handdator

Visa fullständig version : Futaba T8JG S-FHSS



Manni76
2012-05-20, 20:12
Är denna något att rekomendera?
Har i dag en 6 kanals Graupner/JR som jag har lite problem med att få kanalerna att räcka till.

Har kollat lite på spektrums 7 kanalare med vad jag kan se så verkar Futabas mer lockande med lite lägre pris.

Om någon hållt den och kan ge lite feedback på hur den verkar vara så är jag tacksam för svar.

//M

Tobbepostis
2012-05-21, 14:41
Futaba är alltid ett säkert kort.Smart med inbyggd sändarantenn i bärhandtaget. Riktig frekvens hoppande radio.Har själv futaba FASST system kanon bra och säkert

Rille Stark
2012-05-21, 18:38
Jag har 6 kanalaren, 6J, med 2 inomhusmottagare & 3 med full räckvidd. Jag har haft den i ett år nu och är väldigt nöjd, det är förmodligen bara en tidsfråga innan jag kompleterar med en T8JG. Flyger just nu mest 3D flygplan & elsegel.

jocke1963
2012-05-21, 22:03
Vad jag inte fattar är varför Futaba valt att utveckla 2 olika 2.4Ghz-system? De som köper FHSS kan inte nyttja FASST-mottagare och tvärtom..?

Rille Stark
2012-05-21, 22:30
Så här står det på Futabas (http://www.futaba-rc.com/technology/fhss.html) sida:

"Futaba introduced FHSS (Frequency Hopping Spread Spectrum) systems in 2010, to offer modelers a less expensive way to enjoy 2.4GHz dependability. Other advantages include extremely low latency, exceptionally fast frame rates, transmitters with no external antennas and low-cost receivers with Easy Link convenience.
As the name implies, the transmitter signal of an FHSS system literally hops from frequency to frequency in a pseudorandom sequence. The combination of frequency hopping with Futaba's advanced algorithms creates 100% frequency security.
Futaba FHSS and S-FHSS systems are also compatible with models that display the FTR (Futaba Transmitter-Ready) symbol. It means that the model's factory-installed receiver is FHSS-compatible and can be linked and used with an FHSS transmitter you already own."

Jag har inte ägt nåt annat 2,4 system eftersom jag startade om hobbyn förra året efter 9 års uppehåll. Men flygplanen verkar göra precis som jag spakar på gott & ont... ;)

Manni76
2012-05-22, 09:08
Det ringer för mig en liten varningklocka när Futaba kan erbjuda samma säkerhet till lägre peng.
Nu kanske dom trycker ur mer pengar ur FASST systemen, vad vet jag?
Men jag få nog bege mig ut på fältet och kolla in likasinnade vad de har för radio och känna mig för vilken som kan passa.
Sen kan man väl alltid köpa begagnat, men känslan av att packa upp en ny är överträfflig!

simonarvestrand
2012-05-22, 09:52
Tror att fhss är en grej bara för att folk som inte vill lägga så mycket pengar på sin första maskin skall köpa.
Sen kommer man till gränsen att man vill köpa ny sändare och har en massa mottagare och då måste man skaffa deras
dyra sändare som klarar både fasst och fhss.

McRegor
2012-05-22, 11:01
Håller med om att det är märkligt att Futaba har flera olika 2,4 GHz-system. Har svårt att tro att tillverkningskostnaden mellan en Fasst och en FHSS-mottagare skiljer speciellt mycket. Befintliga Fasst-sändare lär väl knappast heller vara kompatibla med FHSS-mottagare skulle jag tro (har dock ej kollat).
Sen har ju Futaba dessutom introducerat S-Bus som väl är ytterligare ett "trick" för att få oss att uteslutande (?) köpa originalkomponenter till våra Futaba-anläggningar. Jag är allmänt skeptisk till den typen av "utveckling" - den kan säkert ha sin plats i vissa applikationer men för den större delen av oss nöjesflygare är nog behovet av S-BUS rätt litet...
Hälsningar
Roger

simonarvestrand
2012-05-22, 11:51
Håller med om att det är märkligt att Futaba har flera olika 2,4 GHz-system. Har svårt att tro att tillverkningskostnaden mellan en Fasst och en FHSS-mottagare skiljer speciellt mycket. Befintliga Fasst-sändare lär väl knappast heller vara kompatibla med FHSS-mottagare skulle jag tro (har dock ej kollat).
Sen har ju Futaba dessutom introducerat S-Bus som väl är ytterligare ett "trick" för att få oss att uteslutande (?) köpa originalkomponenter till våra Futaba-anläggningar. Jag är allmänt skeptisk till den typen av "utveckling" - den kan säkert ha sin plats i vissa applikationer men för den större delen av oss nöjesflygare är nog behovet av S-BUS rätt litet...
Hälsningar
Roger

Om inte jag är felinformerad så fungerar fmss på futabas dyraste varianter av sändare.
För oss helikopter och multiflygare så är S-bus helt underbart, alltid problem med kabeldragning på maskinerna
så en enda kabel är så otroligt skönt. sen blir ju setupen rätt direkt, man behöver inte ens fundera det bara fungerar.

McRegor
2012-05-22, 13:07
Kul att några har nytta av ett nytt och dyrt system...:)
Att FHSS fungerar på de allra dyraste sändarna är ju tyvärr ingen tröst för den stora massan av Futaba Fasst-användarna.
//Roger

simonarvestrand
2012-05-22, 13:18
Kul att några har nytta av ett nytt och dyrt system...:)
Att FHSS fungerar på de allra dyraste sändarna är ju tyvärr ingen tröst för den stora massan av Futaba Fasst-användarna.
//Roger

Det rimmar ju lite konstigt. antingen köper man billiga fhss mottagare och en billig radio eller billiga fhss och en sändare för +10000, hade jag haft en dyrare sändare än t8fg'n jag har nu så hade jag nog inte köpt budget mottagare iallafall.

Tobbepostis
2012-05-25, 08:55
En fråga. Vad skiljer Futabas FASST mot Futabas FHSS teknologi
Jag vet bara att FHSS är lågpris alternativ
Tobbe

freddan_6
2012-05-25, 10:59
Teknologi: Det kan nog bara Futaba själva svara på, bägge är en blanding av DSSS och FHSS med huvuddraget FHSS. Skillnaden mot ren FHSS är att man sänder utsmetat på 1MHz i stället för på 100KHz som standarden säger. Men så gör alla vad jag vet.

Det är många fler sändare med FASST, och många fler mottagare
Mottagare:
R6004FF - 4 kanal inomhus (160m upmätt räckvidd)
R6208SB - 8/18 kanal med SB
R6202SBW - 3/18 kanal med SB
R6203SB - 3/18 kanal med SB (+variant med High Voltage)
R6014HS - 14 kanal high speed
R7008SB - 8+ kanal med SB
R6008HS - 8 kanal med High Speed
R617FS - 7 kanal
R6106HF - 6 kanal med begränsad räckvidd
R6106HFC - 6 kanal med begränsad räckvidd, förlängd singel antenn

källa http://www.futaba-rc.com/receivers/air.html

Tobbepostis
2012-05-25, 17:21
Man kan ju då undra varför FHSS är så mycket billigare.Har själv FASST en T8FG och är mycket nöjd med radion.
Tobbe:thumbup:

freddan_6
2012-05-26, 12:15
Jag tror och hoppas att det kommer en överkomlig futabasändare som innehåller både FASST och FHSS (och kanske FASSTest). Jag tror FHSS är ett sätt att konkurrera med FrSky med låga marginaler på en billig och bra produkt. FASST är ett sätt att tjäna stora pengar på en dyr och bra produkt. Om man bara behöver 6 kanaler så räcker det med FHSS, då de mottagarna är upp till 6 kanaler (vad jag vet). Och 6 kanaler räcker i de flesta av mina flygplan.

AM
2012-05-28, 11:22
FrSky anser att FHSS-systemet är sämre än FASST och vill för ögonblicket inte satsa på en FHSS-mottagare. Som Futaba själv skiver: "Low budget"...
Mvh
Ove

numnutchris
2012-05-28, 13:41
FHSS ska vara lite enklare system tex. utan felkorrigering, ej heller skanning av bandet vid boot som med FASST. Står inte så mycket på futabas hemsida fö.
Däremot verkar 8J lovande om man är van programmera futabor och klarar sej utan telemetri fortfarande. Har själv bara 6J sen förra året, men den har aldrig flugit med FHSS iom hängde på en FrSky modul direkt och använt den till små- o parkflyg som funkar på äng eller fotbollsplan och inte behöver tas med till fältet.

Undrar hur mycket orginal FASSTmottagare som säljs, iallafall de med lägre kanalantal tycker jag klonerna är bättre.

freddan_6
2012-05-28, 15:08
Undrar hur mycket orginal FASSTmottagare som säljs, iallafall de med lägre kanalantal tycker jag klonerna är bättre.

Vilka har du provat? Jag har bara hunnit prova 8-kanalaren, och de 3 jag har fungerar bra. Jag kör med den i Ultrafly Furious - parkflyer, Techone Tempo 3D - parkflyer, Acromaster - större parkflyer. Jag har provat räckvidd till 900 meter, 140 steg i power down (samma räckvidd som R617FS). Att jag inte får mer än 900 meter beror på att min raksträcka är 900 meter.....
mvh //Fredrik

numnutchris
2012-05-28, 17:06
Vilka har du provat?
---
mvh //Fredrik

http://www.frsky-rc.com/Products.asp?BigClassID=18

Har inte prövat 4-kanalarna eller micron iom småplanen fått nöja sej med V8R4mottagare, men övriga. Räckvidden fick jag något bättre än 617 o 6014, 6008Hs minns jag inte om jag promenerat än iom sån ligger kvar i lådan...
De duger helt som ersättare för 617 för min del, har 4 st liggande fn pga klonerna. Föredrar FS satt i mottagaren, alla går binda i Multiläget (så jag kunnat välja modelltyp med 8kanaler+, hänger ihop med hur radion gör när man byter modelltyp) och priset förstås.
Sen bör man nog göra liten kvalitetskoll själv, åtminstone räckviddskoll. Och läsa anvisningarna om normal vs HS läge och hur man binder iom det är annorlunda mot orginalen. Av de massa jag och vi beställt har alla funkat men någon mottagare har haft antennproblem (tex. ena antenn ej isatt i kontakten) och tidiga 8:or (före förra sommaren) kunde tappa inställningar om man hade otur så har flashat om dem undan för undan.

:huh:

Rille Stark
2012-05-28, 18:29
FrSky anser att FHSS-systemet är sämre än FASST och vill för ögonblicket inte satsa på en FHSS-mottagare. Som Futaba själv skiver: "Low budget"...
Mvh
Ove

Det verkar ju lite ologiskt med tanke på att deras eget system V8FT (http://www.rcmodelreviews.com/frskyreview.shtml) med mottagare V8FR (http://www.rcmodelreviews.com/frskyreview.shtml) är just FHSS, om jag fattat rätt, även om de själva använder beteckningen ACCST.

freddan_6
2012-05-28, 19:48
Det verkar ju lite ologiskt med tanke på att deras eget system V8FT (http://www.rcmodelreviews.com/frskyreview.shtml) med mottagare V8FR (http://www.rcmodelreviews.com/frskyreview.shtml) är just FHSS, om jag fattat rätt, även om de själva använder beteckningen ACCST.

Varför det? De kanske har scanning av bandet och felkorrigering på det egna systemet, fast jag hittar ingen info om det i och för sig.

numnutchris
2012-05-28, 20:40
Spekulerar vidare - så länge Futaba håller FASST priserna uppe och systemet är utbrett är det nog mer $ att hämta där, FHSS-mottagarna är ganska rimligt prissatta om man jämför mellan sändarmärken.
Hade min 8:a haft FHSS bland protokollen had jag nog inte behövt V8-modul på 6J :)

Rille Stark
2012-05-28, 20:49
Har du en modul med FHSS (ACCST) med 22ms fördröjning, (latency) i din 6J som har S-FHSS inbyggt med 6,8 ms?
Radions inbyggda system är mer än 3 gånger snabbare än FrSky modulen. Fast vad det har för praktisk betydelse är osäkert... Men coolt är det. :cool:
Det verkar dock rimligt med modul när man redan har en fin samling mottagare.

numnutchris
2012-05-28, 22:28
Ja om radion har 0,0068s latency och modulen har 0,022 så har det inte spelat nån roll för min del med småflygen o HXT900 som anges till 0,12s/60/4,8V... Viktigare var att V8mottagarna kostade en hundring ungefär.
:blink:

Rille Stark
2012-05-28, 22:48
Jo, det har du ju rätt i. Vid 50 km/h motsvarar 6,8 ms ca 0,1 m flygsträcka & 22 ms blir då ca 0,3 m. Om jag räknat rätt då. ;)
Så det har ingen stor betydelse. :)

AM
2012-05-29, 01:13
Ja det kan mycket väl vara ett FHSS-system (Frekvenshoppande system). MEN då är ju frågan hur många kanaler systemet hoppar runt mellan. FrSky hoppar omkring på minst 50 av bandets 80 kanaler, vilket lär vara mycket bättre än vad andra tillverkare gör. En del system hoppar mellan två kanaler, andra åtta kanaler. Enda sättet att störa ut FrSky är att lägga en fast bärvåg på samtliga åttio kanaler. M.a.o. omöjligt. Vi var några medlemmar i Landskrona MFK som satt en kväll och fick prova på vad ett av de verktyg bovarna använder för att slå ut 2,4GHz-larm och mobiltelefoner åstadkommer. Medlemmen som är porslinskonstapel slog på apparaten han fick låna med från jobbet och inom ett par minuter var alla våra mobiltelefoner obrukbara. Endast FrSky-systemet som låg på bordet fungerade klanderfritt...

Med tanke på att servona uppdateras femtio gånger per sekund och systemet har en Latency på 22 tusendels sekund är det snarare en lek med siffror. Den tid det tar att flytta spaken från ena ändläget till det andra är ju i bästa fall kanske 1/4 sekund och då har sändaren hunnit sända pulståget till servona 12,5 ggr. (50 ggr/sekunden delat med 4). Fördröjningen i elektroniken är 22 tusendels sekund och torde vara försumbar i sammanhanget. En Bugatti god för 350 km/tim är ju inte ett skit snabbare än en folka 68'a på en 110-väg.
Mvh
Ove

Rille Stark
2012-05-29, 08:01
...Med tanke på att servona uppdateras femtio gånger per sekund... och systemet har en Latency på 22 tusendels sekund är det snarare en lek med siffror. ...

Jo, det är en lek med siffror. Men så är det ju med all teknik. :)
Latency / frame rate 22 ms ger 1000/22 = 45,45. Det innebär att modulen har sämre upplösning än de analoga servona och att den redan från start missar ett pulståg.
Modellen hinner förflytta sig ytterligare 20 ms innan något händer så nu har modellen färdats minst en halvmeter (50 km/h). Har man strulat till det så kan det vara skillnaden mellan krasch eller succé. ;)

zablar
2012-05-29, 08:06
Sen finns det ju en annan typ av "latency"... personen bakom spakarna... Vi människor är inte riktigt lika snabba som tekniken iaf ;)

freddan_6
2012-05-30, 13:57
Sen finns det ju en annan typ av "latency"... personen bakom spakarna... Vi människor är inte riktigt lika snabba som tekniken iaf ;)
Speciellt om man som jag får för sig att fotografera och flyga samtidigt

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=29606&d=1338378866
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=29607&d=1338378876
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=29608&d=1338378889
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=29609&d=1338378901
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=29610&d=1338378914

Rille Stark
2012-05-30, 17:51
Ajdå. :(
Hoppas det gick bra för dig att laga skadorna.

AM
2012-05-30, 18:20
Har man strulat till det så kan det vara skillnaden mellan krasch eller succé. ;)
No way, Jose! Inte ens det snabbaste servot på marknaden hade börjat röra sig. Men var och en är ju salig i sin tro.
Mvh
Ove

freddan_6
2012-05-30, 18:28
Ajdå. :(
Hoppas det gick bra för dig att laga skadorna.
Jag var uppe i luften inom 1 dygn, så det gick bra. Lyckligtvis finns balsa och film hemma.

Rille Stark
2012-05-30, 19:34
Härligt att höra! :)

Rille Stark
2012-05-30, 19:40
Men var och en är ju salig i sin tro...

Jag tror mer på att man bör dela med sig, av sin tro, alltså. Å låta den utvecklas tillsammans med andra. Det är ju därför vi är här på forumet. :)

numnutchris
2012-06-04, 14:20
Är denna något att rekomendera?
Har i dag en 6 kanals Graupner/JR som jag har lite problem med att få kanalerna att räcka till.

Har kollat lite på spektrums 7 kanalare med vad jag kan se så verkar Futabas mer lockande med lite lägre pris.

Om någon hållt den och kan ge lite feedback på hur den verkar vara så är jag tacksam för svar.

//M

Tillbaka till början då; nu har jag hållit i en och rotat bland menyerna. Displayen sitter som på 8FG men navigering och menyer påminner mej om Futaba10:an typ uppgraderad (men avsaknad av de två extra kanalerna DG1 och DG2). Bra och mångsidig mao men har man mer än 2 vingservon så tyckte jag 10:an var lite bökig att programmera, lite läsning när man skulle lägga in tex. två skev o två klaffar och få dem gå som man ville. Saknar alltså "mallarna" man kan välja med 8FG, där man väljer plantyp och sedan finns lämpliga mixar klara att aktivera. Omkopplare o ratt känns som Futabas brukar medan spakarna känns som deras enklare radios (4,6 o 7).
Men för vanliga plan med 4-6servon så bör det inte vara något större problem och med tanke på vad den kan så är det inget man växer ur förrän 8 kanaler känns lite eller om man bara måste ha telemetri. En sak som slog mej är att default är trotteln reverserad! Dvs flyger man el så behöver man inte längre tänka på att kasta om den och råkar förhoppningsvis inte heller ut för pipande fartreglage eller ofrivilliga uppvarvningar av elmodeller när man tex. byter modellminne.
Det var den korta :) Kanske kommer mer om jag får flyga med den också...