handdator

Visa fullständig version : Hög BEC-volt och strulande servon



jonatan@rullman.se
2012-04-14, 16:22
Hej,

Jag har googlat runt en del men hittar ingen som beskriver samma problem som jag har, tvärtom verkar väldigt många rekommendera precis de grejerna jag använder och säger att de funkar utmärkt.
Tyvärr hittar jag inget här heller men eftersom det returnerades 15 sidor med svar (går det använda logiska operatorer i sökfunktionen?) så kan den rätta tråden ha drunknat.

I höstas fick jag för mig att ta upp flygning igen efter 10 år i träda. Inte för att jag flög särskilt mycket innan jag lade ner hobbyn den gången, men ändå. Jag köpte ett AXN Floater från hobbyking och kompletterade med lite 3s-lipo, en spektrum dx6i och några orangerx r610. Floatern kommer med en AOXAN AE-25A esc.

Radio, mottagare, esc och motor fungerar utmärkts tillsammans, åtminstone under kortare perioder. Men så fort jag kopplar in ett servo (omärkta servon som sitter original i floater samt hxt900) så skakar de fram och tillbaka och totalt tre har bokstavligt talat börjat brinna.
På grund av jobbet så har jag lagt allt åt sidan några månader men idag tänkte jag att det var dags att felsöka lite till och då slog det mig att trots flera olika servon, flera mottagare och olika tester så har jag faktiskt aldrig kollat vilket volttal som går ut ur BECen. Det ska vara 5V men när jag mäter antingen direkt från BEC-kabeln eller på en servokabel när mottagaren är inkopplad så får jag 10V.

Det känns som en ganska bra förklaring tycker jag men har jag missat något? Vad kan jag göra åt det? AE-25A verkar inte ha inställning för BEC-volt vad jag kan hitta på google. Är det bara att köpa en ny ESC och löda dit?

Cheers

jocke1963
2012-04-14, 16:53
Skulle tro att det är ESC:n som spökar, ja. Har en likadan kärra, som jag bara provflugit 2 ggr.

Trottel-längden går ej att kalibrera på min esc, den börjar gasa ungefär vid halvgas. Har försökt programmera om reglaget enl konstens alla regler, men den vill inte. Ska riva ut min och byta till en annan.

freddan_6
2012-04-15, 07:48
Är det bara att köpa en ny ESC och löda dit?
Cheers
Det låter som en god idé. De som heter hobbywing funfly / tunrigy plush är både billiga och mycket bra.
Finns på http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=2 och http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__186__182__ESC_UBEC_VR-TURNIGY_ESC.html

jonatan@rullman.se
2012-04-16, 12:21
Tack för svaren. Även bekanta som flyger verkar vara rörande överens om att jag inte tänkt fel någonstans och att det är byte av ESC som gäller.
Ska helt klart titta närmre på plushen.

J