handdator

Visa fullständig version : Gimbal kontroll på Naza?



pernstig
2012-04-06, 21:02
Får inte GIMBAL att funka på min Naza :confused:
Kopplat servon till utgångarna F1 och F2 på Nazan men de rör sig inte alls utan uppför sig mjuka/ej anslutna.
Satt GIMBAL till ON i assistentprogrammet.
Anslutit justerbar kanal från Rx till ingång X1.
Provat uppkopplad mot assistenten samt både oarmerat och armerat flygläge. Samma resultat....mjuka/ej anslutna servon. Vad har jag missat?

jugg
2012-04-06, 21:18
har du kablarna åt rätt håll?.. så inte du vänt dom fel av misstag.. kanske dum frågan... men men.

pernstig
2012-04-06, 21:32
Tar tacksamt emot alla tips :)
Och jag har vänt kablar fel på Nazan flera gånger i början, de sitter ju upp-och-ner!, men inte den här gången.

Tokaz
2012-04-06, 23:34
Rör gimablen sig om du rör helikoptern? eller är det när du ska tilta tex från sändaren den inte rör sig?

Stiffe
2012-04-07, 00:06
Låter skumt, för mig funkade det direkt både kompenseringen och justera pitch från sändaren , du har sparat inställningen från assistentprogrammet ?

pernstig
2012-04-07, 08:20
Rör gimablen sig om du rör helikoptern? eller är det när du ska tilta tex från sändaren den inte rör sig?
Servona rör sig inte alls.

pernstig
2012-04-07, 08:20
........du har sparat inställningen från assistentprogrammet ?
Japp.

pernstig
2012-04-08, 19:44
Det visade sig att när jag provade med andra servon av diverse olika sorter fungerade gimbalstyrningen. Då satte jag tillbaka problemservona (Electric Power Digital 9g) och fick tillbaka felet...de var helt "mjuka".
Kuriosum: Om jag först startar Nazan och sedan kopplar in dessa servon så fungerar dom! Något liknande fenomen med servon har jag inte stött på tidigare.:stupid: