handdator

Visa fullständig version : servo fråga



Henrik.A
2012-04-25, 15:04
vad för skillnad på digitala och analoga servon?

helifanatic
2012-04-25, 15:12
exaktheten upplösningen hastighet modernare teknik

Henrik.A
2012-04-25, 15:42
går det förklara lite bättre?

Snickarjävel´n
2012-04-25, 16:04
går det förklara lite bättre?


Det gjorde du själv nyss, bättre är svaret.

bem
2012-04-25, 16:24
http://www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf

(I tillägg finns även lite förbättringar och specialare som digitala servon med brushless motor och så finns det Futaba S-Bus servon också).

numnutchris
2012-04-25, 16:55
Pdf:en i bems länk förklarar ju allt, men vill poängtera avsnittet Disatvantage - strömförbrukningen ökar; testade häromdagen några ~18grams digitala och man behöver alltså en bra bec/ubec (jämfört med motsvarande analoga).

simonarvestrand
2012-04-25, 16:57
Bytet från analoga till digitala på en helikopter var i mina ögon som att jämföra körning av en Drabant från 1970 med en audi från 2010 , dom digitala reagerade på minsta lilla vink, gör jag en rörelse så händer exakt det direkt på servot.

freddan_6
2012-04-26, 17:50
Bytet från analoga till digitala på en helikopter var i mina ögon som att jämföra körning av en Drabant från 1970 med en audi från 2010 , dom digitala reagerade på minsta lilla vink, gör jag en rörelse så händer exakt det direkt på servot.

Visst att flyga med dem känns riktigt skönt i magen, vackert och exakt, men häromdagen brände jag en ESC med linjär BEC när jag glömde bort att förbrukningen ökar. Att köra runt servona sanslöst drar 3A med 4 st 12 gramsservo, och strax under 1A med analoga servo på runt 12 gram
mvh //Fredriik

numnutchris
2012-04-26, 19:06
Jo, när/om servona startar samtidigt blir strömpulsen hög och även med små servon behöver man nog 1A/servo från bec/ubec. Tänkte limma ihop en parkmaster och använda digitala servon men får väl ta en hyfsat bra ESC; blir nog lite mindre vikt än liten ESC + UBEC.
När jag först prövade på byggbordet såg jag att något servo alltid släpade efter och mottagardioden blinkade pga för klen strömförsörjning...

Edit: Glömde fråga, hur är det med fartreglage och det kortare pulståget; något att tänka på där?

freddan_6
2012-04-26, 19:20
Jo, när/om servona startar samtidigt blir strömpulsen hög och även med små servon behöver man nog 1A/servo från bec/ubec. Tänkte limma ihop en parkmaster och använda digitala servon men får väl ta en hyfsat bra ESC; blir nog lite mindre vikt än liten ESC + UBEC.
När jag först prövade på byggbordet såg jag att något servo alltid släpade efter och mottagardioden blinkade pga för klen strömförsörjning...

Edit: Glömde fråga, hur är det med fartreglage och det kortare pulståget; något att tänka på där?

Turnigy Plush håller, MGM TMM Easy brinner. Jag tror det beror på om de är gamla eller nya. Känn på värmen, det ger en bra indikation.

Henrik.A
2012-04-30, 15:01
skall ha servots/servona/(hur man nu ska bryta det) i en båt.
dom skall styra och rikta om en "vattenstråle"

har någon byggt ett skal(flyg/båt/bil) på en form här?