handdator

Visa fullständig version : Scratchbyggd eldriven deltavinge i trä.....



Flygsmurfen
2012-06-02, 22:01
Mors, för att puscha migh själv att bygga klart detta projekt så lägger jag upp en tråd om bygget här.
Det blir en deltavinge efter egen konstruktion:
Lite fakta först...
Längd: 112 cm, spv 90 cm, rotkorda 65 cm spetskorda 10 cm. (exkl roder).
Vinge av 6 mm balsaflak och kropp av 3 mm balsa mm.
Allting kläs med plast utom huv och nos som målas med Humbrolfärg.
Tänkt drivlina blir AXI 2814/ 10 med en 9X5-propp, 3S/ 4A Lipo samt Turnugy 60A farthållare.
Om inte denna settupp ger tillräckligt med pulver kör jag 4 celler och annan motor.

Först en bild på grovformad farkost:

Flygsmurfen
2015-03-22, 16:01
Jaha, då var det dags att damma av detta projekt:
Har väntat i förrådet länge nog nu. Blir testflygning till våren då gräset står högt och förlåtande...

Lite slipjobb utfört.

51360

Urtag för kylning:

51361

Mer kommer inom kort.

/ Mats W

puggen
2015-03-22, 19:14
Snygg delta ,kommer nog att flyga som en gud :) men varför inte en EDF till drivningen tex. en 70 mm...lite luftintag går o fixa på sidorna..

/Roffe

Flygsmurfen
2015-03-23, 14:25
Tack Roffe, jag hoppas att den kommer att sluta bättre än förra delta-projektet:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=263591&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99

Väljer skjutande propp då det är mer effektivt och kan drivas på befintliga batterier.
EDF låter ju förjäkligt dessutom ;-)
Mer bilder kommer inom kort.

// Mats W

Fluf
2015-03-23, 15:32
Deltor är roliga att flyga, funkar oftast fint både långsamt och fort och förlåtande stall-egenskaper.

Tråkigt med din förra Delta, såg resultatet med vassdungen.

Ang EDF, tycker en välbalanserad mångbladig EDF låter rätt härligt, blir mer sus än skrikande i dem. Mångbladiga har ju dessutom en tendens till mer moment på bekostnad av lägre toppfart vilket kan vara behagligt.

FLyger både EDF och pusher vingar, deltor och lite allt möjligt. Allt har sin charm.

Mycket trevligt bygge, ser gärna lite på insidan hur du har löst det med batteri och mottagreutrymmen, servoplacering och länkage etc :)

Flygsmurfen
2015-04-11, 20:05
Då var den tämligen färdigklädd:
Den kommer att testflygas i detta utförande. Om den flyger/ överlever blir det mera märkning med dekaler mm.
Gjorde ny fena i 8 mmm balsa utan sidroder.
Den tidigare i 5 mm kändes för klen.
Sidrodermekanismen blev inte helt 100 heller så jag skippade sidrodret helt.
Stötsänger görs av kolfiberrrör med inlimmade 3 mm skruvar i ändarna.
Ligger på tork i bakgrunden.

Postit-lappen visar beräknade TP för injustering av innanmätet.

51758 51757

Mer bilder på innanmätet kommer senare.

// Mats W

Lelle
2015-04-12, 06:35
Kul bygge smurfen. Nu har Lill-Nicke fått en jämlike. /L

Flygsmurfen
2015-04-24, 19:10
På allmän begäran (av Fluf) kommer här lite bilder på inkromet.
Den är nu klar för start.
"Ryggen" sitter fast med 2 st skruvar som passar i nyckelhål samt styrning i bakändan.
Ger sugpassning då fästet kan justeras genom att skruven gängas in eller ut.
Främre luckan har kolfiberpinne fram och neodynmagneter bak.

51995

Servomontage. 2 st HS80 med stötstänger av kolfiberrör med M3 skruv i ändarna.

51996

Stötstängerna fr rodren ligger dolda i kroppen..

51997

Acken är provisoriskt monterad med friggo-distanser och wellcro i botten.

51998

Har satt utslagen till +-6 mm mätt längst bak på rodren både på höjd och skev.(Rodret är 60 mm i korda där).
60% Expo på skeven och 45% på höjden. Vad tror ni? Rätt utslag?
Det är svårt att veta.
Skall dra på gasen utomhus och mäta strömförbrukning samt känna så att den drar tillräckligt för att handkastas.
Maiden blir senare i vår när gräset är högt.

// Mats W

Fluf
2015-04-25, 10:34
Tackar. Snygg elevon installation, gillar när det är dolda horn, särskilt på buklandare.

Utslagen låter som juste low-rate för min flygstil (jag gillar när de är twitchy). Normalt på deltor är att man har ett par mm reflex uppåt som neutral. Tror du vill ha lite mer positivt utslag på höjdroder dock, detta för en långsam high-alfa landning så att du kan komma in med nosen riktigt högt och långsamt.

Om du har ca +8/10 till -6 med +2 som neutral på höjdroder på low-rate och +12 till -10 på highrate. Samt +/-6 på skeven på lowrate och +/-8 på high så tror jag du hamnar rätt bra.

Alla plan uppför sig olika, tex vill FunJet ha negativ differential på skeven för att få raka rollar. Men det är bara att testa sig fram när du väl är i luften.

De flesta handstartare jag har, så har jag en switch på sändaren som ger liiite höjdroder så att den automatiskt stiger vid kast, väl uppe i luften slår jag av den så att den flyger planflykt. Minskar stressen när man handstartar och minskar dippen som lätt blir när man först kastat och innan man får bra flygfart etc.

Flygsmurfen
2015-04-25, 14:56
Tack för bra inputt, skall begrunda det.
Att sula iväg denna första gången blir nervpirrande.
Vanliga plan vet man hu hur de skal uppföra sig. Handlar bara om lite trim mm.
Drog på gasen ute på altanen i dag. Drar 46A på full muff så det är ingen risk att bränna reglaget som är på 60A.
Var tillräckligt drag för vertikalt stig så den lär hoppa iväg då det är dags.
Nu får den vila tills gräset är högt.
Höres.

// Mats W