handdator

Visa fullständig version : Balans



OlleG
2012-05-06, 18:11
Hej
Har börjat flyga med min nya Yak 54, 50cc, från Pilot RC. En fantastisk maskin!

Jag har tyngdpunkt enligt manualen men blev lite förvånad då den flyger inverterat helt utan dykroder. Nästan så att den stiger inverterat. I knivägg drar den sig bara minimalt mot landningsstället, ska lägga in en minimal mixer sida->höjd.

Hur brukar ni balansera era maskiner?
Allt jag flugit hittills har jag alltid haft balansen så att man måste använda lite dykroder i inverterat läge. Just nu blir det lite guppigt eftersom det sitter i ryggmärgen med lite dykroderkompensation i inverterat läge.
/OlleG

freddan_6
2012-05-06, 18:33
Det beror på planet. Jag har en Techone Tempo 3D och en Modeltech Magic Extra som bägge är behagliga balanserade utan dyk i inverterat. Det går dock inte med alla plan, eftersom de blir mer stallbelägna ju längre bak tyngdpunkten ligger. btw kniveggsbalansering brukar jag ordna genom att ställa bägge skeverodrens neutralläge. Var dock försiktig om du ändrar skeven, det kan bli otäcka konsekvenser om man ställer upp/ner för mycket. Börja med en brytare du kan stänga av. Är planet fortfarande behagligt i high-alpha läge, så prova att flyga så i kniveggarna. På så sätt kan man få bort eventuella svängtendenser (mot/från ställ) i knivegg. Obs att det behöver inte svänga likadant i knivegg till höger och knivegg till vänster.
mvh. //Fredrik

MrGnidde
2012-05-25, 20:10
Hej min extra 260 (pilot rc) har jag justerat tp på ett sånt sätt att på halv fart så flyger den med samma trim så att säga både inverterat och rättvänt, drar jag av på farten så tom stiger den i inverterat, det känns rätt för mig.

helifanatic
2012-05-25, 20:44
tyngdpunkten är väldigt personlig beror helt på vilken flygstil man trivs med bäst så bara testa dig fram eller behåll vad du har om det känns rätt för dig:)

Zazzu
2012-05-25, 22:08
Hej.
Jag har en Pilot RC Sbach 87" och där har jag flyttat fram tyngdpunkten lite, och jag tycker det känns bra. Flyger mest IMAC program.

/Ulf A

freddan_6
2012-05-26, 22:09
Hej min extra 260 (pilot rc) har jag justerat tp på ett sånt sätt att på halv fart så flyger den med samma trim så att säga både inverterat och rättvänt, drar jag av på farten så tom stiger den i inverterat, det känns rätt för mig.
Så har jag på min Ultrafly Furious 3D, en liten kul parkflyer. Den hovrar hands off men är lite marig att landa.

jaka
2012-06-09, 16:18
Hej Olle!
Låter som ditt flygplan är bra balanserat.
Min Yak-54 (50cc) var väldigt känslig på höjdrodret när jag började flyga den för 5-6 år sedan och jag kunde inte få fram tyngdpunkten mer än jag redan hade så jag la på lite expo (30-40%) på höjd , då blev den mycket bättre.
Hör gärna av dig när du ska ut och flyga. Det är alldeles för få "plankflygare" ute och flyger nu för tiden.
Hälsningar!
Jan K
Tel: 0736-973107