handdator

Visa fullständig version : Trainerfrågor, skevroder, servon



Pumpe
2012-04-30, 08:01
Fick en gammal trainer av en kompis.
I nosen sitter det en Magnum GP 25 som verkar vara i bra skick och om jag får den att gå så går jag igenom resten av planet.
Spännvidden är runt 120-125cm

Men den är bara på 3 kanaler.
Eftersom klädseln ändå ska bort så tänkte jag att den kan få skevroder.
Kan jag göra skevrodren efter ungefär samma proportioner som på min Thunder Tiger Trainer 60?
Ett eller två skevservon?
Vilka servon rekomenderas till skev, trottel och sida?
Mest troligt kommer den få sporrhjul kopplat till sidrodret istället för noshjul.

freddan_6
2012-04-30, 09:37
Till en .25-stor flygare fungerar bra 20-50grams servo. Behöver du spara vikt så är Hitec HS81 kalasbra, jag har dem i en poison med J'en .37. Annars är normalservo (t.ex. Futaba 3003, Hitec 422) också funkis. Till skev i samma propotion som TT Trainer 60: Det går bra att bygga lite mindre korda än till TT60, kanske 30-40mm, Det går bra med ett servo i mitten, bara du får till stötstängerna utan flex. Eller enklare att installera, ett servo i varje vinge, välj i så fall de små (HS-81). Jag gillar sporrhjul, det är enklare att veta när farten är rätt för att lyfta, och så är det krashtåligare. Hur stor är dithedral (v-form på vingen?)? Är det mycket v-form kanske du kan minska den till i samma storleksordning som på TT60.

Pumpe
2012-04-30, 13:05
Tack för svar.
Ska kolla upp alla mått när jag har fått igång motorn och hämta hem TT60n också och gämföra med den.

lennart wiklund
2012-05-05, 14:32
hmm,börjar bli dags att lufta TT60N NU PUMPE!

Pumpe
2012-05-06, 04:57
Vist är det så

Pumpe
2012-11-07, 05:00
Har faktiskt lyckats hitta ett par minuter över då jag tog in vingen och skar bort lite skadad balsa.
Med klädseln borttagen så ser jag att vingen är skränkt, åt fel håll!?

har jag förstått det rätt så bör yttre framkant vara lite lägre än innre framkant för att vingspetsarna ska ha lägre anfallsvinkel och därför stalla senare eller snurrar jag till det nu?

Thomas
2012-11-07, 05:48
Om du ser vingen bakifrån ska bakkantslisten på vingspetsarna peka uppåt!
Det brukar gå att sätta vingen i spänn, dels när klädseln är borttagen, dels när du klär vingen igen.

Pumpe
2012-11-07, 19:03
Min vinge är precis tvärt om. bakkantsliten är lägre vid vingspetsen än vingroten.

Thomas
2012-11-07, 19:12
Min vinge är precis tvärt om. bakkantsliten är lägre vid vingspetsen än vingroten.

FEL FEL FEL! Vingen kommer troligen att stalla tidigare än beräknat.
Anledningen till att spetsarna s.a.s. 'pekar neråt' vid normal flygning är att när attackvinkeln mot luften ökas (stigning) så ska spetsarna fortfarande bära utan att stalla.
När du ändå strippar klädseln, kan du inte ånga träskelettet och lägga det i spänn ett par dagar? Liksom bygga in skränkning när du så småningom sträcker klädseln igen??

Pumpe
2012-11-07, 19:35
Jo jag ska nog sätta den i spänn. Det såg konstigt ut med klädseln kvar och nu när den är borta så syns det definitivt att den är felskränkt.

freddan_6
2012-11-08, 06:46
Är det balsa/furu brukar det gå bra att sätta något cirka 4-5mm tjockt under bakkanten längst ut mot vingspetsen, nåla vingens framkant och inre bakkant mot byggplattan.
Spraya med sprayflaska med vatten och låt sitta i spänn ett dygn. Sen brukar det vara rätt.

Att prova att flyga med negativ skränkning är direkt spännande. Jag satte hjärtat i halsgropen sist jag skulle "trimma in" någon annans plan. Jag höll på att krasha det för det gick i spinn tack vare negativ skränkning.

pgrts
2012-11-08, 15:56
Min vinge är precis tvärt om. bakkantsliten är lägre vid vingspetsen än vingroten.
Flytta hjulen till översidan och flyg på rygg.

multipass
2012-11-09, 16:53
Flytta hjulen till översidan och flyg på rygg.

glöm inte å reversa servon och öppna upp canopyn baktill för avluftning.
/m

Pumpe
2012-11-09, 17:45
Jag tror att jag börjar med att sätta vingen i spänn.