handdator

Visa fullständig version : Optimal setup EZ* 40km flygning / Single blade propeller funderingar.



Skrotiz
2012-04-06, 14:13
Hejsan!
Skulle nu vela bolla lite ideér med er all på detta fantasktiska forum.

Jag och lillebror har startat ett projekt där vi ska tillryggalägga en sträcka på 40km med en easystar, projektråd finns hära (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/32033-UAV-projekt-med-m%C3%A5lg%C3%A5ng-i-slutet-av-Juni).
Därav kom vi att fundera på optimal setup i planet för denna uppgift.
I dagsläget flygs planet med en 3S motor(vet ej spec på denna för tillfället) och orginal propellern(modifierad för att passa axeln), då räcker ett 3S2200mAh batteri i ca 30min.
Då är det med låg fart och fpv utrustning.

Till denna flygning vill vi nog ha en snitthastighet på minst 20km/h, men när jag tänker efter så skulle 40km/h passa bättre ur tids synpunkt då resan skulle ta 60min istället för 120min.

Vet inte vad easystaren har för högsta lämpliga hastighet utan att förbruka allt för mycket ström?

Vi började ifrågasätta om en 1-bladig propeller är bättre att använda sig av, lite googlande har visat att det råder delade meningar om detta.
Vi har ju möjligheten att hålla ett konstant varvtal under nästan hela resans gång, detta verkar vara något som är viktigt för enkelbladiga propellrar.
Däremot är vi inte det minsta intresserade av vibrationer då planet ska bära med sig kamera utrustning.
Någon med erfarenhet inom detta område som kan hjälpa till?

Har räknat med att kunna bära med 2st 3S5000mAh batterier under resan och det vore fint att klara sig hela vägen på dom, ännu bättre om vi klarar oss med mindre.

Ska väga utrustningen som ska vara med på planet för lite mer exakta uppgifter, även planet ska vägas.

Någon som har några ireér, vi har mindre än 3mån på oss att testa fram setupen(slutet på juni genomförs flygningen) så det vore fint att redan nu kunna börja planera in vad vi behöver.

Nu ska jag väga plan, fpv utrustning och kolla upp spec på motorn som sitter i planet i dagsläget.

Skrotiz
2012-04-06, 14:20
Kan tillägga att detta är motorn jag använder i dagsläget;
Turnigy Inrunner 2835 2200kv (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1041)

Vore väldigt bra om det gick att använda den till detta projekt.

numnutchris
2012-04-06, 16:34
Har inte haft funderingar på optimera men lekt lite med tanken att försöka lägga sej i bättre verkningsgradsområdet för motor och börjat sätta ihop en EZ* till (den gamla förbrukar 3S2200 på 2 minuter full tuta :).
Tänkte köra på 6S i stället och då
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=927
fanns i braohalådan blev det en sådan och reglage som klarar 6S. Bara bänkprövad än så länge med 6x6 drog 11A på 3S lär dra för mycket på 6S så satte på 5x5 så länge som drog 4-5A på 3S och ligger på drygt 11A på 6S. Kanske kan vara en väg att gå?

28005

freddan_6
2012-04-06, 18:38
Mätte du rätt? Den borde dra cirka 4 ggr mer med 6S i stället för 3S. Om du går ner mycket i propeller förlorar du effektivitet då små propellrar är sämre än stora. Jag tror utan att veta att du inte bör understiga 6x4, och hellre borde ha 2st parallellkopplade 3S 2200mAh än en 6S 2200mAh. Sen ska du veta att om du lastar mycket tungt får motorn jobba hårdare. Om jag har en 1050mAh acke i min Parkmaster får jag 7.15 min flygtid, stoppar jag i en 1550mAh så får jag 9.15 min flygtid, inte så stor skillnad som energiinnehållet gör troligt. Problemet är att jag måste köra motorn hårdare med det stora batteriet då det väger mycket, 160 gram i stället för 105.
m.v.h. //Fredrik

numnutchris
2012-04-06, 18:46
3S-värdet kan vara fel, var ju mer intresserad av 6S och ja, tänkte köra 3S1300-or i serie om det räcker som motvikt. Tyvärr måste man modda mer om det ska i större propp; den tar precis 6" utan att bakkroppen ska beskäras. Sen är tanken inte att ligga på toppvarv eller ens försöka hovra; lite annan flygstil att segla än parkmastra tror jag :)

Skrotiz
2012-04-08, 10:33
Någon som vet av någon vettig "power calculator" där jag kan få ut bästa verkningsgraden?
Jag har planerat att köra med turnigy motorn som sitter i och en APC Thin Electric 6x5,5.
Min fundering är ju givetvis hur mycket batteri jag behöver ta med för att komma 40km?

Tobbepostis
2012-04-08, 13:31
Sök på elektro motor calculator.Där kan man lägga in olika motorer och accar och reglage för att hitta rätt kombination
Tobbe:thumbup:

freddan_6
2012-04-08, 13:49
1) Jag tror du ska se över motorvalet. Du behöver mycket verkningsgrad för att nå långt. En mega inrunner t.ex. 16/15/4 med 3S och 6x4.

2) Jag tror du ska mäta i stället för att räkna. Skaffa en logger du har i planet.

Jag har en logger i min parkmaster.

Jag har jag genomsnittlig förbrukning på 74W om jag fisflyger för att filma i stället för hovrar. Jag bibehåller flyghöjd och flyger i cirka 40 km/h.
Om jag antar att det drar 74W (säkert en stor överskattning, då jag loopar och rollar lite grann) och jag har ett batteri på 1550mAh@11.1V, så blir snittströmmen 7A.
Batteriet är tömt efter 1,550 Ah/7 = 0,22h.
Om min hastighet är 40 km/h så kommer jag sträckan 40 km/h * 0,22h = 8 km. D.v.s 40/8 = 1/5 av önskad sträcka

Jag skulle behöva 5 ggr större batteri, om man antar att planet drar lika mycket effekt med 7750mAh batteri som med 1550mAh. Jag tittar på 3S 6000mAh 25C på hk som väger 481 gram i stället för 135gram. Denna vikt mår inte parkmastern bra av och jag gissar att jag måste höja effekten för att kunna fisflyga.

Hade du kunnat mäta hade du kunnat mäta vad hastigheten blir med sånt batteri och vad snittförbrukningen blir. Du kan ju t.ex. parallellkoppla alla dina batterier och se om easystaren mår bra av det.

m.v.h. //Fredrik

Skrotiz
2012-04-08, 20:44
Flög 7min idag på halvgas och förbrukade då 580mAh.
Detta bör betyda att min motor drar ca 5A.
Tyvärr vet jag inte hastigeten men det ska jag ta reda på under nästa flygning.
Planet vägde 680g under denna flygning vilket också är viktigt att komma ihåg eftersom det ska i mera utrustning.

Skrotiz
2012-04-09, 00:17
Hobbyking har 3S5000 accar som väger 490g styck.
Accen jag flög med idag vägde 185g vilket innebär 795g viktpåslag om jag ska köra med 3S10Ah (2st 3S5000).
Då väger planet 1495g, och då har jag inte lastat på övrig utrustning ännu...

freddan_6
2012-04-09, 10:52
Hmm, en norrman har lastat sin easystar tungt.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=822678
Men han har bytt ut vingarna till vingarna från easyglidern.

Skrotiz
2012-04-09, 12:57
Byta vingar kan ju vara klokt.
Men denna norrman verkar ju köra med väldigt låg strömförbrukning om inte jag missuppfattar det han skriver? 2st 2S2200??

Skrotiz
2012-04-09, 14:16
Blir att beställa en easyglider pro och testa med dom vingarna, blir ordentligt mycket bättre vingbelastning än orginal vingen iaf.
Sen om det visar sig fungera dåligt så har man ju en elseglare också att flyga runt med :)

Med 3S10Ah och all utrustning vi räknar med att ha så blir det 74g/dm^2 med easystarens orginalvinge, känns inge vidare.
Med samma utrustning och easyglider vinge blir det 43g/dm^2, det bör ju vara flygbart?

När jag kört easystaren med fpv utrustning har jag legat på 36g/dm^2.

Mr J
2012-04-09, 14:30
Varför inte satsa på en 2-cells setup?
Batterivikten minskar ju med en en tredjedel, alternativt fler MAh med samma vikt.

Skrotiz
2012-04-09, 15:31
Intressant tanke som inte jag har funderat någonting på...
Har fått för mig att 3S skulle vara bättre men 2S kanske passar bättre?
Behöver något att räkna på, vill helst inte byta motor då det innebär att jag måste köpa nytt plan alternativt slakta easystaren.
Men får göra några räkne exempel på lämplig 2S setup med befintlig motor.
Har ESC som klarar 30A så det ska nog inte vara några problem. Rymmer inge större än 6" propeller.
Detta ska kollas upp.

Skrotiz
2012-04-09, 15:58
Blir inte riktigt klok på denna, förstår ej vad detta innebär " * Prop may stall -> static thrust may not be reached! (see Prop Stall Thrust) ** static Thrust < Drive Weight * "?

Har använt denna (http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc) och räknat på:
Metric units.
LiPo 5000mAh 20/30C 2S2P (totalt 10000mAh).
ESC max 30A.
Turnigy B2835.16(2200)
APC Electric E 6x5.5

Om någon vänlig med lite mer förståelse skulle orka knappa in dessa värden och kolla resultatet vore det snällt.

Skrotiz
2012-04-09, 16:01
Går även att räkna med 3S2100 20/30C(använder 3S2200 idag) och en 5x5 prop, detta kör jag med idag.
Då står det "Prop may stall -> static thrust may not be reached! (see Prop Stall Thrust)".
Vad innebär detta? Har jag för liten propeller? Misstänker nämligen det.

Och vad betyder "Propeller Stall Thrust"?

Mr J
2012-04-09, 16:49
Intressant tanke som inte jag har funderat någonting på...
Har fått för mig att 3S skulle vara bättre men 2S kanske passar bättre?
Behöver något att räkna på, vill helst inte byta motor då det innebär att jag måste köpa nytt plan alternativt slakta easystaren.
Men får göra några räkne exempel på lämplig 2S setup med befintlig motor.
Har ESC som klarar 30A så det ska nog inte vara några problem. Rymmer inge större än 6" propeller.
Detta ska kollas upp.

Det var bara en tanke, på innomhusmodeller där man gärna vill spara vikt men inte bryr sig så mycket om hastigheten kör man ju ofta med 2 celler.

Men man brukar ju köra med större prop ju lägre spänning, så om du är låst till Easy Star kan det ju bli ett problem, möjligen kan en 3-bladig prop funka...

Skrotiz
2012-04-09, 20:57
Då var de beställt en EasyGlider PRO och lite "bra-att-ha" grejjer, bl. annat en wattmeter för å kunna kolla hur det funkar.
Känner att det mäts alldeles för lite.
Beställde även 3-bladig 6x3 prop och en 2-blad 6x4, har 6x5,5 sen tidigare.
Om jag fattade den där ecalc:en rätt så verkar den trebladiga inte vara så tokig.
Hade helst haft en vanlig 2-blad 6x3 prop men fanns ej där jag beställde.

Nästa helg blir det att testa lite olika setuper, kan prova 2S med en bilacc jag har(4500mAh) fast den är ju rätt tung&otymplig.
Vikten spelar iofs inte så stor roll eftersom det ändå kommer lastas mycket i planet.

Ska bli intressant å se hur det kommer bete sig med nya vingar :)

Skrotiz
2012-04-12, 16:56
Fick just hem min easyglider pro och lite tillbehör, shit vilka vingar :o
Easystaren har 136cm i spännvidd och dessa nya fina mäter hela 180cm.
Törs jag ens prova utan skev/spoileron med en flygvikt på ynka 680g? Eller får jag aldrig ner planet på backen igen då?

Skrotiz
2012-04-12, 17:22
Upptäckte att easyglider vingarna var 148g tyngre utan servon men med vingbalken, ingen överrasskning men hade inte tänkt på det.
De innebär en flygvikt för min easystar på 833g och vingbelastning 20g/dm^2.
Tillkommer nog ca 18g för servona i vingarna också.

Skrotiz
2012-04-14, 15:07
Med easyglidern som plattform istället så blir ju motorvalet mer öppet, upptäckte även att 2st hardcase 2S5000mAh lipo passar perfekt i den, funderar på att ha motorn såhär:
28258

Då blir funderingen bara vad jag ska köra för motor/prop med 2S.
Har kollat på EMax GT 2210/13 tillsammans med 10x6 prop vilket enligt uträkningar verkar ge fina egenskaper, om kraften räcker?

Förslag mycket välkomna, målet är 40km distans med fart mellan 20-80km/h.
Och den får inte sluka för mycket ström, kan köpa nya accar, motor och esc bara jag hittar något att gå på.

numnutchris
2012-04-14, 17:00
Ska du minimera luftmotståndet så försök ha motorn i noskonen; har ju funnits seglare med nedfällbar nacell iofs.

Skrotiz
2012-04-15, 03:52
Kommer ju köra med motorn igång hela tiden, men att ha den i nosen kanske inte är så dumt ändå.

freddan_6
2012-04-15, 06:59
Upptäckte att easyglider vingarna var 148g tyngre utan servon men med vingbalken, ingen överrasskning men hade inte tänkt på det.
De innebär en flygvikt för min easystar på 833g och vingbelastning 20g/dm^2.
Tillkommer nog ca 18g för servona i vingarna också.

Räkna på kubisk vinglast i stället
gram/yta^1.5

Vinglast är inte enhetsneutralt utan beror på storleken, så den säger inte så mycket.
kubisk vinglast under 5 (gram/dm3) fungerar för modellsegelplan.
du får cirka 3 (gram/dm3) och det fungerar väldigt bra.

Jämför t.ex. en fullskala spitfire har 1512 gram/dm2 vinglast och 32 gram/dm^3 kubisk vinglast.
en fullskala A380 har 6769 gram/dm^2 vinglast och 24 gram/dm^3 kubisk vinglast.

Att fullskala kan ha högre vinglast beror på reynolds tal som tillåter icke-turbulent strömning
vid större korda.

Här finns en kalkulator
http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm

m.v.h. //Fredrik

Skrotiz
2012-04-16, 11:59
Okej...
Utrustningen som ska med i planet väger in på ca 1Kg med 2S10Ah batteri och då tillkommer motor och planets vikt på det.
Blir väl någonstans i området 1800-2000g innan planet är komplett, detta på 41,6dm^2 vingarea.

1985g(70oz) och 41,6dm^2(645sq.in) ger 47,7g/dm^2 och 7,4g/dm^3.

Hur tolkar man detta då? Fullt möjligt?

Detta räknat på easyglidern då denna verkar som det lämpligare alternativet just nu.

Boopidoo
2012-04-16, 20:16
Varför inte satsa på en 2-cells setup?
Batterivikten minskar ju med en en tredjedel, alternativt fler MAh med samma vikt.

Tänkte bara rätta till dig lite Mr J. Med ditt resonemangen kan man lika gärna använda 1S-batterier då sjunker ju vikten med hälften i förhållande med ett 2S-batteri för samma Ah. Anledningen till att det inte blir korrekt är att effekten blir olika när man ändrar spänningen. Man bör alltså jämföra Wh istället för Ah, P=U*I.

För en relativt tungt lastad modell så tror jag dessutom att ett 3S-batteri är betydligt bättre lämpad vid start.

Mr J
2012-04-16, 21:36
Rätta och rätta, det var bara ett förslag...
Många modeller är ju så övermotoriserade att dom kan hålla sig flygande på 1/3-dels gaspådrag, då används ju inte dom sista volten, då är det kanske bättre att släpa med sig vikten i form av fler mAh.
Är kärran däremot så nerlastad att man måste hålla full gas med 2 celler så är det nog inget bra alternativ.

Boopidoo
2012-04-16, 22:11
Vad menar du med att den sista volten inte används? Det är ju just detta jag menar, det blir ju fel om man tänker så. :)

Spänningen används alltid och skapar tillsammans med strömuttaget effekt. Exempelvis att du har 10A strömuttag med ett 3S-batteri så krävs det 15A strömuttag om du använder dig av 2S. Med andra ord så krävs det att ett 2S-batteri har 15Ah för att jämställas med ett 3S på 10Ah. Så det blir ju knappast lättare.

Men visst håller jag med dig om att många modeller är övermotoriserade och jag tror då att lösningen sitter i att välja rätt motor och propeller för att styra effektåtgång snarare än att byta batteri som i slutänden ändå inte blir lättare avs effektuttag/vikt.

Nu verkar det ju lite som att jag förenklar detta med spänning och effekt och det är sant, det gör jag. Bland annat så ger högre ström större förluster i kablar och man måste då även ha kraftigare fartreglage etc, dvs ingenting som blir bättre med ett 2S-batteri. Ville bara få fram att man inte vinner någonting i vikt på att välja 2S istället för 3S. Detta såvida inte man inte väljer en motor som går synnerligt bra på just 2S.

Skrotiz
2012-04-18, 11:24
Det skulle vara väldigt enkelt att köra allt på 3S, inkl videolänken och arduino systemet.
Då behöver jag bara ett filter så jag slipper störningarna från motor/esc.
Plus att jag måste hitta lämplig motor till planet.

freddan_6
2012-04-18, 14:05
Okej...
Utrustningen som ska med i planet väger in på ca 1Kg med 2S10Ah batteri och då tillkommer motor och planets vikt på det.
Blir väl någonstans i området 1800-2000g innan planet är komplett, detta på 41,6dm^2 vingarea.

1985g(70oz) och 41,6dm^2(645sq.in) ger 47,7g/dm^2 och 7,4g/dm^3.

Hur tolkar man detta då? Fullt möjligt?

Detta räknat på easyglidern då denna verkar som det lämpligare alternativet just nu.
Den lasten är i övre intervallet av last för segelplan, du bör kunna använda den men inte öka lasten.
m.v.h. //Fredrik

Skrotiz
2012-04-18, 16:51
Men ska man fortfarande räkna easyglidern som segelplan då den kommer drivas med motor hela tiden?

Skrotiz
2012-04-19, 10:10
Någon som kan säga på rak arm vilken prop jag ska välja till easyglidern?
Tänkte prova med min Venom V35/975(kv).
I dagsläget drar den en 11x5,5 prop i min funcub på 3S.
Men vågar inte prova med vanlig prop utan tänkte beställa en folding.

Boopidoo
2012-04-19, 12:35
Om den motorn går bra med den propellern skulle jag nog välja en folding prop med samma dimensioner, då vet du ju att du får någonting som fungerar bra. Sedan kan du ju testa med olika propellrar för att hitta den som är mest effektiv i det aktuella fartspannet du tänkt använda den i.

Skrotiz
2012-04-19, 13:10
Det är ju ett enkelt sätt ;)
Men jag undrar om det är någon ide att prova den motorn, skulle nog egentligen vela ha en snällare motor.
Fast å andra sidan kanske den inte drar så mycket om jag glider runt med låg gas?

Börjar närma mig en testtur med easyglider, tänkte sikta på 10km flygning för att kolla hur mycket ström den förbrukar vid t.ex. 40km/h, bör ta en kvart då.

Är bara fundersam över hur jag ska få plats med allt sen i ezg...

Skrotiz
2012-04-19, 15:04
Nu blev det beställt ny motor, en EMAX GT 2215/12 905kv (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=928), denna kommer testas med 10x6 folding prop.
Ska enligt uträkningar ge på 3S, max 12,52A, 136W, 70km/h pitch speed och 907g static thrust.

Får se hur det funkar i planet, kommer köra med 30A esc så har god marginal vad gäller förbrukningen.

Skrotiz
2012-04-23, 18:58
Fick hem lite prylar så bygget kan fortsätta.

Motor:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=28637&d=1335199439

Propeller folding:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=28632&d=1335197672

Och för att minnas vars det begav sig i början:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=28636&d=1335197754

Skrotiz
2012-05-01, 16:18
Nu har detta bygge fått vila många dagar och då vi fick hem sista komponenten till styrsystemet så har det blivit programmering för hela slanten.
Men ska ge mig på att bygga ihop planet så gott det går under veckan så det är redo för testflygning.
Måste ju ta reda på hur mycket batteri som behövs ombord på planet och detta kommer göras genom att flyga sträckan med fpv utrustning och övervakning av batteristatusen.

Sen måste jag ju fixa så jag kan spela in den flygningen ifall någon skulle vela titta ;)

Skrotiz
2012-05-30, 09:28
EZGidern är testflugen och effekten blev lite i minsta laget.
I helgen ska vi testa räckvidd på batterierna med fpv utrustning om vädret tillåter.
Då får vi rea på om det räcker 40km.

freddan_6
2012-05-30, 11:47
Är inte propellern baklänges? Ser så ut på bild av propeller+spinner.

Skrotiz
2012-05-30, 12:46
Nja. Propeller och spinner hör inte till easystaren utan ska sitta på easyglidern och där blir det ju rätt.

freddan_6
2012-05-30, 14:54
Nja. Propeller och spinner hör inte till easystaren utan ska sitta på easyglidern och där blir det ju rätt.
Ok det var bara en tanke. Är det ez* eller ezGlider som är för svaga? Man kan antigen ha bättre batteri (mer C, fler celler) eller större propeller (om det får plats). Och eftersom propeller är billigare än redan köpta batterier rekommenderar jag propeller.

På min 85-grams kinamotor (Keda 2220L) kör jag 12x6 utan överhettning i segelplanet, men då gasar jag tills jag inte vågar mer för jag inte ser planet ordentligt (200m) och sen glider jag ner så den får svalna, och motorn är framför brandväggen.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=29614&d=1338383174

mvh //Fredrik

Skrotiz
2012-05-31, 07:42
Det är EZGlidern som är lite motorsvag.
Motorn jag köpte är lite för liten egentligen och med propellern jag har så ligger jag precis under den specade förbrukningen så kan inte gå upp så mycket i propeller.

EZ* där är det inge problem med effekten, den är lite smått galen med sina 240W och 7x4 prop :)

freddan_6
2012-05-31, 08:49
Har du mäteverktyg? Om inte så kan du känna på batteri/fartreglage/motor vid landning, Om de är svala eller ljumna tål de lite propeller till.
Om de är heta kan de önska mer luftning. En rätt kul grej på min kurva är den gråa temperaturkurvan. Temperaturen går ner när jag gasar, för jag får mer luftflöde!
Lila=Höjd
Grå=Temp
Mörkblå=Volt
Orange=Watt
Röd=Amp
Turkos=Cumulativ mAh

Skrotiz
2012-05-31, 09:19
Jo jag mäter med en wattmeter så jag vet att jag ligger på rätt sida om gränsen.
Hade helst haft lite mera drag i kärran men då måste jag byta motor, får hoppas att det räcker som det är nu.
Att hålla easyglidern i luften är nog inga problem utan det kommer vara starten som blir seg för att komma upp på höjd.

PatrikE
2012-05-31, 09:43
En seglare kan man dra upp med lina med en talja eller gummirep. Sök efter bungee.

Skrotiz
2012-05-31, 10:00
Jo det stämmer.
Sen kolalde jag just lite mera på motorns spec och den klarar ju faktiskt större prop fast med risk att gå lite varm på full fart, vilket inte komemr vara ett problem då vi lär flyga på max halvgas.
Tror det blir att beställa fler blad och prova.