handdator

Visa fullständig version : RCGF-50CC dör då jag gasar?? Vad göra?



Flygsmurfen
2012-04-04, 20:20
Hej på er, min nya RCGF-50CC startar fint men då jag gasar slicknar den.
Den är helt ny och skall köras in i bänk.
Tändningen drivs via BEC/ full lipo 3s/ 1200 ma.
Fick först fundering fr MFT om att det kunde vara membranet i pumpen som var stelt.
Då jag bad om ett nytt fick jag rådet att först kolla ett filter som finns i förgasaren.
Detta borde ju vara rent men bäst att kolla ändå...
Det skulle sitta under plåtlocket men jag hittar bara två runda metalldelar inpressade i godset förutom en ventil.
En kromad och en mässingsfärgad, är det någon av dessa som avses ?
Har fått en sprängskiss via mailen men den bilden har jag svårt att övesätta til min motor.
Hoppas någon kan komma med nyttiga tipps för jag är ruggigt sugen på att få up denna maskin i luften nu.
Mvh

Mats W

MattiasPap
2012-04-04, 20:34
Har en likadan motor och min var inte startad på fabrik. Fick ställa om tändningen och även justera låg och högskruven. Jag driver min tändning med 6 v NiMh ack. Filtret dom menar sitter på undersidan. Skulle det ligga skit innanför membranet skulle den förmodligen gå konstant vid start på högvarv.

Lycka till!

bokis
2012-04-04, 20:37
Det som brukar avses är ett nät som sitter där slangen kommer in på insidan om jag inte missminner mig men jag har på mina SW kinesmotorer som det står Walbro på men är av tvivelaktig ursprung och som inte har det..
Oftast att den stannar vid pådrag beror på att tomgångsnålen är för snålt ställd, ställ upp den ett kvarts till ett halvt varv,ca 2 varv totalt..Sen kan du skruva tillbaks den en smula om den går på tok för surt.
Tomgången sjunker då så man får trimma upp bottenläget på gasen då också..
Anledningen är att i brist på ax pump som bilförgasare hade förr ,kompenseras med ett överskott på bränsle för att den inte ska bli tom på soppa när luftmängden ökas,gaspådrag (spjället öppnas).
Kolla vad högfartsnålen står,från början är 1½ -2 varv lagom.
Det påverkar en del också.

Flygsmurfen
2012-04-04, 20:48
Mors grabbar, ni är snabba på att svara :-)
Kollade på nålarna tidigare? Tomgångsnålen är väl den som sitter närmast cylindern? (svårt att se på sprängskissen).
Har fipplat lite grann men fick rådet av MFT att inte röra dem, de borde inte behövas tydligen.
Jag provade att vrida fram och tillbaka men det gav inget resultat.
Hur mycket är rimligt?
Har aldrig skruvat på en bensinare så jag vet inte.

Hur ser man filtret då?

Hur justerar man tändningen Mattias?

Mvh

Mats W

bokis
2012-04-04, 21:39
Hej igen,tändningen justeras med att man flyttar hallgivaren framtill på motorn,ju längre åt höger (framifrån sett) du flyttar den ,ju mer högtänd blir den..Logiskt,tidigare möter den magneten på vevaxeln/medbringaren.
Prova o ta bort Bec: en och använd en vanlig 4 eller 5 cells acke,Bec kretsar kan ibland ställa till det..

bokis
2012-04-04, 21:52
Glömde det,den yttre nålen är högfart och den inre (närmast cylindern) lågfart,tittar du precis bredvid nålarna brukar det stå ett H för high och ett L för low bredvid.

Flygsmurfen
2012-04-04, 22:58
Ahh, bra svar här.
Det börjar klarna i motordjungeln.
Vad för skit kan becken göra?
Kan den krokna så att det blir för dålig kräm?
Vore ju smutt at använda den så slipper man ha en extra ack i samlingen.

Åtrstår bara att klura på det där filtret....eller om det är membranet som torkat??
Vad tror ni?

Mvh

Mats W

MattiasPap
2012-04-05, 10:06
Hej igen! Låg nålens fabriks inställning är 1 och halvt varv och högnålen 1 och 3/4. När det gäller tändningen så gör så här för att kolla att den står rätt. Ta ur tändstiftet och stoppa in en liten mejsel och känn efter när kolven är max i toppläget. Då skall magneten stå exakt mitt under hallgivarens magnet som sitter mitt under plasten. Det skall vara ca 5 graders förtändning. När motorn hoppar igång kan du alltid flytta hallgivaren fram och tillbaka för att justera gången på motorn. Lycka till!

Gixxerjimmi
2012-05-08, 20:19
http://indianatinygasengines.com/page3.aspx

Sebbe
2012-05-09, 16:37
Varit många problem nu med RCGF motorer att de dör så fort man gasar. Hade själv en 32CC som gjorde det samma, men det är mycket enkelt att lösa, det är inte nålningen som är fel eller membranet utan becet som förstör, testade 2 olika bec, 1 onoff tändswitch med samma resultat. Tog bort becen och direkt inkoppla ett 6V acc, boom, motorn går klockrent!
Hoppas detta kan lösa ditt problem! (om det inte är löst)


//Sebbe

pernstig
2012-05-09, 22:40
En liten varning för 6V acc: En 5S NiMH (6V nominellt) kan ha en spänning på drygt 8V direkt efter en snabbladdning och RCGF:s tändsystem tål max 7,0V enligt brux. Jag och en kompis har fått permanenta fel på systemen som försvunnit sedan vi bytt till 2S LiPo med 5V bec (som ger 5,5V i verkligheten). Om du inte vill använda bec rekommenderar jag 4S NiMH.

Flygsmurfen
2012-05-09, 22:59
Tack Leif, det verkar vettigt.
Skall köpa en sådan snarast.
Måste få snurr på rovan nu.
Mvh

Mats W

Flygsmurfen
2012-06-06, 14:43
Nu är jag fanimej desperat!!!
Äntligen passade väder, tid och motivation ihop så jag riggade testbänken i trädgården och drog i gång.
Förgasaren har varit lös och legat i bensin länge.
Lipo/ beck har bytts mot NiMh av rätt storlek.
Skiten startar och går några sekunder, sedan dör den.
Den startar om på varje slag men dör snart i gen.
Skruvade ut nålarna tills de nästan lossnade och då går den liiite längre men dör i alla fall.
Tanken är monterad med överkant i höjd med överkant förgasare.
Drar slutsatsen att det är i bränsletillförseln som felet sitter men hur hittar jag det??
Bjurling på MFT skrev något om att rensa filter men detta hittar jag inte.
Sitter det på undersidan av förgasaren ? Har någon en bild på hur det ser ut och tipps på hur man får ut det?
Lossade locket på översidan och det membranet ser helt friskt ut.

(Vet någon ett bra sälle att köpa en ny förgasare eller finns det en i södra Sthlm att låna?).

Nu behöver jag profshjälp här....suck.
Mvh

Mats W

bokis
2012-06-06, 15:25
Ge mig en bra bild på förgasaren så ska jag se om jag inte har en ligger..Filter skulle jag inte kalla det för,sitter en sil inne i förgasaren dock,kanske 3 mm rätt över,man får lossa på locket på ena sidan.
Om inget annat hjälper,ta med dig skrället till mig så slår vi våra kloka huvuden ihop.

Flygsmurfen
2012-06-06, 15:50
Mors Bokis, tack för det.
Sitter silen under det "undre" locket ?
Lättade på det förrut och det sitter 2 st runda prylar inpressade i dodset, en chromad och en mässingsfärgad.
Var ute en sväng till och försökte.
Den går några ggr efter att man chokat men den vill inte suga soppa verkar det som.
Startar man på högre gas så varvar den upp men sedan dör den.
Förskte skruva ut båda nålarna, då går den liite längre men sedan dör den.
Jag skulle vilja ha tag i det där filtret och eliminera den felkällan.
Det verkar ju vara bränslesystemsrellaterat?
Om det inte hjälper kommr jag gärna över, det vore toppen.
Har för mig att du bor närmare Arlanda?
Mvh

Mats W

bokis
2012-06-06, 16:09
Har inte en förgasare framför mig men tror att den sitter där var soppan går in i förgasaren "på insidan",
ser ut som en liten tesil..Och ja,20 min öster om arlanda,det är öppet i helgen!:lollypop:

AM
2012-06-06, 16:44
Verkar som om förgasaren inte pumpar fram bränslet. Kan då antingen vara blockerat / felvänd packning till vevhustrycket, eller trasigt membran.
Mvh
Ove

ChristerL
2012-06-06, 16:54
Nu är jag fanimej desperat!!!


Hörde på avstånd att den bara gick några sekunder. (Mats och jag är "ganska" nära grannar!) Tyvärr har jag noll erfarenhet av bensinare så jag har inte några tips att komma med.

Däremot vet jag var Bokis hus bor, om du behöver guidning Mats!

bokis
2012-06-06, 17:00
Hörde på avstånd att den bara gick några sekunder. (Mats och jag är "ganska" nära grannar!) Tyvärr har jag noll erfarenhet av bensinare så jag har inte några tips att komma med.

Däremot vet jag var Bokis hus bor, om du behöver guidning Mats!

:viking: okejrå Christer...

LGE
2012-06-07, 21:02
Hej jag har en 26 cc RCGF som jag hade problem med i början ville inte suga bränsle
provade en ny förgasare från MFT men det blev inge bättre
men då fick jag se att en kanal under membranet i förgasaren går ut mot packningen i förgasarhalsen det är inge hål i packningen men den kann ändå inte täta för det finns inget matrial att dra i mot
tätade denna kanal sedan inge problem startar alltid på första slaget
hoppas du förstod lite svårt att förklara
mvh LGE

MrGnidde
2012-06-07, 21:16
Silen ska sitta under aluminiumlocket (ej det blanka plåtlocket) du får först lyfta bort ett gummiskikt och ett plast liknande skikt sen ska den sitta i en håla där. Det ska oxå gå att ställa själva pumpslaget på en sån här förgasare vilket görs under plåtlocket men då rekommenderar jag att du åker till en motorsågs kunnig verkstad.
Bäst vore att låna en förgasare att prova med så du får ett svar på problemet.

Flygsmurfen
2012-06-07, 21:26
Hej LGE, jag har faktiskt hört om någort liknande nu när du säger det men jag förstår ändå inte riktigt vad du menar?
Var sitter kanalen?
Mot motorn?
På ovansidan?
På undersidan?
Vad tätade du med?
Skulle du kunna ordna en bild ? (Vore ovärderligt).
Du kan maila direkt till: famwergeland@telia.com i stället för att gå via forumet i så fall.
Är det så att de säljer motorer med förgasare som inte är helt kompatibla i bland??

Mvh

Mats W

Flygsmurfen
2012-06-07, 22:03
Hej Bokis/ Christer.
Får besök i helgen.
Skall testa några saker till:
Om inget fungerar återkommer jag Bokis.
Vi höres.

Mvh

Mats W

Flygsmurfen
2012-06-09, 21:11
Hej på er, har postat lite bilder i denna tråd på Svenskt modellflyg:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=272741

Kan det hjälpa?

LGE: Jag kan inte se att det finns någon kanal som går ut i luften.
Kan du se på bilderna och jämföra?

Mvh

Mats W

trapperwolf
2012-06-09, 21:31
Hej det är det stora runda hålet på övre locket det det sitter en sil i hålet det ser inte ut som där är skit i
min grundinställning på alla mina motorer är lågfartsnålen en och halv ut från noll högfartsnålen två ut från noll
Lycka till
Leo

pernstig
2012-06-10, 12:39
Några länkar om Walbro som kanske kan vara intressanta:
http://wem.walbro.com/distributors/servicemanuals/WTseries.pdf
http://wem.walbro.com/distributors/servicemanuals/ServiceManual.pdf
http://walbro.com/techtips3.aspx
http://www.walbro.com/techtips.aspx

Flygsmurfen
2012-06-10, 13:39
Hej, silen är hittad och den är ren (dessvärre).
Tack för länkarna Leif, jag skall kolla igenom dem.
Vi höres.

Mvh

Mats W

pernstig
2012-06-10, 14:14
Hej på er, har postat lite bilder i denna tråd på Svenskt modellflyg:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=272741

Kan det hjälpa?

LGE: Jag kan inte se att det finns någon kanal som går ut i luften.
Kan du se på bilderna och jämföra?

Mvh

Mats W

Kanalen som jag tror LGE menar kommer ut någon millimeter ovanför gasspjället mot motorpackningen. Bild "framsida" på sv. modellfyg. Kanalen ska troligen ge vevhuspulser till förgasarens pump på vissa motorer men på min RCGF 26cc tätas den mot motorns packning eftersom förgasaren har en särskild slanganslutning mellan vevhuset och förgasarens pumpdel.

pernstig
2012-06-10, 14:27
Hittade äntligen en "troubleshooting guide" på ställe i datorn. Kolla skärmklippet:
29758
Har haft ett par fel på tändsystemet varav ett som liknar det du beskriver. Ska ju inte hända på en ny motor men systemet kan ha blivit utsatt för överspänning (som mitt gjorde!) innan du bytte till 4S NiMH. Kan du inte låna ett system av en kompis om inte annat för att utesluta denna möjlighet?

Flygsmurfen
2012-06-10, 17:29
Hej Leif, tack för dina svar.
Det finns ett litet hål ovanför spjället på sidan som vetter mot motorn och ett liiiitet hål i förgasaren ovanför men dessa har
ingen förbindelse. Har kollat med nål och ficklampa.
Återstår kanske tändsystemet enligt din manual men det har bara drivits med 5V beck eller 4,8V Nicd.
(D.v.s ingen överspänning).
Kan man byta till ett annat system rakt av om jag hittar någon som kan låna ut ett?
Mvh

Mats W

pernstig
2012-06-10, 17:58
Kan man byta till ett annat system rakt av om jag hittar någon som kan låna ut ett?
Mvh

Mats W

Vet inte säkert och man vill ju inte införa ytterligare en möjlig felkälla! Någon annan kunnig? Den här funkar på min motor:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13767

Flygsmurfen
2012-06-10, 20:02
Fasen! Jag som just beställt fr HK!!
Ok, om det visar sig vara tändningen så vet jag vad jag skall beställa.
Tackar för länken.
Mvh

Mats W