handdator

Visa fullständig version : byta fartreglage parkzone Icon a5



lixxer
2012-05-25, 21:55
Hej! har en Icon a5 och i den sitter det en 30a fartreglage och jag har ett 40a liggandes och funderar på om det är ok å byta dem, spelar det någon roll om det är ett 30a eller 40a.

40a fartreglaget är från en starmax mx2 eller jag tror det är ett 40a enligt de uppgifter jag hittat på nätet.

Anledning till byte är att jag är värdelös på å löda kontakter, har en deanskontakt på 40a å annan på 30a därav anledning byta.


länk icon a5 http://fullkontroll.se/?ProdID=351920

rfnoise
2012-05-25, 22:15
Bara att byta!

/Calle

McRegor
2012-05-26, 10:11
Om du är värdelös på att löda så är väl frågan om du kan byta fartreglage utan att behärska den konsten...
Ett bra tips om du skall fortsätta med elflyg är nog att träna på lödning för det är en "livsnödvändighet" inom denna hobby.
Skall du löda på kontakter typ Deans eller andra där båda stiften sitter i ett plasthölje så sätt låt hela "kontaktparet" (hane + hona) sitta ihop under lödningen så att stiften är fixerade annars kan plasten mjukna och stiftet ändra läge lite grann vilket inte är bra. OBS - ha inte ackens kontakt ansluten för då kan du få kortis och det kan sluta riktigt illa. Du måste ha en "lös" kontaktdel motsvarande (i ditt fall) ackkontakten.
//Roger

freddan_6
2012-05-26, 10:13
Det finns många lärofilmer om lödning på youtube. Sök på soldering
http://www.youtube.com/results?search_query=soldering&page=&utm_source=opensearch

lixxer
2012-05-26, 13:54
har tänkt å lära mig en det är 2 problem just nu å det är kunskapen, farsan brukar löda kontakterna åt mig sen så har jag inga verktyg för å löda själv.

sen byta fartreglage vad är det som kan vara problem där? sitter en kontakt på reglaget jag tänk sätta dit å det är väl typ 3 kablar som skall in i de 3 kontakter som sitter där. eller är det nå annat å tänka på ?????

freddan_6
2012-05-26, 15:35
Du förklarar lite dåligt. Det finns normalt 6 kablar på ett fartreglage, En röd och en svart på ena sidan som ska till batteriet. Tre likadana på andra sidan som ska till motorn, och en treledare som ska till mottagaren. Om motor går baklänges så byter du två kontakter med varandra mellan motor och fartreglage.

McRegor
2012-05-26, 17:12
Ja, det gäller ju att det sitter samma typ av kontakter (mellan reglage och motor) på originalreglaget som på ditt nya reglage. Det var det jag bedömde som mindre sannolikt att det gör och då måste du ändå löda.
//Roger

lixxer
2012-05-26, 17:46
ok tänkte på tre som går till reglage å motor, skall kolla upp allt detta annars så äre te å vänta tills tilfälle ges å bara byta ut kontakt på antingen batteri eller reglage som sitter där. men tack för hjälp alla.