handdator

Visa fullständig version : Bränlesystem för turbin



Uno
2012-04-09, 13:25
Håller på med min första turbinkärra, Boomerang Sprint och VT80. Har läst instruktioner och kollat byggförum om bränslesystem och blir inte riktigt klok på vad som är riktigt. Så här ser det ut på bilderna
Tanka in i UAT:n med slang i toppen av denna där bränslet rinner vidare när denna är full in i huvudtanken via pickupklunken till overfill i toppen på den tanken. Här kommer första frågan. Skall jag ha en klunk med filtfilter på? I så fall kommer ju eventuell skit på fel sida och sugs tillbaks in i UAT:n. Blir inte tankningen väldigt långsam om jag tankar genom filtklunken?
Jag har overfill i toppen av tanken och rakt ut alltså inte via rör uppåt genom gummiproppen. Smart sätt att inte tappa bränsle i ryggläge? Stor loop på overfillslangen? Bränlet går sedan från UAT:ens centrum uttag via filter och avstängningskran till pump och vidare till turbin. Tacksam för synpunkter. Uno.

Pekkala
2012-04-09, 15:33
Hej Uno och välkommen in i getträsket!
Svar på fråga 1: Nej, man använder inte filter i huvudtanken om man har en UAT, bara en klunk, däremot har man filter ut från UAT:n.
Ja du kan ha en lop på overfillslangen om du vill.

Lycka till!

Uno
2012-04-09, 22:33
Tack för svar. Förstår att om man har en filtklunk måste man ha ett tredje rör in i tanken att tanka i. Blir lite komplicerat eftersom man skall fylla UAT:en oxå. Duger en vanlig metallklunk? Tänker på innerdiameter och bränsleflöde. MVH Uno.