handdator

Visa fullständig version : Naza GPS uppgradering



Stiffe
2012-05-27, 22:58
Man känner sig lite blåst av våra vänner på DJI när de nu plötsligt släpper en GPS till Nazan som har ungefär samma funktioner som den mer än dubbelt så dyra Wookongen , har en av varje och nu beställt GPS även till Nazan , hade förmodligen inte lagt de pengarna på Wookongen om den funnits eller aviserats i ett tidigare skede :icon_butt: ska bli intressant se ev skillnader när grejorna kommer

Fredrik_W
2012-05-28, 07:41
Ser med glädje fram emot en rapport på hur GPS-uppgraderingen fungerar! Mycket intresserad av det där systemet.

// Fredrik Wergeland

mickmick
2012-05-28, 19:05
Jag kan hålla med dig trots att jag äger ingen av dessa än så länge men om allt funkar med Naza+GPS då blir det en sån snart.

Blir nog ett antal Wookong'ar till salu kan jag tänka mig........:)

SteffeB
2012-05-28, 19:24
Man kanske ska vänta med försäljning av wookong tills uppgraderingen av det har kommit ut. Läste nått om fler funktioner på RcGroups.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

pernstig
2012-05-28, 19:25
Intressant! Men jag försöker också hålla mig tills det finns pålitliga omdömen :)

SteffeB
2012-05-31, 22:38
Nu finns nya mjukvaran/manualen till Naza GPS att ladda hem! :)

http://www.dji-hobby.com/naza/index_en.html

Stiffe
2012-06-01, 21:53
Min är väl på ingång troligen på måndag , har läst igenom nya manualen och mycket känns ju igen från WKM , vissa nyheter som inte WKM har tex Motor idle speed och IOC intelligent orentation control , känns lite invecklad men klarnar kanske när man provar använda den , dom skriver att över 650 storlek och tyngre MK så rekommenderar man WKM och det kan man ju förstå för är detta ungefär lika bra har man ju lite skjutit sig i foten och lär inte sälja speciellt många WKM framöver

SteffeB
2012-06-01, 22:19
"New from DJI

Starting today June first, the single waypoint system is now going to be a standard feature with every WooKong-M purchase (excluding data link).

Customers with “View” and data link previously purchased can upgrade to single waypoint via firmware upgrade; while single waypoint customers will enjoy the new 5-waypoint. Full waypoint is now increased from 20 to 50, requiring a simple firmware upgrade."

För 500$ så har man nu alltså en "single waypoint" med Wookong. Som jag fattar det så kan man skicka den till flera punkter på samma flygning men man måste hela tiden klicka nya punkter själv. Kostar 20000kr på mikrokopter nu.
Nu är det ju klart att man kanske inte behöver den funktionen, men Wookongen blir ju betydligt mer avancerad.

Jode
2012-06-02, 00:08
WKM har motor idle speed och alla olika IOC lägen. Uppdatera till senaste fw så finns de där.
Har just fått hem en Naza och det blir lätt en gps snart.
Presterar den lika bra som WKM (vilket jag inte tror, än...) så är det det absolut mest prisvärda systemet idag.



Min är väl på ingång troligen på måndag , har läst igenom nya manualen och mycket känns ju igen från WKM , vissa nyheter som inte WKM har tex Motor idle speed och IOC intelligent orentation control , känns lite invecklad men klarnar kanske när man provar använda den , dom skriver att över 650 storlek och tyngre MK så rekommenderar man WKM och det kan man ju förstå för är detta ungefär lika bra har man ju lite skjutet sig i foten och lär inte sälja speciellt många WKM framöver

Tokaz
2012-06-02, 22:58
Vart beställde du din Stiffe? Jag la en preorder hos foxtech precis :) ska bli riktigt skoj när den kommer :)

Stiffe
2012-06-02, 23:35
Vart beställde du din Stiffe? Jag la en preorder hos foxtech precis :) ska bli riktigt skoj när den kommer :)

Beställde min där också :icon_lol: ca 1400 kr inkl frakt med nån rabattkod man fick , beställde min i söndags kväll :icon_lol:

Tokaz
2012-06-03, 16:58
Ok :) jag trodde de bara var preorder änsålänge :) då kanske vi får ett uttalande om den imorron då :)

SteffeB
2012-06-03, 17:49
Det dröjer nog några dar till. :( Enligt Dji på RcGroups skulle de skicka ut gps till återförsäljarna den 1:a.

Jag beställde på mikrokopter.nu. Drar man av momsen blir det faktiskt billigare att köpa därifrån än på foxtech.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

2012-06-03, 20:54
I mailet från Foxtech står det beräknad leverans 10 juni. Blir spännande o se om dom skickar då eller om paketet kommer då.

tvbcom
2012-06-03, 21:56
Jag beställde NAZA GPS uppgradering från Foxtech i morse.
Tittar man på beställningssidan ser det skumt ut, det står att dom har 121 units in stock???
Kan det vara så att dom redan fått hem och tänker lev. 10 Juni?

SteffeB
2012-06-03, 22:41
Det kanske är det som är kvar av deras tilldelning av den första batchen.

Jäkligt spännande att få hem grejorna iallafall! :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-06-03, 22:43
Får hoppas nån får hem den fort och sen hårdtestar och skriver en recension här . har egentligen inget behov av gpsen just nu men visar det sig att den är grym kan jag nog inte motstå

tvbcom
2012-06-04, 06:20
Intressant, verkar som dom (Foxtech) hade i lager i alla fall.
Fick en uppdatering på min order nu på morgonen.
(Your order has been updated to the following status:
New status: Shipped)
Ska bli kul att se när den kommer fram:sarcastic:

Stiffe
2012-06-04, 22:05
jag fick att dom skickade den 28/5 och beräknad lev 2/6 .men än har jag inte fått något :secruity:, när nya grejor släpps får ofta säljarna dom innan men får inte leverera före ett datum

2012-06-04, 22:25
Dom skickades från tillverkaren till återförsäljarna den 1/6. Så efter det är först frakttiden till återförsäljaren och sedan till oss

Stiffe
2012-06-04, 22:35
Dom skickades från tillverkaren till återförsäljarna den 1/6. Så efter det är först frakttiden till återförsäljaren och sedan till oss

Jag fick trackingnr den 28/5 iaf :icon_wink:

jompab
2012-06-04, 22:43
Hej Naza vänner
Jag har nu flugit naza sedan slutet av april men har ett fenomen som varit med från första början och det är att den plötsligt viker sig tvärt när jag andväner yaw(svänger höger vänster) som om den lägger av på två motorer eller något och till slut resulterar det i nedborrning i marken nu har jag testat olika fartreglage och motorer men i dag så vek den ner sig efer ett par minuters flygning känns snart som ett garantifall eller är det ngn som har en lösning eller känner igen sig med samma problem den är köpt hos Adreas påMikrokopter.nu jag har haft grundinställningar på naza djupt tacksam för goda tips
Mvh
Jompa

SteffeB
2012-06-04, 23:02
Vad menar du med grundinställning? Har du inte justerat gainerna alls?

Lägg upp en bild på din multicopter.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

2012-06-04, 23:05
Jag fick trackingnr den 28/5 iaf :icon_wink:


Hehe, Jag fick ett också men det är bara ett reserverat nummer. Jag tror att det stod i meddelandet också.

jompab
2012-06-04, 23:15
Hej steffe
Nope ing ändringar på gainen hmm har funkat så jäkla bra på min WKM men är väl en viss rädsla att pilla för mycket i intällningarna och en viss erfarenhet av andra fc bord nzan sitter på en dji fw 450 var tänkt att ha en liten gopro på

simonarvestrand
2012-06-04, 23:19
Hm vore nästan konstigt om den flög bra med default inställningar.
Vad har du för motorer och proppar på?

blir lite väl ot nu borde kanske stå i nån felsökningstråd.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jode
2012-06-06, 15:54
Har nu testat massor av gain-kombinationer med Nazan och vill kunna påstå att jag kan svara på ts första påstående.
Jag känner mig i alla fall inte blåst på mitt WK-M då jag inte kan få Nazan lika stabil, lugn men framför allt inte samma känsla av trygghet. Den är stabil men det rycker och twitchar lite då och då. Motorerna vill inte alltid stanna efter gasavslag osv. Visst det är en bra, relativt billig, enkel att installera, snyggt gui, överlag bra FC/system.

Jag baserar bara på erfarenhet, har ingen aning vad hårdvaruskillnaden är, (känns som det är något riktigt bra nästan magiskt inne i wookongens tunga IMU) men som notorisk "fyndletare" och användare av "ching-chong kopior" får jag lov att tala emot mig själv, what you pay is what you get. 7000:- mot 3100:- stämmer ganska bra.

@jompab/ot, var inte rädd, eller rättare sagt du måste justera gains på Naza + en så pass liten ram som "geléhjulet" om du vill få den helt lugn dvs. Jämför du med andra FC's (tex MWC) kan man göra ganska stora ändringar utan att det händer "något galet". När jag startade upp min Naza första gången stod basic gains på 130 och Atti gains på 140.
När jag sedan tryckte på default åkte alla ned till 100. Nu är jag uppe där kring 140 på de flesta gains igen (också fw450).
Kan däremot inte bli av med att den rycker till våldsamt när jag släpper tillbaka yaw (trodde på dålig pot i radion), problemet verkar likna ditt...

berthrsd
2012-06-07, 10:24
Kan bekräfta att jag hade samma eller liknande problem... När jag flög framåt och styrde runt med yaw så vek den sig tvärt. Riktigt otäckt. Tyckte allmänt att man ofta fick en känsla av "vem är det som kör egentligen?" med Naza... Efter en hel del meckande så löste jag det helt enkelt genom att sälja kortet och gå tillbaks till OpenPilot :)


Hej Naza vänner
Jag har nu flugit naza sedan slutet av april men har ett fenomen som varit med från första början och det är att den plötsligt viker sig tvärt när jag andväner yaw(svänger höger vänster) som om den lägger av på två motorer eller något och till slut resulterar det i nedborrning i marken nu har jag testat olika fartreglage och motorer men i dag så vek den ner sig efer ett par minuters flygning känns snart som ett garantifall eller är det ngn som har en lösning eller känner igen sig med samma problem den är köpt hos Adreas påMikrokopter.nu jag har haft grundinställningar på naza djupt tacksam för goda tips
Mvh
Jompa

Stiffe
2012-06-07, 16:58
Fick följande mail idag
:secruity:
"Dear sir,
The DJI NAZA GPS upgrade is preorder. Because there is something wrong with the manufacturer, it will be delivered about 10th June.
Thanks for your understanding!

staff1"

tvbcom
2012-06-07, 17:45
Jag fick detsamma idag, trots att på mitt account så står det
***************************************
Your order has been updated to the following status:
New status: Shipped
Your order was sent by EMS's commercial channel CT187832926CN,
your order will be handled by TNT express, please give them 48 hours to have
the tracking info available at http://www.ems.com.cn/english.html
2/6 och ett trackingnr.
***************************************
Jag skrev tillbaka och frågade om det var FAKE det dom skrev att det var skeppat.
Verkar som dom lurar sina kunder en del. Detta gäller foxtechfpv.com (foxtechfpv@gmail.com). Får kanske tänka om innan man beställer därifrån!

Fredrik R
2012-06-08, 06:16
Jag fick detsamma idag, trots att på mitt account så står det
***************************************
Your order has been updated to the following status:
New status: Shipped
Your order was sent by EMS's commercial channel CT187832926CN,
your order will be handled by TNT express, please give them 48 hours to have
the tracking info available at http://www.ems.com.cn/english.html
2/6 och ett trackingnr.
***************************************
Jag skrev tillbaka och frågade om det var FAKE det dom skrev att det var skeppat.
Verkar som dom lurar sina kunder en del. Detta gäller foxtechfpv.com (foxtechfpv@gmail.com). Får kanske tänka om innan man beställer därifrån!

Det stod inte så här:
The comments for your order are: This is a preorder. The estimated delivery
time is 10th June.
Innan i brevet?

tvbcom
2012-06-08, 07:36
Jo, först stod det så daterat 2 Juni
men nedanför daterat den 3 juni stod det att det var skeppat.
Så jag svarade foxtech och frågade hur det kommer sig att dom kan utfärda ett trackingnummer och skriva att det var skeppat för att sedan, flera dagar senare skicka ett email och säga att dom aldrig lovat att skicka nåt före 10 juni.
Tycker det är ett märkligt beteende. Dessutom på mitt account finns ingen ny uppdatering angående skeppning 10 juni utan den senaste status är att det är skeppat.

Får se nu om dom kan förklara!

Jode
2012-06-08, 12:30
Kineser älskar att förklara...;)

mickmick
2012-06-08, 17:09
Får se nu om dom kan förklara!

Det kan de säkert.......på kinesiska

men frågan blir....

kommer du förstå deras förklaring ? ;)

Jode
2012-06-08, 17:53
Jag hoppade på Foxtech-tåget.

cyberpete
2012-06-09, 23:28
Jag beställde/bokade min från Sverige för en vecka sedan. Blir inte så mycket dyrare från hemlandet..

Beställde även en extra Naza. Dock köptes den från England då det vart ca 3-400 kronor billigare :)

Lidén
2012-06-10, 18:21
Väntar med på en, beställde på Mikrokopter.nu. Känns bra att gynna seriösa svenska handlare i fall som dessa.

Skall bli spännande!

/M

tvbcom
2012-06-11, 11:24
Fick svar från foextech idag (se tidigare inlägg):
Dear sir,
We printed the customers' shipping address on the shipping bill ourselves. And there is the tracking No. on the shipping bill which we give to you. There is something wrong with the manufacturer. We haven't received the products. But it will be available in 3 or 4 days.
Thanks for your understanding!
staff1

Om jag sen går in på mitt konto så är det tidigare ordrar och skeppad??
29774
Måste säga att jag har svårt att förstå logiken i deras orderhantering. :banghead:

Impulze
2012-06-11, 13:49
tvbcom: Har handlat förr av Mr: Fu och du får nog dina grejjor så fort dom får in dom. Men det är ju frustrerande då dom håller på ge trackingnr innan produkterna ens finns :)

//Matte

Stiffe
2012-06-11, 21:11
Här en testflight från Vimeo https://vimeo.com/groups/aerialphotography/videos/43835728 ser lovande ut

cyberpete
2012-06-11, 21:38
Hej Naza vänner
Jag har nu flugit naza sedan slutet av april men har ett fenomen som varit med från första början och det är att den plötsligt viker sig tvärt när jag andväner yaw(svänger höger vänster) som om den lägger av på två motorer eller något och till slut resulterar det i nedborrning i marken nu har jag testat olika fartreglage och motorer men i dag så vek den ner sig efer ett par minuters flygning känns snart som ett garantifall eller är det ngn som har en lösning eller känner igen sig med samma problem den är köpt hos Adreas påMikrokopter.nu jag har haft grundinställningar på naza djupt tacksam för goda tips
Mvh
Jompa

Har råkat ut för samma endast 2 ggr och det hände bägge gångerna vid snabb yaw till vänster. Om jag svänger vänster eller höger långsamt har jag ej dessa problem. Borde ju finnas fler med samma problem och kanske någon med en lösning :)

I denna videon vid 1:15 ca kör jag frammåt och kör yaw vänster samtidigt som jag kör frammåt och inget dåligt händer.


http://www.youtube.com/watch?v=qTi1kGiT12s

Även i denna video använder jag yaw men inga problem där heller. Ska dra ner gainen lite på yaw för den överkorrigerar lite när jag släpper spaken hastigt. Man ser att den studsar lite.


http://www.youtube.com/watch?v=NDZD5roMW-o

2012-06-11, 21:54
Jag tycker det blir bättre om man höjer vertical gain ganska kraftigt. Många verkar justera upp tilt, roll och vert till ett mycket högre värde än yaw och det låter ju helt vettigt.
Instruktionerna är ju att justera upp tills man får ett svajigt beteende, sen sänka lite

peterbat
2012-06-11, 22:58
Jag har nu flugit min quad c:a 50 timmar total flygtid och fungerar ypperligt på alla sätt, men liksom några här beskriver upplever yaw, dvs svänga snabbt fungerar lite märkligt!

Min gör detsamma men tänker som så att rent tekniskt skall 2 proppar minska eller öka varvtalet samtidigt som den skall balansera farkosten både i längsgående och sidleds riktning, i princip skall den ju hänga i två tvärgående proppar o samtidigt ligga i nivå för att kunna svänga!
Lägg dessutom till vindpustar som också skall kompenseras för under denna process och ytterligare: hålla konstant höjd!!!!!

Det är nog så att denna lilla fantastiska burk med elektronik inte hinner med att utföra alla dessa rörelser/nivåreglering så förfinat som vi önskar, under dessa moment?

Många gånger så vill vi ju svänga i rollplanet dessutom, så i mina egna tankar så är nog inte kanske fel att den helt enkelt har för mkt variabler att bearbeta samtidigt?:blink:

Ej att glömma bort är också motorernas/propparnas förmåga att kompensera så fort de bara kan, är garanterat på tok för långsam i förhållande till vad Nazaboxen i verkligheten vill, därför blir det lite gele`-effekt av alltihopa!

Kort o gott så är jag helnöjd med en såpass billig styrenhet och kommer absolut att investera i gps:en när den väl kommer i handeln, men har bestämt mig för att vänta till hösten så att eventuella "barnsjukdomar" i tillverkning eller mjukvaruproblem kontra styrenhet är klarlagd och säker att använda....

Har tack o lov inte kraschat min spider-quad en endaste gång, och tänker fortsätta på den linjen så länge det är möjligt!:)

MVH Peter

Boozer
2012-06-12, 18:08
Har också haft dessa problem som beskrivs här med min naza. Kör men turnigy plush 25A ESC:ar. Har flashat om dom med SimonK programvara (info om hur man gör, http://wiki.openpilot.org/display/Doc/Flashing+Instructions) och efter det har jag aldrig haft nått problem med detta. Nu kan jag ju inte garantera att det löser de för alla man som sagt har flyggt rätt mycket sen detta och aldrig haft nått problem sen jag flash dom. Så det är ett förslag i all fall till er som har problem. Tycker även att den flyger mycket mjukar med denna programvara, framförallt när man när man ”sjunker” kraftig i luften så är den betydligt mer stabil nu. Fick ställa ner gainen rätt mycket när jag flashade esc med denna programvara, borde tyda på snabbare respons, vilket de ju ska vara med denna mjukvara.

SteffeB
2012-06-14, 18:53
Gps:en skickad ifrån mikrokopter.nu. Kanske har den imorgon med lite tur! :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Stiffe
2012-06-15, 14:27
Inte hört ett svatt från foxtech :secruity:

SteffeB
2012-06-15, 15:39
Gps hämtad! :) Få se om det blir montering ikväll!

Lidén
2012-06-15, 23:17
Då har den flugit!!

Hämtade ut GPS:en i eftermiddags, mikrokopter.nu levererade med blixtens hastighet (tack för det) hade laddat programvara igår o fnulat lite på inställningar.

Så monterade den på pinnen o gick ut o testade!Kan nog inte annat säga än att det funkar kanoners! Har kört 2 ackar, landade för 5 min sen (2300). Första flygningen hade jag ej kalibrerat kompassen, då gick den inte riktigt rakt fram samt att jag råkade i fenomenet "toilet bowl" som det snackas om, grejade det till nästa flygning och allt gick då som förväntat.

Har ej testat IOC än, vet inte om jag skall göra det heller då jag nog inte är intreserad av det, samt skall ställa in failsafe i mottagaren och med mix, så får vi testa RTH med!

Detta var löjligt kul och enkelt!
Skall bli kul o testa i lite vind, ute var det nästan stilla nu...

Mer kommer!
/Martin

SteffeB
2012-06-16, 09:45
Kul! :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

luo
2012-06-16, 10:05
oh, you guys bought from China?

luo
2012-06-16, 10:07
can u help me to register in helisweden.se? Thanks,I am Luo from China

Johan Vegna
2012-06-16, 10:27
Coolt!
Jag fick på min GPS igår också.
Jag testade lite med IOC Home lock. Funkar riktigt bra men man får ställa om hjärnan lite. Det blir liksom "för lätt".

Jag gjorde misstaget att försöka köra i home lock-läget väldigt nära utgångspunkten. Det uppstod lite roliga fenomen. Det blev mest en gissningstävling om vilket håll den skulle dra åt. Home lock skall alltså användas minst 10m från utgångspunkten precis som DJI föreskriver. Positivt är att när man släpper spakarna så stannar den i alla fall kvar där den är och fortsätter inte banka.

Ska testa mer så fort det slutar regna.

SteffeB
2012-06-16, 23:11
Gps utvärdering:

Hittade cog genom att hänga upp hexan i ett aluminiumrör samt snören. Väldigt enkelt! Lite lurigt att förstå hur man ska skriva. Om Cog är under gps:en blir det +värde. Om GPS är bakom Cog blir det +värde. Jag fick: 2,0,20.
Man räknar alltså ifrån COG till GPS enligt bilden i manualen, inte tvärtom.

Gps-Atti: Helt perfekt! Hittar sateliter efter 30sek-3min. Om jag åker fort framåt och släpper spaken går den sakta i 2m cirklar en stund tills den låser sig helt. Vid vindstilla ser det ut som att man tejpat fast den på himlen!

IOC: Fungerar perfekt det med! Otroligt smidigt när man ska fota. Mer tid att kolla på skärmen än att hålla koll på vilket håll man flyger åt.

RTH: Provat att stänga av dosan, den flyger hemåt precis som den ska. Har dock inte låtit den landa än då jag bara har en uppsättning proppar! :) En lite märklig grej är att jag är tvungen att flippa till M-A-GPS switchen för att få kontroll över hexan efter att jag slår på radion igen. Inga problem när man vet om det. Dock en antydan till svettpärla i pannan innan jag kom på det, hehe...


Ja, det blir helt klart högsta betyg och lite till för den här uppgraderingen! Otroligt! :)

Fredrik_W
2012-06-16, 23:40
Vid vindstilla ser det ut som att man tejpat fast den på himlen!
Härligt! Nu vill vi veta hur det fungerar när det blåser råtta och är turbulent som i en torktumlare också! :)


// Fredrik W

Lidén
2012-06-16, 23:44
Gps utvärdering:

Hittade cog genom att hänga upp hexan i ett aluminiumrör samt snören. Väldigt enkelt! Lite lurigt att förstå hur man ska skriva. Om Cog är under gps:en blir det +värde. Om GPS är bakom Cog blir det +värde. Jag fick: 2,0,20.
Man räknar alltså ifrån COG till GPS enligt bilden i manualen, inte tvärtom.

Gps-Atti: Helt perfekt! Hittar sateliter efter 30sek-3min. Om jag åker fort framåt och släpper spaken går den sakta i 2m cirklar en stund tills den låser sig helt. Vid vindstilla ser det ut som att man tejpat fast den på himlen!

IOC: Fungerar perfekt det med! Otroligt smidigt när man ska fota. Mer tid att kolla på skärmen än att hålla koll på vilket håll man flyger åt.

RTH: Provat att stänga av dosan, den flyger hemåt precis som den ska. Har dock inte låtit den landa än då jag bara har en uppsättning proppar! :) En lite märklig grej är att jag är tvungen att flippa till M-A-GPS switchen för att få kontroll över hexan efter att jag slår på radion igen. Inga problem när man vet om det. Dock en antydan till svettpärla i pannan innan jag kom på det, hehe...


Ja, det blir helt klart högsta betyg och lite till för den här uppgraderingen! Otroligt! :)

Att du måste flippa switchen för att komma ur failsafe är helt rätt, står så i manualen! Har du kalibrerat kompassen? Min gick i cirklar innan, nu nitar den bara och återvänder till rätt plats! Skall testa rth imorrn!

/Martin

Lidén
2012-06-17, 10:45
Idag blåser det rätt bra här!

Har kört 2 ackar o jag tycker den sköter sig rätt bra, eller väldigt bra, har dock inga tidigare GPS erfarenheter m multirotor.

Har även testat RTH med failsafemix o det funkar fint, landar inom 2-3 m .
Dock får jag inte fart på failsafen när jag stänger av radion, har pcm9x m spektrummodul, det ringer ngn klocka om antal failsafekanaler och modulsystemet. Får alltså inte failsafen att minnas gearkanalen som jag triggar failsafen med...

Någon ide?

SteffeB
2012-06-17, 13:48
Martin: kalibrerat kompassen? Njaee... :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Lidén
2012-06-17, 21:29
Jag löste det, har alltid programerat med bindpluggen i , men då blir det smart failafe, preset failsafe skall det ju vara! Nu funkar det geshwint! Stänger av sändaren o den kommer hem o landar hur fint som helst!

Men jag skulle önskat att den steg lite högre innan den vänder hem, de höga träden här hemma är gränsfall om den tar sig över...

Men, vilket kanonsystem!

cyberpete
2012-06-18, 17:50
Fick min andra Naza samt GPS:en idag :) Ska skruva ihop allt och ta mig en provtur såfort regnet upphör.

2012-06-18, 18:46
Nu är iallafall min GPS från Foxtech på väg om det nu var någon som undrade :o)

tvbcom
2012-06-18, 20:04
PÖ, fick du mail från Foxtech ang lev. Verkar som min inte har lämnat Foxtech ännu. Tracking nr. jag fått säger att det inte finns nåt kolli.

2012-06-18, 20:44
Nä, jag kollade tracking nr på www.ems.cn.com idag. Förut har jag också fått det svaret, att det inte finns nåt sånt kolli. Jag beställde 31/5.

På foxtech står det så här:

we begin to ship the GPS now,but due to the short supply of DJI(which is really slow) and preorder quantity,it may take around a week till 16,17th June to send all the preorders.)

Så din borde ju också vara skickad

mickmick
2012-06-19, 00:10
Fick min andra Naza samt GPS:en idag :) Ska skruva ihop allt och ta mig en provtur såfort regnet upphör.

Hur lång tid från beställning till leverans och vilken säljare ?

jompab
2012-06-19, 00:43
fick min fredags

Stiffe
2012-06-19, 10:54
Har nu fått besked att min är skickad från Foxtech igår , de har haft många preorders och bad om ursäkt att det tagit lång tid :confused:

tvbcom
2012-06-19, 14:47
Kollade min på tracksiten, så det verkar nu som min äntligen är på väg från Foxtech också:icon_pidu:


Timing
Site
Status


2012-06-19 18:27:00
BEICHEN
Posting


2012-06-19 18:31:00
BEICHEN
Despatch from Sorting Center

cyberpete
2012-06-20, 19:09
Här är min 550 med sin GPS :)

29930

Och här är en OT bild på min Ihopfällbara Quad.

29931

Kablaget ska snyggas till på Quaden :)

skygizmo
2012-06-20, 20:42
Hej har ett litet problem med naza gps.
försökt att kalibrera gps , av någon anledning så misslyckades jag .
problemet är nu att jag inte kommer in i kalibrerings läget igen?
några bra tips?

tack på förhand

cyberpete
2012-06-22, 13:50
Någon som har lite tips på hur jag ska bli av med Toilet Bown Effect. Min hexa vill cirkla inom en 2 meters radie. XYZ är korrekt.

Lidén
2012-06-22, 23:13
Någon som har lite tips på hur jag ska bli av med Toilet Bown Effect. Min hexa vill cirkla inom en 2 meters radie. XYZ är korrekt.

Kalibrerat kompassen? Hjälpte för mig....

Stiffe
2012-06-25, 21:42
Nu har jag äntligen fått papper att jag kan hämta prylarna på posten :dance3:

Boozer
2012-06-25, 22:21
Någon som har lite tips på hur jag ska bli av med Toilet Bown Effect. Min hexa vill cirkla inom en 2 meters radie. XYZ är korrekt.

Om du inte reda fixat problemet så provat att rotera GPS modulen ca 30-35 grader medsols, alltså så den inte pekar rakt i flygriktningen. Tydligen en känd bugg i programvaran. Hjälpte för mig i all fall.

tvbcom
2012-06-27, 20:35
Monterade GPS uppgradering som jag fick från Foxtech idag. Snabb installation, testade utan kamera (Gopro) först. Funkade över förväntan med GPS hold.
Testade en gång till, med en Gopro ombord och en på huvudet. Gick bra men efter några min. verkar det som en motor la av?. 2 st proppar blev lite kortare, annars inga synbara fel. Testade direkt efter och alla motorer snurrande normalt? Ska försöka kolla filmen ruta för ruta och se om/vilken motor som la av. Har flygit med samma uppsättning i flera timmar utan problem, men då utan GPS. Ska testflyga snart igen men då utan Gopro ombord!


http://www.youtube.com/watch?v=RfT_R0S1xPE&feature=plcp

Jode
2012-06-28, 11:56
Det låter väldigt "lågvarvigt" (och lite obalanserat;), va esc'ar eller motorer varma?.

tvbcom
2012-06-28, 12:44
Nää, det är inte lågvarigt, kanske bara hörs så på videon. Varken ESC eller motorer var varma. Flög ett batteri idag på låg höjd(spar proppar) Inga som helst problem. Kollade också alla anslutningar innan dagens flyg, inga problem. Kör med RCtimer BL-2830/14 750kv och 10X4,7 proppar som jag balanserat.
Som sagt, har flygit många timmar med den här uppsättningen utan problem.
ESC sitter under propparna nästan längst ut på armarna (och utan krympplast) med kylplåten mot aluarmen.
ESC är omflashade.
Testning fortsätter:stupido2:

tvbcom
2012-06-28, 19:52
Nu har jag monterat nya proppar, kört ett antal ggr och testat, inga problem ännu. Har inte kunnat finna nåt fel som orsakade flippen i förra videon. Märkligt fenomen? Jag har kört igenom setupen kollat alla inställningar igen, kalibrerat enligt manualen.
Allt verkar fungera som det ska. Kanske vågar jag snart prova på lite högre höjd nu. Har beställt fler proppar ifall att:stupido2:.


http://youtu.be/kF2HKzJ5swA

Edit:
Fick hjälp på RC Groups forum, en kille i Australien lyckades tolka videon och kom fram till att det var en prophalva som stack iväg. Så, inget problem med NAZA+GPS

peterbat
2012-06-29, 22:07
En fråga till er som har köpt gps-uppgraderingen!

Har ni installerat det nya assistant-software v1.6 direkt i datorn utan att ta bort det gamla programmet först, eller görs detta via det befintliga (gamla) programmet för enbart naza utan gps? Eller skall man rent utav ta bort det gamla o i med den nya?

Har idag beställt gps-uppgraderingen och försöker bli klok på hur detta går till i softwaredelen... Skall tilläggas att jag tänkte vänta till hösten med denna uppgradering, men kunde fasen inte hålla mig längre.....

Tacksam för hjälp....

MVH Peter Jonsson

SteffeB
2012-06-29, 22:46
Jag har bara installerat det nya. Det lägger sig i olika kataloger. Ta bort det gamla före eller efter eller inte alls, spelar ingen roll. :)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

peterbat
2012-06-30, 11:21
Ok, tack snälla för tipset!

MVH Peter Jonsson

peterbat
2012-07-04, 21:23
Fick min gps i dag!

Döm om min förvåning så får jag inte software-delen i datan till att fungera!

Får inget att reagera och vet inte om jag måste registrera mig igen eller vad?

På registreringssidan i assistant finns inga siffror alls i raderna o skriver jag in det jag fick i mitt mail som s/n nummer o inget händer då heller!

Så har ngn råkat ut för detta? Tips på hur jag kommer vidare?

Snacka om hur värdelöst detta system blev nu! Helt odugligt just nu.....

MVH Peter Jonsson

Stiffe
2012-07-04, 22:44
Fick min gps i dag!

Döm om min förvåning så får jag inte software-delen i datan till att fungera!

Får inget att reagera och vet inte om jag måste registrera mig igen eller vad?


På registreringssidan i assistant finns inga siffror alls i raderna o skriver jag in det jag fick i mitt mail som s/n nummer o inget händer då heller!

Så har ngn råkat ut för detta? Tips på hur jag kommer vidare?

Snacka om hur värdelöst detta system blev nu! Helt odugligt just nu.....

MVH Peter Jonsson

Har du uppdaterat till senaste programvaran och assistant ? , hade också lite krångel och fick starta om assistant några gånger och uppdatera sen funkade det

peterbat
2012-07-05, 00:23
ÄÄÄÄÄÄÄÄntligen flera timmar senare fick jag igång det! Puh, man får allt vara envis för att komma ngn stans här i världen!

Felet låg naturligtvis i datorn som lurade mig att tro det fick drivrutinen, men så var det inte alls!!!! Efter en bra stunds letande i dator fick jag äntligen installerat drivrutinen på rätt sätt...


Har nu äntligen lyckats kalibrera allt och tar nu kvällen, för att testflyga efter allt detta krångel känns inte som en hit....

Hoppas verkligen att det fungerar så som det skall, kan återkomma men en rapport i morgon då den är testad...

MVH Peter

peterbat
2012-07-05, 15:17
Nu är hon testad 3 accar alltså 30 minuters flygning och fungerar perfekt, måste sägas att allt h-vete innan jag fick till allt med radioinställningar, datastrul, kalibrering mm känns möda värt såhär efteråt!

Inga konstigheter med själva flygningen, utan känns lika bra som innan...

Nu skall jag ut på nytt o bränna av 3 accar till, övning ger färdighet!

MVH Peter

SteffeB
2012-07-05, 15:28
Fick du problem med kalibreringen?

Jag har inte kommit in i det läget. Misstänker att mottagaren går in i failsafe mellan lägena på 3-lägesbrytaren... Nån som läst nått om det?

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Ulfman
2012-07-05, 18:55
Hej.
Jag får inte heller till det med kalibreringen. Jag kommer alldrig in i det läget även om jag slår switchen 20 ggr fram och tillbaka.
/Uffe

peterbat
2012-07-05, 23:10
Hej på er!

Ja, först fick jag också problem och samma som er! hur jag än gjorde så fick jag inte det att fungera!!!!!
Kollade på alla sidor som fanns på nätet för att komma på kruxet med varför det inte funka..
En blandning av alla tips fick det tillslut att funka.

Såhär gjorde jag:

Switchen som ställer om mellan man-atti-attigps ställde jag om så att:
nr1 var atti
nr2 var atti-gps
nr3 var man

Detta var enda sättet för mig att få den switcha mellan atti-gps och man läget utan mellansteg, alltså drog jag switchen redan från start av sändaren till nr2. atti-gps, sen på med nazan, avvaktade alla blinkningar i startsekvensen,
sen då från nr.2 ner till nr.3= uppner,uppner osv tills det lyste gul med fast sken, då om jag fattade det hela rätt så skall switchen stannas i läge nr.3

Då lös den konstant och jag snurra runt 1 varv, då lös det grönt med fast sken: vred ner quaden med nosen neråt i vertikalläge och snurra 1 varv, sen slocknade allt!!!!!

Detta var tydligen korrekt, då jag fick mitt att fungera iaf....

Ja, som jag skrev tidigare så är jag en enveten jäkel, och ger mig inte förrän det lyckas! Fråga min sambo som undrade om jag skulle sova i garaget i går kväll!!!! ;o)

Tycker att dji nazas manual är lite väl dålig i instruktionerna och förklaringarna, då man får göra om det mesta flera ggr samt att deras förklaring på problem som uppstår är ganska defust...

När man tillslut kommit förbi alla dessa satans hinder så är belöningen fantastisk, då det fungerar hur bra som helst....

MVH Peter Jonsson

SteffeB
2012-07-05, 23:22
Bra! Då var det som jag misstänkte. :) gör en ny modell med annan ordning på brytaren och kalibrerar. Tack!

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

peterbat
2012-07-07, 12:39
Har ni fått ordning på kalibreringen?

MVH Peter

SteffeB
2012-07-07, 14:38
Har inte provat än. Väntar på nya lager till rctimer-motorerna. 3 av dem lät som en stenkross...

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Stiffe
2012-07-08, 00:12
Äntligen fått tid att provflyga , var iofs så gott som vindstilla men det var väldigt stabilt och jag kan inte märka nån skillnad jämfört med WKM en än iaf

skogizz
2012-07-08, 22:31
Hej på er!

Det här hände mig ikväll. Min Flamewheel 450 med NAZA (och GPS) flippade två gånger.
Hänt hemma på gården en gång också men då fick jag en förvarning. Typ att någon av de 4 motorerna inte får full kraft under 0.1 sekund, hände två gånger innan den flippade men ikväll fick jag ingen förvarning.

Vad tror ni det kan bero på? På filmen kör jag med GPS aktiverat.

http://www.youtube.com/watch?v=Hn-Ele8yhhg


Maskinen är köpt av Andreas på Mikrokopter.nu och när jag fick den tyckte jag att en av motorerna var trög att vrida runt. Mailade Andreas om detta som sa att han monterat ihop en del där det varit liknande men att de flygit fint ändå sedan.

peterbat
2012-07-08, 23:35
Hmm, privat står det om man vill titta på filmen????

Hursom helst så har jag kanske en liten hint om problemet!

Min har gjort det vid ett enda tillfälle, såsom beskrivet en kort studs i flygetyget på motorerna/motorn under flygning!!!!

Insåg att ngt inte var som det skulle, typ glapp i ngn kabel eller liknande......

Upptäckte av en slump när jag skulle ändra gainen för yaw, att switchen som bestämmer gps/atti/man lägena stod lite för nära ett av failsafelägena som står emellan de andra, så vid ett kort ögonblick hoppade den över till failsafe ist för atti den var inställd på!

Satt o glodde på regeln och såg att detta upprepades ett antal ggr med väldigt kort intervall, dvs så snabbt att man inte uppfattar det om man inte stirrar på den! Detta hände ganska frekvent, vilket verkade lite underligt tyckte jag.....

Kollade lite närmre på inställningarna i radion för switchen och insåg att den bara låg ett positions-hack ifrån att hoppa över till failsafe ist för atti! Dvs, jag hade inte ställt in den tillräckligt noggrant i mitten av läget/lägena!!! Man justerar ju i sändaren tills det lyser blått i respektive fält.

Justerade in detta mer noggrant med antal klick från bägge hållen av atti så att den ist hamnade exakt i mitten av atti ist för bara lite snabbt skjuta bort regeln så att den visar blått fält, sen räcker det!
Bevisligen så är inte det inställda värdet så stabilt i sin position att den håller den på pricken lika varje gång, utan kan glitcha lite åt båda hållen...

Detta kan man se på alla spakrörelserna också vid kalibrering av kanalerna: de blinkar till lite ibland till svarta pilar ist för grönt..

Slutsatsen för mig blev iaf att justera in switcharnas lägen så noga det går i sina olika positioner för att undvika fler problem med detta, och bevisligen har det fungerat för mig, för efter det har den aldrig hoppat till eller glappat i ngn situation...

Mycket pålitlig i alla sina funktioner...

MVH Peter

skogizz
2012-07-09, 12:52
Hmm, privat står det om man vill titta på filmen????

MVH Peter

Nu borde alla kunna se filmen, sorry!

simonarvestrand
2012-07-09, 14:18
Nu borde alla kunna se filmen, sorry!

Mitt vanligaste fenomen när det där hänt ( inte på nazan) är att det varit glapp i nån bullet på väg ut till motorn
så en motor lagt av nån kort stund, har dock aldrig varit med om att den klarat en flipp och sen flugit igen, det va imponerande.

Ulfman
2013-02-01, 18:35
Hej.

Nu efter flytt och och massor av jobb har jag provat att kalibrera som du sa Peter och det fungerade. :thumbup:

Tack för hjälpen.

/Uffe

Lassekar
2013-02-03, 11:03
Hej!

Står i begrepp att beställa en Naza GPS och har efter en ordentlig research funnit att GPS:en kan se lite annorlunda ut beroende på vilken sajt man besöker! - Nu skriver jag om GPS:en till multirotor (Naza-M).
Med annorlunda menar jag texten som är tryckt på GPS:ens skal.
Det kan väl inte vara så illa att DJI`s GPS redan finns som piratprodukt, eller?
- Vad tror/vet ni andra? :huh:

Trevlig söndag

/Lasse

P.S. Jag har utgått från bilder på DJI´s hemsida: http://www.dji-innovations.com/products/naza-multi-rotor/overview/ D.S.

peterbat
2013-02-03, 11:43
Hej ulfman! Roligt att det hjälpte! Bara kul att kunna dela med sig av erfarenheter så fler kan lyckas med denna roliga hobby....