handdator

Visa fullständig version : Top Flite P40E Warhawk Gold Edition



Ompa
2012-04-28, 09:50
I januari så var abstinensen ett faktum efter drygt ett år i träda. Några tafatta försök att bygga något i min alldeles för trånga lägenhet gjordes utan större framgång och fick därmed avvecklas.
Då plötsligt uppenbarades ett annonstips från allas vår sotare. Jag sög på karamellen några timmar sedan var affären klar :lollypop:

Efter lite logistik planering så var kärran betald och upphämtning ordnad, tack för det Christer L.

Det blev, som rubriken säger, en Top Flite P40E Warhawk som i princip är helt träfärdig, komplett med Robart luftställ och sporrställ.

Förra veckan blev en ARF kärra klar och luftdopad, så det var inte mer att be för än att plocka fram Warhawken och lägga upp den på skrivbordet.

Gårdagen gick mest åt att börja planera hur och vart jag ska börja. Jag bestämde raskt att vingen blir den del jag ska börja arbeta med, då den tidigare byggaren gjort några egna special lösningar här och var som jag inte är nöjd med.

Några bilder på hur projektet ser ut i skrivande stund följer.

2871528716287172871828719287202872128722

matbos
2012-04-28, 15:34
Najs ett av mina favo plan.... :lollypop:

ChristerL
2012-04-28, 17:09
Härligt att du är på G igen Ompa! (Och jag ställer alltid upp om du behöver något "utköpt"!!)

P40 är man nog lite kär i också. Tänk om man kunde springa på något sånt här när man är ute och går i skogen/öknen:
http://www.vintagewings.ca/VintageNews/Stories/tabid/116/articleType/ArticleView/articleId/357/language/en-CA/Original-Kittyhawk-HS-B-Discovered.aspx


28731

hjalleo
2012-04-28, 18:41
Hej Tomas!

Vad skoj att se att du bygger igen. Det ska bli skoj att få följa tråden.

Mvh Olov

genland
2012-04-28, 20:47
Rackarns kul att få se en
byggtråd av dej igen!
Ser ut att kunna bli en riktig höjdare detta...

MVH Kent

Ompa
2012-04-29, 08:50
Tack för dom glada tillropen, känns verkligen roligt att vara på banan igen :)

I går kväll så började jag med att såga bort skevrodren från vingen som redan var dit limmade. Fortsatte även med det hembyggda linkaget till klaffarna och karvade bort dessa. Klaffarnas var för övrigt också redan limmade mot vingen, men den gångjärns konstruktionen var mer än förbryllande och var väldigt simpel att knäcka bort. Tror dom gångjärnen var limmade med UHU Hart balsa lim och sedan en liten bit tunn glasfiberväv. Dessutom låg dessa gångjärn på utsidan av klaff och vinge:stupido2:
Vidare har jag också börjat skära bort delar av plankningen där byggare X gjort lite egna genomförningar samt karvat bort plankning runt några skador som uppkommit. Kommer byta plankningen där.
Vidare så har jag lokaliserat vart servobrunnarna till klaffarna ska vara och ska i det närmaste skära upp plankningen där.

Bilder kommer, men kameran står för tillfället på laddning :lollypop:

Ompa
2012-04-29, 08:59
Härligt att du är på G igen Ompa! (Och jag ställer alltid upp om du behöver något "utköpt"!!)

P40 är man nog lite kär i också. Tänk om man kunde springa på något sånt här när man är ute och går i skogen/öknen:
http://www.vintagewings.ca/VintageNews/Stories/tabid/116/articleType/ArticleView/articleId/357/language/en-CA/Original-Kittyhawk-HS-B-Discovered.aspx


28731

Christer, har nu läst igenom länken/artikeln o Kittyhawken, oerhört intressant :cheers2:

Sweeper
2012-04-29, 09:58
Härligt att se att du är tillbaka på banan igen! Behöver du något så är det bara att höra av dig! :-) Göran

Ompa
2012-04-29, 10:19
Härligt att se att du är tillbaka på banan igen! Behöver du något så är det bara att höra av dig! :-) Göran

Tack Göran.
Märkte precis att mitt CA lim har gått ur tiden. Är som sirap. Funderar också på spackel, såg att MBS har följande spackel och funderar nu på hur detta är:
28755

Sweeper
2012-04-29, 10:43
Tack Göran.
Märkte precis att mitt CA lim har gått ur tiden. Är som sirap. Funderar också på spackel, såg att MBS har följande spackel och funderar nu på hur detta är:
28755 Jag kan verkligen rekommendera det spacklet. Väldigt lätt att arbeta med. :-)

Göran

Ompa
2012-04-29, 10:44
Jag kan verkligen rekommendera det spacklet. Väldigt lätt att arbeta med. :-)

Göran

Perfekt. Då lägger jag en beställning på lim och spackel under dagen :lollypop:

Ompa
2012-04-29, 11:48
Då hare det blivit lite gjort i dag.
Har trimmat upp ordentligt i vingen där luckorna för klaff servona ska sitta. Plankar om då det var en del sprickor i detta område av plankningen.

Vidare så har jag lagat plankningen i bakkant av vingen där det hembyggda klaff linkaget gått genom plankningen. Fick också förstärka upp dom två innersta spryglarna då dom var rätt så illa tilltygade.

Bifogar också lite bilder på de bort sågade skevrodren samt dom borttagna klaffarna inklusive det hembyggda linkaget. Man ser även på klaffarna där gångjärnen tidigare var "nedsänkta" i plankningen.

Det var väll i princip det som hans med idag. Nu stundar de sedvanliga sysslorna innan det är dags att far väster ut till jobbet.

Ompa
2012-04-29, 12:03
Då var även nytt Ca-lim och spackel beställt :lollypop:

En fundering.
Ska jag behålla befintligt skev linkage, eller ska jag bygga om och använda separata servon till skevrodren?
Var läääääänge sedan jag byggde något med ett servo och massa linkage till skevstyrningen, så jag vill lyssna på er och insupa era tankar och erfarenheter innan jag sätter kniven i plankningen igen :sarcastic:

28767

hjalleo
2012-04-29, 20:08
Då var även nytt Ca-lim och spackel beställt :lollypop:

En fundering.
Ska jag behålla befintligt skev linkage, eller ska jag bygga om och använda separata servon till skevrodren?
Var läääääänge sedan jag byggde något med ett servo och massa linkage till skevstyrningen, så jag vill lyssna på er och insupa era tankar och erfarenheter innan jag sätter kniven i plankningen igen :sarcastic:

28767

Hej Tomas!

Är det inte större risk för glapp om man har ett servo och en massa länkage?

/Olov

Ompa
2012-04-29, 20:33
Hej Tomas!

Är det inte större risk för glapp om man har ett servo och en massa länkage?

/Olov

Det är det med glapp jag är lite fundersam över. Jag har tidigare byggt några TF kärror i samma serie, där brydde jag mig aldrig ens om att dra detta linkage.

Min tanke var mest att nu när det redan är byggt som det är, om man ska låta det vara??
Magkänsla säger ta bort och sätt i separata servon för varje skev...

Men vill ändå höra vilka åsikter ni andra har, vel Pelle som man är :willy_nilly:

Lelle
2012-05-01, 07:09
Tjena Ompa.

Montera dubbla servon, då får du den bästa överföringen. :)

Ompa
2012-05-03, 11:00
Tjena Ompa.

Montera dubbla servon, då får du den bästa överföringen. :)

Sätter skalpellen i vingen idag!!! :sarcastic:

Ompa
2012-05-03, 12:20
Då var linkaget för skevrodren demonterade. Samtidigt tur i oturen eller hur man ska uttrycka sig. Det visade sig att tidigare byggare INTE hade låst/limmat muttrarna till vinkeloken i vingen. Kunde ju blivit spännande vid flygning om skruv/mutter lossnade och skevroderen inte ville vara med längre. Eller ännu hellre hängt sig i en inte allt för trevlig position... :leaving:

Kommer även passa på i det snaraste att bygga en brygga vid vingroten för en sk D-Sub kontkt för vingens samtliga fyra servon. Där av den lite större ur-kapningen till vänster på första bilden.

Nu måste jag börja leta efter lämpligt material (hårdträ eller plywood) att göra servofästen för skev och klaff servon.

Så här ser vingen ut nu iaf.

28873 28874 28875

hjalleo
2012-05-03, 18:53
Hej Tomas!

Det där med D-subkontakten ser jag fram emot hur du löser. Jag har nämligen en sådan som ligger i lådan och väntar på montering. Jag har 6 servon i vingen plus lite kablage för en diod som ska in i kroppen och då kändes en D-sub lysande. Då är det bara att ta fram popcornen, en pilsner och luta sig tillbaka och se vad jag ska "stjäla" för lösning från dig.:icon_pidu:

Mvh Olov

Ompa
2012-05-03, 19:36
För att stilla din "iver" att knycka idéer till din kärra Olov, kommer några axplock från tidigare kärror med samma lösning.

Bilderna är från min KMP P47 Thunderbolt samt ESM F4U Corsair. Tror, om jag inte missminner mig, att i bägge dessa fall använde jag D-Sub 15poliga kontakter. I min FW 190 var det nog en D-Sub 25polig kontakt.

Som bonus material slänger jag med några bilder från cockpit på min numer tyvärr bortgångna FW190...

28878 28879 28880 28881 28882 28883 28885 28884

hjalleo
2012-05-03, 19:57
För att stilla din "iver" att knycka idéer till din kärra Olov, kommer några axplock från tidigare kärror med samma lösning.

Bilderna är från min KMP P47 Thunderbolt samt ESM F4U Corsair. Tror, om jag inte missminner mig, att i bägge dessa fall använde jag D-Sub 15poliga kontakter. I min FW 190 var det nog en D-Sub 25polig kontakt.

Som bonus material slänger jag med några bilder från cockpit på min numer tyvärr bortgångna FW190...

28878 28879 28880 28881 28882 28883 28885 28884

Hej!

Smart lösning med epoxyn (antar jag att det är)! Hade du inga skruvar som höll ihop kontakten?

Vilken snygg cockpit! Den blir jag avis på...

Mvh Olov

Ompa
2012-05-03, 20:07
Helt rätt, det är epoxy. Efter att kablarna hade lödits på plats värmde jag över krympslang. Men för att gardera mig att inga kablar vibrerar av så använder jag epoxy eller smältlim på den delen av kontakten som sitter fast i vingen. I och med att jag fäller in den i en sk brygga så den blir fast monterad använder jag därför inte något chassi eller liknande. Själva kontakten är sedan skruvad i bryggan med tillhörande skruv med "inbyggd" gänga i skallen för själva han delen. Kryptiskt??

Hoppas du förstår vad jag menar. Hanen säkras alltså i honan med två skruvar. Precis som en monitor kabel till datorn görs i ett grafikkort ungefär... :stupido2:

Kenneth E
2012-05-03, 20:49
Vilken storlek är det på denna P-40?

Jag bara älskar detta plan, med möjlighet till stor spis i nosen. Helt klart mitt WW2 favorit flygplan från jänkarnas sida.
Tänk er en låg sniff med kanonerna påslagna, grymt.

Ompa
2012-05-03, 22:47
Hej Kenneth.

Skalan är ca 1/7 och spännvidden 1625mm. Jag har tänkt mig en Saito 100 eller OS 110 Alpha i nosen på denna kärra.
Kan bara hålla med om att det är en läcker modell :lollypop:

Kenny
2012-05-04, 06:25
Titta på Saito 115 också, den är lägre och lättare samt något vassare än OS 110


http://www.youtube.com/watch?v=LOtzGN7XUIA

Ompa
2012-05-04, 06:40
Tack för tipset Kenny :applouse:

ewalds
2012-05-04, 11:32
Hej Kenneth.

Skalan är ca 1/7 och spännvidden 1625mm. Jag har tänkt mig en Saito 100 eller OS 110 Alpha i nosen på denna kärra.
Kan bara hålla med om att det är en läcker modell :lollypop:

Har en Saito 100 liggande som jag ev kan avyttra, kanske??

Ompa
2012-05-04, 15:03
Har en Saito 100 liggande som jag ev kan avyttra, kanske??

För höge farao, sälj den inte före vi har pratats vid om det här ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

hjalleo
2012-05-04, 18:23
Hoppas du förstår vad jag menar. Hanen säkras alltså i honan med två skruvar. Precis som en monitor kabel till datorn görs i ett grafikkort ungefär... :stupido2:


Hej!

Jag förstår precis, det var bara det att jag inte såg några skruvar.

Mvh Olov

Sweeper
2012-05-05, 17:24
För att stilla din "iver" att knycka idéer till din kärra Olov, kommer några axplock från tidigare kärror med samma lösning.

Bilderna är från min KMP P47 Thunderbolt samt ESM F4U Corsair. Tror, om jag inte missminner mig, att i bägge dessa fall använde jag D-Sub 15poliga kontakter. I min FW 190 var det nog en D-Sub 25polig kontakt.

Som bonus material slänger jag med några bilder från cockpit på min numer tyvärr bortgångna FW190...

28878 28879 28880 28881 28882 28883 28885 28884


Jag har använt den här kontaktlösningen i ett par kärror utan problem. Det underlättar väldigt mycket i hanterandet av vingmonterandet. :)

Jag är glad över att se att du är i farten igen Tomas! :)


Göran

Ompa
2012-05-06, 08:55
Jag är glad över att se att du är i farten igen Tomas! :)

Göran

Tack Göran :)

Tyvärr han det inte bli så mycket gjort på min P40 denna helg som jag hade hoppats på.
Har lagat lite plankning, men mest har tiden gått åt till att leta lite material för kommande moment.
Har börjat kapa till infästningarna till servoluckorna i vingen, men det är hårdsågat med dom medlen jag har tillbuds :sarcastic:
Så jag hoppas åtminstone att dessa blir klara i dag, samt att jag kan hitta mallarna till plankningen för "bellypan" under vingen...
Hoppas på lite mer framgång i bygget kommande helg :lollypop:

Ompa
2012-05-13, 08:02
Kan bara meddela att det är jäkligt svårt att vara kreativ när man delar arbetsbord med två tvillingar som samtidigt vill rita och leka... 😰

Men saker och ting tar den tid det tar 😉


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ompa
2012-07-17, 10:55
Har varit väldig inaktiv här ett tag. Mycket beror på jobb och familj. Men nu har saker och ting kommit bättre i ordning, planerar att åter igen dra igång bygget med Warhawken till helgen när jag kommer hem efter en kortare semester tripp.
Har även planer på att möblera om i vardagsrummet och ställa i en arbetsbänk där så mitt byggande slipper krocka med ungarnas aktiviteter i sov/lek rummet.

Lelle
2012-07-17, 16:01
Härligt Ompa.
Nu får vi se ännu mera proffsbyggen på forumet. Me like!! :applouse:

tomasstrom
2012-07-17, 21:45
Lär ju komma förbi och titta någon dag :) Alltid nyttigt att bli lite inspirerad och avis :D

Ompa
2012-07-18, 07:18
Härligt Ompa.
Nu får vi se ännu mera proffsbyggen på forumet. Me like!! :applouse:
Tack Lelle, men vete fåglarna om jag kommer upp i din och Görans klass.... :)


Lär ju komma förbi och titta någon dag :) Alltid nyttigt att bli lite inspirerad och avis :D
Du är alltid välkommen Tomas :)


Skrivbordsfrågan är nu löst. Hämtar upp ett höj och sänkbart bord i Trollhättan när jag börjar jobba igen efter semestern, 180X80cm :lollypop:

Lelle
2012-07-18, 07:42
Tack Lelle, men vete fåglarna om jag kommer upp i din och Görans klass.... :)




Stopp & belägg. Du vet väl att du har en aldeles egen byggklass "Ompaklass", så här snackar vi proffs. :)

Ompa
2012-07-18, 07:49
Nu rodnar jag Lelle, tack :blush:

Nu bär det av mot High Chaparall i några dagar, hemma igen på fredag kväll/natt :lollypop:
Satsar på flygning till helgen igen...

Corsair
2012-07-24, 21:03
Hej Ompa, kul att du bygger igen...:icon_pidu:

Ompa
2012-07-24, 21:20
Tack Janne, jag försöker iaf men det har varit lite trångt och dåligt med plats den sista tiden. Men i morgon bär det av mot Trollhättan för att hämta upp ett nytt byggbord, så jag borde ha Warhawk projektet igång igen senast Torsdag :lollypop:

Ompa
2012-07-25, 20:50
Då har det varit Road Trip to Trollhättan i dag och hämtat hem ett nytt skrivbord/byggbord :lollypop:
Warhawken har också plockats ner från sin förvaring och gjort sig bekväm på bordet och inväntar fortsatt byggnation :)

Ska under kvällen fortsätta att plocka fram lite mer attiraljer innan jag drar igång fortsättningen på bygget.
Belysning och lite verktyg ska fram, måste även ordna någon bra grenkontakt så jag får ström till allt osv.

Hursomhaver tänker jag iaf fortsätta där jag slutade för några månader sedan, med servoluckorna på vingens undersida, jämte att bygga klart vingens "Belly Pan" samt justera in skevroder och klaffar bättre.
Därefter får vi se i vilken ordning jag väljer att fortsätta. Men att göra vingen klar känns på något vis som prio 1.

30659
Skrivbordet på plats, med modellen. Gott om plats för bygget faktiskt...

30660
Vingen där jag avbröt arbetet tidigare. Servoluckor, Belly pan, klaffar och skevroder har nu prio 1 för det fortsatta bygget.

Fluf
2012-07-25, 21:06
En annan parentes som är en fin fördel med dubbla skevroder servon som jag fick uppleva i dagens flygning. Ena skevroder servot brände och låste sig. Men då man kan kompensera med det andra var det inga problem att få ner kärran utan hinder (iofs en Bixler foamie men ändå 1400mm vingspann att hålla koll på).

Skall bli spännande att se fortsättningen på detta bygget :)

Ompa
2012-07-25, 22:08
Tack Fluf.

Den aspekten med kärvande eller brända skevroderservon är en erfarenhet jag själv aldrig råkat ut för. Men som vi har diskuterat här tidigare så är ju två alltid bättre än ett, och så får det bli :sarcastic:

ewalds
2012-07-26, 07:11
Har ju varit här förut, såg jag när jag läste igenom tråden.. Ang motorvalet.. Har fortfarande 100:an liggande :) Måste nog bli lite aktivare på forumet igen?
Ska bli trevligt att förlja, hur som helst..
Själv ska jag nog lufta den Röda kärleken ikväll, om omständigheterna tillåter.
Lycka till me bygget!

/Micke

Ompa
2012-07-26, 10:04
Välkommen tillbaka då Micke :applouse:
Jag är fortfarande intresserad av motorn, men inköp av den är inte aktuellt riktigt ännu. Ska bygga lite mer först :sarcastic:
Men jag vill gärna köpa den vad det lider, och om den är till salu... :icon_pidu:
Härligt att du ska flyga i kväll, själv blir det flygning i morgon för min del, och sedan vara åskådare på storskala träffen i Arboga på lördag :lollypop:

Tänkte att bygget ska smyga igång i kvällningen igen...

samuele
2012-07-27, 00:18
Härligt att du är på G igen Ompa! (Och jag ställer alltid upp om du behöver något "utköpt"!!)

P40 är man nog lite kär i också. Tänk om man kunde springa på något sånt här när man är ute och går i skogen/öknen:
http://www.vintagewings.ca/VintageNews/Stories/tabid/116/articleType/ArticleView/articleId/357/language/en-CA/Original-Kittyhawk-HS-B-Discovered.aspx


28731
på oljebolaget italienska har funnit att detta är P-40 . killen som tog de ​​första bilderna på P-40 trots upprepade förbud som utfärdats antingen av den brittiska regeringen att den egyptiska den är polska. den myndighet som tar hand om vraket att ta den på en säker plats (Kairo?) och sedan till England för restored den här är italienska Arado företaget , som är ansvarig för att hitta inne i bevara desert och bibehålla alla vrak av WW2.

Ompa
2012-07-29, 10:48
Bygget är i gång igen, men det går lite segt med nuvarande moment och det är ännu inte mycket att visa. Blir nya tag i eftermiddag/kväll efter jag varit på beachen :lollypop:

Lelle
2012-07-29, 16:10
Bygget är i gång igen, men det går lite segt med nuvarande moment och det är ännu inte mycket att visa. Blir nya tag i eftermiddag/kväll efter jag varit på beachen :lollypop:

Du fick väl blodad tand från Arbogameetinget igår kan jag tro. Jag fick det, så nu bär det iväg ner i källarvalven med slippapper och lim i högsta fart!!

Väntar på dina bilder.:)

Ompa
2012-07-29, 22:34
Jo du Lelle, det gav allt blodad tand att vara på Meeting i Arboga i går. Nu vill jag verkligen ha en Warbird:sarcastic:

Blir bilder någon gång i veckan. Just nu så är det lite tråkjobb, mest att slipa och såga för att få fästen till servoluckorna i vingen. Tar betydligt längre tid än vad jag förväntat mig...
Men ska allt ta mig i kragen och få dom färdiga. Snart två luckinfästningar klara, två återstår....

Fick gå i mellan med en del data jobb i kväll. Men det är precis klart. Slappar nu lite frmaför tv'n men senare är det allt planerat lite mer sågande och slipande till luckornas infästning :lollypop:

Sweeper
2012-07-30, 18:52
Jo du Lelle, det gav allt blodad tand att vara på Meeting i Arboga i går. Nu vill jag verkligen ha en Warbird:sarcastic:

Blir bilder någon gång i veckan. Just nu så är det lite tråkjobb, mest att slipa och såga för att få fästen till servoluckorna i vingen. Tar betydligt längre tid än vad jag förväntat mig...
Men ska allt ta mig i kragen och få dom färdiga. Snart två luckinfästningar klara, två återstår....

Fick gå i mellan med en del data jobb i kväll. Men det är precis klart. Slappar nu lite frmaför tv'n men senare är det allt planerat lite mer sågande och slipande till luckornas infästning :lollypop:


Det är de där tråkjobben som man måste ta sig i kragen och ta sig förbi. Efter det så blir det roligt igen. :)


Göran

Ompa
2012-07-30, 20:29
Då börjar det ta på tråkjobben :toetap05:
Fästena för servoluckorna är nu på plats och på vänstra vinghalvan har jag även lagt tillbaka plankningen. Men nu måste jag ut i förrådet och dyka ner i balsalådan för mer material till andra vinghalvan.

När detta är klart ska jag nog troligtvis ge mig på "Bellypan sheeting" momentet :rofl:

30770 30771 30772 30773

Ompa
2012-07-30, 20:36
Det är de där tråkjobben som man måste ta sig i kragen och ta sig förbi. Efter det så blir det roligt igen. :)


Göran

Visst är det så Göran, du har så rätt :icon_pray:

hjalleo
2012-08-01, 20:31
Då börjar det ta på tråkjobben :toetap05:
Fästena för servoluckorna är nu på plats och på vänstra vinghalvan har jag även lagt tillbaka plankningen. Men nu måste jag ut i förrådet och dyka ner i balsalådan för mer material till andra vinghalvan.

När detta är klart ska jag nog troligtvis ge mig på "Bellypan sheeting" momentet :rofl:

30770 30771 30772 30773

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att den här typen av byggmoment är tråkiga! Göran har så rätt, efter tråkjobben kommer ju de roliga momenten.

Mvh Olov

Ompa
2012-08-02, 22:58
Andra vinghalvans fästen för servolucorna blev klara för några dagar sedan. Spacklade skarvarna och medans jag ävdå var i farten så så fortsatte jag att spackla lite andra ojämnheter på vingen.

Tillverkade också den sk bellypan idag med mallen som var printad på ritningen. Passformen var sådär, och om det beror på hur jag skärt ut den eller om det beror på något annat vet jag inte, men nu är den på plats...

30828 30829 30830 30831 30832 30833

hjalleo
2012-08-13, 09:52
Andra vinghalvans fästen för servolucorna blev klara för några dagar sedan. Spacklade skarvarna och medans jag ävdå var i farten så så fortsatte jag att spackla lite andra ojämnheter på vingen.

Tillverkade också den sk bellypan idag med mallen som var printad på ritningen. Passformen var sådär, och om det beror på hur jag skärt ut den eller om det beror på något annat vet jag inte, men nu är den på plats...

30828 30829 30830 30831 30832 30833

Hej Tomas!

Men det där blev väl bra även om passformen var lite sämre. Jag väntar med spänning på nästa uppdatering.

Mvh Olov

Ompa
2012-08-15, 19:48
Tja uppdateringarna borde inte vänta på sig, men tyvärr har det blivit så.
Men jag hoppas själv på en uppryckning, vilket det borde bli snart då det är slut på bortaliggar jobb. Jobbar nu mer på hemmaplan så både byggandet och flygandet hoppas jag ska få en upplyftning... :sarcastic:

matbos
2012-08-15, 22:04
Härligt härligt... :lollypop:

Ompa
2012-08-15, 22:26
Behöver bara komma i fas med dom nya rutinerna. Lite ovan att jobba på hemmaplan, och framför allt komma hem på eftermiddagen... :eek:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ewalds
2012-08-19, 08:17
Tja uppdateringarna borde inte vänta på sig, men tyvärr har det blivit så.
Men jag hoppas själv på en uppryckning, vilket det borde bli snart då det är slut på bortaliggar jobb. Jobbar nu mer på hemmaplan så både byggandet och flygandet hoppas jag ska få en upplyftning... :sarcastic:

Inget ont som inte har nåt gott med sig :)
Ser fram emot mer byggande o flygande:)

/Micke

Ompa
2012-08-19, 20:25
En liiiiiten status rapport.
Har börjat kika lite på skevrodren, började med att leta upp nya gångjärn då dom andra nu mer är avsågade. Passformen mot vingen är på tok för tajt. Därav dom små utslagen jag reflekterade över när jag fick hem kärran.

Kommer börja med att borra ur resterna av dom gamla gångjärnen och sedan torrmontera dom nya och därefter slipa in skevarna mot vingens "Trailing edge" för att få en betydligt bättre rörelse.

Sweeper
2012-08-20, 07:11
Det börjar röra på sig! :)


Göran

Ompa
2012-08-20, 08:29
Jajamensan :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ompa
2012-08-26, 10:09
Så har jag tillslut hittat mina verktyg till min dremel och det var till att rigga upp vingen i köket för att borra ur resterna av gångjärnen.
Nästa steg blir att plugga hålen så jag kan borra upp nya lite mer exakt än dessa.

Angående vingens bakkant, skulle vilja lägga en remsa med tunn glasfiber så så som Christer L gjorde på sin FW 190. Så tipps på detta mottages gärna. Framför allt vart jag får tag på det materialet.
Knyckte en av hans bilder här...
31449

Så här blev förmiddagens övningar:
31450 31451 31452 31453

Nu blir det ett tekniskt avbrott för att få i väg äldsta sonen på handbollsmatch, och därefter krävs det lite städning innan nöjena får fortsätta (Ska bli status besiktning av lägenheten i morgon, så förhoppningsvis blir det ett nytt kök...) :beaten:

hjalleo
2012-08-26, 10:15
Hej Tomas!

Vad skoj att se att det byggs i stugan. Som du säkert sätt har jag använt playwood i stället för glasfiber. Det gjorde jag av den enkla anledningen att jag inte heller visste var man får tag på tunn glasfiber. Men, nu kanske man får reda på det. Vad surt att du måste göra om gångjärnen, men det är nog lika bra om de inte var rätt borrade från början.

Mvh Olov

Ompa
2012-08-26, 10:27
Där sa du något. Jag tror att jag har tunn plywood i min material låda. Om inte så är det ju enkelt att åka till lokala handlaren i morgon kväll. 0,8-1mm torde väll vara lagom?

Ang. gångjärnen så var dom nog rätt centrerade. Men dom var ju redan limmade, och det gör det ju lite bökigt när man kommer till stadiet att klä/glasa kärran. Kan nog tänka mig att det blir svårt att hålla epoxyn borta från gångjärnsleden :sarcastic:
Sedan satt dom för djupt in i vingen, vilket gjorde att skevrodren inte kunde röra sig tillräckligt utan det blev mycket små roder utslag.

hjalleo
2012-08-26, 10:40
Hej!

Jag använde 0,8 mm vilket verkar OK, men glasfiber ser ju ännu tjusigare ut och borde vara lite tåligare också. Det låter som du hade goda skäl att borra ur gångjärnen. Man vill ju gärna ha nån nytta av skeven när man väl har satt dit dom.:)

Mvh Olov

Ompa
2012-08-26, 10:47
Med tanke på att jag tänkt glasa kropp och vinge, så tror jag tyvärr tjusigheten försvinner i samband med ytbehandlingen :alberteinstein:
Men det skulle ju i så fall vara för hållbarheten...

ewalds
2012-08-26, 12:09
Härligt att du e på G igen!:applouse:
Kör så det ryker :)

Sweeper
2012-08-26, 14:44
Härligt att du e på G igen!:applouse:
Kör så det ryker :)

Instämmer helt med Mikael!:applouse:


Om det går så prova med 0,4 mm plywood. Och om det går så lägg "fiberriktningen" (styvheten) i flygplanets längdriktning. Det är lite pyssel med det, men du får en mycket styvare bakkant som är lagom tunn. :)


Göran

Lelle
2012-08-27, 08:53
[QUOTE=Ompa;284863]Angående vingens bakkant, skulle vilja lägga en remsa med tunn glasfiber så så som Christer L gjorde på sin FW 190. Så tipps på detta mottages gärna. Framför allt vart jag får tag på det materialet.

QUOTE]

Hej Ompa.

Bara att hålla med att det är surt att få göra om gånggärnen.
När det gäller att lägga en plywoodlist i bakkant så kan du se hur jag gjorde på f.d Corsairen. Men det här kunde du väl innan. :)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/22507-Marutaka-Corsair-F4U-1A/page3

Se inlägg 55.

Vi höres.

ChristerL
2012-08-27, 11:40
Hej Ompa och alla andra,

Här köpte jag min glasfiber: http://www.nordbergstekniska.se/product_types.aspx?ID=91&DETID=201&DETNO=1
Liknande hittar du här, Pro-Skin från Mick Reeves: http://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/Access/accessories.htm

Vad du än väljer ska du nog inte ha tjockare än 0,4 mm på din P40!

Ompa
2012-08-27, 20:39
Tack för alla tipsen, i morgon ska jag röja mitt förråd och dyka ner i mareriallådan. För jag tror att jag har 0,4mm ply liggandes, och prova med det. Får väll försöka bygga en sådan där snoffsig slip jigg :lollypop:

Ompa
2012-08-28, 18:29
0,4mm ply, check. Rundstav 5mm till att plugga gångjärns hålen, check.
Men vart är min borrkassett? Den är spårlöst borta, och nu är jag lite orolig att den blev kvar i min gamla firma bil. Vilket betyder att den då är någonstans i trakterna runt Kungsbacka just nu. Ja ja, det är väll som vanligt, ett steg framåt och två tillbaka... :banghead:
Får väll åka till byggvaruhuset i morgon då och köpa borr.

ewalds
2012-08-28, 18:51
Alltid e de nå´t :)
Du får iaf nya, skarpa borr.. :concern:

/Micke

Ompa
2012-10-13, 14:29
Så, då har det gått en tid och jag har tagit in en del intryck och vridit och vänt på några alternativ. Slutsatsen blev den att jag kommer bortse från några byggmissar hos den tidigare ägaren som jag hittat och hoppar detta med att skaffa ett nytt projekt i vinter, utan bygger vidare på denna P-40.
En dröm om ett ordentligt hobbyrum får nog tillsvidare även fortsätta vara en dröm. Så köket, med allt vad det innebär, får fortsätta vara tillflyktsorten för projektet...

Nåväl. Hör till saken att jag nu har pluggat dom gamla gångjärnshålen, moddat lite så vingen sitter bättre i vingsadeln. Kan upplysa om att passformen tidigare var allt utom bra.
Avslutade nu lunch-passet med att slipa undersidan av vingen. Och jisses vilken skillnad det blev. Hoppet om en slät och fin modell växte så sakta men säkert fram :lollypop:

32801
Köket, den nuvarande byggplatsen.

32802
Då köksbordet har begränsad yta, så brukar jag ta skärbrädan till hjälp. I detta nu samtidigt som barnen beställt gnoucchi med skinksås :sarcastic:

32803
Skevrodrens gångjärnshål är här pluggade.

32804 32805
Gångjärnshålen för skevrodren i vingen pluggade.

32806 32807
Slipat på vingens undersida, långt ifrån färdigt men man anar vad slutresultat kan bli.

Nästa steg blir till att fixa till skevarnas framkanter så dom passar bättre mot vingen och blir ordentligt linjära samt borra nya hål för gångjärnen...

hjalleo
2012-10-13, 15:47
Hej Tomas!

Jag visste väl att man kunde ha nytta även av ett kök. :thumbup:

Det är surt att behöva göra om men nu börjar det ju likna något. Snyggt jobbat!:applouse:

Mvh Olov

Ompa
2012-10-13, 16:28
Tack Olov :blush:
Lika bra att ta ta tjuren vid hornen, förr eller senare blir jag ju tvungen. Och nu känner jag att jag verkligen behöver göra något...
Nackdelen är att jag hela tiden måste plocka bort grejorna när jag är klar för att sedan damsuga och torka. MEn vad gör man inte för konsten :sarcastic:

Sweeper
2012-10-14, 17:47
Du tar det där med att laga mat till en helt ny nivå! :sarcastic:

Blanda bara inte in kryddor eller liknande i limmet eller tvärtom. :D


Göran

hjalleo
2012-10-14, 18:03
Tack Olov :blush:
Nackdelen är att jag hela tiden måste plocka bort grejorna när jag är klar för att sedan damsuga och torka. MEn vad gör man inte för konsten :sarcastic:

Hej Tomas!

Jag antar att det är resterna av matlagningen som ska städas bort innan köket kan förvandlas till ett hobbyrum.:icon_lol:

Mvh Olov

Ompa
2012-10-16, 21:30
Hahaha exakt så Olov :D

Började pula med gångjärnen till skeven ikväll. Blir inte riktigt som jag vill ha det. Dvs inte bra...

Lade ner verksamheten och letade istället fram manualen. Tror det är något som inte stämmer så jag ska se vad som föreslås i bygghandledningen innan jag jobbar vidare.
Får nämligen försmå utslag uppåt på skevarna.

Fick härmed plugga om två hål i respektive skevroder samt dito hål i vingen, igen... :confused:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ompa
2012-10-17, 21:23
:what: Efter 1.5timmar mer eller mindre konstant svärande över skevroder och vingens bakkant där skevroder ska sitta, är det nu inte långt ifrån att kärran hamnar på en grillbrasa i skogen.
INGET, absolut INGET verkar stämma i konstruktionen av vare sig skevroder eller bakkant på vingen.
Vingen verkar inte vara riktigt färdig byggd innan den plankades, vilket försvårar det hela en aning. Verkar också som att den förra byggare glömt balsa blocken att fästa gångjärnen i på insidan vingen...

Lägger pannan i djupa veck och förpassar mig till soffan i stället. Har verkligen inte energin över för sådant här just nu.

Skulle gå fortare att bygga ny vinge från början. Skevroder kommer jag nu att definitivt kassera. Dom bara måste byggas om.
Köpte nog trotts allt grisen i säcken.

Det känns just nu Blää.. :banghead:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

matbos
2012-10-17, 21:57
Tålamod tålamod är en svår konst.. Men tänk så här droppen kommer tillslut att urholka stenen..:lollypop:

Ompa
2012-10-17, 22:15
Saker och ting skulle varit annorlunda med ett ordentligt hobbyrum. Nu ska ju skiten första plockas fram, sedan plockas bort så köket går att använda till annat. Är mycket det som gör att tålamodet tryter. Tiden att jobba effektivt en vardag kväll blir tämligen minimal. Men ska plugga det ena skevrodret igen, liksom vingen.
Däremot måste jag ta med vingen någon annanstans och ge mig på med dremeln för att slipa bakkanten mot skevrodren. Någonting där är vääääldigt fel...
Och slipa med dremeln i köket, näe. Kommer inte på tal... :eek:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ompa
2012-10-17, 22:27
Funderingarna just nu är som följer.
Återställa det skevroder samt vinge till hur det var innan jag började ikväll.
Därefter är det nog dags att börja leta lokal att hålla på i. För detta fungerar helt enkelt inte.
Det är bara att inse fakta....

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-10-19, 13:47
Hej Tomas!

Det där låter riktigt, riktigt surt!:BangHead:

Går det inte att skära upp hål plankningen för att få dit balsablocken till gångjärnen?

Mvh Olov

Sweeper
2012-10-19, 17:27
Hej Tomas!

Det där låter riktigt, riktigt surt!:BangHead:

Går det inte att skära upp hål plankningen för att få dit balsablocken till gångjärnen?

Mvh Olov

Jag håller med Olov, det låter surt.

Men det går att fälla in balsa klossarna i efterhand. Jag har gjort det på en kärra utan några som helst problem. :)


Göran

Ompa
2012-10-20, 08:31
Hej grabbar.
Det där med klossarna är det minsta bekymret. Det har faktiskt hänt tidigare att jag själv glömt att bygga in dom :beaten:
Det jag hänger upp mig på är den egenhändiga konstruktionen av framkanten på skevrodren samt motsvarande position på vingen. Dvs bakkanten på vingen.
Den förra byggaren har gjort en rundning/urholkning i bakkant på vingenen där skevrodret med motsvarande radie ska löpa i. Som ett knä i knäskålen ungefär.
MEN. Ingen av radierna stämmer med varandra, och i vingen är det dessutom sned slipat. Detta leder till att det är oerhört svårt att få gångjärnen rätt så rodren löper felfritt.
Konstruktionen är ett eget påhitt, för det stämmer inte med byggmanualens beskrivning.

Enklast är nog att kapa bort bakkantstlisten på vingen och bygga nytt, liksom kapa bort framkanten på skevarnas basplatta och limma dit en ny 1/4" list, för att sedan slipa allt till rätt form och dessutom vinkelrät emot varandra.

Så inget är omöjligt och inget jag inte fixar. Det är väll bara det att det var väll inte riktigt detta jag var ute efter när jag skaffade modellen. Börjar tyvärr tappa inspirationen, igen...
Men jag kommer börja enkelt, med att göra om skevrodren.
Det börjar ta på materialet i skevarna nu, så jag anser att det är lika bra att göra om och göra rätt :boxing:

Men ett krux kvarstår. En lokal att hålla på i.
Det är en sak att sitta och bygga mindre modeller vid köksbordet, och att bygga nytt (och rätt) från början. Nu verkar det som att det kan bli lite mycket ombyggnationer på denna kärra. Så att hålla på med att plocka fram och plocka bort förtar alldeles för mycket effektiv byggtid.
Ska på nytt börja lägga ut lite nya krokar för att se vad det kan leda till i jakten på hobbyrum...

Ompa
2012-10-20, 09:46
Ibland är det bara enklare att hålla på med fullskala :D

Fast den här älsklingen är lite besvärligt att få upp på köksbordet :p


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ompa
2012-10-27, 12:35
Efter att ha sugit på karamellen ett tag, bestämde jag mig idag för att gå vidare med projektet.
Men innan vidare åtgärder vidtog i byggandet, ringde jag min goda vän som är möbel/modell snickare. Kort och gott finsnickare och tillika modellflygare.

Ville kolla att inte vingen var skev innan jag gjorde något mer på kärran.
Sagt och gjort, in med vingen i bilen och hastade hem till Carlsson.
Vingen riggades upp på bänken i hobbyrumet och en krysslaser åkte fram.
Efter en del mätande tejpade vi på fast. ett par kolfiber stavar på vingspetsarna och slog på lasern.
Det skiljer knappt 1,5mm när vi mäter strålen i förhållande till kolfiber stavarna. Och vi mäter lika långt från vingens framkant på bägge sidor.

Ikväll kommer jag börja att göra om skevrodren framkant samt vingens bakkant. Nu har jag återfått hoppet om att någon gång bli klar med kärran :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ompa
2012-10-27, 15:56
Då har det blivit lite gjort under eftermiddagen.

33099
Vet inte om det syns, men tidigare byggare har här monterat en trekantslist mot vingens övre plankning. Radien på denna är den som orsakar problemet med rörelsen av skevrodren.

33101
Här är nu vingen återställd så som manualen beskriver det. Bara att rita ut en ny centrum linje.

33102 33104
Skevrodren hyvlades ner till original "Aileron leading edge" Dock är dom i detta nu för smala...

33103 33105
Ny "Aileron leading edge"tillverkas.

33106 33107
Den färdiga framkanten, nu ska en ny centrum linje dras upp och sedan ska nya hål borras för gångjärn och därefter slipas till rätt form.

Sweeper
2012-10-27, 16:02
Bra jobbat Tomas! Skam den som ger sig. :applouse:


Göran

Ompa
2012-10-27, 16:10
Tack Göran.
Visst händer det att jag målar fan på väggen när jag springer in i den samma. Men när det väl får sjunka in ett litet tag, så brukar jag börja se på problemen ur en annan synvinkel och oftast hittar jag en ny lösning på det.
Jag hatar att ge upp eller förlora... :viking:

Lelle
2012-10-28, 07:21
Tack Göran.
Jag hatar att ge upp eller förlora... :viking:

Rätt tänkt, Ompa. Tror du fixar det där med lite tankearbete. :)

Ompa
2012-10-28, 10:20
Rätt tänkt, Ompa. Tror du fixar det där med lite tankearbete. :)

Det är på gång Lelle :lollypop:
Men det går i sedvanlig Ompa takt, dvs långsamt, en sak i sänder och det blir färdigt när det blir :sarcastic:

En målsättning var väll att få skevrodren inklusive gångjärn på plats i helgen. Men vi får se :pcguru:

Ompa
2012-10-28, 12:03
Nu är äntligen gångjärnen på plats. Och skevrodren är helt linjära med vingen och rör sig naturligtvis felfritt.
Nu återstår att slipa och forma framkanten på skevrodren :victorious:

33122 33123 33124

hjalleo
2012-11-11, 10:18
Hej Tomas!

Nu börjar det ju likna något. Bra att du inte gav upp!

Mvh Olov

Ompa
2012-11-15, 19:43
Ge upp brukar inte vara min grej, även om det kan låta så, däremot ett litet utbrott då och då följt av en paus.
Men ge upp, näää :p

Tänkte ta med mig skevrodren samt klaffarna till jobbet nästa vecka så jag har lite kvälls sysselsättning :rolleyes:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lelle
2012-11-16, 07:21
Heja Ompa!
Nu får du väl inspiration så det räcker när du hamnat med grävjobb i modellflygets mekka! :)

Ompa
2012-11-16, 08:25
Det kan du ge dig på Lelle.
Både intressant och inspirerande kan jag lova :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ompa
2012-12-04, 17:13
För ca tre veckor sedan hade jag med mina skevroder till Sweepers pompösa verkstad. Gäller att passa på när man är i stan på jobb :sarcastic:

Dom slipades till rätt form och väntar nu på den slutliga tillpassningen mot vingen. Är tyvärr lite svårt med tiden när jag numer bara är hemma två dagar i veckan...
Men om inte annat så är det snart lite julledigt.

34712 34713

hjalleo
2012-12-04, 20:51
Hej!

Vad skoj att se att det händer lite. Visst blir man avundsjuk på en sån verkstad?

Kämpa på! Jag ser fram emot nästa uppdatering.

Mvh Olov

Sweeper
2012-12-06, 18:50
För ca tre veckor sedan hade jag med mina skevroder till Sweepers pompösa verkstad. Gäller att passa på när man är i stan på jobb :sarcastic:


Pompösa vet jag inte om det stämmer...men det var väldigt roligt att du kom förbi....och slipade. :sarcastic:



Göran

Ompa
2012-12-06, 19:16
Vad vore denna hobbyn utan slipning?? :sarcastic:

Ompa
2013-01-12, 19:59
Slösade bort denna kväll på Warhawken i stället för kvalitets tid på Dauntless stabben. Stort misstag.
Bara konstatera att denna modell nu går i malpåse. Har hittat fler sneda konstruktioner vilket medför att vissa delar måste byggas om, och har konstaterat att det nog går fortare att bygga en ny vinge :icon_butt:
Det är också fullständigt uteslutet att använda befintligt byggda skevroder och klaffar...

Tror jag istället kommer satsa på ett helt annat sidoprojekt till Dauntless projektet istället för denna Warhawk :banghead:

Så om någon är intresserad tänkte jag ta och sälja landstället till denna kärra, i förmån till ett nytt projekt.

35857
1 par Robart #615 Rotating main retracts
1 par Robart 3/8" Straight robostruts
1 par Robart 4" Straight tread wheels
Pris 900kr

Lelle
2013-01-13, 07:10
Men Ompa, du brukar ju kunna fxa det mesta som sitter på ett flygplan. Är det så illa nu att du ger upp? :concern:

Ompa
2013-01-13, 07:33
Men Ompa, du brukar ju kunna fxa det mesta som sitter på ett flygplan. Är det så illa nu att du ger upp? :concern:

Jag kan fixa det, men inte här i lägenheten. Behöver ett ordentligt ställe att vara på.
Men en sak är säker. Det går fortare att bygga nytt än att bygga om. Skulle vara mycket enklare att helt enkelt bara köpa en ny byggsats...

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2013-01-13, 08:53
Hej!

Vad surt när det är så slarvigt byggt. Men släng nu inte den här. Lägg den åt sidan och fixa den när lusten faller på igen för jag är helt övertygad om att en så rutinerad och skicklig byggare som du kan fixa det som felar.

Mvh Olov

Ompa
2013-01-13, 09:01
Hej!

Vad surt när det är så slarvigt byggt. Men släng nu inte den här. Lägg den åt sidan och fixa den när lusten faller på igen för jag är helt övertygad om att en så rutinerad och skicklig byggare som du kan fixa det som felar.

Mvh Olov

Den kommer inte slängas på något vis. Men det kommer däremot dröja innan den blir klar. Måste ha tag i en lokal så jag kan bygga på riktigt, och då menar jag ytor att vara på som inte måste städas efter varje byggtillfälle.
Måste i ett första steg bygga nya skevroder samt klaffar, och troligen bygga om hela vingens bakkant där klaffarna ska sitta för det går inte att få funktionellt i nuläget.
En riktig snickarbod skulle man ha nu :lollypop:

Sweeper
2013-01-13, 15:03
Jag förstår ditt beslut helt och hållet! :)


Göran