handdator

Visa fullständig version : Fråga angående Tull och Hobbyking



Timtimtim
2012-05-15, 09:29
Hej! Har ett paket som ligger i tullen, hur lång tid brukar det ta för en tullbehandling? Paketet innehåller en ny kärra samt lite andra prylar, det jg undrar är om tullen kollar upp priser?

lassebetong
2012-05-15, 09:41
De brukar vilja underlag för köpet, typ paypal kvitton eller liknande.
Så vad det står för värde på paketen spelar nog tyvärr inte så stor roll.

Timtimtim
2012-05-15, 09:45
Okej! Men vet du om de kollar upp och jämför tulldeklarationen med priserna från hemsidan?

AM
2012-05-15, 10:02
Det händer förhoppningsvis ofta. :-)

Mvh
Ove

gamlingen
2012-05-15, 10:21
Hej! Har min 46:e order på gång, har fått tull 1 ggr .Då var min order på mer än 100 dollar och 2 kg.Håller mig under dessa vikter o priser och har aldrig haft broblem med tullen. Dock aldrig köpt stora o tunga kärror,Har räknat och funnit att det lönar sig dåligt.Handlar mest förbruknings prylar.Dom är oftas memma på 8-9 dagar, där är lönsamheten mycket god.Man har ju tid att vänta.Mvh B-Å

Timtimtim
2012-05-15, 10:22
Okej tack för svar, men kollar de verkligen upp och jämför deklarationen med priserna på hemsidan?:)

Blomster
2012-05-15, 10:37
Det kan jag inte tänka mig att de har tid med och varför skall de kolla det,spelar ingen roll vad det står där ändå.
De vill se vad du betalat för leveransen paypal kvittot eller liknande och det är den summan de räknar tull på plus avgift.

McRegor
2012-05-15, 10:37
När du beställer så räkna med att du får betala moms (25 %) på varorna och frakten samt en admin-avgift på ca: 100 kr. Om dom går på deklarationen på paketet eller kräver en faktura ifrån dig varierar. Ibland klarar du dig helt, andra gånger får du betala full avgift. Detta gäller beställningar från Hongkong - tar du från Tyskland så tillkommer inga avgifter.
//Roger

Timtimtim
2012-05-15, 11:10
Jo jag vet men det är ju ganska lätt att ändra värdet så det stämmer överens med deklarationen menar jag.

henke2
2012-05-15, 11:53
Jo jag vet men det är ju ganska lätt att ändra värdet så det stämmer överens med deklarationen menar jag.

Då kommer tullverket ringa Amir...


http://img204.imageshack.us/img204/98/futurapolis.jpg

Impulze
2012-05-15, 12:09
Logga in på ditt konto och ta fram din order, där kan du skriva ut en "invoice" som stämmer med det värde du valt då du beställde. faxa/maila in det till posten. Administrationsavgift tillkommer bara paket skickat med USPS (USA)

//Matte

puggen
2012-05-15, 12:20
Logga in på ditt konto och ta fram din order, där kan du skriva ut en "invoice" som stämmer med det värde du valt då du beställde. faxa/maila in det till posten. Administrationsavgift tillkommer bara paket skickat med USPS (USA)

//Matte


Sist jag betalade tull och moms blev det 100 kr i tullavgift och 60 kr i moms, detta presenterade tjejen på utlämningsstället för mig när jag hämtade paketet. Det var ingen presentation i förväg av några summor/avgifter överhuvudtaget.
Ibland har jag dock fått maila in Paypalkvitto till tullen innan dom släppt det vidare till mig...


/Roffe

Impulze
2012-05-15, 12:29
Ja i regel så går dom på värdet på paketet. Men var det leksaker som det oftast är så ska det inte vara någon tullavgift men moms på värdet och frakten åker man på.

//Matte

Timtimtim
2012-05-15, 12:45
Logga in på ditt konto och ta fram din order, där kan du skriva ut en "invoice" som stämmer med det värde du valt då du beställde. faxa/maila in det till posten. Administrationsavgift tillkommer bara paket skickat med USPS (USA)

//Matte

Funkar det då? Eller måste de ha paypal kvittot?

freddan_6
2012-05-15, 12:47
Avgiften kallar jag för MOTOPS Moms Och Tull Och Postens Skamavgift. Den sista varierar mellan 0 och 100 helt beroende på humör hos handläggaren. De andra avgifterna bör betalas, Postens är irriterande.

Impulze
2012-05-15, 12:55
Funkar det då? Eller måste de ha paypal kvittot?

Har då funkat förr :))

Timtimtim
2012-05-15, 13:06
Har då funkat förr :))

Men menar du invocien som också är på paketet? För jag hittar inget annat.

McRegor
2012-05-15, 13:08
...Administrationsavgift tillkommer bara paket skickat med USPS (USA)
//Matte
Hej,
Stämmer inte - för alla paket jag fått via Posten och som "fastnat" i Tullen har jag fått betala en extra avgift - admin-avgift eller vad man nu skall kalla den.
Hälsningar
Roger

gamlingen
2012-05-15, 13:57
Igen!! HeHe då har jag haft tur,säger till gumman att nu är det nog sista gången
fick mitt sista order i dag, ett antal prop,ackar o hjul ingen avgift, bara hämta
Mvh B.Å

Impulze
2012-05-15, 14:20
Hej,
Stämmer inte - för alla paket jag fått via Posten och som "fastnat" i Tullen har jag fått betala en extra avgift - admin-avgift eller vad man nu skall kalla den.
Hälsningar
Roger

Ajdå, nu har jag inte beställt nått detta år från hobbyking. Men förra året så ifrågasatte jag avgiften jag fick påslagen på paket från USA (USPS) och då hänvisade dom till ett avtal dom hade med USPS. Men det är möjligt då att dom fått igenom det på alla utrikesförsändelser. Men hursomhelst , om man slår ut den summan på antal prylar man beställer så gör man i det stora hela en riktigt bra affär.

//Matte

Lassekar
2013-02-04, 22:41
Hej,
Stämmer inte - för alla paket jag fått via Posten och som "fastnat" i Tullen har jag fått betala en extra avgift - admin-avgift eller vad man nu skall kalla den.
Hälsningar
Roger

Hej!

Idag fick jag två paket från HobbyKing, det ena deklarerat 27 dollar gick igenom utan svenska pålagor.
Det andra som var deklarerat med varor för 94 dollar åkte jag att betala extra för.

Specifikation från Posten

Tull/moms: 153,00 SEK
Postens avgifter: 100,00 SEK

- Jag säger inte något om Tull/moms, men 100 kronor extra i avgift av Posten! :upset:

Nåväl...

/Lasse

Impulze
2013-02-04, 23:07
Dom måste ju ta dom där 100:- så dom kan åka tillbaka med paketen till Umeå om man inte är hemma då dom knackar på.

//Matte

henke2
2013-02-05, 06:27
Hej!

Idag fick jag två paket från HobbyKing, det ena deklarerat 27 dollar gick igenom utan svenska pålagor.
Det andra som var deklarerat med varor för 94 dollar åkte jag att betala extra för.

Specifikation från Posten

Tull/moms: 153,00 SEK
Postens avgifter: 100,00 SEK

- Jag säger inte något om Tull/moms, men 100 kronor extra i avgift av Posten! :upset:

Nåväl...

/Lasse

Man kan ju gissa att posten är tullverkets enteprenör som förättar ärendet. Man kan undra varför generellt de tar paket med högre värden när deras avgift är fast på 100kr. Får de provision i form av procent av värdet tro? Eller slipper de klagomål i en större grad när avgiften blir 10% istället för säg 100% av försändelsens värde?

PinDuke
2013-02-05, 06:31
Man kan ju gissa att posten är tullverkets enteprenör som förättar ärendet.
Precis så är det enligt den förklaring jag fick av Posten för något år sedan när jag frågade om detta.

Avgiften på 100 kr har inget med frakten att göra utan är en avgift för att hantera tullärendet.

Fluf
2013-02-05, 08:10
Av 11 levererade order i år från HK så är det endast 1 som jag har fått tull/moms/avgift för. Det var min första beställning, en Bixler mm. på ca 2kg och ett faktiskt värde på 115$.

Därefter har jag fått igenom en del olika order, mest mindre men även radioutrustning ca 2,5kg 235$ - utan tull/moms.

Det är helt enkelt postens Lotto om du får lite extra avgifter eller inte.

Brukar deklarera det som garanti/reservdelar (rätt sant i alla fall).

Impulze
2013-02-05, 18:58
Precis så är det enligt den förklaring jag fick av Posten för något år sedan när jag frågade om detta.

Avgiften på 100 kr har inget med frakten att göra utan är en avgift för att hantera tullärendet.

Då jag frågade, då det i början endast blev pålagt på USPS paket så svara dom att det var för inrikesfrakten.

//Matte

DrHanke
2013-02-05, 19:41
Precis vad jag också fått till svars på företagscenter, att de 100:- är en administrativ avgift för att de gjort jobbet med förtullningen.

Lassekar
2013-02-05, 19:58
Hej igen!

Exakt så här står det på Postens meddelande som satt utanpå paketet i plastficka:

-------------------------

SPECIFIKATION BREVFÖRSÄNDELSE FRÅN UTLANDET

Postens avgifter:
Speditionsavgift, typ 1 __ -_80.00
Moms på Postens avgifter__ 20.00

Summa Postens avgifter ---100.00

Tullverkets avgifter:
Tull-ID AM060XXXXX
Mervärdesskatt __________ 153.00

Summa Tullverkets avgifter -153.00


Att betalas vid utlämning totalt: 253.00


-------------------------

Trevlig kväll

/Lasse

danne
2013-08-09, 12:21
Lassekar, hur länge fick du vänta på ditt paket efter det fastnade i tullen?

Jag gjorde en beställning från HobbyKing 24/7, i måndags (4 dagar sen) kom det till Malmö och sedan har det inte hänt någonting:

40250

Tolkar det som att tullen ska inspektera, men hur länge måste man typiskt vänta?
Vill ju börja bygga min hexa i helgen! :icon_sad:
Kanske var dumt att göra en såpass stor beställning, landade på $350 och 3kg.

henke2
2013-08-09, 12:54
Lassekar, hur länge fick du vänta på ditt paket efter det fastnade i tullen?

Jag gjorde en beställning från HobbyKing 24/7, i måndags (4 dagar sen) kom det till Malmö och sedan har det inte hänt någonting:

40250

Tolkar det som att tullen ska inspektera, men hur länge måste man typiskt vänta?
Vill ju börja bygga min hexa i helgen! :icon_sad:
Kanske var dumt att göra en såpass stor beställning, landade på $350 och 3kg.


De brukar skicka ut ett brev efter ett par dagar där de ber om kvitto. Sen mailar du tillbaka för snabbast lösning. Då tar det ca 1 vecka i arbetsdagar totalt och kanske en och en halv vecka i praktiken om du har tur.

Hur mycket du beställer spelar ingen roll, förfarandet är det samma ändå :)

freddan_6
2013-08-09, 16:16
Ser man på trackingid att ens paket är under tullhantering kan man skicka in ett mail till respektive post (arlanda eller malmö) med bifogad fil på värdet från paypal. Då ska man ha ämne/subject trackingid. Gör man så kan tullbehandlingen gå på en dag.
Jag får alltid 100 kr i avgift om det är posten och moms på varans värde+frakt.

danne
2013-08-09, 16:45
Tack för tipset!
Nu har det tillkommit händelse på postens tracking-sida:

40253

De har skickat avi per brev.
Tycker inte det riktigt framgår ifall det är under tullhantering dock.
Såg på ett annat forum att det kan stå:
11 mar kl 08:43 UPK Malmö, Under tullbehandling

För mitt paket står det
2013-08-05 08:15 UPK Malmö Försändelsen tullklareras av oss
och sedan bara "Försändelsen transporteras".

Men antar att det ändå fastnat i tullen eftersom jag inte bor i Malmö (borde inte få avi förrän det är ända framme).

Vilken adress mailar man prisuppgifterna etc. till?

danne
2013-08-09, 17:02
Hittade själv efter lite sökande.
import.malmo@posten.se
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/20998-Tullproblem!

Även detta:
Gå in på "Din sida" hos HK. Leta sen rätt på aktuell order och öppna den. Då kommer du att finna ett fält till höger om Status där det står "Customs Inv" och som är klickbart. Klicka där och din faktura uppenbarar sig och är också möjlig att skriva ut och sen skicka till Tullen.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34876-Vid-k%C3%B6p-fr%C3%A5n-utanf%C3%B6r-EU/page6

Pumpe
2013-08-09, 18:09
När jag beställde så valde jag EMS express frakt. Har för mig att frakten blev 70-80kr dyrare inkl moms än normal frakt men då ska man inte behöva betala postens avgifter. Jag betalade alltså ingen postavgift. handlade för ca 1300sek plus moms.
EMS gick på 3 dagar till sverige sen så shabblade posten bort paketet så frakten inom sverige tog längre tid än från HongKong. Men när jag beställde så gick det inte att ändra tullvärde, den var låst på 100% och mitt paket gick rakt igenom tullen med etiketten på paketet som underlag för tullen.

P.C
2013-08-10, 11:19
Väntar på mitt första paket från Hobbyking!
Verkar också ligga i Malmö och vänta på något!
Får väl se vad man får betala när de har gjort vad de ska!

bmw
2013-08-10, 12:03
När jag beställde så valde jag EMS express frakt. Har för mig att frakten blev 70-80kr dyrare inkl moms än normal frakt men då ska man inte behöva betala postens avgifter. Jag betalade alltså ingen postavgift. handlade för ca 1300sek plus moms.
EMS gick på 3 dagar till sverige sen så shabblade posten bort paketet så frakten inom sverige tog längre tid än från HongKong. Men när jag beställde så gick det inte att ändra tullvärde, den var låst på 100% och mitt paket gick rakt igenom tullen med etiketten på paketet som underlag för tullen.



Helt rätt! När man väljer/köper EMS så ingår avgifterna för tullhanteringen, dvs man får inget påslag (100kr) i sverige. I min värld lönar det sig att ta EMS, dels att det går MYCKET fortare, men även att man slipper administrationsavgiften..

flygrc
2013-08-10, 14:13
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.
Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.
Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.
Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.
Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du beräkna din slutliga kostnad.

danne
2013-08-12, 19:48
Väntar på mitt första paket från Hobbyking!
Verkar också ligga i Malmö och vänta på något!
Får väl se vad man får betala när de har gjort vad de ska!

Välkommen till klubben! :)
Var mitt första paket också.
Mailade in uppgifter i fredags och idag fick jag avi:n med posten, ska betala 675kr.
"Beloppet täcker avgifter såsom tull, införselmoms och import"

Beräknat leveransdatum imorron, borde stämma då paketet kom till Umeå för en timme sen.

millen
2013-08-12, 22:23
Bra med tipsen om hur man kontaktar posten. Jag har ett paket som fastnat vid tulldeklarationen men i detta fall skickat med FEDEX. Dom anger att importören måste ange importinstruktioner men har ingen instruktion hur man ska informera. Jag har frågat FEDEX via e-mail men ännu inte fått svar.

hawken
2013-08-12, 22:52
Malmö verkar slöa som fn, mmitt låg där i 7 dagar.
Transporteras betyde bara att det transporteras hos tullen (olika statusar för sthlm o malmö).
Mitt fick fart efter jag ringt kundtjänst och även lagt ett ärende på deras websida

Om ni tycker posten är dyra så är UPS dyrare, 115kr + moms i hantering.
Ett paket som kostat 292kr kostade ytterligare 270kr men det kom på 3 dagar från Hongkong (ej hobbyking)...
Så aldrig mer UPS...

flygrc
2013-08-13, 08:03
Jag ska hämta ut idag på postens utlämningsställe som gick iväg den 7 från Hongkong, EMS.
Postaren var här igår morse men han bara vände vid dörren så vi hann inte öppna :banghead:
Inga extra avgifter denna gång.

Pelleflygare
2013-08-14, 13:30
Betsällda en Raptor FPV från HK Europe Warehouse den 3 aug. Värde ca 90 USD, lägsta porto/frakt. Den kom till Schenkers utlämningsställe igår. Det gick på tio dagar och inga problem med tull och post då det är inom EU. När jag köper elektronik blir det från Global Warehouse, de har mycket större sortiment. Ligger köpet på ca 60 USD har det inte varit några problem med tull och post. /Pelle

Wizz
2014-09-04, 07:05
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.
Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.
Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.
Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.
Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du beräkna din slutliga kostnad.

Lite förtydligande av ovan.
Om du beställer från tredjeland så skall du om varuvärdet överstiger 1300kr betala tull på varan.
Och Momsen beräknas så som ovan med 25%
Då det gäller tull kostnaden så ligger den på 4,7% och har du fått en annan tullsats så skall du kolla upp det då du inte skall betala högre än 4,7% kolla upp att rätt statistiskt nummer används för din försändelse (9503007590) om det är något annat än denna så kan du begära omprövning av tulldeklarationen hos tullverket för att få rätt beräkning av den faktiska tullsats du skall betala.

High Five
2014-09-04, 07:34
Lite förtydligande av ovan.
Om du beställer från tredjeland så skall du om varuvärdet överstiger 1300kr betala tull på varan.

Har du en länk till Tullverkets eller annan officiell sida som anger den siffran?

Wizz
2014-09-04, 07:55
Har du en länk till Tullverkets eller annan officiell sida som anger den siffran?
Ja då det har jag..
Jobbar med detta dagligen så har rätt bra koll på tullens regler.
http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html

High Five
2014-09-04, 07:56
Tackar!