handdator

Visa fullständig version : Problem med DJI Wookong Hexakopter



dove84
2012-05-23, 09:07
Jag har råkat ut för ett märkligt problem med min Hexa. När jag flugit ett litet tag så tar den fart rakt fram och blir så gott omöjlig att styra. Igår resulterade det i en rejäl smäll då väldigt mycket gick sönder...

Någon som har ide på vad det kan vara ?

Följande säker jag har koll på att det inte är.

:Batterierna är nya och har mer än 80% kvar när detta händer.I Programvaran för Wookongen är alla ström varning avstängt.

:ESC har jag ställt in med det där kortet som ställer in allt med.

Någon som har en idé vad det kan vara ?

//David

SteffeB
2012-05-23, 12:34
Har läst att det kan bero på att atti-gainen är ställd för högt. Råkade precis ut för samma sak med min Naza vilket resulterade i 4000kr i skador... Riktigt pissigt.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

SteffeB
2012-05-23, 12:34
Sök på FFF problem.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

dove84
2012-05-23, 14:18
Okej, Så den är kan vara felställd från fabrik ? Ska söka på det du nämde, :)

/D



Har läst att det kan bero på att atti-gainen är ställd för högt. Råkade precis ut för samma sak med min Naza vilket resulterade i 4000kr i skador... Riktigt pissigt.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

rfnoise
2012-05-23, 15:21
Har läst att det kan bero på att atti-gainen är ställd för högt. Råkade precis ut för samma sak med min Naza vilket resulterade i 4000kr i skador... Riktigt pissigt.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Var det problemet som gjorde att skiten hamnade i plurret? Är RIKTIGT sugen på att skaffa Naza o fota med nu när det finns en GPS till..

/Calle

Tokaz
2012-05-24, 20:15
Pröva att hovra maskinen en stund oxå och sen känn på dina esc:ar. Har haft jätte problem med min maskin som vart jätte märklig efter en stund. Kände på esc:arna och dom var stekheta. Körde maskinen då med Graupner 11x6 proppar. Bytte till APC 12X3.8 och esc:arna blir fortfarande lite varma men absolut inte så man bränner sig och maskinen flyger hur bra som helst nu i 8.30min. Kan säkert vara nått annat oxå,nån hjälp kanske. Hoppas du får ordning på den. Mvh Fredde

tvbcom
2012-05-24, 21:52
När jag bygger min Hexa blev jag fundersam över hur många bygger in esc.erna i centralplattan. Med tanke på vilka strömmar som ska passera de små FET som sitter på en kylplåt, inplastade i krympplast så fick det mig att tänka på kylningen av esc.
Så, på min Hexa har jag tagit bort krympslangen samt monterat esc så att kylplåten har kontakt med alu ramarna som jag har byggt med. Dessutom är esc placerade rätt långt ut så att propellerströmmen även hjälper till med kylningen.
Se bilderna. Om detta är smart vet jag inte, men jag har rätt kalla esc efter 8 min flygning.
(Esc är dessutom omflashade så att dom reagerar snabbare) Jag har också sprutat dom (på kretsarna) med lack som används för att hindra fukt att komma åt komponenterna, har ingen bild på detta ännu.

Ytterligare fundering:
Med tanke på att esc, som normalt är gjorda för att användas i vanliga modellplan där effektuttaget är högt i starten för att sedan bli betydligt lägre vid planflykt.
I en multikopter är effektuttaget relativt högt hela tiden och det genererar betydligt mer värme än i ett flygplan.
295502955129552

SteffeB
2012-06-04, 08:20
Anledningen till att fartreglagen brukar sitta långt in på hexacoptern är som jag har förstått det att kablarna till fartreglaget ger mycket störningar. En annan sak du bör tänka på är att tvinna alla kablar tight för att bli av med otäcka magnetfält som kan störa ut ditt styrsystem. Det kommer ske när du lastar på en massa vikter på din multicopter = högre ström. Det är säkert extra viktigt nu när du beställt GPS-systemet. Det finns nog en bra anledning till att Gps-modulen sitter på en pinne.

Fenomen som kan uppstå är att din hexacopter aldrig vill sluta rotera.

Angående fartreglage mot alu-rör så satte jag en krympslang runt både reglage och Alu-arm för ett renare utseende. Inlägg #20: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/30705-Byggtr%C3%A5d-Borl%C3%A4nge-KK-X-quad?p=263331&viewfull=1#post263331

tvbcom
2012-06-04, 08:42
Kablarna till fartreglagen innehåller likström, från fartreglagen fram till motorn innehåller 3fas växelström. Utan att mäta skulle jag nog tro att högfrekvent växelström (kanske till och med fyrkantvåg) innehåller mer elaka störningar än likströmmen från batteriet. Med tillräckligt grova ledningar tillsammans med det låga interna motståndet i batteriet borde göra att likströmmen i ledningarna till fartreglaget borde vara rätt ren från störningar.
Har jag rätt i mina funderingar? I så fall borde fartreglagen sitta så nära motorn som är möjligt.

Edit:
Mätte induktivt på ena kabeln från fartreglaget till motorn (växelström)
29703

Mätte induktivt på ena kabeln från batteriet till fartreglaget (likström)
29704

Tycker nog att det ser ut som kabeln mellan fartreglage och motor ser elakare ut?

SteffeB
2012-06-04, 09:24
Såhär fick jag förklarat för mig av "Honk" här på forumet.:


...Och det är egentligen inte de 3 sladdarna från fartreglaget som är värst (dom switchade till motorerna) utan det är likspänningen/strömmen som går från batteriet in till fartreglagen som är värst, där det pumpas mängder med DC och är ju inte konstant ström dessutom, den kan ju rampa upp och ner allteftersom det ska regleras, därför är det också skitsvårt att konstant kalibrera för det hos magnetometern.

Magnetometern känner ju av magnetism såklart, och det bildas helt enkelt elektromagnetism i dina feta röda och svarta sladdar. Därför är det bra om magnetometern bara helt enkelt är så absolut fysiskt långt ifrån de feta strömsladdarna som möjligt, oberoende hur du gör det. Det finns inte riktigt några bra sätt att minska elektromagnetismen genererad runt batteri-/förgreningskablarna förutom att sänka strömåtgången, men då kan du ju inte lyfta lika mycket :) Det är den enda anledningen dessutom till att DJI och deras Wookong har en separat modul uppsatt på pinne långt upp. Att de satte GPS:en där med var ju bara en bonus.

Så gör allt som du vill och avsluta med att sätta en magnetometer löst långt ifrån alla biffiga sladdar. Jag har i alla fall haft skitstora problem med bl.a. en oktokopter där magnetometern satt i mitten i samma horisontella plan som alla förgreningskablar och det var bara katastrof, snurrade bara runt runt runt.

Finns att läsa i: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/31177-Bygga-hexacopter-tillsammans%21/page4

Nepp. Jag är ingen expert alls på elektronik, men jag har iallafall varit med om problem med störningar och roterande multicopter. Därför tvinnar jag nu alla kablar (även servosladdar) samt placerar fartreglagen samt FC enligt texten ovan. :)

SteffeB
2012-06-04, 09:39
Kan det helt enkelt vara så att eftersom jorden (klotet...) har ett statiskt magnetfält får styrenheten problem att veta vilket statiskt magnetfält den ska styra efter när du ha långa otvinnade likströmskablar. Likström ger alltså ett statiskt magnetfält vilket innebär att det inte ändras över tid. Det växlande magnetfältet går däremot att sortera bort lättare eftersom det inte alls liknar jordens (klotet igen...).

tvbcom
2012-06-04, 09:40
Mina funderingar angående placering av fartreglaget berodde mer på dom problem med varma/överhettade fartreglage.
Verkar som att motorer som plöstligt stannar efter ett antal minuter och koptern flippar och går i backen.
Om det nu beror på fartreglagen så ser jag det som ett större problem än att magnetkompassen störs.
Verkar lättare att se till att kompassen hamnar så långt bort från störningar än att se till att fartreglagen inte ger upp på grund av kylproblem. Ska se om jag kan komma på nåt smart sätt att montera GPS/kompass enhet när jag får hem min beställda uppgradering med GPS från Foxtech.
Återkommer i ärendet om jag hittar på nåt, borde finnas nåt knep för att skärma av magnetism:concern:

Klippt från Wikipedia, kanske nåt att testa:
Mymetall (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mymetall)
har särskilt hög magnetisk permeabilitet (http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Magnetisk_permeabilitet&action=edit&redlink=1)
och används för att skärma av magnetfält (http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetf%C3%A4lt)

SteffeB
2012-06-04, 09:46
Jepp,du har rätt angående fartreglagen. Min observation är däremot att eftersom aluminiumarmen leder värme så otroligt bra spelar det ingen större roll vart på armen man placerar fartreglaget. Propparna kyler ju hela tiden av armen ändå. Blir såklart inte lika optimalt som ett fartreglage direkt under propparna, men ändå superbra!

Angående magnetstörningar så tycker jag det är lättare att bygga bort fel som kan uppstå direkt istället för att behöva bygga om. Man tvinnar väl förresten kablarna för att bli av med magnetism ?

tvbcom
2012-06-04, 09:56
Jovisst är det bättre att bygga rätt från början.
Vad jag reagerat på är dom kopterramar som säljs färdiga, där fartreglagen byggs in under centrumplattan, utan ytterligare kylning. Om det dessutom är kolfiberarmar så går det inte att göra annat än att flytta ut dom för kylning av proppellern.

Vad jag sett så verkar det bara vara du & jag som kyler via alu.armar:icon_pidu:

Ska se om jag kan komma på nåt sätt att mäta magnetismen från kablarna, kanske med en vanlig kompass duger. Om den inte fladdrar omkring på den tänkta placeringen av GPS/kompassenheten så borde det möjligen funka?

SteffeB
2012-06-04, 10:01
Precis det förfarandet med kompass rekommenderar de i manualen till Naza/Wookong. :)

Med fartreglagen i mitten av multicoptern skulle ju en formskuren aluplåt som sammanbinder alla fartregalge fungera bra. En rejäl (men ändå lätt!) kylfläns i mitten av plåten skulle passa perfekt!

TommyzT
2012-06-04, 10:40
dove84 vilken fw har du? Jag har läst att fw 5,06 gör att reglagen blir varmare än med tex 5,02. Du är inte ensam med detta problem.

Impulze
2012-06-04, 11:03
Hade lite bekymmer med störningar på min MK hexa. Löste detta med att linda koppartejp runt strömkablarna var för sig. Och sen lindade jag ihop kablarna med glasfibertejp. Båda tejpsorterna finns hos 3M (electrical tape). Gjorde detta även på kablarna från batteriet. Nu har ja inga magnet error längre och värdena är stabila.

Här kan ni se hur DC kablarna samt en del batterier påverkar kompassen.


https://vimeo.com/29384989


https://vimeo.com/29519728

//Matte

tvbcom
2012-06-04, 11:52
Intressant video, verkar som en del lipo bygger upp ett mycket starkt magnetfält och att parallella kablar inte är lika farligt, om man dessutom tvinnar dom så är det nog bäst att kolla sina lipo där det ju inte går att skydda sig lika lätt mot magnetfältet!
Hade ingen aning om att olika lipofabrikat gav så stor skillnad.

dove84
2012-06-05, 09:30
Jag kör på med 5,2. Nu har jag rivit allt och ska flytta ut reglagen på bommen. samt isolera batteriet bättre från IMU lådan. Får se om det blir någon skillnad. Återkommer senare idag.

/David




dove84 vilken fw har du? Jag har läst att fw 5,06 gör att reglagen blir varmare än med tex 5,02. Du är inte ensam med detta problem.

dove84
2012-06-05, 13:44
Nu funkar hexan fint igen!
Flyttade ut alla reglagen så långt från mitten som möjligt ut på bommarna. Nu flyger den helt underbart! inte en störning.

Tack för alla hjälp.! :)
/David

SteffeB
2012-06-05, 14:27
Lägg upp en bild så vi får se hur det ser ut! :)

dove84
2012-06-05, 20:23
Här kommer en riktigt dålig bild :) 29731

dove84
2012-06-06, 15:26
Vad har du för maskin Steffe ?

Jode
2012-06-07, 11:49
Gott att det löste sig. Har ni sett att David (Dadde/RcExplorer) har koppartejp runt sin IMU.
Är det bra?

Impulze
2012-06-07, 19:54
Jag har koppartejp och glasfibertejp runt mina DC kablar, blev en väldans skillnad. På en Mikrokopter då men alla lider ju av samma fenomen.

//Matte