handdator

Visa fullständig version : FPV Quad



berthrsd
2012-05-31, 09:53
Hade ett par warthox-ramar till övers, så jag slängde ihop en lite FPV-quad medan jag jobbar på att lösa problemet med min stora H-quad...

OpenPilot CC
NTM 28-26 1200kv
BlueSeries 20A med RapidESC
DesirePower 4S2250mAh

2962129620

Visade sig att jag hade problem med fartreglagen även här... Brukar alltid ta bort både plus och jord från BEC på alla utom ett fartreglage, i detta fall gjorde det dock att tre av fyra motorer helt stannade på fullgas, inte så lyckat...

Uthållighetstest, ganska tråkig film på 15 minuter:

http://www.youtube.com/watch?v=8Dlj9_SyXLg

Lite mer aggresiv flygning, dock guppigt pga problemet med fartreglagen:

http://www.youtube.com/watch?v=Hsq3NyA81uE

Har löst problemen nu, återkommer med mer video när vädret blir bättre...

berthrsd
2012-06-06, 21:40
Blev en flygtur ikväll... Kostade mig fyra proppar, en klöverantenn och en flisa i gopro-linsen... Men det värsta var att jag inte kunde flyga mer denna vackra kväll...


http://www.youtube.com/watch?v=YL0bco13cF4

rfnoise
2012-06-06, 23:21
Oj så grymt skönt det såg ut!! Funkar videolänken bra så lågt/långt/bakom byggnader?

/Calle

berthrsd
2012-06-07, 06:11
Ligger på gränsen för videolänken när jag flyger som lägst bakom byggnaderna. Kör idag med 1,3ghz 800mW sändare från Rangevideo med klöverantenn, och en skewplanar-antenn på mottagaren. Ska utvärdera en 2,4ghz 1000mW Lawmate sändare med klöver och en helical mottagarantenn och se om det blir bättre. Annars blir det till att köpa helical till 1,3 länken också...

UndCon
2012-06-07, 07:03
2.4 och 5.8 funkar inte lika bra bakom föremål som 1.2/1.3 gör
Jag håller på att utvärdera 5.8 just nu (jämför med 1.2) för att se om det gör stor skillnad på mitt plan.
Om det inte påverkar så mycket är det helt klart värt ett byta då antennen är mycket mindre

berthrsd
2012-06-07, 07:08
2.4 och 5.8 funkar inte lika bra bakom föremål som 1.2/1.3 gör
Jag håller på att utvärdera 5.8 just nu (jämför med 1.2) för att se om det gör stor skillnad på mitt plan.
Om det inte påverkar så mycket är det helt klart värt ett byta då antennen är mycket mindre

Medveten om att 2,4 inte penetrerar lika bra som 1,3, men resonerade som så att en förhoppningsvis lite bättre sändare (Lawmate har ju gott rykte), lite högre uteffekt samt en 7dB riktantenn istället för min 1dB skewplanar kanske väger upp det hela. Kan ju inte vara helt stendött på 2,4 då min RC-länk fortfarande funkar... Dock så ska jag byta till TSLRS innan jag slänger på 2,4 VTx, blir nog ganska dålig räckvidd på RC-länken annars :)

rfnoise
2012-06-07, 08:07
Medveten om att 2,4 inte penetrerar lika bra som 1,3, men resonerade som så att en förhoppningsvis lite bättre sändare (Lawmate har ju gott rykte), lite högre uteffekt samt en 7dB riktantenn istället för min 1dB skewplanar kanske väger upp det hela. Kan ju inte vara helt stendött på 2,4 då min RC-länk fortfarande funkar... Dock så ska jag byta till TSLRS innan jag slänger på 2,4 VTx, blir nog ganska dålig räckvidd på RC-länken annars :)

Tjena,

Du kör så långt/lågt och bakom byggnader med din 2,4ghz sändare? Fantastiskt i så fall! Jag har samma VTX liggandes som ska på ett plan och kör en 300mw med klöver för tricoptern nu. Har du haft några problem att 1,3VTXen stör 2,4Ghz mottagaren så att du får köra lowpass filter? Jag kör nu på 1360mhz för att hålla second harmonics borta från 2,4 så gott det går.

Igen, grymt sköna filmer som du levererar!

/Calle

berthrsd
2012-06-07, 08:10
Kör med lågpassfilter samt mottagare med diversitet (Multiplex RC-9-DR) och är noggrann med antennplacering (Drunken Rabbit). Måste säga att Multiplex gör stabila grejer, min Aurora nådde inte hälften så långt...

rfnoise
2012-06-07, 08:44
Kör med lågpassfilter samt mottagare med diversitet (Multiplex RC-9-DR) och är noggrann med antennplacering (Drunken Rabbit). Måste säga att Multiplex gör stabila grejer, min Aurora nådde inte hälften så långt...

Ahh, vilket LP filter kör du? Har sneglat på några olika men tänkte ändå göra en liten beställning från RangeVideo och då köpa deras LP filter. Alla filter dämpar ju lite olika och har olika pris, RVs dämpar först över 1,5ghz om jag inte minns fel och då skyddar det inte GPS lika bra men det kanske kvittar.

Jag kör 90graders separation på min FASST mottagare, kanske ska testa drunken rabbit? Det är ett V med 90grader där ena örat lutar 45grader väl?

Thanx,
Calle

Blomster
2012-06-07, 09:06
Blev en flygtur ikväll... Kostade mig fyra proppar, en klöverantenn och en flisa i gopro-linsen... Men det värsta var att jag inte kunde flyga mer denna vackra kväll...


http://www.youtube.com/watch?v=YL0bco13cF4

Dina flygningar/filmer är riktigt grymma :applouse: ,,

berthrsd
2012-06-07, 09:07
Jag kör Rangevideos LP filter. Tanken var att även "skydda" gps-signalen, men när jag nu tittade på frekvensschemat så var det ganska uppenbart att filtret inte gör någon nytta alls på gps-frekvensen. Synd.

Har inte mätt några exakta vinklar på mina antenner, men i princip sitter den ena 45 grader vänster och bakåt (från lodlinjen), den andra 45 grader höger och framåt. Man kan öka vinkeln, men jag undviker alltför aggressiva manövrer när jag är långt borta, 45 graders lutning åt något håll räcker mer än väl.

rfnoise
2012-06-07, 10:16
Sweet! Då ska jag testa både filter och rabbit style! Månge tack för bra info!

Fortsätt att köra hårt!

/Calle

berthrsd
2012-06-15, 22:41
Flygdags igen...

http://www.youtube.com/watch?v=5gBYE_lAqtw&feature=youtube_gdata_player