handdator

Visa fullständig version : Roderutslag på Bixler!



gretzky
2012-03-22, 18:21
Är dags för premiär av min FPV-kärra Bixler till helgen.
Någon som kan tipsa om lämpliga roderutslag??

Roger.

McRegor
2012-03-22, 18:52
Inte så kinkigt - det finns väl något riktvärde i bygganvisningen gissar jag. Viktigare är nog att kolla så att alla roderhorn verkligen sitter fast - kineserna använder nämligen inte jämt så mycket lim....
Lycka till hälsar
Roger

Oskar Andreasson
2012-03-22, 21:59
Som McRegor säger vad gäller roderhornen. Dubbelkolla även fästet för vingbalken om de frigolitbitarna var "förlimmade" på undersidan.

Det enda jag kan nämna är att den är otroligt känslig för höjdroder och du antagligen klarar dig på väldigt små höjdutslag, har min nerställd på 60% och det är fullt tillräckligt för inverterad flygning etc. Sid och skev är som normalt imho.

UndCon
2012-03-22, 22:07
Läs mer här för massor med tips
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1231310

Hoppas kunna börja sätta ihop min i helgen nu när alla delar kommit.
//UndCon

McRegor
2012-03-23, 05:29
Är den väldigt känslig för höjdroderutslag så finns det väl en viss risk att den kanske är lite åt det baktunga hållet.
Jag har en Easy Star och den upplever jag inte som ovanligt höjdroderkänslig. Har också flugit en kopia och som jag kommer ihåg så var inte heller den speciellt känslig för höjdutslag. Men allt är relativt och kan ju också bero på flygvanan.
Denna typ av kärra är ju normalt väldigt okritisk bara man håller TP och utslag ungefär inom rekommendationerna. Sen man flugit den ett par gånger kan man ju justera utslagen så att de passar en själv och det är ju högst individuellt.
Lycka till med era premiärer hälsar
Roger
....som nog skall lufta sin lilla Elf för första gången på säsongen idag....

Oskar Andreasson
2012-03-26, 20:09
Det är ett känt beteende i bixlern med känsligheten för höjdrodret, de flesta reviews jag sett nämner det. För egen del ligger min tyngdpunkt snarare framtungt (0,5-1cm framför vingbalken) än baktungt, och mitt höjdroder är fortfarande väldigt känsligt.

McRegor
2012-03-26, 21:13
Hej Oskar,
Nu är det ett tag sen jag flög Easy Star men jag känner inte riktigt igen att den skall ha samma beteende - det är i alla fall min minnesbild. Dessutom finns ju ingen egentlig påverkar från propellerströmmen över höjdrodret på dessa kärror så lite märkligt är beteendet om TP är riktig. Det är inte så att roderlinkaget eller servona är kassa så att detta skapar "känsligheten".
Finns känsligheten vid jämn fart eller är det främst vid fartändringar ? Nåja - är det känt beteende så lär vi inte lösa det med några få inlägg i denna tråd.
Känns dock inte helt lämplig som nybörjarkärra om den är så känslig för höjdutslag.
Hälsningar
Roger

Oskar Andreasson
2012-03-27, 20:55
Kan inte annat än hålla med, men det är som sagt är mitt tips, börja med att ställa ner höjdroderutslaget och gå upp senare. Jag fick mig en chock första gången jag flög den, drog lite för hårt i höjdrodret ;).