handdator

Visa fullständig version : Mätning av dragkraft



gamlingen
2012-05-15, 10:47
Hej! Har uppmärksammat att man gärna vill veta hur mycket dra min motor.Gjorde då en provbänk för detta,
den är mycket enkel.2 brädbitar ett gångjärn och 1 skruv ögla. För dragmätningen en digital fiskvåg från ÖB för 140 spänn.Med detta kan jag få dragkraften på mina motorer i kg,hg o gr. Kul va?

freddan_6
2012-05-15, 16:42
Fast du bör multiplicera med 9,81 N/kg för du mäter kraft i N (Newton). Ta gärna en bild och lägg upp.
mvh. //Fredrik

McRegor
2012-05-15, 17:40
...en digital fisvåg från ÖB ...Kul va?
Yes - skitkul...:)
Sen tycker jag inte att det är så noga vilken enhet man mäter i - det viktigaste är ofta att jämföra och då spelar det ingen större roll. Dock är statisk dragkraft ett tämligen "trubbigt instrument" men för långsamflygande kärror - typ 3D - kan det ändå vara intressant.
Lycka till med dina mätningar hälsar
Roger

gamlingen
2012-05-16, 06:56
Hej!! Jag väger kärran,kollar motorn, o prop, jag anser att det är bättre med överkraft än för lite o det är det som
jag får fram.Utr fungerar sen skiter jag i n:meter. ska försöka mig på en liten bild på min konstruktion,är
ju nybörjare på datorn.Hej så länge B-Å

gamlingen
2012-05-21, 08:37
Hej igen! Ska nu försöka mig på att få in ett par bilder på min simpla dragkraft mätare.Grejer som finns hemma.Det fungerar mycket bra för mig,själv är bästa dräng.B-Å

gamlingen
2012-05-21, 08:48
29506Det här var svettigt