handdator

Visa fullständig version : Lockheed Super Constellation



Sidor : [1] 2

bokis
2012-04-24, 19:17
Är ombedd av Ivve att återigen vara reporter på ett bygge som kan bli något alldeles extra!
Bakom det hela ligger en länge närd önskan att få se en rejäl radiostyrd Connie i närheten som man kan komma åt att dräggla på.
Blev totalförälskad i den som flög runt i Europa för 15 år sen som var målad i MATS färger.
Så undertecknad letade och RC Connies finns det men dessvärre är i stort sett alla den sorten som heter
L-749,den första..

L-1049 var liksom målet den är i mitt och Ivves tycke helt fantastisk i proportionerna!
Hittade till slut en tillverkare i England ,G.A.D som hade en prototyp på en uppförstorad Connie som de säljer som är 2x2 m,prototypen jag köpte håller straxt under 4 m i vingspann och 4 m i längd..
Efter många om och men så lyckades det tillslut köpas ett shortkit med 20 stycken ritningar och en herrans massa trä som dessvärre var en smula omärkta!
Gurun tuggade fradga ett bra tag,funderad,erbjöd sig att kostnadsfritt elda upp vedhögen,
mätte,funderade o.s.v och har nu kommit fram till att den kanske går att få ihop.

Jag ser mig alltså mer som materialförvaltare/inköpare (digert jobb) samt reporter.

Den här är alltså uppförstorad från G.A.D .s normala men uppbyggd på ett för mig annorlunda sätt jämfört med "normala" maskiner.
Slutresultatet ska bli en maskin med tredelad vinge o tredelad kropp,med förhållandevis låg
slutvikt.
Den är anpassad för 4 st 70 fyrtakt (det är inte mycket det för en så stor maskin)
men den här blir elektrifierad,med vad återstår o se..
Målningschema blir Eastern Airlines Connie från 50-talet:


http://www.youtube.com/watch?v=U6VfkKjlhXs

EN AV MINA FAVORITKLIPP FRÅN TUBEN!!!:)

Nu några bilder från starten på bygget så får vi hoppas att Ivve fyller på med lite text han med sen..

28649 Det där är mästerbyggaren själv!

28650 28651 28650


28652 28653 28654

Det där är mittsektionens jigg,nosdel och bakdel ska sen med aluminiumrör sammanfoga allt till en bit för att kunna tas isär vid transport.
Den här biten har också nacellerna till innermotorerna och huvudställen som jag törs garantera kommer
att bli från Electron Retracts.:lollypop:

Tror mig veta att det kommer att bli Fowler klaff på den av samma typ som Ivve har gjort på sin Hercules.

Jag håller alla tummar som finns att denna går o få ihop ,det är ett mammutbygge!

Baua
2012-04-24, 20:10
Läcker kärra!
Med Ivves fart blir den säkert klar till valborg.
Blir ju en stor rackare den där...:)

Mvh
Magnus

bokis
2012-04-24, 21:35
Valborg??Jodå,år osagt..Det är ett jätteprojekt som jag ser det,Guru´n har grunnat ett tag på det och bara att få till en bra start på det hela är ett äventyr..Manual samt ritningar komplett utmärkta existerar inte!
Ett par bilder till,bakre delen där alurörs skarvarna blir begripliga:

28656 28657

ivve
2012-04-25, 07:47
28658

Så här har "kunden" tänkt sig att den ska se ut när den e klar.

Alla bilder med denna färgsättning mottages med största tacksamhet.

Fabrikanten

Mr J
2012-04-25, 09:01
Här är några bilder...

28659

28660


28661

jocke1963
2012-04-25, 10:28
Här några till:
http://www.edcoatescollection.com/ac3/Airline/Eastern%20Air%20Lines%20L-1049C_G%20Super%20Constellation.html
http://www.famgus.se/Vykort/APC-Aircraft-LockheedConnies.html
Här verkar finnas en del oxå, som jag tyvärr inte ser bakom våra brandväggar, våra filter tar bort vissa bild- och filmsajter.. :(
http://www.flickriver.com/photos/my_public_domain_photos/tags/constellation/

bem
2012-04-25, 15:53
Hej,

Den här Constellation ARF:en av kan man spana in i avvaktan på ivves maskin blir färdig (4 x OS 33 cc bensinare...), jösses vilken maskin. 20 servon i den ARF-maskinen, bara en sån sak.

http://www.phoenixmodel.com/Default.aspx?mode=view_detail&CatId=74&id=335

Dyr, förstås:
http://easytigermodels.com/index.php?main_page=product_info&cPath=14&products_id=333

Shipping Weight 100lbs...

/Bo

bokis
2012-04-25, 17:25
Nya bilder från byggboden,den karakteristiska nosen/kroppsformen börjar skönjas,Gurun har idag varit och tömt Roslagen på ädlare trämaterial för att kunna såga longeronger,samt att det har debatterats ev. belysning m.m..
Eran utsände har dessutom blivit lovad personliga inlägg från Gurun i denna tråd!
Hittar någon färgbilder som Mats på Eastern´s Connie så mottages detta tacksamt..


28662 28663 28664

Jag tycker att den från Green Models/PND som finns i filmen nedan är riktigt fin,det är just den, som har blivit uppförstorad ,som hamnat i Ivves byggbod.


http://www.youtube.com/watch?v=LpTQuDFcAkk

jocke1963
2012-04-25, 18:31
Den här Constellation ARF:en av kan man spana in i avvaktan på ivves maskin blir färdig (4 x OS 33 cc bensinare...), jösses vilken maskin. 20 servon i den ARF-maskinen, bara en sån sak.


Å här rullen....kul grej? att han fotar sig med hela familjen vid maskinen först...?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fHe0NXCQ2o4

bokis
2012-04-30, 20:06
Materialförvaltaren har ordet igen!
Gurun har varit en smula krävande de sista dagarna så det har införskaffats:

1:ritningar till en helt annan Connie (Don Smith 1:11) deta beroende på att det inte finns några byggbeskrivningar alls till det här pusslet.
2:Bok om Connien med lite ritningar o bilder förhoppningsvis
Ovan ska ligga på posten om några dagar hoppas jag..
3:landställsben modell grövre,hade passande till hufvudställen men nostället blir en utmaning,30 cm långt ska det vara och
det får nog bli en egen konstruktion delvis..
4:Aluclad,var och hur den ska införskaffas för aluminium kommer det att bli på den!
Detta kommer att följas av diskussioner om beställning av en omgång spanska ställmekanismer med rätta mått.
Framstegen i byggboden har dock gjort att det har tillkommit bilder också!
Jag upphör aldrig att förvånas över den mannen..:lollypop:
När jag såg bilderna så kom jag o tänka på nåt kanotliknande,för storleken duger nog till det!
Men jag kan jag se de ljuvliga linjerna av en Connie,förmodligtvis en av de mest komplicerade former
som har funnits på ett flyg som har serietillverkats.
För en annan som bara får se fotogendoftande sammalika flyg på jobbet så är detta en lisa för sinnet!
Man kan inte annat än beundra de som byggde o konstruerade orginalet på 30-talet,det var rena rymdskeppet på sin tid och det dryga 30 år efter att man lärt sig flyga med motor..
Beundrar Hallberg,det gör jag med..Finns hopp om att modellen ska bli något alldeles extra!
Kan dock tänkas att Ivve tar ett välförtjänt sommarlov o slår av på takten lite,dett finns annat som är
roligare nu när värmen äntligen kommit!

BILDER:

28801 28802



28803 28804



28805

Thomas
2012-04-30, 21:29
Sicken utmaning att planka det skrovet...

Men jag hyser inga tvivel om att Master Ivve klarar det med bravur!

Baua
2012-04-30, 21:38
Hej Bokis!
30cm frontställ, det var t.o.m så Lotta som satt i vardagsrumssoffan drog efter andan, hon förstod nog inte vad jag pratade om.
Den maskinen kommer bli så fin.:)

Hils
Magnus

bokis
2012-05-06, 09:49
Mycket funderande just nu på lösningar...Den tre-delade kroppen ser ut som det ska och borde fungera dito,
nu är det accarnas tur.
Den kommer att ha en rejäl vikt i bak (många servon) så för att motverka det så kommer accarna i fram,Ivve har klurat
ut en lösning som gör att det går o flytta ackarna en del i nosen(just nu är vikten som behövs där okänd)

Luckan in i kroppen bakom cockpit har gurun räknat ut att det blir en avgjutning av kroppen på ovansidan
bakom styrhytten där luckan ska vara och sen ska det tillverkas en glasfiberlucka.
I övrigt så väntas det grejor på posten,lite hjul mm,det mesta tar en stund innan det kommer fram.
Ringde till tillverkare i fredags för ett plywoodflak saknas och de på Green Air var otroligt hjälpsamma,det skulle fixas så fort de kunde..
Tur i oturen var att jag hade CAD-filerna så då kunde jag skicka rätt fil tillbaka med de saknade delarna,
inga missförstånd här inte!
Och shit happens,det är en förstling det här så en del gnissel får man räkna med..
För er som gilla el,edf och bygga lite mindre kärror av udda slag så är Green Air Design mycket sevärt!
Deras utbud är skoj!
Nedan är foton på log-golvet med alternativen för accplacering.

28937 28938 28940

bokis
2012-05-07, 16:02
Var ute idag o körde ångbåt men smög in i byggboden som påstods vara semesterstängd...
...jojo...

28972

Lelle
2012-05-08, 06:59
Wow, vilket bygge altså. Det blir en rejäl pjäs och riktigt kul att se den växa fram.
:applouse:

Sweeper
2012-05-12, 20:05
Håller helt och hållet med de övriga glada tillropen! Rejält och maffigt bygge som Mäster Ivve knåpar ihop! :)


Göran

bokis
2012-06-10, 16:45
P.g.a rådande väderförhållande så har Ivve skjutit på semestern och behövde därför servoleverans till bakdelen,även kallad stabben.
Materialförvaltaren begav sig direkt till Spillan..
Till mig ser den däringa ut som en flygande vinge,spännvidden på bakre delen är icke direkt blygsamma 1.60..

29772 29773

hjalleo
2012-06-11, 22:10
Hej!

1,6 m är inget litet vingspann och nu är det stabben!!!! Vilket monster det kommer att bli. Det ska bli skoj att fortsätta följa din tråd.

Mvh Olov

bokis
2012-06-12, 19:37
Ska försöka fylla på med bilder o annat från Ivves magiska bod Olov.
Jag blir själv helt tagen av att se den känslan för bygge som han har,det funderas en hel del och sen
så: PANG! ,det bara rasslar till..
Men en sak är säker,den kommer att synas i luften för liten blir den inte..
Det är låååångt tills den står på egna ben men jag har åtminstonde inte svårt alls att se den framför mig när jag blundar..:love:

bokis
2012-06-17, 18:25
Bilder från den icke semesterstängda byggboa,nu börjar man skönja hur det ska se ut,går lixom inte att ta miste på:

29888 29890 29891

29892 29893 29894

29895

Byggmäster klagar på att Herr Kundén ligger på så hårt så han måste jobba helger numera också,detta finns det ingen sanning i!

Flygsmurfen
2012-06-17, 20:40
Det är bara att tacka och buga för att vi får följa detta mästerbygge.
Mvh

Mats W

Lelle
2012-06-18, 07:09
Jösses! Nu börja jag ana hur stor den här pjäsen kommer att bli. Bara att hålla med Smurfen om att få se det här flygplanet växa fram. :applouse:

Sweeper
2012-06-18, 12:15
Det kommer att bli en "lagom" stor modell! :D

Det ser väldigt bra ut. :)



Göran

ivve
2012-06-18, 12:33
Det kommer att bli en "lagom" stor modell! :D

Det ser väldigt bra ut. :)



Göran


Tack alla gossar för beröm o glada tillrop. Kan behövas. "Lagom" var ordet. Så kan det gå när man har krävande "kunder", dom skall bara ha större o större leksaker.:banghead:

Till vintern så får jag väl stå utanför garaget o spika. "Kunden visar ingen hänsyn ! gentemot en gammal man.

Skämt å sido så är det ju faktiskt ett rätt så "svettigt" projekt. Får väl se om den blir klar under kommande vinter.

Göran, du har ju en hel del o ta reda på du med. Dessutom finns det ju annat än flygplan oxå, båtar till exempel.
Själv har jag fått både båtar o segelflyg på hjärnan för tillfället.

Tycker din skonare blev jäkligt fin ! Tänk om man va så duktig ändå ! Hur som så e de kul med omväxling.

Skvalpa lungt.

Sweeper
2012-06-20, 18:41
Göran, du har ju en hel del o ta reda på du med. Dessutom finns det ju annat än flygplan oxå, båtar till exempel.
Själv har jag fått både båtar o segelflyg på hjärnan för tillfället.

Tycker din skonare blev jäkligt fin ! Tänk om man va så duktig ändå ! Hur som så e de kul med omväxling.

Skvalpa lungt.

Det är ju det som är det underbara med modellhobbyn. Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra. :)
Och när man ser dina byggen och andras med för den delen så blir man bara ännu mer inspirerad att bygga. :)


Göran

bokis
2012-06-23, 17:03
Regn och åter regn..Gurun har tvingats att återigen skjuta upp semesterplanerna och hammare å fogsvans får istället dansa i byggboden.
Arbetet pågår i treskift,han bemannar samtliga,helger som vardagar.
Den där bakdelen ,att få den rak o fin,är inget litet projekt i sig så här kommer det flera bilder!
Genialt var ordet sa Bull!
Eftersom jag kanske ska få flyga denna en dag så kan jag bara säga: MUMS! Känner darret redan nu..
Betänk att detta görs UTAN en vettig byggbeskriving,delarna funderas o vrids samt limmas på plats.

29962 29963 29964

29965 29966

Mr J
2012-06-23, 22:17
Det verkar vara en klämmig modell... :sarcastic:

bokis
2012-06-24, 18:35
Ivve e van mä´hårda nypor!
Han har vid flera tillfällen tillrättavisat mig och då krävs det slikt..
Idag har solen skinit över honom så han tog ut den oflygande vingen i den svenska sommarvärmen för att begrunda "projekt glasning".
Givetvis togs bilder på högtidsstunden samt så konfererades det om huruvida man kan få tag på väv o epoxi på lagom avstånd till
facila priser nu när Lindinger nobbar o skicka flytande saker.
Men vi får slå våra kloka påsar ihop så kommer vi nog fram till nåt bra?
Bilderna? Jodå,nedan:


29972 29973 29974

29975 29976

Baua
2012-06-24, 18:57
Ser mycket fint ut.
Är allt detta byggt utan ritning?

Mvh
Magnus

bokis
2012-06-24, 19:30
Det finns ritningsunderlag men problemet är att delarna inte är utmärkta på de 20 lritningar som följde med..
Men på något märkligt vis har gurun lyckat klura ut vad som hör vart!
Glasfibern har kommit närmare in lösning,ett samtal till MBS från materialförvaltaren under veckan..

jugg
2012-06-24, 19:58
Ja Magnus på MBS kan man lita på.... Ser juh stiligt ut dennahära..

Flygsmurfen
2012-06-24, 20:20
Ivve är otrolig!
Han bygger lika mycket på några månader som en annan klarar på en hel vinter...eller två.
Hatten av.
Ser fram emor kurs i glasning :-)
Mvh

Mats W

Zazzu
2012-06-29, 19:41
Mycket imponerande bygge. Jag tyckte att jag kände igen modellen och när jag såg stabben kollade jag igenom mina bilder. Jag har sett en i verkligheten på Avidrome i Lelystat i Holland. www.aviodrome.nl (http://www.aviodrome.nl)
Ett besök på museumet kan varmt rekomenderas. Där finns mycket Fokker flygplan och utställningarna är mycket proffsigt utförda. De hade ekonomiska problem i slutet på förra året men jag tror att det har löst sig.
bifogar två bilder.
3005830059

/Ulf Alsén

bokis
2012-07-18, 18:51
Satte på mig flytväst och vattenskidor och begav mig till Spillan idag för att lämna av lite pryttlar..
Döm om min förvåning när den semesterstängda verkstaden inte alls var stängd!
Gurun har varit i farten och färdigställt noshjulet (med den rätta V-formen på axeln) och monterat den i kroppen.
Tjatade mig till en provkörning av stället och det där med Electron Retracts verkar mums!
Gången och styrkan i ställmekanismen är precis som man vill ha det!
Eftersom stället är drygt 30 cm långt som jag nämnde tidigare så behövs det..
Vingservona är nu beställda(tjograbatt utgick) så snart återstår bara maskinering,propparna har vi också kommit överens om,det blir varioprops till den,ska det vara snyggt så ska det!

Bilder:

30543 30544 30545

P,g,a rådande semesterväderförhållanden så har han nu hotat med att börja planka skrället i stor skala
vilket gör undertecknad själaglad,hotet om tändvätska och försenad majbrasa verkar undanröjt..
Tror att det kommer en film på ställfunktionen,jag håller tummarna.

bokis
2012-07-18, 18:59
Tekniskt underverk!

http://www.youtube.com/watch?v=XXv-ukelfIU
NAJS!!!

Kenneth E
2012-07-19, 08:13
Man blir tårögd som den sanna modellbyggaren man är.

Balsa Regn

bokis
2012-07-20, 20:12
Enl. uppgift så plankas det vilt i byggboa/hangaren..Nosdelen börjar ta form och det ska göras en avgjutning/plastning
som kommer att bli ställ luckor på den plankade kroppen.
Samma hårda nypor hos byggaren som tidigare:

30597 30598 30599

Nosdelen är av icke ringa storlek och jag kan nu definitivt börja njuta av det vackraste som finns i flygplansväg.
Fredagskvällen är räddad!

bokis
2012-07-23, 12:58
Rapporteringen fortsätter:
-Plankningnen av nosdelen börjar nu se sitt slut,kan inte ha gått åt mer än några kvadratmeter balsa bara..
Skyltfönstret ifram har fått sina ramar och Ivve gnetar på natt o dag vad det ryktas om,det är tänt 24h per dygn därinne.
Jag gillar bilden nedan där man kan se det ramsneda paraplystället i dörröppningen som visst är del tre på kanoten!
Har en liten,liten misstanke om att Gurun vill börja så smått på mittendelen som tillsammans med tvåans o treans motor samt klaffar och huvudställ blir ett riktigt knepigt projekt som
nog kommer att slita på geniknölarna en del..

30623 30624 30622

30621 30620


Mycket tankar om motorisering pågår,ideér finns och igår så fick jag tips från den kunnigaste elkille jag vet ,
Byrådirren,det ska han ha stort tack för,är för mig en nödvändighet för det är gungfly jag går på
i.o.m att man inte pysslat så mycket med detta förr..
Tack Johan!
Får se vad som händer härnäst,återkommer!

Mr J
2012-07-23, 15:01
Tack för det, sånt värmer i den här så kallade sommaren...

bokis
2012-07-25, 21:15
Den odräglige skribenten (jag) har ikväll flugit med en DC 3 i en av de sällsynta ljumma o torra flygkvällar
som har varit den här sommaren.
Fick till en underbart fin flygning och glad som en spelfågel går jag in och upptäcker
att det har kommit fler bilder från spillan!
Inte utan att jag har lite dåligt samvete för att Ivve får slita i byggboden medans jag leker..
Nåja,bilderna ska ju in i den här tråden så då får jag försöka och förklara det jag tror mig veta om dem.
30661 30662 30663 30664


30665 30666 30667 30668



30669 30670 30671 30672


30673

Sammanfattning i förhoppningen att Ivve förklarar mer om det finns nån oklarhet:
Han har gjort två avgjutningar,dels en på ovansidan som är serviceluckan bakom cockpit
där ackar,mottagare m.m ska sitta och skurit ur den samt passat in den(hur stiligt som helst!)
och en på undersidan som är ställ luckan till noshjulet..
Sen har det svarvats till en noskon och var han har fått tiden till allt detta har jag ingen aning om!
snyggt som attan blir det ialla fall!
För mig så var det kul o se hur man gör en rund o fin noskon,hatten av för Ivve!

Snickarjävel´n
2012-07-25, 21:54
Nu jävlar har mekka flyttats norrut, jag lägger fram mattan och faller på knä.

Du e GRYM Ivve, alla hattar i världen av för dig :thumbup::fans:

bokis
2012-07-26, 09:15
Mattan har en längre tid pekat ditåt...
Det här med journalistik är inte lätt,jag har varit i kontakt med Guruns huvudkontor nu på
morgonen och vill nu korrigera tillverkningsmetoden för noskonen:
Rund bit cellplast utsågad för att sen filas o slipa till rätt form med ritningen "som mall"
Gurun själv är nu upptagen med att fundera ut lösningen med gejdrar m.m
till noshjulsluckan:
-Det ska vara skalalikt! som han uttryckte sig...

bokis
2012-07-29, 20:17
Efter att ha varit nere och härjat med oss andra på Storskalameetinget i Arboga så var det åter till vardagen för Ivve..
D.v.s såga,fila limma o borra i den oanständigt rejäla flygmaskinen..
Och han gör det med sedvanlig snits!
Fotona nedanför är servoinstallationen till noshjulet,jag tycker de här bilderna visar ganska bra det som jag gillar av tänket hos Electron Retracts och Ivve har inget att invända han heller..
För er som har hållt på med vajrar som ska till oket på nosstället är det inget nytt med fördelen av denna konstruktion men för er som undrar:
I vanliga fall så har man ett par vajrar till ett ok som spänns när man fäller ut och slackar när stället går in..
Ganska ofta så blir det en kompromiss,man törs inte spänna vajrarna för mycket för då låser inte noshjulet och när ställskrället är inne och man använder sidrodret så lever de sitt eget liv där,ibland med konstiga resultat.

Typ:- Hoppsan,och varför funkar det inte nu då??!! &#"¤%#/"/!!!

Följt av ett rassel när modellen åker kana på nosen..
I det här fallet så är oket till styrningen fast monterat uppe i stället och följer inte med vid infällning,det är en styrpinne från stället som går ut och in i oket när man drar ställen åt något håll och när ställen börjar fällas in så kopplas styrservots el ur,den rör sig alltså inte när man använder sidrodret under flygning.
Istället för ett par vajrar så är det en vanlig stötstång som sköter ruljangsen,mycket trevligare !

30748 30749

30750 30751

Hoppas det inte var allför förvirrat!

Thomas
2012-07-29, 21:35
Tjusigt värre!! Hatten av!

Vem säljer Electron nosställ?? Någon i Sverige eller Europa?

bokis
2012-07-30, 10:29
Thomas,de beställs direkt från tillverkaren: http://www.electron-retracts.com/
När man lägger beställningen så får man välja storlek,styrka ,mått m.m..

Edit: Gurun har meddelat att det där med luckorna är hårborttagande,det lär gnuggas på geniknölarna i byggboden idag!

Sweeper
2012-07-30, 18:53
Gurun är en man som jag är full av beundran för!:applouse:


Göran

bokis
2012-07-31, 19:36
Nu har det funderats klart i geniboden i Spillan ang noställslucka,det har stött o blötts ideér mest p.g.a
att den egentligen har en delad lucka,en liiiten lucka som tätar i framkant på orginalet.
Vi har letat runt på internet efter div. byggtrådar men de vi hittat har av
någon anledning inte visat just den biten..
Jag tror det finns en anledning,att göra som orginalet blir bara för komplicerat
och eftersom den ska flygas så är funktionen no.1 !
Gurun har efter brainstormingen kommit fram till en förbannat snygg kompromiss
som härmed förevisas med både stillasittande samt rörliga bilder:

30776 30777

Detta kan vara det sista som händer på ett tag i denna tråd,på golvet i hans byggbod står nu en annan byggsats,en stor rackarns bogserbåt som heter Imara,anar mig till att den suger bra o börja bygga på!

Filmen;rykande färsk ur verkstaden:


http://www.youtube.com/watch?v=0JJIJD-xEZ8

hjalleo
2012-08-01, 20:37
Nu har det funderats klart i geniboden i Spillan ang noställslucka,det har stött o blötts ideér mest p.g.a
att den egentligen har en delad lucka,en liiiten lucka som tätar i framkant på orginalet.
Vi har letat runt på internet efter div. byggtrådar men de vi hittat har av
någon anledning inte visat just den biten..
Jag tror det finns en anledning,att göra som orginalet blir bara för komplicerat
och eftersom den ska flygas så är funktionen no.1 !
Gurun har efter brainstormingen kommit fram till en förbannat snygg kompromiss
som härmed förevisas med både stillasittande samt rörliga bilder:



Detta kan vara det sista som händer på ett tag i denna tråd,på golvet i hans byggbod står nu en annan byggsats,en stor rackarns bogserbåt som heter Imara,anar mig till att den suger bra o börja bygga på!

Filmen;rykande färsk ur verkstaden:


Sicket superbygge!:applouse: Man blir ju avundsjuk när man ser vad han lyckas få ihop. Jag måste ju erkänna att jag tycker att det vore synd om en båt skulle hindra ett fortsatt bygge på den här modellen.:concern:

Mvh Olov

bokis
2012-08-16, 20:03
Trots badande och byggande av andra roliga saker (bogserbåten Imara med ett sanlöst skoj rökaggregat:lollypop:)
Kan inte låta bli o visa videon från byggboa,det är den värd!

http://www.youtube.com/watch?v=aswncSb7beg&list=UUNqzCR9sRfWWs_OwUZaG-4Q&index=1&feature=plcp



Trots detta så har det avsatts tid till Connien!
Plankningen av kroppen närmar sig slutet och då kommer det roliga:
Para ihop bakre tredjedelen med den lilla stabben.
Bilderna föreställer 1.65 stabbe på tvären och ett snart färdigplankat paraplyställ!
Gurun har i afton skickat bilder o de måste ju ses:

31185 31186 31187

Herr Kunde´n sitter bara o myser,jag lovar!
Det har också levererats kablar,Hobbywing fartreglage och OS 5025-375 av borstlös sort, 4 st av varje så att det när byggsuget ökar intet skall fattas Gurun..
Hålet i spargrisen har antagit episka proportioner,är att jämföras med ett s.k "svart hål",
allt som hamnar där bara försvinner..Men kul är det!
Jag tror dock att jag som materialförvaltare har lite lugnare dagar framför mig,de stora grejorna till den är
inköpta,nu så blir det detaljer mera,div. småplock med andra ord.
Och så här långt så är allt kalas!

bokis
2012-08-18, 19:53
..och medans jag vilar upp mig på jobbet så fortgår bygget..
Gurun har funderat lite på mittsektionen och hur den ska angripas på bästa sätt.
Och vad är då bättre än att sätta ihop det som finns för att få en överblick?
Tycker själv att han överdrev lite när han sa att han skulle få ha porten öppen i vinter för att få ihop den,
syns tydligt att det är gott om plats! Eller?:stupido2:


31214 31215 31216

31217 31218

Eftersom vingen nästan inte är större än kroppen så borde det gå in utan att släppa in friskluft eller vad tror ni?
:lollypop:

bokis
2012-08-21, 21:21
Ivve hade synpunkter på vingens uppbyggnad när jag var där igår,den är för vek från kroppen och utåt..
Pannorna i djupa veck ,antingen första iden,14mm kolfiberrör i lättningshålen men sen kom gurun fram till att kolfiberbalkar blir bättre..

Schweighofer fick bli donator så därifrån har det beställts div. kolfiberprylar därifrån,band,plattor och balkar..
Återigen,det är en förstling och antagligen en enda-ling för nacellerna och gondolerna är felgjorda óch behöver moddas men Ivve filar oförtrutet vidare ändå..
Mycket "tänka till" lösningar som är oundvikliga men jag är ändå HELT övertygad om att resultatet blir strålande till slut,
Han är klurig Guruun!
Återkommer med bilder o rapport så småningom..

Fluf
2012-08-22, 06:48
Eastern Airlines schemat är läckert med all sin polerade aluminium, men tror min favorit är Blue Angels schemat, ganska orginell, har ni kikat på den med?


http://4.bp.blogspot.com/-9dEW2_eL4sE/T3_U2w-E_0I/AAAAAAAAMwg/qPxrALyJAhU/s1600/C-121J+Constellation+%28R7V-1%29+131623+7.jpg

bokis
2012-08-22, 10:12
Vi har tittat på många ,inkl. blue angels men jag fastnat för Eastern,för min del så var det nog att jag sett den målningen både innan jag började på Arlanda,de hade alltid nattstopp på en 747,senare DC10 med den gamla målningen och jag gillar verkligen den..
Ivve gillade den med och det gjorde inte saken sämre.
Vi har nu också hittat bra färgbilder på den från alla håll o kanter så det liksom avgjorde saken..
Men tack för tipset!

ivve
2012-08-22, 15:38
Vi har tittat på många ,inkl. blue angels men jag fastnat för Eastern,för min del så var det nog att jag sett den målningen både innan jag började på Arlanda,de hade alltid nattstopp på en 747,senare DC10 med den gamla målningen och jag gillar verkligen den..
Ivve gillade den med och det gjorde inte saken sämre.
Vi har nu också hittat bra färgbilder på den från alla håll o kanter så det liksom avgjorde saken..
Men tack för tipset!

Nu tror jag Herr Bokström blandar ihop vädersträcken !:sarcastic: I stället för öster så skall det va Nordvest. Se bif. bild.

bokis
2012-08-22, 16:55
Kunden har alltid fel...Tillrättavisad igen...:girl_cray3:

bokis
2012-08-22, 20:20
Efter ovanstående tillrättavisning så följer nu bilder på vad som idag förklarades vara jobb som var inplanerat i Oktober-November, centrumdelen med 2.ans och 3:ans motor,förberedda för att lägga in kolfiberbalkarna.
På något mystiskt vis har dessutom ställen och klaffarna som en enig styrelse kom fram till blir klyvklaff ,kommit dit.
Han måste ha struntat i luncher o raster sen jag var där i förrgår samt haft nattöppet igen!
Här hemma så har dygnet 24h,måste vara nåt Star Trek fenomen i spillan med tidsförskjutning som gör att hans dygn är längre!

31375 31376 31377

bokis
2012-08-22, 20:23
Lägger till ett par bilder på förebilden som jag hittade som modell:

31378 31379

Sweeper
2012-08-23, 05:37
Den förebilden är ju väldigt snygg! Bra val! :)

Snyggt jobb Ivve, det är en fröjd att se dina byggen växa fram! :applouse:


Göran

ivve
2012-08-23, 08:08
Den förebilden är ju väldigt snygg! Bra val! :)

Snyggt jobb Ivve, det är en fröjd att se dina byggen växa fram! :applouse:


Göran

Tack Göran.

Jo den förebilden blir inte så tokig. Lär gå åt en hel del alufolie ! Men, det är en bit kvar dit ännu.:rolleyes:

bokis
2012-08-24, 17:41
Nya bilder och FILM!!!
Demonbyggaren varvar Connien med Bogserbåten Imara(den blir urtjusig den med!)
Och jag har fått bilder på bägge..
Men nu håller jag mig till Connien som har fått huvudställsdop idag.
Gurun har svarvat till ställen så hjulen sitter som de ska och allt är tiptop!

Fick också lära mig ett nytt ord,nästa grej på vingen (frånsett de kolfiberpryttlar som är på väg)
är nämligen Webbing,det är lådor som byggs i balsa och placeras mellan furulisterna som ytterligare en förstärkning i "upp-ned" riktningen..
Bilder o film nedan på dagens framsteg:

31410 31411



http://www.youtube.com/watch?v=RVez__45k4k&feature=youtube_gdata

Jisses vad fin gång det är på ställen..MUMS!!

sm3xrq
2012-08-24, 18:29
Fan va nice. Som sagt fin gång på de där ställen. Vad e det för ställ? Finns de i alla olika former, storlekar?

Sweeper
2012-08-24, 18:40
Jösses, det är inte ofta som man får ståpäls bara av att titta på ett par landningsställs som fälls ut och in. Men vilken vacker gång!!!!!:applouse:


Göran

bokis
2012-08-24, 19:05
Urban,de kommer från http://www.electron-retracts.com/ ,har än så länge (andra omgången jag köpt därifrån)
bara gott o säga om dessa,lirar s.a.s i en egen division av de ställmekanismer jag sett vad det gäller finish och "genomtänkthet" samt funktion,tror Ivve som har pysslat med detta längre än mig håller med ..
Blir så otroligt mycket enklare att ha infällbara ställ på kärror man måste ta isär,bara en servoskarv så är det fixat.
Problemet med råttfällefart,taskig ork i mellanläge,krånglande noshjulsstyrningsvajrar m.m är undanröjda..
Ivve har dessa på sin Draken också,då gick det att lösa lucköpning/stängning mekaniskt eftersom styrkan/orken är så mycket bättre..
De stoppar när motståndet/strömförbrukningen blir för stor och går då att omedelbart köra åt andra hållet..
Göran,visst är det tjusigt! Jag har tittat flera gånger...:lollypop: Trevligt kvällsnöje!

matbos
2012-08-25, 23:17
Snyggt Jobbat Ivve :lollypop:

hjalleo
2012-08-26, 08:56
Nya bilder och FILM!!!
Demonbyggaren varvar Connien med Bogserbåten Imara(den blir urtjusig den med!)
Och jag har fått bilder på bägge..
Men nu håller jag mig till Connien som har fått huvudställsdop idag.
Gurun har svarvat till ställen så hjulen sitter som de ska och allt är tiptop!

Fick också lära mig ett nytt ord,nästa grej på vingen (frånsett de kolfiberpryttlar som är på väg)
är nämligen Webbing,det är lådor som byggs i balsa och placeras mellan furulisterna som ytterligare en förstärkning i "upp-ned" riktningen..
Bilder o film nedan på dagens framsteg:

Jisses vad fin gång det är på ställen..MUMS!!

Jösses vilken fin gång de ställen har. Vill ha tarmen vaknar i mig, men jag får väl hålla tillgodo med råttfällefart.:beaten: Sen kan man ju fundera på hur en fullvuxen karl (=jag själv) kan sitta och drägla över ett par stålbitar med gummi som vrider sig? Det är nog tur att frugan inte ser mig för då skulle hon skaka sakta på huvudet och tyst gå härifrån.

Mvh Olov

Ompa
2012-08-26, 09:23
Dom ställena imponerade, i massor :lollypop:

Dick
2012-08-26, 13:10
Finns motorer från wingspan som man konverterar sina robart ställ
blir riktigt fin gång i dom oxså.

bokis
2012-08-26, 13:49
Jodå Dick men då ska man köpa Robart och sen konverteringen,tycker inte det är nån bra väg att gå..
Och det blir dyrt som attans,de här är inte gratis men det blir etter värre..
Och då är man tillbaka till bla deras noshjulsstyrningen som som jag tycker är bra att slippa..
Robart och Eurokit m.f.l har nu också börjat göra elställ så det kommer där med.
En känsla jag har är att luft är på utgång,det här är billigare och enklare att producera men det finns gott om skit bland elställen så det gäller att ha tur och tålamod för att hitta smultronen.

Har ställ av alla de sorter hemma men har inte sett något ännu som jag tycker är i närheten av dessa i finish och konstruktion,men smaken är som baken..
Funkar de i luften som de gjort när Ivve testkört dem i Draken och i Connien så är dessa en hit,håller tummarna..

Ivve har varit strängt upptagen med att limma stickor o strån i ett par dagar nu,jag börjar bli nervös för att limmet jag har beställt inte hinner fram i tid.
Har utlovat leverans av detta och kolfiber till veckan nu så det är bäst Posten sköter sig,annars får jag mig en tillrättavisning igen misstänker jag och sånt vill man inte utsätta för i onödan.
Ser fram emot nya bilder på skelettet,ibland tycker jag att det är synd att man döljer konstruktionen
med plankning för det är halva nöjet!
Men jag vet ju vad resultaten av Ivves ansträngningar brukar bli så tjusigt blir det hursom.
Och man kan ju alltid kika på bilderna som är tagna under byggets gång!

Dick
2012-08-26, 15:51
Nä absolut jag håller med. Finishen e ju bra mycket snyggare på dom som du har absolut. Va bara mer ett tips till dom som
redan har luft men tröttnat på det.

Luft e ute. Elmotor e suveränt. Min åsikt.

Andreas R
2012-09-03, 10:21
Vilket fantastiskt bygge, kul att följa. Vill inte förstöra tråden, men jag måste fråga, den magiskt fina J35an, den är ännu inte premiärad, eller har jag missat ngt, Mvh Andreas

bokis
2012-09-03, 10:52
Nejdå,den hänger i taket hos Ivve i väntan på en ny frontboard till P-80: an som jag skickade ner förra veckan..
Däremot så har Hasse´s flugit i söderhamn ,den skall numera ,efter en del förändringar av C.G,flyga riktigt bra så
Ivve har ändrat den på hans också..
Vi hoppas på o provflyga den om ett par veckor med lite tur,vi får se...
Bilder på den hittar du här : http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/28330-J-35-Söderhamn-style/page4

wesse
2012-09-03, 11:31
Jisses ska ni flyga innan domedagen kommer eller ska tråden blir ännu längre.. Sätt fart nu då era hyvelspån.

Andreas R
2012-09-03, 12:05
Tackar för länken, kommer följa detta med spänning, Mvh Andreas

warben
2012-09-03, 20:45
Lite fyrmotorigt början!

http://www.youtube.com/watch?v=tk51Mw84jms&feature=related

bokis
2012-09-03, 22:39
Jisses ska ni flyga innan domedagen kommer eller ska tråden blir ännu längre.. Sätt fart nu då era hyvelspån.
Ivve o jag är helt överrens om att ovanstående uttalande är sprunget ur en som har noll koll,tror att hovra i rosa tights är toppen på evolutionen samt är skadad permanent av inandningen av deprondamm..
Därför så fäster vi ingen särskild notis om det utan tänker bara medlidsamt på hur illa ställt det är i myggbetet som kröner axlarna på Wesse.
Klavins,våra tankar går till dig....

wesse
2012-09-05, 12:25
Händer det något eller sitter ni bara o läser Kalle-Anka numera?

bokis
2012-09-05, 18:50
Bygget går framåt med mycket god fart,kolfiberförstärkningarna till mittendelen är på plats,och allt "småplankande" o pillande
utförs med sedvanlig snits..
Ivves flitlampa lyser med 100W i stort sett 25h/dygn.
Utprovningen av motorerna med proppar har påbörjats,accarna som är 4st 6000 MaH 6S är beställda och på väg.
Enligt kalkylen så ska knuffet mer än väl räcka och flygtider på dryga 10 min ska funka.
Proppar ska beställas när min spargris hämtat sig,Varioprop lutar det åt som jag nämnde tidigare och de är dessvärre inte gratis. Ivve har testat med MA treblad och det ser ut som vi är på rätt väg.

För mig som är elnovis så har denna varit till stor hjälp: http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc ,ni som är bevandrade i el känner nog igen den men för mig så var den guld värd!
Limmet som jag beställde har kommit samt lite annat småplock som behövts.
En rolig grej: Har vi riktig tur så kommer orginalet till Arlanda nästa sommar,det är än så länge bara preliminärt men om fallet är så kommer jag att ta med Ivve så vi kan sitta o lyssna samt titta på godsakerna,för mig ,om detta händer ,så blir det en högtidsstund av sällan skådat slag!
Nu till några bilder på plankningen:


31914 31915

31915 31916

Jag kan lugnt säga att jag har avnjutit bilderna själv några gånger å fy fabian vad stiligt det blir!
E.v så kommer kroppen med till Hobbymässan i Frihamnen i slutet av denna månad,jag tror fler skulle tycka det var roligt o titta lite närmare på den,vem vet?

Till Wesse: Du måste sluta knapra i dig depron nu,skadorna på mjukdelen ovanför axlarna verkar förvärras på tok för fort..

bokis
2012-09-06, 16:06
Om nån av er är lika tokig i denna flygmaskin så finns info om den som med stor sannolikhet kommer i luften 2013 här:
http://www.dlbs.de/en/Projects/Lockheed-Superstar/index.php
Hemmabasen för den blir Hamburg tyckte jag gentlemannen sa som jag pratade med,det stora bekymret är att hitta AVGAS 100LL
i tillräckliga mängder för att flyga runt med den..
Så då hör man sig för i förväg och kollar vilka som kan tänkas släcka törsten..Roligaste samtalet jag har haft på år o dag!

Corsair
2012-09-06, 19:02
Najs........Janne

hjalleo
2012-09-06, 20:59
Vilket fantastiskt bygge det här är. Det är nästan synd att dölja den fina träkonstruktionen.

/Olov

Modellflygarn
2012-09-06, 21:03
Det där bygget är ju verkligen skithäftigt!
Vacker kärra...

ewalds
2012-09-07, 15:00
Vilket fantastiskt bygge det här är. Det är nästan synd att dölja den fina träkonstruktionen.

/Olov

Kan bara hålla med. Ser helt fantastiskt ut..:applouse:

bokis
2012-09-17, 18:22
Trots Wesses påhopp så går bygget vidare.
Det är mittdelen som är huvudvärken f.n för det är den mest komplicerade biten att få till.
Men som jag hoppas framgår av bilderna så rasslar det på!
Plankningen är så gott om klar minus "filletsen" som bygger upp vingen till i stort sett nederdelen på fönsterrutorna.
Och det är en ganska rejäl bit o göra det med.
Sen så ska det väl påbörjas motorgondoler men det ligger en bit fram i tiden ännu.
Bilder:

32148 32149

hjalleo
2012-09-17, 19:31
Gösses vilket monster det blir! Men fint är det.

/Olov

bokis
2012-09-18, 20:14
Papparazziverksamhet i Spillan,har fått fler bilder på skönheten..Sista bilden är intressant..Fripassagerare?
Plankning o inpassning går vidare med oförminskad fart..
Vinggfillets blev tjusigt värre det med!
Inget litet jobb,förstod jag Papparazzin rätt så är det byggt som en gammal båt,kravellbyggt med revben innanför s.a.s.
Idag kom oxå accarna till Ica(långt bort) från det där stället ännu längre bort ,har aldrig hållt på med så stora,får hoppas att det går som det ska.
Kan vara bra att ha av två orsaker: Framdrivning och det går att laborera med placeringen med tanke på C.G,visserligen en bit fram i tiden men när Gurun behöver dem så måste de finnas!


32192 32193


32194 32195

bokis
2012-09-19, 16:23
Gurun har via ombud meddelat att han lider av trångbodhet,antagligen för att få kunden att få dåligt samvete.
Det lyckades.
Jag kommer o ligga sömnlös hela eftermiddagen antagligen.
Nu till bilderna,maffig!

32207 32208 32209


Och till sist en idolbild på flygplan samt demonbyggaren själv:
Guru Hallberg!


32210

Sweeper
2012-09-20, 06:08
Gurun har via ombud meddelat att han lider av trångbodhet,antagligen för att få kunden att få dåligt samvete.
Det lyckades.
Jag kommer o ligga sömnlös hela eftermiddagen antagligen.
Nu till bilderna,maffig!

32207 32208 32209


Och till sist en idolbild på flygplan samt demonbyggaren själv:
Guru Hallberg!


32210


Maffig är verkligen det korrekta ordet! Snyggt jobb!:applouse:



Göran

ivve
2012-09-20, 18:35
Maffig är verkligen det korrekta ordet! Snyggt jobb!:applouse:



Göran

Ja du Göran, den växer till sig. Stor som en gris. Faktum är att jag tycker nog att den e lite väl stor, tar en jäkla plats.

Transporten till o från blir väl största problemet.

Ha det bra over there. / Ivve

Sweeper
2012-09-21, 04:24
Ja du Göran, den växer till sig. Stor som en gris. Faktum är att jag tycker nog att den e lite väl stor, tar en jäkla plats.

Transporten till o från blir väl största problemet.

Ha det bra over there. / Ivve


Tack Ivve! :)

Ja transporten är alltid ett problem när det gäller stora modeller.


Göran

wesse
2012-09-21, 11:33
Blir lika snygg som mina fomies nästan Ivve.. YEHhh

bokis
2012-09-22, 18:40
Trots det vackra sensommarvädret (nån plusgrad o 5 mm väta/h) så kämpas det vidare i den överfulla byggboden.
Fick bilder på de senaste framstegen på Imara (bogserbåt) o Connie,rykande färska ur framkallningsmaskinen.
Vingfilletsen ,roligt ord,är nu klara o resultatet kan ses på bilderna nedan.
Jga kan inte annat än tycka att det blir otroligt tjusigt,för mig så är dräggelfaktorn 10!
Igår var det en Boeing 787 på jobbet,ser väl OK ut men jämfört med Constellation så bleknar den..
Linjerna som de fick fram för 70 år sen står sig mycket bra i konkurrensen,för mig så är de oslagbara..
Nån har fotoshoppat in den första fripassageraren oxå..
Bilder på mittsektion:

32307 32308 32309


32310 32311 32312

TomasE
2012-09-22, 21:32
Fripassageraren ser ut att vara livrädd.
//TomasE

Lelle
2012-09-23, 07:16
Oj vad snygg och stor den blir, och du Bokis blir väl den första passageraren. Jätteskoj att följa bygget. Men hur ska nu Ivve kunna transportera den när det blir dags att åka till fältet? Lastbil, modell större, med körkortsbehöringhet B+E? :)

ivve
2012-09-23, 15:52
Oj vad snygg och stor den blir, och du Bokis blir väl den första passageraren. Jätteskoj att följa bygget. Men hur ska nu Ivve kunna transportera den när det blir dags att åka till fältet? Lastbil, modell större, med körkortsbehöringhet B+E? :)

Tjena Lelle.

Körkort har jag så det räcker. Vi får se om jag kan pressa in alltihopa i min V70.
Vi får se på fredag, för då skall den transporteras till hobbymässan på önskemål från beställaren.

Tycker förresten att din PT-17 blir väldans elegant. Var nu rädd om den bara ! Du skall absolut undvika att flyga med den. Du vet hur det kan sluta !!

Skämt åsido, den kommer säkert att flyga sig själv i stort sett. LYCK TILL


Ivve

bokis
2012-09-23, 21:04
...beställaren framstår som en som tvingar Gurun till det,OSNÄLLT!
Beställaren tyckte att det kunde vara skoj o ha en träfärdig kärra i den storleken att titta på,de växer inte på träd direkt,
så han frågade mycket snällt om det fanns möjlighet till det..
Och beställaren är glad om det går vägen,för han tycker fler kan få njuta av den.
Tillverkaren höll med...:lollypop:

Lelle
2012-09-24, 07:51
Tjena Lelle.

Körkort har jag så det räcker. Vi får se om jag kan pressa in alltihopa i min V70.
Vi får se på fredag, för då skall den transporteras till hobbymässan på önskemål från beställaren.

Tycker förresten att din PT-17 blir väldans elegant. Var nu rädd om den bara ! Du skall absolut undvika att flyga med den. Du vet hur det kan sluta !!

Skämt åsido, den kommer säkert att flyga sig själv i stort sett. LYCK TILL


Ivve

Hej Ivve.
Oj, ska den verkligen få plats i din V70? Det blir väl till att lägga pussel då. Vi ses på mässan.

Tack för ditt omdöme om min Stearman, det värmde.:)

DennanHMFK
2012-09-24, 08:07
oj ska den dit? det ska bli häftigt att få se den där :)

simonarvestrand
2012-09-24, 09:00
Hobbymässa vart?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

jocke1963
2012-09-24, 09:26
http://hobbymassan.se/

simonarvestrand
2012-09-24, 09:35
http://hobbymassan.se/

Tackar

bokis
2012-10-23, 10:59
Har varit tyst ett tag från byggboa men det rör på sig.
Hobbymässan var mycket trevlig o Guruns Connie var där och rönte stort intresse.
Pojkarna från Svensk Flyghistorisk förening var över och uttryckte sitt stora gillande över pjäsen och krävde att få dokumentera ev. flygning framöver..
Men det ligger en bit fram i tiden,mycket återstår.

Just nu har det varit innerklaffarna (rejäla saker) som stått på programmet,och funderade samt inskaffande av material för att tillverka pluggar(ett mystisk material som jag inte kommer ihåg namnet på??:banghead:)
Huvudställsluckorna har också blivit tillverkade,såg kalasbra ut!
Spacklande,slipande m.m och eftersom jag var där igår så kan jag säga att det kommer att bli hur stiligt som helst!
Med andra ord så är det mycket"småplock" som är tidskrävande som görs just nu.

Gurun alternerar mellan bygget av bogserbåten Imara och denna,fattar inte hur han har tid till allt..
Titta in på hans album på Picasa och kolla skönheten,det är inte lite jobb som ligger bakom den:

https://plus.google.com/photos/114147169365273223027/albums?banner=pwa&gpsrc=pwrd1#photos/114147169365273223027/albums/5776096526635437377

Nu till Connien och några bilder på innerklaffarna som bifogas nedan:
33010 33011

33012 33013

33013 33014

Bakre del på nacellerna kommer det också göras pluggar till så att det blir ett "gjutet lock" som täcker klaffservon,ska föröka få en bild på pluggmaterialet,ett mycket annorlunda material !
Återkommer i ärendet...

Mr J
2012-10-23, 11:49
Lite inspiration kanske...


http://www.youtube.com/watch?v=ceSv-8p0iW0&feature=endscreen&NR=1

bokis
2012-11-03, 15:29
Gjutning av kåpor bakom nacellerna har gjorts samt inpassningen av ställ luckor och klaffar..
Bilderna omfattar även Gurun själv iförd något från den senaste sommarkollektionen från Christian Dior!

33402 33403

33404

bokis
2012-11-08, 20:16
DET MYSTISKA MATERIALET!

Närbilder på material samt svarv i samband med framtagning av plugg för tillverkning av naceller.
Det dammar nåt himult när det bearbetas, så gurun har en avancerad sugkonstruktion ansluten till svarven som drivs av ett vägguttag o bullrar..
Så fort vi får vetskap om vad det mystiska materialet heter så kommer det att meddelas men än så länge så kan ingen minnas namnet på det dessvärre men det är speciellt framtaget för att just göra pluggar/formar .
Hursom så ser det bra ut!


33515 33516



33517 33518

jugg
2012-11-08, 21:57
Kan det vara "kemiwood" som du menar? ser hursom jäkligt bra ut.

Sweeper
2012-11-09, 05:28
Kan det vara "kemiwood" som du menar? ser hursom jäkligt bra ut.

Jag håller med dig. Det ser ut som chemiwood. Det finns i olika densiteter och färger. Ett underbart material att tillverka just pluggar och formar i. Men om man tillverkar mindre delar så kan man även använda det till att tillverka skaladetaljer. :)

I övrigt instämmer jag med Tim. Det ser väldigt bra ut! :)


Göran

peiter
2012-11-09, 11:46
Många av dom formarna som vi har till våra vacuum formningsmaskiner är frästa i det materialet. finns även ett kul material
som heter ureol . men som sagt det är ett kalas material för att göra pluggar av

Johnny
2012-11-11, 15:53
Hei Bokis.

Her er noe å glede seg over.

http://www.youtube.com/watch?v=xIj6_itoX4Y

bokis
2012-11-15, 19:20
Nu jädrans!
Gurun har pluggen till det heligaste (där godsakerna sitter på orginalet) klara så imorrn bär det iväg för framställning..
Jag kan inte annat än rulla ut mattan och buga mig åt nordost,det där blir mumma!
Kan nästan höra mullret från orginalet när jag ser dem...:lollypop:


34059 34060


34061 34062

bokis
2012-11-17, 11:16
Pluggen har nu varit på turné till Täby för behandling..2K spackel,och en lackering fick följande resultat på,
vi kan kalla det "positivet",en gammal känd fototerm.
Nu ska det till släppmedel och gelcoat för det ska ju bli ett negativ också,en s.k form!
Läckert!
Som materialförvaltare samt oinsatt i dessa mysterier så kan man inte annat än bli imponerad!

34086

Sweeper
2012-11-17, 13:57
Snacka om hög finish! Man ser ju nästan fotografen klart och tydligt i speglingen i ytan! :applouse:


Göran

Baua
2012-11-17, 15:37
Fantastiskt att se hur en del får ut det i fingerspetsarna!:)

Hils
Magnus

bokis
2012-11-17, 15:55
För att se orginalet och jämföra:

34087


Yummie!
I övrigt så instämmer jag helt i ovanstående hyllningar!

Baua
2012-11-17, 16:47
Någonting på bilden ser allvarligt varmt ut, he he:)!

Mr J
2012-11-17, 16:49
Där är inte lika bra finnish på orginalet... :)

bokis
2012-11-21, 07:59
Formtillverkningen fortgår i magiska byggboa,det vaxas o donas för fullt!
Bilder på hantverket:

34277 34278 34279

Det ser så enkelt ut när en del håller på ,eller hur?:girl_cray3:

bokis
2012-11-26, 17:21
Mera bilder på framstegen: -Jag börjar med formen som nu är klar.
Brist på duk har gjort att endast en motorkåpa kan gjutas,detta kan givetvis i sin helhet skyllas på
undermåligt planerings och inköpsarbete från materialförvaltarens sida,ingen skugga ska falla på gurun.
Foto på färdig cowling återkommer jag alltså till men en bild på den färdiga formen finnes:


34392

Sen ses nedan resultatet av de uppgjutna kåporna som är avslutningen på motornacellerna och
som innehåller klaffservon av 12 kg:s modellen fastsatta,dvs slutresultatet.
personligen så tycker jag att alltihopa blir skitstiligt!

34393 34394

Ompa
2012-11-26, 20:11
Kan bara instämma, ser ruskigt bra ut :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-11-29, 18:58
Tänk om man kunde göra sån gjutningar. Det ser väldigt bra ut!

/Olov

bokis
2012-12-07, 14:51
Efter materialförvaltarens fadäs med materialtillgången hos gurun har nu arbetet kommit igång igen
och man kan ju konstatera att det inte fattas något av tillgången på byggskicklighet ialla fall...
Första kåpan av fyra är klar ,resten på G som man säger internationellt..

34787 34788 34789

Så trevligt att skåda eller hur?

bokis
2012-12-10, 18:22
Stiligt x 4! och den sitter som en smäck på vingen!
34895 34896

Lelle
2012-12-11, 07:14
Elgant, och pricis som du säger "sitter som en smäck. :applouse:

Snickarjävel´n
2012-12-11, 10:26
Stiligt x 4! och den sitter som en smäck på vingen!
34895 34896


Kan man få praktik hos den däringa gurun mån tro?

wesse
2012-12-11, 10:43
Ivve är mannen från vidderna han.. Yehh

bokis
2012-12-12, 11:15
Har själv sökt praktikplats men det var fulltecknat sen decennier tillbaka dessvärre..
Du får kontakta bokningsansvarige: I . Hallberg men återbud är sällsynta....
Enl. rykte så är det montering av motorer som gäller för dagen,materilaförvaltaren (jag)
ska försöka hitta lämpligt belysningssystem med lanternor ,a/c,positionsljus m.m.
Tips emottages tacksamt!

bokis
2012-12-14, 10:45
Framsteg! Igen..
Tja,man upphör inte att förvånas över vad som sker i tomtegrottan,det går just nu med en rasande fart!
Nissen själv har tagit detta foto,kanske han har läst min önskelista?
Problemet som jag som materialförvaltare är de nu rådande väderleksförhållandena,plankningsmaterialet och div. tillbehör som behövs för bygget ligger hos mig,behövs i Spillan.
Och snöar gör det+att man har ett arbete att åka till med ojämna mellarum..
Dett gör att det finns en stor risk att bygget slår stopp i ca 48h,jag skyller givetvis på Kung Bore som verkar ha tagit
oss som gisslan..
Men en bild har jag som sagt!
Den visar en styck yttre vingdel under produktion..

35019

jugg
2012-12-14, 11:23
mycket stiligt...

wesse
2012-12-14, 11:30
Framsteg! Igen..
Tja,man upphör inte att förvånas över vad som sker i tomtegrottan,det går just nu med en rasande fart!
Nissen själv har tagit detta foto,kanske han har läst min önskelista?
Problemet som jag som materialförvaltare är de nu rådande väderleksförhållandena,plankningsmaterialet och div. tillbehör som behövs för bygget ligger hos mig,behövs i Spillan.
Och snöar gör det+att man har ett arbete att åka till med ojämna mellarum..
Dett gör att det finns en stor risk att bygget slår stopp i ca 48h,jag skyller givetvis på Kung Bore som verkar ha tagit
oss som gisslan..
Men en bild har jag som sagt!
Den visar en styck yttre vingdel under produktion..

35019

Märkligt att lite snö ska bromsa monteringen tyck vi i Småland, här på min gata är det bara oväntade besök som sinkar oss och dom är täta;-)

Trots bortförklaringar så ser det ut som ett äkta Småländskt hantverk..

bokis
2012-12-15, 18:52
Har idag den 14/12 nådens år 2012 trotsat vädrets makter o levererat byggmaterial till gurun..Omkullblåsta träd och lite snödrivor får inte stå ivägen för projektet..
Wesse,du hade aldrig fixat den körningen till Ivve,det ingick motorvägskörning i leveransen och det är inte din grej riktigt...
...du vet vad jag menar...:sarcastic:
Så det kan komma fler bilder snart på bygget,bägge vingpanelerna är klara att plankas,såg fantastiska ut live!

bokis
2012-12-20, 11:58
Tomten närmar sig med stora Hjul!
Trots att Spillersboda har varit hemsökt med strömavbrott,jul-luncher m.m. så växer Connien stadigt..
De framsteg som bilderna nedan skvallrar om är att yttre vingpanelerna närmar sig färdigställning (tycker det är synd faktiskt att klä den ståtliga träkonstruktionen,ett konstverk i sig)
Och kluringen med "hur fästa vinge så att denne icke trilla av" är löst med sedvanlig snits av Gurun.
Är lite orolig,ett båtbygge till är på ingång,ångaren Bohuslän, men han har ju simultanförmåga så kanske Connien fortsätter växa ändå..
Dräggelfaktorn är nu uppe på 11 mätt på den internationella 9-gradiga skalan,säger som teskedsgumman:
-Göta Petter! Vad stiligt det blir!

35170 35171 35172

Mr J
2012-12-20, 15:34
Grundbulten på plats, nu är det inte långt kvar... :sarcastic:

bokis
2012-12-29, 19:02
Grundbulten är bara början!
Julskinkan har satt sig så gurun har flyttat ut i boden igen.
Själv har jag fått lite bygglust oxå så jag fuskar med en ARRRRRF,en seafury men den lirar
i div, 6 östra Svealand i jämförelse med Connien..
Har varit i kontakt med Tomas på HAB så belysningen är numera på gång också,jag gjorde en enkel skiss på vad vi ville ha,ett samtal senare så verkar det löst..
Vill ha bra drag på landningsjus o bra strobbar,resten är fasta lysen s.a.s...
Den enkla skissen:
35386
Första bilden:
35385
Jodå,tiptankar..mod. större,de kommer att vara dentagbara med en liten fiffig konstruktion för att få en enklare transport.
MUMS!
Sen var det skeva rodrena,inga små tingestar,de sitter inte med ordinära pinngångjärn utan Gurun har löst det med en fiffig konstruktion i sedvanlig Hallbergstil,om jag förstod det rätt så går det en "axel" in från var sida..

MÅNGA BILDER!!

35387 35388 35389

35390 35391 35392

Plankning,plankning och åter plankning,den har väl tilltagen yta denna hära..
Fantastisk i mina ögon,fortfarande mycket jobb kvar men jag har en känsla fortfarande att den kommer att bli något alldeles extra!!:lollypop:

Elgstrand
2012-12-29, 19:50
Imponerad till tusen! Det blir supersnyggt!
/Fredrik.

bokis
2012-12-30, 19:39
Den här videon från Tyskland beskriver den jätterenoveringen de genomför av en Starliner ,Lockheed l-1649 i USA.
De köpte tre stycken på auktion för några år sen och nu börjar allt falla på plats på den som ska i luften 2013 och förhoppningsvis kommer till Sverige (jag håller alla tummar jag har!)
De två andra är resevdelar/mallar för alla eventualiteter.
Filmen är på tyska men bilderna talar för sig själv,ett otroligt engagemang och rejält tilltaget kassaskrin som ligger bakom detta!
http://www.3sat.de/mediathek/?display=1&mode=play&obj=32329

Hoppas nån mer upskattar den!

jugg
2012-12-30, 19:47
jäkligt kul att se motorn snurra igen.... även om man skulle ha mer nytta av att kunna tyska..

petera38
2012-12-30, 21:37
Jag har just kollat på den Bokis. Och uppskattar verkligen den sortens film. Skulle vara kul om den kommer här till Sverige nån gång?

/Pete

PS: Äntligen fick man nytta av sin tyska :sarcastic:

bokis
2013-01-05, 19:08
Pete,med lite tur så kommer den hit i sommar men det är mycket som ska stämma då..
Ett par nya bilder: Gurun håller på med ytterpanelerna,ena bilden är klaffservots infästning,
listigt gjort som vanligt,ett sätt att slippa den knepiga iskruvningen från sidan i trånga utrymmen.
Andra bilden är den plankade vingstumpen,nu håller jag tummarna för att Tomas på HAB hör av sig
snart,dags för belysning så inte bygget slår stopp..
35623 35624

Pekkala
2013-01-05, 19:47
Tjusigt!
Får man fråga vad gurun har desivon med förlängd pip till? djupa sår tror jag inte på i alla fall:sarcastic:

ChristerL
2013-01-11, 13:51
Hörru Bokis-gubben...
du ska inte skaffa dig en sån här ARF medans gurun plockar ihop ditt mästerverk? Så har du nåt att träna på så länge...

http://www.worldhobbies.com/product/PHSUPERCONNIE_item.html



http://www.youtube.com/watch?v=H2n7siP1Oc0&list=UUBp08qE4jt_pkB7P4FWtgyQ& feature=player_embedded

sm3xrq
2013-01-11, 20:09
Hörru Bokis-gubben...
du ska inte skaffa dig en sån här ARF medans gurun plockar ihop ditt mästerverk?

det är ju mer eller mindre det han har gjort... eller ja det är väl en RTF han har beställt :P

bokis
2013-01-11, 21:08
För att klarlägga: Flygmaskinen är Ivves mästerverk och ingen annans,jag är ordförande I Fanclubben,materialförvaltare samt beundrare av denna pjäs som nu växer fram i trollgrottan som är belägen i Spillan.
Jag kan inte ens i mina våta drömmar göra något som är i närheten av det som presteras där.
Att jag får sponsra bygget är mera en hederssak/ära.
Desivonflaskan frågade jag Ivve om,den är för amputeringar samt då o då vitlimsbehållare beroende på vad som görs.
Vad gäller den där ARF:en så är den utan tvekan rejält byggd,något större och BETYDLIGT tyngre..
Ät förvånad över vad som behövs i motorväg,den ser faktiskt ganska tung ut när den ska upp o ner..men det är kanske bara nåt jag fått i skallen..
Slutkläm: -Hyllas den som hyllas bör.d.v.s Farbror Ivan Hallberg!

bokis
2013-01-13, 15:14
Var hos Gurun igår och det första som slog mig var igen:-Det är ju syndigt o packa in träbygget han gör!
Bilden föreställer INTE en snygg Bohuseka utan en motorgondol artistiskt utförd..
Som jag skrev ovan så kan jag inte ens i fantasin knåpa ihop nåt så stiligt som det här blir..
35880
I övrigt så är belysningen från HAB testad,det blir ett par utfällbara landningsljus (bra drag i dessa!) o resten ca ungefär som skissen.
Och jobbet går som vanligt vidare i treskift...

hjalleo
2013-01-13, 15:54
Hej!

Snacka om snyggt byggt! :applouse:

Jag håller med dig Bokis om att det är synd och skam att dölja ett sådant mästerbygge.

Mvh Olov

Snickarjävel´n
2013-01-13, 16:08
Där finns ju liksom inte ord som räcker till för att beskriva en byggare som Herr Hallberg. Fan va snyggt allt blir, passning på bitarna så man blir tårögd.

Som verkstadssnickare får man lätt en arbetsskada där man gärna ser varje tiondel som saknas i passningen, det är en fröjd och se modellbyggarna här på forumet som presenterar bygge efter bygge med en sån härlig passning på bitarna som bla Ivve gör.

Helt jävla fantastiskt är bara en halv bra början på ett beröm för detta....

bokis
2013-01-22, 12:39
Gurun har i dagarna sammanställt en P-51 som ska upp i taket hos en god vän men nu är åter på banan!
Fick ett smygtaget foto i morse på landningsljus,kände att det måste in här också..
Ett litet servo,pianotråd,en ram samt gångjärn o voilá ,ganz seriös geläckker lösnung!
Ibland har det sina fördelar att kärran är åt det rejälare hållet,några gram hit o dit är inte liv och död direkt..
Försökte få intervju men blev avbruten med ett mumlande om att: -Jag ska ut o planka...
Så ni får hålla tillgodo med ett par bilder:
36170 36171

:dance3:

bokis
2013-01-23, 16:57
Warpspeed Mr Scott!
Här gåré undan värre!
Bilderna nedan är ytterdelarna igen ,nu påklädda samt sladdade kors och tvärs.
Blir en hel del el och servokablar kors o tvärs,den saken är klar!
Han använder återigen datakontakter som snabbkopplingar till vingarna och stabben.sitter tex i dc-3 :an som bor hos mig och det verkar funka utmärkt..
Personligen så tycker jag att det där landningsljuset lite är kronan på verket,kan redan drömma om en snygg inflygning med de däringa lysandes..
Men jag är lite av en dagdrömmare också!
Christer,ser du vingrören? jorå,samma leverantör..:lollypop:
Ivves flit är inte att ta miste på ialla fall,det fattas inte mycket tills det är dags att glasa den,ett rejält jobb..
Jag som materialförvaltare håller alla tummar att det mesta som behövs finns på plats.
Gurun själv har redan börjat planera sitt nästa bygge simultant som han bygger på denna,det kommer att bli intressant det med.
Bilder:

36188 36189


36190 36191


36192

Vi tar en bild på Mussen också som han byggde åt sin gode vän,det är den värd:

36193

Jag tycker den är riktigt snygg!

Ompa
2013-01-24, 04:58
Mycket stiligt. Han kan allt han Ivve.
Och den där Mussen verkar inte gå av hackor den heller, Yeagers kärra till råga på allt :D


Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

bokis
2013-01-24, 13:33
Modellen av P51:an är en ARF Oompa av känt märke och jag tycker den är helt OK,han fick dessutom till paddlarna stiligt på den!
Glömde en sak,Connien fick 2 graders skränk för att underlätta för ev. chaufförer,omtänksam kille den där Gurun...:lollypop:
Var i kontakt med hans kontor idag och tydligen så är han strängt upptagen med att få till tiptankarna,eller som en del säger:
-The Bööömbs!

bokis
2013-01-24, 19:46
"THE BÖÖÖMBS"

....fortsättning på föregående inlägg...
De kommer att sättas upp på de där tjusiga kolfiberstavarna,skjutas in och sen sugas fast av magnet så de inte släpps på fel ställe.
Givetvis så kommer det el hela vägen ut dit,de två dioderna är lanterna samt strob.
Blandade fotografiska alster från dagen:


36253 36254

36255 36256

bokis
2013-02-02, 18:31
Småpyssel på stor sak.

Gurun jobbar för fullt med det finstilta,elkopplingar,lanternor, m.m
Samt stjärten,den delen i bak.:blush:
Var hos gurun häromdagen och vill ge en eloge till Tomas på HAB,belysningen är verkligen bra!
Blixtljusen kommer att synas,det är jag övertygad om.
Testen vi gjorde var högst ovetenskaplig,gick bara på känslan men den var god!
Sedan dess har han lött kopplingar i drivor för att den ska bli lätt att få ihop på fältet,det framgår nog på bilderna nedan om
sättet det är gjort på,jag tycker att det är mycket prydligt.
Simultant så håller han dessutom på att klä om en Oldtimer med Seconite,mest för o få stå i Dopemolnet o njuta..
Fick också tillfälle att testa fastsättningen av "The Bööömbs" i vingtipparna och kan inte annat än buga mig..
För jädra snitsigt gjort!
Gullan sa direkt när vi tittade tillsammans på bilderna att det ska fixas vingpåsar till den där,ska vara inbäddad vid transport,det skulle hon se till..:lollypop:


36509 36510 36511

En doftbild:

36512

Inte så svårt att föreställa sig lukten på den inte!

Sweeper
2013-02-03, 16:52
Det är en ren fröjd att följa det här projektet! Ivves skicklighet är otrolig! :lollypop:

Ja, Bokis...din skicklighet att se till så att grejorna finns på plats och redo när Ivve behöver dem är ett bevis på en stor logistisk skicklighet!:applouse:



Göran

ivve
2013-02-03, 18:32
Det är en ren fröjd att följa det här projektet! Ivves skicklighet är otrolig! :lollypop:

Ja, Bokis...din skicklighet att se till så att grejorna finns på plats och redo när Ivve behöver dem är ett bevis på en stor logistisk skicklighet!:applouse:



Göran

Ja du Göran...

Förstår att att du e avundsjuk på mig. Det e ju ingen konst att bygga ihop en sån här liten sak när man har en leverantör som dansar för en så fort man knäpper med fingrarna.
Det räcker med att man man vickar på en stortå så kommer han farandes med blåljusen på med allt man kan önska sig. En stor eloge till Bokis !
Synd att det inte är fler förunnat att åtnjuta sådana fantastiska fördelar.
Största problemet om man nu ska snacka om problem e väl att det börjar gå så jäkla sakta allting som man tar sig för tycker jag. Troligtvis beroende på åldern.
Det va skillnad förr när man va 70 , då jäklar gick det undan !

PS. Tack för berömmet . Det värmer en gammal man.

Sweeper
2013-02-03, 18:51
Ja du Göran...

Förstår att att du e avundsjuk på mig. Det e ju ingen konst att bygga ihop en sån här liten sak när man har en leverantör som dansar för en så fort man knäpper med fingrarna.
Det räcker med att man man vickar på en stortå så kommer han farandes med blåljusen på med allt man kan önska sig. En stor eloge till Bokis !
Synd att det inte är fler förunnat att åtnjuta sådana fantastiska fördelar.
Största problemet om man nu ska snacka om problem e väl att det börjar gå så jäkla sakta allting som man tar sig för tycker jag. Troligtvis beroende på åldern.
Det va skillnad förr när man va 70 , då jäklar gick det undan !

PS. Tack för berömmet . Det värmer en gammal man.

Nej, jag är inte avundsjuk på dig. Jag är bara full av ren....nåja lite slipdamm finns det nog inblandat....beundran för hur du får ihop kärran. Den dagen som jag får se det här konstverket i luften då kommer min kamera att få jobba hårt! :)
Är du över 70 år? Jag har hela tiden trott att du var inte en dag över 25 och allt det gråa i håret var slipdamm. :)


Göran

bokis
2013-02-04, 12:38
Dokumentatören samt materialansvarige ber att få tacka för ovanstående oerhört vänliga ord från Spillan o Nyköping..
Er vänlighet överträffas endast av er generositet!:icon_pidu:

henke2
2013-02-05, 06:17
Kastar in en idé kring maskinens skalariktighet och hintar om att ni måste ju ha röksystem monterat, om än för våra sammanhang en udda användning.


http://www.youtube.com/watch?v=Oc5J1RNRgug

Tobbepostis
2013-02-05, 08:14
En ljudgenerator från Benedini vore fina grejer.Finns på Tuben
Tobbe

ivve
2013-02-05, 09:11
En ljudgenerator från Benedini vore fina grejer.Finns på Tuben
Tobbe
Ljudgenerator i all ära. Bokis provade en Benedini i sin Lancaster bombare. Lät ungefär som när man spolar på muggen ! Då får det nog hellre vara tyst.

Krålle
2013-02-05, 09:27
Hej. En fråga till Ivve. Har du flugit med Draken än? eller blir det premiär
på Lunda i vår? :)

MVH Christer

ivve
2013-02-05, 10:08
Hej. En fråga till Ivve. Har du flugit med Draken än? eller blir det premiär
på Lunda i vår? :)

MVH Christer

Näe, den står o samlar damm. Men det blir nog en vända till Lunda för lite flygtest till våren. Står startklar i alla fall.

Krålle
2013-02-05, 10:26
Näe, den står o samlar damm. Men det blir nog en vända till Lunda för lite flygtest till våren. Står startklar i alla fall.

Härligt, det blir spännande. Om det går som det är tänkt så skall jag ha klar min MBS Draken till i vår
för premiär, men den är det fläkt i. :)

bokis
2013-02-05, 11:16
Kastar in en idé kring maskinens skalariktighet och hintar om att ni måste ju ha röksystem monterat, om än för våra sammanhang en udda användning.

Har man hört en uppstart av en kall stjärnmotor modell större live så är man såld för tider o evigheter..
Det går inte spårlöst förbi.:lollypop:
Och det ska ryka lite,det är gott om olja i dem alltsom oftast.
Vi hade en trehjulig Alvis oljebil för att tanka olja i dem,står på flygmuseet på Arlanda numera,det gick åt en del..
Under de åren jag spenderat på Arlanda är höjdpunkten tror jag när Atlantic Airways flög Oasis scenutrustning tror jag det var,fick tillfälle då o sitta bredvid F.E: n i DC 6:an när den skulle startas och kallt ute var det..
När den rosslar och hostar i början så reste sig håren på armarna ,det är ett levande ljud på något vis..
Jet är i det fallet ungefär lika själlöst som en hårfön..(med ett undantag: Lockheed Tristar!)

Finns en rolig norsk snutt på Youtube om detta,han som har skrivit texterna har humor:


http://www.youtube.com/watch?v=EkcX0KGIBwk


AHHH! Hittade en typisk Tristar,basljudet från den kunde höras hemifrån(ca 2 mil) när de skulle iväg..

http://www.youtube.com/watch?v=F8dezbfQC4I

sm3xrq
2013-02-05, 12:06
Jag gillar kommentarerna i den norska filmen där :D

bokis
2013-02-08, 11:29
Rapport från fabriksgolvet:
Gurun har anammat Sweeper`s favoritsysselsättning,spackling samt slipning.
Aktern på skutan är det som först får sig en omgång,enl pressansvarige på huvudkontoret skall den delen glasas först.
Materialansvarige har dock,vilket måste åter rapporteras ,slarvat med sina åtaganden,polyfillen är slut!
Jag kastade mig på mailen och beställde mera från MBS med en förhoppning om att den ska vara på plats i nästa vecka..
Som tur är så kan det varvas lite med jobben,Säckonajten på Oltajmern ska ju dit också ,doften måste vara nåt alldeles extra i den lokalen just nu..
Lite bakdelsspackling:

36669 36670

Dopedoft:
36671 36672

Thomas
2013-02-08, 12:23
Mmm...
Cellulosalacksdoften ger nostalgivibbar längs hela nosintaget!
Läckert!

Lockheed'en blir oxå sk'tsnygg!

bokis
2013-02-12, 09:28
Damen har börjat fått kläder på sig,projekt glasning har påbörjats.
Efter Guruns mammutjobb med att foga samman alla träbitar så ska nu det döljas!:girl_cray3:
Mixed feelings om detta,som jag skrev tidigare så är det nästan syndigt att dölja hantverket men det finns ju bilder på det som man kan trösta sig med.
Här är första bilderna på när bakre regionerna glaseras:

36823 36824 36825
Enl. uppgift så är gurun nöjd med både materialet och resultatet så här långt,fortsättning följer...

Sweeper
2013-02-12, 19:02
En dag skall jag bli som gurun! :)

Och en dag när det blir lite varmare så får jag nog åka förbi era hemtrakter och hälsa på. :)


Göran

bokis
2013-02-12, 19:54
Säg bara till Göran,mat ,kaffe,tittning samt skvaller kan erbjudas! Sommartid utlovas även flygning!

Sweeper
2013-02-12, 20:21
Jag återkommer gärna när det har blivit lite varmare utomhus. :)


Göran

bokis
2013-02-23, 15:50
Sådärja ! Födelsedagen är avklarad och en renoveringbehövande hand har blivit åtgärdad av Dr Mabuse
i Hufvudstaden så nu är man satt ur spel några veckor men till flygsäsongen utomhus börjar så ska den funka enl. reparatörn!
Gurun har kört vidare i god fart(förvånad? näe...)spackel ,mera spackel samt spackel,sandpapper och numera färg oxå!
Enl. vad repotern erfarit från sedvanligt god källa så är det aktern som ska färdigställas helt med Aluklädsel till
att börja med,förberedelserna för detta pågår.

37058 37059 37060

Om någon av en händelse ser en katt bland hermelinerna på första bilden så stämmer det,en hjulkåpa till Åldtajmern har smugit sig med..

bokis
2013-02-28, 17:53
VD: n för Tomteverkstaden har varit lite motspänstig,papparazzin som har smugit runt i buskarna har blivit uppläxad samt tillrättavisad,föreläggande om publiceringsförbud har också förkommit.
En bild på VD: n först:

37184

Detta foto togs idag eftersom jag som journalist begav mig till helgedomen för att få loss
senaste sista och som ni förstår så är personen på bilden osamarbetsvillig.
Nog om detta ,efter en stund så lyckades jag fota litegrann utan att någon slet rullen ur kameran och resultaten kommer nedan.


37185 37186

Dettta är alltså bilder på den påbörjade färgsättning av bakre regionerna.

37187 37188

Ovan synes testbänken för motorn som provkördes med icke oansenligt drag i (skrället kommer att ha över 20 kg: s dragkraft på nåt som väger mindre än det) ock en motorkåpa med en spinner,jag tycker det blir snyggt som attan!


37189 37190

De två bilderna här ovan är resultatet,"Pièce de résistance" eller juvelen i färdig skick!
Dessa sista bilder togs med en s.k. spionkamera men blev efter detta ändå godkända för publicering!
Som materialförvaltare så är min enda reaktion återigen: MUMS!

Thomas
2013-02-28, 18:04
Fy tusan vad tjusigt det blir!!
Hatten av!

Vad är det klätt med? Flite Metal?

bokis
2013-02-28, 19:01
Fy tusan vad tjusigt det blir!!
Hatten av!

Vad är det klätt med? Flite Metal?

Kärt barn har många namn,kul att googla på ursprunget: Aluclad
Ännu intressantare är hur prissättningen och även namn varierar mellan firmorna,Flitemetal är ett av namnen..
Sussex som jag köpte det ifrån skriver ut orginalnamnet Aluclad med ett Flair före (för fönster/fasader!)) men flitemetal låter ju flådigare!
Ivve gör det urstiligt hur som men jag tror att man ska kolla priserna på alu´n innan man beställer,det varierar en hel del!

Thomas
2013-02-28, 19:14
Måste alltså vara denna? http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=22071
Jag har oxå kikat på den tidigare, hur verkar den att klä med?

ivve
2013-02-28, 21:14
Måste alltså vara denna? http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=22071
Jag har oxå kikat på den tidigare, hur verkar den att klä med?
Tjena Thomas.
Tycker folien funkar utmärkt. Lätt att aplicera och ävenlätt att forma runt krummade ytor. Tror t.o.m. att en Skåning skulle greja det .
Jag skickar gärna en provbit till dig så kan du göra ett eget test.
Bokiratchin som var här o smög såg alldeles salig ut !

Thomas
2013-02-28, 21:29
Tror t.o.m. att en Skåning skulle greja det ...
!

Hallåå där, hets mot folkgrupp!!! :big_boss:

Och det ska ente möed till för att göra Bokanowitch lycklig!
Skämt åsido, du får gärna skicka en provbit!
Priset från Sussex är ju riktigt bra.

Du har PM...

ivve
2013-03-01, 08:40
Hallåå där, hets mot folkgrupp!!! :big_boss:

Och det ska ente möed till för att göra Bokanowitch lycklig!
Skämt åsido, du får gärna skicka en provbit!
Priset från Sussex är ju riktigt bra.

Du har PM...

Hej Thomas.

Tyvärr så måste jag medela att det har uppstått ett smärre problem. Materialförvaltaren / smygande reportern Bokström vill inte på några villkors vis släppa till nåt oanvänt alu. material.

Men, jag tror jag har en lösning på problemet. Jag tar helt sonika fram fogsvansen o kapar av en halvmeter färdigklädd stabbe från Connien så kan du studera det hela ordentligt in live i stället.:sarcastic:

Paketet går iväg med bussgods i eftermiddag, helt kostnadsfritt bara för att visa hur generösa vi Stockholmare är. .:cheerful:

Thomas
2013-03-01, 08:45
Jag är stum av beundran...

bokis
2013-03-01, 08:51
Jag är stum av beundran...

...jag med....:sarcastic:

wesse
2013-03-01, 09:06
Ivve! Jag vill oxå ha paket fast jag vill ha sånna där goda gröna som din fru bjöd på...

ivve
2013-03-01, 10:06
Ivve! Jag vill oxå ha paket fast jag vill ha sånna där goda gröna som din fru bjöd på...

Heja Wesse. Jag kommer inte ihåg va de va för grönt du fick, du får presicera dig lite bättre så skickar vi några.

Snickarjävel´n
2013-03-01, 16:05
Heja Wesse. Jag kommer inte ihåg va de va för grönt du fick, du får presicera dig lite bättre så skickar vi några.


Hoppas de va maskros...

ivve
2013-03-01, 16:23
Lite fakta om aluclad för den som undrar !

http://www.alucladwindows.com/

Thomas
2013-03-01, 16:34
Ööhh....
E det såna fönster du ska ha på Connien??:sarcastic:

hjalleo
2013-03-01, 18:05
Det blir ju för himla tjusigt när mästaren är i farten. Jag väntar med spänning på att få se hur mästaren gör för att skapa nitar i alucladen.

Mvh Olov

bokis
2013-03-01, 18:37
Det blir ju för himla tjusigt när mästaren är i farten. Jag väntar med spänning på att få se hur mästaren gör för att skapa nitar i alucladen.

Mvh Olov

Det vet jag! Han har en sån där mördegskaksrulleperforerare och en linjal!Resultatet blir generande bra!
Hoppas Gurun kan göra en djupsinnigare kommentar om det,på DC-3:an så är det en spruta med vitlim,en klick per nit men då blir det större nitar..
Nu med bild (fotograf: Gurun själv):

37222

Lelle
2013-03-02, 07:07
Så´na däringa tips är otroligt värdefulla. Att bakverksprylar skulle kunna göra sitt intåg i vår kära hobby hade jag kanske inte väntat mej. Kanon!! Läggs per automatik i ide´lådan. :applouse:

hjalleo
2013-03-02, 11:31
Det vet jag! Han har en sån där mördegskaksrulleperforerare och en linjal!Resultatet blir generande bra!
Hoppas Gurun kan göra en djupsinnigare kommentar om det,på DC-3:an så är det en spruta med vitlim,en klick per nit men då blir det större nitar..
Nu med bild (fotograf: Gurun själv):

37222

Det verkar ju enkelt, nästan lite för enkelt. Sånt tycker jag om då det innebär att jag kanske också kan lyckas.

Mvh Olov

Sweeper
2013-03-02, 13:37
Jag sitter stum och full av beundran och bara njuter av att se det här mästerverket växa fram. :)


Göran

bokis
2013-03-02, 15:03
Bak-dels godis!
Å godis eré!

37249 37250


Gurun har nu lagt denna del åt sidan i Centrallagret för att fortsätta med ny bitar!

ivve
2013-03-02, 15:05
Jag sitter stum och full av beundran och bara njuter av att se det här mästerverket växa fram. :)


Göran

Du tar då i Göran. Inte ett dugg märkvärdigre än det du skapar. Men tack i alla fall.

Är det så att du blivit stum så beror det nog snarare på att du har fått för mycket slipdamm på stämbanden.

ivve
2013-03-02, 15:09
Det verkar ju enkelt, nästan lite för enkelt. Sånt tycker jag om då det innebär att jag kanske också kan lyckas.

Mvh Olov

Hej Olov.

Kan hålla med om att det är onödigt enkelt, så lyckas du inte med denna teknik då vet jag inte vad vi ska hitta på ?:sarcastic:

bokis
2013-03-06, 15:39
Forskning och försökavdelningen har scienticiferat med propellrar här i dagarna.. Maskineringen var ju OS 5025/375 och efter omfattande research så blev det Graupner plastopellrar i storlek 16x10 med tre paddlar som inköptes 4 st av,och en uppackades för de omfattande drag o pulveråtgångsprov som ansågs nödvändiga för att säkerställa flygsäkerheten.
Bild på anläggningen för testen:

37363

Det visade sig att den digitala mätverket inte gillade elektromagnitistiska interferenser(den la av på svenska:lollypop:)
så VD: n skaffade en analog!
Mätningarna gav vid handen att Graupners propellurer var riktigt bra jmfrt med andra testade och att dragkraften var mycket bra kontra strömförbrukningen.
Motorn matades med en 6S acc och fick följande resultat:
Full muff,45 Amp/1250 W och 5 kg statiskt drag.
D.v.s 20 kg total dragkraft på kärran som kommer att väga nåt ditåt=Raket om så önskas!
Förhoppningen jag har är att den på cruise ska dra 20-25 amp vilket inte känns orimligt och då har man goda flygtider..
Jag tackar Dr Hallberg för att han delgivit mig resultaten!

Fluf
2013-03-06, 15:58
Kreativ 35MHz stativ för motordrag där ^^ 20Ax4 för cruise låter riktigt bra för en skönhet i den storleken.

Ålänning
2013-03-30, 20:01
Oh oh kolla första flyget i filmen! =) Vingspann 6,8m.

http://www.youtube.com/watch?v=_HdpKEAgmvc

bokis
2013-04-01, 15:08
Efter att ha byggt klart en elmodell av en elektrifierad Tigercat (som blev hur tjusig som helst!) så har arbetet med Connien återupptagits i Gurugrottan men sällan skådad frenesi..
Underarbetet har pågått ett tag nu,spackling,glasning m.m och jag har i min hand
rykande färska photagrafier av framstegen!
Bootsen i vingframkant har lackats svarta,tipparna röda och därefter har aluminiumen kommit på plats.
Gullan o jag tittar på detta i skrivande stund och man kan inte annat än gilla det man ser!

Färgkombon som blir på den kan nu skönjas och den kommer vara helt i min smak,rysligt
stilig och jag tror även synlig i luften.
Som materialförvaltare så är man mer än nöjd,resultaten av ansträngningarna i Spillan
blir kalas!
Nedan skevroder:

37944

Sen var det vinge:

37945 37946


37947 37948

Med tanke på storleken på skrället så går det fort nu,det är ingen liten pjäs!
Gurun hävdar att han vill bli av med den bråkiga kunden A.S.A.P,kan vara det
som gör att det rasslar på med en helsikes fart just nu,vad vet jag?:lollypop:
Thomas,fick du din provbit med Aluclad?

Thomas
2013-04-01, 15:22
Thomas,fick du din provbit med Aluclad?

Jajamensan!
Jag har bara inte haft något objekt att applicera det på. men det verkar ju suveränt.
Nu är det aningens skrynkligt, går det att stryka ut när man klär?

NickeL
2013-04-01, 17:15
Efter att ha byggt klart en elmodell av en elektrifierad Tigercat (som blev hur tjusig som helst!) så har arbetet med Connien återupptagits i Gurugrottan men sällan skådad frenesi..
Underarbetet har pågått ett tag nu,spackling,glasning m.m och jag har i min hand
rykande färska photagrafier av framstegen!
Bootsen i vingframkant har lackats svarta,tipparna röda och därefter har aluminiumen kommit på plats.
Gullan o jag tittar på detta i skrivande stund och man kan inte annat än gilla det man ser!

Färgkombon som blir på den kan nu skönjas och den kommer vara helt i min smak,rysligt
stilig och jag tror även synlig i luften.
Som materialförvaltare så är man mer än nöjd,resultaten av ansträngningarna i Spillan
blir kalas!
Nedan skevroder:

37944

Sen var det vinge:

37945 37946


37947 37948

Med tanke på storleken på skrället så går det fort nu,det är ingen liten pjäs!
Gurun hävdar att han vill bli av med den bråkiga kunden A.S.A.P,kan vara det
som gör att det rasslar på med en helsikes fart just nu,vad vet jag?:lollypop:
Thomas,fick du din provbit med Aluclad?

Fasen vad snyggt! :icon_pray:
Kommer du göra "nitar" också?

//Nicke

hjalleo
2013-04-01, 18:39
Urtjusigt blir det.:applouse:

Mvh Olov

bokis
2013-04-02, 17:03
Skrynklorna brukar kunna gnidas bort Thomas för krymper gör de inte..
Och Nicke,det kommer säkert fram en kakdemolerare som är nitisk,det är jag övertygad om!
Personalen i Spillan brukar se till så att det intet fattas i stilighet o ackuratess när
slutresultatet förevisas!
Olov,såg just Mussen med alu på o den blev urtjusig den med!:lollypop:

bokis
2013-04-03, 09:20
Mera bilder,nu undersidan och motornacellen.
Nicke,nitarna sitter ju där de ska,anade det!:icon_wink:


38001 38002

38003 38004

Atttans vad det blänker!

Fluf
2013-04-03, 10:12
Fy bubblan vad vackert detaljarbetet är.

:icon_super:

TomasE
2013-04-03, 10:46
Den där blir ju hur fin som helst. Frågan är hur ska du fixera dina knän så att dom
inte skakar sönder vid provflygningen.
//TomasE

ivve
2013-04-03, 12:30
Den där blir ju hur fin som helst. Frågan är hur ska du fixera dina knän så att dom
inte skakar sönder vid provflygningen.
//TomasE

Inga problem Thomas. Levereras provflugen o klar ! I ett stycke eller påse återstår att se.

TomasE
2013-04-03, 18:34
Ska den provflygas på vårat fält?

bokis
2013-04-04, 18:10
Den ska provflygas på okänd ort,sekretessen kommer att vara hög!
Var idag o hälsade på hos Fabrikschefen,pjäsens delar har vägts samt beundrats..Ca 20 kg är väl enl.
de senaste matematiska beräkningar en c.a-siffra som kan stämma,många saker som skulle plussas ihop.
Testflygaren var där ,en orädd typ,som sa at det här ,det är inga problem!
Killen som skötte aluklädseln var där också, en snitsare,att se grejorna live som han hade presterat var mumma!
Övrig personal hade skött sig beundransvärt ,fanns inget att anmärka på.
Så jag åkte därifrån synnerligen belåten!:lollypop:

Ålänning
2013-04-04, 19:37
Kul när fler än inblandade! Fint flyg. =) Ska bli väldigt intressant se filmer på denna luns.

bokis
2013-04-20, 18:43
Vad är en stjärnmotor utan oljekylare o kompressorns luftintag? Det går ju inte ansåg en enad jury så det har i dagarna tillverkats
plugg o form för 4 st oljekylare .
Gurun har nu också provmonterat en av dessa pä plats o resultatet är nästan onödigt bra tycker jag!
Som vanligt så är det inte det enda som det byggs på så jag bifogar en film när jag hade förmånen att få begå
säsongspremiär i gröngräset tillsammans med Gurun då han rattade sin tigercat,premlär föståss.

38462 38463


38464 38465

Orginalets motorer är troligtvis de mest mekaniskt komplicerade, med kompressor o tre turboaggregat o hydraulpumpar och "#&&%&" och hans moster, som har gjorts,det här med el verkar enklare eller hur?
Och sen fick jag en bild som numera är skrivbord på datorn,komplett med landningljus o allt!

38466


Här är filmen på T-caten,lite konstiga färger men allt för att den skulle synas bättre..
Kolla in spinnen man kan göra med separat gas på morötterna!


http://www.youtube.com/watch?v=alJuNYyn24w&list=FLrtKS5VvBY9dklH6RocxqsA& feature=mh_lolz

bokis
2013-05-12, 21:41
Newsflash!
Efter lite funderande om det skulle aluminummiseras eller målas så valdes färg på motorkåporna och kunden är nöjd med
Spillersboda-Rembrandts motorkåpsfärgning..
-Stiligt värre,var reaktionen där!
Trots ryktet tidigare om att fabriken skulle stängas för semester så finns inga tecken på det f.n,spetsarna har blivit färdiglackerade och plåtis har börjat klä vinge no. 2.
Ringde verkar´n och han sa att det p.g.a trycket från kunden så måste arbetet fortskrida trots muller från golvpersonalen.
Jag hoppas ju givetvis att det inte blir några konflikter,inga varsel har i alla fall blivit lagda!
Bilder igen:

38812 38813

38814 38815

AM
2013-05-13, 11:35
Ruskigt NAJS!

bokis
2013-06-28, 16:50
P.G.A det stora trycket från Världspressen så har den för första gången parkerats på en gräsmatta..
När Skönheterna kom till byn kan ju vara passande titel på bilden?
39401

P.S Bägge är sagolika! D.S

Skott
2013-07-03, 06:28
Jag ger 10/10 poäng snyggt

Ompa
2013-07-03, 06:39
Snyggt, men bogserbåten väcker då störst intresse. Är det möjligt att få mer information om denna?

bokis
2013-07-03, 08:16
Gurun är strängt upptagen med att karva o snida så jag får väl svara i hans ställe: Tack Jörgen! Oooooompa: https://picasaweb.google.com/103607041980429636587/IMARA2012073100202?authkey=Gv1sRgCMHm3o6E6tTGCg# Byggsatsen heter Imara o kommer från Cornwall models.

ivve
2013-07-03, 09:42
Snyggt, men bogserbåten väcker då störst intresse. Är det möjligt att få mer information om denna?

Hallå Ompa.

Kul att det finns folk som inte bara stirrar sig blinda på flyg när det finns så mycket annat kul oxå.

Här kommer lite mer bilder "in action" taget av min HOVFOTOGRAF Bokström. En jäkel på att hantera kameran !.

https://picasaweb.google.com/103607041980429636587/ImaraFrosundavik20130530#

Ompa
2013-07-03, 10:21
Tack för informationen Ivve :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

wesse
2013-07-03, 11:29
Den blir grann den där ARF:en
Blir trevligt att skåda en sån i luften borde locka en hel del kvinns till fältet..

bokis
2013-09-10, 15:14
Sommaren har ilat förbi i expressfart men Spillerboda SkunkWorks har inte legat på latsidan!
VD:n har växlat mellan olika projekt men närmar sig nu finalen på Connien,lite bilder:

40806 40807


40808 40809
40810

Inte ett öga e torrt härhemma..
Tycker att jag kan visa ett par bilder på Guru och ett båtbygge som har pågått parallellt:

40811 40812


Mycket jobb återstår men nästa vår verkar vara ett realistiskt mål för projektet,återkommer med mera bilder vad det lider..

Mr J
2013-09-10, 16:24
Man får ju komplex, en annan som knappt kan stoppa i batterier i ett RTF-kit... :)

bokis
2013-09-10, 16:29
Man får ju komplex, en annan som knappt kan stoppa i batterier i ett RTF-kit... :)
Du ligger på en högre nivå än mig,jag får ringa o be om hjälp om jag ska ha i batterierna---

Lelle
2013-09-11, 07:18
Wow!! fasiken vad snyggt men, ska den landa på vatten ? :sarcastic:

bokis
2013-09-11, 19:33
Nejdå Lelle men jag tyckte att den där ljuvliga Skärgårdskryssaren förtjänade att ses,den är Conniens motsvarighet med segel,linjeskön som få..
Jag har idag dammsugit England på Aluclad,ett samtal till flair så fick jag vilka affärer i England som kunde tänkas ha på lager(som hade beställt i mängder) och tredje samtalet så fick jag napp så Guruns sug efter mera Alu(det går åt en del!)
kommer förhoppningsvis att stillas..
Ansvaret som materialförvaltare kan inte tas lätt på!

Lelle
2013-09-12, 07:12
Just kidding :lollypop:

Krålle
2013-09-12, 14:54
Hallå Bokis, Lyckades du se och kanske till och med fota air force one när den var här?
MVH Christer

Sweeper
2013-09-12, 16:18
Den här connien kommer att bli en riktig skönhet det syns redan nu! :)

Vad det gäller skärgårdskryssaren så gäller samma sak för den. Den har ju väldigt vackra linjer! :)


Göran

jugg
2013-09-18, 12:09
Hade nöjet att se en livs levande i helgen.. den ena av bara 2 flygande i världen.

40884
40885
40886
40887

// Tim

Fluf
2013-09-18, 12:29
Hade nöjet att se en livs levande i helgen.. den ena av bara 2 flygande i världen.

40884
40885
40886
40887

// Tim
Oj! Inte så diskreta avgasflammor där.

Mr J
2013-09-18, 13:35
Oj! Inte så diskreta avgasflammor där.

Den materialansvarige får nog skaffa extra starka orange lysdioder för att simulera avgasflammorna... :)

bokis
2013-09-18, 16:30
Materialförvaltarn´s bankbok är under hårda påfrestningar,s.k yttre åverkan, så flammor e uteslutet om man säger så...
Dock så eré inge fel på guruns bygg-glöd kan jag meddela,finns opublicerat material om senaste framstegen..
Men PR- ansvarige tvekade om offentliggörande...

Mr J
2013-09-18, 18:41
Du ska handla grejor, inte censurera bygget... Kom igen nu :)

bokis
2013-09-18, 19:58
Här Censureras icke,tar dock hänsyn till kylskåpet m.m..Måste få det o räcka till allt det månatliga bidraget!!!

Åter till verkligheten,har återigen mottagit ett antal smygfotade framstegsbilder,en slipad karl den där..
Den mödan som ligger bakom finishen är beundransvärd,eller hur?

40889 40890 40891


40892 40893 40894


40895



SF-JOURNALEN (Spillersboda Flygindustri)

Som överskriften anger ,en eprisk enaktare varvid vår hjälte förklara utförligt så att även materialförvaltaren ska förstå,vad som pågår bakom lyckta dörrar:


http://www.youtube.com/watch?v=9E5BZ-YU3GY&list=FLrtKS5VvBY9dklH6RocxqsA&feature=mh_lol z

Som sagt,slipad kille den där,inte utan att jag måste få hans autograf nästa gång jag träffar han..

qrt
2013-09-18, 20:06
Lysande Ivve, that made my day!! Ser fram emot fortsättningen samtidigt som jag gläds över att det blir brummande motorer :thumbup: :thumbup:
mhv/Kurt

Mr J
2013-09-18, 20:09
Jösses!
Den där måste jag bara få se i verkligheten nån gång :1wav:

senmathal
2013-09-19, 09:48
Värsta billackfinisch! Vilket fantastiskt bygge och vilken slutfinisch på det hela. Hur är texten på kroppen tillverkad? Lite nyfiken bara.

/Mats

senmathal
2013-09-19, 09:52
Lysande Ivve, that made my day!! Ser fram emot fortsättningen samtidigt som jag gläds över att det blir brummande motorer :thumbup: :thumbup:
mhv/Kurt

OS icke brummande motorer :) http://www.osengines.com/motors/motors/airplane-index.html Gissar att det är sådana som ska i med tanke på att stora batterier nämndes i samma veva.

/Mats

DrHanke
2013-09-19, 10:13
Ivve !! inledningen episk , wow :) vi har kört den på storbild på morgon mötet på jobbet för att alla skall lära sig att inleda tal på våra konferenser... :)

bokis
2013-09-19, 10:16
Gurun o jag funderade ett tag i början på framdrivningen och visst,4st 15-20cc fyrtaktare hade varit fantastiskt MEN driftsäkerheten gick före,min personliga känsla var att ta bort så många felkällor som möjligt ,både Ivve o jag har flygit fyrmotor och gör det fortfarande,och med tanke på det enorma arbetet Ivve lägger ner på denna,snudd på,museum quality modell,så känns det betydligt tryggare med el även om en dimension försvinner..
För upp i luften ska den så småningom,Gurun skulle inte nöja sig med mindre..

Thomas
2013-09-19, 11:02
Bara sååå tjusig!!
Komplettera med fyra ljudmoduler är inte att tänka på??

ivve
2013-09-19, 11:23
Bara sååå tjusig!!
Komplettera med fyra ljudmoduler är inte att tänka på??

Inte å tänka på Thomas.

Vi har testat en sån där mackapär i Bokis fyrmotoriga Lancaster. Benedini av värsta sorten.

Lät ungefär som när man spolar en engelsk skitmugg med vattenbehållaren uppe i taket, hade det bara varit skalenl. skitlukt oxå så hade det varit ok !

Den åkte ur fortare än den kom i. Donerades sedermera till allmänna toaletterna på Norrmalmstorg där den har gjort stor succè !!

qrt
2013-09-19, 11:46
OS icke brummande motorer :) http://www.osengines.com/motors/motors/airplane-index.html Gissar att det är sådana som ska i med tanke på att stora batterier nämndes i samma veva.

/Mats
Attans, missade det, my bad
/Kurt

ivve
2013-09-19, 15:39
Ivve !! inledningen episk , wow :) vi har kört den på storbild på morgon mötet på jobbet för att alla skall lära sig att inleda tal på våra konferenser... :)

Faan va stolt jag blir. Dolda talanger tydligen.

ivve
2013-09-19, 15:41
OS icke brummande motorer :) http://www.osengines.com/motors/motors/airplane-index.html Gissar att det är sådana som ska i med tanke på att stora batterier nämndes i samma veva.

/Mats

Helt rätt, såna är det.

ivve
2013-09-19, 15:44
Lysande Ivve, that made my day!! Ser fram emot fortsättningen samtidigt som jag gläds över att det blir brummande motorer :thumbup: :thumbup:
mhv/Kurt

Vad menas ? "Brummande" motorer ?? Kommer att smyga fram ljudlöst över himlavalvet.
Kul att du gillar bygget.

ivve
2013-09-19, 15:48
Värsta billackfinisch! Vilket fantastiskt bygge och vilken slutfinisch på det hela. Hur är texten på kroppen tillverkad? Lite nyfiken bara.

/Mats

Hej Mats.

Texten e inget märkvärdigt. Kört i datorn på jobbet och utskuren i vit självhäftande folie med hjälp av folieskärmaskin.

bokis
2013-09-19, 16:00
Medans Gurun svarar på frågor har det smygfotats igen,snyggen som attsiken!
MUMSFILIBABBA!!

40908 40909 40910

Baua
2013-09-19, 16:37
Hej Bokis!
Ja fy fan vilken kvalite!
Mycket fint.

Mvh
Magnus

Krålle
2013-09-19, 21:12
Helt fantastiskt bygge och vilken finish på lacken! Det blir ett stort ansvar för
Bokis när han skall flyga denna. :proud:

Ålänning
2013-09-19, 22:31
Hoh hoh!!! Imponerande. Herrn måste ju ha byggt nåt flyg förr. :-D Kan ingen sammanställa alla dessa byggen så man får se?

Lelle
2013-09-20, 07:15
Ivve / Bokis.
Så himla snyggt!! Man blir grön av avunds. :applouse::applouse:
Du säger att du använder sprayburkar, vad är det för något? Bättringsfärg för bilar? Kanske jag vågar också, och slipper att slaska med färgburkar och förtunning. :)

ivve
2013-09-25, 09:03
Har gjort en liten kort video om hur man på ett enkelt sätt får till målade smala ränder s.k. pinstripes.




http://www.youtube.com/watch?v=MK_dgL-



MhgI&list=FLrtKS5VvBY9dklH6RocxqsA&feature=mh_lolz

simonarvestrand
2013-09-25, 09:11
det ser mycket lättare ut än det är :)

jag har försökt mig på detta några ggr men klarar aldrig att få en riktigt bra rak linje. håller mig till airbrushen det är enklare :)

min teknik för att få det rakt är att röra handleder m.m så lite som möjligt nästan låsa dom och använda kroppen för rörelsen då fick jag rakare linjer. samma teknik som jag använder med airbrushen med den är man ju nästan tvungen att göra så