handdator

Visa fullständig version : Skruvlink problem



kronblom
2012-05-23, 08:06
Hej.

Märkte igår att skruvlinkmuttern på ett av skevrodren var borta. Tyvärr fick man inte med reserver av mikromuttrarna. Jag har en tillfällig lösning just nu där jag helt enkelt har ersatt muttern med UHU-Por. Testade efter några timmar att skruvlinken inte hoppade ur roderhornet vid roderutslag, och det funkade ok. Tror ni att det kommer att hålla?

Om inte, så vet jag inte ifall jag skall köpa reservmuttrar eller byta ut helt mot clevis, vad är bättre?
Kollade på muttrar och det finns reserver att köpa, men storleken säger mig ingenting. Någon som kan tipsa på vad jag behöver? M2, M3 eller M4? Det skall passa en standard skruvlink som matchar hålen på ett vanligt roderhorn.

freddan_6
2012-05-23, 08:23
Hej.

Märkte igår att skruvlinkmuttern på ett av skevrodren var borta. Tyvärr fick man inte med reserver av mikromuttrarna. Jag har en tillfällig lösning just nu där jag helt enkelt har ersatt muttern med UHU-Por. Testade efter några timmar att skruvlinken inte hoppade ur roderhornet vid roderutslag, och det funkade ok. Tror ni att det kommer att hålla?

Om inte, så vet jag inte ifall jag skall köpa reservmuttrar eller byta ut helt mot clevis, vad är bättre?
Kollade på muttrar och det finns reserver att köpa, men storleken säger mig ingenting. Någon som kan tipsa på vad jag behöver? M2, M3 eller M4? Det skall passa en standard skruvlink som matchar hålen på ett vanligt roderhorn.

Ett vanligt roderhorn är mindre än M2 för inhomus, M2 för små utomhus för att stiga till M3 vid cirka 10cc explosionsmotor. och för 50cc bensinare föreställer jag mig M4.

För att komplicera ytterligare så finns det "imperial" amerikanska mått som är nästan samma men inte riktigt.

Uhu-por gör så att en skruv inte skruvar ut sig själv av skakningar, men den håller inte belastning. Jag förstår inte riktigt hur du har gjort, kan du skicka med en bild?. Epoxi kan hålla belastning om du rengör ytor innan limning.

bem
2012-05-23, 08:41
Hej,

Är det såna här du menar? Se bilden nedan.
Om ja så måste du ha muttern på. Lägg på lite CA-lim, gänglåsning typ Loctite eller liknande så muttrarna sen inte gängar av sig.
Köp nåt paket (finns med M1, M1,5, M2 och M3 gänga) t ex här i så fall så har du i reserv:

http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=68

/Bo

kronblom
2012-05-23, 09:38
Bem, det är precis sådana jag menar. Jag har tittat på just de och det lutar åt att man kanske får beställa några sådana. Tänkte först om man bara kunde hitta muttrarna.

Freddan, det jag har gjort är att lägga på en click UHU-por där muttern vanligtvis sitter i förhoppningen att limmet hindrar skruvlinken från att hoppa ur roderhornet.

Jag får mäta stötstången. Jag antar att "Skruvlink 1mm" syftar på tjockleken på stötstången som skall träs igenom.

bem
2012-05-23, 14:03
"Jag antar att "Skruvlink 1mm" syftar på tjockleken på stötstången som skall träs igenom."

Ja, det är det det som avses.

/Bo

freddan_6
2012-05-23, 14:39
Freddan, det jag har gjort är att lägga på en click UHU-por där muttern vanligtvis sitter i förhoppningen att limmet hindrar skruvlinken från att hoppa ur roderhornet.
I det fallet räcker uhu-por, och kanske är att föredra då du kan ta bort skruven med milt våld ifall du skulle behöva. Loctite sitter väldigt hårt, och kan tas bort med värme, men det är inte lätt att bara värma skruvlinken.
mvh //Fredrik

kronblom
2012-05-23, 14:54
Läste någonstans att Loctite "äter" plast, vilket inte passar just nu då roderhornen är gjorda av detta.

bem
2012-05-23, 16:03
Jo, vissa plaster tål inte Loctite t ex skruvar till servoarmar som skruvas ner i servots drivaxel av plast skall man passa sig för att använda Loctite.

Men en liten droppe på muttern-gängan i ditt fall skall inte skada, du skall ju inte ha loctite på roderhornet.

Men lägg på lite CA lim istället som låser muttern om du är osäker.

Sen skulle jag nog vara försiktig att används såna skruvlinkar du har utan muttern på, muttern och brickan stabiliserar ju och hindrar gängan åker ur roderhornet. Du får en lite sned belasting mot skruvlinken så har du bara lite Uhu por utan muttern finns risk att den rycks ur roderhornet med tiden.

Loctite medelstark gänglåsning 241 eller 242 brukar jag låsa muttrar med.

/Bo