handdator

Visa fullständig version : Vilket glasfiber för förstärkning av motorkåpa?



Magoozi
2012-05-29, 10:36
Jag har en motorkåpa till en extra 300 50cc som visar tendenser till att börja spricka. Tänkte förstärka med glasfiber. Vilken glasfiberduk ska jag använda? Vilken gramvikt är lämplig?

Finns det på biltema så vore det guld! Deras lamineringsepoxy har jag, så jag behöver bara köpa duken.

freddan_6
2012-05-31, 18:05
Jag har köpt min duk på biltema, de har en kolfiberduk och en glasfiberduk. Glasfiber väger 300 g/m2, kolfiber 200 g/m2. Jag var snål och köpte glasfiberduk. Jag har lagat huv och seglarkropp och Acromaster med den. Jag behöver 3 lager för att det ska bli styvt nog för min smak.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=glasfiber.

Magoozi
2012-05-31, 20:26
Tack!

Jag köpte den är 165g/m2. Har aldrig arbetat med glasfiber innan, men det ska bli spännande.

Daniel L
2012-05-31, 20:52
kom nu bara ihåg att det är väven som ger styrkan så det hjälper inte att slabba på med 2cm tjockt epoxy lager.
Var bara tvungen att säga det då jag har sett ett antal av mina kompisar som har stått som fån och undrat varför det sprack igen.
Det är då man har fått ta ett djupt andetag och förklarat hur det ligger till.

Så ta det nu inte personligt.

Magoozi
2012-05-31, 21:50
Absolut inte! Har i kväll snackat med en polar som jobbat som komposittekniker. Han senaste arbetsplats var koeningsegg, så han har koll.
Fick samma svar av honom, gramvikteb spelar mindre roll i mitt fall, det är antalet lager som är viktigt.

jaka
2012-06-09, 15:59
Hej!
Då vet du säkert också att du ska använda 24 timmars epoxy och inte vanligt lim-epoxy.

freddan_6
2012-06-09, 16:27
Hej!
Då vet du säkert också att du ska använda 24 timmars epoxy och inte vanligt lim-epoxy.
Och gärna utspädd med t-röd till rinnig konsistens. Då blir det tunnare lager epoxi, efter att t-dojan dunstat. Har du ingen t-doja hemma går det lika bra med ren metanol (obs utan olja), fast det är lite dyrare.

jaka
2012-06-10, 15:56
Hej!
24 timmars epoxy behöver/ska inte förtunnas!!!
Den är redan så tunn att den rinner...

Ålänning
2012-06-10, 19:45
Måst bara säga... Ett forum (som tex detta) med användare som är kunniga som svarar på frågor och hjälper till, det är helt underbart! =) Man får ju svar på i princip allt!!! Folk tar sig tid att hjälpa folk så fler blir bitna och ens egen hobby utvecklas vidare. Eloge och tummen upp! Wohoo!

Och för att hålla mig till ämnet *host* så undrar jag om ni har nåt tips på vad jag ska göra med en stor glasfiber-canopy till en 60-heli som är lite vind, typ att den lutar åt ena hållet. Den passar perfekt men kräver ju lite bändande. Ska man värma den och se till att den blir rak igen, eller är det kört? Den har väl legat lite fel i några år, är omålad.

simonarvestrand
2012-06-10, 19:59
Måst bara säga... Ett forum (som tex detta) med användare som är kunniga som svarar på frågor och hjälper till, det är helt underbart! =) Man får ju svar på i princip allt!!! Folk tar sig tid att hjälpa folk så fler blir bitna och ens egen hobby utvecklas vidare. Eloge och tummen upp! Wohoo!

Och för att hålla mig till ämnet *host* så undrar jag om ni har nåt tips på vad jag ska göra med en stor glasfiber-canopy till en 60-heli som är lite vind, typ att den lutar åt ena hållet. Den passar perfekt men kräver ju lite bändande. Ska man värma den och se till att den blir rak igen, eller är det kört? Den har väl legat lite fel i några år, är omålad.

Det går värma och rätta till dom. inga större bekymmer. ta det lugnt bara det går fort när det väl blir varmt.
Man kan trycka i en handduk eller något så den inte formar sig dumt.

Magoozi
2012-06-10, 20:01
Jag körde inte med 24 epoxy, utan använde biltemas laminerings epoxy som härdar på 8h. Blev mycket bra, dock så upptäckte jag att man måste ha en bra sax när klipper glasfibern.

Krille
2012-06-10, 21:30
Jag körde inte med 24 epoxy, utan använde biltemas laminerings epoxy som härdar på 8h. Blev mycket bra, dock så upptäckte jag att man måste ha en bra sax när klipper glasfibern.

Eller om man har lite tjockare glasfiber (25grams är för tunn för detta) så kan man lägga en maskeringstape å klippa mitt i tapen å sedan dra bort tapen.