handdator

Visa fullständig version : Fin-tuna hovring med VR-dial på Futaba 7C



jrooth
2012-03-27, 21:39
Hej

Jag har precis byggt klart min MultiWII quad av delar från Flyduino. FreeIMU som sensor-kort. Den flyger grymt mjukt och fint.

Jag har ett problem dock som jag aldrig lyckats lösa. Kan man finjustera throttle med VR-dial (kanal 6) på Futaban? På så sätt slipper jag ligga och växla mellan två hack för att vara level i höjd.

Eller finns det något bättre sätt att lösa det på?

/Jesper

Fot
2012-03-27, 22:19
Ta bort hacken från radion.

Stora majoriteten av vi som flyger helikopter kör utan raster just på grund av det som du upplever.

Har egentligen svårt att se poängen med rastret även för rena flygplansflygare men det är väl en smaksak som allt annat. På de flesta moderna radioapparater kan man välja om man vill ha raster eller slätt motstånd.

/M

jrooth
2012-03-27, 22:44
Jag har provat det men var inte alls övertygad. Kör mycket flygplan också. Poängen med rastret är att jag är van vid det. Inget mer. :)

Jag ska ge det en chans till. Tänkte bara att det hade varit snyggt att kunna finjustar med kanal 6.

UndCon
2012-03-27, 22:53
Jag har justerat kurvan så att den är bättre för hovring, den stiger ganska brant i början, planar sedan ut för att ge spelrum för hovring, sedan kommer sista 25% vid mycket pådrag.

//UndCon