handdator

Visa fullständig version : Micro flygplan!!



addde
2012-05-27, 12:58
Tjenare jag har länge varit sugen på att köpa ett nytt flygplan men det som inte riktigt går ihop är att jag inte har så mycket tid över till flygning så jag hinner nästan aldrig ta mej ut till fältet längre :( så nu funderar jag på om jag kanske ska köpa ett sånt där litet micro flygplan som parkzone , nine Eagle, flyzone och minium mm... Men vilket är egentligen bäst ?? Jag har tänkt att flyga vid sommarstugan där det finns en liten äng... Så vad rekommenderar ni för plan av alla dom där små som finns ?! Tacksam för svar / addde

DavidFlygare
2012-05-27, 14:10
Hej, det beror lite på hur du vill flyga. I de olika klasser rekommenderar jag följande
Racer: umx gee bee r2 AS3X
3D: umx beast AS3X
Warbird: Parkzone Mustang
Lugn och trevlig: Minium Flybaby
Väldigt lugn: Vapor
Seglare: Hoobyking Mini Swift

McRegor
2012-05-27, 14:12
Hej,
"Bäst" är lite luddigt. Vilken typ av kärra är du på jakt efter ? 3D, "glidare", skala, warbird, seglare ?
De flesta fungerar säkert OK till det dom är avsedda för. Har du redan en Spektrum-sändare så finns Parkzone med inbyggd Spektrum-mottagare. Andra kärror i denna klass, t ex Minium, har sin egen sändare som väl fungerar hjälpligt men har du redan en riktig sändare så är denna oftast betydligt bättre.
//Roger

addde
2012-05-27, 17:46
Tyvärr så har jag ingen spektrum sändare, jag sålde min första sändare eftersom jag ville ja 2,4 ghz... Sen blev det inte av att jag köpte något plan men jag har en arttech radio 4 kanaler med mottagare som finns på aircpro... Jag skulle ioförsig kunna ha ett stort flygplan att flyga med över sjön men jag känner att jag inte är tillräckligt säker på att flyga för det :/ Men hur är den här: http://fullkontroll.se/?PageID=48 då ? Den värkar hyffsat snäll att flyga och är inte allt för dyr heller för jag kan inte lägga mer än ca 2000 på plan och allting eftersom jag ska köpa moppe i sommar också :/ flygplanet i länken är lätt att få tag på dessutom eftersom jag bor relativt nära fullkontroll... Eller den här : http://fullkontroll.se/?PageID=48 det är också ett måste att det ska vara skevroder på kärran...

addde
2012-05-27, 17:48
Det blev tydligen fel på länkarna men den första är t28 trojan micro från parkzone och den andra är en fokker dr.1 från flyzone....

Skrotiz
2012-05-27, 18:38
Hur mycket har du flugit tidigare?
Hur pass duktig är du på att hantera planet i luften?

De bör ju spela lite roll vid val av modell tänkte jag.

addde
2012-05-27, 19:01
Innan har jag haft en del flygplan, mitt första flygplan var en cessna från Kyosho sen flög jag lite lekflygplan, sen köpte jag en Kyosho calmato 40 trainer med metanol motor och den kunde jag flyga själv utan problem och även rolla, loopa, stall turn, föyga inverterat mm. sen flög jag inomhus flygplan en vinter men nu har jag inte flugit "riktiga" modell flygplan på ca 1 år.... Men jag har flugit lite simulator och lite "x-twin" haha ;)

McRegor
2012-05-27, 22:58
Trojan Micro kan du köpa billigt här - http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=92385
Jag har sen några dagar den större Trojan från Parkzone (1,1 m spv) och den är synnerligen okritisk att flyga. Hur den lilla är har jag dock ingen aning om.
Lindinger har även rea på nåt ytterligare micro-plan just nu.
//Roger

addde
2012-05-27, 23:11
Det som är problem är att jag vet inte riktigt hur man beställer från utlandet då blir det väl högre skatt och tull avgift och sånt va?? Dessutom vet man väl inte om det är mode 1 eller 2 ?? Men jag ska försöka se om jag kan beställa där ifrån...

addde
2012-05-27, 23:28
Jag vill dock helst beställa från Sverige....

McRegor
2012-05-27, 23:46
Inga problem att beställa från t ex Lindinger. Dom ligger i Österrike vilket ligger inom EU så inga tillkommande avgifter. Frakten är ofta låg eller helt fri (tror gränsen ligger på 90 Euro för fraktfritt hos Lindinger) och leveransen är förhållandevis snabb enligt egna erfarenheter.
//Roger
PS: Såg just att den lilla T-28:an från Lindinger hade Mode 1. Vet inte om sändaren är omställbar till Mode 2.

addde
2012-05-28, 00:03
Jaha det var ju bra då men dem flesta verkar vara mode 1 och på hobbyking verkar dem flesta inom Europa vara pnf ...

addde
2012-05-28, 00:29
Jag skiter nog i att köpa ett litet flygplan och köper en park flyger istället vad tycks om den här : http://www.nitrotek.se/super-cub-piper-pa-18-4-kanals-borstlost-radiostyrt-plan-2-4-ghz.html den är billig och den verkar flyga Lungt och stabilt när man tittar på youtube !! Säg gärna vad ni tror om den beställer den kanske imorgon !!! :D

DavidFlygare
2012-05-28, 21:09
Jag hade satsat på Multiplex FunCub eftersom du verkar kunna flyga :-)

addde
2012-05-28, 21:57
Multiplex Funcub verkar riktigt trevlig men där är det inte lika smidigt och billigt längre, för det första måste jag köpa alla grejer för sig och så blir det alldeles för dyrt :( skulle helst vilja att priset låg på cirka 1000-1500 kr :) men vad var det för fel på super cub från dynam då ? ;)

DavidFlygare
2012-05-28, 22:05
Inte testat supercuben enda synpunkten är att den inte har flaps vilket är synd när det endå är en super cub, tänkte bara funcuben hade varit roligare men du har rätt det blir kanske dyrare, går att få det billigare med hjälp av hobbyking men då kan du inte flyga på ett tag

addde
2012-05-28, 22:08
Aa okej, men det blir troligtvis en super cub eller en liten parkzone t28 trojan micro... Eller är parkzone p51 micro bättre ?

McRegor
2012-05-28, 22:14
Bestäm dig först för vilken storlek på kärran du vill ha och ungefär vilken typ av kärra. Att jämföra t ex en Micro Mustang mot en Funcub känns inte riktigt rättvist mot nån av dessa kärror.
//Roger
PS: OM du skaffar dig en Spektrum-sändare så kanske en sån här liten goding skulle passa - http://www.fullkontroll.se/?ProdID=352019
Den har ju dessutom ett stabiliseringssystem som gör att den tål i alla fall lite blåst trots sin ringa storlek.

addde
2012-05-28, 22:41
Kärran du länkade till nu verkar helt perfekt !!! Lagom stor osv... Men nu är det bara radion som är problemet.... Jag tycker Att spektrum dx6i är för dyr och dx5 verkar väl Inge vidare för dom pengarna inga modell minnen eller någonting :( eller vad tycker ni ?

simonarvestrand
2012-05-28, 22:45
Dx6i är en mycket bra instegsradio, billigare saker finns säkert att få tag i i kina m.m
Det dyker upp lite begagnade dx6or ibland , bara att passa på.

addde
2012-05-29, 19:29
har tittat runt lite efter en dx6i begangnad men inte hittat någon :( ska nog köpa ett micro flygplan istället för det känns som att jag kommer kunna flyga mer då :) Blir troligtvis en parkzone micro t28 trojan, men är lite osäker på om parkzones micro p51d är bättre, så säg gärna vilken av dom två som är roligast och mest lättflugen också eftersom man kanske är lite ringrostig efter att man haft ett litet uppehåll...

addde
2012-05-29, 21:42
Nu är en parkzone ultra micro t-28 trojan beställd. Lägtar redan till premiär turen!! Kan det vara så att jag beställde sista modellen eftersom priset sänktes och efter att min order var betald och allting så vart den markerad som att den modellen inte fanns i lager ? :) Hoppas på hjälp ifall det behövs, men nu är det bara vänta :)

addde
2012-06-02, 00:01
Idag har jag flugit 2 flygningar med mitt plan och det är en riktigt kul kärra !! Men jag har en fundering, efter att jag har kört ca: 6-8 minuter så lägger motorn av men rodren funkar fortfarande ... Vad kan det bero på ? Blir set så när batteriet tar slut eller ??? Skulle bli JÄTTE tacksam för ett svar för jag är ju orolig för min lilla t-28 :(

Skrotiz
2012-06-02, 00:14
Det är nog din cutoff som slår till. Då klipper den motorn men behåller övrig radiostyrning för att rädda plan och batteri från skador.

DavidFlygare
2012-06-02, 00:15
samma hände med min ParkZone Mustang, det är fartreglaget som stänger av för att batteriet börjar bli tomt! dom brukar vara inställda så den stänger av när det bara finns kräm kvar för rodrena, med min mustang brukade den bara ramla ner för den var så dålig på att segla. kan rekomendera hobbykings batterier riktigt billiga
300 mah( vet inte om detta passar kan bli tungt också) - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17808__Turnigy_nano_tech_300mah_1S_35c_Lipo_Pack _Suit_Blade_mCPx_.html
160 mah - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10980__Turnigy_160mAh_1S_30C_Eflite_Minium_compa tible_.html
130 mah -
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11857__Turnigy_nano_tech_130mah_1S_25_40C_Lipo_P ack_Kyosho_Eflite_Parkzone_Etc_.html

jocke1963
2012-06-02, 00:18
... Vad kan det bero på ? Blir set så när batteriet tar slut eller ???

Jepp, när du drar ur för mkt kräm ur acken är reglaget så smart att det känner av att acken är slut, men att du iaf kan flyga ner kärran..

jocke1963
2012-06-02, 00:19
Oj va många vi va som svarade nästan samtidigt.. ;)

addde
2012-06-02, 00:28
Jaha då ska det ju vara så tack för svaren !! Toppen kärra !!! Hoppas att vädret är bra imorgon så man kan flyga lite !!! Rekommenderar den här kärran starkt !!

addde
2012-06-02, 00:30
Går det att binda den här radion som jag fick med i RTF paketet till deras andra bnf modeller men fortfarande kunna ha t-28 bunden till samma radio också eller måste jag ha en bättre radio då ? ;)

addde
2012-06-02, 08:57
Tja ! Tänkte beatälla några 160 mah batterier från hobbyking som du länkade till ;) men är det fortfarande samma laddning då och att lampan ska blinka var 20 sekund ? ;)

peter_e
2012-06-02, 09:12
Går det att binda den här radion som jag fick med i RTF paketet till deras andra bnf modeller men fortfarande kunna ha t-28 bunden till samma radio också eller måste jag ha en bättre radio då ? ;)

Du lär binda om varje modell du tänkt använda. Men det är en enkel operation. Står i manualen. Och självklart går det att binda till alla parkzones BnF-plan.

addde
2012-06-02, 09:35
Jaha okej tack för svaret men batterierna då ? Tänkte beställa ikväll ;) men laddar man dom i samma laddare och att lampan ska blinka var 20 sekund ? ;)

DavidFlygare
2012-06-02, 10:12
Det borde funka med samma laddare men det kommer ta lite längre tid, vet inget om lampor som blinkar men laddade 160mah accarna med min parkzone laddare

addde
2012-06-02, 11:52
Jaha okej då borde det funka ;) för på min laddare så är det en lampa som lyser och sen när den är full laddad så blinkar den var 20:e sekund ;)

McRegor
2012-06-02, 11:58
Lampan blinkar/lyser väl till dess acken är full-laddad.
Är det vara samma kontakt på HK-acken som på originalet så kommer de att fungera. Förhoppningsvis är dagens version av den acken bättre än den som såldes för ett par år sen för den (eller de jag fick i alla fall) var inte mycket att ha.
Mina såg ut som den 160 mAh-ack du länkade till men jag tror ändå inte att det är samma typ.
Den större acken (300 mAh) har med stor sannolikhet en lite större variant av den kontakt du har i kärran och i så fall passar den inte.
//Roger

addde
2012-06-02, 12:21
Okej tack för svar! ja lampan lyser i början sen börjar den blinka först snabbt sen långsammare och långsammare sen som jag har förstått så ska den blinka en gång var 20:e sekund när den är klar, men blir lite osäker nu ... :(

addde
2012-06-02, 18:15
Nu har jag en ny fråga när planet står stilla så piper det typ om det :/ ska det göra det eller är det nåt som är fel ? Och när batteriet börjar ta slut så går motorn ojämnt, är det vanligt eller måste jag åka till fullkontroll och kolla upp dom här sakerna ? ;) tack i förhand/ addde

peter_e
2012-06-02, 19:24
Att det tjuter lite och lever om är helt normalt. Gör så på både min Mustang och Cub från Parkzone. Är väl servona som gör att fartreglaget låter så. Och visst går motorn ojämnare när det börjar bli slut på ström, iaf på min mustang blir det så. Så flyg på bara :)

addde
2012-06-02, 23:19
Okej bra tack för svaret då är det bara att flyga på då :) idag har jag Max varit i luften 2-3 minuter på grund av det dåliga vädret :( funderar på att ställa ner roder utslagen lite så att den flyger lite mer Lungt och skala likt ;) just nu är den helt vild !! Kan ju bero på att jag flyger som om jag flyger 3D också men den är väldigt känslig på roderutslag nu ... ;)

freddan_6
2012-06-03, 09:05
Ställ in dual rates, så du har ganska små utslag för start och landing i alla fall.
På mina vildaste kärror har jag exponentiell också, så att den är mindre känslig runt mitten av spaken. -exp på futaba +exp på spektrum. Ett exempel är från Techone Temo 3D är 140% travel, -40%expo på high rates och 70%, -10% expo på low rates.

McRegor
2012-06-03, 10:11
Nu tror jag att Adde bara har den allra enklaste varianten av Spektrum-radio (som ser ut som en spelkontroll) och den har väldigt begränsade inställningsmöjligheter. Jag vet heller inte hur van flygare Adde är men för mig låter det "oroliga" uppträdandet av kärran snarare som att piloten kanske inte är så van att flyga....
//Roger

addde
2012-06-03, 11:15
Ja jag har den enklaste varianten av spektrum radio... Om du läser lite längre ner i tråden så har jag skrivit hur mycket jag har flugit tidigare... Och den går självklart att flyga Lungt med också men när det är så känsliga roder utslag så är det roligt att flyga lite galet också även om det var ganska länge sen jag flög innan jag köpte den Här kärran ;)

McRegor
2012-06-03, 12:19
Ja, det blir så långa trådar ibland så man har svårt att hålla koll på vilka som är nybörjare eller ej (man kan ju inte läsa hela tråden inför varje svar). Tyckte bara att din upplevelse av kärran tydde på att du inte var så erfaren flygare. Min erfarenhet av sådana här micro-kärror är att dom brukar vara rätt lugna av sig med det kan tydligen skilja en del då på olika modeller. Sen kan ju ett av problemen vara att du flyger utomhus och det behövs inte mycket vind för att de skall bli rejält påverkade och det kan ju också vara en av problemen.
//Roger

addde
2012-06-03, 12:33
Ja jag Märkte det idag det var nog vind som påverkade kärran för idag flög den Lungt och fint :D

addde
2012-06-04, 23:11
tjenare igen är redan sugen på att köpa något mer plan men först måste jag nog satsa på en ny dx6i radio... vet någon vart man kan köpa en sån i sverige så billigt som möjligt ? fullkontroll har för 1495 kr utan mottagare finns det nåt annat ställe där den är billigare ? tacksam för svar mvh addde

simonarvestrand
2012-06-04, 23:21
1355 hos rubinrc.se

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

addde
2012-06-04, 23:48
Tack är det någon som vet nåt billigare ställe och som man kan se att dem har i lager ? ;)

jocke1963
2012-06-05, 00:26
Billigare än så får du nog inte i butik, då blir det beggat. Köpte min numera sålda DX6i beg för 800:- för 3-4 år sen, sålde den nyligen för samma summa. Har uppgraderat till en DX8.

freddan_6
2012-06-05, 05:05
Skicka ett mail och kolla upp vad frakten blir, har varierat mellan 6 och 16£. http://www.inwoodmodels.com/ i England för 116 (132£ inkl billig frakt) = 1458 SEK. För fyra veckor sedan var det mindre än 1300 SEK.
http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?cPath=13_109_192&products_id=3464

McRegor
2012-06-05, 06:23
Det brukar ju regelbundet finnas begagnade sådana till salu både på Köp & Sälj på detta forum liksom på Svenskt Modellflyg.
Håll ögonen öppna alternativt lägg ut en Köpes-annons om du vill komma billigare undan än vad en ny kostar.
//Roger

addde
2012-06-05, 10:58
Tja !! Har hittat en kille som kan tänka sig sälja en dx7 för 1400 till mig... Ska jag slå till eller? Det är väl ett bra pris !!!!
Men den är inte i samma stad så då måste den skickas från en privat person och grejer blir inte det lite krångligt och sånt ? Med vänlig hälsning, addde

addde
2012-06-05, 15:38
Blir nog troligtvis så att jag köper dx7 men går det att radera en modell från modellminnet eftersom han har haft den till en helikopter ? Med vänlig hälsning, Addde

DavidFlygare
2012-06-05, 15:54
Priset är inte jätte bra, men fortfarande inte dåligt. Hade jag varit du hade jag iaf försökt pruta lite grann bara för att se hur bestämt priset egentligen är, dx7an har gått ur produktion det är alltid en början.

McRegor
2012-06-05, 20:37
Det förekommer dessutom minst ett par versioner av den radion varav nån är för främst USA-marknaden och inte tillåten i EU (om man skall vara noga). M a o finns det också en EU-version och det är främst den du bör kolla efter. Skillnaden är såvitt jag förstått att USA-versionen har otillåtet hög sändareffekt i EU - men det kan Spektrum-experterna säkert berätta mera om.
Annars är ju DX7 en "bättre" sändare än DX6i - både programvarumässigt och som jag förstått det även mekaniskt.
Hälsningar
Roger

addde
2012-06-05, 21:17
Han som säljer dx7 vill inte sänka priset mer än 1400 kr är det fortfarande bättre att satsa på den än att köpa en dx6i ?

McRegor
2012-06-05, 22:14
Han som säljer dx7 vill inte sänka priset mer än 1400 kr är det fortfarande bättre att satsa på den än att köpa en dx6i ?
Det beror ju helt på skicket och om du t ex får med någon mottagare.
Kan du slanta upp lite mera så finns ju t ex den nya 7:an till hyfsade priser - i alla fall i England.
//Roger

jocke1963
2012-06-06, 10:43
...går det att radera en modell från modellminnet eftersom han har haft den till en helikopter ?

Självklart!

addde
2012-06-06, 11:50
Jaha då blir det nog inte dx7 för man får inte med mottagare och sånt :( blir nog en dx6i om jag hittar någon billigt den på rubinrc finns tyvärr inte i lager :(

addde
2012-06-06, 12:48
Men vad för sidor från England kan man
beställa ifrån då ?Med vänlig hälsning, addde

jocke1963
2012-06-06, 13:40
Men vad för sidor från England kan man
beställa ifrån då ?Med vänlig hälsning, addde

Du har ju redan fått länk ovan av freddan_6 till Inwoodmodels...


Jaha då blir det nog inte dx7 för man får inte med mottagare och sånt..

Mottagare (iofs pirat, men de funkar finfint, både till min f-d-DX6i och min nya DX8) köper du billigt här:
http://www.targethobby.com/transmitter-receiver-c-72.html

Sist köpte jag en bunt, 10st, av dessa:
http://www.targethobby.com/spectrum-dsm2-ar6100e-24g-mini-receiver-v16-on-sale-p-4161774.html
med frakt blev det strax under 400:-, dvs 40:- styck..
Funkar kanonbra som Parkflyer-mottagare.

addde
2012-06-11, 00:05
Tack för alla svar, flygningen går bra och jag ska nu köpa nästa flygplan.... Men jag funderar på om det verkligen är värt att satsa uppemot 1000 kr på en dx6i radio det känns ju som att det blir billigare om man köper rtf paket ifall man hittar några sådana bra... Jag är inne på två olika sorts flygplan nu antingen en fullt akrobatisk kärra typ den här : http://www.megamods.se/RC-Flygplan/Accipiter-Badius-4-kanals-Elektriskt-RTF-El-Flygplan/ eller den här : http://www.nitrotek.se/sbach-342-4ch-rtf-remote-controlled-plane-2-4ghz.html jag vet att det är helt olika prisklasser och sånt men jag vet inte riktigt vad för nån som är värd att satsa på eftersom den förmodligen kommer gå i backen nån gång dom första flygningarna.... Sen är jag även sugen på en edf kärra typ den här: http://www.nitrotek.se/he-162-salamander-64mm-rc-edf-jaktplan-2-4ghz.html vilket tror ni passar mig bäst nu ? Är edf kärra för svår så här tidigt ?? Jag kommer flyga på en fotbollsplan ibland och ibland på flygfält men jag är dock rädd att jag Inte kommer få flyga så mycket med en större modell som dem jag länkar till men jag har ju redan en liten ;) men man kanske ska satsa på den billiga kärran i första länken för 995 kr eftersom de är det första akrobatiska planet men samtidigt så är ju dynams sbach lite mer väl utprövad.... Vad reckomenderar ni ?? Akrobat eller edf, och vilken modell inom dem olika sorterna ? Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Addde

McRegor
2012-06-11, 06:25
Hej
Utan att ha kollat alltför noga på kärrorna vill jag ändå säga att glöm den billiga - den har en "borstad" drivlina med NiMh-ackar vilket inte är vad man idag skall satsa på.
Likaså tycker jag att du skall undvika EDF-kärror för de kräver lite mera av piloten och eftersom dom ofta är lite snabbare kräver dom också större utrymme i luften - och ett bra/kortklippt fält för att starta.
Du får kanske fundera lite över din egen "flygskicklighet" och välja kärra därefter. Jag vet inte hur långt du kommit men det är mycket roligare att flyga än att laga så välj hellre en "enklare" än en alltför avancerad modell.
Om du tror att du vill fortsätta med denna hobby så vill jag också slå ett slag för att köpa en "riktig" radio - t ex en DX6i som är en bra "nybörjarradio".
//Roger

addde
2012-06-11, 13:58
Okej ja det var den bostade som gjorde att jag blev osäker på den men okej inte den... Edf tar nog lite för stor plats att flyga just nu när jag inte flyger på flygfält så ofta, men det skulle vara kul att ha en jet i framtiden.... Men då får det bli nåt midjevingat flygplan som är lite är 3D hållet typ som sbach men hur är den då ? Om
man söker på den på youtube så ser den ju mycket bra ut speciellt på nitroplanes video !!! Men kom gärna med förslag på en kärra och radio helst under 2000 kr, funderar på att beställa en dx6i från England kostar ungefär 900 kr och sen köpa ett flygplan här i Sverige men det blir kanske lite dyrt jag vet inte riktigt :/ smidigast vore ju såklart att köpa allt här i Sverige men då blir det för dyrt om man ska köpa en dx6i också.... Men hur är sbach då ?? Kom gärna med förslag !! :) tacksam för svar, Med vänlig hälsning, addde

McRegor
2012-06-11, 15:41
Köp en Multiplex Parkmaster - då får du garanterat en kul busflygkärra som kan flygas lite överallt.
//Roger

addde
2012-06-11, 16:47
en multiplex parkmaster blir ju tyvärr mycket dyrare än 2000 kr i slutändan med allting :(

freddan_6
2012-06-11, 21:45
Har du kollat upp att köpa servo och drivlina och radio på http://www.hobbyking.com ?

addde
2012-06-11, 23:24
Jo jag har tittar där men det är ju mycket smidigare att bara beställa här i Sverige... Men vad är det för fel på sbach då ? Eller den här : http://www.nitrotek.se/storskalig-mx2-blo-rc-flygplan-rtf-version.html är inte dessa modeller bra då ?! Går även att beställa en dx6i från England och sen beställa en sån här i Sverige : http://www.nitrotek.se/starmax-mx2-gron-rc-flygplan-pnp-version.html det borde väl funka bra ?! Men jag är mest sugen på dem första paketen för det blir lite billigare... Tacksam för svar Med vänlig hälsning, addde

DavidFlygare
2012-06-11, 23:29
Sbachen och MX-2 är typiska modeller du behöver en riktig sändare till, så rekomenderar dx6i

addde
2012-06-11, 23:43
Jag förstod tyvärr inte riktigt där :/ vad menar du med det? Det måste ju funka med den radion som ingår eftersom dem är RTF paket eller ? Hur lång räckvidd har en dx6i ? Kommer jag kunna använda dx6i till edf modeller i framtiden också??? Tacksam för svar Med vänlig hälsning, addde

pgrts
2012-06-12, 06:09
Jag förstod tyvärr inte riktigt där :/ vad menar du med det? Det måste ju funka med den radion som ingår eftersom dem är RTF paket eller ? Hur lång räckvidd har en dx6i ? Kommer jag kunna använda dx6i till edf modeller i framtiden också??? Tacksam för svar Med vänlig hälsning, addde
Jag tycker att det är lite konstigt att informationen om vad det är för radio som ingår i RTF är så dold.
Jag försökte att klicka på detaljer och annat men inte fanna jag några specar i rappet.

Man kan ha tur att få en bra radio som går att använda även till andra plan men i många RTF så är det den allra billigaste enklaste radion som följer med. Som du själv säger så är en 6-kanalig programmerbar sändare med flera modellminnen lite dyrare men det brukar betala sig när man vill ha flera plan senare eller om man ska sälja grejorna för att man hittat något annat som drar med i intresset.

addde
2012-06-12, 19:41
jaha ja okej det tycker jag också är lite skumt men går en dx6i att använda till framtida edf modeller också?? men om jag köper sbach så funkar väll radion i alla fall till bara det flygplanet även om det kanske inte går att använda till fler flygplan... men Nån som vet min första fråga om hur lång räckvidd en dx6i har och om den funkar till edf jet modeller i framtiden ?? tacksam för svar med vänlig hälsning, Addde

McRegor
2012-06-12, 20:26
Hej,
Ca: 12 minuter in i denna film visar man en radio - skulle tro att det är den som medföljer även här - http://youtu.be/aPuVCuZ0QsQ
Den syns även i bygganvisningen - http://www.dynam-rc.cn/uploadfiles/dlm/DY8945-manual-01%282%29.pdf
//Roger

addde
2012-06-12, 21:44
Ja det är nog den som medföjler och den går ju inte direkt att va till andra flygplan men den funkar ju att ha till bara det här flygplanet ;) fast edf kärran är ju billigare än sbach tillochmed, hur mycket plats kräver en edf då ? Funkar en fotbollsplan ? Om det inte blir en edf blir det nog troligtvis sbach... Tacksam för svar, Med vänlig hälsning, addde

McRegor
2012-06-12, 22:11
Har du inte bra yttre förhållanden så bör du vara rätt erfaren innan du tar dig an en EDF-kärra. Av dessa 2 så rekommenderar jag Sbach. Du kan säkert ha radion även i kärran efter Sbach men du har t ex inga modellminnen så rent praktiskt är det en 1-kärres-radio.
//Roger

Ken1
2012-06-12, 22:38
Håller med Roger där, av dessa två är Sbachen klart bättre. En EDF är dock inte svårflugen i sig (om man KAN flyga), men man bör tänka på att den 1) inte har någon propeller som ger luftflöde över rodren i låga farter, 2) håller uppe farten och dynamiken när man flyger, en EDF som så att säga får slut på fart.. hamnar lätt i problem. Tar en liten stund innan man får upp flygfarten igen. Mao Man får passa den hela tiden. Sen finns det ju lite snällare EDF kärror som Twister från Multiplex, men mitt råd liksom de andras i tråden: Flyg vanligt plan först, låg eller högvingat, sen ger du dig på lite snabbare och ev större kärror.. Nöt in tills du kan flyga obehindrat :)
En fotbollsplan duger inte nåt vidare till en edf dock.. möjligtvis en micro edf.. med 25-35mm fläkt. Men till de vanligaste så är ett större fält att rekommendera.

Lycka till!

addde
2012-06-12, 22:46
Okej ja men då köper jag nog sbach först och sen en edf efter det... Men funkar dx6i till edf eller ?! Med vänlig hälsning, addde

addde
2012-06-12, 22:49
Jag har flugit högvingad calmato innan och nu har jag även flugit rätt mycket med ett låg vingat plan så jag vill köpa ett mer akrobatiskt plan nu och kommer troligtvis köpa sbach ;) Med vänlig hälsning, addde

jocke1963
2012-06-12, 22:50
.....men går en dx6i att använda till framtida edf modeller också??... men Nån som vet min första fråga om hur lång räckvidd en dx6i har och om den funkar till edf jet modeller i framtiden ??

Har du öht försökt söka själv på dessa frågor??
Svaren är:
1. Ja
2. Med fullrangemottagare, längre än du kan se planet.
3. Samma fråga som 1, så Ja....

addde
2012-06-12, 22:59
Okej tack ja jag har försökt men det står bara full range överallt och jag visste inte hur långt som menades med det men tack för svaret, vad bra att det funkar då !!! :) Med vänlig hälsning, addde

McRegor
2012-06-12, 23:03
Hej Adde,
Köp en Sbach men ta det försiktigt initialt. Du säger att du har flygerfarenheter från flera flygplanstyper och det kanske du har men jag tror att vi som är lite mera erfarna än dig nog lägger lite annan mening i just ordet "erfaren".
Men om du börjar med mindre roderutslag på din Sbach och skyndar långsamt så kan du säker bygga upp dina flygkunskaper rätt ordentligt - men ha inte för bråttom. Man blir ingen 3D-flygare efter nån timmes flygning så avstå alltför våghalsiga manövrer den första tiden och träna istället start och landning så att du blir riktigt säker på dessa grundläggande manövrer. När du kan starta och landa med precision "i sömnen" så kan du så smått börja testa lite mera "avancerad" flygning men tänk på att det är roligare att flyga än att laga så överskatta inte din kunskapsnivå alltför mycket de första veckorna med din Sbach.
Hälsningar
Roger

addde
2012-06-12, 23:07
Okej tack för tipset jag ska tänka på det du sa !!! :D Med vänlig hälsning, addde

addde
2012-06-12, 23:24
föresten det står att man behöver köpa till en ac/dc adapter vad behövs den till ?? den behövs väl bara om man inte har samma vägg uttag som i sverige eller ? kolla hur den ser ut : http://www.nitrotek.se/ac-dc-adaptor-12v-1-5amp-3-pin-uk-plug-2-1x5-5x10mm.html längst ner står det att man behöver en lipo laddare och en sådär adapter...

McRegor
2012-06-13, 06:33
Du behöver en LiPo-laddare och skall du köra den hemma så måste den gå att köra på 230 V på något sätt. De flesta LiPo-laddare körs på 12 V likström (DC) medan du har 230 V växelström (AC) i eluttaget hemma. Det finns LiPo-laddare som klarar både 12 V och 230 V men köper du en 12 V-laddare så måste du ha ett passande nätaggregat för att kunna köra den "hemma i köket".
Den du länkade till är nog inte direkt det bästa valet om man säger så.....
Men läs gärna på lite i ämnet - det finns mycket skrivet och inte minst kan du ju kolla på välrenommerade affärer som t ex http://www.mft.nu/ eller http://www.autopartner.se/ Detta är företag som kan detta med RC-flyg och inte minst eldrivet RC-flyg. Många produkter du länkar till levereras av företag som inte jag personligen ser som några företag som kan denna bransch - men där kan jag givetvis ha fel.
//Roger

freddan_6
2012-06-14, 16:27
Tag max antal watt på laddaren gånger 1.25 så får du effekten spänningsadaptern behöver klara. Jag antar 80% verkningsgrad på laddaren.

12V 1,5A = passar till en 14,4W laddare, och det är verkligen alldeles för lite för samtliga jag har sett.
Till en simpel 50W laddare som ska ha 12V in räcker alltså 5,5A.
Till min 1000W laddare som ska ha 24V in räcker 55A.
Till min 350W laddare som ska ha 18V in räcker 25A.

Nätaggregat med så många watt är rätt dyra. Jag har köpt på hk men det blev dyr frakt, jag har även köpt på kjell.com men den var både dyrt, tungt och svagt.
Detta är bra: http://www.autopartner.se/nataggregat-p350-23a-155v-350w-p-12486-c-272.aspx


mvh //Fredrik

McRegor
2012-06-14, 18:36
Hej,
Rent praktiskt - för en 50 W laddare - så räcker ett 12 V/5A spänningsaggregat rätt bra. Det finns sådana som fungerar bra på bl a Biltema och Jula för under 200 kr - ibland nu på försommaren ännu billigare (dom används bl a till eldrivna kylväskor).
Jula - http://www.jula.se/transformator-604149
Biltema - http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Natadapter/Natadapter-38116/
Jag har inte använt just dessa men motsvarande.
//Roger

addde
2012-08-27, 22:42
Tjena igen !! Blev inget stort plan som ni nog märkte och jag flyger fortfarande runt med min lilla t-28 trojan !! Men den börjar bli lite sliten och så... Finns det något RTF plan för ca 700-1500 kr som ni kan rekomendera ? Den ska ha skevroder och kunna utföra rätt mycket acrobatik ! Är såklart fortfarande sugen på en edf modell men dem verkar kräva ganska mycket utrymme och väldigt mycket av piloten... Så ge gärna tips på en bra modell i den prisklassen!!! Mycket tacksam för svar!! Det som gör att jag inte köper en dx6i och ett plan är att jag nyss köpt moppe och nu ska jag även betala körkort till den så det blir inte så mycket pengar över till modellflyg... Jag skulle ju kunna köpa bara radion men hur kul är det att ha en radio som man inte använder eftersom man inte har nåt plan? Så mycket tacksam för svar på vad för RTF plan som kan vara bra med dom kraven som står där uppe !! Med vänlig hälsning, Andreas

addde
2012-08-27, 22:43
Länka gärna också om ni hittar nåt!!! Annars kan ni väl bara ge förslag ! Med vänlig hälsning, Andreas

bem
2012-08-28, 09:47
Hej,

Eftersom du verkar ha tight budget för ett nytt plan inkl radio så leta runt på HobbyKing och återkom sen med några egna förslag här får vi se om de kan vara vettiga.
Nu vet jag inte om du med RTF (Ready To Fly) menar att allt måsta vara monterat och flygklart direkt ur kartong men om du klarar att montera ihop modellen, sätta i fartreglage, servon osv så kan du ju köpa alla komponenter lösa så att säga och själv slutmontera allt.
Turnigy 9X radio säger en del är ganska bra (billig är den i alla fall) och den kan du köpa hos HobbyKing. De har en mängd modeller och övrigt som LiPo batteri, laddare, powersupply osv du kan behöva till ganska låga priser så nog borde du hitta nåt där som passar din plånbok.Tänk på att moms (25%) och tull tillkommer om det skeppas från HobbyKings lager utanför EU men de har även ett lager i EU i Tyskland men där har de inte alla varor i lager.

/Bo

simonarvestrand
2012-08-28, 09:55
Kan rekomendera parkzones warbirds , rätt små maskiner men rätt roliga att flyga, har själv en wildcat , man kanske
borde sätta i något vassare motor eller byta propp för att få den extra rolig. men mellan 1000-1500 kr kostar dom flesta dock utan radio, har ingen koll på priset på rtf kitten men gissar att dom inte är så enormt mycket dyrare.

addde
2012-08-28, 18:56
Har ju en parkzone warbird men jag tycker att dom är lite väl känsliga för vind... Dom är roliga men vill ha nåt lite tyngre som är mer stabilt i lite vind :) ska kolla lite på hobbyking men jag tycker att deras hemsida är så dålig, man kan ju inte välja så att man bara ser rtf varianter :/

McRegor
2012-08-28, 21:25
Hej,
Du har väl en liten Parkzone och inte dom som är ca: 1,1 m i spännvidd...eller ?
Jag har bl a en Parkzone T-28 Trojan av den större varianten och den är väldigt trevlig. Ingen 3D-kärra på nåt sätt och kanske liiite undermotoriserad (kan åtgärdas med större propp) men en kärra helt utan hyss och som därför borde fungera bra som andraplan för en nybörjare. Men den kräver ju ett hyfsat fält - i alla fall om du skall använda landställ på kärran.
Hälsningar
Roger

addde
2012-08-30, 22:56
Ja jag har den lilla varianten.... Men det är inte heller mitt andra plan, säger inte att jag är proffs på att flyga men ör inte helt nybörjare... Men jag har en fråga ang radio, för ett tag sen så beställde jag en arttech radio med mottagare... Är det samma mottagare till den som till andra eller passar den mottagaren bara i arttech plan eller kan jag använda den till andra plan ? :)

McRegor
2012-08-31, 06:29
Om det är 2,4 Ghz så passar den inte till andra märken. Dessutom tror jag det var nån här på forumet som nyligen upplyste om att just Arttech dessutom har flera system själva så man är inte kompatibel ens inom egna märket. Sådana lågprisgrejor tycker jag faktiskt man skall undvika. Bättre att köpa ett etablerat radiomärke redan från början. Enda gången det kan vara motiverat med denna typ av radio är när man som förstamodell väljer ett RTF-paket men skall man sen fortsätta med hobbyn så rekommenderar jag absolut ett mera etablerat märke där det går att få tag i t ex mottagare utan problem.
//Roger

addde
2012-08-31, 23:53
Nehe, ja det är en 2,4 ghz.... Då går inte den att använda :/

addde
2012-09-06, 22:48
Är det ingen som har förslag på en kärra runt 800-1000 kr ?

freddan_6
2012-09-07, 12:39
Vad ska ingå?
Ska det vara komplett med radio laddare plan och utrustning så är en RC-factory från rcflight.se eller en Techone Tempo från autopartner mycket plan för pengarna, men du slutar på cirka 2000-2500 för allt.

Plan inkl motor 800
Servo 4*70 = 280
Fartreglage 200
Mottagare + Radio DX6i för 1500
Laddare + nätdel 700
Batteri 100 kr/st

mvh //Fredrik

frznlogic
2012-09-07, 22:31
Bixler paket på hobby king kanske du kommer under 1000 sek med, finns ett rtf paket. Kolla på det. Ett eller två extra batterier också. Om du kommer undan tullen that is.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

addde
2012-09-08, 17:20
Ja allt ska ingå för det priset!! Och jag har tyvärr inte råd att lägga 2500 kr pga att jag skaffat moppe körkort och moppe.... Ska kolla lite på bixler men vill helst beställa inom Sverige....

jocke1963
2012-09-08, 21:05
Denna då?
Med radio: http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-med-24g-radio-motor-servo-drivacc/3018-0
Utan radio: http://www.skanehobby.se/dynam-ez-hawk-borstlos-motor-fartreglage-servo-ingar/2768-0

addde
2012-09-08, 22:26
http://www.megamods.se/RC-Flygplan/Nine-Eagles-Extra-300-24G-RTF/ en sån här då ? Extra 300... Verkar ju klara en del acrobatik också och även vara lite tyngre.... Men hur stark motorn är står inte... Vad sägs om den ??

jocke1963
2012-09-08, 22:56
Du ville ju ha tips om plan som tål lite vind, ändå envisas du med de där småkärrorna..? Som INTE gillar vind..
Suck..

McRegor
2012-09-09, 10:06
Måste nog hålla med Jocke så man kan fråga sig om du egentligen är intresserad av råd....
Om ett viktigt kriterium är att kärran skall tåla blåsig väderlek så är det egentligen bara en snabb kärra som gäller. Och har du då begränsad budget så är det nog nån form av flygande vinge med rejäl motorisering som ligger närmast till hands. Men inte ens sådana finns som RTF för den budget du angav så du får nog satsa på något av Jockes förslag.
//Roger

addde
2012-09-09, 10:21
http://www.megamods.se/RC-Flygplan/JET-No11-El-flygplan-komplett-paket/ http://www.nitrotek.se/skyfun-delta-wing-rc-plane-with-mixing-function-rtf-2-4ghz.html där är 2 paket med flygande vingar och den sista verkar bäst tycker jag eftersom den kommer med lipo batteri och 2,4ghz sändare. det jag menade var att den där extra 300 vägde i allafall 95 gram och inte 38 eller vad nu min t-28 gör....