handdator

Visa fullständig version : Har ett problem, uppskattar svar ikväll!



WictorMagnusson
2012-05-14, 22:26
Hej! Jag har efter många om och men fått igång mitt första rc flygplan. Det är ett starmax f-117 med tillhörande starmax transmitter. Mitt problem är att högra joystickens "tavla" är förskjuten 45 grader motsols. Det innebär att för att lyfta måste jag hållalängst ner till höger istället för i mitten och högst upptill vänster för att dyka. Ni förstår resten, vad är felet och jur åtgärdar jag det?

Tack på förhand / Wictor

jocke1963
2012-05-14, 23:31
Har du nån bild på sändaren?

numnutchris
2012-05-14, 23:48
Är det enkel/billig sändare som brukar följa med rtf? Kan vara nån switch på framsidan (mix eller vad den kan heta) som ställts om så deltamix deaktiverats. Ingen manual till?

WictorMagnusson
2012-05-15, 05:36
Har du nån bild på sändaren?

http://www.nitrotek.se/catalog/product/gallery/id/5027/image/6382/ där har du en bild.

WictorMagnusson
2012-05-15, 05:39
Är det enkel/billig sändare som brukar följa med rtf? Kan vara nån switch på framsidan (mix eller vad den kan heta) som ställts om så deltamix deaktiverats. Ingen manual till?

Japp det är en skitsändare från starmax, jag skulle nog säga att manualen var det sämsta jag sett. Den består av kanske fem sidor och då är det om allting på hela planet och tillbehör med i samma. Det står typ bara att batteriet är urladdat om det är något fel.

peter_e
2012-05-15, 07:15
Har du kollat så att trimreglagen står i neutralt läge?? Tänkte om dom står fel i kombo med att roderservona är feljusterade?

kristianb
2012-05-15, 07:20
Är det deltamixning, dvs ett servo i varje vinghalva som sköter både höjd-och skevroder kan det vara så enkelt som att byta plats på servokontakterna i mottagaren. Ev kan kanalerna dessutom behöva reverseras.
KristianB

WictorMagnusson
2012-05-15, 08:40
Är det deltamixning, dvs ett servo i varje vinghalva som sköter både höjd-och skevroder kan det vara så enkelt som att byta plats på servokontakterna i mottagaren. Ev kan kanalerna dessutom behöva reverseras.
KristianB
Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag har fyra servon som dock går ihop till två kanaler.

numnutchris
2012-05-15, 08:44
Bredvid powerknappen har du ju några switchar. Skriv upp hur de står och testa tex. den längst tv., står väl MIX på den - är den avslagen? (rör inte switchen för THR).


http://www.nitrotek.se/catalog/product/gallery/id/5027/image/6382/ där har du en bild.

kristianb
2012-05-15, 10:09
Jag vet inte riktigt vad du menar, men jag har fyra servon som dock går ihop till två kanaler.

Okej,
det var lite sparsamt med info redan från början.
F-117 låter inte som något lämpligt flygplan som första RC-modell, dvs träna på någon annan modell innan du försöker flyga denna. Alternativt låt någon mer erfaren hjälpa till med provflygningen.

Det låter som om några servokontakter sitter fel, antar då att du har separerade höd-och skevroder men det kan också vara tänkt att alla 4 rodren ska mixas. Finns ingen manual som ger vägledning?
KristianB

WictorMagnusson
2012-05-15, 13:30
Okej,
det var lite sparsamt med info redan från början.
F-117 låter inte som något lämpligt flygplan som första RC-modell, dvs träna på någon annan modell innan du försöker flyga denna. Alternativt låt någon mer erfaren hjälpa till med provflygningen.

Det låter som om några servokontakter sitter fel, antar då att du har separerade höd-och skevroder men det kan också vara tänkt att alla 4 rodren ska mixas. Finns ingen manual som ger vägledning?
KristianB

Det trodde jag också i början, men jag tror inte att det är så, eftersom det är vridet 45 grader och inte 90 så är det nog något annat fel. Manual är bara att glömma, det borde vara straffbart att ha så få instruktioner på en produkt.

asedwerfty
2012-05-15, 16:02
det skulle kunna vara så att du har två skevroderservon till en kanal och två höjdroder servon till en kanal. höjdroderna är i detta fallet de två som nästan ser ut som två sneställda sidoroder och skeven sitter traditionellt på vingarna. alltså ingen deltamixning i detta fallet. (tror jag)

WictorMagnusson
2012-05-15, 16:10
Nu har jag löst det, var på jobbet tidigare så kunde inte testa något. Men jag var inne på att testa lite saker och efter ett tag så funkade en kombination, att byta plats på båda kanalerna samt sätta på switchen för MIX och sätta på AIL-switchen. Nu funkar det, tack så mycket för engagemanget.

Nu kan jag fråga nästa fråga som inte är akut, planet går att flyga med detta problem. Men igår kväll när jag fick igång allting så funkade allting till en början (förutom det där med styrningen då) bara det att två servon surrade, det ena på högra vingen och det andra till främre landningsstället. Högra vingens servo har jag rört på när det var av tills att det liksom började gå skittungt och låta konstigt, då misstänkte jag att det var något fel redan där. Men nu har främrelandningsstället lagt av helt men vingen funkar bara att det låter. Någon som vet vad som hänt landningsstället? Och om rodret på vingen kommer att lägga av på några meters höjd?

jocke1963
2012-05-15, 16:35
Har du flugit något rcplan tidigare? Simulator?
Om svaret är nej på båda dessa frågor råder jag dig vänligt men bestämt att inte flyga denna kärra innan du lärt dig flyga ordentligt...
Den är troligen alldeles för snabb och svårflugen för en nybörjare.
Det kommer bli tråkigt när du kraschar den och kanske helt ger upp denna fantastiska hobby, å det vill vi ju inte. :)

Sök gärna på nybörjare härinne så kommer du hitta tips om massor med bra nybörjarplan.

Och börja med att köpa en simulator! Här finns en billig, enkel simulator, med ganska kass grafik o dåligt med finesser, men du får iaf ett hum om att spaka en rc-kärra: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=510164
Finns på Hobbex oxå och såklart ännu bättre simulatorer, men då kostar de mer:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/simulatorer/index.html
Phoenix är en annan populär flygsimulator, har dock inte provat den själv.

Själv har jag RealFlight, den funkar kanon och har sparat in mycket reparations- och limkostnader.. ;)

WictorMagnusson
2012-05-15, 16:48
Har du flugit något rcplan tidigare? Simulator?
Om svaret är nej på båda dessa frågor råder jag dig vänligt men bestämt att inte flyga denna kärra innan du lärt dig flyga ordentligt...
Den är troligen alldeles för snabb och svårflugen för en nybörjare.
Det kommer bli tråkigt när du kraschar den och kanske helt ger upp denna fantastiska hobby, å det vill vi ju inte. :)

Sök gärna på nybörjare härinne så kommer du hitta tips om massor med bra nybörjarplan.

Och börja med att köpa en simulator! Här finns en billig, enkel simulator, med ganska kass grafik o dåligt med finesser, men du får iaf ett hum om att spaka en rc-kärra: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=510164
Finns på Hobbex oxå och såklart ännu bättre simulatorer, men då kostar de mer:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radiostyrt/simulatorer/index.html
Phoenix är en annan populär flygsimulator, har dock inte provat den själv.

Själv har jag RealFlight, den funkar kanon och har sparat in mycket reparations- och limkostnader.. ;)
Jag har inte flugit något tidigare men jag köpte Phoenix i söndags som jag tränar för fullt med. Tänkte inte köra förrän jag lärt mig landa och starta med vind med dom flesta plan på alla landningsbanor, med tidspress dessutom.

numnutchris
2012-05-15, 16:55
Nu har jag löst det, var på jobbet tidigare så kunde inte testa något. M
---

Nu kan jag fråga nästa fråga som inte är akut, planet går att flyga med detta problem. Men igår kväll när jag fick igång allting så funkade allting till en början (förutom det där med styrningen då) bara det att två servon surrade, det ena på högra vingen och det andra till främre landningsstället. Högra vingens servo har jag rört på när det var av tills att det liksom började gå skittungt och låta konstigt, då misstänkte jag att det var något fel redan där. Men nu har främrelandningsstället lagt av helt men vingen funkar bara att det låter. Någon som vet vad som hänt landningsstället? Och om rodret på vingen kommer att lägga av på några meters höjd?

Gôtt det löste sej. Ang servon o vissa fabrikat/RTF plan - byt till tex. tex. HXT900 direkt om de låter eller går trögt. Ta loss oket från resp. servo o känn om det det rör sej fritt eller nåt jammar mekaniskt; oftast är det dock sk*tservon som behöver bytas.

McRegor
2012-05-15, 17:35
Hej,
Om du tvingar runt servot med handkraft så kan faktiskt någon del i växellådan ge upp så speciellt mindre servon skall man inte dra runt med handen utan kör dom istället med radion.
//Roger

WictorMagnusson
2012-05-15, 19:27
Gôtt det löste sej. Ang servon o vissa fabrikat/RTF plan - byt till tex. tex. HXT900 direkt om de låter eller går trögt. Ta loss oket från resp. servo o känn om det det rör sej fritt eller nåt jammar mekaniskt; oftast är det dock sk*tservon som behöver bytas.
Okej, men om man ska byta ut ett servo till exempel, vad ska man veta för att skaffa ett nytt?

jocke1963
2012-05-15, 19:54
Samma storleks/viktklass och typ samma dragkraft.
Du har enl Nitrotek´s info: "7x 9g servos, 1x 17g servo", står dock inget om dragkraft, men dessa små servon brukar vara likvärdiga i det avseendet.
Du kan byta ut 9-grammarna mot t.ex dessa som numnutchris nämnde: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=39
Eller dessa som jag gillar bättre, tycker de är tystare och känns lite starkare och centrerar lite bättre, dock lite dyrare:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=479

McRegor
2012-05-15, 20:36
Hej,
Håller med Jocke - Emax ES08A är mitt favoritservo bland de billigare i denna viktklass.
//Roger

WictorMagnusson
2012-05-16, 13:43
Hur vet man vilka märken som är skräp och inte inom rc-världen då?

jocke1963
2012-05-16, 14:38
Trial and error... ;)
Fråga/sök härinne, t.ex?

freddan_6
2012-05-16, 16:35
Hur vet man vilka märken som är skräp och inte inom rc-världen då?
Tillverkningsland kan ge en indikation.
Nästan allt från europa/usa/japan är bra.

Mycket är skräp från kina men långt ifrån allt, det är bara en fråga om att inympa kvalitet i fabriken så fungerar det där också. Billigt från kina = varning, dyrt från kina är ofta OK.

Turnigy t.ex. är ett av kinesiska namnen som många gånger kommer på bra grejor. (elmotor, fartreglage, batteri).
Hextronik är ofta bra kinesiska servo
Vissa Hextronik och TowerPro servo är dock oanvändbara (995MG)
Rhino och Nano-tech är bra kineskiska batteri.
Hobbywing är bra kinesiska fartreglage
FrSky är bra kinesisk radio
SC/ASP/Magnum är bra 2-taktsmotor men inte så bra 4-taktsmotor.
Keda är bra kinesisk elmotorer.

mvh,. //Fredrik