handdator

Visa fullständig version : Kontakter för wattmätare



kronblom
2012-05-21, 16:53
Hej,

Jag fick hem en wattmätare idag, närmare bestämt: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1798

Min första tanke är att kolla mätningar mellan ESC och motor. Wattmätaren kommer utan kontakter och jag undrar nu vilka kontakter som skulle fungera universellt bäst. Lite fundersam kring inkopplingen på motor sidan. Den borstlösa motorn och ESCn har ju 3 ledningar medan wattmätaren har två. Hur är tanken att man skall koppla där?

cyberpete
2012-05-21, 17:04
Wattmätaren ska kopplas mellan ESC ( fartreglage ) och batteri. Du kan inte koppla den mellan motor samt esc.

kronblom
2012-05-21, 18:12
Skumt. Tittar jag i manualen visar en av bilderna mätaren mellan esc och motor. Får kolla igen.

Skickat från Tapatalk 2

McRegor
2012-05-21, 18:36
Det må vara "skumt" men du mäter "likströmsförbrukningen" och den har du mellan ack och reglage. Mellan reglage och motor har du nåt som påminner om 3-fas växelström så där är det lite svårt att mäta och få någon precision.
I produktbeskrivningen står det dessutom "Kopplas in mellan batteri och fartreglage.".
Hälsningar
Roger

DennanHMFK
2012-05-21, 21:01
våran watt-meter har jag deans på, sen har jag gjort en knippe olika adaptrar för att kunna mäta på lite olika saker.
har tex traxxas-kontakter i rc-bilarna, dean i några flygplan, xt60 flyg/heli. :P

kronblom
2012-05-21, 21:45
Tänk vad fel man kan ha ibland. :) Men det är därför det finns bra forum att gå till. Självklart kopplar man wattmätaren mellan batteri och ESC.