handdator

Visa fullständig version : UAV projekt med målgång i slutet av Juni.



Skrotiz
2012-04-05, 09:08
Halloj!
Jag och lillebror min har planerat in ett UAV projekt med slutdatum i juni.
Planen är att bygga ett UAV plan själv där vi kommer programmera autopiloten själva(finns färdiga att köpa men inte lika roligt/utmanande).
Planet som ska genomföra resan är en Easystar och det ska tillryggalägga en sträcka på ca 4mil.
Vi kommer hela tiden följa efter med bil för att hela tiden kunna ta över kontrollen via RC länk och avbryta försöket om något går fel. Kommer alltid befinna oss inom LOS(Line Of Sight).
Planet kommer vara märkt utvändigt med kontaktuppgifter utifall att det skulle försvinna.

Planet kommer ha RC länken som "master controller" vilket betyder att kommandon från sändaren går först.
I andra hand så styrs planet över internet likt ett UAV plan där vi endast behöver välja kurs så följer planet den.
Skulle båda ovanstående fela så kommer det finnas inprogrammerat nödlandningsplatser där planet landar av sig själv i nödfall(dessa kommer befinna sig i obebyggt område).
Vi kommer även kunna spåra planet live på t.ex. Google earth.

Mer info kommer snart. Denna tråd kommer uppdateras med bilder och filmer löpande eftersom projektet pågår.

Vi har säkerheten högt prioriterat, så detta ska kunna genomföras så säkert som möjligt.

Uppdatering:
Vi har börjat bygga en Easy Glider PRO som vi tänkt testa ut långflygning med.
Denna får en EMAX GT2215-12 905kv snurra i nosen och rymmer 2st 3S3700mAh accar, vilket bör räcka hela sträckan.

Dufniall
2012-04-05, 11:01
Låter spännande !

Hur har ni räknat dem 4 mil med Easystar ? Altså hur skall ni komma så långt på et batteri, eller gör ni stop under vägen ?
Fråger för jag själv har LR system i en Easystar, som inte har flyget ännu. Den har RTH som färdigt system. Har inte tänkt mig flyga 4 mil men kanske 1 mil, om det är möjligt (incl främ & tillbaka).

Skrotiz
2012-04-05, 12:25
Vi ska testa hur mycket batteri vi kommer behöva, hoppas kunna klara oss på 4400mah(2st 2200/3S) vilket räcker till över 1tim flygtid men då måste vi hålla ett snitt på 40km/t.
Vi ska testa vars bästa hastigheten i förhållande till strömförbrukningen ligger så fort vädret tillåter.

Dufniall
2012-04-05, 14:00
Jag TROR inte ni kommer kunna ha en så hög hastighet med en Easystar. Plus att det skulle ta för mycket amps och batteri skulle hålla väldigt kort tid.
På FPVLAB finns där en som har en flight på 46 km (23 ut/23 hem)på et 3 cell 5000mah. Där är dog inget svar på setup, vind, snit hastighet och tid i luften. Men verkar kunna göras iallafall. Så go for it !

Har gjort en fråga där, för se vad dem svarar.

Skrotiz
2012-04-05, 14:41
Vi får se vad testerna visar.
Det blir nog kämpigt att klara utan stopp men vi ska försöka.
Har hört att easystaren ska kunna bära med sig ganska mycket vikt, det jobbiga är bara att ha vikt i nosen.
Kanske blir att bygga om och ha batterierna i kroppen under vingen istället.
Vi får se. Har 2st 3S3700mAh accar också men dom väger endel.

Dufniall
2012-04-05, 22:40
Her lidt respons på FPVLAB:

http://fpvlab.com/forums/showthread.php?4812-Longest-flight-with-a-Easystar&p=80116#post80116

Skrotiz
2012-04-06, 12:47
När vädret tillåter så ska vi göra lite tester, vet att jag brukar vara uppe ca 30min på en 3S2200 acc när jag kör med fpv.
Det är dock i "cruise mode" så det blir inga höga hastigheter.
Vi ska köra med en gps i planet så vi kan mäta total sträcka och förbrukning vid olika hastigheter för att ta reda på vars mest ekonomiska farten ligger.
Sen ska den tilltänkta sträckan flygas med fpv(och följebil) för att konrollera hur mycket batteri vi förbrukar.

Målet är att UAV planet ska klara sig utan stopp, vi får se hur mycket batteri det krävs för de.

Skrotiz
2012-04-08, 10:42
Vi har nu suttit och programmerat autopilot hela kvällen igår, det är mycket att göra för att få allt å fungera.
Än sålänge är funktionerna bara testade genom simulering i datorn och vi har nog många veckor kvar innan vi kan testa i luften.
Finns intresse så kommer vi lägga upp en server där det kommer gå att streama live från flygningen, från åtminstonde en av kamerorna ombord.
Kommer givetvis även gå att se filmen från försöket i efterhand då alla kanske inte är uppe den tid vi tänkt flyga.
Nu åter till ritbordet för att ta reda på lite mer uppgifter om hur mycket batteri vi kan tänkas behöva.

Boopidoo
2012-04-08, 14:27
Jag TROR inte ni kommer kunna ha en så hög hastighet med en Easystar. Plus att det skulle ta för mycket amps och batteri skulle hålla väldigt kort tid.
På FPVLAB finns där en som har en flight på 46 km (23 ut/23 hem)på et 3 cell 5000mah. Där är dog inget svar på setup, vind, snit hastighet och tid i luften. Men verkar kunna göras iallafall. Så go for it !

Har gjort en fråga där, för se vad dem svarar.
Va, 40km/h är väl inte så fort med en EZ*? Titta på den här flygningen avseende hastighet och strömförbrukning. Drar ca 4A vid 40km/h.


http://www.youtube.com/watch?v=RbLAXuGACWc

Skrotiz
2012-04-09, 12:56
Batteri kapacitet visar sig bli besvärligt.
Antingen måste vi lasta på mycket(3S10Ah/980g) batteri i planet eller så måste vi hitta en effektivare motor/prop kombo.
Återstår dock att ta reda på vilken fart planet håller vid 5A förbrukning(50% gas).

Skrotiz
2012-04-09, 22:28
Har beställt lite grejjer och förhoppningsvis får vi testat hur långt vi tar oss per mAh nästa helg.
Det som behövs nu är något sätt att räkna ut sträckan vi flyger, kan hända att vi skickar upp en gps som spelar in turen vilket känns enkelt.
Mer svar kommer efter nästa helg.

Boopidoo
2012-04-12, 21:06
Ett alternativ kan ju vara att välja ett annat flygplan. Kan nog bli svårt att lasta en EZ* med 10Ah + elektronik och få den att flyga effektivt. Välj en större modell alternativt ett segelflygplan som exempelvis Easyglider som borde vara bra mycket effektivare än EZ*.

EDIT: Var fick ni siffran 3S10Ah ifrån? Som sagt min EZ* drar ca 4A vid 40km/h och då är det lastat med ett 3S3Ah batteri.

Skrotiz
2012-04-13, 06:52
Har beställt en easyglider pro mest för vingarnas skull, tyvärr verkar ju den vara ganska trång i kroppen för att lasta full med prylar.
3S10Ah är 2 parallell kopplade 3S5000mAh accar, kollade på det bara för att få veta vikten med mycket batteri.

Ska kolla hur mycket min drar vid vilken hastighet så blir det lättare att räkna sen.
Beställde även en wattmeter som kom hem och den kommer nog till användning.

Boopidoo
2012-04-13, 11:21
Om du lyckas att få plats med utrustningen i EZG så tror jag att den är bra mycket mer effektiv, dels pga utformningen av flygkroppen samt att den har en dragande propeller som du dessutom kan ha anpassa mer i storlek än på EZ*. Men för att få plats så blir det nog att skära och greja en hel del med flygkroppen.

Skrotiz
2012-04-13, 15:24
Det är sant. Tyvärr är ju propellern just dragande vilket innebär att att den hamnar mitt i bilden när man har kameran "i cockpit".
Det hade ju gått att bygga om till pusher prop alternativt ha kamera under planet i kombination med landställ.
Ska kolla lite hur det ser ut med möjligheter att montera servon bak i kroppen för att frigöra plats för utrustningen.
Det som ska rymmas i planet är; kamera med videosändare, mottagare, en mobil, ett arduino kort och batteri nog för att klara 40km flygning.
Känns som att det kan bli trångt i easyglidern.
Men det är ju ett alternativ värt att kolla upp.
En stor pusher prop är väl inte sämre än en dragande med samma mått?

Skrotiz
2012-04-13, 16:57
Kom att tänka på en till sak.
Jag har ju planerat att använda neodium magneter till att fästa kamera pod och lastlucka.
Kommer dessa störa ut elektroniken jag har i planet?
Vore ju trist om de blir knas pga magneterna, tror inte att dom ska störa radiostyrningen och radiolänken iaf.
Någon som har erfarenhet av att ha magneter nära gps och annan utrustning?

PatrikE
2012-04-13, 19:46
Det är bara om du ska ha magnometer(Kompass) som du får strul mod magneter.
Jag fäster upp fotoriggen(650g) på min Quad med en 16 kg magnet utan problem.

Boopidoo
2012-04-13, 20:25
Äh, så länge man inte har en CMOS-kamera så tycker jag att en propeller i bilden kan ge lite mer känsla. Fråga er vad som är viktigast, en bättre presterande plattform för er UAV eller en propeller i bild?


http://www.youtube.com/watch?v=bPuS8Rj_Thg

En pusher prop har sämre effektivitet på ett flygplan än en tractor prop. Den största anledningen till detta är att flygkroppen stör luftflödet som kommer till propellern vid pusher-konfigurering. Propellerns uppgift är ju att accelerera luften och det blir mindre effektivt vid ett stört/turbulent luftflöde. Det finns dock vissa fördelar men vad jag förstår är det endast i mycket låga hastigheter, exempelvis kan nog pusher-konfigurering på en multirotor vara mer effektiv.

Bla kan man ju fråga sig varför de flesta fullskalaflygplan har tractor- och inte pusherkonfigurering.

Skrotiz
2012-04-14, 11:39
Värt att fundera på, dessutom blir inte propellern ivägen när man kollar åt sidorna(vilket jag gör en hel del).
Då var de ju bara dedär med att veta om vad de är för kamera jag använder, har för mig att det är en cmos kamera men är osäker.
Vet att de är en kina kopia på sony 1/3" chipkamera i pal format.
Vad händer om man använder cmos kamera, är det då propellern får svängda, konstiga blad??

Skrotiz
2012-04-14, 13:02
Efter att ha kollat jämförelser på nätet så tror jag att jag använder en ccd kamera, men är lite osäker.

PatrikE
2012-04-14, 13:58
Det märks snabbt om du testar att filma genom propellern.. ;)
Har du Cmos så brukar propellern att se ut som en massa ränder.

Skrotiz
2012-04-14, 14:43
Verkar som att jag använder ccd kamera, har kollat där jag köpte den så är till 99% säker på att det är CCD.
Jag funderar däremot på nåt liknande detta.
28256

jocke1963
2012-04-14, 14:48
.
Finns intresse så kommer vi lägga upp en server där det kommer gå att streama live från flygningen, från åtminstonde en av kamerorna ombord.

Såklart!

Skrotiz
2012-04-14, 15:39
Blev riktigt kluven i mina planer då jag har två alternativ:
1- Köra EZ* med EZGlider vingar, där det finns gott om plats i kroppen.
2- Bygga ny plattform av EZGlidern, trångt i kroppen men fint plan. Dragande prop i nosen på gott och ont. Går att bygga om.

Har suttit och kollat mycket på EZGliderns kropp för att se om den rymmer allt jag vill ha, med servon monterade i stjärten och 2S10Ah acc i batterifacket så kanske resterande utrustning ryms.
Får kolla mer på detta...

2012-04-14, 23:37
Du kan ju köra tvåmotorigt. Då försvinner ju propellrarna ur bild men man kanske tappar i effektivitet. Nån som har koll på det?

Skrotiz
2012-04-15, 02:02
Har hört att man tappar i effektivitet på det, dock inte riktigt förstått mig på varför?

Boopidoo
2012-04-15, 09:37
Varför ha 2S istf 3S? Kör med propellern i bild, så störande är det ju inte. Får någon utrustning inte plats så kan den monteras utanpå flygkroppen. Tom batteriet kan nog placeras utanpå med vissa modifieringar och aerodynamiska anpassningar.

Utan motorställning och fällbar propeller så kommer den nog också glida rätt bra.

Vad var det för elektronik ni skulle utrusta den med (kamera, vtx, rcrx, osd, ap)?

Skrotiz
2012-04-15, 11:27
Varför jag börja räkna på 2S var för att det bli mer mAh/g på lägre spänning, och vi kanske inte behöver 3S.
Propellern blir nog i bild, inte säkert att vi kommer köra med folding dock, men de ser vi sen.

Vi ska ha kamera(2st är målet), vtx, och arduino kort(för osd, ap, mm) kopplat till en android mobil(vars den ska rymmas?).

Boopidoo
2012-04-15, 13:58
Tror inte att det blir korrekt om du räknar så, tror att du bör räkna effekt istället. Effekt är ju P=U*I så om du går ned i spänning behöver du mer ström för att uppnå samma effekt. Så om du räknar W/g blir det nog inte bättre med 2S än 3S men det beror ju givetvis på vilken utrustning du tänker driva med batteriet och vilka späningsomvandlingar som eventuellt krävs.

Det för mig till frågan om ni har sammanställt utrustning och drivspänning för er utrustning?

Skrotiz
2012-04-16, 11:43
Det som ska vara med i planet är följande:

Kamera med vtx och pan&tilt - 131g
Arduino kort - 35g
2st 3S500mah accar till att driva videoutrustning och arduino kort(kan behövas mer beroende av flygtiden). totalt 96g
En Android telefon, Galaxy S2 väger 171g
Totalt 433g + kablage.


Detta är alltså spikat och vi kommer inte undan från det.
Sen tillkommer radiostyrning och drivlina.

3S2200 accarna jag har väger 185g/st
3S3700 accarna jag har väger 313g/st
2S5000 accarna jag har väger 285g/st
30A ESC 29g
Mottagare 9g
Motor??


Om det går att köra en 2S setup så blir det 10Ah med mina accar och 570g batterivikt, dom passar dessutom kanon i easyglidern.
Skulle bara behöva veta vilken motor jag ska ha då(den blir monterad i nosen).

Vi kommer driva både Arduino kortet och kameralänken från 12V.

Boopidoo
2012-04-16, 15:57
Det spelar ingen roll att du har mer Ah/g med 2S än 3S. Det som spelar roll är Wh/g och då vinner du ingenting med att ha 2S. Det kommer att krävas 50% mer ström att uppnå samma effekt med 2S vs 3S.

Då både kamera och Arduino drivs med 12V är mitt tips att köra allting på ett stort 3S-batteri. Det borde ge mest Wh/g (mindre vikt för kontakter och kablar) och vara enklast att installera. Alternativt två parallellkopplade 3S. Skippa 2S då du inte vinner någonting, snarare tvärtom.

Jag har några Turnigy Nano-Tech 3S6Ah som fungerar ypperligt. Om du kan minimera antalet batterier och batterikontakter så ökar du även säkerheten och gör installationen enklare. Det blir även enklare att övervaka batteristatus om du endast behöver övervaka ett batteri istället för minst 3st.

Skrotiz
2012-04-16, 18:44
Kolla gärna in min andra tråd under Flygplan EL.
Där har jag funderingarna på vilken drivlina jag ska använda mig av.
Blev tipsad om att använda 2S dära, har inte bestämt ännu hur jag ska göra men sålänge jag kommer 40km på medhavda batterier så är jag nöjd.

Boopidoo
2012-04-16, 20:38
Jo, jag har svarat Mr J i den tråden. :)

Jag tror inte att det är några problem att komma 40km med 3S10Ah om du har en EZG. Tror faktiskt att du kan banta batterimängden en hel del.

Ett tips är ju att göra flygtester där du med hjälpa av en OSD kontrollerar strömåtgång, hastighet och tid. De beräkningsprogrammen som finns är ofta endast kapabla att räkna statiskt effekt och den slutar att ge korrekta resultat när hastigheten är allt annat än 0km/h. Så riktiga flygtester är A och O. Det gäller dock att hitta en bra kombination av motor och propeller. För EZG är detta betydligt lättare än EZ* eftersom den senare inte kan ta större propeller än 6".

Jag tror att du kommer att landa någonstans mellan 5 och 10Ah med ett 3S-batteri och det ger ju dig en aning om hur högt strömuttag du kan tillåta, dvs 5-10A, för att hålla 40km/h. Kanske den här motorn skulle vara lämplig? Den är relativt lätt, kan prestera 200W vilket borde räcka för att starta med en EZG i motvind och borde vara kanske snål i marschhastighet med en 10x3.8"-prop eller liknande. Du vill ju inte ha ett monster som klarar av att stiga jättefort eller gå jättesnabbt då det sällan går att kombinera med att effektivt kunna marscha i en relativt låg hastighet som 40km/h.

Ett bra exempel tycker jag är kajakmannens monster på hans eAVA. Den motorn är grym och propellrarna större än på mina mindre flygplan. Den stiger uti h*****e snabbt men är nog inte så effektiv att ligga och snålköra.

Skrotiz
2012-04-16, 22:56
Kanske den här motorn skulle vara lämplig?
Vilken tänkte du på?

Boopidoo
2012-04-17, 06:56
Hoppsan, jag glömde länken: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21478__NTM_Prop_Drive_28_26_1000KV_315W.html

Skrotiz
2012-04-19, 18:13
Sitter och bygger easyglider, det blir med all säkerhet det planet som får genomföra resan då det verkar mer lämpat för en långflygning fullastat med prylar.
Har monterat sid/höjd servona längst bak i stjärten och förhoppningsvis blir det nog med vikt för att kompensera kameror etc i nosen.
Bilder kommer när jag lyckats fota lite ;)

Skrotiz
2012-04-23, 10:14
Easyglidern ska provas med 3S3700 och en EMAXX motorn med 10x6 propeller.
Komemr genomföra en längre fpv flygning så snart planet är ihopmonterat för att kontrollera strömförbrukning.
Då jag saknar OSD så komemr jag flyga med en wattmeter i "cockpit" för att hålla koll på värdena.
Mer info kommer(och snart lite bilder också).

Impulze
2012-04-23, 18:15
nu bygger du redan, men en Cularis kanske hade varit grejjt utrymmesmässigt. Vart har ni tänkt er flygningen?

//Matte

Skrotiz
2012-04-23, 18:48
Jo den hade varit riktigt fin men de blir lite större plan, med större motor, propeller batterier, landningsbana och diverse.
Men till nästa projekt kanske ;)

Fick hem lite prylar så bygget kan fortsätta.

Motor:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=28637&d=1335199439

Propeller folding:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=28632&d=1335197672

Och för att minnas vars det begav sig i början:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=28636&d=1335197754

marell01
2012-04-23, 23:06
Coolt!

Skrotiz
2012-04-24, 07:11
Och flygningen kommer äga rum i norrbotten, detaljer och resväg kan vi gå in på senare ;)

Skrotiz
2012-04-26, 14:53
Har nu stött på lite funderingar.
Ska montera navigationsljus och landningsljus på planet vilket inte är några problem.

Däremot så kommer jag vela ha landningsställ på planet, detta dels för att jag gillar att kunna starta och landa från marken men även för att kunna ha en kamera monterat under planet.

Jag tror att det kommer bli infällbara ställ eftersom dom då inte blir ivägen för kamerans synfält under flygning också vore det ju kul att ha infällbara då jag inte har det på någon modell i dagsläget.

Men jag funderar om jag kommer tvingas sätta ställen i vingarna så att planet inte blir vingligt på marken?

Sen har jag inte riktigt listat ut hur jag ska få plats med ställen i kroppen för jag vill ju inte att dom hindrar luftflödet under flygning då planet ska flygas långt och måste ha bra effektivitet, men det kommer jag nog på.

Har tänk köra med 3-punkts ställ med ett hjul i nosen och två bak, om någon har tips så är de bara säga till :)

Boopidoo
2012-04-26, 16:33
Det blir alltid en kompromiss med landningsställ. Ta en rejäl funderare om ni verkligen vill ha det. Det innebär mer vikt och större luftmotstånd. Har ni någon priolista på vad som måste finnas och vad som inte är lika viktigt, dvs "need to have" och "nice to have"?

Skrotiz
2012-04-26, 20:44
Vi måste ju inte ha landningsställ men jag vill gärna ha det.
Först och främst för att jag vill kunna lyfta och landa från marken.
Sen för att det gör kamera installation under planet enkelt.
Och sen för att jag tycker de hade varit roligt att ha.

Så de blir väl en vill, en behöver och en bra att ha.

Ska fundera på det...

Skrotiz
2012-05-01, 16:13
Tror landningställen får stå över på detta plan, blir nog mycket jobb utan för att klara deadline så kändes onödigt att ge sig in på att konstruera landningsställ som fungerar riktigt bra i luften.

Vi har nu börjat programmera lite med arduino kortet som vi kommer använda som kontroll system i planet och ganska fort visade det sig att det kommer mest bara vara extra vikt att släpa med en mottagare i planet för att flyga det via rc länk.

Vi får se hur det blir men det lutar mer och mer mot ett helt autonomt plan, eller inte riktigt hel autonomt då vi kommer kunna styra det hela tiden fast målet är ju att det ska flyga av sig själv.
Som det är nu så är det nog bara landningen vi kommer styra då vi knappast hinner programera in ett landningsprogram eftersom det kräver en hel del finlirande med koden för att klara landningen perfekt oavsett väder.
Men man ska aldrig säga aldrig, vi kanske får tid att fixa det också, utan landningsställ blir landnings ögonblicket inte lika känsligt eftersom planet kan ta ett lite hårdare nedslag då det buklandar.

PatrikE
2012-05-01, 17:52
Vad har ni för sensorer planerade?

Skrotiz
2012-05-02, 15:15
Vi kommer köra med en android mobil där vi plockar ut gyro och accelerometer värden.
Vi får även ut gps och kan ha internet uppkoppling via mobilen.
Mobilen kopplas till arduinot och kommer agera styrenhet, så alla uträkningar sker i mobilen och sen skickar den kommandon till arduino kortet som i sin tur styr servon och utrustning.
Vi kollar på möjligheterna att sända video via samma länk för att på så vis slippa ha med oss vtx och därför bli begränsad i räckvidd.
Sålänge internet uppkopplingen är stabil kommer planet gå att styra helt och hållet från en dator.
Då en internetuppkoppling kan fela så kommer vi programmera in så planet bibehåller höjd och cirkulerar runt platsen där länken bryts.
På så vis slipper vi otrevliga överraskningar ifall det felar.
Vi kanske dock bör köra med gyro på höjden ifall mobilen lägger av för då tappar vi ju även gyrosensorerna i.

andreas77
2012-05-02, 15:39
Intressant projekt! Hur har ni löst kommunikationen mellan mobilen och arduinokortet?

Impulze
2012-05-02, 20:32
Litar ni verkligen på android :)

Boopidoo
2012-05-02, 20:41
Litar ni verkligen på android :)
Finns väl till dags dato inget bättre alternativ. ;)

simonarvestrand
2012-05-02, 20:55
Finns väl till dags dato inget bättre alternativ. ;)

+100

theailer
2012-05-02, 21:30
Maemo är bättre =)

Skrotiz
2012-05-03, 11:34
Tror inte android kommer bli något större problem bara vi finslipar programmet så slipper vi nog bekymmer.
Börjar närma sig testflygning för kontroll av batteriåtgången, vi planerar att köra med fpv och vanlig rc-länk med följebil under testflygningen så nu gäller det bara att hitta ett lämpligt ställe att prova på.

Skrotiz
2012-05-09, 12:56
Intressant projekt! Hur har ni löst kommunikationen mellan mobilen och arduinokortet?

Med en usb kabel emellan bara.
Vi kör med arduino mega adk rev3 och då finns ju en usb port att koppla mobilen till.
Däremot verkar det vara nå tjall med just Samsung Galaxy S2 som gör att det inte fungerar men det verkar finnas lösningar på det problemet.

Om vädret tillåter blir det testflygning av planet på lördag, fast då enbart med rc utrustningen.
Sen blir det att slänga in allt annat och planera för testflygning av autopilot systemet.

Skrotiz
2012-05-10, 17:06
Då har det byggts lite och kommer fortsätta bygga ikväll.

Vingarna är klara och kroppen med servon i stjärten ihoplimmad.
29077

Har även kollat in utrymmes möjligheterna i nosen för att rymmas med arduino kortet, mobilen och bägge accarna och det ser lovande ut tack vare monteringen av höjd&sidroder servon i stjärten.
Den monteringen kommer även hjälpa till med TP då det blir extra vikt i nosen med all utrustning, men 2st servon i stjärten väger mycket som tur är.

Kameran kommer monteras där cockpit kåpan skulle ha suttit i en hemma byggd kamera pod, den ska ha pan&tilt funktion och kommer skicka bilden via arduinot-mobilen-internet till kontroll datorn.
Sen ska ju rc mottagaren in dära också som backup.

Autopiloten kommer testflygas i easy staren eftersom denna klarar en krasch bättre och dessutom vill vi inte riskera att förstöra det planet som ska användas senare.

Min enda fundering nu är vars tusan jag ska rymmas med fartreglaget men det löser nog sig.

Ikväll ska vi börja programera arduinot och mobilen för fjärrstyrning över internet och tanken är att sedan testa det tillsammans med kamera i en radiobil för att kolla hur det fungerar rent praktiskt att köra radiobil med en kameralänk över internet och över långa avstånd.
Då får vi även svar på om det blir mycket fördröjning alternativ många avbrott i uppkopplingen och vad som händer vid ett avbrott, ifall det kopplar upp igen eller om de hänger sig.
Känns tryggare att testa detta på marken ;)

Så snart kommer det bli test dags för ny planet, köra rc-bil över internet och prova autopilot i easystaren.
Mycket roligt att se fram emot :)

Skrotiz
2012-05-10, 23:24
Fick nu ihop planet så det är redo för testflygning, bara TP justeringen kvar genom att flytta accen till rätt läge.
Mätte effekten och det blev 11.8A och 149W vid mjukstart och max 14,8A och 169W.
Ska bli intressant att prova planet på lördag men jag funderar om jag ska använda 3S2200 eller 3S3700 accar då.
Kanske får prova med bägge...

Boopidoo
2012-05-11, 09:26
Ta med båda, den flyger nog lite stabilare med ett tyngre batteri om det är blåsigt.

Skrotiz
2012-05-11, 09:50
Jo det stämmer ju och dessutom är den ju tänkt att flygas med 2st 3S3700 accar(om det behövs) så lika att vänja in sig på lite tyngre plan.

När jag testkörde motorn hemma med wattmetern inkopplad fick jag känslan av att vi kanske inte kommer behöva så mycket batteri med oss i planet.
12A vid fullgas och stillastående plan med teoretisk pitchspeed på 70km/h.
Det bör betyda att vi kan hålla ganska hög fart på flygningen och utan att behöva ha med så mycket batteri.

Teoretiskt så klarar vi 30min på 12A förbrukning med 2st 3S3700 accar och 20% kvar i batterierna.
Dock så tror jag ju att förbrukningen kommer sjunka när planet väl är i luften.

Testresultaten kommer bli intressanta att granska.

Boopidoo
2012-05-11, 10:00
Det är dock sällan mest ekonomiskt att köra på fullgas, lägre hastighet ger lägre luftmotstånd. Jag skulle räkna på 50% i reserv om ni har den möjligheten.

Skrotiz
2012-05-11, 13:41
Jo vi kommer inte flyga på fullgas.
Vi ska testa fram och försöka lägga oss på den mest ekonomiska hastigheten.
Har planerat att hålla minst 40km/h i snittfart så vi får se vad det visar sig ge för resultat.

Uträkningen var bara en fingervisning om ungefär vilken aktionsradie vi kommer få med planet.
Efter testflygningen av sträckan vet vi exakt.

UndCon
2012-05-11, 14:41
Jag brukar avverka 1.5-2 mil med min Skywalker på ett batteri och då är det "blandad körning" dvs vanlig FPV

//UndCon

Skrotiz
2012-05-12, 15:13
Hur mycket batteri förbrukar du då?
Vi planerar att prova flyga sträckan med 2st 3S3700 och fpv med batteriövervakning för att få koll på hur mycket batteri vi faktiskt använder.
Problemet är bara att jag mest troligt kommer behöva ett filter då vi tänkt driva allt från samma batteri men jag har ännu inte lyckats tagit reda på vad för komponenter jag ska ha till det.
Några tips?

Impulze
2012-05-12, 18:35
Kolla inlägg 14 i denna tråd.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1339007

//Matte

Skrotiz
2012-05-13, 08:44
Tackar!
Då vet jag hur jag ska göra :)

Skrotiz
2012-05-14, 10:30
Pga väder så blev det ingen premiär med nyplanet under helgen som var.
Får hoppas på mindre blåst till helgen.

UndCon
2012-05-14, 10:41
Hur mycket batteri förbrukar du då?
Vi planerar att prova flyga sträckan med 2st 3S3700 och fpv med batteriövervakning för att få koll på hur mycket batteri vi faktiskt använder.
Problemet är bara att jag mest troligt kommer behöva ett filter då vi tänkt driva allt från samma batteri men jag har ännu inte lyckats tagit reda på vad för komponenter jag ska ha till det.
Några tips?

Motorn drivs vanligtvis av en 3S 5000mAh och då är den inte slut ännu - jag landar för att jag har varit för lat för att löda in en kabel som mäter videolänkens batteri till min OSD (jag har redan det som krävs)

//UndCon

Skrotiz
2012-05-18, 08:42
Ok.
Igår var det tänkt att provflyga men regn stoppade dom planerna.
Idag regnar det också men imorn tror jag att ja lastar in planet i bilen och åker dit vädret är bättre.

Sen har vi lite jobb framför oss när det gäller autopiloten men den planerade flygningen är nu 42 dagar bort så vi har lite tid på oss att reda ut det.

Skrotiz
2012-05-20, 03:07
Nu var det provfluget!
Långt ifrån någon raket men 220W blev maxnoteringen med 18A i peak.
Full gas provades under en 5min mätning i luften och det visade att planet då förbrukar 6Ah(500mAh/5min).
Har dock inga uppgifter på hastigheten men det ska vi ta reda på.
Däremot så är motorn i minsta laget speciellt med tanke på att vi planerar att lasta in mera prylar vilket kommer bli bekymmersamt speciellt under starten...

Skrotiz
2012-05-28, 10:56
Tyvärr har vi kört i väggen med detta projekt för stunden.
Vi har ej lyckats upprätta kontakt mellan Arduino kortet och mobilen(Samsung Galaxy S2).
Just denna modell av mobil verkar ha problem att fungera ihop med arduino kortet.

Vi siktar på att klara av delmålet som är fpv flygning av sträckan också får vi se hur det går med autopiloten/uav systemet.

Så nu ska det sista byggas ihop för att ha planet redo för flygturen och sen inväntar vi bara bra väder :)

simonarvestrand
2012-05-28, 15:53
Jag har en Htc desire över ifall den skulle funka bättre?

Skrotiz
2012-05-29, 11:50
Om den har gyro och accelerations sensorer så funkar en sån.
Men vi kommer nog få igång usb kommunikationen så småningom.
Men det kan hända att vi bygger ett system som inte är beroende av en mobil istället.
Då blir det att köra med lösa givare, gyron och sensorer.
Återstår att se hur det går. Tror easystaren blir försökskanin för det projektet.

Skrotiz
2012-05-30, 08:16
Någon som vet vilka kontakter jag behöver på en antennförlägnings kabel till Min Futaba 7C 2.4Ghz?
Behöver flytta ut antennen så jag kan ha den på biltaket för annars lär räckvidden bli lidande även fast vi har taklucka.

Ska skruva isär radion ikväll men hade behövt få beställt kabel snarast då vi tänkte genomföra en flygning i helgen.

rfnoise
2012-05-30, 17:53
Tja Skrotiz! Kul projekt! Bor du i närheten av Stockholm? Jag har några sådana korta liggandes med mini-sma i ena änden och sma i andra: http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/auc-is8syoji/cabinet/sma-mini-pci.jpg

Är du i närheten så kan du komma över och få den snabbt! Du behöver skarva men det hade du säkert i tanken ändå. :)

/Calle

Skrotiz
2012-05-31, 07:44
Hej!
Tyvärr bor jag ca 120mil norrut så det blir lite väl lång resa för kontakter.
Men tack för erbjudandet! :)

Copterdude
2012-05-31, 08:29
Hej!
Tyvärr bor jag ca 120mil norrut så det blir lite väl lång resa för kontakter.
Men tack för erbjudandet! :)

Köpte min här.

Vet inte om du ska ha SMA eller RP-SMA men här har du båda. RP-SMA sladden är rätt kort, den räckte precis på min DX6i så kolla innan att det är rätt längd.

http://www.lawicel-shop.se/prod/Interface-Cable-SMA-to-UFL_563205/Tradlost--Wireless_65968/SWE/SEK

http://www.lawicel-shop.se/prod/Interface-Cable-RP-SMA-to-UFL_787422/Sparkfun_64668/SWE/SEK

Skrotiz
2012-06-03, 18:45
Har nu lödit ihop lc-filter till planet och ska börja med installationen av kamera och videolänk.
Har sen stött på problem då mina accar jag planerat att använda är lite för tjocka för att rymmas(pga. att dom svällt lite).
Batteri utrymmet på EZglidern är ju ett långt smalt fack under vingen, jag kan packa in båda i batteri utrymmet men då blir dom nog kvar dära för gott.

Får se hur jag löser detta, kanske får beställa nya accar...

En hardcase med måtten 46x24(bredd x höjd) ligger just lite löst. 58x25xca:264mm är max jag får in

Boopidoo
2012-06-03, 22:33
Hur blev det, har du valt 2S eller 3S?

Skrotiz
2012-06-04, 07:18
De blir 3S eftersom jag då kan driva allt från samma batterier och motorn behöver spänningen för att orka planet som kommer väga ca 1500g.
Beställde 2st 3S3000 LM Fast Charge 20C då dessa bör passar perfekt i planet.
Beställde även en E-OSD så jag har koll på batterierna.
Ska se om jag lyckas bygga in RSSI signalen på den andra kanalen för batteriövervakning för det vore kanon.

Om allt hinner komma hem(svensk butik) så blir flygningen genomförd i helgen.
Återstår att se hur det fungerar med sändarantennen i bilen och öppen taklucka.

Skrotiz
2012-06-04, 10:39
Sitter än en gång och söker nåt att spela in analog video på och från svensk butik.
Hittar inget annat än till usb och hade helst sluppit ha en laptop med mig...

Några tips?

Impulze
2012-06-04, 10:47
bara kolla beggat marknaden på dv-kameror. Dom ska ha video-in.

//Matte

Impulze
2012-06-04, 10:50
En sån här har jag.

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_MV960_39771535.htm?ca=1_12&w=3
Fast han är då 1000:- för dyr.
//Matte

tvbcom
2012-06-04, 10:55
Jag köpte en sån här på Jula
http://www.jula.se/2-kanals-dvr-spelare-mpeg-4-441104
Testat lite & verkar funka OK

numnutchris
2012-06-04, 11:10
Jag köpte en sån här på Jula
http://www.jula.se/2-kanals-dvr-spelare-mpeg-4-441104
Testat lite & verkar funka OK

Har du lagt ut nåt på nätet? Har kikat lite på den men inte kommit till skott... än :)

Mr J
2012-06-04, 11:48
Dessa ska ha Video-In.

THE MEGA LIST
MiniDv camcorder list

CANON
MV600i Mini-DV Used by Frazz (http://vimeo.com/user373151), Mongrel (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=188203)
MV960 Used by Gizmointhesky (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=43213) , Impulze (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=35494) , RolandS888 (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=221284), Robin4 (http://vimeo.com/user1574610), FPV-Leif (http://vimeo.com/user357470)
MV5 Mini-DV 1CCD
MV5i Mini-DV 1CCD
MV5iMC Mini-DV 1CCD
MV500i Mini-DV 1CCD
MV530i Mini-DV 1CCD
MV550i Mini-DV 1CCD
MV630i Mini-DV 1CCD
MV700i Mini-DV 1CCD used by cncoz (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=174274)
MV730i Mini-DV 1CCD
MV750i Mini-DV 1CCD
MV830i Mini-DV 1CCD
MV850i Mini-DV 1CCD
MVX200i Mini-DV 1CCD
MVX250i Mini-DV 1CCD
MVX330i Mini-DV 1CCD
MVX350i Mini-DV 1CCD
MVX20i Mini-DV 1CCD
MVX25i Mini-DV 1CCD
MVX30i Mini-DV 1CCD
MVX35i Mini-DV 1CCD
MVX40i Mini-DV 1CCD
MVX45i Mini-DV 1CCD
MVX3i Mini-DV 1CCD
MVX2i Mini-DV 1CCD used byIntense Tobac (http://vimeo.com/intensetobac)
DM-XM2 Mini-DV 3CCD
DM-XL2 Mini-DV 3CCD
HV20 HD camcorder used by Mr.Pibb (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=103939)

SONY
DCR-TRV900 mini dv Used by Pepelatz (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=108504)
DCR-SR100 HDD, 9.6 mbits HQ Used by Carlyle Harper (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=142003)
DCR-HC90E Used by Unpoor (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=129109)
DCR-SR80 Used by Spud (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=3917)
DCR-SR60
DCR-PC8 Mini-DV
DCR-PC9e Mini-DV
DCR-PC100 Mini-DV
DCR-PC101 Mini-DV
DCR-PC105 Mini-DV
DCR-PC108 Mini-DV
DCR-PC109 Mini-DV
DCR-PC110e Mini-DV
DCR-PC120 Mini-DV
DCR-HC30E Mini-DV
DCR-HC32E Mini-DV
DCR-HC39E Mini-DV
DCR-HC40 Mini-DV used by KeithLuneau (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=6857)
DCR-HC42E Mini-DV
DCR-HC90E Mini-DV
DCR-PC1000E Mini-DV
DCR-PC55E Mini-DV
DCR-PC350E Mini-DV
DCR-VX2100E Mini-DV
HDR-FX1E HDV
DSR-PD170P DVCAM
HDR-HC1E HDV
DCR-TRV11 Digital-8
DCR-TRV22 Digital-8
DCR-TRV33 mini dv used by Pratorian (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=170868)
DCR-TRV350 Digital-8
DCR-TRV351 Digital-8
DCR-TRV351 Digital-8
DCR-TRV800 Digital-8 used by Mr.Pibb (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=103939)
DCR-TRV39 mini dv
DCR-TRV460 Digital-8 used by LHTPlane (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=206927)
DCR-TRV60 mini dv
DCR-TRV70 mini dv
DCR-TRV80 mini dv
DCR-TRV950 mini dv
DCR-TRV480E Digital-8
DCR-IP1E MICROMV
DCR-DVD405E (DVD camera recorder) used by HaKK (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=41058)
DCR-DVD101 (DVD camera recorder) used by FPVExtremer (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=272013)

JVC
GR DVL9800 Used by Ahernar (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=262744)
GR-DVL820 Mini-DV
GR-D73 Mini-DV
GR-D93 Mini-DV
GR-D230 Mini-DV
GR-DX57 Mini-DV
GR-DX95U Mini-DV
GR-DX107 Mini-DV
GR-DX77 Mini-Dv
GR-DX97 Mini-DV
GR-D240 Mini-DV
GR-D290 Mini-DV
GR-DF470 Mini-DV
GR-DZ7 Mini-DV
GR-PD1 Mini-DV
GR-X5 Mini-DV
GR-D30
GR-D40
GR-D50
GR-D73
GR-D93
GR-D270EK
GR-D290EK
GR-DF470
GR-DV4000
GR-DV500
GR-DV70
GR-DV700
GR-DVX95EK
GR-DX300EGR-DX37
GR-DX57
GR-DX97
GR-DZ7EK
GR-PD1
GR-VPP9
GR-X5




PANASONIC
VD-RM55B DVD 1CCD
VD-RM75B DVD 1CCD
NV-GS200B Mini-DV
NV-GS250B Mini-DV
NV-GS400B Mini-DV
PV GS250 Mini DV
GR-DZ7EK
GR-D290EK
NV-DS30A
NV-DS38
NV-DS50A
NV-DS88B
NV-EX21EG
NV-GS5
NV-GS11GN
NV-GS15GN
NV-GS50A
NV-GS55GC
NV-GS70A
NV-GS120GN
PV-GS120 MiniDV used by bracky72 (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=192068)
NV-GS200GN
NV-GS250GN
NV-GS400GN
NV-GS50B
NV-GS70B
NV-MX500B
NV-VZ17B
VD-RM50
VD-RM70
VD-RM75B
SDRS100




SAMSUNG
VP-M110 SolidState
VP-X110 SolidState
VP-D270i Mini-DV
VP-X105L
VP-X105S
VP-X110L


HATACHI
VM-D975 digital 8 soon to be used by Martin Y (http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=246788)

tvbcom
2012-06-04, 11:55
Jag har letat baserat på den här listan, men många av dom finns inte längre i butik, för gamla.
Jag tror listan är lite väl gammal, såna här prylar har ju väldigt kort livslängd (byts ut mot nya versioner)

Skrotiz
2012-06-04, 12:05
Den på jula har jag ju kollat på förut men de hade jag glömt bort.
Blir nog en sådan då den drivs från 12V vilket är smidigt när man är ute i fält.
Då var de problemet löst, då är nästan allt klart för flygning.

Räknade ut att om jag sitter i bilen med sändaren i knät så har antennerna LOS genom takluckan på en yta av 100x70m på 100m höjd och 50x35m på 50m höjd. Det bör räcka.

Mr J
2012-06-04, 12:42
Jag har letat baserat på den här listan, men många av dom finns inte längre i butik, för gamla.
Jag tror listan är lite väl gammal, såna här prylar har ju väldigt kort livslängd (byts ut mot nya versioner)

Det har du helt rätt i, men det snackades ju om att leta begagnat så jag tänkte att listan kunde vara till hjälp ändå...

Skrotiz
2012-06-08, 07:07
Var igår och kikade på en Gopro Hero2 och det är väl inget dumt alternativ?
Då får man ju inspelning och kan ha den som fpv kamera eftersom den skickar av-ut medans den spelar in.
Och den spelar ju in i full hd.

Boopidoo
2012-06-08, 09:23
Nej men den är dyr och stör ganska rejält exempelvis UHF-utrustning. Om jag var på väg att köpa en dylik kamera skulle jag titta på foxtechs nya HD-kamera. Den har liknande funktioner men verkar bättre anpassad för FPV.

simonarvestrand
2012-06-08, 09:38
Goprohd2 tycker jag fungerar riktigt bra. dock gör jag inga långflygningar med longrangesystem men det funkar.
dock vore det nice med något som inte väger så mycket. på bixlern känner man enorm skillnad när man får på goproklumpen

rfnoise
2012-06-08, 11:14
Med risk för att kasta sten i glashus(!) - Jag får min HD2 idag så jag har inte testat själv men det sägs att det är lite lagg från både GoPro och Foxtechs kamera när man kör dem primärt? Jag ska testa själv men kommer att köra en vanlig minikamera via FPV som det är tänkt nu. Gopron kräver också mer ljus än en "vanlig" minikamera.

Har också hört om mycket störningar från Gopron, kanske kan klä den i folie? :)

Mvh,
Calle

Copterdude
2012-06-08, 11:29
Med risk för att kasta sten i glashus(!) - Jag får min HD2 idag så jag har inte testat själv men det sägs att det är lite lagg från både GoPro och Foxtechs kamera när man kör dem primärt? Jag ska testa själv men kommer att köra en vanlig minikamera via FPV som det är tänkt nu. Gopron kräver också mer ljus än en "vanlig" minikamera.

Har också hört om mycket störningar från Gopron, kanske kan klä den i folie? :)

Mvh,
Calle

2:an är dock mycket bättre än 1:an när det kommer till ljuset. Har kollat lite jämförelsevideos från tuben och där ser man klar skillnad. Flög FPV med min GP2 för första gången här om dan (med en trikopter). Det gick bra tycker jag om än lite vingligt.


https://vimeo.com/43556330

Jag kommer spela in "live-feeden" nästa gång och lägga upp jämförelse. Det kan dock dröja lite.. Inte ledig förren mitten av nästa vecka.. doh..

Impulze
2012-06-08, 16:37
Har använt både Gopro 1:or och 2:or och det enda som talar för en 2:a är att den ger ljusare bild vid sämre ljusförhållanden.
Det är i stort den enda stora skillnaden jag märkt. Men finns ingen anledning köra på en Gopro då du får Horyzon HD kameran för 1300:- och som väger 38gram.

//Matte

rfnoise
2012-06-08, 19:50
Det får bli båda helt enkelt!

MrOvanhill
2012-06-09, 00:43
Var hittar man Horyzon HD för den pengen? Jag är lite ute efter en HD-kamera som väger lite, jag...

tvbcom
2012-06-09, 06:20
Här:http://www.foxtechfpv.com/horyzonhd-full-hd-1080p-fpv-camera-preorder-p-498.html

Skrotiz
2012-06-10, 01:38
Det ryktas om att en film kommer upp under natten... ;)

Skrotiz
2012-06-10, 10:14
Mycket som ej blev som vi ville.

Breefing:

Efter en dag med inköp av ny 15,6" skärm på medimarkt och DVR recorder från jula så provflögs först quaden med några krascher som resultat.
Efter det började jag och lillebror bygga ihop "markstationen" för fpv systemet med inspelning och kring 3-snåret natten mot söndag gav vi
oss ut för att testa sträckan mellan Luleå-Boden.


Första start gjordes visuellt för att trimma in planet då vi nu körde med 2st 3S2200 accar och EZ* blev rätt framtung med det.
För att få till tyngdpunkten gick det åt 10g vikt och 2st AA batterier(!?) i stjärten.
Självklart började det ju regna nu tur som man har. :(


Skit bakom spakarna gav en krasch omedelbart efter kaststarten:banghead:, lite snabbfix och vi var uppe igen.


Väl intrimmat och klart för start så satte jag mig i bilen med skärmen i knät(och passagerar airbagen avstängd) medans lillebror kastade upp planet.
Lite vingligt men vi var iväg iaf, cirklade några varv runt bilen våran medans lillebror hoppa in bakom ratten och körde iväg.
Vi körde nu med takluckan öppen och vtx på bil taket, kan tilläggas att det hann bli lite blött i sätena innan vi kom igång och det regna in mera då vi körde.


Första flygningen varade i 3min innan skärmen blev svart, dubbelkollade med min lilla gamla skärm men där var det bara brus(panik!).
Efter lite tjatter i bilen så hittar jag igen planet högt upp rakt ovanför bilen när jag tittar genom takluckan.
Med lite is i magen och mycket högre puls än hälsosamt så spakar jag ner planet visuellt och gör en riktigt snygg landning på vägen 5m framför bilen medans vi fortfarande kör :applouse:.
Lyssnar man på ljudet i filmen hör man landningen.


Slutsatsen blir att kameran lagt av pga fukt/vatten.


Vi grejar på lite och får igång bilden igen, funderingen blir om vi ska våga testa igen och slutsatsen... "De vorde ju dumt å ge sig nu".


Upp en andra sväng och nu funkar det kanonfint, vi rullar på med bilen mellan 40-60km/h för att hålla jämn fart med planet.
Tyvärr stör det mycket då vi nu flyttat vtx till instrumentbrädan för att kunna stänga takluckan och slippa regnet, när planet befinner sig framför bilen
är det dock inga problem så vi ligger nu före bilen på halvgas.


När vi närmar oss avan blir det dags för korsning åt hö följt av några hundra meter raksträcka och sen korsning vä med 30-väg efteråt.
Nu kommunicerar vi ju bra i bilen så jag gör en ordentlig s-kurva med planet över korsningarna och sänker farten så vi hinner med i bilen.
Det är nu hus och träd vid sidan av så jag försöker lägga mig rakt framför bilen för å slippa störningar.


Här börjar jag få hålla mycket höjdroder för att inte tappa höjd men jag sjunker iaf och det börjar bli riktigt vingligt, katastrofen är nu bara sekunden bort.
Jag har ju knappt nå fart då jag dragit av för att vi ska hinna med i bilen med laglig fart, nu stallar vingarna lite och planet tippar våldsamt till hö och vä.
I sista sekund får jag upp fart på planet å lyckas stiga så jag kommer i säkerhet igen.


Resten av resan går bra tills kameran lägger av igen, nu är planet redan framför bilen så jag ser det om jag tittar högt uppåt i vindrutan.
Nu flyger jag visuellt framför bilen några minuter innan vi betämmer oss för att landa på vägen igen, lyckas tom landa i en p-ficka.


Det visar sig att kameran slocknat igen och dessutom börjar vi ha obalans i accarna(dom är använda mycket).


Pga att DVR recordern slutar spela in efter en stund utan signal och dessutom av någon anledning automatiskt(fast vi slagit av det) börjar spela in på kanal2 medans vi har kopplat vrx på kanal1 så spelar den tyvärr knappt in någonting efter andra starten.


Totalt blev det 20km flygning iaf och lite film.



http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TRFbA7lC8iU

Impulze
2012-06-10, 19:56
Ni måste vart duktigt sugen på flyga då ni trotsa regnet :) Själv skulle jag nog inte offra mina prylar och arbetstiden genom att flyga i regn.

//Matte

Skrotiz
2012-06-10, 23:00
Både väldigt sugna och mycket dumdristiga.
Jag vet ju att regn lätt stör ut videolänken på 5.8ghz men det fungerade faktiskt bra, problemet var ju att kameran la av pga vattnet.
Hade iofs gått att skydda kameran bättre men vi hade ju inte planerat att det skulle regna(vem planerar det iofs?).

Nästa försök blir vid bättre väder och med dom nya batterierna i EZ glidern, och då har jag även fixat inspelningen så vi(och ni) inte missar något.

Sen efter det så får vi se om det blir nå mera flygning i regn men då blir det med ordentligt skyddad utrustning isf.

Boopidoo
2012-06-11, 07:42
Ett mycket enkelt och bra knep för att göra utstickande elektronik mer vattentålig är att pensla på Plasti-Dip på utsatta delar som exempelvis öppna kretskort eller vid skarvar etc. Plasti-Dip är flytande eltejp och nu när jag börjat använda det är det minst lika oumbärligt för mig som KYDEX. :D

Jag tror att jag köpte mitt från nedanstående länk och då köpte jag 200g burkar i både rött och svart samt plasti-dip thinner för rengöring av penslar samt utspädning om det behövs någon gång.

http://stores.ebay.de/rcbaymodellbau/_i.html?submit.x=0&submit.y=0&dmd=1&_nkw=plasti&_sid=27046618

simonarvestrand
2012-06-11, 08:13
Känns som typ videolänk prylar skulle bli grymt varma om man skulle dränka in det i något som håller inne all den värmen som
dom brukar skapa ?

UndCon
2012-06-11, 08:47
PlastiDip fanns på Jula tidigare (lappen sittder dock fortfarande kvar på hyllan)

Kuntze har också
(http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=25&oldSidid=27&ArtGruppnr=319&UnderArtGrupp=A&ProduktOmrade=Lim-+%26+tejpprodukter&SokOrd=undefined)


Kanske inte så bra på videolänken men tex på ett MultiWiikort eller liknande är det smidigt.

Boopidoo
2012-06-11, 08:54
Inga problem att innesluta dem så länge man inte täcker kylflänsar etc. Det går ju fortfarande att plasta in skarvar och hål, kring kontakter etc. Krympslang är ofta bra men det blir sällan helt tätt. Det kan antingen bytas ut eller kompletteras med plasti-dip. Sedan är ju att dränka lite väl mycket kanske. Jag använder en pensel och brukar ofta måla på 5-6 relativt tunna lager.

För övrigt så släpper även plasti-dip genom en hel del värme, även om jag inte skulle rekommendera att helt täcka mycket varma delar som ex vtx.

Skrotiz
2012-06-12, 22:15
Det är ju något att tänka på, verkar vara ett bra medel om det bara går att pensla på :)

Var och flög lite idag, filmade även in det men blir lite fundersam över att inspelningarna blir så himla dåliga :s
På skärmen har jag ganska bra bild men när jag kollar på det inspelade materialet är det kass kvalité :(

Impulze
2012-06-12, 22:22
Ja det blir komprimerat på dvr inspelare därav bilden. Ska du ha okomprimerat material så ska du kolla efter en beggad dv-kamera.

//Matte

Skrotiz
2012-06-13, 18:27
Då kom jag ju på att fundera om de inte finns några digitala videolänkar?
Då bör man ju kunna få bättre bild.
Sen fundrar jag hur mycket sämre bilden blir ifall man förgrenar en utgång till två?

I min nuvarande setup har jag 2st utgångar på vrx och en har jag till skärmen medans jag ha delat den andra på två till dvr inspelaren, detta pga att den av någon anledning får för sig att börja spela in på den ingången som ej används.

Impulze
2012-06-13, 20:54
Finns digitala videolänkar, men dom är dyra och dom ger lagg. Jag har testat ett system som heter wimax och då är det som så, att antingen så har man bra bild och låg framerate eller kass bild och bättre framrate. Dom lider av ett konstant lagg som inte är önskvärt. Hade möjlighet att låna ett COFDM system men det avböjdes då det lider av lagg. Ändå kostar dom systemen flera hundratusen. Sen så kan jag informera om att då man får videobortfall digitalt så "warpar" man helt plötsligt , i en analog länk så uppstår oftast bara ett brus/flimmer.


Ska du splitta en videosignal så gör det med en videosplitter eller använd mottagare med 2 videoutgångar. Att använda en delning av en utgång till 2 ger i bästa fall en mörkare bild i sämsta fall bara flimmer.

Nä vi får glädjas över våra analoga länkar, det är verkligen "bang for the buck"

//Matte

Skrotiz
2012-06-13, 21:10
Då skulle jag behövt skaffa mig en videosplitter isf.
Misstänkte att det inte var nå vidare att dela upp en utgång.
Hade inga planer på att göra det men då dvr inspelaren inte riktigt fungerar som önskat var jag tvungen att göra det.

Har dessvärre bara en film från efter att jag delat upp videosignalen och då var det mycket träd ivägen som skymde så den är inte ärlig att jämföra med.

Men vid nästa flygning skulle jag kunna spela in med båda respektive bara en inkopplad för att se skillnaden.

PinDuke
2012-06-14, 08:26
Då kom jag ju på att fundera om de inte finns några digitala videolänkar?
Då bör man ju kunna få bättre bild.
Sen fundrar jag hur mycket sämre bilden blir ifall man förgrenar en utgång till två?

I min nuvarande setup har jag 2st utgångar på vrx och en har jag till skärmen medans jag ha delat den andra på två till dvr inspelaren, detta pga att den av någon anledning får för sig att börja spela in på den ingången som ej används.

Kan verkligen rekommendera en dv-kamera som Matte säger. Har man redan en video rx med två AV-ut är det en mycket smidig och billig lösning.

Skrotiz
2012-06-14, 16:36
Då var det ju otur att jag hann köpa dvr inspelaren, men tror det får duga för mig tills jag har en kamera med sd kort som spelar in ombord på planet.
Är ju ändå dit jag vill, med hd kamera i planet som sparar på sd kort.

PatrikE
2012-06-14, 16:45
Hittade en kamera till behagligt pris.
http://cdon.se/hemelektronik/rollei_action_cam_200-15651566
999:-

Verkar helt ok om man kollar runt lite på tester.

simply
2012-06-15, 07:43
Den såg intressant ut... AV ut också för ev. FPV såg det ut som också...

Hmmmm...

2012-06-15, 10:49
Den här ska tydligen vara riktigt bra. Gjord för fpv. Väger bara 38g och har skärm.

http://www.foxtechfpv.com/horyzonhd-1080p-cam-c-121.html

Boopidoo
2012-06-15, 10:59
Den ska tydligen störa både UHF och GPS rätt så rejält så jag undviker iaf den tills vidare. Den är snarare modifierad för FPV än gjord för FPV då den i grunden är en existerande sk car dvr, en kamera med inspelningsfunktion för användning i bilar. Exempelvis backkamera etc. Finns en hel del information om det på RCG.

Skrotiz
2012-06-15, 14:30
Är det horyzon hd kameran du syftar på?
Har ju planerat att köpa en sån då den verkar riktigt fin men stör den så vore de ju inge kul.
Jag kör ju iofs 2.4 & 5.8ghz och har ej GPS i planet i dagsläget så det kanske skulle fungera bra för mig?

PinDuke
2012-06-15, 14:32
Undvik v1 som säljs just nu och v2 som kommer en kort period innan v3 börjar säljas.
Enligt Fu kommer inte dom tidiga modellerna kunna uppdateras med samma mjukvara som v3 eftersom det kommer att ske hårdvaruändringar till v3:an.
Mycket lovande kamera som dock har några barnsjukdomar.

simply
2012-06-15, 23:46
Hittade en kamera till behagligt pris.
http://cdon.se/hemelektronik/rollei_action_cam_200-15651566
999:-
Verkar helt ok om man kollar runt lite på tester.

Samma som den här, iaf utvändigt... http://www.actionpro.de

Hmmmm... klarar den bara AV-out samtidigt om inspelning vore det ju nice!

--

PinDuke
2012-06-16, 17:11
Skulle personligen välja Horyzon HD före GoPro kopian då den är mindre, lättare och har bättre bildkvalité.
Väntar dock till v3:an kommer och är testad.

Kameran från cdon ser ut att ha stora problem med mörka partier om övriga omgivningen är ljus. Den skulle nog må bra av en WDR-funktion.

Skrotiz
2012-06-17, 15:10
Då blir det att vänta på v3 av horyzon kameran för mig.

Däremot har jag en annan fundering.
Tar ju fort slut kanaler i planet när kjg använder två stycken till skevroder.
Och jag skulle ju vela använda pan&tilt via vä spaken på sändaren.
Detta löste jag med en helimix på easystaren men då hade jag ej skevroder.
Nu har jag både två kanals skevroder och sidroder.
Min första tanke vara att skippa sidrodret, bör gå att sätta ett gyro på det och låta de sköta sig själv men blev då fundersam på hur det skulle fungera när jag verkligen vill svänga?
Är det kanske bättre då att sätta gyro på skeven med ykabel?

Man skulle haft lite fler kanaler och mixar i sändaren.
Jag har ju kanal 6&7 lediga i min nuvarande setup men har ej hittat på något bra sätt att använda dom till pan&tilt.

Känns som att jag hittat dagens sysselsättning :-)

UndCon
2012-06-17, 17:52
Jag använder sidrodret frekvent på Skywalkern för att styra in planet åt det hållet jag vill filma

//UndCon

Skrotiz
2012-06-17, 19:03
Jag brukar ju vrida kameran istället för att se åt de håll jag vill filma.
Men nu har jag stött på ett annat problem.
Håller på å fixar ett servo för 180° travel men går bet på detta.
Följer daddes guide men lyckas ej komma fram till vilka motstånd jag ska ha.
Har inga finkänsliga trimpotar så blir lite svårt att justera.
Kommer ej riktigt på logiken för hur det påverkas när jag byter motstånd.

Måste nog fördjupa mig i detta lite mera.

Boopidoo
2012-06-17, 20:03
Jag har gjort den modifieringen på hitec HS65MG och HXT900-servon. Se gärna i den här tråden och se om du kan hitta någon hjälp där. Posta gärna om du hittar egna resultat på fler servon.

http://fpvlab.com/forums/showthread.php?111-180-degree-servo-modifications

Skrotiz
2012-06-17, 21:16
Jag gav upp med mitt no name servo och testade ett HS-81 istället och det funkar med 2st 2.2Kohms motstånd i serie.
Ska försöka fixa det första servot nån gång men det verka ej ha poten i mittläget från början så därför blev det lite besvärligt.

Skrotiz
2012-06-18, 13:43
Kan ju uppdatera med att jag nu fått mina nya 3S3000 accar, dom skickade ju fel från rcflight först så jag fick 2S3000 accar men mycket bra kundtjänst kan jag meddela, mailade om accarna när jag packade upp paketet på torsdag(för 2v sen) och på måndagen efter hade jag rätt accar hemma :)

Dom passar även perfekt i planet och med lite tur får jag TP där den ska vara.

Nu återstår att montera kameran och försöka få pan&tilt att fungera sen är det redo för flygning, och nu har ju sommaren kommit också så de blir nog bra väder denna gång.

En fundering har jag dock, vid vilken spänning ska jag avbryta flygningen?
Kör ju med accarna parallell kopplade och planerar nog att landa kring 10V för att inte skada accarna.

PinDuke
2012-06-19, 09:20
Runt 10v under belastning är nog ganska lagom för att vara på säkra sidan.

Timtimtim
2012-06-19, 10:32
Hur har du parallelkopplat accarna?

Skrotiz
2012-06-19, 13:49
Med + till + och - till -.
Detta med en hemmagjord kabel så jag kan ladda dom som vanliga accar och använda endast en om jag vill.
Eller hur tänkte du?

PinDuke
2012-06-19, 13:57
Hur har du parallelkopplat accarna?

Förmodligen med en kabel liknande denna.
29909
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17635__EC5_Battery_Harness_12AWG_for_2_Packs_in_ Parallel.html

Skrotiz
2012-06-19, 15:04
Jepp, exakt sådär fast jag använder deans kontakter.

Skrotiz
2012-06-21, 22:33
Har GoPro Hero2 av-in?
Alltså skulle det gå att spela in videon med en sån(kopplad till video mottagaren)?

Impulze
2012-06-21, 22:41
Nepp, och även om det skulle gått så skulle du troligen inte fått bättre kvalla än du får på dvr:n.

//Matte

Skrotiz
2012-06-21, 22:48
Tackar då var man lite klokare :)
Däremot skulle ju en gopro gå att använda till mycket annat.

Nu laddas det för lång flygning :)
Har allt redo här hemma på bordet, bara sista ihop monteringen kvar.

Impulze
2012-06-21, 23:12
Blir det easyglidern nu då :)

//Matte

Timtimtim
2012-06-21, 23:15
Med + till + och - till -.
Detta med en hemmagjord kabel så jag kan ladda dom som vanliga accar och använda endast en om jag vill.
Eller hur tänkte du?

Precis det jag tänkte :)

Skrotiz
2012-06-22, 02:04
Jepp det blir easyglidern med 3S6Ah batteri så vi ska nog komma lite längre denna gång :)

Skrotiz
2012-06-30, 16:05
Tyvärr är det nu uteslutande regn så ingen flygning i sikte än iaf :(

Skrotiz
2012-07-13, 14:22
Idag så regnar det som aldrig förr(denna sommar) här hemma.
Tror jag pysslar lite med planet också hoppas vi på att det blir bättre väder så kanske en långtur är möjligt :)

Timtimtim
2012-07-13, 19:04
Skitväder, antingen regnar det eller så blåser det alldeles för mycket

simonarvestrand
2012-07-13, 19:08
Halvs storm här också . har ju en ny antennplacering på quaden , vill ju ut och testa, men skulle man göra det idag så får man nog leta efter den en mil bort.

Skrotiz
2013-04-18, 13:53
Halloj!
Känner att de börjar vara dags för en upodatering.
Har pysslat lite med easyglidern och den är nästan klar.
Fivk lite huvudbry med att få kanalerna att räcka till då planet använder fyra servon och fartreglaget för att styra och kamera pan&tilt kräver två servon.
Att försöka styra allt detta smidigt från en Futaba 7C visade sig bli svårt.
Har kommit fram till en setup där jag kör utan sidroder och med gasen på vridknoppen (vr).
Får se hur detta fungerar. Gasen kommer ju vara konstant 90% av flygningen så det kommer förhoppningsvis fungera bra och då har jag vä spaken fri till pan&tilt.

Så nu återstår bara att snickra ihop fpv cockpiten, löda några kablar och testflyga med allt installerat sen är planet good to go :)
Sträckan som ska tilryggaläggas är densamma på 40km och ska bli spännande att se hur de går.

rfnoise
2013-04-18, 14:18
Halloj!
Känner att de börjar vara dags för en upodatering.
Har pysslat lite med easyglidern och den är nästan klar.
Fivk lite huvudbry med att få kanalerna att räcka till då planet använder fyra servon och fartreglaget för att styra och kamera pan&tilt kräver två servon.
Att försöka styra allt detta smidigt från en Futaba 7C visade sig bli svårt.
Har kommit fram till en setup där jag kör utan sidroder och med gasen på vridknoppen (vr).
Får se hur detta fungerar. Gasen kommer ju vara konstant 90% av flygningen så det kommer förhoppningsvis fungera bra och då har jag vä spaken fri till pan&tilt.

Så nu återstår bara att snickra ihop fpv cockpiten, löda några kablar och testflyga med allt installerat sen är planet good to go :)
Sträckan som ska tilryggaläggas är densamma på 40km och ska bli spännande att se hur de går.

Tjena!

Kul att det snart blir av! Har också en 7C och har hamnat i samma dilemma. Jag tänker köra kamera-pan på CH6 ratten (180grader) och tilt på kanal 7 dvs 2 lägen, ett som är det som du vill ha som normalläge och ett där du nickar ned kameran. Använder du inte 3-stegsbrytaren så har du ju tre lägen där? Ställ in endpoints osv för att optimal vinkel. Att köra throttle på CH6 låter lite vanskligt! :) Kör du verkligen på 90% gas förresten, är det optimalt?

Just det, med Easystar så kan du koppla ur eller minska utslaget på rodret och köra PAN där istället och köra TILT på kanal 6?

Snart lyfter min UAV! :)

Mvh,
Calle

Skrotiz
2013-04-18, 16:08
Halloj!
Jo jag har redan funderat både en och två gånger på just den pan&tilt setupen som du beskriver med 3-vägs brytaren och CH6 ratten men kommit fram till att det inte blir behagligt för mig.

Att mixa sidroder med pan har jag provat men ej fått fram något bra resultat då det alltid kräver att sidrodret rör sig med kameran eller vice versa beroende på hur man kopplar kanalerna. Därför koppla jag sidrodret på kanal 7 så jag har möjlighet att trimma det och kan koppla in det med en mix om jag vill men oftast används det ju inte.

Nä vi kommer inte köra på 90% gas utan de jag menade var att 90% av sträckan så kommer gasen vara i ett å samma läge så därför fungerar det att reglera den med CH6 ratten. Är bara vid start å landning som det kan bli lite trassel.

Det enda som bekymmrar mig nu är om planet orkar lyfta och ta höjd då det är lite klent med dragkraft i denna setup men de visar sig vid testflygning.

rfnoise
2013-04-18, 16:54
Halloj!
Jo jag har redan funderat både en och två gånger på just den pan&tilt setupen som du beskriver med 3-vägs brytaren och CH6 ratten men kommit fram till att det inte blir behagligt för mig.

Att mixa sidroder med pan har jag provat men ej fått fram något bra resultat då det alltid kräver att sidrodret rör sig med kameran eller vice versa beroende på hur man kopplar kanalerna. Därför koppla jag sidrodret på kanal 7 så jag har möjlighet att trimma det och kan koppla in det med en mix om jag vill men oftast används det ju inte.

Nä vi kommer inte köra på 90% gas utan de jag menade var att 90% av sträckan så kommer gasen vara i ett å samma läge så därför fungerar det att reglera den med CH6 ratten. Är bara vid start å landning som det kan bli lite trassel.

Det enda som bekymmrar mig nu är om planet orkar lyfta och ta höjd då det är lite klent med dragkraft i denna setup men de visar sig vid testflygning.

Koppla ur sidoroder helt om du ändå har ailerons? Går ju utmärkt att köra utan roder. Kasta hårt! :)

Lycka till!

/Calle

Skrotiz
2013-04-18, 17:25
Jo sidrodret används ju inget så därför kör jag det på kanal 7 bara för att de ska hålla sig i neutralläget under hela flygningen.
Jo ett ordentligt kast kommer nog behövas.
Har provflugit det utan fpv setup men då med endast med ett batteri så betydligt lägre vikt och redan då var det lite trött att komma upp med.
Så kanske får kaststarta det utför en klippa ;)
Uppdatering kommer.

Skrotiz
2014-03-23, 09:43
Hej igen!

Måste tyvärr meddela att detta projekt ännu en gång ligger vilande.
Easyglidern hänger färdigt på väggen i hobbyrummet och jag har ett FyDos system som går att använda till autopilot och stabilisering. Att få arduinot som styrsystem med hjälp av en android mobil visade sig bjuda på många utmaningar.

Easystaren dundra i backen igår ordentligt efter ett missöde, 6timmar senare återfanns dock planet och förutom flygkroppen och vingen så var det kameran och accen som strök med(kameran fysiskt skadad med lösa komponenter och accen djupurladdad).

Så nu sitter man och funderar på en ny kamera, denna (http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2500) var jag sugen på.
Den drivs ju från 5V så får använda mig av en Ubec då men de är inga problem.

Någon som har nåt bättre förslag på kamera att ha i planet?

Tankarna nu går mot att kanske montera ihop alla grejjer i Easyglidern och då är en långflygning nära :)

Skrotiz
2014-03-23, 09:50
Fast jag vill ju ha en ccd kamera så då går ju fatsharks bort.
Hur stor skillnad ser man på 420 och 600TVL kameror?
Känns som att de bör göra en del skillnad men kanske inte är så mycket i verkligheten?

Kanske denna (http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2491)istället