handdator

Visa fullständig version : Hur få längre räckvidd på radiostyrningen?



Fredda
2012-05-14, 08:13
Att det går o få lång räckvidd på fpv-prylarna har jag fattat, men hur gör man med radiostyrningen?
Jag har redan tangerat gränsen för vad min radiostyrning klarar att par gånger, men har fortfarande bra bild i fpn:n.


Jag kör idag med en Spectrum DX6i (ostrypt, eller hur man ska kalla det), men det finns oxå en lite äldre Graupner MC15 35mhz till förfogande. Kan även tänka mig köpa ny om det rekommenderas.

Så hur gör man för att få rejält längre med räckvidd på radiostyrningen?

Blomster
2012-05-14, 09:28
Kör med halvvågsantenn, (300000/frekvens)/2
tex 300000/35120 = 8,542 = helvåg dela till halvvåg 8,542/2 = 4,271 meter

Impulze
2012-05-14, 09:43
Kolla på ett UHF system som du ansluter till radion, finns en del att välja på. Exempelvis, TSLRS , dragonlink , chainlink mm..
Då kommer du inte ha några räckviddsbekymmer.

//Matte

Fredda
2012-05-14, 12:42
Fanns en del att forska i där ser jag. Någon i sverige som håller på med detta?

Impulze
2012-05-14, 13:19
Jag använder UHF eller mena du om det finns nån ÅF?

//Matte

Fredda
2012-05-14, 13:20
Jag använder UHF eller mena du om det finns nån ÅF?

//Matte



Bådadera:)

Boopidoo
2012-05-14, 13:33
Jag kan rekommendera Thomas Scherrers system (dvs TSLRS), en hel del i Sverige som använder det och även om Thomas nu har överlåtit stor del av verksamheten till Danish Aviation så är hans support fortfarande suverän i min mening.

Jag rekommenderar dock inte att du använder din Spektrum till ett UHF-system så som TSLRS, detta då Spektrums apparater verkar störas ut av UHF-systemet. Då tror jag nog att din äldre Graupner fungerar bättre. Kolla bar4a så att du kan få ut en PPM-signal ur radion så ska den vara kompatibel med TSLRS (och övriga UHF-system också).

Copterdude
2012-05-14, 15:41
Jag har också en dx6i och vill utöka min räckvidd. Jag vill nog inte köpa mig ett UHF riktigt än då det känns som jag måste byta radion också. Har precis börjat med rc (och snart fpv) så vill börja i mindre skala.

Jag beställde en riktad antenn efter att ha läst lite på diverse forum att det skulle vara bra. Det enda jag inte hittade nått svar på är ungefär hur mycket extra räckvidd man får (framför antennen).

http://www.dronesvision.com/2-4ghz-7dbi-panel-antenna-for-long-range-fpv-and-wifi-boosting/

UndCon
2012-05-14, 15:45
Jag har en sådan antenn till min ER9X och med FRsky så uppger de 5Km istället för 1.5 med orginal antenn.

Jag kommer göra rangecheck med RTH för att ta reda på räckvidden. har du terräng ivägen (ex en mindre kulle) så kan du alltid hamna i radioskugga.


//UndCon

Copterdude
2012-05-14, 15:53
Jag har en sådan antenn till min ER9X och med FRsky så uppger de 5Km istället för 1.5 med orginal antenn.

Jag kommer göra rangecheck med RTH för att ta reda på räckvidden. har du terräng ivägen (ex en mindre kulle) så kan du alltid hamna i radioskugga.


//UndCon

Ok det låter lovande. Tänkte nu i början bara köra på öppet fält så ingenting ivägen igentligen. Borde räcka, men får självklart testa innan :)

UndCon
2012-05-14, 16:26
Jag brukar flyga runt vårt fält - ca 800meter åt alla håll och det gör jag med en Spektrum DX7
Sådana ytor räcker väl till...

//UndCon

Fredda
2012-05-15, 09:29
Jag kan rekommendera Thomas Scherrers system (dvs TSLRS), en hel del i Sverige som använder det och även om Thomas nu har överlåtit stor del av verksamheten till Danish Aviation så är hans support fortfarande suverän i min mening.

Jag rekommenderar dock inte att du använder din Spektrum till ett UHF-system så som TSLRS, detta då Spektrums apparater verkar störas ut av UHF-systemet. Då tror jag nog att din äldre Graupner fungerar bättre. Kolla bar4a så att du kan få ut en PPM-signal ur radion så ska den vara kompatibel med TSLRS (och övriga UHF-system också).


Kan inte svära på att jag kan få ut en sådan signal på MC15, men den kanske har längre räckvidd orginal än vad DX6i har? Iaf så pass att det matcha räckvidden på min nuvarande fpv-setup.

Hur som hellst så hittade jag denna info på dronevision:

Thomas Scherrer UHF RC LRS system is tested so far with those RC units

Multiplex Royal Evo series 7/9/12 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
Multiplex Royal Evo Pro series 7/9/12 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
Multiplex Cockpit SX (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
Multiplex Profi MC3010/3030/4000 (5 pin DIN 2=supply out, 4=ppm out, 3&5=gnd & must be jumped together)
Hitech Aurora 9, take out normal RF module and use module pins from left : 1=ppm, 2=supply, 3=GND (4 and 5 are not used)
Hitech Eclipse 7 (it works fine, see post 5797 and a bit more)
Futaba 6EX 2.4GHz version, is ok (6 pin square)
Futaba 6EX 72MHz version, is ok (6 pin square)
Futaba T7CAP (6 pin square)
Futaba FF7 (6 pin square)
Futaba 8FG
Futaba T9CP (6 pin square) same as T9CHP
Futaba T9ZHP (6 pin round DIN)
Futaba T9ZAP
Futaba 10C (6 pin square)
Futaba 10CG (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
Futaba 10CP (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
Futaba 10CAP (6 pin square), Sensitive to RF levels, not good to mount LRS TX directly on its back
Futaba 12ZAP ok in PPM8 & PPM12 no power out in trainer connector (12ch only good in non trainer mode, and be sure max +60% on all channels)
Futaba 12FGA fine in 8ch mode,possible in 12ch mode with a bit of tricks, see forum
Futaba 12FG fine in 8ch mode, possible in 12ch mode with a bit of tricks, see forum
Futaba 14MZ ok in PPM8 mode, PPM12 ch needs work-arround
Futaba FX18
Futaba FX30
Robbe Futaba FC28
Hitec Optic 6
Spectrum DX5e - DX6i - DX7 (3.5mm jack) see note 1
Spectrum DX7SE DO NOT WORK, ONLY DSM MODE; NO PPM OUT MODE NOT EVEN INTERNALLY
Spectrum DX8 - a little bit of EMC jamming at 2W and if the TX antenna is close to the spectrum (3.5mm jack)
SANWA RD8000 - (5 pin DIN 1=supply out, 2=gnd, 3=ppm out) all 8ch ppm out of the sanwa is ok
Graupner MX12 - MX16S (3.5mm jack) see note 1
Graupner MC22 - MX22 - MC24 - MX24 (3.5mm jack) see note 1B
JR 3810 see note 1
JR 9303 see note 2
X 9303 the special 2.4GHz version, problem solved see note 3
Turnigy 9X, some seems to handle strong RF signals poorly, like cell phone too close and LRS TX too close, affect display first
ArtTech E-Fly100C, same 3.5mm jack as Graupner, this radio is only 6ch but works fine
Mile High Wings USB interface (a PPM generator) fully compatible
Endurance PCTx (a USB PPM generator.) fully compatible

More planned to be listed here soon, if you test the LRS with an RC system that is not mentioned here, please inform me so I can add it to the list, and you will earn 20 $ to your paypal !
WARNING FUTABA owners must read post 1573-1574
note 1:
all LRS TX units shipped after 1 sep 2008 will be compatible
pre 1 sep units can be modified with a resistor, ask me for instructions if needed.






Tänkte på "note 1". Kan det va så att det är uppgraderat så det fungerar med min DX6i efter den 1sep 2008?


HUr som hellst så verkar det springa iväg i $$$, för har man lång räckvidd på radiostyrningen så vill man ju ha det på fpv med ;)

Boopidoo
2012-05-15, 10:20
Nu har jag ju en Futaba 12FG som jag gillar att programmera och FASST fungerar riktigt bra upp till 1.5km men den har, liksom andra Futaba/Graupner/Robbe vissa begränsningar avseende PPM-signalen om man önskar mer än 8-kanaler. Problemet är att om enheten skickar ut mer än 8-kanaler, ex 12, så skickas en speciell signal där pulslängden varierar. Detta förbryllar LRS-systemen då de fungerar inte så bra utan en konstans pulslängd. En lösning kan antingen vara att installera en Channel Wizard som fixar pulslängden. Alternativt kan man köpa en sändare som inte varierar pulslängden, exempelvis Multiplex Royal-serien (om jag inte har helt fel).

Så om någon ska köpa en sändare för mer än 8-kanaler med LRS-systemen så rekommenderar jag att man satsar på en Multiplex från början. Alternativt köper en redan testad LRS-radio.

lassebetong
2012-05-15, 10:51
Har själv EzUHF som fungerar bra.
Har inget behov av räckvidden utan önskade mer en mindre känslig rc signal.
Flyger gärna runt bland dungar och ibland även någon lada och tappade tyvärr kontakten ibland på 2,4.
Detta har jag inte märkt av med Ez modulen.

Dreamer
2012-05-21, 15:02
Vad säger lagen om UHF-systemen? Jag börjar också bli lite intresserad av något liknande, eftersom jag igår krashade på grund av att 2.4-GHz-radiolänken lade av innan videolänken.

Timtimtim
2012-05-21, 15:43
Vad säger lagen om UHF-systemen? Jag börjar också bli lite intresserad av något liknande, eftersom jag igår krashade på grund av att 2.4-GHz-radiolänken lade av innan videolänken.

Vad kör du för utrsutning till radiolänken?

Dreamer
2012-05-21, 16:16
Vad kör du för utrsutning till radiolänken?

Futabas FASST-system, vilket ju ska vara ett av de bättre 2.4 GHz-systemen. Jag trodde faktiskt att bilden via 5.8 GHz skulle börja bli dålig först, så att jag kunde vända om i god tid. Men med cloverleaf-antenner och en uteffekt på 200 mW är bildöverföringen lite för stabil!

Boopidoo
2012-05-22, 11:54
Hur långt kunde du flyga innan Futaban gick in i F/S?

Dreamer
2012-05-22, 13:26
Hur långt kunde du flyga innan Futaban gick in i F/S?

550 m (uppmätt med Google Earth). Då stod jag med sändaren på magen, och flygplanet bakom ryggen på mig. Radiosignalen var därför tvungen att gå igenom mig för att komma fram, medans videomottagaren var 2.40 m upp på ett stativ bredvid mig. Genom att titta på topografin i Google Earth har jag kommit fram till att det framför allt måste ha varit skog som blockerade radiosignalen till flygplanet. Hade jag haft en bättre sändarantenn till radiostyrningen placerad uppe på stativet hade jag kanske kommit längre!

Jag hade också sändarantennen nedfälld i horisontellt läge, något som alltid gått bra tidigare. Men när man börjar flyga bakom sig är det nog ingen bra idé eftersom själva sändaren då också blockerar signalen.

Boopidoo
2012-05-22, 13:48
Futaba FASST klarar mycket längre räckvidd än så så, själv har jag flygit över 1.5km utan F/S. Så det är nog helt klart att din korta räckvidd var en kombination av många andra faktorer.

Det är givetvis viktigt att ha fri sikt mellan mottagare och sändare, detta är viktigt oavsett vilket radiosystem du använder dig av. Thomas Scherrer rekommenderar själv 1/10-regeln, dvs minst 10% höjd av distans, ex. 1km bort kräver 100m höjd. Pga störningar nära mark är det nog att rekommendera att man lägger till 200-300m utöver 1/10-regeln.

Antennplacering på modellen är också otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som används mycket för UHF-system är givetvis även bra för 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta så slarvas det när man använder 2.4GHz av någon anledning.

Impulze
2012-05-22, 15:09
UHF systemen är lagliga upp till 500mW.

Jag har själv kört TSLRS systemet utan line of sight 10km och endast haft ett fåtal failsafe indikationer. Så jag kan garantera att dessa system är sanslöst stabila.

//Matte

berthrsd
2012-05-22, 15:14
Jag hade också sändarantennen nedfälld i horisontellt läge, något som alltid gått bra tidigare. Men när man börjar flyga bakom sig är det nog ingen bra idé eftersom själva sändaren då också blockerar signalen.

Antennens polarisation är väldigt viktig. Om du har vertikal antenn på mottagaren och horisontell på sändaren så är dämpningen upp till 20dB, vilket innebär att 99% av signalen dämpas bort... Inte konstigt att du har dålig räckvidd då.

freddan_6
2012-05-22, 19:35
2,4GHz går ej genom kroppen på dig. Det var din kropp som var dämparen för Futaba FASST. Detta beror på att 2,4GHz aktiverar vattnet i din kropp och vattnet värms upp, ungefär som i microvågsugnen fast mycket långsammare.

Dreamer
2012-05-23, 09:09
Antennplacering på modellen är också otroligt viktigt, drunken rabbit konfiguration som används mycket för UHF-system är givetvis även bra för 2.4GHz-system. Nu vet jag inte hur dina antenner var placerade men ofta så slarvas det när man använder 2.4GHz av någon anledning.


Antennens polarisation är väldigt viktig. Om du har vertikal antenn på mottagaren och horisontell på sändaren så är dämpningen upp till 20dB, vilket innebär att 99% av signalen dämpas bort... Inte konstigt att du har dålig räckvidd då.

Antennerna på mottagaren var placerade i 90 graders vinkel, den ena i längsled med kroppen och den andra vertikalt. Båda antennerna är inbyggda i kroppen, så det finns en del cellplast för radiosignalen att ta sig igenom. Jag tycker inte riktigt att jag slarvat med antennerna, som många andra verkar göra.

Problemet var väl hur som helst att signalen från radiostyrningen behövde ta sig igenom sändarhölje + min mage + skog + cellplast. Videosignalen behövde bara ta sig igenom lite skog och hade bättre mottagarantenn.

Jag har i alla fall lärt mig en läxa:
* Flyg aldrig bakom dig själv på låg höjd
* Ha inte sändarantennen riktad horisontellt när du flyger FPV
* Led ut mottagarantennerna utanför kroppen och sätt dem i "drunken rabbit"-ställning med hjälp av ett par plaströr

Boopidoo
2012-05-23, 10:05
Om du vill flyga långt bort så är det inte en särskilt bra placering att ha en i längsled i kroppen (dvs horisontellt). Bättre då med sk drunken rabbit med bägge antennerna pekandes snett uppåt, då har man bra polarisation även vid sväng och både då modellen är på väg bort och tillbaka.

Jo, att flyga bakom saker är som sagt aldrig bra men cellplast behöver du inte oroa dig för, det dämpar inte särskilt mycket. Inte den cellplasten som våra modeller ofta är byggda av iaf (EPS, EPO, EPP). Så länge antennerna får plats inne i kroppen så behöver de inte sticka ut.

Skrotiz
2012-05-23, 11:59
Då måste jag fråga om "drunken rabbit" är det bästa alternativet för antennerna på planet?
Jag vill minnas att jag blev tillsagd att inte ha dom så när jag hade det på min fpv ez*.
Därför riktade nu antennerna uppåt och rakt åt sidan istället på mitt nya plan. Kanske ska byta då?

Boopidoo
2012-05-23, 13:11
Varför skulle du inte ha dem så och varför? Ska du maximera räckvidd på ett säkert sätt så tycker jag att det är den definitivt bästa placeringen.

Skrotiz
2012-05-23, 13:36
Minnet svek.
Det gällde synvillan av en lutande vtx antenn.
Men då kan jag ju fortsätta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikväll då.
Sen hoppas jag att mina prylar kommit så jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) då jag bara har tänkt använda ett batteri i det.

Timtimtim
2012-05-23, 14:27
Minnet svek.
Det gällde synvillan av en lutande vtx antenn.
Men då kan jag ju fortsätta ha antennerna som tidigare, blir att justera om dom ikväll då.
Sen hoppas jag att mina prylar kommit så jag kan bygga LC-filter och montera in kamera i nyplanet(EZglider) då jag bara har tänkt använda ett batteri i det.

vad är det för LC filter du beställt och var ifrån?

Impulze
2012-05-23, 15:09
Han har nog beställt komponenter för att själv löda ihop en.

//Matte

Boopidoo
2012-05-23, 19:22
De som jag gör själv har alltid räckt för att få bukt med störningarna för min del, men det finns ju färdiga LC-filter att köpa från bla DPCAV.com: http://www.dpcav.com/xcart/Power-Supply-Filter-L-C-Type.html

Dock så måste man ju ändå löda dit kablar så att göra sitt eget är inte direkt mer jobb än att löda dit ett som är färdigt.

Skrotiz
2012-05-23, 19:31
Jag beställde lösa delar för att bygga själv.
Nu beställde jag komponenter till 3st filter och det gick på 90kr och då tar det inte länge innan dom är hemma.
Däremot blev frakten lite väl dyr i förhållande till komponenternas pris...

Boopidoo
2012-05-24, 12:35
Jag har själv använt de som rangevideo sålde och de har fungerat mycket bra både till LC-filter och för att bli av med störningar från kameror etc. De finns ju även billiga från eBay.
eBay: http://www.ebay.com/itm/40PC-LOT-FERRITE-TOROID-CORE-SANLIN-SL5-T22X14X8-NOS-/400299502148?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d33b5aa44

Sedan kan jag varmt rekommendera rs-online.se, bra kundservice och snabb leverans. Inte så billig frakt kanske. Se några exempel på vad jag tror kan vara lämpliga i storlek.
12,5 x 7,5 x 5: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120825/
16 x 9,6 x 6,3: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120869/
20 x 10 x 7: http://se.rs-online.com/web/p/ferrite-core/2120948/

Man kanske skulle ta och köpa hem en massa ferriter, bygga LC-filter och sälja för 50kr/st, många som skulle vara intresserade?

Skrotiz
2012-05-24, 13:16
Jag har själv använt de som rangevideo sålde och de har fungerat mycket bra både till LC-filter och för att bli av med störningar från kameror etc.

Jag vill ju bli av med störningarna som blir från ESC:t och visst är det ett LC-filter jag ska använda mig av då?
Blev lite osäker fast du mena väl att du använt ferriter på kamera kablarna, likt hur man kan göra på servo kablar som är långa?

Boopidoo
2012-05-24, 13:39
Jepp, LC-filtret placeras mellan ESC och videoutrustningen.

Jag har använt ferritring på kabeln nära kameran för att minska dess störningar på UHF LRS som exempelvis TSLRS. Kameror som exempelvis DX201 stör ganska rejält men de kan minskas genom att placera en ferrit på kabeln.

Se mina poster på den här sidan: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1258778&page=26

Timtimtim
2012-05-24, 16:51
Var köper ni LC filter här i sverige?

Upplands-bo
2012-05-24, 17:35
Jag har stora problem med räckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande är att videolänken 1280MHz stör ut min radiostyrning. Jag tror att det är mycket skräp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasändare.
Jag har bytt till FRSKY nu så jag hör när räckvidden trynar.

Det som jag märkt förbättrar räckvidden är att flytta isär antennerna på quadden. Ett lågpassfilter hjälpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gör saken bättre. Men det jag borde göra är att köpa en bra videolänk typ Lawmate. Det tror jag skulle förbättra min räckvidd.

Här är ett klipp från igår när jag provad lågpassfiltret. När jag är vid grävmaskinen så piper FRSKY med gämna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qze_ceOw&list=UUFsSj2TUHzWXlCw_CEoW7Rw&index=1&feature=plcp /b

Timtimtim
2012-05-24, 20:05
Jag beställde lösa delar för att bygga själv.
Nu beställde jag komponenter till 3st filter och det gick på 90kr och då tar det inte länge innan dom är hemma.
Däremot blev frakten lite väl dyr i förhållande till komponenternas pris...

Ifrån var?

freddan_6
2012-05-24, 20:07
Jag har stora problem med räckvidden med DX6i. Det jag kommit fram till efter en del labbande är att videolänken 1280MHz stör ut min radiostyrning. Jag tror att det är mycket skräp som kommer ut ur den samtidigt som bilden. har en billig kinasändare.
Jag har bytt till FRSKY nu så jag hör när räckvidden trynar.

Det som jag märkt förbättrar räckvidden är att flytta isär antennerna på quadden. Ett lågpassfilter hjälpte en del med och riktiga antenner (hemgjorda) gör saken bättre. Men det jag borde göra är att köpa en bra videolänk typ Lawmate. Det tror jag skulle förbättra min räckvidd.

Här är ett klipp från igår när jag provad lågpassfiltret. När jag är vid grävmaskinen så piper FRSKY med gämna pip.. http://www.youtube.com/watch?v=ll-Qze_ceOw&list=UUFsSj2TUHzWXlCw_CEoW7Rw&index=1&feature=plcp /b

Du är inte den enda som får problem med Spektrum + 1.2GHz videolänk. De där videolänkarna formligen spottar ur sig skräp vid frekvenser runt om 1,2GHz, troligen stör de även mobiltelefoni. Jag tror inte videolänken kan bli godkänd i Europa. Spektrum är dessutom känsliga. Har du lågpassfilter på videosändare?
http://www.dpcav.com/xcart/Low-Pass-Antenna-Filter-for-1.2GHz-1.3GHz-TX.html

Upplands-bo
2012-05-24, 21:52
Tack! Ja, jag fick bättre resultat med lågpassfilter. Det blir en ny sändare... :)
(Kinasändaren var dock köpt i europa...)

Upplands-bo
2012-05-24, 22:03
Jag gjorde ett filter som jag tycker fungerar bra. Ser ingen skillnad med fristående batteri...
29553

Boopidoo
2012-05-24, 22:07
Spektrum är lite ökända vad gäller radiostörning, de verkar störas ut av rätt så mycket.

Skrotiz
2012-05-25, 06:59
Timtimtim:
Jag beställde ifrån ELFA, blev kondensatorer 470 & 1000uf tre av vardera och tre stycken ferrit ringar med olika värden.
Det räcker till 3st LC filter och då blir det 3kondensatorer över(beställde extra utifall att).

tvbcom
2012-05-25, 07:30
Upplands-bo:
Har du lust att berätta vad du använt och vilka värden på komponenterna du använt till ditt filter.
SkrotiZ:
Vilka art.nummer hos Elfa beställde du?

Om det funkar bra kan ju andra göra likadana om vi vet vilka värden ni använt:-)

När det gäller Spektrums känslighet för 1,3 GHz är det med DSM2 eller är DSMX som störs mest, någon som testat?
/Göran

UndCon
2012-05-25, 08:50
Jag har använt Spektrum DX7 och AR7000 + satellit utan problem inom 900 meter som är det jag varit längst bort
Detta tillsammans med video på 1280 utan LC filter eller liknande

med klöverantenner i bägge ändarna har jag 100%ig bild hela vägen - trots att klöver rekommenderas med skew planar på mottagarsidan.

Att spektrum skulle vara dåligt kan jag inte hålla med om - men alla har väl egna uppfattningar istället för att lyssna på någon som tror sig veta...alla mina filmer med Skywalkern är gjorda med denna utrustning

kajakmannen
2012-05-25, 09:48
Om detta är en viktig fråga för dig så kan du sluta försöka få längre räckvidd. Lagen säger att du måste ha visuell kontakt med ditt plan vid FPV flygning samt även en hel del om frekvenser och annat. Alltså är inte räckvidden ett problem med vanliga radioutrustningar om du vill följa lagen till punkt och pricka. ;)

MVH / Kajaken


Vad säger lagen om UHF-systemen? Jag börjar också bli lite intresserad av något liknande, eftersom jag igår krashade på grund av att 2.4-GHz-radiolänken lade av innan videolänken.

Boopidoo
2012-05-25, 09:54
Mina uppfattningar kommer just från folk som med sina egna erfarenheter har talat om vad de upplevt. På samma sätt som jag kanske undermedvetet dissar Spektrum för mycket så finns säkert de som vill försvara den dyra utrustning de köpt och inte vill acceptera att utrustningen inte håller toppklass.

Jag har själv inte haft Spektrum men min uppfattning vilar på följande (kan säkert ha fel på något, uppskattar då om någon kommer med korrekta uppgifter):


Radions skärmning är dålig och störs allvarligt av externa sändare så som LRS-systemen kring 430-450MHz. Även en del nyare Futaba och Hitec har detta problem så det är inte direkt något speciellt för just Spektrum
Mottagarna störs relativt enkelt ut av starka sändare om de placeras för nära mottagaren, 1.3GHz utan bra LP-filter verkar vara värst. Verkar vara liknande som FrSky som jag själv har upplevt detta problem med
Radiosystemet är inte äkta frekvenshoppande utan väljer vid start ett antal kanaler som verkar vara lediga, om bägge dessa kanaler sedan störs så störs hela systemet. Exempelvis Hitec och Futabas frekvenshoppande system klarar liknande störningar betydligt bättre då de, vad jag förstår, "hoppar" inom ett betydligt bredare frekvenspektrum
Erfarenheterna på FPV-forum visar att Spektrum inte verkar vara ett tillförlitligt radiosystem för FPV där modellerna proppas fullt med störande utrustning


Dessa punkter är ju generella men kan mycket väl bero på en dålig radiomodell eller en dålig mottagare snarare än själva systemet i sig, förutom punkten avseende frekvenshoppning.

Upplands-bo
2012-05-25, 10:34
Ja, det var det jag tänkte på när jag la ut bilden på filtret:) Det var länge sen jag byggde filtret så jag kommer inte ihåg vilka värden som passade bra. Men på bilden i förra inlägget kan man se vilka motstånd och vilken konding som jag använder just nu med helt OK resultat...
29558


Upplands-bo:
Har du lust att berätta vad du använt och vilka värden på komponenterna du använt till ditt filter.
SkrotiZ:
Vilka art.nummer hos Elfa beställde du?

Om det funkar bra kan ju andra göra likadana om vi vet vilka värden ni använt:-)

Skrotiz
2012-05-25, 10:48
Till vad har du det där filtret?
Som jag förstår så har det ju två motstånd i serie på + och sen kondningen efter.

Jag uppdaterar med info om hur mina filter fungerar, köpte tre olika stora ferrit ringar med olika värden.
Förstod mig ej på värdena på ferrit ringarna och gjorde inge forskning kring det heller men minst en av dessa måste ju fungera(hoppas jag).
Sen hoppas jag att jag valde rätt storlek på ringarna så dom både ryms i planet och samtidigt rymmer sladden lindade runt sig.

Mer info kommer.

freddan_6
2012-05-25, 12:48
Jag säger som skotiz, vad är syftet med filtet? Jag tror du ska ta bort de bägge motstånden, de skadar mer än de hjälper. De bör ersättas av spole, om detta är till matningen av något.
mvh. //Fredrik

Upplands-bo
2012-05-25, 14:24
Jo, jag skrev motstånd men det borde vara spole:sarcastic: Ledsen att jag förvirrar mer än hjälper. Kommer inte ihåg varför jag hade två heller, antagligen för att jag hade dem liggandes. Det är ett par år sen. Ni som är duktiga på elektronik kan kanske hitta mer specifik modell genom att titta på bilden.. Effektdrossel?
Filtret har jag mellan batteriet och kamera +TVsändare istället för att bära med mig ett till 3S-batteri. Hoppas det blir lite klarare.

(Fick tips om ringkärna med men har inte provat det än eftersom det funkar tillräckligt bra med min korta kamerakabel.)



Jag säger som skotiz, vad är syftet med filtet? Jag tror du ska ta bort de bägge motstånden, de skadar mer än de hjälper. De bör ersättas av spole, om detta är till matningen av något.
mvh. //Fredrik

Skrotiz
2012-05-25, 17:06
Nu har jag fått hem prylarna och "ferrit ringarna" jag beställt är ju toroid kärnor, vet ej om detta är det jag vill ha men hoppas så iaf.

Får göra före och efter test av kameran med motorn igån driven av samma batteri och se om de blir någon skillnad med filtret.

EDIT:
En toroid är en ferrit kärna i formen av en ring om jag fattat wikipedia rätt.

Timtimtim
2012-05-25, 17:19
Nu har jag fått hem prylarna och "ferrit tingarna" jag beställt är ju toroid kärnor, vet ej om detta är det jag vill ha men hoppas så iaf.

Får göra före och efter test av kameran med motorn igån driven av samma batteri och se om de blir någon skillnad med filtret.

Hur exakt har du kopplat in Lc filtret?

Skrotiz
2012-05-25, 18:34
Jag har inte hunnit löda ihop filtret och koppla in något ännu men tanken är ju att sätta filtret mellan acc och vtx/kamera.

Timtimtim
2012-05-25, 18:35
Jag har inte hunnit löda ihop filtret och koppla in något ännu men tanken är ju att sätta filtret mellan acc och vtx/kamera.
Alltså sladden som går mellan ESC och batteri?

Skrotiz
2012-05-25, 18:38
Nja.
Batteriet kommer gå parallelt till esc:t och till LC-filtret, sen kommer strömmen till kamera länken(och även arduino kortet) att tas från LC-filtret.
På så vis får jag "filtrerad" strömmatning till videolänken och arduino kortet, esc:t funkar ju bra som det är.

Skrotiz
2012-05-25, 18:39
Sen återstår det ju å se ifall jag behöver ytterligare filtrering mellan kameran och arduinot...

Timtimtim
2012-05-25, 18:47
Funkar det att skarva lite och sätta lc filtret på kabeln från esc till batteri och sedan koppla kamera vyx och allt där?

Skrotiz
2012-05-25, 19:09
Strömkabeln(+ och -) måste ju lindas runt ferrit ringen(toroid kärnan?) flera gånger så det går inte bara att skala kabeln och löda dit en kondning.
Däremot så bör det ju funka att "skarva" in filtret på kabeln.

Timtimtim
2012-05-25, 19:24
Strömkabeln(+ och -) måste ju lindas runt ferrit ringen(toroid kärnan?) flera gånger så det går inte bara att skala kabeln och löda dit en kondning.
Däremot så bör det ju funka att "skarva" in filtret på kabeln.

Det var det jag menade, får testa med/utan sen och se om det blir skillnad :)

Skrotiz
2012-05-26, 09:28
Kom bara ihåg att du inte vill ha strömmen till esc:t genom LC filtret utan bara strömmen till kamera och vtx.

Timtimtim
2012-05-26, 09:38
Kom bara ihåg att du inte vill ha strömmen till esc:t genom LC filtret utan bara strömmen till kamera och vtx.

Så här ser det ut nu, det funkar väl?

http://i.imgur.com/6crld.png

Impulze
2012-05-26, 09:39
Precis...

//Matte

Timtimtim
2012-05-26, 09:47
Märkte nästan ingen skillnad med eller utan LC filter, brusade lite när jag hade typ 10% throttle sen var det inget mer. men det försvann när jag satte dit LC-filtret

Boopidoo
2012-05-26, 23:04
Bra då fungerar ju filtret. Det märks mer när störningarna sker under flygning och man befinner sig en blir bort.

Dreamer
2012-05-28, 09:53
Om detta är en viktig fråga för dig så kan du sluta försöka få längre räckvidd. Lagen säger att du måste ha visuell kontakt med ditt plan vid FPV flygning samt även en hel del om frekvenser och annat. Alltså är inte räckvidden ett problem med vanliga radioutrustningar om du vill följa lagen till punkt och pricka. ;)
MVH / Kajaken

Jag vet. :)

Men jag håller mig gärna till att bara var lite olaglig. Att krascha ett flygplan i skogen utom synhåll skadar ju ingen, men att sända en massa watt videosignal och störa ut flygledningsystem undviker jag gärna.

Boopidoo
2012-05-28, 10:21
Jag tycker det är viktigt att se till att man inte sänder på DME-frekvenserna. I Storbritannien har videosändare på 1.2GHz och dess störning av DME uppmärksammats. Faktiskt så mycket att de har spårat upp och ertappat användarna av dylika system. Jag skrev om detta på RCG (kanske även här) för några år sedan och länkade till lite rapporter gjorda av ICAO (om jag inte missminner mig).

Jag kan dock klargöra att de ertappade användarna inte pysslade med FPV, jag kan komma ihåg fel men jag tror att sändarna användes på en taxibil samt för fjärrövervakning av en grind. Men jag tycker att man ska ha det i åtanke, särskilt om man flyger nära inflygningsstråk för civilflyget (men även annars också såklart). Olagliga radiosändningar tror jag oftast ignoreras såvida de inte stör, men om de stör och dessutom stör vitala funktioner för exempelvis civilflyget så ska man inte vara förvånad om det kan leda till allvarliga konsekvenser.

Jag hittade en av mina poster på RCG avseende detta: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=11474970&postcount=13
(http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=11474970&postcount=13)
Länken till rapporten verkar inte längre fungera så kolla här istället: http://legacy.icao.int/anb/panels/acp/wg/f/wgf15/acp-wgf15-wp09-l%20band%20interference.doc

Fredda
2012-06-05, 21:36
Jag råkade hitta det här, kan det vara något om jag är beredd att skaffa en sändare som passar?

http://www.foxtechfpv.com/24g-1w-signal-booster-for-frsky-p-549.html

Skrotiz
2012-06-06, 12:41
Den lär ju skjutsa på lite på räckvidden, men 1W är väl lite mer än tillåtet?
Att skaffa bättre antenner ger ju längre räckvidd och kombinerar man det med en antennförstärkare så blir nog räckvidden många gånger längre än lagligt.

Guzzten
2012-06-06, 14:36
Det är väl inte räckvidden som är olaglig, utan uteffeken? I rymden borde våra utrustningar, teoretiskt sett, funka mycket långt, när man inte ens ha "luftmotståndet" att tänka på. :)

Skrotiz
2012-06-06, 20:49
Precis men det var uteffekten jag syftade på.
Man kan med bra antenner få räckvidd utanför vad som är lagligt även fast uteffekten är laglig.
1W är inte tillåtet på 2,4Ghz bandet.

UndCon
2012-06-07, 10:49
Med regelverket som det ser ut idag får man faktiskt inte gå in på Kjell och köpa vilken WLAN antenn som helst för att bättra på täckningen till sommarstugan.

Uteffekt på sändare + förstärkning av antenn är det som styr - inte hur många W eller DB man har utan båda räknas.


Vill jag flyga långt kan jag montera min 24DBI wlan antenn (typ grillgaller 1.2meter bred) - men det är en bra bit "offpist"

//UndCon

Boopidoo
2012-06-07, 14:19
För mottagning så kan man dock ha hur mycket gain som helst. Så även relativt svaga sändare kan nå mycket långt när det gäller videomottagning. För RC blir det klurigare då det då är en sändare man placerar en riktat antenn på och inte mottagare. WLAN är ju som bekant både sändare och mottagare.

Timtimtim
2012-08-22, 13:01
Hur skiljer sig tex detta http://www.rangepiloting.com/rangelink-set-p-177.html mot TSLRS och Dragonlink?

Boopidoo
2012-08-22, 14:28
Tekniskt så vet jag inte exakt men de skiljer sig bla på valbar uteffekt. Rangelink har två lägen 0.2 samt 0.5W, TSLRS har 0.5, 1 samt 2W uteffekt. Sedan så tycker jag att Rangelink verkar vara lite av en chansning. TSLRS är danskt och supporten har i mitt tycke varit utomordentligt bra. Tyvärr så har de gjort lite missar på senaste tiden men ändå prisvärt tycker jag.

Timtimtim
2012-08-22, 14:37
Så TSLRS ger alltså bättre räckvidd? Skiljer ju ganska mycket i pris mellan dem :) men om rangelink är skit så vill jag ju inte ha det

Boopidoo
2012-08-22, 21:02
Skit vet jag väl inte om det är och med rätt pilot och utrustning så kanske rangelink kan flygas längre. Men faktum är att de längsta flygningarna nu är gjorda men TSLRS där R.Montiel har flugit 100km.

Kolla med kajakmannen, han kanske äntligen tänker uppdatera och kan sälja sin "något" äldre TSLRS lite billigare?

Timtimtim
2012-08-22, 21:07
Dragonlink då? Men det verkar som att TSLRS är det bästa så det får väl bli det, vad är det kajakmannen har?

Boopidoo
2012-08-23, 07:39
Dragonlink är bra, DL och TSLRS har en gemensam historia med Daniel Wee som har programmerat bägge. Av någon anledning så delade de på sig och DL har utvecklats vidare åt ett håll och TSLRS åt ett annat men de delar många funktioner och troligtvis prestanda.

En av de större skillnaderna är troligtvis att TSLRS är lättare att utföra marktester med då man kan ta av antennen på sändarmodulen utan att den skadas. TSLRS erbjuder även en högre uteffekt samt har diversitet, DL-anhängare brukar kontra detta med att DL-mottagarna har större käsnlighet.

Vilket system som är bäst kan inte jag svara på men jag tror man får bra system oavsett vilket man väljer. Men som sagt, jag valde TSLRS till stor del för att Thomas gav så bra och snabb support samt finns i Danmark.

Men det finns ju andra system också, bla ImmersionRC EZUHF där mottagarna nu säljs på hobbyking för en relativt billig penning. Det är det systemet som bla Trappy flyger med och han har ju flugit långt, 80km, dock utan att återvända. :)

Impulze
2012-08-23, 07:50
Boopidoo: Vilka missar har dom gjort? Har ju en äldre 500mW tx som funkar kanon, funderade på byta men egentligen endast bara för designen. Men man kanske ska behålla den man har om det är nackdelar men en nyare...

//Matte

bogieboy
2012-08-23, 08:42
Vilket system som är bäst kan inte jag svara på men jag tror man får bra system oavsett vilket man väljer. Men som sagt, jag valde TSLRS till stor del för att Thomas gav så bra och snabb support samt finns i Danmark.


Vilka delar är det man behöver och hur kopplar man in det? Var ju väldigt intressant detta! Jag flyger nu med en graupner mx-16 med frsky hack modul. 8 kanaler.

Kan jag byta hack modulen mot en TSLRS?



Tapatalk 2

flunk
2012-08-23, 12:59
Jag kör med Spektrum DX7, 1W booster, patchantenn och OrangeRX 9ch med dubbla satelliter och hemgjorda dipolantenner.
Videoutrustningen är Rangevideo 800mW 1280MHz. Över 6km @ så lågt som 400m höjd är max hittills, inte en glitch...

Timtimtim
2012-08-23, 14:07
Hatar skitvädret, vill ha sol och hyffsat vindstilla så man kan flyga lite. sist jag var ute så började det regna innan jag ens hade fått upp planet i luften..

Timtimtim
2012-08-23, 15:51
Blir inte 433mhz stört av radioamatörsysslor?

Boopidoo
2012-08-23, 17:49
Missarna är på senare tid där de har missat en del komponenter på mottagarna, ex rssi-komponent och även ett motstånd i något enstaka fall. Detta har nog varit iom att danish aviation haft lite kvalitetsbrister men jag tror att Thomas har läxat upp dem nu. :)

När Thomas gjorde grejerna själv för hand så vet jag inte om det någonsin rapporterades om fel.

Impulze
2012-08-23, 21:24
Okii...men visst går det fortfarande handla av Thomas eller vill han att man tar det via dom?

//Matte

theailer
2012-08-23, 22:57
Annars är ju rangelinken både bra å billig ;) Tänk på att tslrs har rätt så dyra mottagare, likaså immersionrc ezuhf som iofs har en sjukt bra spektrum analyserare inbyggd. Var en kille på rcgroups(daemon) som räckviddstestade på marken med rangelinken upp till 30kilometer. Den är iofs "bara" på max 0.5W men effekten är långtifrån allt som visats gång på gång med bla videosändare. Det handlar mer om mottagarens känslighet samt antennerna. Och Sid som gör/säljer rangelinken är grymmt snabb på att svara på support frågor samt skicka iväg prylarna. Jag beställde min på en tisdag å hade den måndagen efter, och då har den skeppats ända från kina! Som dom alltid skriver på fpvlab i sånna här trådar, välj den du gillar mest finns ingen bättre eller sämre bara lite olika funktioner.

Boopidoo
2012-08-24, 08:03
Precis, de fyller de flestas räckviddsbehov med råge. I mitt tycke har tyvärr servicen gått ned lite i och med att TSLRS nu handhas kommersiellt av Danish Aviation. Men med tanke på den otroliga servica Thomas hade innan så har de kanske mer gått ned till en mer rimlig nivå nu. Thomas brukade skicka med en hel massa extra antenner och gjorde felsökning, uppgradering och utbyte av komponenter gratis... jag behövde inte ens betala returfrakten. Att han fortfarande gör mycket hemmifrån samt agerar både telefon, epost och forumsupport är ju ett plus. :)

Men jag har försökt få tag på RSSI-komponenten i en vecka nu utan svar... :(