handdator

Visa fullständig version : Testflyga FPV i quad eller flygplan



Fredda
2012-03-23, 12:44
Nu är det dags för nya flygförsök med fpv.

Men vad jag reagerade på sist var hur svårt det var att orientera sig med fpv.
När det ser ut i gogglesen att man bara vridit sig aningen framåt så står man i regel på högkant o vispar i gräset :concern: . Sen är ju quaden rätt oberäknelig, den kan ju fara iväg åt vilket håll som hellst.

Vad jag funderar på är om jag ska montera grejorna i ett modellflygplan istället. Känns som att det är lättare då flygplanet hela tiden går framåt (ska göra iaf).
Modellflyg har jag kört i 20 år, quad började jag med för ett par månader sen. Men åren med flygplan speler väl inte så stor roll, för det blir ändå en helt ny värld med fpv.

Vad har ni för tips o råd inför testflyg?

UndCon
2012-03-23, 14:46
För mig känns det helt naturligt med FPV. Många sitter ner när de flyger FPV men jag gör det gärna ståendes.
Faktorer som kan spela in är att jag är van vid att spela mycket spel - även flygspel på datorn och då nästan alltid med vy från cockpit. Jag har ett bra lokalsinne - orientering vart man är har jag inga problem med.

Att en Quad är svårare är det ingen tvekan om - har du inte stabiliserande hjälpmedel är det svårt, dessutom kanske du monterar kameran i en gimbal så du inte vet om Quaden lutar eller ej (baserat på vyn från kameran)

Med ett stabilt lättfluget flygplan och en väl fungerande FPV rigg så har du mycket skoj framför dig.

//UndCon

Fredda
2012-03-23, 14:58
Det kanske bara är lite övning som krävs då, jag är nog bara lite för feg. Kommer man upp i luften blir det nog lättare att få perspektiv på saker o ting.
Jag har riktat kameran så vågrätt som möjligt på modellen, så horisontlinjen ska teoretisk sett vara i mitten på bilden när modellen är plan.

Har nyligen köpt en easy star med avsikt för fpv, så det kanske är lika bra att börja med den då ;)

UndCon
2012-03-23, 15:43
Om jag jämför FPV eller vanlig RC flygning så är det mycket lättare att flyga FPV då du alltid ser från cockpit och då aldrig spakar åt fel håll till skillnad från vanlig RC när saker blir felvänt vid flygning mot sig eller när man flyger uppochner.

Jag har kameran på en pan/tilt men har denna kopplad med y-kablar på sida/höjd - resultatet blir att jag med kameran tittar åt det håll jag skall flyga - inte bara rakt fram.

En sak att vänja sig vid är att man har dåligt djupseende genom kameran och då får använda sig av omgivande referenser i form av buskar/träd och andra föremål. När man vet höjder på dessa är det lättare.

//UndCon

Fredda
2012-04-03, 12:51
Har idag genomfört c:a 20 min fpv-flygning med min graupner Elektro Kadett. Och allt är helt:)

Allting kändes mer naturligt i en flygplan, blev inga konstigheter att flyga alls, tom landingarna blev mjuka o fina.

Blev dock nervös ibland när man kom i en viss vinkel o bilden flimra till i nån sekund, men jag antar att det kan avhjälpas med en klöverantenn?

Kommer hursomhellst gå med ett brett smile hela dagen nu.
Nya flygningar väntar så fort det bli nån mer dag utan stormbyar:)

Fredda
2012-04-03, 13:08
Bilder på min installation, kom gärna med synpunkter.

http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/2012-04-03123906.jpg

http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/2012-04-03123850.jpg

http://i1237.photobucket.com/albums/ff467/frj79/2012-04-03123826.jpg

LAN
2012-04-04, 08:23
Grattis!
Du kan få prova med mina klöverantenner vid tillfälle, för att se om störningarna försvinner.

Fredda
2012-04-04, 13:30
Grattis!
Du kan få prova med mina klöverantenner vid tillfälle, för att se om störningarna försvinner.

Det gör jag gärna.

Kan skriva in ytterligare 3 flygningar i loggen idag :)