberg.
Roger

chulie
2013-12-22, 13:28
Okej! Vad tror du om den? Kommer den flyga ungefär som Yaken? En liten fågel viskade i mitt öra att tomten kanske kommer med en sådan.

Finns ju väldigt lite information om den jämfört med Yak, skulle vara kul om det fanns någon byggbeskrivning eller video. :)

chulie
2013-12-22, 13:30
Dessa är de enda jag hittat.


http://www.youtube.com/watch?v=BeyG67hB-b0


http://www.youtube.com/watch?v=xjOXH2w3FjA


http://www.youtube.com/watch?v=xAJIbCxOm-o


http://www.youtube.com/watch?v=7RdmREPr5R8

McRegor
2013-12-22, 14:07
Chulie - mycket svårt att säga innan man flugit kärran. Min gamla Yak Crack Lite är lite av en favorit fortfarande även fast jag senare byggt en AP Extra 300 EPP som faktiskt blev något lättare trots att kärran är lite större. Men på nåt sätt är Yaken mera harmonisk att flyga - i alla fall för mig men jag är ju å andra sidan bara en vanlig söndagsflygare.
Infernon har dock (tyvärr) några kolfiberstag i motsats till de flesta övriga RC Factory-kärror. Får se vad det innebär för kärrans "tålighet".
Roger

chulie
2013-12-22, 14:48
Ja precis! Tycker det är lite konstigt att den inte omnämns så mycket, är den så pass ny?

McRegor
2013-12-22, 16:01
Jo - det är nog den nyaste modellen. Men den har ju en tvilling i Crack Yak Superlite som kom ungefär samtidigt i höstas och den finns det en byggtråd om på RC Groups - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2019198&highlight=inferno+superlit
Dom är ju i stort sett identiska till konstruktionen. Man har tagit bort vingrören och använder en vanlig kolfiberstav tillsammans med ett par stag ifrån vingen mot kroppen. Dessutom inga hjul utan en konstruktion a'la AP's kärror.
Måste testa servona innan jag limmar in dom så det inte går som på Extran härom månaden. Sen gillar jag inte riktigt konstruktionen av stötstängerna inkl de tunna små ply-stagen. Där är det lite robustare och enklare på AP-kärrorna så jag får ta en fundering på om jag skall modifiera detta på Infernon.
Roger

DrHanke
2013-12-22, 18:58
Liten film på en Inferno från idag :)


https://www.youtube.com/watch?v=NghwGLyBigI

McRegor
2013-12-22, 19:34
Mycket snyggt fluget av "Byrådirektörn" - som vanligt alltså. M a o är det inte kärran som kommer att sätta begränsningarna...:)
Roger

SurJohan
2013-12-23, 00:18
Jo han är duktig på att flyga, Den videon skulle RC-Factory använda sig av :) Har både Crack Yak Superlite samt Infernon och tycker att CYS är busigare att flyga med, Infernon är mycket stabil i knivsegg och har större roder som bettar bättre, I övrigt är det exakt samma konstruktion på båda planen, skiljer sig ungefär 10 gram i vikt så infernon är betydligt snällare och går att flyga riktigt långsamt med , Följer man Cody:s rekomendationer om förstärkningar med UHU-Por samt blenderm i alla hörn så håller dom bra tycker jag, Enda skador jag har haft är när jag krokat i någon annans plan, Tar med mig bägge planen till Bosön på annandagen om någon vill klämma lite på dom :), Ser ni nån som flyger lågt och rollar nästan hela tiden så är det jag :-)

Vikten på CYS landade på 119 gram efter ett motorbyte (114g innan) och infernon ligger på 129g, Bägge dessa värden utan batterier, Kör med Nano tech 300 på bägge

God Jul
"RollJohan"

jomo
2013-12-23, 14:30
Mitt "minibygge" framskrider så smått, det är lite pilligt när det är det första jag bygger överhuvudtaget.. Har upptäckt att min investering i debonder var smart ;-) Fråga: - ska det in någon annan pryl mellan motorn (dualsky combon) och proppen, eller passar GWS 6x3 rakt på?

/Johan

McRegor
2013-12-23, 16:06
Limma med UHU Por så slipper du CA på fingertopparna och dessutom en hållbarare kärra. Visserligen får du lite UHU Por på fingrarna istället med jag föredrar detta framför CA...:)
Nyare GWS-proppar brukar ju kräva en liten adapter-ring emellan men dessa brukar i så fall följa med proppen. Känner dock inte till Dualsky-rovan för jag kör med Tiger eller Hacker på mina inomhuskärror - och har fortfarande rätt många "gamla" GWS-snurror kvar så jag slipper böka med plastringarna...:)
Roger

chulie
2013-12-23, 20:34
Jo - det är nog den nyaste modellen. Men den har ju en tvilling i Crack Yak Superlite som kom ungefär samtidigt i höstas och den finns det en byggtråd om på RC Groups - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2019198&highlight=inferno+superlit
Dom är ju i stort sett identiska till konstruktionen. Man har tagit bort vingrören och använder en vanlig kolfiberstav tillsammans med ett par stag ifrån vingen mot kroppen. Dessutom inga hjul utan en konstruktion a'la AP's kärror.
Måste testa servona innan jag limmar in dom så det inte går som på Extran härom månaden. Sen gillar jag inte riktigt konstruktionen av stötstängerna inkl de tunna små ply-stagen. Där är det lite robustare och enklare på AP-kärrorna så jag får ta en fundering på om jag skall modifiera detta på Infernon.
Roger

Okej! Det blir nog bra, längtar till premiären, var ett tag sedan jag flög inomhus modeller så nu kliar det i fingrarna :)

jomo
2013-12-24, 08:08
Limma med UHU Por så slipper du CA på fingertopparna och dessutom en hållbarare kärra. Visserligen får du lite UHU Por på fingrarna istället med jag föredrar detta framför CA...:)
Nyare GWS-proppar brukar ju kräva en liten adapter-ring emellan men dessa brukar i så fall följa med proppen. Känner dock inte till Dualsky-rovan för jag kör med Tiger eller Hacker på mina inomhuskärror - och har fortfarande rätt många "gamla" GWS-snurror kvar så jag slipper böka med plastringarna...:)
Roger

Jodå, jag limmar allt som går med UHU, men z-ändar mot kolfiberstav kräver CA. Och debonder då i mitt fall, för att få bort ett pekfinger ur ekvationen;-)

McRegor
2013-12-24, 10:44
Jodå, jag limmar allt som går med UHU, men z-ändar mot kolfiberstav kräver CA. Och debonder då i mitt fall, för att få bort ett pekfinger ur ekvationen;-)
Hej,
Nja - jag limmar även dessa med UHU Por och lite krympslang utanpå.
Så CA är väldigt sällan använt i min "bygg-bod"...:)
Roger

chulie
2013-12-27, 01:02
Blev precis klar med min inferno! Måste säga att den var ett rent nöje att bygga, allt flöt på väldigt smidigt och allt var mycket genomtänkt. Har inte vägt den än, men det ska bli intressant att se vad den slutliga vikten landade på, den är byggd helt med UHU por så den kunde väl varit lättare. Blir premiär på lördag i alla fall.

Satt och funderade och blev nästan lite sugen på att köpa en till liknande modell, fast någon som man kanske kan använda utomhus också. Jag såg att på rcflight finns det en hel del olika modeller från Rc factory, och i olika serier, "vanlig?", lite och Superlite. Antar att det är den vanliga serien jag söker, då de verkar stabila och lite tyngre.

Men vilken modell upplever ni flyger bäst och vad är eventuella skillnader? Sbach, Extra Slick, Yak 55 eller Edge 540?

andWho
2013-12-27, 13:14
Hej
På annandagen provade vi lite nano-FPV med min mini-YAK. Shitkul.
/A

DrHanke
2014-01-01, 15:09
Lite mera RC Factory.

Den första modellen är en AP Extra, de andra två i denna film är en Inferno och en Yak55 Superlite

https://www.youtube.com/watch?v=8x3DFTk2Vxw

Åsså lite fin flygning av Johan med sin Yak55 Superlite

https://www.youtube.com/watch?v=Q-A6I7-Ea_4

Rille Stark
2014-01-01, 18:31
Mjuk & fin flygning! :)


Gott Nytt År!

DrHanke
2014-01-20, 22:18
Tre filmer på tre olika RC-Factory modeller :)

Superlite Yak

https://www.youtube.com/watch?v=pmMFFQutpYI

Laser

https://www.youtube.com/watch?v=kBY8Y8AzcvE

Inferno

https://www.youtube.com/watch?v=PKSAGbbdCIA

jomo
2014-01-28, 12:46
Hej, efter lite för lång tid (snart två månader, skämmes..) så börjar min Crack Yak Mini närma sig färdig. Någon som kan tipsa om vettiga D/R och Expo att börja med?
/Johan

Nu ett par timmar senare är den klar. Vågen stannade på 70 gram utan batteri, 86,5 med. Provflygning till helgen!

/Johan

jomo
2014-02-04, 12:29
Provflygningen avklarad med min mini Yak. Det var också första gången jag flög något inomhus, det var en klart annorlunda upplevelse. Att ha väggar att ta hänsyn till förde ju in en extra dimension av spänning... Yaken flög utmärkt, jag tror att jag fått till rätt CG och övrig injustering rätt från början. Ovant dock med sådana gigantiska vingytor, det händer verkligen saker när man spakar litegrann.. Detta blir perfekt att flyga med på tomten i vår och sommar då man råkat ta sig en whiskey och inte kommer iväg till fältet ;-) Bifogar bild på oavsiktlig och oväntad landning.

jomo
2014-04-30, 10:28
Hej,

jag har nu vimsat runt ordentligt med min Crack Yak Mini, och jag måste säga att det är ett grymt litet plan! De senaste 20 ackarna har jag lärt mig massor! (men har långt kvar..) MEN.. Den är ju så förbaskat vindkänslig! Knappa 87 gram gör väl det, går inte att komma ifrån antar jag.

Ni som har flera RC-Factory plan: - Vilken storlek borde man gå upp till om man vill kunna flyga i lite mer vind än i stort sett vindstilla?

Mvh,
Johan

Rille Stark
2014-05-07, 20:42
Det går bra att flyga i lite vind med Crack Yak Mini. Crack Yak Lite som jag också haft klarar något mer vind. Sbach 342 & Edge "Pink Cow" var betydligt lurigare när de blåste.
Hemligheten är att ha en kraftfull motor, servon av god kvalité som är snabba & centrerar exakt och en neutral tyngdpunkt. Dvs planet flyger lika inverterat som normalt. Då slipper man till stor del tendensen att planet rör sig uppåt & neråt för varje vindby & allt blir lite lättare.

Pröva att flyga korta pass i början och var "aggressiv" i flygstilen. För mig var det roliga pass. :)

Några videos som inspiration:

https://www.youtube.com/watch?v=z_V4Iv0WhwY

https://www.youtube.com/watch?v=fzGRlSw8V9M


Frid!

JOhlsson
2014-05-09, 08:08
Hej!
Jag tänkte beställa nytt. Det lutar åt edge 540 39". Dock så skiljer det en del mellan vad rc factory och rcflight rekommenderar. Är det någon här som flyger med motsvarande och kan tipsa om jag bör välja det kraftigare och förmodligen lite tyngre som rcflight rekommenderar.

Det handlar om
20A vs 30A esc
50g vs 70g motor
850mAh vs 1300mAh

ESC kan ju kvitta men motor och ack skiljer ju en del.

Min förra motsvarande modell var något tyngre och på den hade jag 30A och 70g tiger motor. Det gick som ett spjut.

numnutchris
2014-05-09, 11:18
Hej, jag rekommenderar inget utan beror av hur du vill flyga. Jag testade enmeters yak54 tror jag den heter och lite fetare setup med högC 3S1300ackar var lite tyngre och kanske roligare flyga men på bekostnad av lågfartsegenskaper medans lite mindre kräm (lågvarvigt, runt kV1000, 10" propp) ~15A iallafall och 3S800 var trevligare map det senare, lite inneflygs3D ute. Blåser det mer där du flyger så satsa kanske på spjutet ändå, det kan ju vara roligare att flyga än inte alls, är väl det närmaste jag vågare mej på som liknar rek...