handdator

Visa fullständig version : Trim på Easystar elevator?



jesse78
2012-04-10, 23:58
Trimmade in elevatorn så att planet flög efter en rak linje nu under helgens fantastiska fpv flygning - men senare konstaterade jag att elevatorn pekade en bra bit uppåt vilket kändes konstigt?
Jag är nu nyfiken vad detta kan bero på - att elevatorn inte är "plan" men att planet flyger rakt?
Det ser ju både konstigt ut och man tappar ju effekt på detta också..
CG är efter manualens anvisning så jag förstår inte mig på detta..

Någon som har några förslag? samt på åtgärd?

pernstig
2012-04-11, 09:01
Om det varit en av mina prestandaseglare skulle jag flytta CG bakåt och trimma om men det ger tyvärr åxå minskad stabilitet och det vill du nog inte ha på en FPV. Du kan öka vinkelskillnaden mellan stabbe och vinge. Antingen höjer du vingen i framkant (rekommenderas) eller höjer stabben i bakkant.

freddan_6
2012-04-11, 09:26
Har motorriktningen ändrats nyligen? Låter som motorn riktar för mycket ner (normalt monterad) eller upp vid bakvänd motor eftersom det nu är en easystar.

Boopidoo
2012-04-11, 09:59
Kolla tyngdpunkten igen och testa att göra det med modellen upp och ned istället, det kan ge noggrannare resultat. På min EZ* så ligger höjdrodret hyfsat rakt när den är intrimmad.

Testa att kolla hur flygplanet dyker när du har motorn avstängd, det kan ge en rätt god indikation på hur tyngdpunkten är placerad. Efter att den dyker "rätt" så kan du testa att flyga med motorn på.

http://polecataero.com/uploads/cg_trim.pdf

jesse78
2012-04-26, 22:46
ok, när jag väl fått lös stabben hur ska den sitta i förhållande till vingen? antar att det ska ligga plan men hur fanken får man till det? jägartips vore greit.


Kolla tyngdpunkten igen och testa att göra det med modellen upp och ned istället, det kan ge noggrannare resultat. På min EZ* så ligger höjdrodret hyfsat rakt när den är intrimmad.

Testa att kolla hur flygplanet dyker när du har motorn avstängd, det kan ge en rätt god indikation på hur tyngdpunkten är placerad. Efter att den dyker "rätt" så kan du testa att flyga med motorn på.

http://polecataero.com/uploads/cg_trim.pdf

McRegor
2012-04-26, 23:32
Trimmen på Easystar är ju rätt fartberoende - säkert beroende på både vingprofil och motorns riktning/gaspådrag. Hög effekt i motorn i kombination med motsvarande högt motorpådrag torde alltså påverka beteendet högst avsevärt. Gasar man på lite oförsiktigt just när man kastat iväg kärran kan den ju tryckas neråt rejält t ex....
Personligen skulle jag inte lägga ner så mycket jobb på finjusteringar på den typen av kärra - men det kanske beror på min lathet...:)
Hälsningar
Roger

mogge
2012-04-26, 23:40
Hej.
Oavsett om jag har en plan undersida Clark-Y eller halv-helsymetrisk vinge, så kör jag med en billig laser som jag riktar in på fram respbakkant vinge, sedan mäter jag av med en linjal för slippa rita alt tejpa linjen där stabben ska sitta. Köpte ett billigt laservattenpass med stativ på Lidl 59:- Ställer passet nån meter från planet o riktar in på sidan så linjen går utmed hela kroppen o genom vingroten.
Mogge

jesse78
2012-04-26, 23:44
men nu var det ju stabbens placering/justering som det här gällde.. :)


Trimmen på Easystar är ju rätt fartberoende - säkert beroende på både vingprofil och motorns riktning/gaspådrag. Hög effekt i motorn i kombination med motsvarande högt motorpådrag torde alltså påverka beteendet högst avsevärt. Gasar man på lite oförsiktigt just när man kastat iväg kärran kan den ju tryckas neråt rejält t ex....
Personligen skulle jag inte lägga ner så mycket jobb på finjusteringar på den typen av kärra - men det kanske beror på min lathet...:)
Hälsningar
Roger

numnutchris
2012-04-27, 00:11
ok, när jag väl fått lös stabben hur ska den sitta i förhållande till vingen? antar att det ska ligga plan men hur fanken får man till det? jägartips vore greit.

Orginal ligger stabben ganska väl i linje med röret till stötstången för höjden.

Sen ska man inte glömma att den ursprungligen är en slöflygande seglare med rätt hög anfallsvinkel på vingen. Märkte själv när jag skurit skev och fällde upp den för inbromsning så ville kärran stiga först. Och lägger man på mycket effekt blir det som McRegor skriver, att den trycks ned rejält. Rätar man motorvinkeln så går det dra på.

Sticker FPV-utrustningen ut mycket kan jag tänka det påverkar planet också.

McRegor
2012-04-27, 06:27
men nu var det ju stabbens placering/justering som det här gällde.. :)
Hej - jo, men det var väl ungefär det jag beskrev också. Trimmen varierar med TP, fart, motorpådrag och vikt (bl a) men visst kan du påverka "neutral-läget" på höjdrodret genom att justera anfallsvinkeln mellan stabbe/vinge men problemet är att det inte finns nån inställning som är neutral i alla farter och med olika motorpådrag med denna kärra. Känsligheten för motorpådrag (med främst starka motorer) kan minskas enligt numnutchris förslag men personligen skulle jag inte lägga ner jobb på detta på en sådan här kärra. Man klarar utan vidare att göra justeringarna på höjden själv under flygningen - det är ju liksom en del av flygningen...:)
Vill man ha en hyggligt "neutral" kärra så är det nog en helt annan typ som man skall se sig om efter.
Men flyger du ständigt i samma hastighet med denna kärra så visst kan du justera anfallsvinkeln mellan stabbe/vinge för att åstadkomma att höjdrodret står neutralt - det vara bara det att min personliga åsikt är att det kanske inte ger dig så mycket egentligen.
Hälsningar
Roger

jesse78
2012-05-05, 01:30
ska höjdrodret ligga i samma linje som fram eller bakkant på vingen? tycker manualen är kryptisk.


Hej.
Oavsett om jag har en plan undersida Clark-Y eller halv-helsymetrisk vinge, så kör jag med en billig laser som jag riktar in på fram respbakkant vinge, sedan mäter jag av med en linjal för slippa rita alt tejpa linjen där stabben ska sitta. Köpte ett billigt laservattenpass med stativ på Lidl 59:- Ställer passet nån meter från planet o riktar in på sidan så linjen går utmed hela kroppen o genom vingroten.
Mogge

Dreamer
2012-05-09, 22:57
Jag har nyligen börjat köra FPV med en EasyStar 2, men jag gillar inte riktigt flygplanet. Det jag har emot det är just det som tagits upp i den här tråden.

Min EasyStar gick i backen igår på grund av att tyngdpunkten var för långt bak. Tyngdpunkten ligger exakt som manualen beskriver, men jag har typiska baktung-problem vid flygning. När jag tidigare flyttat fram acket har jag varit tvungen att trimma höjd, men planet har då flugit bra mycket snällare. Fortsätt med din höjdtrim alltså, eller vinkla om stabben (hur man nu ska göra det). Och förresten, motorn är alltid av när jag trimmar höjd så den vinkeln borde inte påverka.

numnutchris
2012-05-10, 09:39
Ni kanske kan lägga in bilder av planen med höjdproblemen? MPX brukar funka rakt av enligt manual. Och de EZ* jag satt ihop har varit likadana, inga konstigheter - kört mycket skolflyg med dem.
Och har två själv; en med ganska stark drivlina och där har bara motorvinkeln ändrats, den andra nyligen testad med 6S setup för långa flygtider.
Ingen har konstiga trim, tp enligt manual etc. Rodren trimmade så de ligger ganska (max 1mm diff) i bakkant med resp. vingyta.

Å andra sidan, om ni får planen flyga bra med de trim som används, varför inte flyga med dem så då?

Fö har det flugit konstigt någongång, men då var inte vinghalvorna inte itryckta som de skulle...
:)

Dreamer
2012-05-10, 09:49
Kan det vara skillnad mellan EZ* 1 och EZ* 2 kanske? På 2:an är det så gott som omöjligt att sätta vinge och stabbe i fel vinkel.