handdator

Visa fullständig version : Hjälp med sporrhjulet på en MBS J35 Draken



jonols
2012-05-18, 23:49
Hej alla glada modell byggare!

Jag planerar som bäst mitt nästa bygge som kommer att bli den inte helt okända J35 Draken från MBS Models.
Utöver infällbart landningsställ så vill jag gärna ha ett in och utfälltbart sporrhjul men här slår jag i kunskapstaket.
Jag undrar om det är någon som har erfarenheter eller ännu bättre en ritning på hur man skall bygga ett infällbart sporrhjul till denna modell?

Bilder är också till stor hjälp.

Jag sparkar igång en byggtråd när jag kommer så långt.
Väntar fortfarande på drivpaket och servon... och lim...

Mvh
Jonas

Matsa
2012-05-20, 17:06
Hej Jonas

Menar du att du ska ha ett sporrhjul baktill? Här finns en infällbar variant:

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/FAAD5E3262827974C12576FB00430BBA?OpenDocument&CartID=8437-

Det finns fler men dem är nog större.

Matsa...

Sebbe
2012-05-20, 20:54
Hej!

Tror det är lite för avancerad konstruktion på ett såpass litet plan, först skall hjulet gå in och sen 2 luckor som täcker detta, jag skulle hoppat det på din modell och bara satsat på huvudställen!

Hitta bara en bild på sporrstället, meka på draken under skoltiden så man vet ett o annat om den!, dock är stötdämparen lossad på bilden så det ser lite småskumt ut!


//Sebbe

jonols
2012-05-21, 11:35
Ett sporrhjul är kanske lite överabitiöst men jag har sett "Sotarns" drakenbygge där han monterar in ett sporrhjul i sitt bygge.

Byggbloggen har jag nu hittat här på forumet
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/20146-S-35-E-Draken-F%C3%B6rserie-av-MBS-RC-Models-kommande-modell/page3

Jag skall se om jag kan komma i kontakt med Sotarn eller Nalle så får vi se vad som händer.

Mvh
Jonas

Sweeper
2012-05-21, 15:35
Ett sporrhjul är kanske lite överabitiöst men jag har sett "Sotarns" drakenbygge där han monterar in ett sporrhjul i sitt bygge.

Byggbloggen har jag nu hittat här på forumet
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/20146-S-35-E-Draken-F%C3%B6rserie-av-MBS-RC-Models-kommande-modell/page3

Jag skall se om jag kan komma i kontakt med Sotarn eller Nalle så får vi se vad som händer.

Mvh
Jonas

Hej Jonas

Ett sporrställ på MBS Draken är fullt möjligt att bygga utan att det blir för mycket besvär. Det krävs bara lite tålamod och framförallt....hjul. För de blir små. Väldigt små. :D

Det är inte heller något problem med att få till ställuckorna som behövs för utseendets skull. Det krävs en del justerande och sedan fungerar det bra.

När det gäller start och landning så gör det här stället nytta. Det blir väldigt fina skalariktiga inflygningar med hög alfa och ett sporrställ som fungerar. :)


Göran

jonols
2012-05-21, 17:24
Matsa, tack för ditt förslag men jag misstänker att det där sporrhjulet blir för stort men jag skall mäta lite först innan försöker att köpa ett.

Jag kan bygga ett själv om det inte finns något som passar, vill bara få hjälp med en bra konstruktion.

Matsa
2012-05-22, 05:08
Hej Jonas

Du kanske kan se på bilden hur den funkar funktionsmässigt, då kan du skala ner den till den rätta
för din kärra.

Matsa..