handdator

Visa fullständig version : UAS förslag på prishöjning 2013



UndCon
2012-04-20, 16:00
citat

Hej
Vill informera om att Transportstyrelsen har lagt ut förslaget på nya avgifter från 2013 på remiss. I förslaget är avgifterna för UAS-tillstånd höjda, både när det gäller avgift vid första utfärdande och för årsavgiften. Information om remissen finns att läsa på den här adressen http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nu-remissas-avgiftsforandringar-for-2013/. Synpunkter på remissen ska ha kommit in till Transportstyrelsen senast 28 maj.


/citat
Detta betyder att det för min del kommer kosta för mycket pengar och jag väljer att avstå från att förlänga tillståndet.

//UndCon

kamelkungen
2012-04-20, 17:21
Har du haft tillståndet förut? vad innebär det?

SteffeB
2012-04-20, 20:21
Avgift för tillståndsprövning: 4050kr / årsavgift: 2700kr...

Var det 4050 första året, sen 2700kr?





Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

UndCon
2012-04-20, 20:40
Ja jag har haft tillståndet men inte utnyttjat det.

Dom gjorde en ful variant för när jag sökte stod det inget på deras sida om ev avgift för prövning så den kom som ett surt brev på posten.

//UndCon

SteffeB
2012-04-20, 20:43
Aj aj... :(

Impulze
2012-04-20, 21:28
Jag har åxå tillstånd, det är ju viktigt att komma med synpunkter på nya höjningen. Tycker summan som är i dagsläget är nog tillräckligt för den verksamhet vi bedriver. Jag kommer skriva ner lite synpunkter och jag tycker alla övriga gör det , om man nu inte tycker att det är skäliga pengar dom ska ha in för att skriva ut ett A4.

//Matte

UndCon
2012-04-20, 21:44
Jag tycker det är viktigt att skilja på det som hobby (som det är för de flesta som flyger FPV) eller för kommersiellt bruk dvs att göra det mot betalning

Gör man det på hobbynivå bör man kunna betala en lägre avgift eller slippa prövningsavgiften. För ett företag är det oftast småpengar det handlar om och då påverkar det inte så mycket.

//UndCon

SteffeB
2012-04-20, 21:56
Jag trodde bara man behövde tillståndet vid komersiellt bruk?

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Skrotiz
2012-04-20, 23:28
Där kom ju också en fråga jag ställer.
Trodde bara det behövdes för kommersiellt bruk?
Fast när jag tänker efter så behöver väl vi "glada hobby utövare" egentligen det lägsta tillståndet för att få hålla på?

Detta är ju vansinne, för att få flyga ett rc plan med videolänk(fpv) inom synhåll och en modellvikt under 2,5kg(t.ex) i icke kommersiellt bruk så tycker jag att ett eventuellt tillstånd enbart bör vara en engångssumma på typ 1500:-, med alternativt en låg årsavgift på typ 100kr.

Bara min tanke dock...

UndCon
2012-04-20, 23:35
FPV är inte UAS/UAV - FPV är fortfarande modellflyg då det är du som styr.

klipper lite från ett tidigare mail mellan mig och transportstyrelsen(detta brevet är till mig)

//
Du skrev i ett tidigare mejl att du till en början mest kommer flyga på hobbybasis, alltså inga uppdrag eller kommersiella flygningar. Är det bara hobby/fritidssysselsättning så kan det ju betecknas som modellflyg och då finns det ju inget krav på tillstånd eller försäkring.
//


Det gäller alltså bara vid flygning på uppdrag och kommersiellt bruk, men jag tycker trots allt att det är en saftig peng.
//UndCon

Skrotiz
2012-04-20, 23:55
Okej.
Jag hade gärna haft tillstånd för att kunna t.ex. ta bilder och sälja till vänner och bekanta(lagligt), men ska där till en massa summor så blir det ju inget sånt(lagligt iaf)...

SteffeB
2012-04-21, 01:00
Vad kostar försäkringen som man behöver till uas-tillståndet?

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Impulze
2012-04-21, 01:59
tror den ligger runt 1000:- / år

//Matte

Jode
2012-04-21, 14:30
Är alla här medlemmar i paragrafryttarnas riksförbund?

UndCon
2012-04-21, 17:19
Jag tror de flesta är överrens om att det är bäst att hålla sig till de regler som finns eftersom FPV ännu är lite av en gråzon.

Om det skulle bli en olycka av större slag så lär det bli granskat rätt hårt och om man då dessutom inte håller sig på rätt sida av spelplanen lär det bli värre för alla andra.

Sedan är det givetvis upp till var och en att följa reglerna.

//UndCon

kamelkungen
2012-04-22, 15:10
Här har vi ju svaret. Se till att vara medlem i SMFF och flyga på ett modellflygfält samt att flyga kring fältet så är det ok.

Inte mycket mer att göra. Något certifikat är ju helt meningslöst. Kan heller inte tänka mig att det skulle gälla och om man har det får man bygga och flyga hur man vill. Helt otänkbart.


FPV är inte UAS/UAV - FPV är fortfarande modellflyg då det är du som styr.

klipper lite från ett tidigare mail mellan mig och transportstyrelsen(detta brevet är till mig)

//
Du skrev i ett tidigare mejl att du till en början mest kommer flyga på hobbybasis, alltså inga uppdrag eller kommersiella flygningar. Är det bara hobby/fritidssysselsättning så kan det ju betecknas som modellflyg och då finns det ju inget krav på tillstånd eller försäkring.
//


Det gäller alltså bara vid flygning på uppdrag och kommersiellt bruk, men jag tycker trots allt att det är en saftig peng.
//UndCon

lassebetong
2012-04-22, 18:35
Här har vi ju svaret. Se till att vara medlem i SMFF och flyga på ett modellflygfält samt att flyga kring fältet så är det ok.

Inte mycket mer att göra. Något certifikat är ju helt meningslöst. Kan heller inte tänka mig att det skulle gälla och om man har det får man bygga och flyga hur man vill. Helt otänkbart.

Det duger lika bra med RCFF, så länge man rättar sig efter deras regler.

Och varför meningslöst?
Har du behov av cert så är det ju självklart förbaskat trist med en höjning

UndCon
2012-04-22, 20:51
Flyger du kommersiellt gör du det garanterat på platser som inte står med som RCfält
ex flygfoto på hus åt mäklare som alltid sker på olika platser...
//UndCon

Ålänning
2012-04-22, 21:04
Och jag som bor på Åland som hör till Finland men tex är demilitariserat osv...
Vart skall jag vända mig om jag vill vara laglig, nu när jag både FPVar med flyg samt heli och tänkt fota och filma.

Och vad är straffet om man inte bryr sig? (I Sverige alltså)

Vad är egentligen orsaken till höjningen? Är det "ah, nu kan vi få in mer pengar på nåt!" eller råkar det händelsevis bero på en seriös orsak?

UndCon
2012-04-22, 22:07
OJ - vet ej vad det är för straffsats. för FPV är det Transportstyrelsen och för flygfoto är det Säksam

Michael
2012-04-22, 22:31
... Och vad är straffet om man inte bryr sig? (I Sverige alltså)


Om frågan avser själva flygfotograferingen och inte frågan om huruvida den sker från en UAS eller ej så gäller följande angående straff:

Utdrag ur Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation
10 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet sprider flygbilder eller liknande registreringar från luftfartyg, kartor eller andra sammanställningar av landskapsinformation som inte får spridas enligt 6 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.htm#) eller 7 § (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.htm#) döms till böter eller fängelse i högst ett år.
I ringa fall döms inte till ansvar enligt första stycket. (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.htm#)

Vad gäller behovet av tillstånd är grundregeln den att så länge Sverige inte befinner sig i förhöjd beredskap krävs inget förhandstillstånd för flygfotografering över någon del av Sverige (gäler ej skyddsobjekt).
Däremot kravs det alltid tillstånd i förväg för spridning av flygfoton, oavsett hur detta sker.

Läs mer här:http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Dokument/Tillstand2/Flygfotografering-och-tillstand-for-bildspridning/

UndCon
2012-04-23, 07:46
Tack för klargörandet Michael!