handdator

Visa fullständig version : Beställning av fpv med flygfoto/filmning??



Jensus
2012-06-02, 02:29
Hej alla Fpv fantaster. Jag skulle vilja göra efterlysning om att få våran flyg meeting den11e Augusti i Herrljunga bli filmad från ovan. Med några korta sekvenser och överflygningar på meetinget. Med någon typ av kamera utrustad flygmaskin. Jag kan inget om sånt här men söker någon som bor i närheten som kan sånt här och har utrustning??

Upphällningen till detta var när jag hitta den underbara videon på jetSwedens forum om ett jetmeeting i Tyskland som de filma jet plan med en hexakopter från ovan det ser ju så härligt ut..

Filmen är gjord av: Christian Pelzmann (http://vimeo.com/user11029936) och heter 5. Jets over Styria / J10 filmed by Hexakopter Här är länken till hela uppståndelsen..
http://vimeo.com/42968116


Är du intresserad och ledig den11Aug har tid och lust så tveka inte och skicka ett pm eller skriv på våran länk på meetingar om träffen i Herrljunga.
Mvh Jens Gustavsson

Nephre
2012-06-02, 12:24
Aha, det skulle kunna vara skitskoj att åka på. Som nybliven flygare och fpv-fantast är jag ju ständigt på jakt efter nya grejer att flyga på och filma, att klippa ihop film på det sen är lite halva grejen för mig. T ex när jag drog till Hallstahammar och flög över träffen de hade där då deras bilbana skulle återinvigas:


http://www.youtube.com/watch?v=k_-eJSyW3r4

http://www.youtube.com/watch?v=k_-eJSyW3r4

Fast det blev ju mest filmat på omgivningarna får jag väl erkänna :sarcastic:

Vet inte om jag har tid just då men om jag har tid och möjlighet är det absolut intressant

Timtimtim
2012-06-02, 18:31
Aha, det skulle kunna vara skitskoj att åka på. Som nybliven flygare och fpv-fantast är jag ju ständigt på jakt efter nya grejer att flyga på och filma, att klippa ihop film på det sen är lite halva grejen för mig. T ex när jag drog till Hallstahammar och flög över träffen de hade där då deras bilbana skulle återinvigas:


http://www.youtube.com/watch?v=k_-eJSyW3r4

http://www.youtube.com/watch?v=k_-eJSyW3r4

Fast det blev ju mest filmat på omgivningarna får jag väl erkänna :sarcastic:

Vet inte om jag har tid just då men om jag har tid och möjlighet är det absolut intressant

Vad kör du för radiolänk/videolänk till bixlern?

simonarvestrand
2012-06-02, 18:43
Just nu kör jag med 600mw 5,8 immerson, fatshark predator., funkar riktigt bra. men kommer nog gå över till 1,3 såsmåningom.
vill ha något som inte är så känsligt för saker som är i vägen , tycker 5,8 är lite väl känslig.

Timtimtim
2012-06-02, 19:01
Just nu kör jag med 600mw 5,8 immerson, fatshark predator., funkar riktigt bra. men kommer nog gå över till 1,3 såsmåningom.
vill ha något som inte är så känsligt för saker som är i vägen , tycker 5,8 är lite väl känslig.

Vad Har du för antenner samt har du moddat din bixler?

simonarvestrand
2012-06-02, 19:16
Kör med stockantenner nu men räknar med att byta till byta till klöver.

annan motor och större propp är nog det enda jag moddat på bixlern. och ett gopro fäste då.
Bixlern funkar orginal, men kan bli bättre med annan motor och bättre proppar.

Nephre
2012-06-03, 22:53
Vad kör du för radiolänk/videolänk till bixlern?

Hoppsan, har missat din fråga

Radion jag kör är en Turnigy 9x med FrSky-modul. Funkar kalasfint
Videolänken är detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15295__5_8g_200mw_FPV_Wireless_AV_Tx_Rx_Set.html
Dock har jag bytt ut antennerna mot Skew Planar och Clover Leaf för bättre räckvidd

Fat Shark Predator att se med

Bixlern är inte direkt moddad alls bortsett från att jag har limmat på en foambit i nosen som får agera kamerahållare, lite kardborre här och var för att kunna sätta fast diverse utrustning och kunna flytta runt den för att få rätt tyngdpunkt. Däremot har jag skaffat ett kamerafäste för FPV-kameran som man sätter dit ist för luckan, kostade nästan inget på Hobby king men det bör inte vara några problem att fixa själv om man bara har lite plast eller trä att bygga av.

Precis som föregående talare funderar jag också lite smått på att gå över till 1.3ghz ist just för att det inte ska vara så känsligt för objekt i vägen. Det funkar bra men det vore trist att tappa bilden bara för att man råkat hamna bakom någonting

Timtimtim
2012-06-03, 23:07
Hoppsan, har missat din fråga

Radion jag kör är en Turnigy 9x med FrSky-modul. Funkar kalasfint
Videolänken är detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15295__5_8g_200mw_FPV_Wireless_AV_Tx_Rx_Set.html
Dock har jag bytt ut antennerna mot Skew Planar och Clover Leaf för bättre räckvidd

Fat Shark Predator att se med

Bixlern är inte direkt moddad alls bortsett från att jag har limmat på en foambit i nosen som får agera kamerahållare, lite kardborre här och var för att kunna sätta fast diverse utrustning och kunna flytta runt den för att få rätt tyngdpunkt. Däremot har jag skaffat ett kamerafäste för FPV-kameran som man sätter dit ist för luckan, kostade nästan inget på Hobby king men det bör inte vara några problem att fixa själv om man bara har lite plast eller trä att bygga av.

Precis som föregående talare funderar jag också lite smått på att gå över till 1.3ghz ist just för att det inte ska vara så känsligt för objekt i vägen. Det funkar bra men det vore trist att tappa bilden bara för att man råkat hamna bakom någonting

tack för svar! vad kör du för antenn på frsky modulen samt på mottagaren i planet? och hur långt har du flygit med den setupen?

Nephre
2012-06-04, 10:20
Jag kör med originalantenn både på mottagaren och på FrSkymodulen, har nyligen börjat med detta så jag har inte hunnit experimentera så mycket än. Hur långt bort jag har flugit blir lite på en höft men uppskattningsvis har jag kanske varit ca 1,2km bort. Enligt Google maps alltså, jag har ingen OSD så jag får mäta på kartan var jag flög ifrån och ungefär var jag flög till :)

Timtimtim
2012-06-04, 18:14
Jag kör med originalantenn både på mottagaren och på FrSkymodulen, har nyligen börjat med detta så jag har inte hunnit experimentera så mycket än. Hur långt bort jag har flugit blir lite på en höft men uppskattningsvis har jag kanske varit ca 1,2km bort. Enligt Google maps alltså, jag har ingen OSD så jag får mäta på kartan var jag flög ifrån och ungefär var jag flög till :)

Härligt då är vi på samma nivå då =) därav mina frågor hehe. ska beställa en OSD snart tänkte jag, känns skönt med RTH om man nu skulle tappa kontakten med farkosten

Jensus
2012-06-05, 01:23
Okay..Ursäkta jag stör eran konversation :sarcastic:
Men har nån av er tänkt att komma till Herrljunga eller?:stupido2:?
Bästa vore om ni alla kom och fortsate eran konversation här hos oss. :argue: Så får ni visa upp vad ni håller på med. Och så får ni filmat våran meeting också..
Hmm låter som en riktig nice ide tycker jag,,,:applouse:

Ha det gott Jens:yu:

Nephre
2012-06-06, 21:43
Oops, sorry :icon_winkle:

Det är bara så lätt att tappa tråden och börja babbla fritt om det här med fpv

Risken är ganska överhängande att jag inte kan då sambons syster fyller år någon gång i början på augusti vilket jag hade glömt. Men jag ska känna av läget och se om, när, var och hur vi ska åka till henne. Skulle det funka så kommer jag men jag får höra av mig isf

Jensus
2012-06-06, 23:38
Okay.. Ja gör det Andreas skulle vara kul om du kom och visa upp dina pryttlar för oss okunniga:concern:..
Mvh Jens :ciao:

Lidén
2012-06-10, 18:12
Hejsan!

Såg denna tråd först nu...

Jag bor i Magra ( utanför sollebrunn), pysslar en del med fpv/flygfoto och råkar ha en hexa som löser din frågeställning! Hade dessutom tänkt gästa er på meetinget ändå!

Medlem i Alingsås & Vänerborg men flyger numer (läs barn) mest hemma på gården om kvällarna.

Syns o hörs!
/Martin

Jensus
2012-06-10, 23:22
Jätte kul Martin.. Du bor ju inte så långt bort heller.. Har du filmat/fotat mycket med Hexan??
Du får ha lite koll på våran meeting inbjudan om vad som kommer hända. Vi har lite mer kul på gång men det skriver vi om när det närmar sig meetinget... Mvh Jens Gustavsson Herrljunga MFK...

poppe
2012-06-21, 13:38
Hallå. ar just skaffat fpv prylar 1.3 . Såg dina klipp från hallonraceway invigningen, bror min tippsade ( thomas Carlsson)

undrar vad du använder för kamera till fpv,n? själv har jag en från hobby king ( samma som du har monterad på ditt plan ( typ kretskortskamera) sen har jag en goproII .

Nephre
2012-07-09, 00:00
Hallå. ar just skaffat fpv prylar 1.3 . Såg dina klipp från hallonraceway invigningen, bror min tippsade ( thomas Carlsson)

undrar vad du använder för kamera till fpv,n? själv har jag en från hobby king ( samma som du har monterad på ditt plan ( typ kretskortskamera) sen har jag en goproII .

Hmm, bra fråga. Hittade en någorlunda billig och bra kamera på ebay men jag minns inte riktigt vad det var.

Men om du har möjlighet så kom till hallon nu på lördag på TRX-12. Jag hade tänk ta med lite bilar, flygplan och försöka ha en heldag så då kan vi jämföra lite och tjata lite :-)