handdator

Visa fullständig version : Infällbart styrbart nosställ



Thomas
2012-03-26, 12:01
Jag har en kärra i 4-5-kilosklassen. Planet har noshjul.
Nu satte jag in elektriska ställ överallt, och fick modda ett vanligt huvudställ så det blev styrbart.
Denna konstruktion visade sig inte hålla så bra som nosställ, så nu letar jag ett (hållbart) styrbart nosställ.

Det får gärna vara mekaniskt, (ej luft) helst med infästning för eget 4-mm landställsben, alltså inget där det redan sitter en pianotråd.

Detta är ett alternativ, men då blir det till att modda för mekanisk funktion med ett landställsservo.
http://www.sdshobby.net/air-retracts-kit-gearsφ40-1pcs-p-2950.html

Någon som har tips på bra inköpsställe med hyfsade priser??

ewalds
2012-03-26, 13:58
Nu är det inget svar på din fråga men min första tanke var nosställ till en jet-kärra om det finns ngt som skulle passa dina önskemål??
Det borde väl vara ställ som håller? Fast de har du kanske redan undersökt?

/Micke

Thomas
2012-03-26, 18:34
Nu är det inget svar på din fråga men min första tanke var nosställ till en jet-kärra om det finns ngt som skulle passa dina önskemål??
Det borde väl vara ställ som håller? Fast de har du kanske redan undersökt?

/Micke

Jovisst! Bara det inte är luftdrivet. Helst mekaniskt. Har du nåt förslag??

ewalds
2012-03-26, 18:59
Jovisst! Bara det inte är luftdrivet. Helst mekaniskt. Har du nåt förslag??

Njae, kan ju inget om sånt men googlade lite o hittade det här?
http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=4652

Blir dock inte klok på om det drivs med servo elr vad??

Elr här.. http://airmedia.se/index.php/byggmaterial/landstall/elektriskt-infallbart-stall-huvud-och-nosstall.html

LIP
2012-03-26, 19:25
Hej Thomas,

Jag har ett komplett mekaniskt 3hjuls ställ med styrbart noshjul.
Huset är av aluminium, benen är 4mm tråd som är fäst med en insex stoppskruv, benen går att byta ut mot något annat. Aldrig använt, kom aldrig till skott till vad som var tänkt.

Är du intresserad kan du bjuda ett pris.

Thomas
2012-03-26, 19:49
Hej Thomas,

Jag har ett komplett mekaniskt 3hjuls ställ med styrbart noshjul.
Huset är av aluminium, benen är 4mm tråd som är fäst med en insex stoppskruv, benen går att byta ut mot något annat. Aldrig använt, kom aldrig till skott till vad som var tänkt.

Är du intresserad kan du bjuda ett pris.

Nu snackar vi!
Du har PM...

Micke, sådana ställ har jag oxå kikat på.
Airmedias är av samma typ som jag har, dock ej nosstället. Dessa verkar dock lite svaga, klarar 1-3 kgs kärror.
Rc-butikens variant är mekaniskt, drivet av ett landställsservo. Tror huset är av plast, och benet är för klent (1/8" = 3,18 mm). Jag ska ha ett "skala-ben" istället.

Så här ser kärran ut, och så här ser det moddade nosstället ut (i jämförelse med ett ordinärt mekaniskt nosställ)
27800 27801

Och här en videosnutt!

http://www.youtube.com/watch?v=z_kanpBjv8w&list=UUMBzEFP_v2NWzGaCq4o5sKA& index=5&feature=plcp

mogge
2012-03-26, 20:15
Hej Thomas.
Jag har ett gammalt oanvänt nosställ i Nylon från Goldberg vill jag minnas. Skulle vara till ett projekt 4-5 kilosklassen, som aldrig blev av. Styrbart o med små krafter för in-utfällning. Fjäderassistans.
4 mm tråd, kan bli ditt för portokostnaden eller en halv hundring. Litet inbyggnadsmått, 4 skruvar med islagsmuttrar.
Mogge

Thomas
2012-03-26, 21:34
Hej Thomas.
Jag har ett gammalt oanvänt nosställ i Nylon från Goldberg vill jag minnas. Skulle vara till ett projekt 4-5 kilosklassen, som aldrig blev av. Styrbart o med små krafter för in-utfällning. Fjäderassistans.
4 mm tråd, kan bli ditt för portokostnaden eller en halv hundring. Litet inbyggnadsmått, 4 skruvar med islagsmuttrar.
Mogge
Är det ett ställ i gulvit nylon, där rörelsen är liksom en halvcirkel, och låsningen i ändlägena är med en liten hake på var sida av den rörliga delen ??
Går det att byta ut pianotråden i dom ställen?

mogge
2012-03-26, 22:26
Nja, det är i gulvit nylon o pianotråden sitter med insex.Infällningsmekanismen är ganska klurig med en linkage som
låser i in o utfällt läge. Styrningen som ju styrs av ett andra servo har en fästpunkt som glider på en pinne. Kollade på det o det ser ut att vara rejält konstruerat. Halvcirkel o hake är det inte utan det är själva länkarmarna som går strax över resp under 90 gradersläget. Hade jag varit bättre på o mejla bilder så hade jag tagit ett kort. Stället som sitter på är 100 mm undersida monteringsplatta till hjulnavet. Har böjt o bänt o det verkar var juste.
Mogge

Thomas
2012-03-27, 07:35
Är det denna typen av ställ??

27823
Dom är sedan tidigt 80-tal, jag har ett par sådana huvudställ liggandes. Funkar säkert bra i en sportkärra upp till 2-3 kg vikt, jag vill ha liite krafigare.