handdator

Visa fullständig version : Råd inför byggstart



Xargon
2012-04-29, 06:31
Hej alla.
1. Är helt grön på RC-fronten
2. Har aldrig haft en multirotor - efter ha flugit en AR drone - måste ha en multirotor
3. Efter ha kollat på flygning - måste ha en riktigt bra sak och väldigt snart

Ingångsvärden
Vill kunna flyga högt och ha rejäl räckvidd på både maskin och FPV
Vill kunna flyga FPV och använda separat kamera för detta som styrs av huvudrörelser
Vill kunna ta bra flygfoton och filma
Har små barn så jag kan inte lägga hundratals flygtimmar på att träna flygteknik för att kunna ha kul
Jag vill ha kvalitetssaker
Har bra budget för projektet

Jag har hittat några saker som jag tror är rätt för mig men är öppen för alla råd och förslag.
Just nu ser min inköpslista ut enligt följande:

F550 ARF Pkt?
DJI WooKong M?
Landningsställ?
Kåpa till kroppen?
Gimbal?

GoProHD Hero2?
GoPro nödvändiga tillbehör?

Fatshark Dominator?
Fatshark nödvändiga tillbehör?
7" Skärm att montera på sändaren?
Tx/Rx?

Futaba tg8+?
Sändare nödvändiga tillbehör?

Laddare och antal extra batterier?
Normalt förråd av reservdelar och förbrukningsmateriel?

Råd, förslag på utrustning och övrigt?

Med vänlig hälsning, Xargon

berthrsd
2012-04-29, 08:49
Inse att FPV inte är ett lämpligt första steg, utan att du måste lära dig flyga först. Om du inte har tid att lära dig flyga så har du inte heller tid att bygga ihop en så pass avancerad utrustning, grejerna är inte direkt plug and play...

Mitt tips: DJI Flamewheel F450 med naza och startpaketet med motorer och fartreglage och någon bra radio med telemetri (Multiplex Royal Pro är trevlig) gör att du kommer i luften fort och kan lägga några timmar på grunderna. Sen är det bara att bygga på steg för steg med kamera, videolänk, gimbal osv.

Xargon
2012-04-29, 10:00
Det viktiga för mig är inte att ha allt på en gång utan att jag inte startar med nåt som blir en återvändsgränd.
Så min lista är inte vad jag köper i första steget utan snarare mitt end-game, men som sagt vill inte hamna i läget att jag lagt 20-30 kanske 40000 kr för att i nästa steg när det är dags för tex FPV behöva byta hela maskinen.

Mbh Cargon

berthrsd
2012-04-29, 10:24
Låter som en klok plan. Anledningen till att jag rekommenderade F450 är att den är ordentligt stryktålig, och ganska billig. Man får räkna med ett antal krascher i början... Jag rekommenderar att börja med quad, men att tänka till angående motorstorlek så att dom funkar även för hexakopter, om det är målet... Tiger motors 2216 drar 10x4,7-proppar utan problem, ganska lagom för en mindre hexa för fpv-bruk och kanske enklare flygfoto med spegellös systemkamera. Ramen är ju generellt den billigaste delen av bygget, så tänker man till angående elektroniken så slipper man kasta bort massor av pengar i onödan.

Själv flyger jag just nu en F450 med tigermotorerna ovan, Plush 18A fartreglage, naza kontroller, 3S4300 batterier samt gopro och 1.3ghz videolänk. Riktigt trevlig liten quad. Men den säljs nog snart till förmån för nya projekt, går oftast igenom 3-4 varianter per år för att testa nya saker :)

En annan kul ram är Flyduino Cheese Plate, som byggs som quad från början, sen är det bara att lägga till flera armar... Flyduino.com är för övrigt en riktigt bra leverantör av ramar, motorer och proppar.

zooks
2012-04-29, 19:55
Tycker det verkar vara ett rätt bra paket du valt.
F550 klarar att lyfta lite mer och kostar nästan samma som en F450 så den är nog mer framtidssäker för dina behov.
Annars finns nya S800 om du vill ha ännu mer lyftkraft och möjlighet att montera isär den vid transport...

Xargon
2012-04-29, 23:24
Kollade faktiskt 800 just för att den lär vara framtidssäker men jag trodde inte den fanns att köpa i sverige. Har du sett den levereras här?

zooks
2012-04-30, 15:47
Vet inte om någon i sverige än, men den har precis kommit till några av dom som förbeställt ute i världen.
Finns en hel del bra att läsa om den på www.multirotorforum.com (http://www.multirotorforum.com) under dji delen.
Tror att dom flesta har beställt den direkt från dji i kina.

Stiffe
2012-05-01, 01:35
Pitchup anger att dom har 1 st i lager