handdator

Visa fullständig version : Gummihjul!



PelleA
2012-05-06, 21:52
Har man slutat att tillverka hjul i gummi?förr så var hjulen typ Kavan,mk,mm i nåt mer gummiaktigare mtrl
nu tycker jag att man bara hittar hjul som är tillverkade i plast eller foam någon som vet var man kan få tag i hjul av den gamla hederliga sorten?

Mvh
Pelle

bem
2012-05-06, 23:22
Du-Bro har.

T ex Treaded Light Weight Wheels
http://hobby.dubro.com/resources/ecatalog/dubro/00046.htm

R & T Tires (round respektive treaded) som är lite tyngre
http://hobby.dubro.com/resources/ecatalog/dubro/00048.htm

De där R & T har funnits i evigheter, fanns redan på början 1970-talet när jag börja med radioflyg.

Eller om du föredrar att bläddra i Du-Bro PDF katalog:
http://dubro.com/resources/catalogs/DubroHobby_Catalog.pdf


/Bo

PelleA
2012-05-06, 23:37
Tack Bo det är precis dom hjulen som jag är ute efter sådana som fanns på 60/70 talet.

Mvh
Pelle

jaka
2012-05-14, 17:30
Hej!
Tyvärr är gummihjul väldigt tunga!
Kavan och Radioactive har lätta hjul!

PelleA
2012-05-14, 20:56
Ja det kan dom vara typ sådana som jag har till mina Jet modeller dom jag menar är dom klassiska hjulen i gummi lätt spårad slityta med kromat nav,jag har sådana på en gammal sterling byggsats av en Super Cub byggd 1968.
Tanken är att kanske bygga en Curare eller en Blue Angel med tidsenlig motor typ HP och då kan man inte ha plast hjul eller foam hjul :rolleyes:ja vilka tokiga ideer man har.

bem
2012-05-15, 10:02
PelleA,
Är det möjligtvis den Sterling Piper Super Cruiser (kit FS-8) på bilden nedan du har från 1968?
Har en sån byggsats som jag skall bygga så småningom. Kommer ihåg en kille i modellflygklubben jag var med i på 1970-talet som hade en sån CUB. En vinter gick vingen av på mitten vid flygning men kroppen fortsatte i en flack bana ner i snön och bara landstället som blev krökt. Vinghalvorna kom nedseglande och landade mjukt i snön. Jag vill minnas att det står på ritningen nåt om att förstärka vingen om man skulle ha en stor motor i planet.

Den lagades och förstärkes i mittendelen av vingen och flög senare det året (ca 1972/1973). Den var lite "besvärlig" att flyga på det sättet att den krävde att man flög med både skev och sidoroder vid sväng (vilket var lite ovant för många). Den var utrustad med en Veco 61 med genomströmmningsdämpare och Futaba 4 kanalare, ägaren dessförinnan hade haft en HP 61 (med blå cylinder) med Micronic 6 kanalare. Det var på den tiden en jättestor modell med sin 182 cm spännvidd (tyckte vi).

/Bo

PelleA
2012-05-15, 22:39
Hej Bo,
Det är exakt samma byggsats som min Cub är :) farsan byggde denna model när vi bodde i gubbängen jag kommer än idag ihåg doften av Zaponlack och Fabi spännlack och byggbordet var såklart köksbordet:). Motor och radio kom i kärran omkring 1970 motorn var en HP 40 silver nånting och radion var en Robbe FP-T5 med linjära servon inköpt hos Essen Air
i Handen. Provflygningen tror jag skedde på Skarpnäckfältet och det visade sig att HP motorn inte orkade tillräckligt även om HP var en stark motor för sin tid.

Mvh
Pelle

bem
2012-05-16, 14:20
Hej,

Ja ack det var tider när man satt och lacka med zaponlack och spände nylon/siden/japanpapper med Fabi spännlack. Bygglokalen vi hade på 1970-talet doftade sånt mest hela tiden (och lukta Interlux samt Alfodur 2-komponent färg när vi dona med målningsarbeten).
Robbe FP-T4 (exakt lika som FP-T5 fast 4 kanaler) hade jag och lärde mig flyga på i början 1970-talet (med en Graupner Taxi och Enya 29).
Bild på en Robbe FP-T5 nedan från en Robbe katalog början 1970-talet.
Hujedamej vad det sändarhöljet i aluminium var kallt att hålla i på vintern (de kom lite senare med brun vinylbeklädnad som var lite behagligare att hålla i).
Nostalgi: Essen-Air katalog 1971...
http://www.algonet.se/~boem/KMFK/Kataloger/Essen_Air_katalog1971.pdf

/Bo

PelleA
2012-05-21, 01:23
Ja det är kul med lite nostalgi ibland :)